„És menének a
tenger túlsó partjára, a Gadarenusok földére a Gadarenusok vidékére.
És amint a hajóból kiméne, azonnal futott feléje és
elébe méne egy ember a sírboltokból, akiben tisztátalan, gonosz szellem volt. [Más fordítás: Amikor kiszállt a hajóból,
egyszer csak szembejött vele a sírboltok közül egy tisztátalan szellemtől
megszállott ember],
Akinek lakása a sírboltokban vala; és már láncokkal
sem bírta őt senki sem lekötni, megkötözni, fogva tartani, és
ártalmatlanná tenni.
Mert sokszor megkötözték őt béklyókkal, illetve bilincsekkel,
és láncokkal, és láncra is verték, de ő a láncokat szétszaggatta, és a
béklyókat, illetve bilincseket összetörte, és senki sem tudta őt megfékezni.
És éjjel és nappal mindig a hegyeken és a sírboltokban
volt, a sírok közt és a hegyeken kóborolt,
kiáltozva és magát kövekkel vagdosva, kövekkel ütötte-verte magát, és szabdalta önmagát.
Mikor pedig Jézust távolról, vagyis
messziről észrevette, és meglátta, oda
futamodék, odaszaladt hozzá, a földre vetette magát előtte, és elébe borult,
És fennhangon, és hangosan kiáltva monda: Mi közöm, és
mi dolgom vagyon nékem Teveled? Mit
akarsz tőlem, mi bajod velem Jézus, a magasságos, a Felséges
Istennek Fia? Az Istenre esküvéssel kényszerítelek,
ne kínozz, és ne
gyötörj engem.
Mert ezt mondja, ezt parancsolja vala néki: Eredj, takarodj
ki, tisztátalan, gonosz szellem, ez
emberből.
És kérdezé tőle: Mi a neved? És felele, mondván: Légió* a
nevem, mert sokan vagyunk.
És igen nagyon kéré Őt, és rimánkodott neki, hogy ne küldje, és ne űzze el
őket arról a vidékről**
*Légió: Kb. 6000 főből álló katonai egység.
**Azért
figyelmezteti a Szent Szellem az embert, mert a démonok - az emberekkel
ellentétben - tudták, hogy ki parancsolt nekik: „Te hiszed, hogy az
Isten egy. Jól teszed. Az ördögök is hiszik, és rettegnek” (Jak.
2,19).
Hiszen meg van
írva: „És minden versengés nélkül, közismerten,
elismerten, bevallottan nagy a
kegyességnek, az istenfélelemnek
eme titka. Isten megjelent, nyilvánvalóvá
/ ismertté vált, megmutatkozott, megmutatta magát hústestben. Megigazíttatott, igaznak / igazságosnak bizonyult szellemben. Megjelent az angyaloknak, és
megláttatott az angyaloktól, hirdettetett a pogányok közt, hittek benne a
világon, felvitetett dicsőségbe” (Tim. 3,16)
Az emberek pedig
azért nem értették, hogy mi történt, mert: „Érzéki,
vagyis az olyan ember, akinek életét emberi / természeti /
elgondolásai, szempontjai, azaz a saját emberi értelme, akarata, érzelmei
irányítják, nem foghatja meg, mert
nem fogja fel, ezért nem fogadja el az
Isten Szellemének dolgait: mert bolondságok néki. Balgaságnak tartja,
oktalanság, ostobaság, azaz képtelenség
az számára. Meg sem értheti, és nem is képes megérteni, és megismerni, mivelhogy
szellemileg ítéltetnek meg, vagyis szellemileg kellene megvizsgálni” (1
Kor. 2,14).
A hústesti ember azért nem értheti Isten
dolgait: „Mert a hústest szerint valók a
hústest dolgaira gondolnak; a Szellem szerint valók pedig a Szellem dolgaira...
Minthogy a hústest törekvése ellenségeskedés Istennel, mert az Isten
törvényének nem veti alá magát, és nem is tudja magát alávetni” (Róm. 8,5.7).
