„A bölcsesség künn szerül-szerte kiált; az utcákon [úton-útfélen, köztereken] zengedezteti [hallatja] az ő szavát. [szónokol; adja szózatát].
Lármás utcafőkön [utcasarkon;
a népsokaság főhelyén], kiált a kapuk
bemenetelin [bejáratánál, ajtóiban],
a városban [a városkapuk ajtóiban]
szólja az ő beszédit. [mondja mondásait] *(Péld 1,20-21)
*Ezért azt kérdezi az Úr: „Hát a bölcsesség nem kiált-é, és az
értelem (és az okosság) nem
bocsátja-é ki (nem hallatja-e) az ő
szavát? A magas helyeknek tetein, az úton, sok ösvény összetalálkozásánál áll
meg
(Más fordítások: Kiáll a magaslatok ormára, az útra, a
keresztutakra;
>Fönt a magaslaton az út fölött, ott áll, ahol az utak keresztezik egymást<).
A kapuk mellett a városnak bemenetelin, az ajtók bemenetelinél zeng.
(Más fordítás: A városba vivő kapuknál, a bejáratoknál
hangosan kiált).
Tinéktek (hozzátok) kiáltok, férfiak; és az én szóm az emberek fiaihoz van (szavam az
emberekhez szól)!” (Péld. 8,1-4).
És hogy miért azt Pál apostolon keresztül jelenti ki a
Szent Szellem: „Hogy vigasztalást [bátorítást] vegyen az ő szívük, egybeköttetvén [egyesíttetve] a(z) [(agapé):
Isten szerinti] szeretetben. És hogy eljussanak az értelem
meggyőződésének teljes gazdagságára, az Isten és az Atya és a Krisztus ama
titkának megismerésére.
[Más fordítás: „hogy szívükben megerősödve (felbátorodva)
és a szeretetben egyesülve
(összeforrva) eljussanak
a tökéletes (teljes) megismerés (megértés) minden gazdagságára: Isten titkának, Krisztusnak a megismerésére
(ismeretére)”]. Amelyben [Akiben] van a bölcsességnek és
ismeretnek [és a tudománynak; (gnószisz):
megismerés, ismeret, tudás.(főként a
kinyilatkoztatásból származó tudás)] minden kincse elrejtve. [(apokrüphosz): Benne rejlik a bölcsesség rejtett, titkos (a természeti
embernek hozzáférhetetlen) kincsei]” (Kol. 2,2-3).
Már Salamon azt tanácsolja, hogy Őrá, vagyis
Krisztusra figyeljünk: „Ha
figyelmeztetvén a bölcsességre a te füleidet (és ha figyelmesen hallgatsz a
bölcsességre). Hajtod a te elmédet
(és szívből törekszel) az értelemre. Igen (bizony), ha a bölcsességért kiáltasz, és az értelemért a te szódat felemeled
(és hangosan kéred), Ha (úgy) keresed azt, mint az ezüstöt, és mint az
(elrejtett) kincseket (úgy) kutatod azt: Akkor megérted az Úrnak
félelmét, és az Istennek ismeretére jutsz (akkor megérted, mi az ÚR
félelme, és rájössz, mi az istenismeret). Mert
(csak) az Úr ad bölcsességet, az ő
szájából (ismeret és) tudomány és
értelem származik” (Péld. 2,2-6).
Mert Ő, vagyis: …[Krisztus]
az Isten ereje [hatalma;
hatóereje] és az Isten bölcsessége.
Mert Ő adatott nékünk: „… bölcsességül… Istentől, [Isten
rendeléséből] és igazságul
[megigazulásunkká] szentségül [megszentelődésünkké]
és váltságul: [váltság általi
szabadításul]” (1Kor. 1,24.30)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Köszönöm, hogy hozzászólásoddal megtisztelsz. Ám ha vitatkozni, vagy kötözködni van kedved, arra kérlek, azt ne itt gyakorold.