Luk. 15,1 Közelgetnek
vala pedig ő hozzá [és Jézus köré gyűltek]
a vámszedők és a bűnösök [azaz:
a célt eltévesztők] mind [és mindnyájan
igyekeztek Jézushoz], hogy hallgassák őt.
Luk. 15,2 És zúgolódnak
[és így morgolódtak, és
méltatlankodtak egymás közt] a farizeusok [jelentése:
elkülönülő (elkülönült, elzárkózó; elválasztó), vagyis kirekesztően vallásos
emberek zárt csoportja, szektája] és az
írástudók [és a törvénymagyarázók], mondván: Ez [az ember] bűnösöket [azaz:
céltévesztőket] fogad magához [vagyis elfogadja őket], és velük [érintkezik],
és együtt eszik*
*Amikor az Úr Jézus Lévit, azaz:
Mátét elhívja, hogy kövesse Őt, akkor: „Lévi nagy
lakomát (nagy vendégséget) készíte
néki az ő házánál; és vala ott nagy sokasága a vámszedőknek és egyebeknek
(vagyis másoknak), akik ővelük (együtt) letelepedtek
volt (vagyis asztalhoz dőltek).
És köztük az írástudók és farizeusok
zúgolódnak az ő tanítványai ellen, mondván: Miért esztek és isztok a
vámszedőkkel és a bűnösökkel (hamartólosz:
céltévesztettekkel) (együtt)? És
felelvén Jézus, monda nékik: Az
egészségeseknek nincs szükségük orvosra, hanem a betegeknek. Nem azért jöttem,
hogy az igazakat hívjam, hanem a bűnösöket a megtérésre (vagyis a gondolkodásmód
megváltoztatására, hogy visszatérjenek, visszaforduljanak Isten felé)” (Luk.
5,29-32).
Hiszen Isten már a
prófétán keresztül kijelentette ezzel kapcsolatos akaratát: „Hiszen nem kívánom én a bűnös ember halálát
- így szól az én Uram, az ÚR -, hanem azt, hogy megtérjen útjáról, és éljen”
(Ezék. 18,23)
Luk. 15,3 Ő pedig ezt a
példázatot beszélé nékik, mondván:
Luk. 15,4 Melyik ember
az közületek, akinek ha száz juha van, és egyet azok közül elveszt, nem hagyja
ott a kilencvenkilencet a [magányos,
elhagyatott] pusztában, és nem megy az elveszett után,
mígnem megtalálja azt?
Luk. 15,5 És ha
megtalálta, felveti az ő vállára, örülvén [és örömében
örvendezve, vidáman].
Luk. 15,6 És haza
menvén, egybehívja barátait és szomszédjait, mondván nékik: Örvendezzetek [és ünnepeljetek, és vigadjatok] én velem, mert
megtaláltam az én juhomat [vagyis
az én bárányomat], amely elveszett vala.
Luk. 15,7 Mondom
néktek, hogy ily módon nagyobb öröm [és
ujjongás] lesz a mennyben [vagyis a mennyek országában] egy megtérő bűnösön [azaz:
egy céltévesztett gondolkodásmód megváltoztatásán, észre térésén, ha az más
felismerésre tér és aki megváltoztatja az életét], hogysem kilencvenkilenc igaz [vagyis megigazult] emberen, akinek nincs
szüksége megtérésre [vagyis a
gondolkodásmód megváltoztatására; nincs szüksége arra,hogy más felismerésre
térjen; és
nincs szüksége arra, hogy megváltoztassa az életét]*
*Máté így ír az Úr Jézus kijelentéséről: „Mit gondoltok [és mi a véleményetek]? Ha valamely embernek száz juha van, és egy
azok közül eltévelyedik [vagyis eltéved,
elkóborol, elcsatangol, mert eltévelyítették,
félrevezették, eltérítették, becsapták]: vajon a kilencvenkilencet nem
hagyja-e ott, és a hegyekre menvén, nem keresi-e azt, amelyik eltévelyedett [és elveszett, nem keresi-e az eltévedtet]?
És ha történetesen megtalálja azt, bizony mondom néktek, inkább örvend azon [és jobban örül neki], mint a
kilencvenkilencen, amely el nem tévelyedett [és amelyik nem tévedt el]. Ekképpen [és ugyanígy] a ti mennyei Atyátok sem akarja, hogy egy is elvesszen
[vagy elpusztuljon, tönkremenjen,
megsemmisüljön] e kicsinyek közül”
(Mát. 18,12-14).
