2012. október 18.
2012. október 17.
Ige: Városonként kell véneket szolgálatba állítani
Avégett [vagyis
annak érdekében] hagytalak téged Krétában [jelentése: hazugság, csalás, hús földje, testiek], hogy a
hátra maradt [vagyis az elmaradt] dolgokat hozd rendbe [és az elintézetlenül maradt ügyeket eligazítsad, és pótold, ami hiányzik]. És rendelj [jelölj ki, és állíts szolgálatba] városonként presbitereket [véneket, vagyis bölcs elöljárókat], amiképpen én
néked meghagytam [ahogy én azt neked elrendeltem]”
Tit. 1,5
A görög szöveg megjegyzése: Az apostolok korában a
pásztor (poimén): pásztor), a püspök (episzkoposz: felügyelő, felvigyázó,
püspök) és a presbiter (preszbüsz: vén) elnevezés még egy
volt, Pál ugyanazokra a személyekre vonatkozóan mindhárom szót alkalmazta a
következő Igében: Apcs. 20:17,28)
Ige: A kísértés
„Senki se mondja, mikor
kísértetik: Az Istentől kísértetem [megpróbál rávenni, és elcsábítani bűnre,
vagyis céltévesztésre, és az a célja, hogy az embert elválassza Istentől]: mert az Isten gonoszsággal [rosszal,
bűnnel, gonosszal] nem kísérthető [és
Őt nem érheti kísértés, nem vehető rá a bűnre]. Ő maga pedig senkit (egyetlen
egy embert sem, azaz senkit] sem kísért
[nem csábít bűnre, vagyis céltévesztésre (hiszen Ő maga a cél)] gonosszal [bajokkal, rossz, ártalmas
dologgal, szerencsétlenséggel, nyomorúsággal]. Hanem mindenki kísértetik [elcsábíttatik bűnre, vagyis céltévesztésre,
amelynek vége, hogy az embert elválasztja Istentől]. Amikor vonja [bűnre csábítja, rossz útra viszi és vonszolja] és édesgeti [csalétekkel csábítja,
vonzza és csalogatja, elszédíti, és csapdába csalja] a tulajdon [saját maga] kívánsága
[vágya, kívánsága, szenvedélye, érzékisége].
»Más
fordítás: Ellenkezőleg, mindenkit saját vágya kísért, mely őt húzza, és
csalogatja« „Azután a kívánság [a vágy, kívánság, szenvedély,
érzékiség] megfoganván [megragadja,
és segítségére van, összefog vele (mármint a gonosszal, a kísértővel)], és bűnt [céltévesztést] szül [és teremt, eredményez]. A bűn [a céltévesztés] pedig teljességre jutván [ha teljesen
kifejlődik] halált nemz [vagyis az
élet megszűnését hozza létre]”
(Jak. 1,13-15)
Ige: A beszédről
„Mert aki akarja (és választja) az életet szeretni, (azaz többre tartja, és inkább az életet akarja). És jó (szerencsés, és boldog) napokat
látni, tiltsa meg, (tartsa vissza, fékezze meg, hallgattassa
el) nyelvét (és beszédét
attól, amit beszélnek, vagyis) a gonosztól (rossz, gonosz, káros, ártalmas beszédtől. Tartózkodjon a bajokról,
szerencsétlenségekről, viszontagságokról, sérelmekről szólni), és ajkait, hogy nehogy álnokságot (ravaszságot,
csapdába ejtőt), szóljanak (beszéljenek, és fecsegjenek)” (1Pét 3,10).
Imre Dinnyes: EGY AZ EGYBEN
Készítette: Imre Dinnyés
Mert ha az ő halálának hasonlatossága szerint vele #eggyé
lettünk#, bizonyára feltámadásáé szerint is azok leszünk. (Róma 6:5)
"Eggyé lettünk vele". Vele - Jézus Krisztussal, a
Messiással, Isten Fiával, Istennel.
Sokféle un. egység létezik, amelyek minőségéről később
kételyeink támadnak
(két-ely...). Ha több különálló ember egymás mellé áll
szorosan, akkor különösen távolról egynek látszanak, azonban valójában csak
érintkeznek, de nem alkotnak egységet.
