1 Kor. 8,1 A bálványáldozatok, vagyis a bálványnak áldozott állatból a
piacon eladott hús felől pedig tudjuk, és biztosak
vagyunk, hogy mindnyájunknak van ismeretünk, vagyis mindnyájan megfelelő
ismerettel rendelkezünk* Azonban a nem
kijelentésen alapuló ismeret, tudás felfuvalkodottá, büszkévé, gőgössé tesz** az Isten szerinti
szeretet pedig szellemileg épít, megerősít
*Azért: „Mert a vele (a Krisztussal) való
közösségben, vagyis Őbenne, mindenben meggazdagodtatok, minden beszédben, azaz
(logoszban):
vagyis Igében, és minden ismeretben, vagyis Istenismeretben, tudományban” (1Kor. 1,5).
**Felfuvalkodottá
tesz (phüszioó):
- felfúj, azaz büszkévé, gőgössé tesz. Szellemi gőg tölti el „üres léggömb”
lesz.
1 Kor. 8,2 Ha pedig valaki azt hiszi, úgy gondolja, és úgy véli, hogy tökéletesen tud, és teljesen
ismer valamit, és tetszeleg tudásában, az még semmit sem ismer úgy, amint
ismernie kell. Az még nem értette meg, még nem ismerte fel, hogy hogyan kell
neki tudnia, hogy mi a helyes ismeret*
*Mert: „… ha valaki
azt gondolja, hogy ő valami, jóllehet semmi, megcsalja önmagát” (Gal. 6,3)
És: „Az felfuvalkodott, aki semmit sem ért, hanem vitatkozásokban és
szóharcokban szenved, amelyekből származik irigység, viszálykodás, káromlások,
rosszakaratú gyanúsítások” (1 Tim. 6,4)
Tehát: „Senki se csalja meg magát. Ha valaki azt hiszi, hogy bölcs ti köztetek
e világon, bolond legyen, hogy bölccsé lehessen” (1 Kor. 3,18)
Mert a soha meg nem szűnő ismeret: „A szeretet - Aki - soha el nem fogy: de
legyen …bár ismeret, eltöröltetik. Mert rész szerint van bennünk az ismeret, De
mikor eljő a teljesség, a nagykorúság,
a férfikor, a rész szerint való eltöröltetik, és megszünik, semmissé lesz.
Mert most tükör által homályosan látunk,
akkor pedig színről-színre; most rész szerint van bennem az ismeret, akkor
pedig úgy ismerek majd, amint engem is megismert az Isten” (1 Kor. 13,8-10.12).
1 Kor. 8,3 Aki azonban az Istent szereti, vagyis teljesen átadja, és odaszánja magát,
ismeri azt az Isten
[Más fordítás: Azt az Isten már megismerte, a magáénak
tudja. Az ilyen ember Istentől megajándékoztatott lett értelemmel, vagyis: ismeretet nyert]*
*Már a prófétán keresztül így szólt az Úr: „Mielőtt az anyaméhben megalkottalak, már ismertelek, és mielőtt az
anyaméhből kijövél, megszenteltelek…” (Jer. 1,5)
És
Pál apostolon keresztül folytatódik a kijelentés: „Mert akiket eleve ismert, akiket öröktől fogva tudott, és
kiválasztott, felismert, eleve el is rendelte, és a többiektől előre
különválasztotta, hogy azok az ő Fia ábrázatához hasonlatosak legyenek.
[Más fordítás: Hogy azok Fiának képmását öltsék
magukra, és hogy ugyanazt az alakot viseljék, amelyet az ő Fia, akivel
együttformált. Hogy ő legyen az elsőszülött, vagyis a legelőször előhozott,
azaz az új emberiség elsőszülöttje, első példánya sok testvér között” (Róm. 8,29).
1 Kor. 8,4 Tehát a bálványáldozati, vagyis a bálványnak áldozott állatból a piacon
eladott hús evése felől tudjuk, hogy egy bálvány sincs a világon* és
hogy Isten sincs senki más, hanem csak egy**
*A bálványokról így szól Isten Igéje: „Ímé, mindnyájan semmik ők, semmit sem érnek tetteik! Szél és
hiábavalóság képeik. A bálványok csak olyanok, mint a puszta szél” (Ésa.
