Zsolt. 29,1 Dávid [Jelentése: szeretett, szerető; összekötő, egyesítő; főember] zsoltára [a hajlék elkészültekkor]. Adjatok az Úrnak [(jəhóváh): Jahvenak, az
Örökkévalónak], ti fejedelmeknek fiai, [('él bén): Isten erős ifjúi],
adjatok az Úrnak tiszteletet [(káḇóḏ káḇôḏ): dicsőséget, tisztességet]
és dicséretet. [Más fordítás: Magasztaljátok az URat, ti mennyei lények, magasztaljátok az ÚR (ʿôz ʿóz): dicsőségét és hatalmát]*
*Dávid újra
és újra erre hívja a nemzeteket: „Adjatok az Úrnak, népeknek nemzetségei: Adjatok az
Úrnak dicsőséget és tisztességet. (Más fordítás: Magasztaljátok az Urat! Magasztaljátok
az ÚR dicsőségét és hatalmát)! (Zsolt. 96,7).
És
ismét: „Adjatok az Úrnak, népeknek
nemzetségei, adjatok az Úrnak dicsőséget és erősséget. (Más fordítás: Magasztaljátok az Urat! Magasztaljátok
az ÚR dicsőségét és hatalmát)! (1 Krón. 16,28).
És
erre hívja a mennyi lényeket, Isten földi követeit, és minden teremtményét: „Áldjátok az Urat ő angyalai (ti követei), ti
hatalmas erejűek, akik teljesítitek az ő rendeletét, hallgatván az ő
rendeletének szavára. Áldjátok az Urat minden ő serege: ő szolgái, akaratának
teljesítői! Áldjátok az Urat minden ő teremtményei, az ő uralkodásának minden
helyén! Áldjad én lelkem az Urat!”
(Zsolt. 103,20-22).
Zsolt. 29,2 Adjátok az Úrnak
neve tiszteletét, imádjátok az Urat szent ékességben [Más fordítás: Adjatok (káḇóḏ
káḇôḏ): dicsőséget az Úr nevének,
(šáḥáh
hăḏáráh
qóḏeš): leborulva imádjátok szent ragyogásban]*
*Már Mózes erre hív fel: „Mert az Úr nevét hirdetem: magasztaljátok Istenünket!” (5 Móz. 32,3).
És Dávid folytatja: „Adjátok az Úrnak neve dicsőségét; hozzatok ajándékot és jöjjetek be az
ő tornácaiba. Hajoljatok meg az Úr előtt szent ékességben; rettegjen előtte az
egész föld! (Más fordítás: Magasztaljátok az
ÚR dicső nevét, ajándékot hozva jöjjetek udvaraiba. Boruljatok le az ÚR előtt
szent öltözetben, reszkess tőle, te egész föld)!” (Zsolt. 96,8-9).
És ismét: „Adjatok
az Úr nevének dicsőséget, hozzatok ajándékot, és jöjjetek eleibe, imádjátok az
Urat a szentség ékességében. Rettegjen az egész föld az ő orcájától; a föld
kereksége is megerősíttetik, hogy ne ingadozzék. (Más
fordítás: Magasztaljátok az ÚR dicső nevét, ajándékot hozva jöjjetek
színe elé! Boruljatok le az ÚR előtt szent öltözetben! Reszkess tőle, te egész föld! Szilárdan áll a világ, nem inog” (1
Krón. 16,29-30).
Zsolt. 29,3 Az Úr szava zeng a vizek fölött, a dicsőség
Istene [az erős, fölséges Isten] mennydörög, az Úr ott van a nagy [és sok] vizek felett*
*És így folytatódik a kijelentés: „Hallgassátok figyelmesesen az ő hangjának dörgését,
és a zúgást (morajlást), amely az ő szájából kijön! Az egész ég alatt szétterjeszti azt, és
villámát is a földnek széléig. Utána hang zendül, (mennydörgés bömböl) az ő fenségének hangjával mennydörög, s nem
tartja vissza azt, ha szava megzendült (szüntelenül hallatszik a hangja). Isten az ő szavával csudálatosan mennydörög,
és nagy dolgokat cselekszik, úgy hogy nem érthetjük” (Jób. 37,1-4).
És a sok vizek: „Nemzetek
zajongnak, (népek háborognak) országok
mozognak, és (inognak, ha az ÚR
mennydörög); kiereszti hangját,
megszeppen (megretten) a föld” (Zsolt. 46,7).
