A
harmadik századra egy-egy ember került a gyülekezetek élére. Írásos
feljegyzések szerint a keresztények Róma püspökét kezdték az egyház legfőbb
vezetőjének tartani. Nagy Konstantin idejére az elhajlás olyan mértékű volt,
hogy a türelmi rendeletet, mint Istentől jövő áldást üdvözölték. A politikailag
megváltozott helyzetben a hívők gazdasági és politikai előnyre tehettek szert,
ezért egyre többen csatlakoztak a gyülekezethez érdekből. Már nem az
újjászületés és a megváltozott élet volt a gyülekezethez való tartozás
kritériuma, hanem bizonyos hitbeli nézetek elfogadása, a keresztvíz felvétele,
mely megtérés nélkül is lehetséges volt. Ezután egy hatalmas, világméretű
szervezet jött létre, mely politikai és gazdasági nagyhatalommá vált, és minden
másképpen gondolkozót üldözött. Több évszázaddal később, mikor teljes volt az
elhajlás Isten Igéjétől (a Biblia tiltott volt az egyházban!), a reformáció
által Isten egy megújulást hozott. Ám sajnos ugyanezek a negatív folyamatok az
újdonsült egyházakban is nagyon rövid idő alatt végbementek, és a mai napig
sajnos megfigyelhetőek minden új megújulási mozgalom életében.
Bábelben
egy torony építéséről gondolták, hogy majd összefogja őket. Azt mondták: „Olyan
tornyot építsünk, melynek teteje az eget érje!” Biztos, hogy nem csak a
természettudományokban való járatlanságuk mondatta ezt velük. Szándékuk hasonló
volt ahhoz, mint amikor az emberek saját cselekedeteik által akarják Istent
elérni. A különböző egyházakban ez más és más módon jut kifejezésre, ám
mindegyikben fellelhető.
Bábelben
a tornyot égetett téglából építették. Isten ez által a leírás által nem
technológiai ismereteket akart velünk közölni. A téglavetés példája is szellemi
tanulsággal szolgál a Gyülekezet számára. Mint tudjuk, Isten gyülekezetét az
Ige Isten templomához hasonlítja, mely nem fizikai, hanem szellemi ház. Érdemes
akkor megnéznünk, hogy Isten templomának építéséhez milyen építőanyagot
használtak! Az 1Kir.5,31. tanúsága szerint faragott kövekből építették fel
Isten templomát. Péter mondja, hogy mi magunk is ÉLŐ kövek vagyunk. (1Pét.2,5.)
Hasonlítsuk össze a kiégetett téglát és a faragott követ! A tégla úgy készül, hogy az alapanyagból képlékeny
masszát készítenek, azt sablonba döngölik, majd magas hőfokon kiégetik. Így
egyforma alakú „téglákat” nyernek. A téglákat nagyüzemben lehet előállítani, és
gyorsan lehet belőlük építkezni, hiszen egyformák, mindegyik mindegyikhez
illeszthető. Ezért gondolták azt, hogy ebből olyan hatalmas tornyot tudnak majd
építeni, hogy teteje az eget éri. Mit jelent mindez szellemileg?
A
képlékeny massza a gyülekezet építésénél úgy készül, hogy az emberek
személyiségét megtörik. Sokszor nem tiszta, és világi módszerek segítségével
érik ezt el: erős, tekintélyen alapuló tanítások, ezek tréningszerű sulykolása,
manager-tréning jellegű tanfolyamok tartása, jelmondatok hangoztatása,
megfélemlítés, nyilvános megszégyenítések Isten Igéjére és a Szent Szellem
vezetésére való hivatkozással, lázadónak való kikiáltás, barátságok
szétválasztása, beavatkozás az emberek magánéletébe Isten akaratára való
hivatkozással, és még sorolhatnánk. Például egy magyarországi gyülekezetben a
“Főpásztor” a vezetőkkel havonta kitöltetett egy kérdőívet (checkup), melyben
még a szexuális életükről is számot kellett adniuk. Később az egyikük ellen az
volt a fő vád, és a lázadásának bizonyítéka, hogy nem töltötte ki ezt
rendszeresen. A cél, hogy így a tag a gyülekezetben uralkodó értékrendet,
teológiai nézeteket és viselkedési formákat teljes mértékben magáévá tegye,
olyannyira, hogy úgy érezze, ez ad neki szilárdságot. Sablonosan kezd
gondolkozni, hinni, viselkedni, és fél is ezeket a sablonokat elhagyni. Szinte
kiégetődik, és egy vallásos keménység (bigottság) jellemzi. Nem csak a
történelmi egyházakban, hanem a leghaladóbb karizmatikus gyülekezetekben is
megfigyelhető ez. Az így tanított hívők bármilyen feladatot szívesen ellátnak,
melyet vezetőik rájuk osztanak, mivel úgy tekintik a feladatot, mint Istentől
számukra rendelt küldetést. Jobban figyelnek a vezetőikre, mint az Úrra. „A
pásztor azt mondta!” kijelentés nagyobb tekintéllyel bír a szívükben, mint „az
Úr azt mondta” vagy „a Bibliában ez áll”. Sokszor az emberek közti szimpátiát,
barátságokat, „lelki kapcsolatokat” károsnak tartják. A szervezet céljai és
érdekei a személyes kiteljesedés elé kerülnek. S valóban sokan kiégettekké
válnak. A vezetők azon igyekeznek, hogy mindenki ugyanúgy gondolkozzon, és
viselkedjen, mert ezt gondolják egységnek. Így gondolják sikeresnek a
gyülekezetet. Ez egy hamis, látszat egység, sablonosság.
Pál
nem használta emberi tekintélyét a tanításnál, hanem természetesnek vette, hogy
a Bérea beliek „naponta kutatják az Írásokat, hogy így vannak-e ezek”, ahogy
Pál tanítja. Őket az Ige „nemesebb lelkűnek” mondja. (Apcs.17,11.) Péter, mikor
a jeruzsálemi testvérek számon kérték, hogy miért ment be egy pogány
(Kornéliusz) házába, készségesen beszámolt az ott történtekről. Természetesnek
vette, hogy el kell számolnia a tetteivel a testvéreknek. Mikor látták, hogy
Isten cselekedett Kornéliusz házában, megváltoztatták egész teológiájukat, amit
gyerekkoruktól kezdve tanultak, és dicsérték az Istent, mivel a pogányokra is
kitöltetett a Szent Szellem. (Apcs.11,2-3.) Mindez azt mutatja, hogy alázattal
voltak Isten és emberek előtt.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Köszönöm, hogy hozzászólásoddal megtisztelsz. Ám ha vitatkozni, vagy kötözködni van kedved, arra kérlek, azt ne itt gyakorold.