Nem
mulandó, hanem romolhatatlan magból születtetek újjá, Istennek élõ és maradandó
beszéde által.
(1
Péter 1, 23)
Az
újjászületésnek Isten Igéje az eszköze. A Jézusról való bizonyságtétel vezet a
Jézusban való hitre, és a benne való hit által vesszük a Szentlelket s leszünk
új emberekké. Az Ige személyünkben szólít meg minket, lelkiismeretünkhöz és
akaratunkhoz szól. Az Ige vezet hitre, ami azt jelenti, hogy egész lényünket
alávetjük Krisztusnak és evangéliumának.
A
keresztség önmagában véve nem elegendõ. Ha nem kerül sor az üdvösségnek
személyes megragadására, ha elzárkózunk Jézus elõl és a világnak, valamint
bûnös hajlamainknak élünk, akkor megkeresztelt voltunk ellenére is a gonosz
gyermekei vagyunk. Isten fiai csak a Jézus Krisztusban való hit által vagyunk
(Gal 3, 26).
Jézus
szerint víz és Lélek által kell újjá születnünk. Ezt sokan úgy értelmezték -
tévesen -, hogy ez a keresztségre vonatkozik. Jézusnak ezek a szavai a vízre
vonatkozólag csak a Keresztelõ János keresztségére utalhattak, aki magáról azt
mondotta: "én vízzel keresztelek, de aki utánam iön, Szentlélekkel és
tûzzel keresztel majd titeket". Nikodémus, akivel Jézus ezekrõl a
dolgokról beszélt, csupán a János keresztségére gondolhatott. A keresztyén
értelemben vett keresztségre vonatkozólag Jézus csak késõbb adott parancsot.
Jánosnak
a vízkeresztsége a bûnbánatot példázta. Aki ezt vállalta, az arról tett
bizonyságot, hogy a bûnnek tisztátalanságától szeretne szabadulni. Nyilvánvaló,
hogy a víz csak külsõ tisztulást eredményez, új életet ném ad. Erre csak a
Szentlélek képes, aki az élet Lelke. Azonban a bûnbánat és a bûnnel való
szakítás elengedhetetlen feltétele a Szentlélek elnyerésének. Tehát mind
Jánosnak, mind Jézusnak a tanítása minden idõkre érvényes; mert az
újjászületéshez két dolog szükséges: a mi részünkrõl bûnbánat,
gondolkodásmódunk megváltozása, õszinte elhatározás, hogy elszakadjunk régi
énünktõl; de - és ez a fõdolog - valaminek felülrõl kell megtörténni, amikor is
a Szentlélek új lelkületet teremt. Gondolataink új irányt kapnak, melynek
szükségességét már a bûnbánat felismertette velünk. De amennyire a természeti
életet sem mi adjuk önmagunknak, éppen úgy a lelki élet is adatik, mégpedig az
Isten Igéjébe vetett hit által.
Carl
Eichhorn: "Isten műhelyében" c. könyvéből
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Köszönöm, hogy hozzászólásoddal megtisztelsz. Ám ha vitatkozni, vagy kötözködni van kedved, arra kérlek, azt ne itt gyakorold.