„Áldott [imádni való] az Isten, azaz a
mi Urunk Jézus Krisztusnak [Istene és]
Atyja, aki az ő nagy irgalmassága szerint [az
ő nagy könyörületességéből, gyengéd, szerető irgalmából]
újonnan szült minket élő reménységre [vagyis az Isten ígéreteire irányuló, ember fölött álló, „földöntúli” reménységre] Jézus Krisztusnak a halálból [a halottak közül] való feltámadása által (feltámadásán
keresztül)
[Arra az el nem múló] romolhatatlan,
szeplőtelen [mocsoktalan, makulátlan, be nem
szennyezett] és
hervadhatatlan örökségre, amely a mennyekben van fenntartva [megőrizve] számunkra.
[Más fordítás: Most
tehát reménységgel várjuk azokat az áldásokat, amiket Isten készített nekünk, a
gyermekeinek. Ezeket az áldásokat semmi sem teheti tönkre, soha meg nem
fakulnak, sem nem veszítenek az értékükből, mert a Mennyben őrzik őket a
számotokra]” (1 Pét. 1,3-4)
És így folytatódik a kijelentés: „Maga pedig a mi Urunk Jézus
Krisztus, vagyis az Isten, a mi Atyánk, aki szeretett minket [és aki kifejezte a szeretetét irántatok] és
kegyelméből örök vigasztalással és jó reménységgel ajándékozott meg”
Vigasztalja meg [bátorítsa fel és
szilárdítsa meg] a ti szíveteket, és erősítsen meg titeket minden
tudományban [logoszban: Igében] és jó cselekedetben [minden jó munkában és beszédben]” (2 Thess.
2,16-17).
„Az Ő akarata szült minket az igazságnak [(alétheia): valóság; az, ami megfelel a tényeknek, (logosza)] igéje által, hogy az ő teremtményeinek valami [mintegy
első] zsengéje legyünk. [Más fordítás: Az Ő szándéka hozott létre, akarattal hívott
minket életre a valóság szavával, az Igével] (Jak.
1,18).
Azokat: „Akik nem vérből, sem a (hús)testnek
akaratából [ösztönéből], sem a
férfiúnak indulatjából [vágyából], hanem
Istentől [Istenből] születtünk” (Ján.
1,13).
És ti: „…nem
romlandó, hanem romolhatatlan magból születtetek újjá, Isten élő és maradandó
igéje által” (1Pt. 1,23).
Mert azt mondja az Úr: „Nem olyan-é az én igém, mint a tűz? Azt mondja az Úr, vagy mint a
sziklazúzó pöröly” (Jer. 23,29).
„Mert az Istennek beszéde (logosza):
igéje) élő és ható (energész): működő, tevékeny,
hatékony; élő energia), és élesebb (tomóterosz
tomosz: élesebb, metszőbb, áthatóbb, mélyrehatóbb) minden kétélű fegyvernél (kardnál), és elhat (diikneomai: keresztül eljut, áthatol)
a szívnek (pszükhé: élet) és léleknek
(pneuma): szellem, az ízeknek (harmosz: ízület) és a velőknek megoszlásáig (meriszmosz:
felosztás, megosztás, szétválasztás) (és áthatol az elme és a lélek, az
ízületek és a velők szétválásáig), és
megítéli (kritikosz: döntésre
alkalmas); a gondolatokat és a szívnek
indulatait (ennoia: gondolat, nézet, vélemény, gondolkodás) (szándékait)” (Zsid.
4,12).
Az
újjászülő beszéd (ige) pedig: „…az
igazság (valóság, az ami megfelel a tényeknek) beszéde (logoszában, igéjében),
mely az Evangélium” (Kol. 1,5).
„Mert kegyelemből tartattatok meg,
hit által; és ez nem tőletek van: Isten ajándéka ez; Nem cselekedetekből, hogy
senki ne kérkedjék” (Eféz. 2,8-9).