41,29)
Ezért:
„Minden ember bolonddá lett, tudomány
nélkül, minden ötvös megszégyenül az ő öntött képével, mert hazugság az ő
öntése, és nincsen azokban szellem. Hiábavalók azok, nevetségre való munka,
elvesznek az ő megfenyíttetésük idején!” (Jer. 10,14-15)
És:
„Mert a nemzeteknek minden istene
bálvány, az Úr pedig egeket alkotott” (Zsolt. 96,5)
Pál
apostolon keresztül jelenti ki az Úr, hogy miért ártalmas a faragott képek
előtti hódolat és a bálványimádás: „Mit
mondok tehát? Hogy a bálvány valami, vagy hogy a bálványáldozat valami? Sőt,
hogy amit a pogányok áldoznak, ördögöknek, azaz démonoknak áldozzák és nem
Istennek; nem akarom pedig, hogy ti az ördögökkel, vagyis a démonokkal legyetek
közösségben” (1 Kor. 10,19-20).
**Csak egyetlen Isten van Ő: „… a mindenség alkotója… Seregek Ura az ő neve!” (Jer. 10,16)
„Egy az Isten és mindeneknek
Atyja, aki mindeneknek felette van és mindenek által és mindnyájatokban
munkálkodik” (Eféz. 4,6)
Ő az egyetlen Úr: „Halld meg, Izráel: Az ÚR a mi Istenünk, egyedül az ÚR!” (5 Móz.
6,4)
1 Kor. 8,5 Mert ha vannak is úgynevezett istenek akár az égben, akár a földön,
aminthogy van sok isten és sok úr;
[Más fordítás: mert
igaz, hogy beszélnek istenekről az égen és földön, mivel sok istenük és uruk
van]
1 Kor. 8,6 Mindazáltal nekünk egyetlen Istenünk van, az Atya, akitől, és akiből van,
akiből ered, és származik a mindenség, mi is Őbenne. És akiért, és aki végett
vagyunk mi is. És egy Urunk, a Jézus Krisztus, aki által van, akin keresztül
támadott a mindenség, és mi magunk is rajta keresztül, és Őáltala*
*Mert: „Hiszen
egy atyánk van mindnyájunknak. Egy Isten teremtett bennünket Miért csalja hát
kiki az ő felebarátját, megrontván a mi atyáink szövetségét?” (Malak. 2,10)
„Egy az Úr, egy a hit, egy a bemerítés” (Eféz. 4,5)
Isten
kijelentette, hogy: „Halld Izráel: az Úr,
a mi Istenünk, az egyetlen Úr!” (5 Móz.
6,4)
És: „Minden Őáltala lett és nála nélkül semmi
sem lett, ami lett” (Ján. 1,3)
„Mert Őbenne teremtetett
minden, ami van a mennyekben és a földön, láthatók és láthatatlanok, akár
királyi székek, vagyis trónusok, akár uraságok, és uralmak, akár
fejedelemségek, akár hatalmasságok; mindenek Őáltala és Őreá nézve
teremttettek” (Kol. 1,16)
„Mert Őtőle, Őáltala és Őreá nézve vannak
mindenek. Mert Belőle jött elő, rajta keresztül megy és Őfelé halad minden, és
Beléje torkollik a mindenség. Övé,
és Neki jár a dicsőség mindörökké. Ámen” (Róm.
11,36).
