2016. január 18.

1Korinrtusi levél 10. fejezet: AZ ÓSZÖVETSÉG, mint előkép (göröggel és kapcsolódó igékkel / revideált)

1 Kor. 10,1 Nem akarom, és nem szeretném pedig, hogy ne tudjátok, ha elkerülné figyelmeteket atyámfiai, testvérek, és nem akarlak titeket tudatlanságban hagyni a felől, hogy a mi ősatyáink mindnyájan a felhő alatt voltak, és mindnyájan a tengeren keltek át*

*Az apostol példaként állítja a Krisztusban hívők elé az Úr vezetését, csodáit, kegyelmét, szeretetét, védelmét, szabadítását:Az Úr pedig megy vala előttük nappal felhőoszlopban, hogy vezérelje őket az úton, éjjel pedig tűzoszlopban, hogy világítson nékik, hogy éjjel és nappal mehessenek. Nem távozott el a felhőoszlop nappal, sem a tűzoszlop éjjel a nép elől” (2 Móz. 13,21-22)

„Elindula azért az Istennek Angyala, aki jár vala az Izráel tábora előtt, és méne mögéjük; a felhőoszlop is elindula előlük, s mögéjük álla. Odament Egyiptom tábora és Izráel tábora közé, és az a felhő, amely világítani szokott éjjel, sötét maradt, ezért nem közeledtek egymáshoz egész éjszaka. És kinyújtá Mózes az ő kezét a tengerre, az Úr pedig egész éjjel erős keleti széllel hajtá a tengert és szárazzá tevé a tengert, és kétfelé válának a vizek. És szárazon menének az Izráel fiai a tenger közepébe, a vizek pedig kőfal gyanánt valának nékik jobbkezük és balkezük felől” (2Móz. 14,19-22)

És: „És megszabadítá az Úr azon a napon Izráelt az Egyiptombeliek kezéből, és hatalmából; és látá Izráel a megholt Egyiptombelieket a tenger partján” (2Móz. 14,30)

De - mondja Mózes: „Ennek ellenére sem hittetek Istenetekben, az Úrban, Aki előttetek jár vala az úton, hogy helyet szemeljen ki néktek, ahol táborozzatok, éjjel tűzben, hogy megmutassa néktek az utat, amelyen járjatok, és felhőben nappal” (5Móz. 1,32-33)

Nehémiás így emlékezteti az Urat - Aki „tegnap, ma és örökké ugyanaz”: „És a tengert kétfelé választád őelőttük és szárazon menének,  és szárazon vonultak át a tenger közepén; üldözőiket pedig mélységbe borítád. úgy dobtad az örvénybe, mint követ a hatalmas vizekbe. És felhőnek oszlopában vezetéd őket nappal s tűznek oszlopában éjjel, hogy megvilágosítsd nékik az utat, melyen menjenek” (Neh. 9,11-12)

Dávid is erről énekel: „Felhőt terjeszte ki, hogy befedezze őket, felhőt terített rájuk oltalmul, és tüzet, hogy világítson éjjel” (Zsolt. 105,39)

Az apostolon keresztül jelenti ki a Szent Szellem, hogy mi tette lehetővé ezt a hatalmas csodát, figyelmeztetve a Krisztus népét: „Hit által keltek át a veres tengeren, mint valami szárazföldön, amit megpróbálván az egyiptomiak, elmerültek” (Zsid. 11,29)

Dávid örvendező hívása: „Jöjjetek és lássátok az Isten dolgait, az Isten tetteit; csodálatosak, és félelmetesek az Ő cselekedetei, az Ő dolgai az emberek fiain, és az emberek fiai között. A tengert szárazzá, - szárazfölddé változtatta, a folyamon gyalog, és száraz lábbal mentek - keltek - át: ott örvendeztünk Őbenne, és ezért örüljünk neki” (Zsolt. 66,5-6)

Kihozta onnan - azok közül - Izráelt, mert örökkévaló az ő kegyelme, mert örökké tart szeretete. Hatalmas, erős kézzel és kifeszített, kinyújtott karral. Mert örökkévaló az ő kegyelme, mert örökké tart szeretete. Kettéhasította, azaz kétfelé választotta a Vörös-tengert, mert örökkévaló az ő kegyelme, mert örökké tart szeretete, és átvitte, átvezette rajta Izráelt, annak közepén. mert örökkévaló az ő kegyelme, mert örökké tart szeretete” (Zsolt. 136,11-14)

De Izráel fiai:„Nem őrizték, nem tartották meg az Isten szövetségét, és nem akartak járni az ő törvényében, és nem akarták követni tanítását. Sőt elfelejtkeztek az Ő nagy tetteiről, csodáiról, amelyeket mutatott, amelyeket látniuk engedett nékik. Apáik, azaz őseik előtt csodát művelt Égyiptom földjén, a Coán mezején. Kettéválasztotta, kettévágta a tengert s átvitte, átvezette őket; és felállította a vizeket fal gyanánt, és a víztömeget gátként állította meg. Vezette őket nappal felhőben, és egész éjen át, tűznek világosságában tűz fényével” (Zsolt. 78,10-14)

De amikor megtámadta a sátán, és csapás érte őket: „Megemlékezék népe a Mózes régi napjairól: hol van, aki őket kihozá a tengerből nyájának pásztorával? Hol van, aki belé adá, belé öntötte az ő szentséges Szellemét? Ki Mózes jobbján járatá dicsőségének karját? Hol van, aki dicső karjával megragadta Mózes jobb kezét, aki a vizeket ketté választá, kettéhasította előttük, hogy magának örök nevet szerezzen? Ki járatá őket mélységekben, aki átvezette őket a mély tengeren, mint a lovat a síkon, és meg nem botlottanak! Mint a barmot, amely völgybe száll alá, mint mikor a jószág pihenni tér a völgybe. Nyugodalomba vitte, és úgy pihentette meg őket az Úr Szelleme: így vezérletted, így terelgetted népedet, hogy magadnak dicső nevet szerezz! Tekints alá az égből, és nézz le szentséged és dicsőséged hajlékából! Hol van buzgó szerelmed, féltő szereteted és hatalmad? Szívednek dobogása, és megindulása, és irgalmad megtartóztatják magukat én tőlem? Miért marad távol tőlem? Hiszen Te vagy a mi Atyánk, hiszen Ábrahám nem tud, és nem ismer bennünket, és Izráel nem törődik velünk. Te, Uram, vagy a mi Atyánk, megváltónk, ez neved öröktől fogva. Ősidőktől fogva megváltónknak nevezünk. Miért engedél eltévelyedni minket útaidról, oh Uram! Miért engeded, hogy a szívünk kemény legyen, hogy ne féljünk tégedet? Fordulj szolgáidhoz, örökséged nemzetségeiért!” (Ézs. 63,11-17)

