Kol.
4,1 Ti urak, ami igazságos és méltányos, a ti
rabszolgáitoknak megadjátok, tudván, hogy néktek is van Uratok mennyekben*
*Az efézusi gyülekezetet is erre figyelmezteti az apostol: „Ti
is urak, ugyanazt cselekedjétek ővelük, elhagyván a fenyegetést; tudván, hogy a
ti Uratok is mennyben van, és személyválogatás részlehajlás,
kedvezés nincsen Őnála; [Más fordítás: Hasonlóképpen, ti is, akiknek szolgáitok vannak,
bánjatok jól velük, és többé ne fenyegessétek őket! Jusson eszetekbe, hogy a ti
Uratok, Jézus a Mennyben van! Ő azonban a ti szolgáitoknak is Ura, aki
mindenkit igazságosan ítél” (Eféz.
6,9).
Mert:
„Aki pedig igazságtalanul cselekszik, és igazságtalanságával
kárt tesz, azt kapja vissza, amit tett; és nincsen személyválogatás,
részrehajlás” (Kol. 3,25).
„Ugyanis:
Isten nem személyválogató, nem részlehajló” (Róm. 2,11).
„Mert az Úr, a ti Istenetek, isteneknek Istene, és uraknak Ura; nagy,
hatalmas, erős és rettenetes Isten, aki nem személyválogató, sem ajándékot el nem
fogad, és akit nem lehet megvesztegetni” (5 Móz. 10,17).
„Azért az Úr félelme / tisztelete
legyen rajtatok, vigyázzatok arra, amit tesztek; mert az Úrnál, a mi
Istenünknél nincsen hamisság, sem személyválogatás, sem ajándékvétel, vagy
vesztegetés elfogadása” (2 Krón.
19,7).
Hát
ezért: „Ne uralkodjál rajta kegyetlenül,
hanem tiszteld a te Istenedet” (3 Móz. 25,43).
Kol. 4,2 Az imádságban állhatatosak, kitartóak és éberek legyetek, vigyázván,
és őrködve virrasszatok abban
hálaadással;
Kol. 4,3 Imádkozván egyszersmind mi érettünk is, hogy
az Isten nyissa meg előttünk az ige ajtaját, hogy szólhassuk a Krisztus titkát,
amely miatt most fogoly is
vagyok, amelyért bilincset is
viselek;
Kol. 4,4 Hogy nyilvánvalóvá, és világossá tegyem azt
úgy, amint nékem szólnom kell, ahogy
azt hirdetnem kell*
*Az apostol arra figyelmezteti a hívőket, hogy: „Szüntelenül imádkozzatok” (1Thessz. 5,17).
Mégpedig a Szent Szellem által: „Minden imádságotokban és
könyörgésetekben imádkozzatok mindenkor a Szellem által. Éppen azért legyetek
éberek, teljes állhatatossággal könyörögve az összes szentekért; és énértem is,
hogy adassék nekem az ige, ha szóra nyitom a számat, hogy bátran ismertessem
meg az evangélium titkát” (Eféz. 6,18-19).
Az
apostol ezt kéri a Rómabeli gyülekezettől is: „Kérlek pedig titeket atyámfiai, testvérek a mi Urunk
Jézus Krisztusra és a Szent Szellem szerelmére, tusakodjatok velem együtt az
imádkozásokban, énérettem Isten előtt. [Más fordítás: Urunkon, a
Krisztus Jézuson át és a Szellem szeretete által arra bátorítalak, és
buzdítalak titeket testvéreim, hogy Istennek mondott imádságaitokban küzdjetek
velem együtt, értem]” (Róm. 15,30).
És
kijelentést nyer az is, hogy az ima egyben harc is, ezért: „Álljatok hát elő
körül övezvén derekatokat igazlelkűséggel,
- hogy készen állhassatok a harcra -
és felöltözvén a megigazultság mellvasába. És mindent, amit csak cselekesztek
szóval vagy tettel, mindent az Úr Jézusnak nevében cselekedjetek, hálát adván
az Istennek és Atyának Őáltala” (Eféz. 6,14.17).