1 Kor. 8,7 De nem mindenkiben van meg ez az ismeret, ez a tudás. Sőt némelyek a
bálványáldozathoz szokott, és a bálvány felől való lelkiismeretük, vagyis szellemi ismeretük miatt mind mai napig úgy
eszik a húst, mint áldozati eledelt,
és az ő lelkiismeretük, mivelhogy erőtlen, és szellemi ismeretben és erőben
instabil és téves, megfertőztetik,
beszennyeződik, és tisztátalanná lesz*
*Így folytatja az
apostol a figyelmeztetést: „Ha meghív titeket a hitetlenek közül
valaki, és el akartok menni, mindent megehettek, amit elétek tesznek; ne
kérdezgessetek semmit lelkiismereti okokból. De ha valaki azt mondja nektek:
„Ez bálványáldozati hús”, ne egyétek meg: amiatt, aki erre figyelmeztetett, és
a lelkiismeret miatt. Lelkiismeretről beszélek, de nem a sajátunkról, hanem a
másikéról. Mert miért vádolja az én szabadságomat a másik lelkiismerete?” (1 Kor. 10,27-29)
Mert: „Tudom és meg vagyok győződve az Úr Jézusban, hogy semmi sem
tisztátalan, vagy beszennyezett, közönséges, bemocskolt, szentségtelen
önmagában: hanem bármi csak annak a személynek tisztátalan, aki tisztátalannak tartja. Mert ha valaki
valamit beszennyezettnek gondol, annak az beszennyezetté lesz. Aki pedig
kételkedik, habozik, tétovázik, meginog, kétsége támad, és mégis eszik, kárt hozó / vagyis
a sátán / hatalma alá kerül, és így ítéletet von
magára, mert nem meggyőződését követi, és mert nem hitből eszik. Ami pedig
hitből nincs, bűn, azaz céltévesztés az”
(Róm. 14,14.23).
1 Kor. 8,8 Pedig az eledel nem tesz minket kedvessé Isten előtt. Az étel pedig nem változtat Istenhez való
viszonyunkon, mert ha eszünk is, azzal nem nyerünk, nem lesz előnyünk, és akkor
sincs érdemünk; ha nem eszünk azzal sem veszítünk, és nem lesz belőle
hátrányunk, nem leszünk alacsonyabb rendűek, vagy rosszabbak*
*És azért nem: „Mert az Isten országa nem evés, nem ivás, nem ételben, nem italban
áll. Hanem igazság, vagyis megigazultság, békesség, vagyis: az az
állapot, amelyben minden a maga helyén van: épség; jó egészség; jólét, a
veszély érzetétől való mentesség; boldogság, boldogulás, és Szent Szellem által
való öröm, vagyis jókedv, vidámság, boldogság a Szent Szellemben” (Róm.
14,17)
„Ha tehát Krisztussal meghaltatok a világ
elemei számára, miért terhelitek magatokat olyan kötöttségekkel, amelyek csak
az e világ szerint élőkre kötelezők: „Ne nyúlj hozzá, ne ízleld meg, ne is
érintsd!” Azokról van itt szó, amik arra valók, hogy elfogyasztva
megsemmisüljenek. Ezek csupán emberi parancsok és rendelések. Ezeknek a
megtartása a bölcsesség látszatát kelti ugyan a magunk csinálta kegyeskedés, az
alázatoskodás és a hústest sanyargatása által, valójában azonban semmi értéke
és haszna nincs, mert öntelt felfuvalkodottsághoz vezet” (Kol. 2,20-23)
„Különféle idegen
tanításoktól ne hagyjátok magatokat félrevezettetni. Mert az a jó, ha
kegyelemmel erősödik meg a szív, nem pedig ételekkel, mert azoknak semmi hasznát
nem veszik azok, akik velük élnek” (Zsid. 13,9).
1 Kor. 8,9 Arra azonban ügyeljetek, és vigyázzatok, hogy ez a ti szabadságotok,
kiváltságotok, és feljogosult voltotok valamiképpen botránkozásukra* ne legyen, vagy akadályt, megtorpanást
fennakadást ne okozzon, és
botláskővé ne váljon az erőtleneknek, a hitben gyengéknek**
*Botránkozás (proszkomma): megtorpanás; hibás
lépés; megütközés, fennakadás, valamibe való beleütközés; gát, akadály;
*És bár: „… ti
szabadságra hivattatok atyámfiai, testvéreim; csakhogy a szabadság ürügy ne
legyen a hústestnek, sőt szeretettel szolgáljatok egymásnak. Mert az egész
törvény ebben az egy igében teljesedik be: „Szeresd felebarátodat, mint
magadat” (Gal. 5,13-14)
„De ha a te
atyádfia, a te testvéred az ételért, vagyis a te eledeled miatt megszomorodik, vagy elcsügged, akkor te nem az Isten szerinti szeretet szerint
cselekszel, és nem a szeretet szellemében jársz el. Ne veszítsd el, és ne okozd
annak vesztét, ne tedd tönkre, és ne vidd romlásba azt a te ételeddel, akiért
Krisztus meghalt” (Róm. 14,15)
„Ezért tehát, ha az étel, az eledel megbotránkoztatja,
azaz felháborítja testvéremet,
inkább nem eszem húst soha, hogy őt meg ne botránkoztassam, és fel ne háborítsam” (1 Kor. 8,13).