Milyen egységre gondol Pál? Egy metaforát használ csupán?
Nézzük csak:
Az eggyé lenni eredeti görög megfelelője a #sumphutos#. A
jelentése pedig:
"Együtt születni, ugyanazon természeten osztozni"
(Thayer)
"Két személy élő, vitális egysége, akik együtt
növekednek. A szót a sziámi ikrekre alkalmazzák, akiknek a teste egy ponton
összekapcsolódik, és akiknek a vére két fizikai testen át áramlik, ahogy
normális esetben egy testen keresztül. A szó ezen a helyen a hívő és az Úr
Jézus olyan élő egységéről beszél, ahol Isten helyezi az embert Krisztusba a
kereszten." (Wuest)
Az 'eggyé lenni' Pál megfogalmazásában tehát
"túlzóan" szoros kapcsolatot jelent Krisztus és az ember között. Vagy
azt érti Pál, amit a szó jelent, vagy pedig veszélyes eretnekséget kockáztat
meg a metafora használatával. Ismerve Pált, utóbbi gondolatot elvethetjük.
Marad tehát a majdnem túl szép, hogy igaz legyen örömhír: Krisztus
elválaszthatatlanul összekötötte magát velünk a kereszten, hogy a
halálán/halálunkon keresztül átvigyen bennünket az életébe/életünkbe. Eggyé
vált velünk a legsötétebb óránkban, hogy egyek lehessünk vele a legvilágosabb
örökkévalóságában.
Az emberi házasság fogadalma a "jóban és rosszban
együtt" elvre épül. Krisztus egyoldalúan velünk volt a rosszban, majd azt
mondta: "Legyünk (egyek a) jóban!"
Imádság:
Mennyei Atyám! Életem nélküled mit sem ér, de köszönöm, hogy
Veled a határtalan lehetőségek ideje jött el hozzám. Az pedig milyen áldás,
hogy házastársammal és gyermekeimmel együtt is tudunk imádkozni, Téged keresni!
Köszönöm Neked! Ámen
A nap gondolata: Az imádkozásról
Meg lehet tanulni az imádságot, mint idegen nyelvet, de
lehet úgy is imádkozni, ahogy a gyermek anyjával beszél.
A kitartó ima visz közelebb Istenhez
„ Ezek pedig kitartóan részt vettek az … imádkozásban…”(ApCsel
2:42)
Minél jobban imádkozok – a jobban szó itt most mennyiségi és
minőségi jelző is akar lenni – annál közelebb kerülök Istenhez. Az imádság
alapvetően tehát szárnyakat ad és segít az én Uramhoz való felemelkedésben.
Amikor tehát azt mondom, hogy szárnyalok, akkor nem feltétlenül – sőt,
egyáltalán nem – a körülmények alakulását minősítem, hanem azt, hogy mennyire
közel vagyok Istenhez.
Ez az ősgyülekezet
nagyon közel volt Istenhez. Az a Pünkösd utáni állapot, imaközösség tette őket
élő kövekké, melyből kinőtte magát az egyház. És egyházról csak ott, és akkor
lehet beszélni, ahol erre a kapcsolatfelvételre tesznek fel mindent annak
tagjai, azaz legfontosabb kötelességüknek, mi több létfontosságú
kötelességüknek éppen, hogy az imádságot tarják. (Lovász Krisztián)
Pásztor Chris : Hozd ki a legtöbbet az idődből
Készítette: József Balogh:
Áron is megvegyétek az alkalmas időt, mert a napok gonoszok
(Efézus 5:16).
Vannak bizonyos dolgok az életben, amelyek nem végtelenek,
hanem végesek. Az egyik ilyen dolog az idő. Tanulj meg az idővel
takarékoskodni. A nyitó ige azt mondja, hogy váltsuk ki az időt, mert a napok
gonoszok. Ha egy játékot játszol, például futballt, akkor ott van hosszabbítás.
De az élet nem játék; nincs hosszabbítás. Ezért kell minden egyes napot számba
venni az életedben.