És:
„Nem az igazságnak cselekedeteiből (nem az általunk véghezvitt igaz
cselekedetekért), amelyeket mi cselekedtünk, hanem az ő irgalmasságából
tartott meg (vagyis üdvözített) minket az újjászületésnek fürdője és a
Szent Szellem megújítása által (újjászülő és megújító fürdője a Szent
Szellem által), Melyet (akit) kitöltött reánk bőséggel (gazdagon)
a mi megtartó (Üdvözítőnk) Jézus Krisztusunk által; (Tit. 3,5-6).
Az
Úr Jézus kijelentése az újjászületés szükségességéről: „… ha valaki újonnan nem születik [nem származik fentről], nem láthatja [nem képes meglátni,
felfogni] az Isten országát [Isten
Királyságát; birodalmát; királyi uralmát].
… Ha valaki nem születik [nem
származik] víztől és Szellemtől [vízből és Szellemből], nem
mehet be [nem tud, nem képes bemenni] az
Isten országába [Isten királyságába; birodalmába]” (Ján. 3,3.5).
És
mindazok újjászületve szentek lesznek, akik az első zsengék beszédét – igéjét –
hallják, és befogadják: „Ha pedig a zsenge [minden termés első érett gyümölcse;
az áldozat kezdete] szent akkor a tészta is; [Ha szent a
búza zsengéje szent lesz a belőle készült kenyér is] és ha a gyökér szent, az ágak [a hajtás, a sarj] is azok”
(Róm. 11,16)
De
most még. „…reménységben tartattunk meg
[megváltásunk még reménybeli, ugyanis Megváltásunk megtörtént, de a földi élet
látható jelenségei ezt nem kinyilatkoztatják, hanem elrejtik. Ez a remény a mi
bensőnkben a Szellemmel együtt van elhelyezve, és ez még nem látszik, mármint a
mi „bensőnk”, vagy „belső emberünk] a reménység pedig, ha láttatik, nem
reménység; mert amit lát valaki, miért reményli is azt? [Az a remény viszont, amit már teljesedni látunk,
többé nem remény]. Ha pedig, amit nem látunk, azt reméljük,
kitartással [állhatatosan, örömteli (vagy
reményteljes) tűréssel,és kitartással]
békességes tűréssel [türelemmel] várjuk” (Róm. 8,24-25).
„Hogy az ő kegyelméből megigazulván, örökösök
legyünk az örök élet reménysége szerint”
(Tit. 3,7).
A türelmes várakozás
jutalma pedig: „tudván, hogy ti viszonzásul megkapjátok az Úrtól az
örökséget; az Úr Krisztusnak szolgáljatok tehát” (Kol. 3,24).
Ezt az Evangélium jelenti ki: „A mennyekben néktek eltett reménységért, amelyet már előbb hallottatok
az igazság [(alétheia): valóság=Ige] beszédében [(logosz): Isten Igéje], mely az evangélium [(euangelion): jó hír, örömhír; győzelmi hír,
győztes hadvezér érkezésének híre]” (Kol. 1,5).
„Az örök élet
reménységére, melyet megígért az igazmondó Isten örök időknek előtte” (Tit. 1,2).
Már Dávidon
keresztül is azt tanácsolja a Szent Szellem: „Légy
csendben, és várj az Úrra…” (Zsolt. 37,7).
És: „Hálákat
adván [örömmel] az Atyának, ki alkalmasakká
[feljogosított; méltókká; képessé]
tett minket a szentek örökségében való
részvételre [részesedésben] a világosságban;
[Más fordítás: úgyhogy
örömmel fogtok hálát adni az Atyának, aki elégségesnek ítélt titeket arra, hogy
a világosságban (fényben) részt nyerjetek a szenteknek szánt örökrészben]”
(Kol. 1,12).
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Köszönöm, hogy hozzászólásoddal megtisztelsz. Ám ha vitatkozni, vagy kötözködni van kedved, arra kérlek, azt ne itt gyakorold.