2017. szeptember 19.

Pál Apostolnak Timóteushoz írt I. levele 1 Timóteus 1. Óvás a hamis tanítóktól

1 Tim. 1,1 Pál, Jézus Krisztus kiküldött apostola a mi megtartó, üdvözítő, megmentő, megszabadító Istenünknek, Jézus Krisztusnak a mi elváró reménységünknek rendelése szerint, és felhatalmazása alapján írja e levelet.

1 Tim. 1,2 Timóteusnak, az én igaz, édes és szeretett fiamnak a hitben: Kegyelem, irgalmasság és békesség* vagyis: az az állapot, amelyben minden a maga helyén van: épség; jó egészség; jólét, a veszély érzetétől való mentesség; boldogság, boldogulás Istentől, a mi Atyánktól, Krisztus Jézustól, a mi Urunktól**

*Békesség (eiréné): a héber salom (A héb. szótő ’tökéletes, sértetlen’ jelentésű) megfelelőjeként, az az állapot, amelyben minden a maga helyén van: épség; jó egészség; jólét, biztonság, siker, a veszély érzetétől való mentesség; boldogság, boldogulás, mégpedig mind az egyén, mind a közösség vonatkozásában. A fogalom egzisztenciális jellegéből következik, hogy kifejezetten csak szellemi értelemben vett békéről a B úgyszólván sehol nem beszél.

**Hogy ki volt Timóteus arról így tesz bizonyságot Isten Igéje. Pál apostol útja során: „Juta pedig Derbébe és Listrába: És ímé vala ott egy Timótheus nevű tanítvány, egy hívő zsidóasszonynak, de görög atyának fia; Kiről jó bizonyságot tesznek, és dicsérőleg szólnak vala a Listrában és Ikóniumban levő atyafiak. Ezt Pál magával akará vinni; és vévén, körülmetélé őt a zsidókért, kik azokon a helyeken valának: mert ismerték mindnyájan az ő atyját, hogy görög volt” (Csel. 16,1-3).

1 Tim. 1,3 Amiképpen Macedóniába menetelemkor kértelek, és bátorítottalak téged, hogy maradj Efézusban azért, hogy figyelmeztess egyeseket, ne tanítsanak más tudományt, hamis tanítást, és ne hirdessenek tévtanokat,

1 Tim. 1,4 Se mesékkel és mondákkal, mítoszokkal, vagy hitregékkel, és vége-hossza nélkül való nemzetségi táblázatokkal ne foglalkozzanak, se ne figyeljenek mesékre és céltalan, végnélküli nemzedéksorozatokra, amelyek inkább versengéseket támasztanak, és vitákra vezetnek, mint Istenben való épülést,  mint az Isten üdvözítő tervének megvalósítását a hit által*

*És így folytatódik a figyelmeztetés minden Istent szerető és Istent tisztelő emberhez, (hiszen Timóteus jelentése: Isten szerető és tisztelő): „Ha valaki másképpen tanít, tévtanokat hirdet, és nem követi a mi Urunk Jézus Krisztus egészséges beszédeit és az Istenfélő, és tisztelő, hívő élet szerint való tudományt, Az felfuvalkodott, aki semmit sem tud és semmit sem ért. Hanem vitatkozásokban és szóharcokban szenved, amelyekből származik irigység, viszálykodás, káromlások, rosszakaratú gyanúsítások. Megbomlott elméjű és az igazságtól megfosztott embereknek hiábavaló torzsalkodásai, akik az istenfélelmet a nyerészkedés eszközének tekintik. Azoktól, akik ilyenek, eltávozzál. Óh Timótheus, őrizd meg, a rád bízott kincset, elfordulván a hazug módon ismeretnek nevezett szentségtelen üres beszédektől és a hamis nevű ismeretnek ellenvetéseitől; Amellyel némelyek kevélykedvén, a hit mellől eltévelyedtek. Kegyelem veled! Ámen(1 Tim. 6,3-6.20-21).

„Ezekre emlékeztesd, kérvén, kérve őket, és bizonyságot téve az Úr színe előtt, hogy ne vitatkozzanak haszontalanul, ne folytassanak haszontalan szóharcot a hallgatóknak romlására. A szentségtelen üres lármákat pedig kerüld, mert mind nagyobb istentelenségre növekednek. (Más fordítás: A szentségtörő, üres fecsegők elől pedig térj ki, mert egyre messzebb mennek az istentelenségben). És az ő beszédük, mint a rákos fekély úgy, terjed(2 Tim. 2,14.16-17).

