"Hagyta, hogy a bűnösök közé sorolják, pedig sokak
vétkét vállalta magára, és közbenjárt a bűnösökért." - írja Ézsaiás a
Messiásról. (Ézs 53:12) Az evangéliumban pedig így olvassuk: "Két
gonosztevőt is vittek, hogy vele együtt végezzék ki őket." (Lk 23:32)
A három kereszten megfeszítettekben három világ testesült
meg. Nézzük meg, mit tanít nekünk ez a sokak által valószínűen könyv nélkül tudott
igeszakasz!
AZ ELSŐ KERESZTEN
függő ember szidalmazta Jézust, mint sokan azok közül, akik
a kereszt körül álltak, követelőzött, sőt tanácsot adott neki és kételkedett
benne:
"Nem te vagy a Krisztus? Mentsd meg magadat és minket
is!" (Lk 23:39)
Ez az ember azokat képviseli, akik sem az Úr Jézust, sem
önmagukat nem ismerik. Az, hogy Jézust nem ismeri, teljesen világos, de vakon
néz önmagára is. Az akkori pogány világnak az volt a jelszava: "Ismerd meg
önmagadat!" sehol sem olvassuk, sem a görög, sem a római könyvekben, hogy
egy ember is tudta volna ismerni önmagát. Mert koromsötétben ülve a tükör
előtt, hiába akarjuk látni önmagunkat; nem lehet, amíg fény nem gyullad föl...
Ezért mondta Jézus Krisztus:
"Én vagyok a világ világossága! Aki engem követ, nem
járhat sötétségben, hanem övé lesz élet világossága." (Jn 8:12)
Aki az Úr Jézust követi, az meglátja önmagát. Az első
megfeszített ember azonban semmit sem ismert el saját bűneiből, hanem azt
kívánta Jézustól, hogy úgy ahogy van, eressze vissza arra az útra, ahol volt,
ahonnan Pilátus ítélete kiragadta. Azt kívánta, húzza át Pilátus törvényes
intézkedését, ne vegye figyelembe, hogy ő rablógyilkos volt, abban segítse,
hogy visszamehessen és folytathassa régi életét... Ez teljes szellemi vakság.
Hiszen az emberi társadalom sem tűrte meg őt, és mégis Jézus segítségét kéri
ugyanennek az életnek a folytatásához.
Az ember, ha nem is rablógyilkos, hajlamos arra, hogy
betegségben, bajban kérje Istent: segédkezzék neki! Kéri a segítségét a maga
tervéhez, céljai eléréséhez, sőt követeli is. Az ember ilyenkor önmagát állítja
a világ középpontjába, és azt akarja, hogy minden és mindenki, még Krisztus is,
az ő céljait, terveit segítse. Ilyen az az ember, aki nem ismeri fel magát a
pogány sötétségben, de még Jézus közelségében sem akarja magát megismerni! Ez
tragikus! Amikor az ember testi beteg, rohan orvostól orvosig. De a lelki,
szellemi bajokról nem akar tudni.
Egy hívő orvos, akinek sok betege volt, egyikről látta, hogy
teste-lelke végzetes állapotban van. Azt mondta neki:
- Én nem tudok már semmiféle recepttel segíteni, csak Isten
tudja önt meggyógyítani! De ha beleegyezik, imádkozom itt most magáért... -
mire a beteg hozzátartozói haragosan mondták: - Mi orvost hívtunk, nem papot!
Ugyanennek az orvosnak volt egy másik betege is, aki
ugyanilyen állapotban volt. Oda is úgy lépett be, mint orvos, már nem tud
segíteni, de tanácsolta: boruljanak le a beteg ágyánál, és kérjék Isten
segítségét! Ennél az esetnél én is jelen voltam, nagyon meglepődtem, mert
életemben először láttam és hallottam ilyet. A beteg nagy görcsökben jajgatott.
Mi imádkoztunk. Utána a beteg arra kért bennünket, menjünk
át a másik szobába, mert ő meggyógyult! Ennek több mint harminc éve! Az a
betegség többet nem lépett föl. Utána még gyermekei születtek.
Két hasonló eset közül az egyik az első kereszten levő
ember, a másik pedig a másik kereszten levő ember magatartását példázza.
Mindaddig nem látja az ember a saját baját, amíg Jézus
Krisztus fénye bele nem világít életébe, mint ahogyan a röntgensugár is
megmutatja az utolsó csontszilánkot is, az Úr fénye is rámutat belső emberünk
törésére, ficamára, bármilyen bajára.