 Így prédikál István vértanú is - mint az Úr Jézus előképéről - Mózesről: „Ezt a Mózest, akit megtagadtak, amikor ezt mondták: Ki tett téged fejedelemmé és bíróvá? - ezt küldte el az Isten fejedelmül és szabadítóul az angyal keze által, aki megjelent neki a csipkebokorban. Ez hozta ki őket, ez tett csodákat és jeleket Egyiptom földjén, a Vörös-tengeren és a pusztában negyven esztendeig. Ez ama Mózes, ki az Izráel fiainak ezt mondotta: Prófétát támaszt néktek az Úr, a ti Istenetek, a ti atyátokfiai, a ti testvéreitek közül, olyat, mint én: őt hallgassátok mindenben, amit csak mond nektek” (Csel. 7.35-36).

1 Kor. 10,2 És mindnyájan Mózesre keresztelkedtek meg, vagyis Mózesbe meritkeztek be a felhőbe és a tengerbe, azaz a felhő és a tenger által.

1 Kor. 10,3 És mindnyájan egy szellemi eledelt ettek*

*A pusztai vándorlás alatt az Úr mannát adott Izráel fiainak enni: „Mikor pedig a harmatszállás megszünék, ímé a pusztának színén apró gömbölyegek valának, aprók mint a dara a földön. Amint megláták az Izráel fiai, mondának egymásnak: Mán ez! Mert nem tudják vala mi az. Mózes pedig monda nékik: Ez az a kenyér, melyet az Úr adott néktek eledelül. Az Izráel fiai pedig negyven esztendőn át evék a Mánt, míg lakó földre jutának; Mánt evének mind addig, míg a Kánaán földének határához jutának” (2 Móz. 16,14-15.35)

De a manna csak előképe volt az igazi mennyei kenyérnek, ahogyan ezt az Úr Jézus kijelenti: „Én vagyok az életnek kenyere. Atyáitok a mannát ették a pusztában, mégis meghaltak. Ez az a kenyér, amely a mennyből szállott alá, hogy kiki egyék belőle, és meg ne haljon. Én vagyok amaz élő kenyér, amely a mennyből szállott alá; ha valaki eszik e kenyérből, él örökké. És az a kenyér pedig, amelyet én adok, az én hústestem, amelyet én adok a világ életéért” (Ján. 6,48-51)

„… Bizony, bizony mondom néktek: nem Mózes adta néktek a mennyei kenyeret, hanem az én Atyám adja majd néktek az igazi mennyei kenyeret. Mert az az Istennek kenyere, amely mennyből száll alá, és életet ád a világnak. Mondának azért néki: Uram, mindenkor add nékünk ezt a kenyeret! Jézus pedig monda nékik: Én vagyok az életnek ama kenyere; aki hozzám jő, semmiképpen meg nem éhezik, és aki hisz bennem, meg nem szomjúhozik soha” (Ján. 6,32-35)

És a feltámadott Úr a feltételt is kijelenti: „Térj meg tehát… Akinek van füle, hallja meg, mit mond a Szellem a gyülekezeteknek! Aki győz, annak adok az elrejtett mannából, adok neki fehér kövecskét is, és a kövecskére írva új nevet, amelyet senki sem tud, csak az, aki kapja” (Jel. 2,16-17).

1 Kor. 10,4 És mindnyájan ugyanazt a szellemi italt itták, mert ittak a szellemi kősziklából, amely követi vala őket, és velük ment. E kőszikla pedig a Krisztus volt*

*Hogy ki volt a kőszikla, és ki ellen lázongtak Izráel fiai, arról így beszél Isten Igéje: „És elindula Izráel fiainak egész gyülekezete a Szin pusztájából, az Úr azaz Jahve rendeléséhez képest, az ő útjuk rendje szerint és tábort ütének Refidimben. De a népnek nem vala inni való vize. Verseng, és perbe szállt vala azért a nép Mózessel és mondák: Adjatok nékünk vizet, hogy igyunk. És monda nékik Mózes: Miért versengtek, miért szálltok perbe én velem? Miért kísértitek az Urat, azaz Jahvét? És szomjúhozik vala ott a nép a vízre, és zúgolódék a nép Mózes ellen és monda: Miért hoztál ki minket Egyiptomból? Hogy szomjúsággal ölj meg minket, gyermekeinket és barmainkat? Mózes pedig az Úrhoz kiálta segítségért mondván: Mit cselekedjem ezzel a néppel? Kevés híja, hogy meg nem köveznek engemet. És az Úr monda Mózesnek: Eredj el a nép előtt és végy magad mellé Izráel vénei közül; pálcádat, azaz botodat is, mellyel a folyót megsújtottad, vedd kezedbe és indulj el. Ímé én oda állok te elődbe a sziklára, és ott állok előtted a sziklán, a Hóreben, és te sújts a sziklára, és víz jő ki abból, és víz fakad belőle, hogy igyék a nép. És úgy cselekedék Mózes Izráel vénei szeme láttára. És nevezé annak a helynek nevét Masszának és Méribának, Izráel fiainak versengéséért, Izráel fiainak perlekedése miatt, és mert kísértették az Urat, mondván: Vajon köztünk van-e az Úr vagy nincsen? (2 Móz. 17,1-7)

