Zsolt. 61,1 Az éneklőmesternek [(nəḡínáh): a karmesternek;
a karvezetőnek,
húros] hangszerre [hárfára]:
Dávidé. [jelentése: szeretett;
dédelgetett; szerető; összekötő, egyesítő; főember].*
*A próféta is zenél
és énekel az Úrnak: „Az éneklőmesternek, az én hangszereimmel” (Hab. 3,19).
Zsolt. 61,2 Hallgasd meg, oh Isten, az én kiáltásomat, [(rinnáh):
panaszomat, hallgass esdeklésemre];
figyelmezzél [(təp̄illáh): imádságomra], az én könyörgésemre.*
*És Dávid minden
helyzetben újra és újra így kiált az Úrhoz:
„Uram Jahve, Örökkévaló, figyelmezz
szavaimra, figyelj beszédemre, hallgasd meg szavam; értsd meg az én
sóhajtásomat. vedd füleidbe esdeklésemet, kiáltásomat, panaszomat!” (Zsolt. 5,2).
Mikor kiáltok, hallgass meg engem, igazságomnak Istene;
szorultságomban tág tért adtál nékem; könyörülj rajtam és halld meg az én
imádságomat. (Más fordítás: Hallgass meg, ha
hozzád kiáltok, igazságos Istenem! Szorult helyzetemből adj nekem kiutat,
könyörülj rajtam, hallgasd meg imámat)! Hallgasd
meg Uram, az igazságot, az én igaz
ügyemet. Vedd észre könyörgésemet, és figyelj esedezésemre, imádságomra, mely
nem jő csalárd ajakról. Hallgasd
meg, oh Isten, az én kiáltásomat, hallgasd meg panaszomat; figyelmezzél az én
könyörgésemre, figyelj imádságomra. Hajtsd
hozzám Uram füledet, figyelj rám, és
hallgass meg engem, mert nyomorult és szegény vagyok én!” (Zsolt. 4,2; 17,1; 61,2; 86,1).
Zsolt. 61,3 E föld széléről [('erec qáceh qéceh): végéről, határáról (qárá') segítségért] kiáltok te hozzád [az én szívem keserűségében, szorongó
szívvel]. Mert szívem elepedt [(léḇ ʿáṭap̄) bensőm elgyengült
elerőtlenedett]. Vígy el [(náḥáh): vezess] engem innen a sziklára, [(cúr):
a kősziklára]
ahova én nem jutok [(rúm): mert az
igen magas nekem. Emelj fel, helyez biztonságba].*
*És ha szorongat az
ellenség, emlékeztethetjük az Urat ígéretére: „Hozzád menekülök, Uram! Ne szégyenüljek
meg soha; igazságoddal szabadíts meg engem. Hajtsd hozzám füledet, hamar
szabadíts meg; légy nékem erős kőszálam, erődített házam, hogy megtarts engem.
Mert kősziklám és védőváram vagy te; vezess hát engem a te nevedért és vezérelj
engemet. Ments ki engem a hálóból, amelyet titkon vetettek nékem; hiszen te
vagy az én erősségem. Kezedre bízom lelkemet, te váltasz meg engemet, oh Uram,
hűséges Isten” „Istenünk, pajzsunk, nézz ránk, tekints fölkented személyére!”
„Egybegyülekeznek az igaznak élete ellen, és elítélik az ártatlannak vérét. De
kőváram lőn én nékem az Úr, és az én Istenem az én oltalmamnak kősziklája”
„Rejtekhelyem és pajzsom vagy te; igédben van az én reménységem” „Áldott az ÚR,
az én kősziklám, aki harcolni tanítja kezemet, hadakozni ujjaimat. Jótevőm és
erősségem, váram és megmentőm Ő, pajzsom, akihez menekülhetek, aki népeket vet
alám” (Zsolt. 31,2-6; 84,10; 94,21-22;
119,114; 144,1-2).
Mert: „Az Úr, Jahve az Örökkévaló az én kősziklám, kőszálam, szirtem, és erős
kőváram. Erődöm, oltalmam és hatalmas szabadítóm, megmentőm. Az én erős,
hatalmas Istenem, az én erősségem, segítőm, oltalmam és szabadítóm. Őbenne
bízom: hozzá menekülök, nála keresek oltalmat, és menedéket, Ő véd meg engem, Ő
az, aki megment, megszabadít, biztonságba helyez. Menedékem, fellegváram,
pártfogóm, aki fölemel engem, Őbenne van minden erőm, ő vezet a győzelemre, Ő a
rejtekhelyem, magasan fönn, a hegyeken” (Zsolt. 18,3).
