„És megtelnek [(pléthó): beteljesedtek] mindnyájan Szent Szellemmel, és kezdenek szólni [(laleó): tagolt (artikulált), érthető hangokat bocsát ki; megszólal] más [(heterosz): másféle,
másfajta, különböző] nyelveken, amint a Szellem adta nékik szólniuk [hogy
kimondják; hogy megnyilatkozzanak]* (Csel. 2,4)
*És a pünkösdi csoda folyamatosan
történik. Pétert a Szent Szellem Kornélius százados otthonába küldi, ahol az Úr
Jézusról tesz bizonyságot. és: „Mikor
még szólá Péter ez igéket, leszálla a Szent Szellem mindazokra, akik hallgatják
vala e beszédet (az igét). És
elálmélkodnak a zsidóságból való hívek, mindazok, akik Péterrel együtt mentek,
hogy a pogányokra is kitöltetett a Szent Szellem ajándéka. Mert hallják vala (ugyanis), hogy
ők nyelveken szólnak és magasztalják az Istent.
Akkor felele
(megszólalt) Péter: Vajon eltilthatja-e (megtagadhatja-e)
valaki a vizet, hogy ezek be ne
meritkezzenek, kik vették a Szent Szellemet miképpen mi is? És parancsolá
(úgy rendelkezett), hogy meritkezzenek be
az Úrnak (Jézus Krisztusnak) nevében.
Akkor kérék őt, hogy maradjon náluk néhány napig” (Csel. 10,44-48).
Az Ige bizonyságtétele szerint mindenhol és mindenki, aki
megkapta a Szent Szellemet, különböző nyelveken szólt: „Lőn pedig azonközben, míg Apollós Korinthusban volt, hogy Pál, eljárván
(végigjárva) a felsőbb tartományokat,
Efézusba (vég) érkezik: és mikor
némely tanítványokra talált,
Monda nékik: Vajon
vettetek-e Szent Szellemet, minekutána hívőkké lettetek? Azok pedig mondának
néki: Sőt inkább azt sem hallottuk, hogy ha vagyon-e (eljött-e már a) Szent Szellem. És monda nékik (ezután
megkérdezte tőlük): Mire (hogyan) meritkeztetek be tehát? Azok pedig mondának:
A János bemerítésével. Monda pedig Pál: János megtérésnek bemerítésével
merített be (amikor bemerített, megtérést követelt), azt mondván a népnek, hogy aki ő utána jövendő, abban higgyenek,
tudniillik a Krisztus Jézusban.
Mikor pedig ezt hallák, bemeritkezének az Úr
Jézusnak nevébe. És mikor Pál reájuk vetette kezét, szálla a Szent Szellem
őreájuk; és szólnak vala (különböző)
nyelveken, és prófétálnak vala. Valának pedig a férfiak összesen mintegy
tizenketten” (Csel. 19,1-7).
Bemerítő János is a Szent Szellembe való bemerítésről
prófétál: „Én ugyan vízbe merítelek be
titeket megtérésre [hogy más felismerésre térjetek; a gondolkozás(mód)
megváltoztatás végett], de aki utánam jő,
[a nyomomba lép], erősebb
[hatalmasabb] nálamnál, akinek saruját
hordozni sem vagyok méltó [alkalmas megfelelő]; Ő Szent Szellembe és tűzbe merít be majd titeket” (Mát.
3,11).
A feltámadott Úr ígérete a tanítványainak: „… monda azért nékik (a tanítványainak,
és a mindenkori Övéinek) Jézus: Békesség
néktek! Amiként engem küldött vala az Atya, én is akképpen küldelek titeket. És
mikor ezt mondta, rájuk lehelt, (és így folytatta) és monda nékik: Vegyetek Szent
Szellemet” (Ján. 20,21-22).
