Zsid. 5,1 Mert minden főpap emberek közül választatván,
emberekért rendeltetik az Isten előtt való dolgokban, [Isten szolgálatára] hogy ajándékokat és áldozatokat vigyen [(proszpheró):
mutasson be] a
bűnökért,
Zsid. 5,2 Aki képes együtt érezni a tudatlanokkal [aki elnéző tud lenni az értelmetlenekkel]
és tévelygőkkel, mivelhogy maga is körül van véve gyarlósággal [asztheneia):
erőtlenséggel].
Zsid. 5,3 És
ezért köteles, miképpen a népért, azonképpen önmagáért is áldozni [áldozatot
bemutatni] a bűnökért*
*Mert így szólt a
törvény: „Áronnak pedig monda Mózes: Járulj az oltárhoz, és készítsd el a te
bűnért való áldozatodat és egészen égőáldozatodat, és végezz engesztelést
magadért és a népért. Készítsd el a nép áldozatát is, és végezz engesztelést
érettük is, amint megparancsolta az Úr”
(3 Móz. 9,7).
„És áldozza meg Áron a bűnért való áldozati tulkot, amely az övé, és
végezzen engesztelést magáért és háza népéért. Áron pedig úgy áldozza meg a
bűnért való áldozati tulkot, amely az övé, és úgy szerezzen engesztelést
magáért és háza népéért, hogy ölje meg a bűnért való áldozati tulkot, amely az
övé” (3 Móz. 16,6.11).
Zsid. 5,4 És senki sem veszi [szerezheti meg önkényesen] magának e tisztességet, hanem akit Isten
hív el, miként Áront is*
*Bemerítő János is
erről tesz bizonyságot: „Az ember semmit sem vehet, semmit sem
vallhat a magáénak, és nem tulajdoníthat magának, hanem ha a mennyből adatott
néki” (Ján. 3,27).
És az ige megerősíti a
bizonyságtételt: „Amrám (jelentése:
rokonság a fenségessel; magasrangú) fiai:
Áron és Mózes, (jelentése: a kihúzott, a vízből kihúzott, kimentett;
kihúzó; gyermek). Áron kiválasztatott,
hogy felszenteltetnék a szentek szentje számára, ő és az ő fiai mindörökké,
hogy jóillatot tennének az Úr előtt, és szolgálnának néki, s az ő nevében a
népet megáldanák mindörökké” (1 Krón. 23,13).
Az Úr így szólt Mózeshez: „Te pedig hívasd magadhoz a te atyádfiát,
Áront (jelentése: megvilágosodás, megvilágosított, hegyi lakos,
kiemelkedő), és az ő fiait ő vele az
Izráel fiai közül, hogy papjaim legyenek…” (2
Móz. 28,1).
Zsid. 5,5 Hasonlóképen Krisztus sem maga dicsőítette
meg magát azzal, hogy főpap lett, [nem
önmagát emelte a főpapi méltóságra] hanem az, aki így szólott hozzá: Én
Fiam vagy te, ma szültelek [ma
nemzettelek] téged*
*Az Úr ígérete
Krisztusnak és fiainak: „Ő így szólít engem: Atyám vagy te; én
Istenem és szabadításom kősziklája! Én meg elsőszülöttemmé teszem őt és
feljebbvalóvá a föld királyainál. Örökké megtartom néki az én kegyelmemet, és
az én szövetségem bizonyos marad ő vele. És az ő magvát örökkévalóvá teszem, és
az ő királyi székét, mint az egeknek napjait” (Zsolt. 89,27-30)
Bizonyságtétel az Úr
Jézusról: „És Ő… a kezdet, elsőszülött a
halottak közül…”(Kol. 1,18)
Ezt ismétli meg Péter
apostol: „És mi hirdetjük néktek, az
atyáknak tett ígéretet, hogy azt az Isten betöltötte nékünk, az ő fiaiknak
feltámasztván Jézust. Mint a második zsoltárban is meg van írva: Én Fiam vagy
te. Ma nemzettelek én téged” (Csel.
13,32-33).
Így teljesedett be Dávid próféciája: „Az Úr végzését [dekrétumát; parancsszavát] (ki)hirdetem (bejelentem): Ő így szólt hozzám: „A Fiam vagy, ma adtam neked életet. [ma
nemzettelek (szültelek) téged]” (Zsolt 2,7)
Ő az, Aki minden teremtett
lénynél nagyobb: „Annyival kiválóbb lévén
az angyaloknál, amennyivel különb nevet örökölt azoknál. Mert kinek mondotta
valaha az angyalok közül: Én Fiam vagy te, én ma szültelek téged? És ismét: Én
leszek néki Atyja és ő lesz nékem Fiam?” (Zsid.
1,4-6).
Ez akkor történt, Amikor az
Úr Jézus alámeritkezett, és leszállt reá a Szent Szellem: „És ímé az égből szózat hallatszott, és egy égi hang ezt mondja vala:
Ez amaz én szerelmes fiam, akiben én gyönyörködöm, akiben kedvem telik, akiben
én megengeszteltettem” (Mát. 3,17).