 „És az igazságtól elfordítják az ő fülöket, de a mesékhez, mondákhoz, mítoszokhoz oda fordulnak” (2 Tim. 4,4).

Mert van sok engedetlen, hiába való beszédű és csaló, akik fecsegők és ámítók, kiváltképpen a körülmetélkedésből valók. Ezért ne foglalkozzanak zsidó mondákkal, és az igazságot megvető emberek parancsolataival” (Tit. 1,10.14).

De: „A balgatag, és ostoba vitatkozásokat azonban és a nemzetségekről való tudakozásokat, a nemzetségtáblázatokkal kapcsolatos kérdéseket, és a viszálykodásokat, és a törvény felől való, és a törvényeskedő harcokat kerüld; mert haszontalanok és hiábavalók” (Tit. 3,9).

„A szentségtelen és szentségtörő vénasszonyos meséket pedig eltávoztasd, utasítsd el. Inkább gyakorold magadat az Istenfélő, hívő életben” (1 Tim. 4,7).

És: „… azokat szóljad, hirdesd, amik az egészséges tudományhoz illenek, ami egyezik az egészséges tanítással(Tit. 2,1).

1 Tim. 1,5 A parancsolatnak vége, célja, csúcspontja, végcélja, megvalósulása, beteljesedése, és eredménye pedig a tiszta, őszinte, romlatlan, becsületes szívből, a bensőből, és jó lelkiismeretből és igaz, képmutatás, kétszínűség és tettetés nélküli, őszinte hitből fakadó Isten szerinti szeretet*

*Az Úr Jézus kijelentése: „Boldogok, szerencsések, és a gondoktól és bajoktól mentes az életük, akiknek szívük tiszta, érintetlen, vegyítetlen, őszinte; Amibe nincs idegen anyag: mert ők az Istent meglátják, észreveszik, felfogják, mert megjelenik, megmutatkozik nekik (Mát. 5,8).

Ezért figyelmeztet a Szent Szellem: „Minden féltett dolognál jobban őrizd meg szívedet, mert abból indul ki minden élet. Vesd el tőled a száj hamisságát, tartsd távol szádtól a csalárdságot, és az ajkak álnokságát távoztasd el magadtól, és távolítsd el ajkadról a hamisságot(Péld. 4,23-24).

Mert a szívből származnak a gonosz gondolatok, gyilkosságok, házasságtörések, paráznaságok, lopások, hamis tanúbizonyságok, hamis tanúskodások, istenkáromlások” (Mát. 15,19).

Ezért kéri Dávid, hogy:  „Tiszta szívet teremts bennem, oh Isten, és az erős szellemet újítsd meg bennem” (Zsolt. 51,12).

Mert: „Kicsoda megy fel az Úr hegyére, Isten jelenlétébe? És kicsoda állhat meg az ő szent helyén? Az ártatlan kezű és tiszta szívű, aki nem sóvárog hiábavalóságra, és nem esküszik meg csalárdságra, és nem esküszik hamisan. Áldást nyer az ilyen az Úrtól, és megigazulást az üdvösség Istenétől” (Zsolt. 24,3-5).

Bizony: „Uram, kicsoda tartózkodhat sátorodban, kicsoda lakozhat szent hegyeden? Aki tökéletességben jár, feddhetetlenül él, törekszik a megigazulásra, és igazat szól az ő szívében(Zsolt. 15,1-2)

Mert az: „Aki szereti a szívnek tisztaságát, beszéde kedvesség, és jóindulattal beszél: annak barátja a király” (Péld. 22,11).

És látják majd az ő orcáját; és az ő neve homlokukon lesz” (Jel. 22,4).

„Mert Krisztus Jézusban… semmi sem használ, csak az Isten szerinti szeretet által munkálkodó hit” (Gal. 5,6).

Mert: „A gyűlölet viszályt teremt, de minden vétket elfedez, befed, betakar, elrejt, eltitkol a szeretet” (Péld. 10,12).

