„Ha annakokáért helye van [ha valóban tényleg ér valamit] Krisztusban az intésnek [buzdításnak,
bátorításnak]. Ha helye van a(z) (agapé:
Isten szerinti) szeretet(ből
fakadó) vigasztalásnak. Ha helye van a Szellemben való közösségnek [szellemi
egyesülésnek], ha helye van a szívnek [a
bensőből fakadó irgalmasságnak], és könyörületességnek, [a
résztvevő szeretetnek, és együttérzésnek].
Más fordítások szerint: »ha telik belőle a szeretetnek valamilyen
vigasztalása, a Szellemnek valamilyen közlése, ha tud irgalmat gerjeszteni
bennetek«.
És még más fordítás: [Kérhetek-e tőletek valami vigasztalást a Krisztusban? Van-e
bennetek szeretetteljes vigasztalás? Valóban közösségünk van egymással a Szent
Szellemben? Van bennetek gyengéd együttérzés a számomra?]
Teljesítsétek be [tegyétek
teljessé] az én örömömet, [azzal] hogy egyenlő indulattal [egyetértésben;
egyet akarva; (gondolva), közös lelkesedéssel] legyetek,
ugyanazon [(agapé):
Isten szerinti] szeretettel viseltetvén, egy érzésben [összeforrva],
egyugyanazon indulattal lévén [ugyanarra törekedtek].
Más fordításban: [Ha igen, akkor, tegyétek meg, amire kérlek titeket! Ezzel
nagy örömöt fogtok szerezni. Legyen a gondolkozásotok összhangban egymással,
legyen bennetek ugyanaz az isteni szeretet egymás iránt, éljetek teljes
egyetértésben, és ugyanarra a célra törekedjetek!]
Semmit nem cselekedvén versengésből [vetélkedésből; önzésből;
viszálykodásból; perlekedésre való hajlamból], sem hiábavaló [hiú]
dicsőségből [önhittségből; se hiú
dicsőségvágyból], hanem alázatosan egymást különbeknek [kiválóbbnak]
tartván [többre becsülvén] ti magatoknál.
Más fordításban: [Ne irányítson benneteket az önzés, irigység, vagy
büszkeség! Ellenkezőleg, alázatosak legyetek, és adjatok a másiknak több
tiszteletet, mint amit magatoknak kívántok!]
Ne nézze [ne keresse] kiki a maga hasznát [javát;
ne csak a
magatok érdekeit nézzétek], hanem mindenki a másokét is. [szeme előtt tartsa, és mindenki
törődjön a testvérei érdekeivel is]” (Fil. 2,1-5)
Annakokáért az az indulat [érzés; észjárás, törekvés, az a
gondolkodásmód és szándék] legyen [uralkodjon] bennetek, mely volt a
Krisztus Jézusban is [amely a Krisztus Jézust jellemezte]*
*Az Úr Jézus
szeretetéről így hangzik a kijelentés: „A (az Isten szerinti) szeretet hosszútűrő [nagyon türelmes; Szó szerint: haragos
indulatot megfékez], kegyes [jóságos;
kedves; szeretetre méltó]; a szeretet nem
irigykedik; [nem féltékeny, vetélkedik, verseng; nem lép fel
vetélytársként], a szeretet nem kérkedik
[nem dicsekszik; (henceg)], nem
fuvalkodik fel. [nem is kevély; nem pöffeszkedik; nem gőgös, nem fújja fel
magát]. Nem cselekszik éktelenül [nem
tapintatlan; nem viselkedik bántóan.