„Mert az embernek
Fia azért jött, hogy megtartsa [és
üdvözítse, vagyis, hogy: megtartsa, megőrizze, megmentse, kiszabadítsa,
biztonságba helyezze, meggyógyítsa] azt,
[aki] elveszett vala [és aki tönkrement]” (Mát. 18,11).
És így folytatja az Úr Jézus:
„Mert az embernek Fia nem azért jött,
hogy elveszítse az emberek lelkét (vagyis életét), hanem hogy megtartsa, (és megmentse)….” (Luk. 9,56).
„Mert nem azért küldte
az Isten az ő Fiát a világba, hogy kárhoztassa (vagyis hogy elítélje) a világot, hanem hogy megtartassék (és
hogy üdvözüljön) a világ általa.” (Ján. 3,17).
Tehát az Úr Jézus azért jött, hogy ezt a próféciát is
betöltse: „Az elveszettet megkeresem, s
az elűzöttet visszahozom (az eltévedtet visszaterelem), s a megtöröttet (és sérültet) kötözgetem (és bekötözöm), s a beteget (és a gyengét) erősítem; a kövérre és az erősre vigyázok…” (Ezék. 34,16).
Luk. 15,8 Avagy ha
valamely asszonynak tíz drakhmája [tíz ezüstpénze] van, és egy drakhmát [egy ezüstpénzt, ami
körülbelül egy napi munkabérnek felel meg] elveszt, nem
gyújt-é gyertyát [vagy lámpást, vagy mécset; nem gyújt-e világot], és nem sepri-é ki a
házat, és nem keresi-é gondosan, mígnem megtalálja?
Luk. 15,9 És ha
megtalálta, egybehívja az ő asszonybarátait és szomszédjait, mondván: Örüljetek
[és örvendjetek] én velem, mert megtaláltam a drakhmát [az ezüstpénzemet], melyet
elvesztettem vala!
Luk. 15,10 Ezenképpen, mondom néktek, [hogy
ilyen öröm, és] örvendezés [és ujjongás] van az Isten angyalainak színe előtt egy bűnös ember megtérésén [vagyis egyetlen gondolkozását megváltoztató
bűnösön, aki más felismerésre tér, aki megváltoztatja az életét].
Luk. 15,11 [Azután így
folytatta], és monda: Egy embernek
vala két fia;
Luk. 15,12 És monda az ifjabbik az ő atyjának: Atyám, add ki a vagyonból rám eső
részt! És az megosztá köztük a vagyont.
Luk. 15,13 Nem sok nap [vagyis nem sok idő] múlva aztán a
kisebbik fiú összeszedvén mindenét, messze vidékre [egy távoli, messze
tartományba] költözik; és ott
eltékozlá [elpazarolta,
elfecsérelte, szétszórta] vagyonát, mivelhogy
tobzódva élt. [vagyis mert kicsapongó életet
folytatott, és léhán, feslett életet élve, és züllött életmódjával]
Luk. 15,14 Minekutána pedig mindent elköltött, és [elpazarolt, és elpocsékolt], támada nagy éhség [azaz
nagy éhínség] azon a vidéken, és ő kezde szükséget látni [vagyis nélkülözni kezdett].
Luk. 15,15 Akkor elmenvén, hozzá szegődött annak a vidéknek egyik polgárához; és
az elküldé őt az ő mezeire disznókat legeltetni.
Luk. 15,16 És kívánja vala megtölteni [vagyis
szívesen megtöltötte volna] az ő gyomrát azzal a moslékkal [azzal a szentjánoskenyérrel], amit a
disznók ettek [Más fordítás: Ő pedig szívesen jóllakott volna akár azzal az eleséggel is, amit a
disznók ettek]; és senki sem ád vala
néki.
Luk. 15,17 Mikor aztán magába szállt, [és így bánkódott] monda: Az én
atyámnak mily sok bérese bővölködik kenyérben [és hány béres dúskál ennivalóban], én pedig
éhen halok meg!
Luk. 15,18 Fölkelvén [útra kelek, és] elmegyek az én
atyámhoz, és ezt mondom néki: Atyám, [hibáztam], és vétkeztem az ég ellen és te ellened.
Luk. 15,19 És nem vagyok immár méltó, hogy a te fiadnak hívattassam; tégy engem
olyanná, mint a te béreseid közül egy!
Luk. 15,20 És felkelvén [fölkerekedett és útra kelve], elméne az ő
atyjához. Mikor pedig még távol volt, [már messziről] meglátá őt az ő
atyja, és megesett [és megindult]
rajta [és
elszorult] a szíve [és megszánta, és megkönyörült rajta], és [elébe futott, és]
oda futván, a nyakába esék, és megcsókolgatá őt.