És megismétli az Úr a kijelentést: „És eljutának Izráel fiai, az egész gyülekezet Cin pusztájába az első hónapban és megtelepedék a nép Kádesben, és meghala ott Miriám, és eltemetteték ott. De nem vala vize a gyülekezetnek, összegyűlnek azért Mózes és Áron ellen. És feddőzék, vagyis perelni kezdett a nép Mózessel, és szólának mondván: Vajha holtunk volna meg, bárcsak elpusztultunk volna mikor megholtak mikor elpusztultak a mi atyánkfiai, a mi testvéreink az Úr színe előtt! És miért hoztátok az Úrnak gyülekezetét e pusztába, hogy meghaljunk itt mi, és a mi barmaink, a mi állataink? És miért hoztatok fel minket Egyiptomból, hogy e rossz helyre hozzatok, és vezettetek minket, hol nincs vetés, sem füge, sem szőlő, sem gránátalma, és inni való víz sincsen! Elmenének azért Mózes és Áron a gyülekezetnek színe elől, a gyülekezet, azaz a kijelentés sátorának nyílása, vagyis bejárata elé, és arcukra borulának; és megjelenék nékik, az Úrnak dicsősége. És szóla az Úr Mózesnek, mondván: Vedd ezt a vesszőt, azaz a botodat, és gyűjtsd össze a gyülekezetet te, és Áron, a te atyádfia, a te testvéred, és szóljatok, és parancsoljátok meg ím e kősziklának, az ő szemeik előtt, az ő szemeik láttára, hogy adjon vizet. És fakassz vizet nékik e kősziklából, és adj inni a gyülekezetnek és az ő barmaiknak, az ő állataiknak. Vevé azért Mózes azt a vesszőt, vagyis a botját az Úrnak színe elől amint parancsolta vala néki. És összegyűjték Mózes és Áron a gyülekezetet a kőszikla elé, és monda nékik: Halljátok meg most, ti lázadók! Avagy e kősziklából fakasszunk-e néktek vizet? És felemelé Mózes az ő kezét, és megüté a kősziklát az ő vesszejével, az ő botjával két ízben; és sok víz ömle ki, és ivék a gyülekezet és az ő barmai, az ő állatai. És monda az Úr Mózesnek és Áronnak: Mivelhogy nem hittetek nékem, és nem hittetek bennem, hogy megdicsőítettetek volna, és nem tartottatok szentnek engem Izráel fiainak szemei előtt: azért nem viszitek, nem vezethetitek be e községet, e gyülekezetet a földre, amelyet adtam nékik. Ezek a versengésnek vizei, amelyekért feddőztek, és ahol perbe szálltak Izráel fiai az Úrral; és megdicsőítette magát ő bennük, és ő megmutatta nekik, hogy szent” (4 Móz. 20,1-13)

Dávid is prófétál erről az eseményről: „Sziklákat hasított meg, sziklákat hasított ketté a pusztában, és inniuk adott bőségesen, akárcsak a mélységes vizekből. Patakokat fakasztott a kősziklából, és folyamok módjára vizeket ömlesztett, és zúdított: Mégis folyvást vétkeztek ellene, és haragították a Felségest, és lázongtak a Felséges ellen a pusztában” (Zsolt. 78,15-17)

 „Megnyitotta a kősziklát és víz zúdula ki, víz tört elő, folyóként futott a sivatagon, és patakban folyt a pusztán végig. Mert megemlékezett az ő szentséges ígéretéről, amelyet tőn Ábrahámnak, az ő szolgájának” (Zsolt. 105,41-42).

1 Kor. 10,5 De azoknak többségét nem kedvelé, nem lelte örömét bennük az Isten, mert elhullának, és odavesztek, elpusztultak. Holttesteik szőnyegként terültek el a pusztában*

*Az Úr figyelmeztet arra, hogy mi a következménye a hitetlen szívnek és beszédnek: „Mondd meg nékik: Életemre mondom - így szól az ÚR -, hogy épen úgy cselekszem veletek, amiképpen szólottatok az én füleim hallására! E pusztában hullanak el a ti holttesteitek, … mert zúgolódtatok ellenem” (4 Móz. 14,28-29)

Az apostolok így figyelmeztetik Krisztus népét: „Mindezek pedig példaképen estek rajtuk, és történt velük; megírattak pedig a mi tanulságunkra figyelmeztetésül, akikhez az időknek vége elérkezett, akik az utolsó időkben élünk” (1 Kor. 10,11)

Eszetekbe juttatom, mert emlékeztetni akarlak továbbá titeket, mint akik egyszer már ismertétek, tisztában voltatok vele. Tudjátok, hogy az Úr, amikor a népet Égyiptom földéből, azaz ptah szellemének házából, vagyis evilágból kiszabadította, és kimentette, viszontag azokat, akik nem hittek, hagyta, hogy tulajdonából elkerüljenek” (Júd. 1,5)

„Vigyázzatok, testvéreim, senkinek ne legyen közületek hitetlen és gonosz szíve, hogy elszakadjon az élő Istentől. Sőt buzdítsátok egymást minden egyes napon, amíg tart a ma, hogy meg ne keményedjék közületek valaki a bűn csábításától. Mert részeseivé lettünk a Krisztusnak, ha azt a bizalmat, amely kezdetben élt bennünk, mindvégig szilárdan megtartjuk. Mert amikor ezt mondja az Írás: Ma, ha az ő hangját halljátok, ne keményítsétek meg a szíveteket, mint az elkeseredéskor. Azt kérdezzük: kik keseredtek el, amikor ezt hallották? Nemde mindazok, akik Mózes vezetésével kijöttek Egyiptomból? És kikre haragudott negyven éven át? Nem azokra, akik vétkeztek, akiknek a holtteste elhullott a pusztában? És kiknek esküdött meg, hogy nem mennek be nyugalma helyére, ha nem azoknak, akik engedetlenekké váltak? Látjuk is, hogy nem mehettek be hitetlenségük miatt” (Zsid. 3,12-19).

1 Kor. 10,6 Ezek pedig intő példáink* és előképként, tanításként történtek velük, és lettek számunkra, hogy mi ne kívánjunk** gonosz, rossz, értéktelen, káros, ártalmas dolgokat, amiképpen azok kívántak. Hogy mi ne legyünk káros kívánságok rabjai***

*Példáink (tüposz): minta, példa, előkép, tanítás.