„Testvéreim, így
imádkozzatok értünk is”
(1Thessz.
5,25).
„… hogy terjedjen az Úr
igéje, és úgy dicsőítsék, ahogyan nálatok is” (2 Thess. 3,1).
„amelyért még
bilincseket is viselek, mint egy gonosztevő. Az Isten igéje viszont nincs
bilincsbe verve” (2Tim. 2,9).
Kol. 4,5 Bölcsen viseljétek magatokat* ismeret és
tapasztalat legmagasabb szintű, érett, megfontolt alkalmazásával a kívül valók** irányában, a jó alkalmatosságot*** az alkalmas / megfelelő időt áron
is megváltván****és kihasználva a lehetőséget, megragadva az
alkalmat, és Jézus életével kiszabadítva a bűn és a sátán rabszolgaságából őket*****
*Bölcsen viseljétek magatokat (szophia): a tudás, ismeret és tapasztalat legmagasabb szintű, érett, megfontolt
alkalmazásával.
**Kívül valók (exó):
idegenek.
***Alkalmatosság (kairosz):
alkalom, alkalmas / megfelelő idő.
****Áron is megváltván (exagoradzó): kihasználva a lehetőséget, megragadva az alkalmat, és Jézus vérével / életével kiszabadítva a bűn és a
sátán rabszolgaságából őket.
*****És így folytatódik a kijelentés: „Ezt pedig cselekedjétek, tudván,
és felismerve
az időt, hogy ideje már, hogy az álomból, a szellemi kábultságból felserkenjünk, és fölkeljünk.
Mert most közelebb van hozzánk az üdvösség, mint amikor hívőkké lettünk”
(Róm. 13,11).
És: „Mivel az Úr félelme / tisztelete átjár bennünket, igyekszünk meggyőzni,
és
megnyerni az embereket, hiszen az Isten ismer minket…” (2 Kor. 5,11).
De arra is: „jól vigyázzatok, hogyan éltek, ne
esztelenül, hanem mint bölcsek: Áron is megvegyétek az alkalmatosságot, és kihasználva
az alkalmas időt, mert a napok, és idők
gonoszok” (Eféz. 5,15-16).
És aki
hirdeti az Igét: „Szükséges,
hogy a kívülállóknak is jó véleményük legyen róla, nehogy gyalázatba és az
ördög csapdájába essen” (1Tim. 3,7).
„Ezt
pedig azért mondom, testvéreim, mert a hátralevő idő rövidre szabott” (1
Kor. 7,29) .
Kol. 4,6 A ti beszédetek a ti Igéitek mindenkor* azaz minden időben kellemetes, kedves; megnyerő,
elfogadható legyen, sóval,
vagyis a Szent Szellemmel fűszerezett,
és ízesített; hogy tudjátok, hogy kinek milyen választ kell adnotok**
*Mindenkor (pantote): minden időben.
**Maga a testté lett Ige mutat példát arra, hogy
hogyan kell hirdetni az Igét: „És mindnyájan… elálmélkodnak kedves beszédein, amelyek szájából
származtak, és
csodálattal hallgatták a gyönyörű szavakat, amiket mondott…” (Luk. 4,22).
Az Úr Jézus így figyelmezteti az Övéit: „… Legyen bennetek só…”(Márk. 9,50).
És hogy mit jelent a só, arról így szól a
feltámadott Úr: „…
monda azért nékik / a tanítványainak, és a
mindenkori Övéinek Jézus: Békesség néktek! Amiként engem küldött vala az Atya, én is
akképpen küldelek titeket. És mikor ezt mondta, rájuk lehelt, és így folytatva monda nékik: Vegyetek Szent Szellemet” (Ján. 20,21-22).
Mert: „Vajon ízetlen, sótalan étket eszik-é az ember;
avagy kellemes íze van-é a tojásfehérnek, amiből hiányzik a lényeg, a belseje?” (Jób. 6,6).
Kol.
4,7 Minden én dolgaimat, és az én egész helyzetemet
megismerteti veletek Tikhikus, a szeretett atyafi, testvér, és hűséges, megbízható szolga
és rabszolgatársam az Úrban;
Kol.
