2013. április 21.

Folk Iván: Mi az Egyház?


Azt a címet adtuk ennek a sorozatnak, hogy mi az Egyház? Mindjárt szeretnélek biztosítani benneteket, hogy az „Egyház nem egy ház”. Ezt a mondást nem én találtam ki, hanem egy humorista, de teljesen igaza van. Azért érdekes ez, mert több nyelvben az egyházra használt szó házzal függ össze. Magyarul is az Egyház: ház. Viszont az eredeti kifejezésnek, amit a Biblia használ, abszolút semmi köze semmilyen épülethez.

Hogyha megnézzük a Máté evangéliuma 16.fejezetét ezt olvassuk a 13-as verstől: Amikor Jézus Cézárea Filippi területére ért, megkérdezte tanítványait: "Kinek mondják az emberek az Emberfiát?" Ők így válaszoltak: "Némelyek Keresztelő Jánosnak, mások Illésnek, megint mások pedig Jeremiásnak vagy valamelyik prófétának."  Erre megkérdezte tőlük: "Hát ti kinek mondotok engem?" Simon Péter megszólalt, és így felelt: "Te vagy a Krisztus, az élő Isten Fia."  Jézus így válaszolt neki: "Boldog vagy, Simon, Jóna fia, mert nem test és vér fedte fel ezt előtted, hanem az én mennyei Atyám.  Én pedig ezt mondom neked: Te Péter vagy, és én ezen a kősziklán építem fel egyházamat, és a pokol kapui sem fognak diadalmaskodni rajta.

Ez az első igehely ahol a Károli Biblia használja az „egyház” kifejezést.
Az eredeti szó ezen a helyen az „eklézsia”, ami azt jelenti, hogy „akiket kihívtak”. Ennek van egy héber megfelelője is a „kahal”, ami az „összegyülekezést” jelenti. Tehát ez egy semleges szó eredetileg a köznyelvben, nincsen vallási tartalma, hanem egyszerűen összegyülekezést jelent. Abban a korban, mikor Názáreti Jézus megemlíti ezt a szót, akkor az emberek a „népgyűlést” értették ezalatt.

Mi volt ez a népgyűlés?

Néhány dolog érdekes lehet. Az egyik az, hogy a görög népgyűlésnek minden szabad polgár tagja lehetett, tehát ez egy elég nagy létszámú csoport volt eredetileg. Aztán persze változott a történelem során a népgyűlés, és sajnos elég hamar korrumpálódott, és mindenféle torzulásokon ment keresztül, például volt, hogy megvásárolták a szavazati jogokat.

Jézus Eklézsiája hatalmi testület, ami döntéseket hoz, és meg is valósítja a Király tervét.

.Mivel a római korban mondta ki Jézus ezt a szót érdekes, hogy a római népgyűlés mit jelentett. A király, majd később valamilyen magisztrátus hívására gyűltek össze. Önálló törvénykezdeményező joguk nem volt, csak a magisztrátusok által előterjesztett ügyekben dönthettek. Igazából arról döntöttek, hogy a fentről jövő törvényeket hogyan hajtják végre, és ennek megfelelően választottak embereket. Azért érdekes ennek a háttere, mert megtudhatjuk, mit értettek ezen a szón a tanítványok, amikor Jézus ezt kimondta. Ugyanis Jézus ezt mondta: Testvéreim ismeritek, hogy hogyan működik az eklézsia, azaz hogyan működik a népgyűlés, és én – mondta a Názáreti Jézus – most megalapítom az én eklézsiámat, az én népgyűlésemet. Nyilván az emberek gondolkodtak, hogy most azt jelenti ez, hogy a római birodalom által működtetett formációt kiszorítja a jézusi eklézsia?

Így szól a 18-as vers: "Én pedig ezt mondom nektek te Péter (vagyis Petros) vagy (nagyon fontos a szó: Petros annyit jelent, hogy egy kődarab, tehát te Péter vagy (egy kődarab vagy)) és én ezen a kősziklán (a használt kifejezés a Petra, amit egy óriási kőmasszívumhoz tudnék hasonlítani, mint Gibraltár, vagyis egy óriási kősziklára (petrára)) építem fel az egyházamat."

Mi az a petra? Nyilvánvalóan nem azt mondja Jézus, hogy Péterre építi fel egyházát.  Gondoljatok bele, veszünk egy kis kődarabot,  és erre egy óriási, gigantikus valamit felépítünk. Én nem tenném. A Biblia arra tanít bennünket, hogy kősziklára /Petra/ építkezzünk, és ami tényleg a kősziklára lett felépítve az megáll, ha jönnek a viharok, a szelek, az árvíz.

Valójában azért nagyon lényeges, hogy Péter kijelenti, hogy „Te vagy a Krisztus az élő Isten Fia”.  Jézus azt mondja, hogy ő erre a kijelentésre fogja felépíteni az eklézsiát. Ez az alapja az egész eklézsiának. Természetesen a Biblia alapján mondhatjuk, hogy Jézus a Kőszikla, de Jézus egy azzal a kijelentéssel is, hogy ő Isten Fia. Tehát szó sincs arról, hogy Péterre szeretett volna az Úr építkezni. Ez azért érdekes, mert ezt mondja utána Jézus, hogy: felépítem a kősziklára az én eklézsiámat és a pokol kapui (hádész - ez a görög megfelelője), az alvilágnak a sötétsége sem fog diadalmaskodni rajta.