**Kíván (epithümétész): sóvárogva vágyódik (epekedik) valami után.

***Így figyelmeztet az Úr a kívánság okára: „De a közöttük levő gyülevész nép telhetetlen volt kívánságában, ezért Izráel fiai újra siránkozni kezdtek, és ezt mondták: Ki tart jól bennünket hússal? Emlékszünk, hogy Egyiptomban olcsón ettünk halat, uborkát, dinnyét, póréhagymát, vöröshagymát és fokhagymát. Most pedig elepedünk, mert semmit sem látunk a mannán kívül” (4 Móz. 11,4-6)

Erről énekel Dávid is: „Megdorgálta a Vörös-tengert, rákiáltott, és az kiszáradt. Átvezette őket a mély vízen, akár a pusztában, mint egy síkon. Megszabadította őket gyűlölőik kezéből, megváltotta, kimentette az ellenség kezéből. Üldözőiket, szorongatóikat víz borította el, egy sem maradt meg közülük. Akkor hittek beszédeinek, és hittek ígéreteiben, és dicséretet énekeltek. De csakhamar megfeledkeztek tetteiről, nem bíztak tervében, nem várták az ő tanácsát. Sóvárgás fogta el, epekedés epeszté őket a pusztában, próbára tették Istent a sivatagban” (Zsolt. 106,9-14).

1 Kor. 10,7 Se bálványimádók ne legyetek, mint azok közül némelyek, amint meg van írva: Leüle a nép enni és inni, és felkelének játszani*  zenélni; táncolni, szórakozni, enyelegni, tréfálkozni**

*Játszani [(paidzó): játszadozni; szórakozni; zenélni; táncolni; kultikus táncot lejteni a szerelem papnőivel; enyelegni, szerelmi játékot folytatni; tréfálkozni, gyerekeskedni.

**Izráel pedig így cselekedett: „Amikor azt látta a nép, hogy Mózes késlekedik, és nem jön le a hegyről, összegyülekezett a nép Áron köré, és azt mondták neki: Jöjj, és készíts nekünk istent, hogy előttünk járjon, mert nem tudjuk, hogy mi történt ezzel a Mózessel, aki felhozott bennünket Egyiptomból. Áron ezt mondta nekik: Szedjétek ki az aranyfüggőket feleségeitek, fiaitok és leányaitok füléből, és hozzátok ide hozzám! És kiszedte az egész nép az aranyfüggőket a füléből, és odavitte Áronhoz. Ő átvette tőlük, vésővel mintát készített, és borjúszobrot öntött. Ekkor azt mondták: Ez a te istened, Izráel, aki kihozott Egyiptom földjéről. Ezt látva Áron, oltárt épített elé, majd kihirdette Áron, hogy holnap az ÚR – Jahve ünnepe lesz. Felkelvén azért másnapon jó reggel, áldozának égőáldozattal és hálaáldozattal is; azután leüle a nép enni és inni; azután felkelének játszani” (2 Móz. 32,1-6)

Pedig az Úr figyelmezteti a mindenkori népét, „Ne legyen más istened rajtam kívül! Ne csinálj magadnak semmiféle istenszobrot azoknak a képmására, amik fenn az égben, lenn a földön, vagy a föld alatt a vízben vannak. Ne imádd, és ne tiszteld azokat; mert én, az Úr a te Istened, féltőn-szerető Isten vagyok, aki megkeresem, az atyák vétkét, azaz céltévesztését a fiakban, harmad és negyedíziglen, akik engem megvetnek, és gyűlölnek ()” (2 Móz. 20,3-5)

Hiszen a bálványok imádása a gonosz szellemek imádását jelenti, és ők azok a „generációs átkok”, betegségek, nyomúságok stb…, amelyek apáról fiúra szállnak. Hiszen: „… tudjuk, hogy egy bálvány sincs a világon…” (1 Kor. 8,4)

Hanem a bálvány mögött gonosz  szellemek vannak :„A többi emberek pedig…nem tértek meg az ő kezeik csinálmányaitól, hogy ne imádnák a gonosz szellemeket, és az arany és ezüst és érc és kő és fa bálványokat, amelyek nem láthatnak, sem hallhatnak, sem járhatnak’ (Jel. 9,20).

1 Kor. 10,8 Se pedig ne paráználkodjunk* vagyis ne legyünk, mint azok közül paráználkodtak, vagyis hitehagyottak, és hűtlenek lettek némelyek, és elestek elhullottak, elpusztultak, meghaltak egyetlen napon huszonhárom ezren**

*Paráználkodik (porneuó): törvénytelen nemi kapcsolatot folytat. Itt képletesen: eltávolodik attól a szellemi egységtől, amit a házasság szimbolizál; hitehagyást, hűtlenséget követ el.

**Ez pedig így történt: „Amikor Izráel Sittimben tartózkodott, elkezdett a nép paráználkodni Moáb leányaival, mert ezek meghívták a népet isteneik áldozatára. A nép ott evett, leborult azoknak az istenei előtt, és odaszegődött Izráel Baal-Peórhoz. De haragra gerjedt az ÚR Izráel ellen, és ezt mondta az ÚR Mózesnek: Fogasd el a nép minden főemberét, és akasztasd fel őket fényes nappal az ÚR előtt, hogy elforduljon az ÚR fölgerjedt haragja Izráeltől. Monda azért Mózes Izráel bíráinak: Kiki ölje meg az ő embereit, akik odaszegődtek Baal-Peórhoz. És ímé eljöve valaki Izráel fiai közül, és hoza az ő atyjafiai, az ő testvérei felé egy midiánbeli asszonyt, Mózes szeme láttára, és Izráel fiai egész gyülekezetének láttára; ők pedig sírnak vala a gyülekezet, azaz a kijelentés sátorának nyílásánál, a kijelentés sátorának bejárata előtt. És mikor látta vala Fineás, Eleázár fia, Áron papnak unokája, felkele a gyülekezet közül, és dárdáját vevé kezébe. És beméne az izráelita férfi után a sátorba, a sátor belsejébe, és általdöfé - hason szúrta- mindkettőjüket, mind az izráelita férfit, mind az asszonyt hason. És megszünék a csapás Izráel fiai között. De meghaltak vala a csapás miatt huszonnégy ezren” (4 Móz. 25,1-9)

Dávid is erről énekel: „Majd hozzácsapódtak a Baal-Peórhoz, és ették a holtak, - azaz a holt bálványoknak szóló - áldozatait. És felingerelték cselekedeteikkel, és zúdult, szakadt reájuk a csapás. Ekkor felállott Fineás és ítélt, vagyis végrehajtotta az ítéletet; és a csapásnak vége lőn, megszűnt. És igazságul tulajdoníttaték néki firól-fira, azaz megigazított, igaznak nyilvánított lett nemzedékről nemzedékre mindörökké” (Zsolt. 106,28-31)

Az Úr pedig ezt mondja: „Mint szőlőfürtöket a pusztában, úgy találtam Izráelt; mint a fügefa első termésének zsengéjét, úgy néztem a ti atyáitokat, a ti őseiteket; de bementek Baal-Peórhoz és a gyalázatosnak adták magukat, és gyalázatra vetemedtek, és utálatossá váltak. Olyan förtelmessé lettek, mint amit szerettek” (Hós. 9,10).