1 Kor. 8,10 Mert ha valaki meglát téged, akinek ismereted van, - aki értelemmel
megékesíttettél, - hogy a bálványtemplomnál vendégeskedsz. annak lelkiismerete,
mivelhogy erőtlen, gyönge, nem arra indíttatik-e, nem arra bátorodik fel, hogy
megegye a bálványáldozatot?
[Más fordítás: Ha
tehát valaki a bálványok helyén letelepedni látja azt, akiben megvan a tudás,
vajon a lelkiismerete, - miután erőtlen,
nem abban az irányban szerez-e „épülést” - hogy a bálványáldozati húst megeheti]*
*Hát: „Ne rontsd, és ne rombold le az ételért az Isten munkáját. Minden valóban tiszta ugyan, de rossz, gonosz,
káros, és ártalmassá válik annak az
embernek, aki botránkozással eszi, vagyis aki úgy eszi, mintha az kelepce volna
a számára”
[Más fordítás: Mert bár valóban minden tiszta, de
gonosz az étele annak az embernek, aki sérelmet okozva eszik. / Az UBS
görögszótár magyarázata szerint: “aki olyat eszik meg, ami mást bűnbe ejt,
vagyis ami hitét megsérti, és megtámadja]”
(Róm. 14,20).
1 Kor. 8,11 És a te ismereted, a te tudásod miatt
elvész a te erőtlen, gyönge atyádfia, akiért Krisztus meghalt.
[Más fordítás: Így a te ismereted miatt, a te tudásoddal tönkreteszed, és veszedelembe taszítod aggályos testvéredet,
akiért Krisztus meghalt].
1 Kor. 8,12 Így aztán, mikor az atyafiak, a testvérek ellen vétkeztek, és az ő
erőtlen, gyönge, aggályos lelkiismeretüket megsértitek, - vagyis megsebesítitek
azoknak a lelkiismeretét, mely a Krisztussal szemben erőtlen, - a Krisztus
ellen vétkeztek*
*Maga az Úr Jézus
mondja, hogy: „… Bizony, mondom néktek, amikor megtettétek ezeket akár csak eggyel is
a legkisebb atyámfiai közül, velem tettétek meg” (Mát. 25,40).
És így folytatja
az apostol: „Annakokáért egymást, vagyis
egyik a másikat többé ne ítélgessük, hanem inkább azt tartsátok, hogy a ti
atyátokfiának ne okozzatok megütközést vagy megbotránkozást, elbotlást,
fennakadást, megtorpanást.
[Más fordítás: hanem annál a
döntésnél maradjatok meg inkább, hogy
ütközést vagy kelepcét, botláskövet vagy olyasmit, ami elgáncsolja a testvér
elé nem fogtok vetni] (Róm. 14,13).
1 Kor. 8,13 Annakokáért, ha eledel botránkoztatja meg, ha az evés tőrbe csalja az én
atyámfiát, az én testvéremet, inkább sohasem eszem húst, hogy az én atyámfiát,
az én testvéremet meg ne botránkoztassam, és nehogy felháborítsam, vagy tőrbe
ejtsem, vagy elgáncsoljam*
*Ezért: „Jó nem enni
húst, és nem inni bort, sem semmit nem tenni, amiben a te atyádfia, a te
testvéred megütközik, vagy megbotránkozik, megbotlik, vagy erőtlen, ami testvéredet tőrbe ejti” (Róm. 14,21)
Én – mondja az apostol – ezt
úgy valósítom meg, hogy: „Az erőtleneknek
erőtlenné lettem, hogy megnyerjem az erőtleneket: mindenkinek mindenné lettem,
hogy mindenképpen megmentsek némelyeket”
(1 Kor. 9,22)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Köszönöm, hogy hozzászólásoddal megtisztelsz. Ám ha vitatkozni, vagy kötözködni van kedved, arra kérlek, azt ne itt gyakorold.