Ez mindjárt meg is mutatja a Názáreti Jézus eklézsiájának pozícióját. Ugyanis ennek az eklézsiának nem politikai hatalomra törés a célja, nem az a célja, hogy szembemenjen a politikai erőkkel, ennél egy sokkal szélesebb és sokkal hatalmasabb célja van: a pokol erőivel van dolga. Azt mondja az Úr, hogy amit ő felépít a Kősziklán, azon nem fog győzelmet aratni a Sátán ereje.

Jézus ezután még mond egy érdekes kifejezést, amit sokan félreértettek a történelemben, ezt mondja Péternek: Neked adom a mennyek országának a kulcsait. Tudjátok mit jelent ez? Azt jelenti, hogy Jézus az ember kezébe adja azt, hogy hogyan lehet bejutni a mennybe. Tudomására hozza Péternek, Jakabnak, Jánosnak, a tanítványoknak és neked azt, hogy hogyan lehet bejutni a mennybe. Hogyan lehet odajutni, mi a kulcs a mennybe? Mi az egyházban azért vagyunk itt, hogy elmondjuk az embereknek, hogyan lehet bejutni a mennybe, hogyan lehet bekerülni Isten jelenlétébe. Ezt jelenti a kulcs. Aztán jön a következő mondat: ” Amit megkötsz a földön kötve lesz a mennyben is, és amit feloldasz a földön, oldva lesz a mennyben is.”-mondja Jézus.


Az egyház abban a pillanatban, mikor nem Jézus tervét és törvényeit hajtja végre célt téveszt.

Hát ez vajon arról szól, hogy teljhatalmam van, oldok, kötök, amit csak akarok…? A Biblia nem ezt mondja itt. Az eredeti szöveg /befejezett/ igeideje szerint így szól: „amit megkötsz ezen a földön, az már meg van kötve a mennyben is. Amit feloldasz ezen a földön, az már fel van oldva a mennyben is.” Úgyis mondhatnám, hogy te olyan ember vagy itt a földön, akinek az a dolga, hogy a mennyben megkötött, és a mennyben feloldott dolgokat behozd ebbe a látható világba, reprezentáld, képviseld, kimond, megvalósítsd. Semmiféle olyan hatalmat nem adott Jézus Péternek, hogy ő önhatalmúlag eldönthette volna azt, hogy mit old fel és mit nem. A mennyből származott a felhatalmazása, ahogy az eklézsiának is a királytól származik a felhatalmazása. Ki a király? A Názáreti Jézus. Az egyház abban a pillanatban, mikor nem Jézus tervét és törvényeit hajtja végre célt téveszt. Ez nagyon égető kérdés ebben a korszakban, amelyben élünk, mert rengeteg céltévesztéssel találkozunk az Egyházban. Isten szeretné ezeket helyretenni.

Ugyanitt a Máté evangéliuma 10-es fejezetben többes számban is megismétli ezt az igét Jézus, ezt mondja a 18-as vers 18-ik fejezetben:

Itt is ugyanazt az igeidőt használja: "tehát amit megköttök a földön a mennyben az már meg van kötve."

Most gondoljunk egy esküvőre. Két ember összeházasodik - ez az embernek a döntése, hogy csodálatos szép menyasszonyát magához ölelve elveszi feleségül, de az igazi áldás az, hogyha a mennyben is megvan ez a kötés. Igaz? Ha a mennyben valamilyen oknál fogva nincs meg a kötés, akkor labilissá válik a dolog, nem működik. Lehet azt mondani, hogy a gyülekezet előtti esküvő nem lényeges, és nem számít, meg ez egy formaság, papír, de én azt mondom, hogy például az esküvőben a mennyei kötés a leglényegesebb. Így van ez minden másban is, amit cselekszünk itt a földön.

Mint eklézsia a mennyei törvény behozása a látható világba, és annak végrehajtása a lényeg.  Valójában azt mondta Jézus, hogy alapít egy hatalmi testületet, - mert az eklézsia egy hatalmi testület volt. - Tehát alapít egy hatalmi testületet, de ez a hatalmi testület nem földi intézmény. Emlékeztek mikor Pilátus előtt volt a názáreti Jézus és Pilátus próbált dolgokat belőle kiszedni? Ott a Názáreti Jézus azt mondta, hogy:"Az én országom nem ebből a világból van." Ugyanígy Jézus népgyűlése, az eklézsiája nem ebből a világból van. Az egyháznak a legnagyobb tragédiája az volt, amikor Nagy Konstantin által a politika összefonódott az eklézsiával. Ettől kezdve nem volt megállás. Ma is nyögi az egész világ ennek a következményeit, Magyarországot is beleértve. A Jézus által megalapított eklézsia nem a világ hatalmi testülete, és nem világi törvényeket követ, nem világi szabályok szerint cselekszik és dönt, és valósít meg bármit is.


http://szerko.com/index.php/uezenetek/1201-mi-az-egyhaz

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Köszönöm, hogy hozzászólásoddal megtisztelsz. Ám ha vitatkozni, vagy kötözködni van kedved, arra kérlek, azt ne itt gyakorold.