1 Tim. 1,6 Melyektől némelyek elfordulva, és eltévelyedve, hiábavaló beszédre, üres fecsegésre adták magukat: [Más fordítás: Ezeket azonban némelyek elhibázták és letértek az útról, hogy hiábavalóságokat fecsegjenek]*

*És ezt: A Szellem pedig nyilván és világosan mondja, hogy az utolsó időben némelyek elszakadnak a hittől, hitető és megtévesztő szellemekre, és gonosz ördögi szellemek, démonok tanításaira figyelmezvén és azokat hallgatva. Hazug beszédűeknek képmutatása által, olyanokra, akik képmutató módon hazugságot hirdetnek, kik meg vannak bélyegezve a saját lelkiismeretükben” (1 Tim. 4,1).

1 Tim. 1,7 Kik törvénytanítók akarván lenni, akik abban tetszelegnek, hogy ők a törvén magyarázói, holott nem értik, sem amiket fecsegnek, sem amiket csökönyösen erősítgetnek, bizonygatnak, vagy amikről vitatkoznak.

1 Tim. 1,8 Tudjuk pedig, és tisztában vagyunk vele, hogy a törvény jó, hasznos, előnyös, ha valaki törvényszerűen, a törvénnyel összhangban, a törvénynek megfelelően él vele, és alkalmazza,

1 Tim. 1,9 Tudván azt, és tisztában vagyunk azzal is, hogy a törvény nem az igazért van - nem a megigazult ellen van, mert nem az igaz emberek számára szoktak törvényt kiszabni. - Hanem a törvénytaposókért, és engedetlenekért, akik nem helyezik alá magukat, akaratosak, konokok, dacosak. Az istentelenekért, az Isten nélkül élőkért, akik ezért gátlástalanok, és tisztességtelenek is, és bűnösökért, a céltévesztettekért, a szentségtelenekért és a szentségtörőkért, a lázadókért, az atya- és anyagyilkosokért, emberölőkért.  

1 Tim. 1,10 Paráznákért, férfi prostituáltakért, férfi fertőztetőkért homoszexuálisokért, emberrablókért, a leigázó, rabszolgává tevőkért, hazugokért, hamisítókért, hamisan esküvőkért, a hamis hitűekért, esküszegőkért, hamis tanúkért, és csak ami az egészséges tudománnyal ellenkezik, azzal szemben áll, szembehelyezkedik.

1 Tim. 1,11 A boldog és boldogító Isten dicsőségének, fényességének, ragyogásának Evangéliuma, az Ő dicsőségéről szóló evangélium, örömüzenet szerint, mely reám bízatott, amelyre én kaptam megbízást*

*És a kijelentés folytatódik: „Micsoda tehát a törvény? A bűnök okáért adatott, a törvényszegések a törvény áthágások miatt toldották meg vele az ígéretet, amíg eljő a Mag, akinek tétetett az ígéret; rendeltetvén angyalok által, közbenjáró kezében. [Más fordítás: Angyalok által lett érvényes, angyalok által adták parancsba, közvetítő révén, közbenjáró kezén át] (Gal. 3,19).

Tehát: „A törvény pedig bejött,és azért csúszott be  a kegyelem mellett, hogy a bűn, a félre-csúszás, botlás és elhajlás megnövekedjék, fokozódjék, bőséges legyen, hogy vele szaporodjék a bukás, hogy megsokasítsa az elesést. De ahol megnövekedik, és elhatalmasodik, megsokasodik a bűn, a céltévesztés ott azt messze felülmúlva a kegyelem sokkal inkább bővölködik, és még bőségesebben kiárad” (Róm. 5,20).

A törvény nem mindenkire vonatkozik, mert akik nem a hústest, hanem a Szellem szerint élnek: Az ilyenek ellen nincs törvény” (Gal. 5,23).

1 Tim. 1,12 És hálát adok annak, aki engem megerősített, - aki erőt adott nekem, és hatalommal felruházott, - a Krisztus Jézusnak, a mi Urunknak, hogy engem hűségesnek, és megbízhatónak tartott, rendelvén a szolgálatára,

1 Tim. 1,13 Ki előbb istenkáromló, szitkozódó, és az övéit üldöző és erőszakoskodó, kevély, gőgös, önhitt, elbizakodott, önkényes, féktelen valék. De könyörült rajtam és mégis irgalmat nyertem, mert tudatlanul cselekedtem. Tájékozatlan voltam, és nem értettem, ezért hitetlenségben, és engedetlenségben voltam.

1 Tim. 1,14 Szerfelett megsokasodott és bőségesen kiáradt rám, és túláradt rajtam pedig Istennek a mi Urunknak kegyelme hittel és Isten szerinti szeretettel.

