Róm 2,1 [Ezért]
Nincs hát számodra mentség, [és
menthetetlen vagy] bárki vagy is, te ember, aki ítélkezel. Mert amikor [és amiben] mást elítélsz, [vagy
más felett ítélkezel] magadat marasztalod el, [mert magadra mondasz ítéletet] hiszen ugyanazt műveled [vagy hasonlókat teszel] te is, ítélkező,
[miközben ítélkezel]*
*Az Úr Jézus
figyelmeztetése: „Ne ítéljetek [és nehogy ítélkezzetek], hogy ne ítéltessetek [hogy fölöttetek se ítélkezzenek, és nehogy
elítéljenek titeket is]. Mert amilyen
ítélettel ítéltek [és
ítélkeztek, amilyen elmarasztaló ítéletet, és véleményt alkottok a felebarátaink magatartásáról, és
amilyen kedvezőtlen mellékértelemmel elítélitek, és bírálgatjátok, és
rosszalljátok őket], olyannal ítéltettek
[és olyannal fognak titeket is megítélni, és olyannal fognak fölöttetek is
ítélkezni], és amilyen mértékkel mértek,
[másoknak] olyannal
mérnek [majd vissza] néktek [is].
Előbb önmagadat ítéld meg: Miért nézed
[és miért nézegeted, és miért látod meg] pedig
a szálkát [vagy a forgácsot, a szilánkot], amely a te atyádfia [a te testvéred] szemében van, a gerendát [a
hosszú, nehéz fadarabot] pedig,
amely a te [saját] szemedben
van, nem veszed észre? Avagy mi módon [és hogyan] mondhatod a te atyádfiának [a te testvérednek, vagy
embertársadnak]: Hadd vessem ki, [hadd távolítsam el, és dobjam ki] a szálkát [a forgácsot, vagy a szilánkot] a te szemedből; holott ímé, a te szemedben gerenda [vagyis hosszú, nehéz fadarab] van? Képmutató [te színészkedő,
kétszínű], vesd [és dobd] ki előbb a gerendát [azt a
hosszú, nehéz fadarabot] a te
[saját] szemedből, és akkor gondolj arra
[mert azután fogsz elég élesen, és
tisztán látni ahhoz], hogy kivessed [és kidobjad] a szálkát [a forgácsot, vagy a szilánkot] a te atyádfiának [a te testvérednek] szeméből!” (Mát. 7,1-5).
És így folytatja az apostol: Ne szóljátok meg egymást, testvéreim. Aki
testvérét megszólja, vagy ítélkezik felette, az a törvény ellen szól, és a
törvény felett ítélkezik. Ha pedig a törvény felett ítélkezel, nem megtartója,
hanem ítélő bírája vagy a törvénynek. Egy a törvényadó és az ítélőbíró, aki
megmenthet és elveszthet. De ki vagy te, hogy ítélkezel felebarátod felett?” (Jak.
4,11-12)
„Te
kicsoda vagy, hogy kárhoztatod [elítéled,
vagy megbírálod] a más szolgáját? Az ő
tulajdon urának áll vagy esik, [mert saját Ura állítja talpra, vagy ítéli
el]. De meg fog állani [a talpán], mert az Úr által képes, hogy megálljon. [mert
hatalmas ereje van az Úrnak arra, hogy megerősítse, és felállítsa]” (Róm.
14,4).
Az ítélet Istené: „Te pedig miért kárhoztatod [vagyis miért
ítéled el] a te atyádfiát? [a
testvéredet] avagy te is miért veted meg
[és nézed le, és állítod semminek] a te
atyádfiát? [a te testvéredet az embertársadat]? Hiszen mindnyájan oda állunk [és oda jutunk] majd a Krisztus ítélőszéke [vagyis díjkiosztó emelvénye, az Ő
trónja] elé” (Róm.