A feltámadott Úr parancsa mennybemenetele előtt az Övéi
részére: „És velük összejövén [egybegyűjtvén őket, és egyszer, amikor együtt
evett (sózott) velük], meghagyá [megparancsolta] nékik, hogy el ne menjenek [ne
távozzatok el] Jeruzsálemből, hanem várják be [türelemmel] az Atyának ígéretét, melyet úgymond,
hallottatok tőlem. Hogy János ugyan vízbe merített, ti azonban Szent Szellembe fogtok bemeríttetni
nem sok nap múlva [nem sokkal e napok után]” (Csel. 1,4-5).
Az Atya ígérete pedig így hangzott: „És lészen az után, hogy kiöntöm Szellememet minden (hús)testre, és prófétálnak a ti fiaitok és
leányaitok; véneitek álmokat álmodnak; ifjaitok pedig látomásokat látnak. Sőt
még a szolgákra és szolgálóleányokra is kiöntöm azokban a napokban az én
Szellememet” (Jóel. 2,28-29).
A mózesi törvény is újra-és újra prófétál a pünkösdről, és
mint előképet be is mutatja: „Ezek az
Úrnak ünnepei, szent gyülekezések napjai (amelyeket ki kell hirdetnetek,
és) amelyekre szabott idejükben kell
összegyülekeznetek. Az első hónapban, a hónapnak tizennegyedikén, estennen
(van) az Úrnak páskhája (húsvét
ünnepe). E hónapnak tizenötödik napján
pedig az Úr kovásztalan kenyerének ünnepe. Hét napig egyetek kovásztalan
kenyeret. Az első napon szent gyülekezésetek legyen, semmi robota
(semmilyen foglalkozáshoz tartozó) munkát
ne végezzetek. Hét napon át pedig (mutassatok be) tűzáldozatot, áldozzatok az Úrnak, és a hetedik napon szent
gyülekezésetek is legyen: semmi robota (semmilyen foglalkozáshoz tartozó) munkát ne végezzetek” (3 Móz.
23,4-8).
A pünkösdöt, vagy hetek ünnepét a páska-ünnep után 50 nappal
tartották. Csak egy napig tartott, és a búzaaratás végét jelentette: „Számláljatok azután a szombatra következő
naptól, attól a naptól, amelyen beviszitek a meglóbálni való (a felmutatásra
szánt) kévét, hét (teljes) hetet,
egészek legyenek azok. A hetedik hétre
következő (a hetedik szombat utáni) napig
számláljatok ötven napot, és akkor járuljatok (és mutassatok be) új ételáldozattal az Úrhoz. (És
hirdessétek ki, hogy) gyülekezzetek egybe
ugyanazon a napon; szent gyülekezésetek legyen néktek, semmi robota munkát
(semmilyen foglalkozáshoz tartozó munkát) ne
végezzetek. Örök rendtartás (örök rendelkezés) ez minden lakóhelyeteken a ti nemzetségeitek szerint (nemzedékről
nemzedékre)” (3 Móz. 23,15-16.21).
És ismét hangzik a parancs. „Tartsd meg a hetek ünnepét, amikor búzád első termését aratod (a
búza zsengének aratásakor); és a
betakarítás ünnepét is az esztendő fordulóján (az esztendő végén)” (2
Móz. 34,22)
„Számlálj azután
magadnak hét hetet; attól fogva kezdjed számlálni a hét hetet, hogy sarlódat a
vetésbe bocsátod (hogy sarlóval kezdenek aratni). És tarts hetek ünnepét az Úrnak, a te Istenednek, a te kezednek szabad
akarat szerint való adományával (és adj önkéntes áldozatot), amelyet ahhoz képest adj, amint megáldott
téged az Úr, a te Istened. És
örvendezz az Úrnak, a te Istenednek színe előtt, te és a te fiad, és leányod,
szolgád, szolgálóleányod, és a lévita, aki a te kapuidon belől van. és a
jövevény, az árva és az özvegy, akik te közötted vannak. azon a helyen, amelyet
kiválasztott az Úr, a te Istened, hogy oda helyezze az ő nevét (hogy ott
lakjék). És emlékezzél meg róla, hogy te
is szolga voltál Egyiptomban; és (azért) tartsd meg, és teljesítsd e rendeléseket” (5 Móz. 16,9-12).
