Azt a címet adtuk ennek a
sorozatnak, hogy mi az Egyház? Mindjárt szeretnélek biztosítani benneteket,
hogy az „Egyház nem egy ház”. Ezt a mondást nem én találtam ki, hanem egy
humorista, de teljesen igaza van. Azért érdekes ez, mert több nyelvben az
egyházra használt szó házzal függ össze. Magyarul is az Egyház: ház. Viszont az
eredeti kifejezésnek, amit a Biblia használ, abszolút semmi köze semmilyen
épülethez.
Hogyha megnézzük a Máté
evangéliuma 16.fejezetét ezt olvassuk a 13-as verstől: Amikor Jézus Cézárea
Filippi területére ért, megkérdezte tanítványait: "Kinek mondják az
emberek az Emberfiát?" Ők így válaszoltak: "Némelyek Keresztelő
Jánosnak, mások Illésnek, megint mások pedig Jeremiásnak vagy valamelyik
prófétának." Erre megkérdezte
tőlük: "Hát ti kinek mondotok engem?" Simon Péter megszólalt, és így
felelt: "Te vagy a Krisztus, az élő Isten Fia." Jézus így válaszolt neki: "Boldog vagy,
Simon, Jóna fia, mert nem test és vér fedte fel ezt előtted, hanem az én
mennyei Atyám. Én pedig ezt mondom
neked: Te Péter vagy, és én ezen a kősziklán építem fel egyházamat, és a pokol
kapui sem fognak diadalmaskodni rajta.
Ez az első igehely ahol a
Károli Biblia használja az „egyház” kifejezést.
Az eredeti szó ezen a helyen
az „eklézsia”, ami azt jelenti, hogy „akiket kihívtak”. Ennek van egy héber
megfelelője is a „kahal”, ami az „összegyülekezést” jelenti. Tehát ez egy
semleges szó eredetileg a köznyelvben, nincsen vallási tartalma, hanem
egyszerűen összegyülekezést jelent. Abban a korban, mikor Názáreti Jézus
megemlíti ezt a szót, akkor az emberek a „népgyűlést” értették ezalatt.
Mi volt ez a népgyűlés?
Néhány dolog érdekes lehet. Az
egyik az, hogy a görög népgyűlésnek minden szabad polgár tagja lehetett, tehát
ez egy elég nagy létszámú csoport volt eredetileg. Aztán persze változott a
történelem során a népgyűlés, és sajnos elég hamar korrumpálódott, és
mindenféle torzulásokon ment keresztül, például volt, hogy megvásárolták a
szavazati jogokat.
Jézus Eklézsiája hatalmi
testület, ami döntéseket hoz, és meg is valósítja a Király tervét.
.Mivel a római korban mondta
ki Jézus ezt a szót érdekes, hogy a római népgyűlés mit jelentett. A király,
majd később valamilyen magisztrátus hívására gyűltek össze. Önálló
törvénykezdeményező joguk nem volt, csak a magisztrátusok által előterjesztett
ügyekben dönthettek. Igazából arról döntöttek, hogy a fentről jövő törvényeket
hogyan hajtják végre, és ennek megfelelően választottak embereket. Azért
érdekes ennek a háttere, mert megtudhatjuk, mit értettek ezen a szón a
tanítványok, amikor Jézus ezt kimondta. Ugyanis Jézus ezt mondta: Testvéreim
ismeritek, hogy hogyan működik az eklézsia, azaz hogyan működik a népgyűlés, és
én – mondta a Názáreti Jézus – most megalapítom az én eklézsiámat, az én népgyűlésemet.
Nyilván az emberek gondolkodtak, hogy most azt jelenti ez, hogy a római
birodalom által működtetett formációt kiszorítja a jézusi eklézsia?
Így szól a 18-as vers:
"Én pedig ezt mondom nektek te Péter (vagyis Petros) vagy (nagyon fontos a
szó: Petros annyit jelent, hogy egy kődarab, tehát te Péter vagy (egy kődarab
vagy)) és én ezen a kősziklán (a használt kifejezés a Petra, amit egy óriási
kőmasszívumhoz tudnék hasonlítani, mint Gibraltár, vagyis egy óriási kősziklára
(petrára)) építem fel az egyházamat."
Mi az a petra? Nyilvánvalóan
nem azt mondja Jézus, hogy Péterre építi fel egyházát. Gondoljatok bele, veszünk egy kis
kődarabot, és erre egy óriási,
gigantikus valamit felépítünk. Én nem tenném. A Biblia arra tanít bennünket,
hogy kősziklára /Petra/ építkezzünk, és ami tényleg a kősziklára lett felépítve
az megáll, ha jönnek a viharok, a szelek, az árvíz.
Valójában azért nagyon
lényeges, hogy Péter kijelenti, hogy „Te vagy a Krisztus az élő Isten Fia”. Jézus azt mondja, hogy ő erre a kijelentésre
fogja felépíteni az eklézsiát. Ez az alapja az egész eklézsiának. Természetesen
a Biblia alapján mondhatjuk, hogy Jézus a Kőszikla, de Jézus egy azzal a
kijelentéssel is, hogy ő Isten Fia. Tehát szó sincs arról, hogy Péterre
szeretett volna az Úr építkezni. Ez azért érdekes, mert ezt mondja utána Jézus,
hogy: felépítem a kősziklára az én eklézsiámat és a pokol kapui (hádész - ez a
görög megfelelője), az alvilágnak a sötétsége sem fog diadalmaskodni rajta.