Minden nap meg van a lehetőséged, hogy fejleszd magad és
valami olyat tegyél az életedben, ami megéri a rá fordított időt. Valami
pozitívot. Fektesd be az időt bölcsen. Ragadd meg az alkalmakat. Döntsd el és
legyél sikeres a mai napon. Ne várj, ne halogass! A siker csak azoké, akik
igent mondanak rá. A siker azé, aki eltervezi, aki tesz érte. Aki azt mondja:
„fel fogok kelni ekkor és ekkor, hogy tanulmányozzam az Igét" és felkel.
Azé, aki azt mondja: „Ekkor és ekkor el fogom olvasni ezt a könyvet" és
megteszi! Aki azt mondja: „Elmegyek az iskolába" és elmegy. Válaszd a
sikert.
Az idő fix, és soha sem elég, ezért kell az időt a fontos
dolgokra fordítani. Ha van egy feladatod, tedd meg a kiszabott időben. A
sikeres emberek idő-tudatosak. A siker arra vár, aki tud döntést hozni. Ne arra
használd az időd, hogy tévét nézzél vagy videót napi 24 órában. Azok, akik azt
létrehozták, amit te nézel, a legtöbbet rakták bele, amit csak tudtak.
A tegnap már elmúlt, de a ma még itt van. Tegyél valami
értékeset. Lehet, hogy a tegnapot nem tudod megváltoztatni, de a mai napot még
meg tudod tervezni, hogy a jövőt megváltoztathasd. A holnappal kapcsolatban még
tehetsz valamit, de ehhez az kell, hogy ma tegyél valamit. Hozd ki a legtöbbet
a mából.
Ne felejtsd el, nincs hosszabbítás, ezért bármit is teszel,
tedd elsőre a lehető legjobban.
Ima
Drága Atyám,
köszönöm, hogy ma is megadtad ezt a csodálatos áldást: az időt, és a
bölcsességet, hogy az időmet a lehető legjobban használjam fel annak érdekében,
hogy azzá válhassak, akivé teremtettél és megtehessem azt, amire elhívtál. A
sikert választom az életben, ezért megragadom az időmet és bölcsen használom
fel a Te dicsőségedre, a Jézus Nevében, Ámen.
TOVÁBBI TANULMÁNYOK: Prédikátor 3:1
Isten áldásai
Készítette: Róbert Pávay
„Áldott a mi Urunk Jézus Krisztus Istene és Atyja aki
MEGÁLDOTT minket mennyei világának minden szellemi áldásával a Krisztusban” Efézus
1:3
A legnagyobb örömhír egyike hogy a megváltás által Isten eltörölte a távolságot Isten és ember között. De egy másik hatalmas dolog hogy Isten eltörölte a távolságot az ÁLDÁS és ember között.
A legnagyobb örömhír egyike hogy a megváltás által Isten eltörölte a távolságot Isten és ember között. De egy másik hatalmas dolog hogy Isten eltörölte a távolságot az ÁLDÁS és ember között.
Isten áldásai benned vannak a Krisztus által. Nem kell
görcsölnöd nem kell küzdened és izzadnod az áldásokért. Fedezd fel hogy minden
benned van Krisztus által és hit által elfogadhatod ezt a tényt. Ekkor meglátod
valóságba jönni az életedbe. Nincs távolság az áldás és közötted. Krisztussal
együtt mindent megkaptál. Ő is és az Ő áldásai is benned vannak örökre.
A romolhatatlan mag
Készítette: Róbert Pávay
A kutya csak kutyát tud nemzeni és az utódban marad a szülő magva,
ami hordozza a szülő tulajdonságát.
A tulipán csak tulipánt tud nemzeni és a sarjban marad az
anyanövény magva és hordozza annak tulajdonságát.
Isten is csak isteni lényt tudott nemzeni. Az ember hordozza
a szülő magvát, ami hordozza Isten tulajdonságait.
A Logos (IGE/KRISZTUS) magva benne van az emberekben, ami
romolhatatlan. Ezt a bűn nem tudta tönkre tenni csak mi torzultunk el a bűn
miatt.
Ebből a romolhatatlan magból teremtette újjá az embert az
Isten. Az ember értékét ez a mag határozza meg.
Krisztus megváltotta az embert, hogy a romolhatatlan mag
újra felragyogjon és életet adjon nekünk.