Zsolt. 61,4 Mert te vagy az én menedékem, [(maḥəeseh): oltalmam], s
erős tornyom az ellenség ellen [(páním'ôjéḇ 'ójéḇ): az ellenség előtt].*
*Így folytatja
Dávid: „Az Úrhoz [(jəhóváh): Jahvéhez, az
Örökkévalóhoz] kiáltok [és dicsérve
segítségül hívom], aki dicséretre méltó,
[akit magasztalok, aki (hálal): ragyog, fényt ad, világít] és megszabadulok [(jášaʿ): megszabadít,
megőriz, segít, támogat, győzelmet ad, és biztonságban vagyok] ellenségeimtől” (Zsolt. 18,4).
Mert: „Te vagy oltalmam, te
mentesz meg veszedelemtől; végy körül engem a szabadulás örömével! S az Úr válasza: Bölccsé teszlek és megtanítlak téged az útra, amelyen járj; szemeimmel
tanácsollak téged” (Zsolt. 32,7-8)
A hit válasza: „Azt mondom az Úrnak: Én oltalmam, váram,
Istenem ő benne bízom!” (Zsolt. 91,2).
Ezért: „Ha tábor
fog körül, nem fél szívem [(maḥăneh): ha hadsereg áll is velem
szemben,és ha egy egész tábor jön is ellenem, szívem akkor sem remeg, és nem
ijed meg]; habár had támad reám [és ha harcra kelnek ellenem, ha háború tör is
rám] mégis ő benne bízom én [(báṭaḥ)
bizakodom; reménykedem]” (Zsolt. 27,3).
Bizony: „Nem félek
[nem ijedek, rémülök, riadok meg] sok
ezernyi néptől sem, amely köröskörül felállott ellenem, és (ha ellenségesen
körülvesznek, rám törnek, mindenfelől megkörnyékeznek)” (Zsolt 3,7).
„Bizony elrejt [(cáp̄an): megóv, megvéd, megőriz] engem az ő hajlékában [(sóḵ):
sátrában] a veszedelem napján, a [(ráʿ
jôm): veszélyes, gonosz napon];
eltakar engem sátrának rejtekében,
[sátra mélyén] sziklára emel fel [(cur
cúr): magas kősziklára helyez] engem”
(Zsolt. 27,5).
Mert: „Erős torony az Úrnak, [(jəhóváh): Jahvénak, az
Örökkévalónak] neve, ahhoz folyamodik, és
oda fut az igaz, és védelmet talál” (Péld. 18,10)
„Azért te benned [(báṭaḥ): hisznek, és] bíznak,
akik ismerik a te nevedet, [akik
igazán ismernek Téged], mert nem
hagytad el [soha] Uram Jahve, Örökkévaló, akik keresnek téged, [akik
hozzád fordultak segítségért]” (Zsolt. 9,11).
Zsolt. 61,5 Hadd lakozzam a te sátorodban mindörökké; hadd
meneküljek a te szárnyaid árnyéka alá [Héber szerint: (ḥásáh
kánáp̄ siṯəráh séṯer): hadd meneküljek szárnyad oltalmába; elrejtőzve
szárnyaid alatt]! Szela.*
*Dávid így
folytatja: „Az Úrhoz (ḥásah): menekülök, Nála keresek menedéket, oltalmat. Hogy mondhatjátok nekem, (núḏ
cippór cippôr: fuss, menekülj a hegyre, bujdoss el, mint a
kismadár” (Zsolt. 11,1).
Uram! „Tarts [(šámar): őrizz, óvj, védj]
meg engemet, mint szemed fényét,
[mint szemed világát]. Szárnyaid
árnyékába rejts el engemet, [nyújts szárnyad árnyékában menedéket nekem]”
(Zsolt. 17,8).
Még amikor a világban – a
zordon sivatagban, és hústestben –voltunk, már akkor is az Úr őrzött: „Bizony elrejt engem az ő hajlékába a
veszedelem napján; eltakar engem sátrának rejtekében, sziklára emel fel engem” (Zsolt. 27,5)
„Oh Isten, milyen drága a te kegyelmességed; az
embernek fiai a te szárnyaidnak árnyékába menekülnek” (Zsolt. 36,8)
„Ha reád gondolok ágyamban: őrváltásról őrváltásra
rólad elmélkedem; Mert te voltál a segítségem, szárnyad árnyékában ujjongok.
Ragaszkodik hozzád lelkem (pszühé
= énem; életem; személyem), jobboddal
támogatsz engem” (Zsolt. 63,7-9).