14,10)
„… hogy mindenki megkapja,
amit megérdemel, a szerint, amit e testben (szóma = a saját személyében) cselekedett:
akár jót, akár gonoszat” (2Kor. 5,10)
„Azért [a
megfelelő] idő előtt semmit se ítéljetek
(el), míg el nem jő az Úr, aki egyrészt
világ(osság)ra hozza [és
megvilágítja, és fénybe borítja] a
sötétségnek titkait, [a sötétségnek rejtekeit, rejtelmeit, titkos dolgait].
Másrészt megjelenti [és földeríti; és
nyilvánvalóvá teszi, kinyilatkoztatja, és nyilvánosságra hozza, és láthatókká
teszi] a szíveknek [a bensőknek] tanácsait, [vagyis szándékait, akaratát]. És akkor mindenkinek az Istentől lészen a dicsérete, [és majd
mindenki megkapja az elismerést az Istentől]” (1 Kor. 4,5)
Lukács is idézi az Úr Jézus
kijelentését: „Ne
ítéljetek el másokat és akkor titeket sem ítélnek el; Senkit se vádoljatok, és akkor titeket sem vádolnak majd; megbocsássatok [másoknak], néktek is megbocsáttatik [(szó szerinti fordítás: Bocsássátok szabadon (az
adóst) és ti is szabadon bocsáttattok]” (Luk. 6,37-38)
Róm. 2,2 Tudjuk pedig, hogy az Istennek ítélete igazság
[a valóság, vagyis Isten Igéje]
szerint van azokon, akik ilyeneket [és efféle
dolgokat] cselekszenek.
Róm 2,3 Azt hiszed [és azt
gondolod, és arra számítasz] talán, te ember, hogy kibújhatsz [és elkerülöd, megmenekülsz] Isten
ítélete [elhatározása,
döntése] alól, ha elítéled azokat, akik
ilyeneket tesznek, [akik folyamatosan
ilyeneket művelnek] amikor magad is ugyanazt műveled, [és teszed]?
Róm. 2,4 Avagy megveted
[és semmibe veszed, lenézed, vagy
félreérted, mert helytelenül gondolkozol] az ő [végtelen gazdagon ömlő] jóságának, elnézésének és hosszútűrésének
[magatürtőztetésének, és türelmes
hosszúvárakozásának] gazdagságát. Nem tudván, [és nem jut eszedbe, nem fogod fel, mert nem érted meg] hogy az
Istennek jósága [és irgalma] téged
megtérésre [gondolkozásmódod
megváltoztatására, új felismerésre térésre, és Isten felé való visszafordulásra] indít? [és ösztönöz
és próbál vezetni]*
*Isten
hosszútűrésének oka az, hogy Ő a SZERETET:
Ezért: „… hosszan
tűr érettünk, nem akarván, hogy némelyek elvesszenek, hanem hogy mindenki
megtérésre (vagyis: gondolkozásmódjának megváltoztatására, új felismerésre
térjen, és Isten felé való visszafordulásra)
jusson. És a mi Urunknak hosszútűrését üdvösségnek tartsátok; amiképpen a mi
szeretett atyánkfia Pál is írt néktek, a néki adott bölcsesség szerint” (2 Pét. 3,9.15)
Mert Isten az: „Aki azt akarja, hogy
minden ember üdvözüljön, és eljusson az igazság (a valóság, vagyis Krisztus) megismerésére” (1Tim. 2,4)
Mert azt mondja az Úr: „Hiszen nem kívánom én a bűnös ember
halálát - így szól az én Uram, az ÚR -, hanem azt, hogy megtérjen (és visszaforduljon) útjáról, és éljen” (Ez.
18,23)
Róm. 2,5 De te a te keménységed [konokságod, kőszívűséged, érzéketlenséged; megátalkodottságod;
gondolkozásmód megváltoztatást nem akarásod] és meg nem tért [megátalkodott, és új látásra térni nem akaró]
szíved [bensőd] szerint gyűjtesz [és halmozol] magadnak haragot* a haragnak és az Isten igaz ítélete [igazságos döntése] kijelentésének [megnyilvánulásának;
lelepleződésének] napjára.