1 Kor. 10,9 Se a Krisztust ne tegyük próbára, amint közülük kísértették* némelyek, és elveszének, elpusztultak a kígyók miatt**

*Kísértették (peiradzó): tesztel (objektíven), azaz megkísérel, alaposan megvizsgál, próbára tesz valamivel. hogy a lényeg nyilvánvalóvá legyen; megpróbál rávenni valamire.

**Ez pedig így történt: „És szóla a nép Isten ellen és Mózes ellen: Miért hoztatok fel minket Egyiptomból, hogy meghaljunk e pusztában? Mert nincsen kenyér, víz sincsen, és e hitvány eledelt utáljuk. És meghagyta az Úr a népet a mérges- kígyó kezében, és megmardossa a népet, és sokan meghalának Izráel népéből. Akkor méne a nép Mózeshez, és mondának: Vétkeztünk, mert szólottunk az Úr ellen és te ellened; imádkozzál az Úrhoz, hogy vigye el rólunk a kígyókat. És imádkozék Mózes a népért. És monda az Úr Mózesnek: Csinálj magadnak mérges- kígyót, és tűzd fel azt póznára: és ha valaki megmarattatik, és feltekint arra, életben maradjon. Csinála azért Mózes rézkígyót, és feltűzé azt póznára. És lőn, hogy ha a kígyó valakit megmar vala, és az feltekinte a rézkígyóra, életben marada” (4 Móz. 21,5-9)

Az Úr Jézus így jelenti  meg kivégzésének módját: „És ahogyan Mózes felemelte a kígyót a pusztában, úgy kell az Emberfiának is felemeltetnie, Hogy valaki hiszen őbenne, el ne vesszen, hanem örök élete legyen” (Ján. 3,14-15)

De később Izráel fiai már nem az élő és szabadító Istent imádták, hanem a póznára tűzött érckigyót, mindaddig, amíg Ezékiás nem lett a király: „Ő szüntette meg az áldozóhalmokat, összezúzta a szent oszlopokat, kivágatta a szent fákat, és darabokra törette a rézkígyót, amelyet Mózes készített; mert Izráel fiai mindaddig annak tömjéneztek, és Nehustánnak nevezték” (2Kir. 18,4).

1 Kor. 10,10 Se pedig ne zúgolódjatok* miképpen ő közülük zúgolódtak némelyek, és elveszének a pusztító keze által. Mert ezért sújtott le rájuk, és veszítette el őket a pusztító angyal.

*Zúgolódik ((go/n/ggüdzó): morog. Félhangosan, fogai között mormolja elégedetlenségét, morogva beszél, zúgolódik.

1 Kor. 10,11 Mindezek pedig példaképpen* előképként estek rajtuk, és történt velük, megírattak pedig a mi tanulságunkra figyelmeztetésül. Azért írták le, hogy okuljunk belőlük mi, akikhez az időknek, a világkorszakoknak vége elérkezett, akik a végső, utolsó időkben élünk**

*Példaképpen [(tüposz): előre mutató értelemben: példa, (minta)kép; példa (figyelmeztetésre).. Előre felvázolt, megrajzolt forma); előkép.

**És az apostol újra és újra figyelmeztet: „Mert amelyek régen, hajdan, előre megírattak, a mi tanulságunkra, a mi tanításunkra, és okulásunkra írattak meg: hogy békességes, és reményteljes tűrés, és állhatatosság, és kitartás által, és az írásoknak vigasztalása, buzdítása, bátorítása által reménységünk legyen.

[Más fordítás: Hogy az Írásból származó béketűrés és vigasztalás által türelmet és vigasztalást merítsünk reményünk megőrzésére](Róm. 15,4).

1 Kor. 10,12 Azért aki azt hiszi, azt gondolja, és úgy véli, hogy áll, vigyázzon, és ügyeljen, hogy el ne essék.

1 Kor. 10,13 Nem egyéb, hanem csak emberi kísértés esett rajtatok: de hű az Isten, aki nem hagy titeket feljebb, vagyis erőtökön felül kísértetni, mint elszenvedhetitek; sőt a kísértéssel egyetemben a kimenekedést, a szabadulás lehetőségét, a kivezető utat is el fogja készíteni, és megadja majd, hogy elszenvedhessétek, hogy képesek legyetek elviselni

[Más fordítás: Eddig emberi erőt meghaladó kísértés még nem ért titeket], *

*Azt jelenti ki az Úr, hogy miért hagyja, hogy hamis tanítók, próféták szóljanak az Ő népéhez: „Ha próféta vagy álomlátó támad közötted, és jelet vagy csodát ad tudtodra. És bekövetkezik az a jel vagy csoda, amelyről beszélt neked, és azt mondta, hogy kövessünk és tiszteljünk más isteneket, akiket nem ismertél. Akkor se hallgass annak a prófétának a beszédére, vagy arra az álomlátóra, mert csak próbára tesz benneteket Istenetek, az ÚR, hogy megtudja, valóban teljes szívvel és egész lényetekkel szeretitek-e Isteneteket, az Urat” (5 Móz. 13,1-3).