Mert: „Aki a Felségesnek rejtekében lakozik, a Mindenhatónak árnyékában
nyugszik az. Azt mondom az Úrnak: Én oltalmam, váram, Istenem ő benne bízom!
Tollaival fedez be téged, és szárnyai alatt lészen oltalmad; pajzs és páncél az
ő hűsége” (Zsolt. 91,2-4).
Zsolt. 61,6 Mert te, oh Isten, meghallgattad az én fogadásaimat [Az én (néḏer neḏer): fogadalmamat];
a te neved tisztelőinek örökségét
megadtad nékem.
Zsolt. 61,7 Adj napokat a király napjaihoz, esztendeit nemzedékről
nemzedékre nyújtsd. [Más fordítás: Napokra napokat engedj a királynak, s évei
tegyék ki nemzedékek korát].*
*És az Úr
meghallgatta a könyörgést: „[(ḥaj): életet kért tőled: adtál néki hosszú időt ['óreḵ): hosszú életet], örökkévalót
és végtelent [soha véget nem érőt]. (Más fordítás: S te megadtad neki a (jôm): napok teljességét, hosszúságát, hogy
sokáig éljen, időtlen időkig)” (Zsolt. 21,5).
A feltámadott Úr
kijelentése: Ímé én vagyok: „az Élő;
pedig halott valék, és ímé élek örökkön örökké” (Jel. 1,18).
Zsolt. 61,8 Isten előtt lakozzék örökké; kegyelmedet és hűségedet
rendeld ki, hogy őrizzék meg őt. [Héber szerint: Isten (páním
jášaḇ): módjára ülhessen trónján, és uralkodjék (ʿólám ʿôlám): örökké. (ḥeseḏ nácar): szeretet és hűség őrizze, és oltalmazza őt].*
*Isten válasza: „Megtaláltam Dávidot, az én szolgámat; szent olajommal
kentem fel őt, Akivel állandóan vele lesz az én kezem, sőt az én karom erősíti
meg őt. Nem nyomhatja őt el az ellenség, és a gonosz ember sem nyomorgatja meg
őt; Mert őelőtte rontom meg az ő szorongatóit, és verem meg az ő gyűlölőit. És
vele lesz az én hűségem és kegyelmem, és az én nevemmel magasztaltatik fel az ő
szarva. És rávetem az ő kezét a tengerre, és az ő jobbját a folyóvizekre. Ő így
szólít engem: Atyám vagy te; én Istenem és szabadításom kősziklája! Én meg
elsőszülöttemmé teszem őt és feljebbvalóvá a föld királyainál. Örökké megtartom
néki az én kegyelmemet, és az én szövetségem bizonyos marad ő vele. És az ő
magvát örökkévalóvá teszem, és az ő királyi székét, mint az egeknek napjait” (Zsolt. 89,21-30)
És
hogy a prófécia kiről szól, azt az apostolon keresztül jelenti ki a Szent
Szellem: „És Ő (az Úr Jézus) a feje a
testnek, az egyháznak: aki a kezdet, elsőszülött
a halottak közül; hogy mindenekben Ő legyen az első” (Kol. 1,18).
Ő a
királyok Királya: „És ...,Jézus
Krisztus..., a halottak közül az elsőszülött, és a föld királyainak
fejedelme...” (Jel. 1,5)
Az
a Király, aki nem más, mint: „...Jézus,
aki egy kevés időre kisebbé tétetett az angyaloknál, a halál elszenvedéséért
dicsőséggel és tisztességgel koronáztatott meg, hogy az Isten kegyelméből
mindenkiért megízlelje a halált. Mert illendő vala, hogy akiért minden, és aki
által minden, sok fiakat vezérelvén
dicsőségre, az ő üdvösségük fejedelmét szenvedések által tegye tökéletessé”
(Zsid. 2,9-10).
És Dávid is megvallja a kérés teljesítését: „Szívének kívánságát [vágyát] megadtad [teljesítetted] néki; és
ajkainak kérését [óhajtását] nem
tagadtad meg. Szela. Sőt eléje vitted
javaidnak áldásait; színarany koronát tettél fejére. (Más fordítás: Eléje siettél üdvözítő (boldogító; gazdag) áldással, s fejére
színarany koronát helyeztél. (ḥaj): Virágzó, sikeres,
prosperáló életet
kért tőled: adtál néki hosszú időt 'óreḵ): hosszú életet, örökkévalót és
végtelent” (Zsolt. 21,3-5).