1 Tim. 1,15 Igaz beszéd ez, megbízható, és hiteles az Ige és mindenképp teljes elfogadásra méltó, hogy Krisztus Jézus azért jött e világra, hogy megtartsa, üdvözítse, megmentse, és megszabadítsa a bűnösöket, a célt eltévesztőket, akik közül első és legnagyobb vagyok én*

*A korinthusi hívőknek így tesz az apostol bizonyságot Krisztus nélküli életéről: „Mert én a legkisebb vagyok az apostolok között, aki nem vagyok méltó, hogy apostolnak neveztessem, mert háborgattam, üldöztem az Isten eklézsiáját, kihívott gyülekezetét” (1 Kor. 15,9).

És mégis: „Nékem, minden szentek között a legeslegkisebbnek adatott ez a kegyelem, hogy a pogányoknak, a nemzetbelieknek hirdessem a Krisztus végére mehetetlen, mérhetetlen gazdagságát” (Eféz. 3,8).

A Filippibelieknek is bizonyságot tesz arról, hogy milyen volt, amíg a vallást, és nem Krisztust követte: „Körülmetéltettem nyolcadnapon, Izráel nemzetségéből, Benjámin törzséből való vagyok, zsidókból való zsidó, törvény tekintetében törvénytartó farizeus. Buzgóság tekintetében az egyházat, az eklézsiát üldöző, a törvénybeli igazság tekintetében feddhetetlen voltam. [Más fordítás: Isten kihívott gyülekezetének szenvedélyes üldözője, s a törvényhez szabott igaz életben kifogástalan voltam]. De amelyek nékem egykor nyereségek valának, azokat a Krisztusért kárnak, és veszteségnek ítéltem. [Más fordítás: Ám amit akkor előnynek tartottam, azt Krisztusért hátránynak tekintem, és akadálynak tartom]” (Fil. 3,5-7).

Az apostol minden gyülekezetben bizonyságot tesz arról, hogy milyen volt Krisztus nélkül: „Mert hallottátok, mint forgolódtam én egykor a zsidóságban, hogy milyen volt az én egykori magatartásom a zsidóság körében. Hogy én felette igen háborgattam, és féktelenül üldöztem az Isten anyaszentegyházát, és pusztítottam azt. És felülmúltam a zsidóságban, - népem körében - nemzetembeli sok kortársamat a zsidó hithűségben, szerfelett rajongván atyai hagyományaimért(Gal. 1,13-14).

 „És ezt a tudományt üldöztem mind halálig. E tanítás követőit halálra üldöztem, megkötözvén és tömlöcbe vetvén mind férfiakat, mind asszonyokat. Miképpen a főpap is bizonyságom és tanúm erre nékem, és a véneknek egész tanácsa; kiktől leveleket is vévén az atyafiakhoz, a testvérekhez, Damaskusba menék, hogy az odavalókat is megkötözve hozzam Jeruzsálembe, hogy megkapják büntetésüket(Csel. 22,4-5).

 A római százados előtt is erről beszél: „Az én ifjúságomtól fogva való életemet tehát, mely kezdetétől az én népem közt Jeruzsálemben folyt le, tudják és ismerik a zsidók mindnyájan. Kik tudják rólam eleitől fogva - ha bizonyságot akarnak tenni, - hogy én a mi vallásunknak legszigorúbb felekezete szerint éltem, mint farizeus. Én egykor elhatároztam magamban, hogy ama názáreti Jézus neve ellen sok ellenséges dolgot kell cselekednem. Mit meg is cselekedtem Jeruzsálemben: és a szentek közül én sokat börtönbe vettettem, a főpapoktól való felhatalmazást megnyervén. Sőt mikor megölettetének, szavazatommal hozzájárultam. És minden zsinagógában gyakorta büntetvén őket, káromlásra kényszerítettem; és felettébb dühösködvén ellenük, féktelen őrjöngésemben kergettem, üldöztem őket mind az idegen városokig is” (Csel. 26,4-5.9-11).

És bizony, mielőtt találkozott az Úr Jézussal: „Saulus pedig pusztítá az anyaszentegyházat, házról-házra járva, és férfiakat és asszonyokat elővonszolva, és elhurcolva, tömlöcbe veti vala őket(Csel. 8,3).