1 Kor. 10,14 Azért kedveseim, szeretteim, szerelmeseim, kerüljétek, és távoztassátok el a bálványimádást. És fussatok, meneküljetek a bálványok tiszteletétől*

*Az Úr parancsa: „Ne legyen más istened rajtam kívül” (2Móz. 20,3)

Hiszen a bálványok imádása a gonosz szellemek imádását jelenti, hiszen: „… tudjuk, hogy egy bálvány sincs a világon…” (1 Kor. 8,4)

Hanem a bálvány mögött gonosz  szellemek vannak :„A többi emberek pedig…nem tértek meg az ő kezeik csinálmányaitól, hogy ne imádnák a gonosz szellemeket, és az arany és ezüst és érc és kő és fa bálványokat, amelyek nem láthatnak, sem hallhatnak, sem járhatnak” (Jel. 9,20)

Ezért az apostoli gyűlés a pogányokból lett keresztények felé így rendelkezik: „hanem rendeljük el nekik, hogy tartózkodjanak a bálvány okozta tisztátalanságtól, a paráznaságtól, a megfulladt állattól és a vértől” (Csel. 15,20)

János apostol is erre inti Krisztus népét: „Fiacskáim, oltalmazzátok meg magatokat a bálványoktól” (1 Ján. 5,21)

Pál apostolon keresztül pedig kijelentést nyernek azok a tisztátalanságok, amikbe ezek a gonosz szellemek beleviszik az embereket: „Mert elég nékünk, hogy életünk elfolyt idejében a pogányok akaratát cselekedtük, járván feslettségekben, kívánságokban, részegségekben, dobzódásokban, ivásokban és undok bálványimádásokban” (1 Pét. 4,3).

1 Kor. 10,15 Mint okosokhoz szólok, és úgy szólok hozzátok, mint bölcsekhez. Úgy beszélek veletek, mint akikről tudom, hogy eszeteket használjátok. Ítéljétek meg ti, amit mondok.

1 Kor. 10,16 A hálaadásnak pohara, kelyhe, amelyet megáldunk, nem a Krisztus vérével való közösségünk-e? A kenyér, amelyet megszegünk, amelyet megtörünk nem a Krisztus testével, azaz (szóma): személyével való közösségünk-e?

1 Kor. 10,17 Mert egy a kenyér, és egyetlen test, azaz (szóma): személy vagyunk sokan; mert mindnyájan az egy kenyérből részesedünk*

*Hiszen: „Ti pedig a Krisztus teste, azaz (szóma): személye vagytok, és tagjai rész szerint, vagyis egyenként egy-egy funkciót végző tagja vagytok” (1 Kor. 12,27)

 „Mert miképpen egy testben sok tagunk van, vagyis ahogyan az ember személyének többféle szerepe, helyzete, működése, minden tagjának pedig nem ugyanazon cselekedete, tennivalója, feladata, működése, rendeltetése van. Azonképpen sokan egy test, azaz egy (szóma): személy vagyunk, egy (szómát): személyt képezünk a Krisztusban, egyenként pedig egymásnak tagjai, vagyis egy-egy funkciót végző része vagyunk” (Róm. 12,4-5)

Mert Ő a feje az Egyháznak: „amely az Ő teste, azaz az Ő (szóma): személye, teljessége Őnéki, amely telítve van azzal, aki mindeneket betölt mindenekkel. Aki mindenben mindent teljessé tesz” (Eféz. 1,23)

 Ez éppen úgy van, mint: „ahogyan a test vagyis a (szóma): a személy egy és sok tagja, vagyis sok funkciót végző része van, az egy testnek tagjai pedig, noha sokan vannak, mind  egy test, azonképpen a Krisztus is.

[Más fordítás: Mert úgy van a Krisztussal is, mint a testtel, amely egy, azonban tagja sok van: a test valamennyi tagja, valamennyi funkciót végző része noha sok, mégis egy testet egy személyt alkot]. Hiszen egy Szellem által, vagyis egy Szellembe mi is mindnyájan egy testté, azaz egy seméllyé meríttettünk be, akár zsidók, akár görögök, akár rabszolgák, akár szabadok, és mindnyájan egy Szellemmel itattattunk meg. Mert a test sem egy tagból áll, hanem sokból” (1 Kor. 12,12-14).

1 Kor. 10,18 Tekintsétek meg, és nézzétek csak a hústest szerint való Izraelt! Akik az áldozatokat eszik, avagy nincsenek-e közösségben az oltárral? Akik az áldozatok húsából esznek, nemde az oltár részesei?

1 Kor. 10,19 Mit mondok tehát? Mit akarok ezzel mondani? Hogy a bálvány, vagyis a bálványkép valami, vagy hogy a bálványáldozat valami? Talán azt, hogy az áldozati hús vagy a bálvány ér valamit?*

*Dávid megvallása: „Mert a nemzeteknek minden istene bálvány, az Úr pedig egeket alkotott” (Zsolt. 96,5)

Az apostol megvallása: „tehát… tudjuk, hogy egy bálvány sincs a világon, és hogy Isten sincs senki más, hanem csak egy. Mert ha vannak is úgynevezett istenek akár az égben, akár a földön, aminthogy van sok isten és sok úr. Mindazáltal nekünk egy Istenünk van, az Atya, akitől van, és akiből ered, származik a mindenség, mi is Őbenne. S akiért, és aki végett mi is vagyunk. És egy Urunk, a Jézus Krisztus, aki által van a mindenség, vagyis akin keresztül támadott a mindenség, és mi magunk is rajta keresztül Őáltala” (1 Kor. 8,4-6).

1 Kor. 10,20 Sőt, hogy amit a pogányok, azaz a nemzetek áldoznak, ördögöknek, azaz démonoknak áldozzák és nem Istennek; nem akarom pedig, hogy ti az ördögökkel, azaz a démonokkal legyetek közösségben.

 [Más fordítás: Igazán nem óhajtom, hogy közösségre lépjetek a gonosz szellemekkel, hogy a démonok társai legyetek]*

*Hiszen Isten parancsa így hangzott népéhez: „Ne áldozzák többé véres áldozataikat az ördögöknek, a haszontalan, bálványoknak, akikkel ők paráználkodnak. Örökkévaló rendtartás legyen ez nékik nemzetségről nemzetségre” (3 Móz. 17,7)

De Isten népe nem hallgatott az Úrra: „És meghízott Jesurun, és rugódozott, és kirúgott a hámból. Meghíztál, megkövéredtél, elhájasodtál. És elhagyá, elvetette Istent, teremtőjét, alkotóját, és megveté, elhagyta az ő üdvösségének kőszikláját. Idegen istenekkel ingerelték, utálatosságokkal bosszantották. Ördögöknek, azaz gonosz, tisztátalan szellemeknek áldoztak, nem Istennek; isteneknek, akiket nem ismertek; újaknak, akik csak most támadtak, akik nemrég jöttek, akiket nem rettegtek, és nem féltek a ti atyáitok. A Kősziklát, aki szült, aki nemzett téged, elfeledted; megfelejtkeztél Istenről, aki nemzett, és világra hozott téged” (5 Móz. 32,15-18)