Zsolt. 61,9 Így éneklem majd a te nevedet szüntelen, hogy
beteljesítsem az én fogadásaimat minden napon. [Héber
szerint: Így éneklem az (ʿaḏ):
örökkévalóságon át a Te nevednek dicséretét;
hogy (šálém): teljesítsem (néḏer
neḏer): fogadalmamat (jôm):
naponta].*
*Dávid szünet
nélkül dicséri az Úr nevét, az okot is kijelentve: „Dicsérem [(jáḏáh): megvallom, hálát adok,
köszönetet mondok; ünnepelem, dicsőítem és magasztalom] az Urat az ő
igazsága szerint, [aki igazságban honol, igazságosságáért és a megigazulásért] és éneklek [hárfakísérettel zengek, és
zsoltárral mondok dicséretet] a felséges
Úr nevének. [Más fordítás: Hálát
adok az Úrnak, (Jahvénak az Örökkévalónak),
mert igaz ő, zengem a felséges ÚR nevét, a magasságbeli nevének szól énekem]” (Zsolt. 7,18).
És: „dicsérlek
téged, Uram, a nemzetek között, és éneket zengek a te nevednek” (Zsolt
18,50).
És erre buzdítja Isten népét
is: „Zengedezzetek [(zámar):
hangszeren játszva énekeljetek] az
Úrnak [(jəhóváh): Jahvénak, az Örökkévalónak], ti hívei [(ḥásíḏ): ti szentjei]! Dicsőítsétek [(jáḏáh): megvallva, és
áldva] szent [(qóḏeš): az ő szentsége] emlékezetét” (Zsolt. 30,5).
Megvallva, hogy: „Tartozom, oh Isten, az én néked tett
fogadásaimmal; megadom néked a hálaáldozatokat [Héber:
(šálam):
kész vagyok teljesíteni (néḏer neḏer): fogadalmamat, (tôḏáh):
megvallva hálámat]; Mert
megszabadítottál engem, és [(nácal nep̄eš): kiragadtad életemet]
a halálból, bizony az én lábaimat az
eleséstől [(dəḥí): botlástól, bukástól]; hogy járjak [(hálaḵ): éljek] Isten színe előtt [(páním): az Ő jelenlétében] az életnek világosságában [('ôr):
fényében, ragyogásában]. (Zsolt. 56,13).
Dávid példát ad arra, hogy
mit jelent a fogadalom: „Felőled lesz [Rólad
szól] dicséretem a nagy gyülekezetben
[a nagy közösségben]. És teljesítem
fogadalmaimat az istenfélők [(járé'): Istent tisztelők] előtt” (Zsolt. 22,26).
Jónás is erről tesz
megvallást: „én hálaadó szóval áldozom
néked (én hálaéneket zengve áldozok neked); megadom, amit fogadtam. Az Úré (az Úrtól jön) a szabadítás” (Jón. 2,10).
Bizony: „Elmegyek házadba égőáldozatokkal, lefizetem (teljesítem) néked fogadásaimat, Amelyeket ajakim
ígértek és szájam kimondott nyomorúságomban (a bajban)” (Zsolt. 66,13-14).
És: „Az Úr iránt való fogadásaimat (teljesítem) megadom az ő egész népe előtt (egész népe jelenlétében). Dicsérlek a nagy gyülekezetben, az erős nép
között magasztallak téged” (Zsolt.
116,14).
És: „Magasztallak a nagy gyülekezetben, hatalmas nép között dicsérlek” (Zsolt. 35,18).
„Vígan hirdetem az igazságosságot a nagy
gyülekezetben; ímé, nem tartom vissza ajkamat, (és nem zárom be számat) te
(jól) tudod, óh Uram! Igazságosságodat
nem rejtem el szívemben, elmondom a te hűségedet és segítségedet; (beszélek
hűségedről és szabadításodról) nem
titkolom el kegyelmedet és igazságodat (szeretetedet és hűségedet) a nagy gyülekezetben” (Zsolt. 40,10-11).
És miért is kell még
hálaadással áldoznunk? „Mert nincsen itt
maradandó városunk, hanem az eljövendőt keressük. Annakokáért ő általa vigyünk
dicséretnek áldozatát mindenkor Isten elé, azaz az ő nevéről vallást tevő
ajkaknak gyümölcsét” (Zsid. 13,14)
„Adjanak hálát az Úrnak az ő kegyelméért, (szeretetéért) és az emberek fiai iránt való
csodadolgaiért, (az emberekkel tett csodáiért). És áldozzanak hálaadásnak áldozataival, és hirdessék az ő cselekedeteit
örvendezéssel (beszéljék el ujjongva tetteit)!” (Zsolt. 107,21-22).
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Köszönöm, hogy hozzászólásoddal megtisztelsz. Ám ha vitatkozni, vagy kötözködni van kedved, arra kérlek, azt ne itt gyakorold.