2015. október 8.

Ige: A királyi törvény.

 „Hallottátok, hogy megmondatott, és ki lett jelentve: Szemet szemért és fogat fogért*

Én pedig azt mondom néktek: Ne álljatok ellene a gonoszságnak, ne szálljatok szembe, és ne harcoljatok ellene, hanem aki arcul üt téged jobb felől, és megüti a jobb arcodat, fordítsd felé, és annak tartsd oda a másik orcádat is** (Mát. 5,38-39)

*Az Úr törvénye a testi ember számára: „… ha valaki sérelmet ejt, vagyis testi sértést követ el a felebarátján, vagy a honfitársán, amint ő cselekedett, vele is úgy cselekedjenek, és azzal úgy bánjanak, ahogyan ő cselekedett: Törést törésért, szemet szemért, fogat fogért. Amilyen sérelmet ő ejtett, vagyis amilyen testi sértést követett el máson, olyan ejtessék, és olyat kövessenek el rajta is” (3 Móz. 24,19-20)

„Szemet szemért, fogat fogért, kezet kézért, lábat lábért; Égetést égetésért, sebet sebért, kéket, vagyis kék foltot kékért, azaz kék foltért(2 Móz. 21,24-25)

Vagyis: „Úgy cselekedjetek azzal, amint ő szándékozott cselekedni az ő atyjafiával, és azt tegyétek vele, amit ő akart tenni embertársával. Így tisztítsd, és így takarítsd ki közüled, a magad köréből a gonoszt. Hogy akik megmaradnak, hallják meg, és féljenek, és többször ne cselekedjenek, és ne kövessenek el te közötted ilyen gonosz dolgot. Ne nézz reá szánalommal, és ne szánakozz rajta); lelket, azaz életet lélekért, azaz életért, szemet szemért, fogat fogért, kezet kézért, lábat lábért” (5 Móz. 19,19-21)

 „Mert a fejedelmek, az elöljárók, akik uralkodnak nem a jó, hanem a rossz, a gonosz, káros, ártalmas cselekedetnek rettegésére, vagyis elrettentésére vannak. Akarod-e pedig, hogy ne félj, és ne rettegj a hatalmasságtól, a hatalomtól? Cselekedjed a jót, és dicséreted lesz attól. Mert Isten szolgája, Isten eszköze ő a te javadra. Ha pedig a gonoszt, a rosszat, károst, ártalmast cselekszed, és teszed, félj és rettegj. Mert nem ok, és nem cél nélkül, nem hiába, és nem a látszat kedvéért viseli a fegyvert. Mert Isten szolgája, Isten eszköze, hogy a gonosztevőt megbüntesse, és igazságot szolgáltasson. Bosszúálló a haragra, hogy megtorlója legyen annak, aki gonoszt, rosszat, károst, ártalmast cselekszik” (Róm. 13,3-4).

**Isten népe számára ez Isten szava: Ha Isten népéből valaki megbánt: „Bosszúálló ne légy, és haragot ne tarts a te néped fiai ellen, a népedhez tartozókkal, hanem szeressed felebarátodat, mint magadat. Én vagyok az Úr” (3 Móz. 19,18)

Az Úr Jézus kérdése az Őt bántalmazó szolgához, amikor a főpap kérdésére így válaszolt: „Mit kérdesz engem? Kérdezd azokat, akik hallották, mit szóltam nékik: ímé ők tudják, amiket nékik szólottam.  Mikor pedig ő ezeket mondja vala, egy a poroszlók, vagyis a szolgák közül, aki ott áll vala, arcul üté Jézust, mondván: így felelsz-e a főpapnak? Felele néki Jézus: Ha gonoszul szóltam, és ha rosszat mondtam, tégy bizonyságot a gonoszságról, és bizonyítsd be, hogy rossz volt; ha pedig jól, de ha jót mondtam, miért versz, és ütsz engem” (Ján. 18,21-23)

Az Úr Jézus kijelentése arról a „másik” arcról, amit oda kell fordítani a bántalmazó felé: „Áldjátok azokat, vagyis ajánljátok Isten kegyelmébe, és üdvözítő erőt közvetítsetek felé, vagyis az Evangéliumot, akik titeket átkoznak, és imádkozzatok azokért, akik titeket háborgatnak, és bántalmaznak. Aki egyik arcodat megüti, fordítsd, és tartsd oda néki a másikat, vagyis a Krisztusit; és attól, aki felső ruhádat elveszi, ne vond meg alsó ruhádat se” (Luk. 6,28-29)

„Senkinek gonoszért gonosszal, és rosszért rosszal ne fizessetek, és sérelmet, igazságtalanságot, méltatlanságot, sérelemmel, igazságtalansággal, káros, ártalmas dologgal ne viszonozzatok. A tisztességre, és a becsületességre a Krisztusi magatartásnak megfelelően gondotok legyen minden ember előtt, és jóra, kedvességre törekedjetek, úgy hogy azt minden ember lássa(Róm. 12,17)

És: „Ne mondd: Ahogy ő bánt velem, én is úgy bánok vele, megfizetek mindenkinek cselekedete szerint!” (Péld. 24,29)

„Ne mondd: Megfizetek a rosszért! Reménykedj az Úrban, ő megsegít téged” (Péld. 20,22)

Tehát: „Vigyázzatok, hogy senki senkinek rosszért rosszal ne fizessen; hanem mindenkor jóra, és kedvességre törekedjetek úgy egymás iránt, mint mindenki iránt” (1 thess. 5,15)

„Nem fizetvén gonosszal a gonoszért, avagy szidalommal a szidalomért; sőt ellenkezőleg áldást, azaz: üdvhozó erőt mondván, tudva, hogy arra hívattatok el, hogy áldást, vagyis üdvösséget örököljetek” (1 Pét. 3,9)

„Mert Isten akarata az, hogy jót cselekedve némítsátok el az értelmetlen emberek tudatlanságát” (1 Pét. 2,15)


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Köszönöm, hogy hozzászólásoddal megtisztelsz. Ám ha vitatkozni, vagy kötözködni van kedved, arra kérlek, azt ne itt gyakorold.