APRÓ JELEK EGY LÁGY SZÉLBEN, MARSHA BURNS:
Készítette: Kereszteny Hirek
Használj ki minden adódó lehetőséget, hogy szélesebb látókörben lásd meg
önmagadat, a körülményeidet és az életedet. Van egy hely, ami az objektív
szemlélés helye, ami világos rálátást fog adni arra, hogy hol vagy most, hol
voltál eddig, és hová tartasz. Képes leszel hátrébb lépni attól a nézőponttól,
ahol az érzelmi zűrzavar és káosz van, hogy a nagyobb képet láthasd. Ebből a
pozícióból értelmesebb módon tudod összegezni a helyzetedet. Én pedig veled
vagyok, hogy megadjam a szükséges bölcsességet és ítélőképességet, mondja az
Úr.
Zsoltárok 49:3 Az én szájam bölcsességet beszél, szívemnek elmélkedése tudomány.
Zsoltárok 49:3 Az én szájam bölcsességet beszél, szívemnek elmélkedése tudomány.
Brian Brodersen: Szellemi harc (reszlet) 4.
Készítette: Lisa Szanyel
Hadakozásunk fegyverei
A másik fontos dolog, amire emlékeznünk kell, hogy a mi „hadakozásunk fegyverei ugyanis nem testiek, hanem erősek az Isten kezében...” (2 Korinthus 10:4-5, újford.). A „testi” szó ellentéte a „szelleminek” és a pusztán emberire vonatkozik. Isten ereje nélkül minden energiánkat egyesítve sem tudunk a sötétség erőivel elbánni. Mivel
Hadakozásunk fegyverei
A másik fontos dolog, amire emlékeznünk kell, hogy a mi „hadakozásunk fegyverei ugyanis nem testiek, hanem erősek az Isten kezében...” (2 Korinthus 10:4-5, újford.). A „testi” szó ellentéte a „szelleminek” és a pusztán emberire vonatkozik. Isten ereje nélkül minden energiánkat egyesítve sem tudunk a sötétség erőivel elbánni. Mivel
szellemi csatában vagyunk, szellemi fegyverekre van szükségünk. Isten pontosan ezzel látott el bennünket: „vitézkedésünk fegyverei erősek az Istennek, erősségek lerontására, lerontván okoskodásokat és minden magaslatot, a mely Isten ismerete ellen emeltetett...“ Fegyverek, melyek erősek Istenben! Az „erős“ szót itt „dinamikusnak“, „hatalmasnak“ is lehet fordítani. Isten mindennel ellátott bennünket a győzelemhez. Csak meg kell ragadnunk azt, ami már a rendelkezésünke áll.
Melyek azok a „fegyverek“, melyeket Isten nekünk adott? Nem más, mint az ima, Isten Igéje és a dicsőítés. Teljesen el kell ezekben merülnünk, ha sikeresen akarjuk megharcolni „hitünk szép harcát“. Később majd alaposabban elemezzük ezeket a fegyvereket, melyek „erősek Istenben“, de most folytassuk ellenségünk leleplezését.
E világ istene
„Lőn pedig egy napon, hogy eljövének az Istennek fiai, hogy udvaroljanak az Úr előtt, és eljöve a Sátán is közöttük. És monda az Úr a Sátánnak: Honnét jösz? És felele a Sátán az Úrnak és monda: Körülkerültem és át meg át jártam a földet.“ Jób 1:6-7
Ebből a Jób könyvéből vett részletből láthatjuk, hogy ellenségünk, a sátán valóban él és virul a földön. De felmerül a kérdés: mit csinál? A válasz: jóval többet, mint amivel az emberek többsége vádolja. Vessünk egy pillantást az ördög némely tevékenységére a világban.
Folyt, kov.
Melyek azok a „fegyverek“, melyeket Isten nekünk adott? Nem más, mint az ima, Isten Igéje és a dicsőítés. Teljesen el kell ezekben merülnünk, ha sikeresen akarjuk megharcolni „hitünk szép harcát“. Később majd alaposabban elemezzük ezeket a fegyvereket, melyek „erősek Istenben“, de most folytassuk ellenségünk leleplezését.