Sőt még más városokba is elment, hogy börtönbe juttassa az Úr Jézusban hívőket: „Saulus pedig még az Úr tanítványai elleni fenyegetéstől és öldökléstől lihegve, elmenvén a főpaphoz, kére ő tőle leveleket Damaskusba a zsinagógákhoz, hogy ha talál némelyeket, kik ez útnak követői, akár férfiakat, akár asszonyokat, fogva és megkötözve vigye Jeruzsálembe” (Csel. 9,1-2).

1 Tim. 1,16 De azért könyörült rajtam, és azért nyertem irgalmasságot, hogy Jézus Krisztus bennem mutassa meg legelőbb a teljes, és mindenre elég hosszútűrését, végtelen türelmét, példa gyanánt azoknak, akik a jövőben hisznek Őbenne és így az örök életre jutnak*

*Az Úr Jézus kijelentése jövetele céljáról: „Mert az embernek Fia nem azért jött, hogy elveszítse az emberek életét, hanem hogy megmentse, és megtartsa(Luk. 9,56).

„Mert az Emberfia azért jött, hogy megkeresse és megtartsa az elveszettet” (Luk. 19,10)

1 Tim. 1,17 Az örökkévaló királynak pedig, a halhatatlan, láthatatlan, egyedül bölcs egy Istennek, aki birtokolja a bölcsességet, tisztesség és tisztelet és dicsőség, és fényesség, ragyogás örökkön örökké! Ámen*

*Pál apostol minden gyülekezetben dicsőíti a mi Istenünket: „Az egyedül bölcs Istennek szóljon a dicséret, imádás a Jézus Krisztusban által és legyen tisztelet és dicsőség mindörökké! Ámen (Róm. 16,27).

„az egyedül üdvözítő Istennek a mi Urunk Jézus Krisztusban: dicsőség, fenség, erő és hatalom öröktől fogva, most és mindörökké. Ámen” (Júd. 1,25).

Mert Őtőle, Őáltala és Őreá nézve vannak mindenek. Mert Belőle jött elő, rajta keresztül megy és Őfelé halad minden, és Beléje torkollik a mindenség. Övé a dicsőség mindörökké. Ámen (Róm. 11,36).

„Övé egyedül a halhatatlanság, aki megközelíthetetlen világosságban lakik, akit az emberek közül senki sem látott, és nem is láthat: övé a tisztelet és az örökkévaló hatalom. Ámen(1Tim. 6,16).

Dávid is így énekel Róla: „Nagy az Úr és igen dicséretes, méltó hogy dicsérjék, az ő nagysága felfoghatatlan. Nemzedék nemzedéknek dicséri műveidet, s jelentgeti a te hatalmasságodat, és hirdetik hatalmas tetteidet. A te méltóságod dicső fényéről és Fenséged ragyogó dicsőségéről, és csodálatos dolgaidról elmélkedem. Elmondják, milyen félelmes hatalmad, én is felsorolom nagy tetteidet. Áradoznak emlékezve nagy jóságodra, és örvendeznek igazságodnak” (Zsolt. 145,3-6).

1 Tim. 1,18 Ezt a tanítást adom néked, és kötöm a lelkedre fiam Timóteus, a rólad való korábbi próféciák szerint, hogy vitézkedjél azokban ama jó vitézséggel. [Más fordítás: Használd azokat a próféciákat, mint fegyvereket, és e próféciákon állva és azokkal megerősödve harcold végig ezt a küzdelmet, ezt a szellemi harcot jó stratégiával]*

*És így bátorítja az apostol Timóteust, és minden istenfélő, Istent tisztelő hívőt:Mert igaz ugyan, hogy hústestben élünk, de nem a hús szerint harcolunk, hadakozunk. Mert a mi hadakozásunk fegyverei, a mi harci fegyvereink nem földiek, nem a húsból valók, hanem Isten ereje által hatalmasak erősségek lerontására, amit az ellenség azért épített, hogy Isten megismerését akadályozza. Velük cáfoljuk meg az érveléseket és minden önhittséget, amely Isten ismerete ellen lázad, sőt velük szorítunk minden értelmet a Krisztusnak tartozó hódolatra” (2 Kor. 10,3-5).