Zsid. 5,6 Miképpen másutt [(heterosz en): máskor] is mondja [(legó):
kijelenti, kihirdeti]: Te örökké való pap vagy, Melkisédek [jelentése. igazság királya, az én királyom igazságos]
rendje szerint*
*Dávid is
prófétál Róla: „Megesküdt az Úr (meg nem bánja) és meg nem másítja:
Pap vagy te örökké Melkisédek rendje szerint” (Zsolt. 110,4).
A kárpiton túl: „Ahová (elsőként) útnyitóul bement érettünk Jézus, aki örökké való főpap lett Melkisédek
rendje szerint. Mert ez a Melkisédek
Sálem királya, a felséges Isten papja, aki a királyok leveréséből visszatérő
Ábrahámmal találkozván, őt megáldotta, Akinek tizedet is adott Ábrahám
mindenből: aki elsőben is magyarázat szerint igazság királya, azután pedig
Sálem királya is, azaz békesség királya, Apa nélkül, anya nélkül, nemzetség
nélkül való; sem napjainak kezdete, sem életének vége nincs, de hasonlóvá
tétetvén az Isten Fiához, pap marad örökké.
Mert ez a bizonyságtétel: Te pap vagy örökké, Melkisédek rendje szerint” (Zsid. 6,20-7,1-3.17).
„Melkisédek pedig Sálem királya, … a Magasságos Istennek
papja vala” (1 Móz. 14,18).
Zsid. 5,7 Ki az ő (szarx): hústestének napjaiban [testi élete idején] könyörgésekkel és
esedezésekkel, [(hiketéria): oltalomkéréssel] erős kiáltás és könnyhullatás
közben járult ahhoz, aki képes [(dünamai): akinek hatalma van] megszabadítani őt a halálból, és
meghallgattatott az ő Istentiszteletéért*
*Máté
bizonyságtétele így hangzik a Gecsemáné kertben történtekről: „És egy kissé
előre [és tovább] menve, arcra borult [a földre], könyörögvén [imádkozván] és
mondván: Atyám! Ha lehetséges, múljék [és távozzék] el tőlem e pohár. [Más fordítás: Ha
lehetséges, hadd ne kelljen kiinnom a szenvedésnek ezt a poharát]; mindazáltal ne úgy legyen amint én akarom
[és amint én kívánom], hanem amint te” (Mát. 26,39).
„Kilenc [vagyis három] óra körül pedig nagy fennszóval kiálta [kiáltásban tört ki] Jézus,
mondván: ELI, ELI! LAMA SABAKTÁNI? Azaz: Én Istenem, én Istenem! Miért hagytál
el engemet?” (Mát. 27,46).
„Jézus pedig ismét nagy fennszóval [újra
nagy hangon] kiáltván kiadá [kilehelte; elbocsátotta; kibocsátotta] szellemét”
(Mát. 27,50).
Lukács
is bizonyságot tesz: „És ő
[eltávolodott], és eltávozék tőlük
mintegy kőhajításnyira; és térdre esvén [térdre borulva így], imádkozék, Mondván: Atyám, ha akarod,
[vedd el] és távoztasd el tőlem e pohárt;
mindazáltal ne az én akaratom [vagy
vágyam], hanem a tiéd legyen! És
angyal jelenék meg néki mennyből, erősítvén őt. És haláltusában lévén [(agónia): harcában, küzdelemben, és gyötrődésében], buzgóságosabban [(ekteneszteron):
elszántabban, odaadóbban, kitartóbban, állhatatosabban] imádkozék; és az ő verítéke olyan vala, mint a nagy vércseppek, melyek
a földre hullanak [Más fordítás: Halálos
gyötrődésében még kitartóbban imádkozott, és verejtéke olyan volt, mint a
földre hulló nagy vércseppek]. És [hangosan] kiáltván Jézus nagy [messze hangzó] szóval, monda: Atyám, a te kezeidbe teszem le az én szellememet. És
ezeket mondván, meghala [kilehelte, kibocsátotta szellemét]” (Luk. 22,41-44.46).
Zsid. 5,8 Ámbár Fiú, megtanulta azokból, amiket szenvedett, az
engedelmességet;
Zsid. 5,9 És tökéletességre jutván, [(kai teleioó): így aztán
bevégzetté, végcélba
jutottá léve] örök [(aióniosz): soha véget nem érő] üdvösség [(szótéria aitiosz):
szabadulás, megmenekülés, biztonság, oltalom, épség, egészség, megtartás]
szerzője lett mindazokra nézve, akik [(hüpakúó):
hallgatnak rá], és engedelmeskednek
neki*
*Mert: illendő vala [és az volt méltó Istenhez], hogy akiért minden [vagyis
a mindenség] és aki által minden
[vagyis hogy őt, akiért, és
akin keresztül a mindenséget teremtették], sok
fiakat vezérelvén dicsőségre, az ő üdvösségük [(arkhégosz): szerzőjét, és] fejedelmét szenvedések által tegye tökéletessé [és vigye végcélba,
és dicsőítse meg]” (Zsid. 2,10).