„Sőt összeelegyedtek a pogányokkal, és eltanulták cselekedeteiket. És tisztelték azoknak bálványait, és tőrré levének azok reájuk, amelyek csapdába ejtették őket. És feláldozák fiaikat és leányaikat az ördögöknek, azaz a démonoknak.  Ártatlan vért ontottak, fiaik és leányaik vérét, akiket a kánaáni bálványoknak áldoztak, vérontással gyalázták, és fertőztették meg az országot, és a földet öldökléssel. És tisztátalanokká lőnek cselekedeteikben, paráznákká tetteikben, és beszennyezték magukat” (Zsolt. 106,35-39)

A csapások nem indították az embereket megtérésre, sőt a démonok megakadályozták, hogy Istenhez térjenek: „A többi ember pedig, akiket nem öltek meg ezek a csapások, nem tértek meg kezük alkotásaitól, hanem imádták a bálványokat, vagyis az ördögöket, azaz a démonokat. Amelyeket aranyból és ezüstből, rézből, kőből meg fából készítettek, és amelyek sem látni, sem hallani, sem járni nem tudnak; és nem tértek meg gyilkosságaikból, varázslásaikból, paráználkodásaikból és lopásaikból sem” (Jel. 9,20-21).

1 Kor. 10,21 Nem ihatjátok az Úr poharát, vagyis kelyhét is, és az ördögök, azaz a démonok poharát, vagyis kelyhét is. Nem lehettek az Úr asztalának és az ördögök, azaz a démonok asztalának részesei*

*Mert: „… mi egyezsége Krisztusnak Béliállal?...” (2 Kor. 6,15)

Hiszen: „Senki sem szolgálhat két úrnak. Mert vagy az egyiket gyűlöli, és a másikat szereti; vagy az egyikhez ragaszkodik és a másikat megveti…” (Mát. 6,24) 

„Azért aki méltatlanul, illetéktelenül, érdemtelenül eszi e kenyeret, vagy issza az Úrnak poharát, vagyis kelyhét, az valaminek áldozatául esett, és így vádolhatóvá lesz az Úr személye és vére ellenére” (1 Kor. 11,27).

1 Kor. 10,22 Vagy haragra, vagy talán féltékenységre ingereljük* az Urat? Avagy erősebbek vagyunk-e nálánál?**

*Így szól az Úr az Ő népéről: „Azzal ingereltek ők, ami nem isten; hiábavalóságaikkal bosszantottak engem; én pedig azzal ingerlem őket, ami nem népem: bolond nemzettel bosszantom őket” (5 Móz. 32,21).
**Jób megvallása: „Ha erőre kerülne a dolog? Ímé, ő igen erős…” (Jób. 9,19)

„Mert az ÚR, a te Istened emésztő tűz, féltőn szerető Isten!” (5Móz. 4,24)

És az apostol megvallása, Isten nem változott: „Mert a mi Istenünk emésztő tűz” (Zsid. 12,29).

1 Kor. 10,23 Minden szabad, minden megengedett nékem, de nem minden használ; minden szabad, minden megengedett nékem, de nem minden épít. nem minden szolgál javunkra, épülésünkre*

*És a kijelentés így folytatódik: „Minden szabad nékem, de nem minden használ; minden szabad nékem, de én nem adatom valakinek hatalma alá, csakhogy ne váljak semminek a rabjává” (1 Kor. 6,12).

1 Kor. 10,24 Senki ne keresse, ami az övé, senki ne keresse a maga javát, a maga érdekét, előnyét, hanem mindenki csak azt, ami a másé, azaz a másik javát*

*És megismétli az apostol a figyelmeztetést: „és senki se a maga hasznát nézze, hanem mindenki a másokét is. Az az indulat legyen bennetek, ami Krisztus Jézusban is megvolt” (Fil. 2,4-5)

Azt értem ezalatt, hogy: „Mindenikünk tudniillik az ő felebarátjának a közel levő embernek, szomszédnak kedveskedjék, legyen szolgálatára, törekedjen szeretetre méltónak lenni annak javára, épülésére, megerősítésére.

 [Más fordítás: Közülünk mindenki felebarátjának, embertársának, szomszédjának tetszését, kedvét, javát és épülését keresse, hogy azt munkálja, ami az építéshez jó](Róm. 15,2)

„mint ahogyan én is mindenben mindenkinek igyekszem kedvére lenni, nem a magam hasznát keresve, hanem a többiekét, hogy üdvözüljenek” (1 Kor. 10,33)

„Azért tehát törekedjünk azokra a dolgokra, és igyekezzünk elérni azt, amik a békességre, - vagyis arra az állapotra, amelyben minden a maga helyén van: épség, jó egészség, jólét, a veszély érzetétől való mentesség, boldogság, boldogulás, mégpedig mind az egyén, mind a közösség vonatkozásában, - és az egymás épülésére valók, és megerősítésére szolgálnak” (Róm. 14,19).

1 Kor. 10,25 Mindent, amit a mészárszékben, vagy a húspiacon, a húscsarnokban árulnak, és ott vásároltok, megehettek anélkül, hogy lelkiismereti kérdést csinálnátok belőle. Semmit sem tudakozódván, és ne kérdezgessetek semmit a lelkiismeret miatt*

*Azért ne: „Mert Istennek minden teremtett állata jó, és semmi sem megvetendő, ha hálaadással élnek azzal” (1 Tim. 4,4)

„Tudom és meg vagyok győződve az Úr Jézusban, hogy semmi, vagyis egyetlen dolog sem tisztátalan, vagy közönséges, beszennyezett, bemocskolt, szentségtelen önmagában: hanem bármi csak annak a személynek tisztátalan, aki tisztátalannak tartja. Csak ha valaki valamit beszennyezettnek gondol, annak az beszennyezetté lesz” (Róm. 14,14)

Ugyanis: „Minden tiszta a tisztáknak: de a megfertőztetetteknek és hitetleneknek semmi sem tiszta; hanem megfertőztetett, és szennyes azoknak mind elméjük, mind lelkiismeretük” (Tit. 1,15).