*Harag: (orgé): felháborodás, harag,
elkeseredés. Isten haragja nem érzelmi, hanem a bűn ellen irányuló ítéletes, így aktív, cselekvésben
megnyilvánuló magatartás, amely megnyilvánul a jelenben is a bűn ellen.
Róm. 2,6 Aki megfizet mindenkinek az ő cselekedetei [(ergon):
tevékenysége, eredménye, teljesítménye] szerint*
*És hogy milyen
cselekedetek alapján fizet az Úr, arról így szól a Szent Szellem: „Szabadítsd
meg azokat, akik a halálra vitetnek, és akik a megöletésre tántorognak,
tartóztasd meg! Ha azt mondanád: ímé, nem tudtuk ezt; nemde, aki vizsgálja az
elméket, ő érti, és aki őrzi a te életedet, ő tudja? És kinek-kinek az ő
cselekedetei szerint fizet” (Péld.
24,11).
Elihu így szól
Istenről Jóbnak: „… Távol legyen Istentől
a gonoszság, és a Mindenhatótól az álnokság! Sőt inkább, amint cselekszik az
ember, úgy fizet néki, és kiki az ő útja szerint találja meg, amit keres.
Bizonyára az Isten nem cselekszik gonoszságot, a Mindenható el nem ferdíti az
igazságot!” (Jób. 34,10-12).
Pál apostolon
keresztül pedig kijelentést nyer az ítélet, vagyis a megfizetés: „Ne tévelyegjetek, Isten nem csúfoltatik meg;
mert amit vet az ember, azt aratja is.
Mert aki vet az ő (hús)testének, a (hús)testből arat veszedelmet; aki pedig vet a
szellemnek, a szellemből arat örök életet” (Gal.
6,7-8)
„Mert a (hús)test szerint
valók a (hús)test dolgaira gondolnak;
a Szellem szerint valók pedig a Szellem dolgaira. Mert a (hús)testnek gondolata halál; a Szellem gondolata
pedig élet és békesség. Mert a (hús)test
gondolata ellenségeskedés Isten ellen; minthogy az Isten törvényének nem
engedelmeskedik, mert nem is teheti.” De mi „… atyámfiai, nem vagyunk adósok a (hús)testnek, hogy (hús)test szerint éljünk: Mert, ha (hús)test szerint éltek, meghaltok; de ha a (hús)test cselekedeteit a Szellemmel megöldökölitek, éltek” (Róm. 8,5-7.12-13)
A Szellem
gondolata élet: „Ha pedig az őrálló látja
a fegyvert jőni, s nem fújja meg a trombitát, és a nép nem kap intést, és eljő
a fegyver s utolér közülük valakit, ez a maga vétke miatt éretett utol, de
vérét az őrálló kezéből kérem elő. És te, embernek fia, őrállóul adtalak téged
Izráel házának, hogy ha szót hallasz a számból, megintsed őket az én nevemben.
Ha ezt mondom a hitetlennek: Hitetlen, halálnak halálával halsz meg; és te nem
szólasz, hogy visszatérítsd a hitetlent az ő útjáról: az a hitetlen vétke miatt
hal meg, de vérét a te kezedből kívánom meg. De ha te megintetted a hitetlent
az ő útja felől, hogy térjen meg róla, de nem tért meg útjáról, ő vétke miatt
meghal, de te megmentetted a te életedet” (Ezék.
33,6-9)
Róm. 2,7 azoknak, akik állhatatosan [és kitartóan] jót cselekedve [jótettekkel, jó munkával] törekszenek [és igyekeznek]
dicsőségre, megbecsülésre, [tiszteletre,
tisztességre] és halhatatlanságra, [romolhatatlanságra, és múlhatatlanságra], örök életet ad; [vagyis természetfeletti életet, az életnek egy más létezési formáját].