Luk. 15,21 És monda néki a fia: Atyám, [hibáztam], és vétkeztem az ég ellen és te ellened; és nem vagyok immár méltó, hogy a
te fiadnak hívattassam!
Luk. 15,22 Az atyja pedig monda az ő (rab)szolgáinak:
[Siessetek], és hozzátok ki a legszebb [a legdrágább, a
kezdeti, az
eredeti] ruháját, és adjátok fel rá; és húzzatok
gyűrűt a kezére, és sarut a lábaira!
Luk. 15,23 És előhozván a hízott tulkot [vagyis a hízott borjút], vágjátok le, és
együnk [lakomázzunk], és vigadjunk.
Luk. 15,24 Mert ez az én fiam meghalt, [vagyis
halott volt], és feltámadott [vagyis életre kelt]; elveszett, és megtaláltatott [ím megkerült]. Kezdenek azért
vigadni*
*És az Úr Jézusra kell tekinteni
ahhoz, hogy megértsük, amit tett velünk az Úr: „Amelyet megmutatott a
Krisztusban, mikor feltámasztotta Őt a halálból, és ültette Őt a maga jobbjára
a mennyekben” (Eféz. 1,20).
És: „[Vele együtt] titeket is megelevenített [és életre keltett; feltámasztott], akik
[megölötten] holtak valátok a ti
vétkeitek [hibás lépéseitek, botlásaitok,
eleséseitek] és bűneitek [céltévesztésetek] miatt, [vagyis a céltévesztés következtében]” (Eféz. 2,1).
„De az Isten gazdag
lévén irgalmasságban [és könyörületben],
az Ő nagy szerelméből [az Ő nagy szeretetéért] mellyel minket
szeretett
[Más fordítás: De a végtelenül irgalmas Isten azzal mutatta
meg nagy szeretetét irántunk], hogy minket, kik meg voltunk halva a
vétkek [vagyis eleséseink] miatt,
megelevenített [és életre keltett]
együtt a Krisztussal. (Kegyelemből tartattatok meg, (és kaptátok a megváltást); [kinek kegyelme által megszabadultatok,
vagyis üdvözültetek].
És [vele]
együtt feltámasztott [életre keltett]
és [vele] együtt ültetett [maga mellé] a mennyekben [az ég(iek)en túliakban) minket], Krisztus Jézusban” (Eféz. 2,4-6).
„Akiben van a mi váltságunk az Ő vére által [az Ő vére árán], a bűnöknek bocsánata [és
eltörlése] az Ő kegyelmének gazdagsága szerint” (Eféz. 1,7).
Mert bizony minket is: „Eltemettetvén Ővele együtt a bemerítésben, akiben egyetemben fel
is támasztattatok az Isten erejébe (Isten beavatkozásába, és működő
erejébe) vetett hit által, aki
feltámasztá Őt a halálból (vagyis a halottak közül).
És titeket, kik holtak
valátok a bűnökben (vagyis a hibás lépésekben, botlásokban,
melléfogásokban) és a ti (hús)testeteknek körülmetéletlenségében,
megelevenített (és életre keltett) együtt
Ővele, megbocsátván minden bűnötöket (vagyis minden félre-csúszásotokat
botlás vagy elhajlásotokat).
„Avagy nem tudjátok-é,
[hát nem értitek] hogy [mi] akik
bemerítkeztünk Krisztus Jézusba,
az ő halálába merítkeztünk be? Eltemettettünk [azaz szellemben hasonlóvá váltunk] azért Ővele együtt a bemerítés által a halálba: hogy miképpen
feltámasztatott [és életre kelt] Krisztus
a halálból [vagyis a halottak közül] az
Atyának dicsősége [fényessége,
ragyogása] által, azonképpen mi is
új életben [új állapotban]
járjunk.
Tudván azt, hogy a mi ó emberünk Ővele megfeszíttetett [vagyis oszlopra feszíttetett] hogy
megerőtlenüljön [és teljesen
működésképtelenné, erejét vesztetté legyen] a bűnnek teste, (az amartias szóma: a céltévesztett én) [megsemmisüljön
(elpusztuljon; tétlenné; tehetetlenné váljon) a bűn hatalmában álló test (vagyis
a céltévesztett én)] hogy ezután ne
szolgáljunk [és ne legyünk rabszolgája] a
bűnnek. [a céltévesztésnek]” (Róm. 6,3-4.6).
Így teljesedett be a prófécia: „Kicsoda olyan Isten, mint
te, aki megbocsátja a bűnt és elengedi öröksége maradékának vétkét?! Nem tartja
meg haragját örökké, mert gyönyörködik az irgalmasságban! Hozzánk térvén,
könyörül rajtunk; eltapodja álnokságainkat. Bizony a tenger mélységébe veted
minden bűnünket! Hűséget mutatsz a Jákóbnak, irgalmasságot Ábrahámnak, amint
megesküdtél atyáinknak még az ősidőkben” (Mik. 7,18-20).