Zsolt. 29,4 Az Úr szava erős [tele erővel, hatalmas]; az Úr szava fenséges [(háḏár):
dicsőséges]. »Más fordítás: Az Úr szava erőben, az Úr szava dicsőségben
jő, erősen zeng«*
*És ismét: „Az előtte levő
fényességből, izzó szenek gerjedének. És dörgött az égből az Úr, és a
Magasságos hangot adott.(Más fordítás:
Fényözön jár előtte, parázsló tűz izzik. Dörög az ÚR az égben, mennydörög a
Felséges)” (2 Sám. 22.13.
Az Úr szavának erejéről
és hatalmáról tesz bizonyságot a Szent Szellem: „Mialatt Sámuel az égőáldozatot mutatta be, előrenyomultak a Filiszteusok
(az idegenek), hogy megütközzenek
Izráellel. Az ÚR azonban hatalmas hangon mennydörgött azon a napon a
Filiszteusok fölött, és úgy megzavarodtak, hogy vereséget szenvedtek Izráeltől”
(1Sám. 7,10).
„És dörgött [(ráʿam):
mennydörgött] az Úr [(jəhóváh):
Jahve, az Örökkévaló] a mennyekben, és a Magasságos [(ʿeləjôn)] zengett [(náṯan
qól qôl): szólt, kiáltott, és kiáltása zúgott, mint sokaságé]. És jégeső hullt és eleven
szén, mint [('éš gaḥeleṯ geḥel): ragyogó
fényesség, izzó / parázsló szén]. »Más fordítás:
Mennydörgésben szólt az Úr, az Örökkévaló
az égből, a Felséges Isten hallatta hangját«” (Zsolt. 18,14).
Hiszen: „Nem olyan-é az én igém, mint a tűz? Azt
mondja az Úr, vagy mint a sziklazúzó pöröly” (Jer. 23,29).
És az apostol
megvallása Isten beszédéről: „Mert az
Istennek beszéde (Istennek (logosza): igéje) élő és ható (működő, tevékeny, hatékony;
élő energia). És élesebb (metszőbb,
áthatóbb, mélyrehatóbb) minden kétélű
fegyvernél (és minden kétélű kardnál). És
elhat (és behatol) a szívnek és a
szellemnek, az ízeknek és a velőknek megoszlásáig [gyökeréig]. »Más fordítás: és
áthatol az elme és a szellem, az ízületek és a velők szétválásáig,
felosztásáig, és megosztásáig), és megítéli (vagyis döntésre alkalmassá teszi) a gondolatokat és a szívnek (vagyis a szellemi élet központjának)
indulatait (és szándékait, gondolatait,
nézeteit, véleményét, és gondolkodását«” (Zsid. 4,12).
Zsolt. 29,5 Az Úr szava cédrusokat tördel, összetöri [szilánkokra] az Úr a Libánon (jelentése: a
fehér, fehér hegy) cédrusait is*
*Ézsaiás így
prófétál az Úr napjáról, amikor ezek bekövetkeznek: „Mert a seregek
Urának napja eljő minden kevély és magas ellen, és minden felemelkedett ellen,
(mindenki ellen, aki nagyra tartja magát) és
az megaláztatik. És Libánon minden cédrusai ellen, amelyek magasak és
felemelkedettek, s Básánnak minden tölgyfái ellen” (Ésa. 2,12-13).
Zsolt. 29,6 És ugrándoztatja [(ráqaḏ): szökdelteti, táncoltatja]
azokat, mint a borjút, a Libánont és a Szirjónt [(śirəjón śirəjôn): mellvért],
mint a bivalyfiat*
*És: „A hegyek
(ugrándoznak) szöknek vala, mint a kosok,
s a halmok, mint a juhoknak bárányai. Hegyek, hogy (ugrándoztok) szöktök vala, mint a kosok? Ti halmok, mint
a juhoknak bárányai? (Zsolt. 114,4.6).
Zsolt. 29,7 Az Úr szava tűzlángokat [tüzes villámot] szór. [Az ÚR hangjára lángok törnek elő;]*
*És az apostol kifejti a visszajövő testté
lett igéről szóló próféciát: „Tűznek lángjában [lángoló tűzben], ki bosszút
[(ekdikészisz):
igazságszolgáltatás, büntetés, megtorlás]
áll [(didómi): megérdemelt
módon visszaad] azokon [akkor fogja, megbünteti lobogó tűzzel azokat], akik nem ismerik az Istent, és akik nem
engedelmeskednek a mi Urunk Jézus Krisztus Evangéliumának [(euangelion): jó hír, örömhír;
győzelmi hír, győztes hadvezér érkezésének híre].