A Szent Szellemről, mint Teremtőről így prófétál Dávid: „Az Úr szavára lettek az egek (Az ÚR
igéje alkotta az eget), és szájának
leheletére minden seregük” (Zsolt. 33,6).
„Kibocsátod
(kiárasztod) a te Szellemedet, megújulnak
(új teremtmények keletkeznek), és újjá
teszed (megújítod) a földnek
(fel)színét. Legyen az Úrnak dicsőség
örökké; örvendezzen az Úr az ő teremtményeiben (alkotásainak)” (Zsolt.
104,30-31).
Az új teremtményekről így beszél az Úr Jézus Nikodémusznak
(jelentése: diadalmas a népe között):
„… Bizony, bizony mondom néked: Ha valaki
nem születik víztől és Szellemtől, nem mehet be az Isten országába. Ami
(hús)testtől született, (hús)test az; és a mi Szellemtől született,
szellem az. Ne csodáld (ne csodálkozz), hogy
azt mondám néked: Szükség néktek újonnan születnetek” (Ján. 3,5-7).
A mielőtt a Golgotára megy az Úr: „Az ünnep utolsó nagy
napján pedig feláll Jézus és (így) kiálta,
mondván: Ha valaki szomjúhozik, jöjjön énhozzám, és igyék. Aki hisz én bennem,
amint az írás mondotta, élő víznek folyamai ömlenek annak belsejéből. Ezt pedig
mondja vala a Szellemről, amelyet veendők valának az Őbenne hívők: mert még nem
vala (mert még nem adatott a) Szent Szellem;
mivelhogy Jézus még nem dicsőült meg” (Ján. 7,37-39).
Az Ézsaiáson keresztül mondott próféciának beteljesedését
jelenti ki az Úr: „És vezérel téged az Úr szüntelen,
megelégíti lelkedet nagy szárazságban is (kopár földön is jól tart téged), és csontjaidat megerősíti, és olyan leszel,
mint a megöntözött kert, és mint vízforrás, amelynek vize el nem fogy” (Ésa. 58,11).
És kijelenti az Úr Jézus, hogy ki a Szent Szellem, és milyen
feladatokat lát el az Őt vevő hívők körül: „Ha
szerettek engem, megtartjátok az én parancsolataimat, És én kérem az Atyát, és
más Vigasztalót (Pártfogót) ád néktek, hogy veletek maradjon mindörökké. Az igazságnak ama
Szellemét: akit a világ be nem fogadhat (nem kaphat meg), mert nem látja őt és nem ismeri őt; de ti
ismeritek őt, mert nálatok lakik, és
bennetek marad.
Nem hagylak titeket
árvákul; eljövök ti hozzátok. Még
egy kevés idő és a világ nem lát engem többé; de ti megláttok engem: mert én
élek, ti is élni fogtok. Azon a napon megtudjátok majd ti, hogy én az én Atyámban
vagyok, és ti énbennem, és én ti bennetek. (Ján. 14,16-20).
„Ama Vigasztaló
(Pártfogó) pedig, a Szent Szellem, akit
az én nevemben küld az Atya, Ő mindenre
megtanít majd titeket, és eszetekbe
juttatja mindazokat, amiket
mondottam néktek. (Ján. 14,26).
„Mikor pedig eljő majd
a Vigasztaló (a Pártfogó), akit én
küldök néktek az Atyától, az igazságnak Szelleme, aki az Atyától származik, Ő tesz majd énrólam bizonyságot. De ti
is bizonyságot tesztek; mert kezdettől fogva én velem vagytok” (Ján.