Róm 2,8 [de fizet
majd] haraggal és megtorlással [búsulással; bosszankodással] annak, aki haszonleső, [viszálykodó, perlekedő, önérdek keresője,
hajszolója] s nem hajlik [nem hisz
szándékosan és önfejűen] az igazságra, [vagyis nem engedelmeskedik a
valóságnak, az Igének, Krisztusnak]. Hanem a gonoszsággal [hazugsággal, istentelenséggel, Igével
ellentétesen] tart, [mert engedi
magát meggyőzni, és az Igével ellentétesen hisz]*
*Ők azok: „Akikben
[az ilyen hitetleneknek] e világ (e
világkorszak: aion) istene megvakította a
hitetlenek elméit [gondolkozását, értelmüket] hogy ne lássák a Krisztus dicsőséges evangéliumának [örömüzenetének] világosságát, aki az Isten képe [képmása]
»Más fordítás: hogy a
Krisztusnak dicsőségéről szóló evangélium világossága (fénye) ne ragyogjon fel
nekik«” (2 Kor. 4,4).
De: „Mi az Istentől
(valók) vagyunk: aki ismeri az Istent,
hallgat reánk, aki nincsen az Istentől, (az) nem hallgat reánk. Erről ismerjük meg az igazságnak (a valóságnak) Szellemét és a tévelygésnek (csalásnak,
félrevezetésnek) szellemét” (1 Ján. 4,6).
Ők azok: „Kik értelmükben meghomályosodtak (az ő
elméjükre sötétség borult), elidegenültek
az isteni (az Istennek tetsző) élettől
a tudatlanság miatt (mert megmaradtak tévelygésükben), mely az ő szívük keménysége miatt van bennük (és megkeményedett a
szívük)” (Eféz. 4,18).
És ennek
következménye, hogy amikor eljön az Úr Jézus: „Tűznek lángjában [lángoló tűzben]. Ki bosszút áll (és megérdemelt módon visszaad, és igazságot szolgáltat) azokon [és akkor
fogja, megbünteti lobogó tűzzel azokat], akik nem ismerik az Istent, és akik nem engedelmeskednek a mi Urunk
Jézus Krisztus Evangéliumának [a jó hírnek, örömhírnek; a győzelmi
hírnek, győztes hadvezér érkezése hírének].
»Más fordítás: akik
nem akarnak
engedelmeskedni az örömhírnek, amely Urunkról, Jézus Krisztusról szól«. Akik [megfizetik az árát),
kiteszik magukat az ellenségnek / a sátánnak], és meg fognak lakolni örök veszedelemmel [pusztulással,
végveszéllyel, romlással, és halállal] az Úr ábrázatától [Úr jelenlététől], és az ő
hatalmának [vitézségének, és küzdőképességének] dicsőségétől
>( fényességétől, és
ragyogásától<.
[Más fordítás: Ezek majd világkorszakra
szóló (létkorszaki) pusztulással bűnhődnek az Úrtól és az ő
dicső hatalmától;
Egy másik fordításban: Örökre távol maradnak az Úrtól és dicsőséges (és fönséges) hatalmától; mellyel az Úr orcája és dicsőséges
ereje fogja őket igazságos ítéletképpen sújtani]. Amikor [amikor csak, valahányszor]
eljő [eljön, megérkezik, megjelenik] majd, hogy megdicsőíttessék az Ő szenteiben.
[Más fordítás: azon a napon, amikor majd eljön, hogy
dicsőségét megmutassa szentjeiben], és csodáltassék [vagyis
csodálat tárgya legyen, és csodálatos hatalmát
megmutassa bennetek, hívőkben] vagyis mindazokban, akik hisznek (mivelhogy a mi
tanúbizonyságunknak hitele volt ti nálatok) ama napon
[Más fordítás:
Mindez akkor történik meg, amikor az Úr eljön. Akkor mindenki dicsőíteni fogja őt, mert
meg fogják látni dicsőségét azokban, akik teljesen az Övéi. Igen, mindenki
csodálni fogja őt azok miatt, akik benne hisznek. Ezek közé tartoztok ti is,
hiszen hittel elfogadtátok, amit Jézusról mondtunk” (2 Thess. 1,8-10).