Nem nagyravágyó;
nem illetlen], nem keresi a maga hasznát
[a maga érdekeit; javát], nem gerjed
[lobban] haragra [nem bőszül fel; nem
válik ingerültté], nem rója fel [nem
számítja fel; nem tartja számon] a
gonoszt [rosszat; sérelmet; nem gondol rosszra]. Nem örül [nem örvendezik] a
hamisságnak [gonoszságnak; igazságtalanságnak; istentelenségnek], de együtt örül [örvendezik] az igazsággal; [örömét az igazság, a
valóság, vagyis Isten igéjének győzelmében leli]. Mindent elfedez [eltakar; csenddel elleplezi (szó nélkül eltűri,
türelmesen elviseli); elhallgat, magában tart], mindent hiszen [elhisz; mindig bizakodik], mindent [elvárva] remél,
[Ez biztos várása valaminek, ami be is fog következni] mindent eltűr. [elvisel; elszenved; teher alatt marad; kitartással
tűr, mindenben állhatatos]” (Kor. 13,4-7)
Erre a szeretetre
hív az Úr Jézus: „Vegyétek föl magatokra
az én igámat [jármomat], és
tanuljátok meg tőlem, hogy én szelíd és alázatos szívű vagyok: és nyugalmat [megnyugvást]
találtok a ti lelkeiteknek
(magatoknak)” (Mát. 11,29)
Akkor következik be a hívő
életében, hogy: „És majd ama napon,
amelyen nyugalmat ád néked az Úr fáradságodtól és nyomorúságodtól és ama kemény
szolgálattól, amellyel szolgálnod kellett. (Amikor majd nyugalomra fordítja
az ÚR fájdalmaidat, nyugtalanságodat és azt a kemény szolgálatot, amelyet
végezned kellett). E gúnydalt mondod
Babilon királya felett, és szólsz: Miként lőn vége a nyomorgatónak
(sanyargatónak), a szolgaság házának
(az erőszaknak) vége lőn! Eltörte az Úr a
gonoszok pálcáját (vesszejét), az
uralkodóknak vesszejét (a zsarnokság botját)” (Ésa. 14,3-5)
Ezért így figyelmeztet az
apostol: „Óvakodjunk tehát, hogy mivel
megvan (de még nem teljesedett be) az
ő nyugodalmába való bemenetel ígérete, (gondosan ügyeljünk arra, hogy
közülünk senki le ne maradjon erről, és) valaki
közületek fogyatkozásban levőnek ne láttassék. Mert aki bement az ő
nyugodalmába, az maga is megnyugodott cselekedeteitől (munkáitól), amiképpen Isten is a magáéitól” (Zsid. 4,1.10)
Ezért… „Atyafiúi [testvéri] szeretettel
egymás iránt gyöngédek [egymást odaadóan szeretők] a tiszteletadásban egymást megelőzők legyetek. [a tisztelet dolgában
egymással versengők]” (Róm. 12,10)
„A testvéri szeretet
legyen maradandó” (Zsid. 13,1)
„Tisztítsátok meg egész
valótokat az igazság iránti engedelmességgel képmutatás nélküli
testvérszeretetre, egymást kitartóan, tiszta szívből (szellemből)
szeressétek, mint akik nem romlandó, hanem romolhatatlan magból születtetek
újjá, Isten élő és maradandó igéje által” (1 Pét. 1,22-23)
„Egymás iránt ugyanazon indulattal [érzéssel] legyetek [éljetek egymással egyetértésben;
egy célra, egymás javára törekedjetek; ugyanolyan legyen a gondolkodásotok
mások iránt, mint önmagatok iránt]. Ne
kevélykedjetek [ne legyetek fennhéjázók (nagyra törők); ne a magas
(fellengzős) dolgokon jártassátok eszeteket] hanem az alázatosakhoz szabjátok
[tartsátok] magatokat. [hanem alkalmazkodjatok az egyszerű
emberekhez; nem nagyravágyók, hanem együtt érzők az alacsonyrendűekkel]
Ne legyetek bölcsek [okosak; eszesek; értelmesek] timagatokban
[a magatok értelme szerint; ne legyetek olyanok, akik csak a saját (emberi)
értelmükben bíznak, és erre építenek]. Senkinek gonoszért gonosszal [rosszért rosszat] ne fizessetek [sérelem; igazságtalanság,
méltatlanság, káros, ártalmas dologgal ne viszonozzátok] A tisztességre [becsületességre a Krisztusi magatartásnak
megfelelően] gondotok legyen minden ember
előtt [jóra
törekedjetek, úgy hogy azt minden ember lássa]” (Róm. 12,16-17)
És az apostol
részletesen kifejti a fenti kijelentés értelmét, azaz: Isten akaratát: „A
békességes tűrésnek és vigasztalásnak Istene pedig adja néktek, hogy ugyanazon
indulat legyen bennetek egymás iránt Krisztus Jézus szerint: hogy egy szívvel,
egy szájjal dicsőítsétek a mi Urunk Jézus Krisztus Istenét és Atyját.
