Az
Úr első utasítása Noé számára az volt, hogy széledjenek szét, és hajtsák
uralmuk alá a Földet. Ez az utasítás nagyon hasonlít arra, amit Jézus mondott
tanítványainak a Mt.28,19-20.-ban (misszióparancs) azaz, hogy „menjetek széles
e világra, és hirdessétek az evangéliumot ...” Az első tanítványok ezt is
tették. Így jutott el az evangélium az egész akkor ismert világba. Később a
missziói aktivitás csökkent, és az evangéliumnak a világ minden tájára való
eljuttatása helyett az összegyülekezés vált elsődleges céllá. Hogy a
hívők ne széledjenek szét, a vezetők igyekeztek emberi eszközökkel összetartani
a közösségeket. Hasonlóan ahhoz, ahogy Noé dédunokája (Nimród) idejében az
emberek már letelepedtek. Az Úrban való bizalom helyébe az emberi biztonság
keresése lépett. Ez megérthető, hiszen a 2. és 3. században igen erőteljes
üldözés érte a hívőket. Minden ember biztonságra vágyik, és szüksége is van rá.
Míg az ember (Ádám) Istennel jó kapcsolatban volt, Isten biztonságot adott
neki, nem vette észre, hogy meztelen (kiszolgáltatott), hiszen az Úr
gondoskodott róla. A bűneset óta az emberek állandóan emberi biztonságot
igyekeznek keresni. Ezért alkotnak különböző szervezeteket. A toronyépítésnek
is ez az egyik indítéka.
Miután
Nimródék letelepedtek, azt mondták: „Szerezzünk magunknak nevet, hogy el ne
széledjünk a Földön!” Úgy gondolták, hogy valami külső dologgal
biztosíthatják az egységüket, a fennmaradásukat és az „identitásukat”. Ez
jelenthet számukra biztonságot. Az ember becsvágya jut kifejezésre abban, amikor
magának nevet akar szerezni. Az édenkerti kísértésnek is ez volt az egyik
összetevője, és hasonló történt szellemileg az Eklézsiával is. Az
egységesített szervezet lett a gyülekezet biztonsága. Biztonság a támadások
ellen. A tömegben az ember biztonságban érzi magát, de ez egy hamis
biztonságérzet. A történelem is azt bizonyítja, hogy a tömegek általában nem
jól döntenek, nem a jó dolgok mellé állnak, és a vezetők által nagymértékben
manipulálhatók.
Az
apostoloknak nem ez jelentette a biztonságot: a börtönből angyal szabadította
ki Pétert; Pált a megkövezés után a szentek imáira Isten feltámasztotta. Az élő
Isten jelentette az egyedüli biztonságot, a megtartó, és egyben összetartó
erőt. Nem külső erő, nem teológia (dogmák), vagy jól szervezett közösség, vagy
akár közös anyagi célok jelentették az egységet. Szívük, lelkük volt egy;
köztük valóság volt, hogy „egy testbe merítkeztek be” és „egy Szellemmel
itattattak meg”. Kívülvalók így tettek bizonyságot erről: „Az Isten van
közöttetek”, és nem tudtak újjászületés nélkül csatlakozni a gyülekezethez. Még
látásbeli különbségek sem tudták őket szétválasztani vagy egymással
szembefordítani, ahogy ezt Péterék és Pál közt is látjuk: A különbözőség
ellenére egységben maradtak.
Az
első század végén már mutatkoztak az elhajlás jelei. Erről az Igében is
olvashatunk, hiszen a Szentírás említést tesz arról, hogy némelyek nem tiszta
szívből, hanem versengésből hirdették az evangéliumot. Voltak, akik a
gyülekezetben különbnek kezdték tartani magukat a többieknél. A 3Ján.9.-ben
olvassuk, hogy Diotrefész elsőbbségre vágyott, és ezért másokat kizárt a
gyülekezetből. Még János apostolt sem fogadta el.
Mindez
párhuzamba hozható azzal a történelmi helyzettel, amikor Nimród hatalmaskodni
kezdett az emberek fölött a korabeli világban. Az Ige azt írja, hogy Bábel volt
az ő országának a kezdete. (1Móz.10,10.) Tehát az ő hatalomra való törekvése és
Bábel tornyának építése szorosan összefüggött. A korai gyülekezetben hasonló
folyamatok mentek végbe: a presbitériumokban némelyek a többiek véleményét
elnyomva diktálni kezdtek.
Erről ír Pál a
2Kor.11,19-21. „Hiszen ti okosak vagytok, mégis szívesen eltűritek az
eszteleneket: mert eltűritek, ha valaki leigáz titeket, ha valaki élősködik
rajtatok, ha valaki zsákmányul ejt, ha valaki hatalmaskodik rajtatok, ha valaki
arcul üt benneteket. Szégyenkezve írok, minthogy ehhez mi gyengék voltunk.”