E világ istene
„Lőn pedig egy napon, hogy eljövének az Istennek fiai, hogy udvaroljanak az Úr előtt, és eljöve a Sátán is közöttük. És monda az Úr a Sátánnak: Honnét jösz? És felele a Sátán az Úrnak és monda: Körülkerültem és át meg át jártam a földet.“ Jób 1:6-7
Ebből a Jób könyvéből vett részletből láthatjuk, hogy ellenségünk, a sátán valóban él és virul a földön. De felmerül a kérdés: mit csinál? A válasz: jóval többet, mint amivel az emberek többsége vádolja. Vessünk egy pillantást az ördög némely tevékenységére a világban.
Folyt, kov.
Brian Brodersen: Szellemi harc (reszlet) 3.
Készítette: Lisa Szanyel
A harc
A következő, amit meg kell figyelnünk, a harc bensőséges természete, melyet a „tusakodni“ szó jelez. A szellemi harcnak két oldala van – általános és személyes jellegű. A harc általános szempontja, hogy Isten egyesült erői harcolnak a sátán egyesült erői ellen, míg a személyes, amikor te meg én közelharcot vívunk a démoni lelkekkel. Ez egy birkózó
A harc
A következő, amit meg kell figyelnünk, a harc bensőséges természete, melyet a „tusakodni“ szó jelez. A szellemi harcnak két oldala van – általános és személyes jellegű. A harc általános szempontja, hogy Isten egyesült erői harcolnak a sátán egyesült erői ellen, míg a személyes, amikor te meg én közelharcot vívunk a démoni lelkekkel. Ez egy birkózó
mérkőzés. Teljesen valóságos, teljesen személyes. Élet-halál jellegű. Ha keresztény vagy, téged rendszeresen megfigyelnek, elemeznek és támadnak. Ha ennek nem vagy tudatában, akkor gyakrabban érnek sebesülések a harcban. Lehet, hogy ezen a ponton azt mondod: „Egy pillanat, nem túlzol ezzel? Mit értesz az alatt, hogy a démonok engem megfigyelnek, elemeznek és támadnak? Ez fanatikusan hangzik.“
Biztosíthatlak, hogy ez egyáltalán nem fanatikus, de annál inkább biblikus. Egészen egyszerűen ez az, amit a Biblia általánosan tanít, és hadd utaljak itt például Jób esetére.
“Lõn pedig egy napon, hogy eljövének az Istennek fiai, hogy udvaroljanak az Úr elõtt; és eljöve a Sátán is közöttök. És monda az Úr a Sátánnak: Honnét jösz? És felele a Sátán az Úrnak és monda: Körülkerültem és át meg át jártam a földet. És monda az Úr a Sátánnak: Észrevetted-é az én szolgámat, Jóbot? Bizony nincs hozzá hasonló a földön: feddhetetlen, igaz, istenfélõ, és bûngyûlölõ. Felele pedig az Úrnak a Sátán, és monda: Avagy ok nélkül féli-é Jób az Istent? Nem te vetted-é körül õt magát, házát és mindenét, a mije van? Keze munkáját megáldottad, marhája igen elszaporodott e földön.”
Jób 1:6-10
Látod, a sátán megfigyelte Jóbot. Elemezte. Nemsokára meg is támadta. A sátán trükkjei nem változtak az évszázadok folyamán – manapság mi is ugyanilyen támadásoknak vagyunk kitéve, mint amilyet Jób megtapasztalt. Remélem, mindezzel nem keltek pánikot, mert nem ez a célom. Csupán segíteni szeretnék abban, hogy a világot és saját tapasztalataidat bibliai szemszögből lásd meg. Ma a keresztényeknek, jobban mint valaha, igei gondolkodásra, igei világnézetre van szükségük, ami magába foglalja a szellemi világ valóságának felismerését és annak ismeretét.