»Más fordítás: nem akarnak engedelmeskedni az örömhírnek, amely Urunkról,
Jézus Krisztusról szól«” (2 Thess. 1,8).
Ézsaiás is prófétál az Úr eljöveteléről, és arról,
hogy megöli az Úr az óembert, hogy feltámadjon az újember:: „Mert ímé, az Úr eljő tűzben, s mint
forgószél az ő szekerei (harci kocsijai gyorsak), hogy megfizesse (rájuk zúdítja) búsulásában
az Ő (lángoló) haragját, és
megfeddését sebesen égő lánggal (és fenyítését lángoló tűzben). Mert az Úr tűzzel ítél és kardjával minden
(hús)testet (kardja mindenkit elér), és sokan lesznek az Úrtól megöltek” (Ésa. 66,13-16)
És az Úr kardjáról így hangzik a bizonyságtétel: „Mert az Istennek beszéde (logosz=Ige) élő és ható (élő energia), és élesebb minden kétélű fegyvernél
(kardnál), és elhat a szívnek és (és
áthatol az elmének és) szellemnek, az
ízeknek (ízületeknek) és a velőknek
megoszlásáig (szétválásáig), és
megítéli a gondolatokat és a szívnek indulatait (és szándékait). És nincsen oly teremtmény, amely nyilvánvaló
nem volna (amely rejtve volna) előtte,
sőt mindenek meztelenek és leplezetlenek (fedetlenek) annak szemei előtt, akiről mi beszélünk. (Neki kell majd számot
adnunk)” (Zsid. 4,12-13)
Ézsaiás
bizonyságtétele a prófétai szóról, amely szintén Isten kardja: „Hallgassatok reám, ti szigetek, és
figyeljetek távol való népek (nemzetek): anyám méhétől hívott el az Úr, anyámnak szíve alatt már emlékezett
nevemről. Hasonlóvá tevé számat az éles kardhoz, keze árnyékában rejtett el
engem, és fényes nyíllá tett engemet, és tegzébe zárt be engem” (Ésa. 49,1-2).
Zsolt. 29,8 Az Úr szava megrengeti [(ḥúl ḥúl): megremegteti; megreszketteti; megrendíti,
megmozdítja] a pusztát, megrengeti [(ḥúl ḥúl): megremegteti; megreszketteti; megrendíti, megmozdítja] az Úr
Kádesnek pusztáját [(miḏəbár qáḏéš): szentnek sivatagját, sivár, élet nélküli vidékét].
Zsolt. 29,9 Az Úr szava
megborjaztatja [megriasztja] a nőstény
szarvasokat, és [vajúdni kezdenek a szarvasünők], lehántja [letarolja] az erdőket, és az ő hajlékában [templomában]
mindene azt mondja: dicső. [Az Úr szava tölgyeket csavar ki, és megritkítja az erdőket, a dicsőség Istene mennydörög,
s templomában minden így kiált: Dicsőség]!*
*És Dávid így
buzdítja a szenteket: „Nosza, áldjátok az Urat mind, ti szolgái az
Úrnak, akik az Úr házában álltok éjjelente! Emeljétek fel kezeiteket a
szenthelyen, és áldjátok az Urat!”
(Zsolt. 134,1-2).
Zsolt. 29,10 Az Úr trónolt az özönvíz felett; így trónol
az Úr, az örökkévaló király, mindörökké*
*És Dávid így
dicsőíti az örökkévaló királyt: „Az Úr király mindenha és mindörökké
[Jehova az Örökkévaló uralkodik időtlen időkig, az
örökkévalóságon át]; a pogányok, vagyis a
[népek nemzetek] kivesznek
[eltűnnek] az ő földjéről, az Ő
[országából]” (Zsolt. 10,16).
Mózes hitvallása: „Az Úr uralkodik mind örökkön örökké” (2 Móz. 15,18)
A Krisztusról így hangzik a
bizonyságtétel: „A te királyi széked
[a te trónod] óh Isten örökkön örökké
[megáll, és megmarad]. Igazságnak [(euthütész): egyenesség,
igazságosság, jogosságnak] pálcája [(rabdosz):
jogara] a te országodnak [(baszileia):
királyságodnak, birodalmadnak, uralmadnak, és a te királyi hatalmadnak] pálcája [(rabdosz): jogara” (Zsid.
1,8).
Pál apostol is az örökkévaló
királyt dicsőíti: „Az örökkévaló
királynak pedig, a halhatatlan, láthatatlan, egyedül bölcs Istennek tisztesség
és dicsőség örökkön örökké! Ámen” (1
Tim. 1,17).
