„És mikor (Jézus) még beszél, ímé sokaság
(közeledett, és) jöve, melynek (élén)
az méne előtte, aki Júdásnak neveztetik,
egy a tizenkettő közül: és közelgete (és oda lépett) Jézushoz, hogy őt megcsókolja. Jézus pedig monda néki: Júdás, csókkal
árulod el az embernek Fiát? Látván pedig azok, akik ő körülötte valának, ami
következik (hogy mi készül), mondának
néki: Uram, vágjuk-é őket fegyverrel (odavágjunk a karddal)? És közülük valaki megvágá a főpap szolgáját
(oda is csapott a főpap szolgájára), és
levágá annak jobb fülét.
Felelvén pedig Jézus,
monda: (Hagyjátok abba) Elég eddig.
És illetvén (megérintve) annak fülét,
meggyógyítá azt. Monda pedig Jézus azoknak, akik ő hozzá mentek (amikor
odaléptek hozzá), a főpapoknak, a templom
tisztjeinek (a templomőrség vezetőinek) és
a véneknek: Mint valami latorra (mint valami rabló ellen), úgy jöttetek (úgy vonultok ki ellenem) szablyákkal és fustélyokkal (kardokkal
és botokkal)? Mikor minden nap veletek
voltam a templomban, a ti kezeiteket nem vetétek én reám; de ez a ti órátok, és
a sötétségnek hatalma (és a sötétség hatalmának ideje)” (Luk.
22,47-53).
János még további részletekkel írja le a történteket: „Júdás tehát magához vevén (maga mellé
vette) a katonai csapatot, és a papi fejedelmektől
és a farizeusoktól (küldött templomi)szolgákat,
oda méne fáklyákkal, lámpásokkal és fegyverekkel. Jézus azért tudván mindazt,
ami reá következendő vala (ami reá vár), előre méne (előlépett), és
monda azoknak: Kit kerestek? Felelének néki: A názáreti Jézust.
Monda nékik Jézus: Én
vagyok. Ott állt pedig ő velük Júdás is, aki elárulta őt. Mikor azért azt mondá
nékik, hogy: Én vagyok; hátra vonulnak (visszatántorodtak) és földre esének. Ismét megkérdezé azért
őket: Kit kerestek? És azok mondának: A názáreti Jézust. Felele Jézus: Mondtam
néktek, hogy én vagyok. Azért, ha engem kerestek, ezeket bocsássátok el (és
engedjétek ezeket elmenni); Hogy
beteljesüljön a beszéd (így kellett beteljesednie annak az igének), amelyet mondott: Azok közül, akiket nékem
adtál, senkit sem vesztettem el (nem hagytam elveszni senkit).
Simon Péter pedig,
akinek szablyája vala, kirántá azt, és megüté a főpap szolgáját (Simon
Péternél volt egy kard, azt kihúzta, lecsapott a főpap szolgájára), és levágá annak jobb fülét. A szolga neve
pedig Málkus (jelentése: tanácsadó, király, ragyogás) vala. Monda azért Jézus Péternek: Tedd hüvelyébe a te szablyádat
(kardodat); avagy nem kell-é kiinnom a
pohárt, amelyet az Atya adott nékem? A (katonai) csapat azért és az ezredes és a zsidók (templom)szolgái (ekkor elfogták, és) megfogták Jézust, és megkötözték őt” (Ján.
18,3-12).
Az Úr Jézus így figyelmezteti a mindenkori hívőket: „Aki ember-vért ont, annak vére ember által
ontassék ki; mert Isten a maga képére teremté (a maga képmására alkotta) az embert” (1 Móz. 9,6).
És: „Ha valaki
fogságba visz mást, ő is fogságba megy; ha valaki fegyverrel öl, fegyverrel
kell annak megöletni. Itt van a szentek békességes tűrése és hite (Más
fordítás: Ha valakire fogság vár, fogságra jut; ha valakinek kard által kell
meghalnia, kard által hal meg. Itt van a helye a szentek állhatatosságának és
hitének)” (Jel. 13,10).
Péter apostol
bizonyságot tesz arról, hogy a próféták ezt előre megmondták: „Atyámfiai [testvéreim], férfiak, szükség volt betelni
[beteljesedni] annak az írásnak, melyet
megjövendölt [előre megmondott, kinyilatkoztatott] a Szent Szellem Dávid szája által Júdás felől, ki vezetőjük lőn
azoknak, akik megfogták [elfogták] Jézust.
Mert mi közénk számláltatott [közénk
tartozott], és elnyerte ennek a
szolgálatnak az osztályrészét [a mi szolgálatunk részese volt]. (Más fordítási lehetőség: Ez a
szolgálat jutott neki örökségül)” (Csel. 1,16-17).
És Dávid így prófétál erről: „Még az én jóakaróm (a legjobb barátom) is, akiben (meg)bíztam, aki
kenyeremet (velem együtt) ette,
fölemelte sarkát ellenem (és az is ellenem támadt)” (Zsolt. 41,10) Jeremiás
is erről szólt: „Orrunk lehelete
(éltető leheletünk), az Úr felkentje
megfogattaték (foglyul esett) az ő
vermeikben, akiről azt (gondoltuk, és) mondottuk:
az ő árnyékában élünk a pogányok között, (hogy oltalma alatt élhetünk a
népek között)” (Siral. 4,20)