A harc az Úré
Most, miután letisztáztuk a szellemi harc valóságát, szükséges szólni arról, hogyan maradhatunk fenn e láthatatlan küzdelemben. Az első dolog, amit ne szabad elfelejtenünk, hogy a harc az Úré, és ezért alapvetően fontos, hogy „erősek legyünk az Úrban, és az ő hatalmas erejében“ (Efézus 6:10). Nekünk magunknak nincs erőnk szembeszállni a sötétség hatalmával. Ha győzni akarok, erőmet az Úrból kell merítenem. Ennek tudata adott győzelmet olyan embereknek, mint Dávid és Jósafát.
Amikor Dávid szembeszállt Góliáttal, teljesen világossá tette, hogy ő Isten erejéban áll:
„Dávid pedig monda a Filiszteusnak: Te karddal, dárdával és paizszsal jössz ellenem, én pedig a Seregek Urának, Izráel seregei Istenének nevében megyek ellened, a kit te gyalázattal illetél. A mai napon kezembe ad téged az Úr, és megöllek téged, és fejedet levágom rólad. A Filiszteusok seregének tetemét pedig az égi madaraknak és a mezei vadaknak fogom adni a mai napon, hogy tudja meg az egész föld, hogy van Izráelnek Istene. És tudja meg ez az egész sokaság, hogy nem kard által és nem dárda által tart meg az Úr, mert az Úré a had, és õ titeket kezünkbe fog adni.”
1 Sámuel 17:45-47
Hasonlóképpen, amikor az ellenségtől való szabadulásért Jósafát az Úrhoz kiáltott, a Szentlélek által Jaháziel próféta válaszolt: „Így szól z Úr nektek: Ne féljetek és ne rettegjetek e nagy sokaság miatt, mert nem ti harczoltok velök, hanem az Isten” (2 Krónika 20:15). Nagyon fontos ezt megértenünk, különben a félelem és elbátortalanodás legyőznek minket.
Biztosíthatlak, hogy ez egyáltalán nem fanatikus, de annál inkább biblikus. Egészen egyszerűen ez az, amit a Biblia általánosan tanít, és hadd utaljak itt például Jób esetére.
“Lõn pedig egy napon, hogy eljövének az Istennek fiai, hogy udvaroljanak az Úr elõtt; és eljöve a Sátán is közöttök. És monda az Úr a Sátánnak: Honnét jösz? És felele a Sátán az Úrnak és monda: Körülkerültem és át meg át jártam a földet. És monda az Úr a Sátánnak: Észrevetted-é az én szolgámat, Jóbot? Bizony nincs hozzá hasonló a földön: feddhetetlen, igaz, istenfélõ, és bûngyûlölõ. Felele pedig az Úrnak a Sátán, és monda: Avagy ok nélkül féli-é Jób az Istent? Nem te vetted-é körül õt magát, házát és mindenét, a mije van? Keze munkáját megáldottad, marhája igen elszaporodott e földön.”
Jób 1:6-10
Látod, a sátán megfigyelte Jóbot. Elemezte. Nemsokára meg is támadta. A sátán trükkjei nem változtak az évszázadok folyamán – manapság mi is ugyanilyen támadásoknak vagyunk kitéve, mint amilyet Jób megtapasztalt. Remélem, mindezzel nem keltek pánikot, mert nem ez a célom. Csupán segíteni szeretnék abban, hogy a világot és saját tapasztalataidat bibliai szemszögből lásd meg. Ma a keresztényeknek, jobban mint valaha, igei gondolkodásra, igei világnézetre van szükségük, ami magába foglalja a szellemi világ valóságának felismerését és annak ismeretét.
A harc az Úré
Most, miután letisztáztuk a szellemi harc valóságát, szükséges szólni arról, hogyan maradhatunk fenn e láthatatlan küzdelemben. Az első dolog, amit ne szabad elfelejtenünk, hogy a harc az Úré, és ezért alapvetően fontos, hogy „erősek legyünk az Úrban, és az ő hatalmas erejében“ (Efézus 6:10). Nekünk magunknak nincs erőnk szembeszállni a sötétség hatalmával. Ha győzni akarok, erőmet az Úrból kell merítenem. Ennek tudata adott győzelmet olyan embereknek, mint Dávid és Jósafát.