A MÁSODIK KERESZTEN
függő ember, hallván, mit mond a társa, figyelmeztette őt,
és ezt mondta:
"Nem félsz az Istentől? Hiszen te is ugyanazon ítélet
alatt vagy. Mi ugyan jogosan, mert tetteink méltó büntetését kapjuk, de ő semmi
rosszat nem követett el." (Lk 23:40-41)
Ez az ember ismerte önmagát, elismerte bűnösségét, Pilátus
ítéletének jogos voltát, de fölismerte Jézus Krisztust is! Hogy az a különbség
közöttük, hogy Jézus semmi méltatlan dolgot nem cselekedett, tökéletesen
ártatlanul szenved. Nem tudjuk, honnan ismerte Jézust, azt sem, ha ismerte
miért nem követte, de azt mondta felőle, amit Pilátus is mondott: "Semmi
bűnt nem találok ebben az emberben!" (Lk 23:4b)
Csakhogy ez az ember többet vett észre, mint a helytartó,
mert nemcsak a földi életét látta az Úr Jézusnak, hanem mennyei kapcsolatait
is. Ő is kért valamit tőle, de nem azt, amit a másik társa, hogy eressz
szabadon, hanem:
"Jézus, emlékezzél meg rólam, amikor eljössz
királyságodba!" (Lk 23:42)
Milyen élesen különbözik egymástól a két ember kérése is. Mi
a különbség oka? Az első nem ismerte sem önmagát, sem Jézust: a második ismerte
önmagát, elismerte bűneit, de fölismerte az Úr Jézust is.
Az első kérésére az Úr nem szólt semmit, de a második
kérését nem hagyta válasz nélkül, azt felelte neki: "Bizony mondom néked,
ma velem leszel a paradicsomban!" (Lk 23:43)
Ez a második gonosztevő megkérdezi tőlünk: Ő képvisel-e
minket? Van-e ilyen jó megállapításunk önmagunkról, hogy bár külső emberünk
meghallhat, de a belső emberünk élni fog Krisztussal! Ha nem így van, akkor sok
bajt okozunk életünkben önmagunknak is, másoknak is.
A KÖZÉPSŐ KERESZTEN
az Úr már keveset beszél. Nem itt mondja el a Hegyi
beszédet. A tanítás ideje lejárt. Most már nem gyógyít senkit, utolsó
misszióját végzi, amint megmondta:
"Most felmegyünk Jeruzsálembe, és az Emberfián
beteljesedik mindaz, amit a próféták megírtak. A pogányok kezébe adják,
kigúnyolják, meggyalázzák, leköpik, és miután megostorozták megölik, de a
harmadik napon feltámad." (Lk 18:31b-33)
Ő ezt tudta a Gecsemáné kertben végigtusakodott háromszori
kérése után, hogy programváltozásnak, a keresztről való leszállásnak helye
nincs. Itt csak egy marad: kinyitni országa kapuját annak, aki kéri. A tolongó
sokaság nem kérte. A jeruzsálemi zsidó tömegből, akik hallották Őt, nem akadt
senki, aki fölismerte volna benne a királyt, akinek országa van, és ahová be
lehet menni, ahová be lehet kérnie magát. De a bűn útján járó gonosztevő
fölismerte. Mennyivel inkább fölismerhették volna a többiek! Most érthetjük meg
az Úr szavát:
"Nem azokért jöttem, akik igazaknak tartják
magukat", hanem azért jött, hogy Ádám és Kain bűnös utódain könyörüljön,
hogy visszasegítse őket oda, ahonnan kiűzettek. Ő a kizártakért jött, azokat
vezette vissza az Ő országába, és ezt teszi ma is. Aki elismeri bűnösségét, az
már nem akar megkövezni másokat. Pál apostol is megismerte önmagát, miután az
Úr Jézus fénye átjárta életét (Megj. ApCsel 9:1-30), azt mondotta:
"Igaz az a beszéd, és teljes elfogadásra méltó, hogy
Jézus azért jött el a világba, hogy a bűnösöket üdvözítse, akik közül az első
én vagyok." (1Tim 1:15)
Vajon mi hogyan látjuk önmagunkat? Nem a mellettünk ülőt,
nem a szomszédunkat, hanem önmagunkat. Többé-kevésbé mindannyian betegek
vagyunk. Egy test sem tökéletes, de egyetlen lélek és élet sem! Akit az Úr
Jézus fénye átvilágított, az fölismeri baját és kérheti Őt, hogy emlékezzék meg
róla. Az ilyen őszinte kérésre az Úr Jézus, mint ahogyan a második
gonosztevőnek tette, mindig válaszol. És többet ad, mint amennyit kérünk.
Dicsőség és hála érte! Maranatha!
"Az Úr Jézus Krisztus kegyelme, az Isten szeretete és a
Szentlélek közössége legyen mindnyájatokkal!" (2Kor 13:13)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Köszönöm, hogy hozzászólásoddal megtisztelsz. Ám ha vitatkozni, vagy kötözködni van kedved, arra kérlek, azt ne itt gyakorold.