Ézsaiás is prófétál az Úr
eljöveteléről, és arról, hogy megöli az Úr az óembert, hogy feltámadjon az
újember:: „Mert ímé, az Úr eljő tűzben, s
mint forgószél az ő szekerei (harci kocsijai gyorsak), hogy megfizesse (rájuk zúdítja) búsulásában
az Ő (lángoló) haragját, és
megfeddését sebesen égő lánggal (és fenyítését lángoló tűzben). Mert az Úr tűzzel ítél és kardjával minden
(hús)testet (kardja mindenkit elér), és sokan lesznek az Úrtól megöltek” (Ésa. 66,13-16)
És az Úr kardjáról így hangzik a bizonyságtétel: „Mert az Istennek beszéde (logosz=Ige) élő és ható (élő energia), és élesebb minden kétélű fegyvernél
(kardnál), és elhat a szívnek és (és
áthatol az elmének és) szellemnek, az
ízeknek (ízületeknek) és a velőknek
megoszlásáig (szétválásáig), és
megítéli a gondolatokat és a szívnek indulatait (és szándékait). És nincsen oly teremtmény, amely nyilvánvaló
nem volna (amely rejtve volna) előtte,
sőt mindenek meztelenek és leplezetlenek (fedetlenek) annak szemei előtt, akiről mi beszélünk. (Neki kell majd számot
adnunk)” (Zsid. 4,12-13)
És ennek a „fegyvernek” az
erejéről prófétál Dávid: „Az Úr szava:
tűzlángokat szór (Az ÚR hangjára
lángok törnek elő). Az Úr szava
(hangja) megrengeti (megremegteti) a pusztát, megrengeti (megremegteti) az Úr Kádesnek pusztáját. Az Úr szava
megborjaztatja a nőstény szarvasokat (Az ÚR hangja megriasztja a
szarvasokat), lehántja (letarolja) az erdőket, és az ő hajlékában mindene azt
mondja: dicső (templomában mindenki őt dicsőíti)!” (Zsolt. 29,7-9)
Ézsaiás bizonyságtétele a
prófétai szóról, amely szintén Isten kardja: „Hallgassatok reám, ti szigetek, és figyeljetek távol való népek
(nemzetek): anyám méhétől hívott el az
Úr, anyámnak szíve alatt már emlékezett nevemről. Hasonlóvá tevé számat az éles
kardhoz, keze árnyékában rejtett el engem, és fényes nyíllá tett engemet, és
tegzébe zárt be engem” (Ésa. 49,1-2)
És „Igazságban ítéli a gyöngéket (igazságosan ítél a nincstelenek
ügyében), és tökéletességben bíráskodik a
föld szegényei felett (és méltányosan dönt az ország szegényeinek
dolgában); megveri a földet szájának
vesszejével (logosz=Ige), és ajkai
lehével (pneuma=Szellemével) megöli a
hitetlent. Derekának övedzője az igazság lészen, és veséinek övedzője
(csípőjének öve pedig) a hűség” (Ésa. 11,4-5)
Már Bemerítő János így
hirdeti az Úr Jézus Krisztust: „Én ugyan
vízbe merítelek be titeket megtérésre [hogy más felismerésre térjetek, a
gondolkozásmód megváltoztatás végett], de
aki utánam jő, [a nyomomba lép], erősebb
[hatalmasabb] nálamnál, akinek saruját
hordozni sem vagyok méltó [alkalmas; megfelelő]; Ő Szent Szellembe és tűzbe merít be majd titeket” (Mát. 3,11)
És Pál apostolon keresztül
jelenti ki a Szent Szellem, hogy ez mit jelent:
„Avagy nem tudjátok-é, [hát
nem értitek] hogy [mi] akik bemerítkeztünk Krisztus Jézusba, az ő
halálába merítkeztünk be? Eltemettettünk
[azaz szellemben hasonlóvá váltunk]
azért Ővele együtt a bemerítés által a
halálba: hogy miképpen feltámasztatott [életre kelt] Krisztus a halálból [a halottak közül] az Atyának dicsősége [fényessége,
ragyogása] által, azonképpen mi is
új életben [állapotban] járjunk. Mert ha az ő halálának
hasonlatossága szerint Ővele eggyé lettünk [egybenőttünk; egyesültünk] bizonyára feltámadásáé szerint is azok
leszünk. [feltámadásával is összenőttekké leszünk]. Tudván azt, hogy a mi ó emberünk Ővele megfeszíttetett [oszlopra feszíttetett] hogy megerőtlenüljön [teljesen működésképtelenné, erejét vesztetté
legyen] a bűnnek teste, (amartias
szóma:
a céltévesztett én) [megsemmisüljön (elpusztuljon;
tétlenné; tehetetlenné váljon) a bűn hatalmában álló (a céltévesztett) test
(szóma = egó, én)] hogy ezután ne szolgáljunk [ne legyünk rabszolgája] a bűnnek. [ne legyünk a céltévesztés) rabszolgái]. Mert aki
[így] meghalt, felszabadult a bűn alól. [megigazult;
igazságossá lett; (felmentést nyert) a bűntől, a cél ELVÉTÉSÉTŐL)]. Hogyha
pedig meghaltunk Krisztussal, hisszük, hogy [együtt] élünk [továbbra] is Ővele” (Róm. 6,3-8).