Amikor Dávid szembeszállt Góliáttal, teljesen világossá tette, hogy ő Isten erejéban áll:
„Dávid pedig monda a Filiszteusnak: Te karddal, dárdával és paizszsal jössz ellenem, én pedig a Seregek Urának, Izráel seregei Istenének nevében megyek ellened, a kit te gyalázattal illetél. A mai napon kezembe ad téged az Úr, és megöllek téged, és fejedet levágom rólad. A Filiszteusok seregének tetemét pedig az égi madaraknak és a mezei vadaknak fogom adni a mai napon, hogy tudja meg az egész föld, hogy van Izráelnek Istene. És tudja meg ez az egész sokaság, hogy nem kard által és nem dárda által tart meg az Úr, mert az Úré a had, és õ titeket kezünkbe fog adni.”
1 Sámuel 17:45-47
Hasonlóképpen, amikor az ellenségtől való szabadulásért Jósafát az Úrhoz kiáltott, a Szentlélek által Jaháziel próféta válaszolt: „Így szól z Úr nektek: Ne féljetek és ne rettegjetek e nagy sokaság miatt, mert nem ti harczoltok velök, hanem az Isten” (2 Krónika 20:15). Nagyon fontos ezt megértenünk, különben a félelem és elbátortalanodás legyőznek minket.
Brian Brodersen: Szellemi harc (reszlet) 2.
Készítette: Lisa Szanyel
Az ellenség
Kezdjük az összetűzés mögött álló, és azt előidéző tényzővel: az ördöggel és az ő angyalaival. Ki az ördög? Valóság ő, vagy valamiféle mitológiai figura? A Biblia azt tanítja, hogy az ördög valós személy, egy szellemi lény, aki eredetileg Isten legdicsőségesebb teremtménye volt, de fellázadt ellene és Isten ravasz ellenségévé vált (Ésaiás 14)
Az ellenség
Kezdjük az összetűzés mögött álló, és azt előidéző tényzővel: az ördöggel és az ő angyalaival. Ki az ördög? Valóság ő, vagy valamiféle mitológiai figura? A Biblia azt tanítja, hogy az ördög valós személy, egy szellemi lény, aki eredetileg Isten legdicsőségesebb teremtménye volt, de fellázadt ellene és Isten ravasz ellenségévé vált (Ésaiás 14)
. A Biblia elmondja nekünk, hogy ő igen hatalmas, rendkívül intelligens és mérhetetlenül gonosz. A Szentírás azt is tanítja, hogy az ördög örök háborút folytat Isten és az Ő népe ellen. Önmagához hasonló teremtmények sokaságának vezetője és ura. Pál apostol ezeket a teremtményeket mint „fejedelemségeket, hatalmasságokat, ez élet sötétségének világbírót, a magasságban levő gonoszság lelkeit“ írja le. Mindez jól szervezett ellenállásra utal.
Összehasonlításul vegyük a néhai Római Birodalmat. A császár Rómában székelt, ahol a szenátussal való tanácskozás alapján alakította ki politikáját. A szenátorok a tanács döntéseit továbbítottak a helytartókhoz és a különböző vezetőkhöz, akik azokat végrehajtották. Ehhez hasonlóan, a sátán birodalmán belül is vannak magasrangú „tisztségviselők“, akik irányítanak és más, alacsonyabb rangúak, akik feladata a végrehajtás.
Dániel próféta könyvének tizedik része a egy kis betekintést nyújt a sátán királyságába.(Dániel 10:1-14)
Figyeljük meg, mit mondott az angyal: „De Persiának fejedelme ellenem állott huszonegy napig.“ Cirus volt Perzsia királya abban az időben, de egészen biztosan nem ő állt ellen az angyali küldöttnek. Az utalás a Perzsa Birodalom mögött rejlő szellemi hatalomra vonatkozik. Hasonló dolgokról tesz említést Ésaiás 14. és Ezékiel 28. fejezete is, ahol a próféták Babilon és Tírus királyai ellen prófétálnak. Prófétálás közben hirtelen és minden magyarázat nélkül a földi vezetők mögött álló szellemi hatalmakhoz fordulnak. Ezért azt is meg kell értenünk, hogy a világ, amelyben élünk nem az, aminek látjuk (azaz alapvetően materiális), hanem szellemi dimenziója van és „magasságban lévő gonosz lelkek“ uralják. Nagyon fontos felismernünk és megértenünk ezt a biblikus igazságot.