Ez mindjárt meg is mutatja a
Názáreti Jézus eklézsiájának pozícióját. Ugyanis ennek az eklézsiának nem
politikai hatalomra törés a célja, nem az a célja, hogy szembemenjen a
politikai erőkkel, ennél egy sokkal szélesebb és sokkal hatalmasabb célja van:
a pokol erőivel van dolga. Azt mondja az Úr, hogy amit ő felépít a Kősziklán,
azon nem fog győzelmet aratni a Sátán ereje.
Jézus ezután még mond egy
érdekes kifejezést, amit sokan félreértettek a történelemben, ezt mondja
Péternek: Neked adom a mennyek országának a kulcsait. Tudjátok mit jelent ez?
Azt jelenti, hogy Jézus az ember kezébe adja azt, hogy hogyan lehet bejutni a
mennybe. Tudomására hozza Péternek, Jakabnak, Jánosnak, a tanítványoknak és
neked azt, hogy hogyan lehet bejutni a mennybe. Hogyan lehet odajutni, mi a
kulcs a mennybe? Mi az egyházban azért vagyunk itt, hogy elmondjuk az
embereknek, hogyan lehet bejutni a mennybe, hogyan lehet bekerülni Isten
jelenlétébe. Ezt jelenti a kulcs. Aztán jön a következő mondat: ” Amit megkötsz
a földön kötve lesz a mennyben is, és amit feloldasz a földön, oldva lesz a
mennyben is.”-mondja Jézus.
Az egyház abban a
pillanatban, mikor nem Jézus tervét és törvényeit hajtja végre célt téveszt.
Hát ez vajon arról szól, hogy
teljhatalmam van, oldok, kötök, amit csak akarok…? A Biblia nem ezt mondja itt.
Az eredeti szöveg /befejezett/ igeideje szerint így szól: „amit megkötsz ezen a
földön, az már meg van kötve a mennyben is. Amit feloldasz ezen a földön, az
már fel van oldva a mennyben is.” Úgyis mondhatnám, hogy te olyan ember vagy
itt a földön, akinek az a dolga, hogy a mennyben megkötött, és a mennyben
feloldott dolgokat behozd ebbe a látható világba, reprezentáld, képviseld,
kimond, megvalósítsd. Semmiféle olyan hatalmat nem adott Jézus Péternek, hogy ő
önhatalmúlag eldönthette volna azt, hogy mit old fel és mit nem. A mennyből
származott a felhatalmazása, ahogy az eklézsiának is a királytól származik a
felhatalmazása. Ki a király? A Názáreti Jézus. Az egyház abban a pillanatban,
mikor nem Jézus tervét és törvényeit hajtja végre célt téveszt. Ez nagyon égető
kérdés ebben a korszakban, amelyben élünk, mert rengeteg céltévesztéssel
találkozunk az Egyházban. Isten szeretné ezeket helyretenni.
Ugyanitt a Máté evangéliuma
10-es fejezetben többes számban is megismétli ezt az igét Jézus, ezt mondja a
18-as vers 18-ik fejezetben:
Itt is ugyanazt az igeidőt
használja: "tehát amit megköttök a földön a mennyben az már meg van
kötve."
Most gondoljunk egy esküvőre.
Két ember összeházasodik - ez az embernek a döntése, hogy csodálatos szép
menyasszonyát magához ölelve elveszi feleségül, de az igazi áldás az, hogyha a
mennyben is megvan ez a kötés. Igaz? Ha a mennyben valamilyen oknál fogva nincs
meg a kötés, akkor labilissá válik a dolog, nem működik. Lehet azt mondani,
hogy a gyülekezet előtti esküvő nem lényeges, és nem számít, meg ez egy
formaság, papír, de én azt mondom, hogy például az esküvőben a mennyei kötés a
leglényegesebb. Így van ez minden másban is, amit cselekszünk itt a földön.
Mint eklézsia a mennyei
törvény behozása a látható világba, és annak végrehajtása a lényeg. Valójában azt mondta Jézus, hogy alapít egy
hatalmi testületet, - mert az eklézsia egy hatalmi testület volt. - Tehát
alapít egy hatalmi testületet, de ez a hatalmi testület nem földi intézmény.
Emlékeztek mikor Pilátus előtt volt a názáreti Jézus és Pilátus próbált
dolgokat belőle kiszedni? Ott a Názáreti Jézus azt mondta, hogy:"Az én
országom nem ebből a világból van." Ugyanígy Jézus népgyűlése, az
eklézsiája nem ebből a világból van. Az
egyháznak a legnagyobb tragédiája az volt, amikor Nagy Konstantin által a
politika összefonódott az eklézsiával. Ettől kezdve nem volt megállás. Ma
is nyögi az egész világ ennek a következményeit, Magyarországot is beleértve. A
Jézus által megalapított eklézsia nem a világ hatalmi testülete, és nem világi
törvényeket követ, nem világi szabályok szerint cselekszik és dönt, és valósít
meg bármit is.
http://szerko.com/index.php/uezenetek/1201-mi-az-egyhaz
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Köszönöm, hogy hozzászólásoddal megtisztelsz. Ám ha vitatkozni, vagy kötözködni van kedved, arra kérlek, azt ne itt gyakorold.