4,8 Akit éppen a végett küldtem hozzátok, hogy megismerje a
ti dolgaitokat, és ti is megismerjétek
körülményeinket, és
megvigasztalja, és felbátorítsa a ti szíveteket, a ti bensőtöket.
Kol.
4,9 Onézimussal együtt megy, a hű és szeretett atyafival,
testvérrel, ki ti közületek való; minden itteni dolgot, mindent, ami itt történik, megismertetnek és tudatnak ők
veletek*
*Mert: „Tudtotokra akarom pedig adni, atyámfiai, testvérek, hogy az
én dolgaim, a jelen körülményeim, és helyzetem inkább előmenetelére, és
hasznára vannak az evangéliumnak, mert: az örömüzenet
előrehaladását, és terjedését szolgálják.
Annyira, hogy a Krisztusban ismertté,
és híressé lett az én fogságom a császári testőrség egész házában, az
egész pretóriumban és mindenki más előtt; Sőt: a többiek körében
is köztudomású lett, hogy bilincseimet Krisztusért viselem” (Fil. 1,12-13).
És hogy a
gyülekezetek megvigasztalódjanak, Tikhikoszt küldi hozzájuk az apostol: „Hogy pedig ti is
megtudjátok, mi van velem, és hogyan élek, mindent elmond nektek Tikhikosz, az
Úrban szeretett testvér és hű diakónus, akit éppen azért küldtem hozzátok, hogy
értesüljetek helyzetünkről, és megvigasztalja szíveteket” (Eféz. 6,21-22).
Mert az apostolt Jeruzsálemben
elfogták, és Rómába szállították, mint foglyot, de itt is a Krisztust hirdette:
„Mikor pedig Rómába megérkeztünk, a százados átadá
a foglyokat a testőrsereg fővezérének. Pálnak azonban megengedteték, hogy külön
lakjék az őt őriző vitézzel, katonával. Marada pedig Pál két egész esztendeig
az ő saját bérelt szállásán, és mindazokat befogadja vala, kik őhozzá menének,
akik felkeresték. Prédikálván az Istennek országát és tanítván az Úr Jézus
Krisztus felől való dolgokat teljes bátorsággal, minden tiltás, és
akadályoztatás nélkül” (Csel. 28,16.30-31).
Kol.
4,10 Köszönt titeket Aristárkhus, az én fogolytársam, és
Márk, a Barnabás unokatestvére, ki felől parancsolatokat vettetek: ha hozzátok
megy, és ha megérkezik hozzátok, fogadjátok őt szívesen,
Kol.
4,11 És Jézus, kit Justusnak is hívnak, kik a zsidók - a judabeliek - közül valók: csak ezek azok a munkatársaim
az Isten országában, akik nékem vigasztalásomra voltak. [Más fordítás: A zsidók közül
csupán ők munkatársaim az Isten országa hirdetésében, és építésében. Ők, akik
segítségemre szolgáltak, és mellém álltak]*
*De: „Azért kérlek, hogy ne csüggedjetek, ne veszítsétek
el bátorságotokat, és ne gyengítsenek el az én tiérettetek való nyomorúságaim,
az elszenvedett megpróbáltatásaim, szorongattatásom, és az üldözésem miatt,
amelyek néktek dicsőségetekre szolgálnak” (Eféz. 3,13).
És én: „Bízom pedig az Úrban, hogy magam is csakhamar el
fogok menni, hogy nemsokára magam is indulhatok hozzátok, és hamarosan
meglátogatlak benneteket” (Fil. 2,24).
Kol. 4,12 Köszönt titeket Epafrás, ki ti közületek
való, Krisztusnak szolgája, aki mindenkor küzd ti érettetek imádságaiban, hogy
megállhassatok tökéletesen és teljes meggyőződéssel, teljes bizonyossággal,
állhatatosan, célba érkezetten, megmaradjatok az Istennek minden akaratában. [Más fordítás: Azért imádkozom, hogy szellemileg érettek
legyetek, és minden helyzetben egészen biztosan tudjátok, hogy mi az Isten
akarata].