1 Kor. 10,26 Mert az Úré a föld és annak teljessége minden gazdagsága, és minden, ami azt betölti*

*Dávid éneke: „Az Úré a föld s annak teljessége, és ami azt betölti; a föld kereksége s annak lakosai” (Zsolt. 24,1)

Az Úr kijelentése: „Ha megéhezném, nem mondanám meg néked, mert enyém e világ és ennek mindene, és ami betölti” (Zsolt. 50,12)

És Dávid válasza: „Tieid az egek, a föld is a Tied: e világot minden benne valóval te fundáltad, Te hoztad létre a földkerekséget és azt, ami betölti” (Zsolt. 89,12).

1 Kor. 10,27 Ha pedig valaki meghív titeket a hitetlenek közül, és el akartok menni, mindent amit elétek hoznak, amit elétek raknak, megehettek, semmit sem tudakozódván a lelkiismeret miatt. Ne kérdezgessetek semmit, ne kutatgassatok lelkiismereti okokból.

1 Kor. 10,28 De ha valaki ezt mondja néktek: Ez bálványáldozati hús, vagyis ez bálványoknak szentelt áldozat, ne egyétek meg, ne egyetek belőle; azért, aki megjelentette, vagyis a figyelmeztető miatt. A miatt, aki szóvá tette, és a lelkiismeretért. Mert az Úré a föld és annak teljessége, gazdagsága*

*És azért ne egyétek, mert: „… nem mindenkiben van meg ez az ismeret, sőt némelyek a bálványimádás régi szokása szerint a húst még mindig bálványáldozati húsként eszik, és lelkiismeretük, mivel erőtlen, beszennyeződik” (1Kor. 8,7)..

1 Kor. 10,29 De nem a tulajdon lelkiismeretet értem, hanem a másikét, a figyelmeztetőét. Mert miért ítélje el az én szabadságomat a más lelkiismerete?

[Más fordítás: Lelkiismeretről beszélek, de nem a sajátunkról, hanem a másikéról. Mert miért vádolja az én szabadságomat a másik lelkiismerete]*

*Hát:Ne rágalmaztassák azért a ti javatokat. [Más fordítás: Ne engedjétek tehát ócsárolni szabadságotokat, és ne hagyjátok, hogy a jóról, amit tesztek, szitkozódva, becsmérelve, gonoszul beszéljenek, úgy hogy az ártson nektek]” (Róm. 14,16).

1 Kor. 10,30 Ha pedig én hálaadással veszek részt, hálaadással eszem az ételből, miért káromoltatom? Miért hozzon rossz hírbe, vagy miért szidjon, becsméreljen valaki azért, amiért én hálákat adok?*

*Mert én: „Tudom és meg vagyok győződve az Úr Jézusban, hogy semmi sem tisztátalan vagy beszennyezett, közönséges, bemocskolt, szentségtelen önmagában: hanem bármi csak annak a személynek tisztátalan, aki tisztátalannak tartja. Csak ha valaki valamit beszennyezettnek gondol, annak az beszennyezetté lesz” (Róm. 14,14)

„Mert Istennek minden teremtett állata jó, és semmi sem megvetendő, ha hálaadással élnek azzal” (1 Tim. 4,4).

1 Kor. 10,31 Azért akár esztek, akár isztok, akármit cselekszetek, mindent az Isten dicsőségére műveljetek*

*És így folytatódik a kijelentés:  „És mindent, amit csak cselekesztek szóval vagy tettel, mindent az Úr Jézusnak nevében cselekedjetek, hálát adván az Istennek és Atyának Őáltala” (Kol. 3,17).

1 Kor. 10,32 Meg ne botránkoztassátok* vagyis ne teremtsetek alkalmat az esésre, a botlásra, és el ne tántorítsátok, se a zsidókat, se a görögöket, azaz a pogányokat,  a nemzetbelieket, se az Isten gyülekezetét,azaz a kihívottak közösségét, eklézsiáját. Megütközésre ne adjatok okot**

*Botránkoztassátok (aproszkoposz): eltántorít; alkalmat teremt az esésre, botlásra.

**Az Úr Jézus kijelentése, mert: „Aki pedig megbotránkoztat, alkalmat teremt az esésre, botlásra, aki eltántorít egyet e kicsinyek közül, akik én bennem hisznek, jobb annak, hogy malomkövet kössenek a nyakára, és a tenger mélységébe vessék” (Mát. 18,6)

„Annakokáért egymást, vagyis egyik a másikat többé ne ítélgessük, hanem inkább azt tartsátok, hogy a ti atyátokfiának ne szerezzetek, és ne okozzatok megütközést vagy megbotránkozást. azaz elbotlást, fennakadást, megtorpanást, hanem annál a döntésnél maradjatok meg inkább, hogy ütközést vagy kelepcét, botláskövet - vagy olyasmit, ami elgáncsolja - a testvér elé nem fogtok vetni” (Róm. 14,13)

Ahogyan mi: „Senkinek semmiféle megütközést nem okozunk, hogy a szolgálatunk ne szidalmaztassék” (2 Kor. 6,3).

1 Kor. 10,33 Miképpen én is mindenkinek mindenben kedvében járok, és kedveskedem, nem keresvén a magam hasznát, - nem azt keresem ami nekem hasznos - hanem a sokaságét, ami másoknak van javára, hogy megtartassanak. azaz üdvözüljenek*

*Hát: „Ne nézze kiki a maga hasznát, hanem mindenki a másokét is. Annakokáért az az indulat legyen bennetek, mely volt a Krisztus Jézusban is” (Fil. 2,4-5)

„Mindenikünk tudniillik az ő felebarátjának, a közel levő embernek, szomszédnak kedveskedjék, legyen szolgálatára, és törekedjen szeretetre méltónak lenni, annak javára, épülésére, megerősítésére

[Más fordítás: Közülünk mindenki felebarátjának, embertársának, szomszédjának tetszését, kedvét, javát és épülését keresse, hogy azt munkálja, ami az építéshez jó]” (Róm. 15,2)




Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Köszönöm, hogy hozzászólásoddal megtisztelsz. Ám ha vitatkozni, vagy kötözködni van kedved, arra kérlek, azt ne itt gyakorold.