Zsid. 5,10 Neveztetvén az Istentől Melkisédek rendje szerint
való főpapnak.
Zsid. 5,11 Akiről nekünk sok és nehezen megmagyarázható mondani
valónk van, mivel restek lettetek a hallásra [minthogy eltompult a hallásotok].
Zsid. 5,12 Mert noha ez idő szerint tanítóknak kellene lennetek,
ismét arra van szükségetek, hogy az Isten beszédeinek kezdő elemeire [alapelemeire] tanítson valaki titeket;
és olyanok lettetek, akiknek tejre van szükségetek és nem kemény eledelre*
*Így figyelmeztet
az apostol: „Annakokáért elhagyván a Krisztusról való kezdetleges
beszédet, törekedjünk tökéletességre, nem rakosgatván le újra alapját a holt
cselekedetekből való megtérésnek és az Istenben való hitnek, a mosakodásoknak,
tanításnak, kezek rátevésének, holtak feltámadásának és az örök ítéletnek. (Más fordítás: Ezért
elhagyva a Krisztusról szóló elemi tanítást, törekedjünk a tökéletességre. Ne
kezdjük újra lerakni az alapját a holt cselekedetekből való megtérésnek és az
Istenbe vetett hitnek, a bemerítésekről, a kézrátételekről, a halottak
feltámadásáról és az örök ítéletről szóló tanításnak): (Zsid. 6,1-2).
Zsid. 5,13 Mert mindaz, aki tejjel él, járatlan [(apeirosz):
tudatlan] az igazságnak beszédiben [(dikaioszüné logosz): megigazulás
igéjében], mivelhogy
kiskorú [(népiosz): kisgyermek, oktalan]*
*Hát:„Atyámfiai [testvérek], ne
legyetek [kis] gyermekek értelemben [a megértésben; a gondolkozásban;
eszetek jártatásában]; hanem a
gonoszságban [rosszban; gonoszság terén] legyetek gyermekek [maradjatok kiskorúak; kisdedek, naivak, ártatlanok], értelemben [a megértésben] pedig érettek legyetek.
[gondolkodásotokban azonban legyetek felnőttek (nagykorúak, férfiak); s az értelemre nézve tökéletesek
(bevégzettek; végcélba jutottak) legyetek)]” (1
Kor. 14,20).
Azért: „Hogy többé ne legyünk gyermekek (kiskorúak), kiket
ide s tova hány a hab és hajt a tanításnak akármi szele (akik mindenféle
tanítás szelében ide-oda hányódnak és sodródnak), az embereknek álnoksága
által (csalásától), a tévelygés ravaszságához való csalárdság által
(az emberek, tévútra csábító ravaszságától). Hanem az igazságot
(valóságot, Isten Igéjét) követvén (az igazsághoz /valósághoz/ ragaszkodva) ((agapé):
Isten szerinti) szeretetben, mindenestől fogva nevekedjünk Abban,
aki a fej, a Krisztusban” (Eféz. 4,15)
Tehát: „Különböző (különféle) és idegen tudományok által
(tanításoktól) ne hagyjátok magatokat félrevezettetni; mert jó dolog, hogy
kegyelemmel erősíttessék meg a szív…” (Zsid.
13,9).
Zsid. 5,14 Az érett korúaknak pedig kemény eledel való, mint
akiknek mivoltuknál fogva gyakorlottak az érzékeik a jó és rossz között való
különbségtételre [Más fordítás: A (teleiosz): felnőtt, érett korúaknak,
bevégzetteknek, tökéleteseknek, célba jutottaknak, kemény eledel való. Akiknek érzékeit, és [(aiszthétérion):
ítélőképességét] a gyakorlat, és (hexisz dia): tapasztalat az idő folyamán kifejlesztette a jó és a rossz (kakosz):
gonosz, káros, ártalmas, értéktelen megkülönböztetésére]*
*Pál apostol így ír
erről: „A tökéletesek, vagyis a teljességre jutottak, érett korúak, és
nagykorúak, vagyis a hitben férfiak,
azaz felnőttek között azonban mi is bölcsességet szólunk, és hirdetünk. De
nem e világnak, vagyis nem ennek a világkorszaknak, sem e világ múlandó fejedelmeinek,
és nem e világkorszak vezetőinek, akik elpusztulnak, akik eltöröltetnek, és
megsemmisülnek bölcsességét, miknek hatása elvész, megszűnik,
hatástalanná és eredménytelenné válik, kudarcba fullad, és csődöt mond. Hanem
Isten titkos, és titokzatos bölcsességét
szóljuk, azt az elrejtett, és titokban tartott bölcsességet, amelyet az
Isten öröktől fogva és előre, az örök korok, vagyis a világkorszakok (aionok) előtt elrendelt, és kijelölt
külön a mi dicsőségünkre, vagyis a mi megdicsőülésünkre” (1Kor. 2,6-7)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Köszönöm, hogy hozzászólásoddal megtisztelsz. Ám ha vitatkozni, vagy kötözködni van kedved, arra kérlek, azt ne itt gyakorold.