Az Úr azt is nyilvánvalóvá teszi, hogy milyen fegyvert kell használni: „Mert az Istennek beszéde, igéje élő és ható, aktív, működő hatékony, élő energia és élesebb és metszőbb, áthatóbb, mélyrehatóbb minden kétélű fegyvernél és kardnál. És elhat és áthatol a szívnek - a személy egész lényének - és szellemének, az ízületeknek és a velőknek megoszlásáig, szétválasztásáig, és megkülönbözteti a szívnek, a bensőnek gondolatait, nézeteit, véleményét, gondolkodását és indulatait, és szándékait. És nincsen oly teremtmény, amely nyilvánvaló nem volna, és nincsen láthatatlan, rejtett, ismeretlen előtte, sőt mindenek meztelenek és leplezetlenek, lemeztelenített, csupasz, és fedetlen annak szemei előtt, akiről mi beszélünk. Neki kell majd számot adnunk (Zsid. 4,12-13).

1 Tim. 1,19 Birtokolván, és megtartván a hitet és jó lelkiismeretet, a szellemi együttészlelést, melyet némelyek elutasítván a hit dolgában hajótörést szenvedtek, megfeneklettek, zátonyra futottak, és csak roncs maradt belőlük, mert elvesztették a hitet,

1 Tim. 1,20 Kik közül való Himenéus és Alexander kiket átadtam a sátánnak, hogy megtanulják, hogy ne káromkodjanak. [Más fordítás: így megtanulhatják, hogy többé ne mondjanak gonosz dolgokat, ne becsméreljék, ne gyalázzák, és ne terjesszenek rágalmakat Isten ellen, és ne beszéljenek tiszteletlenül Istenről]*

*Az ilyeneket: Átadjuk, kiszolgáltatjuk a sátánnak, a hústestnek veszedelmére, romlására, pusztulására, vesztére, hogy a szellem megmeneküljön, kiszabaduljon, és megtartassék az Úr Jézusnak ama napján” (1 Kor. 5,5).

Te pedig: „A szentségtelen üres lármákat kerüld, mert mind nagyobb istentelenségre növekednek. (Más fordítás: A szentségtörő, üres fecsegők elől pedig térj ki, mert egyre messzebb mennek az istentelenségben). És az ő beszédük, az ő szavuk, mint a rákfekély úgy terjed; közülük való Himenéus és Filétus. Akik az igazság mellől, a valóság, az ige kérdésében eltévelyedtek, azt mondván, hogy a feltámadás, és az újra talpra állás, a felébredés már megtörtént, és ezzel feldúlják némelyeknek a hitét” (2 Tim. 2,16-18).

„De te, óh Istennek embere, …állhatatosan kövessed az igazságot, az istentiszteletet, a hitet, a szeretetet, a békességes tűrést, a szelídséget. Harcold meg a hitnek szép és nemes harcát, nyerd el, és ragadd meg az örök életet, amelyre hívattattál, és szép vallástétellel vallást tettél sok bizonyság, sok tanú előtt(1 Tim. 6,11-12).

„És amiket tőlem hallottál sok bizonyság által és sok tanú előtt, azokat add át, és bízzad megbízható emberekre, akik másoknak a tanítására is alkalmasak lesznek. Te azért a munkának terhét hordozzad, és vállald velem együtt a szenvedést, mint a Jézus Krisztus jó katonája, jó vitéze. Egy harcos sem elegyedik bele a mindennapi élet dolgaiba, gondjaiba, hogy tessék annak, aki őt harcossá fogadta, harcosává avatta. Ha pedig küzd vagy versenyez is valaki, nem koronáztatik meg, és nem nyer koszorút, ha nem szabályszerűen küzd, vagy ha nem szabályszerűen versenyez(2 Tim. 2,2-5).

És te: „Meg ne vesd, és el ne hanyagold a kegyelemnek benned való ajándékát, a benned levő kegyelmi ajándékot, a Szent Szellemet, amely adatott néked prófétálás által, a presbitérium, a vének kézrátételével. Ezekről gondoskodjál, ezekkel törődj, és ezekkel foglalkozz, hogy előhaladásod nyilvánvaló legyen mindenki előtt. Gondot viselj magadról és a tudományról; maradj meg azokban; mert ezt cselekedvén, mind magadat megmented, és megtartod, mind a te hallgatóidat(1 Tim. 4,14-16)




Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Köszönöm, hogy hozzászólásoddal megtisztelsz. Ám ha vitatkozni, vagy kötözködni van kedved, arra kérlek, azt ne itt gyakorold.