István (jelentése: megkoronázott, vagyis a kenet alatt lévő) bizonyságot tesz a
vallási vezetők előtt:
Csel. 7,1 Monda pedig a főpap: Vajjon [csakugyan]
így vannak-é hát ezek [a dolgok]?
Csel. 7,2 Ő pedig monda: Férfiak, atyámfiai [testvéreim]
és atyák, halljátok, és [(akúó): értsétek] meg! A dicsőségnek [(doxa): a fény, a ragyogás]
Istene megjelenék a mi atyánknak, Ábrahámnak [jelentése: sokaság Atyja], mikor Mezopotámiában [Jelentése: két folyó közt] vala, minekelőtte [(prin):
aki korábban] Háránban [jelentése: napégette, száraz hegyen] lakott, [(katoikeó): tartózkodott]
Csel. 7,3 És monda néki: Eredj ki a te földedből és a te nemzetséged [(szüggeneia):
családod, és rokonaid] közül, és jer
[menj] arra a földre, amelyet mutatok néked.
Csel. 7,4 Akkor kimenvén a Káldeusok földéből, [letelepedett,
és] lakozék Háránban [jelentése: napégette,
száraz, hegy]: és onnét, minekutána megholt az ő atyja, kihozta [és Isten áttelepítette] őt e földre,
amelyen ti most laktok
Csel. 7,5 És nem adott néki abban örökséget [örökrészt]
csak egy lábnyomnyit is [vagyis még egy
talpalatnyit sem]: és azt ígérte, hogy néki adja azt birtokul [(kataszkheszisz):
visszatartás, feltartóztatás, halasztás,
halogatás, másik jelentése a szónak: elfoglalás, birtokbavétel] és az ő
magvának ő utána, holott [még] nem
vala néki gyermeke*
*Ez pedig így
történt: Az Úr szólt Ábrámnak, aki: „És felvevé Ábrám (jelentése:
felmagasztalás, felemelés atyja) az ő
feleségét Szárait (jelentése: fejedelmi nő), és Lótot (jelentése: lepel, fátyol, takaró; elrejtettség; sötét
színű; égés), az ő atyjafiának (az ő
testvérének) fiát, és minden
szerzeményüket, amelyet szereztek vala, és a cselédeket, akikre Háránban
(út, utca; hegyes vidék) tettek vala szert,
és elindulának, hogy Kanaán (jelentése: lapály, mélyföld; megalázás,
leigázás) földére menjenek, és el is
jutának a Kanaán földére. És általméne (átvonult) Ábrám a földön mind Sikhem (jelentése: hegyhát) vidékéig (a sikemi szenthelyig), Móréh (korai eső, tanító;
termékeny; hajító, íjász; engedetlen, ellenálló) tölgyeséig. Akkor Kananeusok valának azon a földön. És megjelenék az
Úr Ábrámnak, és monda néki: A te magodnak adom ezt a földet. És Ábrám oltárt
építe ott az Úrnak; aki megjelent vala néki” (1 Móz. 12,5-7).
Amikor elvált Ábrám Lóttól,
megismételte az Úr az ígéretet: „Az Úr
pedig monda Ábrámnak, minekutánna elválék tőle Lót: Emeld fel szemeidet
(tekintetedet) és tekints arról (és
nézz szét) a helyről, ahol vagy, északra,
délre, keletre és nyugotra. Mert mind az egész földet, amelyet látsz, néked
adom, és a te magodnak örökre. És olyanná tészem a te magodat, mint a földnek
pora, hogyha valaki megszámlálhatja a földnek porát, a te magod is
megszámlálható lesz. Kelj fel, (és indulj) járd be ez országot hosszában és széltében: mert néked adom azt. Elébb
mozdítá azért sátorát Ábrám, és elméne, és lakozék Mamré (Hebronban) tölgyesében, mely Hebronban (jelentése:
a szövetség helye) van, és oltárt építe
ott az Úrnak” (1 Móz. 13,14-18).
Majd később Isten újra
megerősítte az ígéretet: „Mikor Ábrám
kilenczvenkilencz esztendős vala, megjelenék az Úr Ábrámnak, és monda néki: Én
a mindenható Isten vagyok, járj én előttem (az én színem előtt, az én
jelenlétmben), és légy tökéletes (és
légy támím:
feddhetetlen ép, fogyatkozás nélküli, hibátlan, ártatlan). És megkötöm az én szövetségemet én közöttem és te közötted: és felette
igen megsokasítlak téged. És arcára borúla (arcára esik) Ábrám; az Isten pedig szóla őnéki, mondván:
Ami engem illet, imhol az én szövetségem te veled, hogy népek sokaságának
atyjává leszel. És ne neveztessék ezután a te neved Ábrámnak, hanem legyen a te
neved Ábrahám, mert népek sokaságának atyjává teszlek téged. És felette igen
megsokasítalak téged; és népekké teszlek, és királyok is származnak tőled. És
megállapítom az én szövetségemet én közöttem és te közötted, és te utánad a te
magod között annak nemzedékei szerint örök szövetségűl, hogy legyek tenéked
Istened, és a te magodnak te utánad.
És adom tenéked és a te magodnak te utánnad a te bujdosásod (a te
vándorlásod) földét, Kanaánnak egész
földét, örök birtokul; és Istenök lészek nékik” (1 Móz. 17,1-8).
Az apostolon keresztül
jelenti ki a Szent Szellem, hogy ki az Ábrahám magva: „Az ígéretek pedig Ábrahámnak adattak [Ábrahámnak lettek kijelentve] és az ő magvának. Nem mondja: És a
magvaknak, mint sokról; hanem mint egyről. És a te magodnak, aki a Krisztus”
(Gal.
3,16).
És a pogányokból
(nemzetekből) megtérteknek is így szól az Úr: „Ha pedig Krisztuséi vagytok, tehát az Ábrahám magva vagytok, és ígéret
szerint örökösök” (Gal. 3,29).
Ezért: „Nincs [többé] zsidó, sem
görög [hellén, azaz: pogány]; nincs
(rab)szolga, sem szabad; nincs férfi, sem
nő; mert ti mindnyájan egyek vagytok [eggyé lettetek] a Krisztus Jézusban” (Gal. 3,28).
„Ha pedig Krisztuséi vagytok, tehát az Ábrahám magva
vagytok, és ígéret szerint örökösök” (Gal.
3,29).
Az apostolon keresztül az is
kijelentést nyer, hogy a hit hősei soha nem nyerték el az ígéretet: „Hit által engedelmeskedett Ábrahám, mikor
elhívatott, hogy (induljon el, és) menjen
ki arra a helyre, amelyet örökölendő vala, és (elindult, és) kiméne, nem tudván, hová megy. Hit által (költözött
át, és) lakott az ígéret földén, mint
idegenben, sátorokban lakván Izsákkal és Jákóbbal, ugyanazon ígéretnek örökös
társaival. Hitben haltak meg mindezek, nem nyerve meg az ígéreteket, hanem csak
távolról látva és üdvözölve azokat, és vallást tevén arról, hogy idegenek és
vándorok (és jövevények) a földön” (Zsid. 11,8-9.13).
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Köszönöm, hogy hozzászólásoddal megtisztelsz. Ám ha vitatkozni, vagy kötözködni van kedved, arra kérlek, azt ne itt gyakorold.