15,26-27).
„De én az igazat (alétheia:
valóságot) mondom néktek: Jobb néktek, hogy én elmenjek: mert ha el nem megyek,
nem jő el hozzátok a Vigasztaló (a Pártfogó): ha pedig elmegyek, elküldöm Őt tihozzátok. És Ő, mikor eljő, megfeddi a világot bűn,
igazság (megigazulás) és ítélet
tekintetében (leleplezi a világ
előtt, hogy mi a bűn, mi az igazság (a megigazulás) és mi az ítélet). Bűn tekintetében (a bűn az), hogy nem hisznek énbennem. És igazság
tekintetében, hogy én az én Atyámhoz megyek, és többé nem láttok engem; Ítélet
tekintetében pedig, hogy e világnak fejedelme megítéltetett. (Mert) mikor eljő Ő, az igazságnak Szelleme,
elvezérel majd titeket minden (a teljes) igazságra (a teljes
igazság útján vezet titeket). »hodégeó: utat mutat, vezet, irányít, kísér«. Mert nem Önmagától szól, hanem azokat szólja, amiket hall, és a
bekövetkezendőket (az eljövendő
dolgokat is) megjelenti (kijelenti) néktek. Ő
engem dicsőít majd, mert az enyémből (merít, és) vesz, és megjelenti (és azt jelenti ki) néktek” (Ján. 16,7-11.13-14).
Ő – a Szent Szellem – ad bátorságot az igehirdetéshez: „Amint könyörögtek, megrendült az a hely,
ahol együtt voltak, megteltek mindnyájan Szent Szellemmel, és bátran hirdették
az Isten igéjét” (Csel. 4,31).
Ő eleveníti meg az Igét, hogy az örökélet birtokába jussunk:
„Ő szólni fog hozzád (hirdet neked) olyan igéket, melyek által megtartatol
(üdvözülsz) te és a te egész házad népe.
Mikor pedig én elkezdtem szólni, leszálla a Szent Szellem Őreájuk, miképpen
mireánk is kezdetben. (Ekkor eszembe jutott, és) megemlékezém pedig az Úrnak ama mondásáról, amint mondá: János ugyan
vízbe merített, ti azonban Szent Szellembe fogtok bemeríttetni. Ha tehát az
Isten hasonló (ugyanazt az) ajándékát
adta nékik (is), mint nékünk is, kik
hittünk az Úr Jézus Krisztusban, kicsoda voltam én, hogy az Istent eltilthattam
(akadályozhattam) volna? Ezeknek
hallatára aztán megnyugovának, és dicsőítik az Istent, mondván: Eszerint hát a
pogányoknak is adott az Isten megtérést az életre!” (Csel. 11,14-18).
Az Ő vételének jele a nyelveken szólás: „Monda nékik: Vajon vettetek-e (kaptatok-e) Szent Szellemet, minekutána (amikor) hívőkké lettetek? Azok pedig mondának néki: Sőt inkább azt sem
hallottuk, hogy ha vagyon-e (hogy eljött volna már a) Szent Szellem. És monda nékik: Mire (hogyan) meritkeztetek be tehát? Azok pedig mondának: A János bemerítésével.
Monda pedig Pál: János megtérésnek bemerítésével merített alá (János,
amikor bemerített, megtérést követelt), azt
mondván a népnek, hogy aki őutána jövendő, abban higgyenek, tudniillik a
Krisztus Jézusban. Mikor pedig ezt hallák, bemeritkezének az Úr Jézusnak
nevébe. És mikor Pál reájuk vetette (rájuk tette) kezét, szálla a Szent Szellem őreájuk; és szólnak vala nyelveken, és
prófétálnak vala” (Csel. 19,2-6)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Köszönöm, hogy hozzászólásoddal megtisztelsz. Ám ha vitatkozni, vagy kötözködni van kedved, arra kérlek, azt ne itt gyakorold.