Fogadjátok be tehát egymást, ahogyan Krisztus is befogadott minket az Isten
dicsőségére” (Róm. 15,5-7)
Hát: „Kérlek azért titeket
én, ki fogoly vagyok az Úrban, hogy járjatok (éljetek) úgy, mint illik (méltón) elhívatásotokhoz,
mellyel elhívattatok. Teljes alázatossággal és szelídséggel, hosszútűréssel
(és türelemmel), elszenvedvén
(viseljétek el) egymást szeretetben,
Igyekezvén megtartani a Szellem egységét a békességnek kötelében. (Viszont)
legyetek pedig egymáshoz jóságosak,
irgalmasok, megengedvén egymásnak (bocsássatok meg), miképpen az Isten is a Krisztusban megengedett (megbocsátott) néktek” (Eféz.
4,1-3.32)
„Öltözzetek föl azért, mint az Istennek
választottai, szentek és
szeretettek, könyörületes szívet,
jóságosságot, alázatosságot, szelídséget, hosszútűrést (türelmet). Elszenvedvén (elviselvén) egymást
és megbocsátván kölcsönösen egymásnak, ha valakinek valaki ellen panasza volna.
miképpen a Krisztus (az Úr) is
megbocsátott néktek, akképpen (tegyetek) ti is; Mindezeknek fölébe pedig öltözzétek föl a szeretetet, mint amely
a tökéletességnek kötele (mert az tökéletesen összefog mindent)” (Kol.
3,12-14)
És : „Valakik annakokáért tökéletesek vagyunk,
ilyen értelemben legyünk (így gondolkozzunk): és ha valamiben (vagy valamit) másképen
értetek (gondoltok), az Isten azt is
ki fogja jelenteni néktek: Csakhogy amire eljutottunk, ugyanabban egy szabály
szerint járjunk, ugyanazon értelemben legyünk” (Fil. 3,15-16)
„Ne legyünk hiú dicsőség kívánók (becsvágyók), egymást ingerlők, egymásra irigykedők” (Gal. 5,26)
És: „Senki ne keresse, ami az övé, [a maga
javát; a maga érdekét; előnyét] hanem
kiki azt, [hanem csak] ami a másé
[a másikét]” (1 Kor. 10,24)
Azt értem ezalatt, hogy: „Mindenikünk tudniillik az ő
felebarátjának [közel levő embernek,
szomszédnak] kedveskedjék [szolgálatára legyen, törekedjen
szeretetre méltónak lenni] annak javára, épülésére. (megerősítésére) [közülünk mindenki felebarátjának (embertársának, szomszédjának) tetszését (kedvét, javát és épülését) keresse, hogy azt munkálja, ami az
építéshez jó” (Róm. 15,2)
„mint ahogyan én is mindenben mindenkinek igyekszem
kedvére lenni, nem a magam hasznát keresve, hanem a többiekét, hogy
üdvözüljenek” (1 Kor. 10,33)
Már Dávid így prófétál erről,
kijelentve az egyetértés és szeretet eredményét: „… Ó, mily szép és mily
gyönyörűséges, ha a testvérek egyetértésben élnek! Olyan ez, mint mikor a drága
olaj a fejről lecsordul a szakállra, Áron (jelentése: megvilágosított) szakállára, amely leér köntöse gallérjára. Olyan, mint a
Hermon (szent; hozzáférhetetlen; felszentelt) harmatja, amely leszáll a
Sion (kiszáradt, megperzselt hely) hegyére. Csak oda küld az ÚR áldást és életet mindenkor” (Zsolt.
133,1-2)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Köszönöm, hogy hozzászólásoddal megtisztelsz. Ám ha vitatkozni, vagy kötözködni van kedved, arra kérlek, azt ne itt gyakorold.