Mert: „Mi nem a világ
[világrendszer, kozmosz] szellemét
kaptuk, hanem az Istentől eredő [Istenből
való] Szellemet hogy megismerjük [megtudjuk azokat] »és hogy tudatában
legyünk annak« amit az Isten a kegyelemben [kegyelme] ajándékozott nekünk” (1Kor 2,12)
Róm 2,9 Mindenkit, [vagyis
minden embert] aki gonoszat [vagyis
rosszat haszontalan, hibás dolgot, bajt] művel, [és elkövet, végrehajt] utolér a kín [a nyomorúság, aggodalom, baj, keserűség,
megpróbáltatás, szorongattatás, zaklatás, üldözés, szükség]. És a
gyötrelem, [és ínség, szorongató
veszedelem, szorongás, szorongatás, szükséghelyzet] elsősorban [és először is] a zsidót, azután a
pogányt [vagyis görögöt, hellént].
Róm 2,10 [ámde]
dicsőség, tisztelet [megbecsülés, méltóság, rang, tisztesség] és békesség vár [vagyis
épség, jó egészség, jólét, a veszély érzetétől való mentesség, boldogság,
boldogulás jut majd osztályrészül]
mindenkinek, aki jót tesz, [s a jót folyamatosan munkálja]
elsősorban a zsidóra, azután a pogányra, [vagyis
görögre].
Róm. 2,11 Mert [ugyanis] Isten nem személyválogató [nem részlehajló, Nála nincs kedvezés, vagy protekció]*
*Már Mózesen
keresztül kijelentésre kerül, hogy Isten – aki mindenek Ura – egyformán szeret
minden embert: „Mert az Úr, a ti Istenetek, isteneknek Istene, és uraknak Ura; nagy,
erős, hatalmas és rettenetes Isten, aki nem személyválogató, sem ajándékot el
nem fogad” (5 Móz. 10,17).
És folytatódik a kijelentés: „Azért az Úr félelme legyen rajtatok,
vigyázzatok arra, a mit tesztek; mert az Úrnál, a mi Istenünknél nincsen
hamisság, (és nem tűri a hamisságot) sem
személyválogatás, sem ajándékvétel (és nem lehet megvesztegetni)” (2
Krón. 19,7)
Amikor Kornélius és háznépére
is kitöltetett a Szent Szellem, akkor értette meg Péter apostol, hogy mit
jelent az, hogy Isten nem „személyválogató”: „Péter pedig megnyitván száját, monda: Bizonnyal látom, (és most
kezdem igazán megérteni) hogy nem
személyválogató az Isten” (Csel. 10,34).
Róm.