Hadd idézzek még egy példát erről a láthatatlan királyságról az Újszövetségből. Mindannyian ismerjük az Úr megkísértésének történetét. A sátán megmutatta neki a világ minden országát és azok dicsőségét, s a következőket mondta neki: „Néked adom mindezt a hatalmat és ezeknek dicsőségét, mert nékem adatott, és annak adom a kinek akarom“ (Lukács 4:6). Jézus nem vitatta a sátán hatalmát a földi királyságok felett, sem azt, hogy ezeket annak adta volna, akinek akarta. Valójában Jézus éppenséggel megerősítette a sátán ilyen állítását, amikor később úgy utalt rá, mint „e világ fejedelmére“ (János 14:30). Ezek bibliai tények, melyeket meg kell értenünk. Az az érzésem, hogy nagyon sok keresztény jutott evilági gondolkodásra, úgy tekintvén mindenre, mint pusztán csak az emberre és természeti folyamatokra visszavezethető dolgokra. Pál viszont ezt mondja: „nem vér és test ellen van nékünk tusakodásunk.“ Ha nem értjük meg, hogy valójában szellemi erőkkel harcolunk, már előre vereségre vagyunk ítélve.
Összehasonlításul vegyük a néhai Római Birodalmat. A császár Rómában székelt, ahol a szenátussal való tanácskozás alapján alakította ki politikáját. A szenátorok a tanács döntéseit továbbítottak a helytartókhoz és a különböző vezetőkhöz, akik azokat végrehajtották. Ehhez hasonlóan, a sátán birodalmán belül is vannak magasrangú „tisztségviselők“, akik irányítanak és más, alacsonyabb rangúak, akik feladata a végrehajtás.
Dániel próféta könyvének tizedik része a egy kis betekintést nyújt a sátán királyságába.(Dániel 10:1-14)
Figyeljük meg, mit mondott az angyal: „De Persiának fejedelme ellenem állott huszonegy napig.“ Cirus volt Perzsia királya abban az időben, de egészen biztosan nem ő állt ellen az angyali küldöttnek. Az utalás a Perzsa Birodalom mögött rejlő szellemi hatalomra vonatkozik. Hasonló dolgokról tesz említést Ésaiás 14. és Ezékiel 28. fejezete is, ahol a próféták Babilon és Tírus királyai ellen prófétálnak. Prófétálás közben hirtelen és minden magyarázat nélkül a földi vezetők mögött álló szellemi hatalmakhoz fordulnak. Ezért azt is meg kell értenünk, hogy a világ, amelyben élünk nem az, aminek látjuk (azaz alapvetően materiális), hanem szellemi dimenziója van és „magasságban lévő gonosz lelkek“ uralják. Nagyon fontos felismernünk és megértenünk ezt a biblikus igazságot.
Hadd idézzek még egy példát erről a láthatatlan királyságról az Újszövetségből. Mindannyian ismerjük az Úr megkísértésének történetét. A sátán megmutatta neki a világ minden országát és azok dicsőségét, s a következőket mondta neki: „Néked adom mindezt a hatalmat és ezeknek dicsőségét, mert nékem adatott, és annak adom a kinek akarom“ (Lukács 4:6). Jézus nem vitatta a sátán hatalmát a földi királyságok felett, sem azt, hogy ezeket annak adta volna, akinek akarta. Valójában Jézus éppenséggel megerősítette a sátán ilyen állítását, amikor később úgy utalt rá, mint „e világ fejedelmére“ (János 14:30). Ezek bibliai tények, melyeket meg kell értenünk. Az az érzésem, hogy nagyon sok keresztény jutott evilági gondolkodásra, úgy tekintvén mindenre, mint pusztán csak az emberre és természeti folyamatokra visszavezethető dolgokra. Pál viszont ezt mondja: „nem vér és test ellen van nékünk tusakodásunk.“ Ha nem értjük meg, hogy valójában szellemi erőkkel harcolunk, már előre vereségre vagyunk ítélve.
Feliratkozás:
Bejegyzések (Atom)