Zsolt. 29,11 Az Úr ad erőt, és [(náṯan ʿôz ʿóz): átad
hatalmat] népének. Az Úr megáldja, [(brḵ): javaiból részesíti] népét
békességgel [(šálóm šálôm): azzal az állapottal, amelyben minden a maga helyén
van: épség; jó egészség; jólét, biztonság, siker, a veszély érzetétől való
mentesség; boldogság, boldogulás, mégpedig mind az egyén, mind a közösség
vonatkozásában]*
*A törvény
kirészletezi, hogy mit jelent az Úr által adott áldás és békesség: „Esőt adok
néktek idejében, és a föld megadja az ő termését, a mező fája is megtermi
gyümölcsét. És a ti cséplésetek ott éri a szüretet, és a szüret ott éri a
vetést, és elégségig (jóllakásig) ehetitek
kenyereteket, és (biztonságban) bátorságosan
lakhattok a ti földeteken. Mert békességet adok azon a földön, hogy mikor
lefeküsztök, senki fel ne rettentsen; és kipusztítom az ártalmas vadat arról a
földről, és fegyver sem megy át a ti földeteken. Sőt (üldözitek), és elűzitek ellenségeiteket, és elhullnak
előttetek fegyver által. És közületek öten százat (üldöznek), és elűznek, és közületek százan
(üldöznek) és elűznek tízezret, és
elhullnak előttetek a ti ellenségeitek fegyvereitek által” (3
Móz. 26,4-9).
Mert: „Az Úr (Jehova) megszalasztja
előtted (és vereséggel sújtja) a te
ellenségeidet, akik reád támadnak; egy úton jőnek ki reád (vonulnak föl
ellened), és hét úton futnak
(menekülnek) előled. Áldást parancsol
(bocsát) melléd az Úr (Jehova) a te csűreidben és mindenben (minden
vállalkozásodban), amire ráteszed
kezedet; és megáld téged azon a földön, amelyet az Úr, a te Istened ád néked.
És fejjé (elsővé) tesz téged az Úr és
nem farkká (nem utolsóvá), és
mindinkább feljebbvaló leszesz és nem alábbvaló (mindig fölül leszel, és
nem alul), ha hallgatsz az Úrnak (Jehovának), a te Istenednek parancsolataira, amelyeket
én (meg)parancsolok ma néked, hogy
tartsd meg és teljesítsd azokat” (5 Móz.
28,7-8.13).
„Az Úr [(jəhóváh):
Jahve, az Örökkévaló] az ő népének
ereje [erőssége], és az ő
fölkentjének megtartó erőssége [(jəšúʿáh máʿôz): megsegítő ereje,
oltalmazója, védelmezője, megmentője, Ő a szabadulás vára]” (Zsolt. 28,8).
Ő az, aki: „Erőt ad a megfáradottnak, és az erőtlen
erejét megsokasítja” (Ésa. 40,29-31).
Dávid így dicséri
Istenünket: „Bő záport hintesz vala, oh Isten, a te örökségedre, s
a lankadót megújítod vala. Benne tanyázott a te gyülekezeted: te gondoskodsz
jóvoltodból a szegényről, oh Isten!”
(Zsolt. 68,10-11).
Ő az: „Aki
megment [(pálaṭ): megszabadít,
biztonságba helyez] engem [(ḥámás): haragos, dühödt, kegyetlen] ellenségeimtől. Még az ellenem felkelők [az ellenem támadók] fölött is felmagasztalsz engem, (sőt
támadóim fölé emelsz). Azért dicsérlek [magasztallak; áldalak] téged, [hálát adok neked] Uram, a nemzetek között, [a népek előtt] és éneket zengek [zsoltárt éneklek; dicsőséget zengek] a te nevednek” (Zsolt. 18,49-50).
Hiszen: „Most is felülemeli fejemet ellenségeimen, akik körültem vannak, és én
az ő sátorában örömáldozatokkal áldozom, énekelek és zengedezek az Úrnak” (Zsolt. 27,6).
És: „Jól
tudom, hogy az ÚR győzelmet ad felkentjének, felel neki szent egéből győzelmes
jobbjának hőstetteivel;” (Zsolt. 20,7).
A hívő megvallása: „Kiszállsz néped szabadítására, fölkented segítségére; szétzúzod a főt
a gonosznak házában; nyakig feltakarod az alapjait. Szela!” (Hab. 3,13).
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Köszönöm, hogy hozzászólásoddal megtisztelsz. Ám ha vitatkozni, vagy kötözködni van kedved, arra kérlek, azt ne itt gyakorold.