Egyre többen kezdtek a
hívők közül evilági gazdagságra, elismerésre szert tenni. Egyre kevesebben
voltak, akik teljes erővel szolgálták az Urat. Így azokat, akik ezt tették,
különbnek tartották. Ami mindenkinél természetes kellett volna, hogy legyen; -
hogy teljes odaszántsággal szolgálja az Urat, és az Úr bizonyságot tesz
jelekkel és csodákkal - az egyre kevesebbek kiváltsága lett. Őket különleges felkenteknek
kezdték tekinteni.
A
Jelenések könyvében a gyülekezeteknek szóló részekben olvasunk a nikolaitákról.
Watchman Nee: A hét gyülekezet című könyvében részletesen kifejti, hogy a
„nikolaosz” szó jelentése az, hogy a „népet legyőzni, uralkodni”. Az efézusi
gyülekezetnek azt üzeni az Úr, hogy „az megvan benned, hogy gyűlölöd a
Nikolaiták cselekedeteit, amelyeket én is gyűlölök.” (Jel.2:6) A pergamoni
gyülekezetnek azt írja: „Nálad is vannak olyanok, akik szintén a Nikolaiták
tanítását tartják. Térj meg tehát!” (Jel.2:15) Két dologról olvasunk itt:
cselekedetekről ill. tanításról. Tehát a Nikolaiták cselekedetei, amikor
egyesek különleges felkentnek tartva magukat, a véleményükkel elnyomják mások
vélekedéseit. A folyamat így alakult a századok során is: először némelyek
kezdtek mások felett uralkodni, majd később a Bibliából tanításokat hoztak
arra, hogy rajtuk keresztül Isten különleges módon tapasztalható meg, ami őket
a többi hívő fölé helyezi. Sőt aki nem ért egyet velük, az Isten ellen lázad.
Azt tanítják, hogy Kóré fiaihoz, illetve Mirjámhoz hasonlóan, betegségek, sőt
még halál is lehet ennek a következménye. Isten a Jelenések könyvében
határozottan kifejezi, hogy Ő ezeket a cselekedeteket gyűlöli, és hogy ezekből
a tanításokból meg kell térni. Az apostoloknál ennek a cselekedetnek, és
tanításnak nyomát sem találjuk, pedig ők mindenkinél különbnek tarthatták volna
magukat, hiszen együtt jártak Jézussal, ismerték Őt személyesen. A folyamat ma
is általában így zajlik, hogy mások kezdik a sikeres szolgálónak mondani, hogy
az Úr rajtad keresztül különlegesen cselekszik, és Ő talán gyenge ezeknek a
testvéreknek azt mondani, hogy ne mondjatok ilyeneket, mert nem akarja őket
megsérteni. Mivel aztán sokan mondják ezt, kezdi elhinni, és kezd egyre
arrogánsabban vezetni. Mások eleve hatalomvágyból ragadják meg a vezetést. Pál
kicsit ironikusan Péteréket fő-fő apostoloknak nevezi, és azt mondja: velük én
nem törődtem, hanem azt tettem, amit Isten mondott. Nyilván nem Péterék
tartották magukat fő-fő apostolnak, hanem a testies testvérek, és Pált sokszor
hozzájuk hasonlították, és lenézték, mivel testileg nem ismerte Jézust.
Ma
is sokszor a gyülekezetnövekedési ambíciók mögött a vezetők hatalomvágya áll,
ahogy Nimród hatalomvágya összefüggött a torony építésével. Nyilván ha egy
vezető mögött egy nagy gyülekezet áll, az nagyobb tekintélyt jelent az emberek
előtt, hiszen a demokráciában a szavazatok száma a döntő, s így a népszerűség
igen fontos. Jézus ellenben azt mondja: „Jaj nektek, ha minden ember jót
mond felőletek!” Jézus a
Mt.20,25-27.-ben (Mk.10,42-43.) azt mondja: „Tudjátok, hogy a népek
fejedelmei uralkodnak rajtuk, és a nagyok hatalmaskodnak rajtuk. De közöttetek
ne így legyen: hanem aki naggyá akar lenni közöttetek, az legyen a szolgátok,
és aki közöttetek első akar lenni, az legyen a rabszolgátok.”
Péter pedig ennek
értelmében így ír: (1Pét.5,1-4.) „...Legeltessétek az Isten
közöttetek lévő nyáját; ne kényszerből, hanem önként, ne nyerészkedésből, hanem
készségesen; ne is úgy, mint akik uralkodnak a rájuk bízottakon, hanem mint
akik példaképei a nyájnak.”
Az
Istenhit önkéntes, arra senkit sem lehet kényszeríteni, mert ezáltal értelmét
veszti. Aki helytelen indítékból fogadja el a keresztyén tanítást, és az Isten
országát nyerészkedésre akarja használni, az nem lehet kedves az Úr előtt.
Isten nem a külsőt nézi, hanem látja az ember szívét, legrejtettebb szándékait.
Még magadat is be tudod csapni, de Őt nem lehet becsapni. Keresztyénné válni
elsősorban nem külső változást jelent. Az csak következménye a belső
szabadulásnak.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Köszönöm, hogy hozzászólásoddal megtisztelsz. Ám ha vitatkozni, vagy kötözködni van kedved, arra kérlek, azt ne itt gyakorold.