Az Úr Jézus
kijelenti, hogy mi az oka ennek: „...Ha
valaki nem születik víztől és Szellemtől, nem mehet be az Isten országába. Ami
hústesttől született, hústest az; és ami Szellemtől született, szellem az” (Ján. 3,5-6).
Azok a hústesti
emberek: „...akikben nincsen Szent
Szellem” (Júd. 1,19).
És azok a
szellemi emberek, akikben: „...az Isten
Szelleme lakik. Akiben pedig nincs a Krisztus Szelleme, az nem az Övé” (Róm. 8,9).
Vala pedig ott a hegynél egy nagy disznónyáj, egy nagy disznócsürhe, disznókonda, amely legel
vala, és ott turkál.
És az ördögök, azaz a tisztátalan, gonosz szellemek kérik
vala őt, és így könyörögtek, rimánkodtak
Jézusnak mindnyájan, mondván: Küldj minket a
disznókba, hogy azokba menjünk be, és hadd
szálljuk meg azokat.
És Jézus azonnal beleegyezett, és megengedé nékik. A tisztátalan, azaz a gonosz szellemek pedig kijövén, bemenének a disznókba, vagyis a disznókba
költöztek, és megszállták a disznókat; és a nyáj, a csürhe a
meredekről a tengerbe rohant. Valának pedig mintegy kétezren; és belefúltak a
tengerbe.
Akik pedig legeltetik, és őrzik vala a disznókat,
vagyis a
kondások, elfutnak, és hírt vivének a városba és a falvakba, és a környező településekre,
és a tanyákra. És kimenének, kitódultak az emberek, hogy lássák, mi az, ami történt.
És menének Jézushoz, és
amikor Jézus közelébe értek,
és láták, hogy az ördöngős, vagyis a megszállott, akiben a gonosz szellemek voltak, akit a démonok
légiója megszállva tartott, hogy az a démonizált ember
ott ül, fel van öltözködve és eszénél van, az, akiben a légió volt,
megfélemlének, és megijedtek, megdöbbentek, és
félni kezdtek.
Akik pedig látták vagyis a
szemtanúk, elbeszélék nékik, hogy mi történt vala, és
hogy hogyan történt a dolog az
ördöngőssel, a démoni megszállottal,
hogy mi történt a démonizálttal, és a disznókkal.
És kezdék kérni Őt, kezdtek könyörögni Neki, hogy
távozzék el az ő határukból, és menjen el a
vidékükről.
Mikor pedig a hajóba beszállott vala, a volt ördöngős,
aki az imént még démoni megszállott, azaz démonizált ember volt; akiben
korábban a gonosz szellemek voltak kéré őt,
hogy vele lehessen, és hogy mellette maradhasson.
De Jézus nem engedi meg néki, hanem monda néki: Eredj
haza a tiéidhez, a saját népedhez, és vidd hírül, jelentsd meg, és mondd el nékik,
mely nagy dolgot cselekedett veled az Úr, és mint könyörült rajtad.
El is méne, és kezdé hirdetni, és elhíresztelni a Tízvárosban, hogy mely nagy és hatalmas dolgot, és hogy milyen nagy jót cselekedett vele Jézus; és mindnyájan
elcsodálkoznak* (Márk. 5,1-20)
*Így teljesedett be
a Dávid által mondott prófécia:
„Uram! Én bizonyára a te szolgád vagyok;
szolgád vagyok én, a te szolgáló leányodnak fia, te oldoztad ki az én
köteleimet, Te vetted le rólam a bilincset” (Zsolt. 116,16).
Az igehirdetésnek - amely az
Úr Jézus csodálatos szabadításáról szólt - ilyen eredménye lett: „És nagy sokaság, nagy tömeg szegődött az Úr Jézus nyomába, és követé őt, és nagy tömeg
csatlakozott hozzá, és csapatostul kísérték Galileából és a Tízvárosból, vagyis
Dekapoliszból és Jeruzsálemből és Júdeából és a Jordánon túlról való
tartományokból” (Mát. 4,25).
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Köszönöm, hogy hozzászólásoddal megtisztelsz. Ám ha vitatkozni, vagy kötözködni van kedved, arra kérlek, azt ne itt gyakorold.