„Mert amilyen magas az ég a földtől, olyan nagy az ő
kegyelme az őt félők iránt. Amilyen távol van a napkelet a napnyugattól, olyan
messze veti el tőlünk a mi vétkeinket. Amilyen könyörülő az atya a fiakhoz,
olyan könyörülő az Úr az őt félők iránt” (Zsolt. 103,11-13).
Dávid így
imádkozik, prófétálva a Krisztus népéről: „Oh Isten, gyermekségemtől
tanítottál engem; és mind mostanig hirdetem a te csudadolgaidat (a te
csodáidat). Vénségemig és megőszülésemig se hagyj el engem, oh Isten, hogy
hirdessem a te karodat (a te hatalmadat) e nemzetségnek (és e
nemzedéknek), és minden következendőnek a te nagy tetteidet.
Hisz a te
igazságod, oh Isten, felhat (és fölér) a (magas) égig, mert
nagyságos (és hatalmas) dolgokat cselekedtél (és vittél véghez); kicsoda
hasonló te hozzád (és ki olyan, mint te), oh Isten?! Aki sok bajt (kakosz:
rosszat, szerencsétlenségeket, viszontagságokat) és nyomorúságot (thlipszisz:
nyomást, szorítást, szorongattatást, megpróbáltatást, gyötrődést,
szorongást) láttattál velünk, de ismét (és újra) megelevenítesz
(újra életet adsz; életre hívsz), és a föld (feneketlen)
mélységéből (vagyis az abüsszosz: a pokol feneketlen
mélységéből) ismét felhozol (és kiemelsz) minket”
(Zsolt. 71,17-20).
Luk. 15,25 Az ő nagyobbik [vagyis az
idősebbik] fia pedig [ezalatt] a mezőn vala: és mikor hazajövén,
közelgetett a házhoz, hallá a zenét és táncot.
Luk. 15,26 És előszólítván egyet a szolgák közül, megtudakozza, mi dolog az [és hogy mi történik itt]?
Luk. 15,27 Az pedig monda néki: A te öcséd jött meg; és atyád levágatta a hízott
tulkot [vagyis a hízott borjút], mivelhogy egészségben nyerte [és kapta]
őt vissza.
Luk. 15,28 Erre ő megharaguvék, és nem akart bemenni. Az ő atyja annakokáért
kimenvén, kérleli őt.
Luk. 15,29 Ő pedig felelvén, monda atyjának: Ímé ennyi esztendőtől fogva szolgálok
néked, és soha parancsolatodat át nem hágtam [és meg nem szegtem és soha meg nem kerültem]: és nékem
soha nem adtál egy kecske fiat [vagyis kecskegidát; kecskegödölyét sem], hogy az én barátaimmal vigadjak [és mulathassak].
Luk. 15,30 Mikor pedig ez a te fiad megjött, aki paráznákkal emésztette föl a te
vagyonodat [és aki parázna nőkkel, cédákkal,
szajhákkal ette fel, és tékozolta el], levágattad néki a
hízott tulkot [vagyis a hízott borjút].
Luk. 15,31 Az pedig monda néki: Fiam, te mindenkor énvelem vagy, és mindenem a
tiéd!
Luk. 15,32 Vigadnod és örülnöd [és örvendezned] kellene hát,
hogy ez a te testvéred meghalt [mert
halott volt], és feltámadott [és életre kelt (megelevenedett)]; és elveszett, és megtaláltatott*
*És így folytatódik a kijelentés: „Avagy nem szabad-é nékem a magaméval [a javaimmal] azt tennem, amit akarok? Avagy a te szemed azért gonosz, mert én
jó vagyok [vagy talán nincs
jogom azt tenni a saját pénzemmel, amit akarok? Irigy vagy, mert én jót teszek
ezekkel az emberekkel; Rossz szemmel nézed talán, hogy én jó vagyok]?” (Mát. 20,15).
Ézsaiáson keresztül
kerül kijelentésre, hogy kikről beszél az Úr: „Hisz az Úr megváltottai megtérnek, és ujjongás között Sionba jönnek; és
örök öröm fejükön, vígasságot és örömöt találnak; és eltűnik fájdalom és sóhaj”
(Ésa. 35,10)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Köszönöm, hogy hozzászólásoddal megtisztelsz. Ám ha vitatkozni, vagy kötözködni van kedved, arra kérlek, azt ne itt gyakorold.