Kol. 4,13 Mert bizonyságot teszek ő felőle, hogy sokat
fárad, és keményen küzd érettetek és azokért, kik Laodiceában
és Jerápolisban vannak*
*És folytatja az apostol: „Úgy ahogy tanultátok
is Epafrástól, a mi Isten
szerinti szeretettel szeretett rabszolgatársunktól, aki hűséges, megbízható rabszolgája tiérettetek a Krisztusnak” (Kol. 1,7).
Epafrás
hű volt Urához az Úr Jézus Krisztushoz, és tanítójához, Pál apostolhoz, akivel
együtt szolgált, és aki nem hagyta őt el a fogságban sem: „Köszönt téged Epafrás, az
én fogolytársam a Krisztus Jézusban” (Filem. 1,23).
És
hogy mit tanultak Epafrástól, azt így jelenti ki a Szent Szellem: „Továbbá, Atyámfiai, amik
csak igazak, amik csak tisztességesek, amik csak igazságosak, amik csak
tiszták, amik csak kedvesek, amik csak jó hírűek; ha valami nemes, ha valami
dicséretes, ezekről gondolkodjatok. Amiket tanultatok is, el is fogadtatok,
hallottatok is, láttatok is én tőlem, azokat cselekedjétek; és a békességnek
Istene veletek lesz” (Fil. 4,8-9).
Kol.
4,14 Köszönt titeket Lukács, ama szeretett orvos, a mi kedves barátunk, és Démás.
Kol.
4,15 Köszöntsétek az atyafiakat, a testvéreket, kik
Laodiceában vannak, és Nimfást, és a házánál összegyűlt kihívott gyülekezetet, eklézsiát*
*Ismét kijelenti a Szent Szellem, hogy a gyülekezetek házanként vannak,
és a szolgáló testvérek megbecsülésére hívja fel a szentek figyelmét: „És köszöntsétek azt a
kihívott gyülekezetet, eklézsiát, mely az ő házukban van….” (Róm. 16,5).
„Sokszor köszönt titeket az Úrban Akvila és Priszka a házuknál levő
gyülekezettel együtt” (1 Kor. 16,15-19).
És ez így volt Kolosséban,
és Filemonnál is: És így köszönti az apostol Filemont:
„…és a te házadnál való gyülekezetnek” (Filem. 1,2).
Kol. 4,16 És mikor felolvastatik
nálatok e levél, cselekedjétek meg, hogy a laodiceaiak kihívott gyülekezetében, eklézsiájában is felolvastassék, és hogy a
Laodiceából átveendő levelet ti is felolvassátok.
Kol.
4,17 És mondjátok meg Arkhippusnak: Vigyázz, legyen gondod a
szolgálatra, hogy betöltsed azt, melyre vállalkoztál az Úrban.
Kol.
4,18 A köszöntés a saját kezemmel, a Páléval, van írva.
Emlékezzetek meg az én bilincseimről, az én fogságomról! A kegyelem veletek.
Ámen. / A Kolossébeliekhez íratott Rómából, Tikhikus és Onésimus által /*
*A gyülekezetekhez írott
levekben a köszöntést saját kezűleg írja az apostol: „A köszöntést én Pál írom a
saját kezemmel, ami ismertető hitelesítő jele minden levelemnek. Így írok”
(2 Thess. 3,17).
„A köszöntést a saját
kezemmel írtam, a Páléval.
Ez a sajátkezű üdvözletem: Pál” (1 Kor. 16,21).
„Látjátok, mekkora betűkkel írok néktek a saját kezemmel!” (Gal. 6,11).
És teszi ezt a hamis tanítók miatt, ahogyan erről több
gyülekezetnek is ír: „hogy ne veszítsétek el egyhamar józanságotokat, és ne
rémítsen meg benneteket sem valamely szellemtől származó kijelentés, sem a mi
nevünkben elhangzó megnyilatkozás, sem valamiféle nekünk tulajdonított, és
állítólag tőlünk érkező levél…” (2
Thess. 2,2).
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Köszönöm, hogy hozzászólásoddal megtisztelsz. Ám ha vitatkozni, vagy kötözködni van kedved, arra kérlek, azt ne itt gyakorold.