2,12 Akik ugyanis törvény ismerete nélkül [és akiket a törvény nem
kötelezett] vétkeztek [vagyis
tévesztették el a célpontot], a törvény nélkül vesznek [és pusztulnak] el, és akik a törvény
ismeretében [törvénynek alávetve] vétkeztek [vagyis tévesztették el a célpontot],
azok a törvény alapján [a törvény által,
és a törvényen keresztül]
kapják [nyerik] meg majd az ítéletet.
[vagyis a törvény alapján kerülnek szétválasztásra,
és lesznek megkülönböztetve]*
*Mert „… akik a
törvény cselekedeteiből vannak [a
törvény szerint élnek, és akik a
törvény szerinti tetteikre támaszkodnak], átok alatt vannak [azokat átok
sújtja]; minthogy meg van írva:
Átkozott minden, aki meg nem marad mindazokban [és aki nem tartja meg hűségesen], amik megírattak a törvény könyvében, hogy azokat cselekedje” (Gal.
3,10).
És ez így lett
megírva: „Átkozott, aki meg nem tartja e törvénynek igéit, hogy cselekedje
azokat (és nem a szerint cselekszik)! És
mondja az egész nép: Ámen!” (5 Móz.
27,26)
„… Így szól az Úr, Izráelnek Istene: Átkozott (az az ember) mindenki,
aki meg nem hallja e szövetségnek igéit (aki nem hallgat annak a
szövetségnek az igéire). Amelyet akkor
(azon a napon) parancsoltam a ti
atyáitoknak (őseiteknek), amikor
kihoztam őket Egyiptom földéről, a vaskemencéből (vaskohóból), mondván: Halljátok meg az én szómat (és
hallgassatok szavamra), és cselekedjétek
(teljesítsétek) mindazokat, amiket én
parancsolok néktek, és (akkor) népemmé
lesztek, én pedig Istenetekké leszek néktek” (Jer. 11,3-4)
„Pál apostolon keresztül fejti ki a Szent Szellem a
fenti kijelentést: „[mi azonban] Tudjuk
pedig, hogy amit a törvény mond, azt a törvény alatt élőknek mondja,
[azokra vonatkozik, akik a törvény hatálya alá vannak vetve] hogy elnémuljon [bedugassék; betömessék]
minden száj, és az egész világot [világegyetemet]
Isten ítélje meg” (Róm.
3,19).
„Mert az Isten mindeneket [minden embert] engedetlenség [hitetlenség (csökönyös és lázadó),
makacsság] alá rekesztett [mindnyájukat a hitetlenségbe hagyta
merülni; összezárta = közös helyzetbe
hozta annak érdekében] hogy mindeneken
[mindenkin; mindnyájukon] könyörüljön.
[Irgalmazzon, irgalmasságot gyakoroljon]” (Róm. 11,32)
Mert: „… az Írás mindent (mindenkit) bűn
alá rekesztett, hogy az ígéret Jézus Krisztusban való hitből (Jézus
Krisztusban vetett hit alapján) adassék a
hívőknek (azoknak, akik hisznek)” (Gal. 3,22)
Ugyanis: „… a törvény vége [bevégzése; végcélja; beteljesedése; megszűnése;
befejeződése] Krisztus minden hívőnek
igazságára [megigazulására
annak, aki hisz]” (Róm. 10,4)
A
pogányokhoz (nemzetekből valókhoz pedig így szól az Úr. „Tisztesség (megbecsülés, tisztelet) azért néktek, akik hisztek (tiétek, a hívőké a tisztesség)
(számotokra, hívők számára tehát érték). Az
engedetleneknek (akik nem hisznek, szándékosan és önfejűen, hitetlenek) pedig: A kő, amelyet az építők megvetettek
(a próbán elvetettek), (megtagadtak, elutasítottak), az lett a szegletnek fejévé (szegletkővé) és (egyben) megütközésnek
(botlás) kövévé s botránkozásnak
(botrány) sziklájává. Akik engedetlenek
(nem hisz, szándékosan és önfejűen, hitetlen) lévén, (bele) megütköznek (nekicsapódik, nekirohan), az igébe(n), amire rendeltettek is. (Mivel nem hisznek az igének, elbotlanak,
ami már meg is történt velük)” (1Pét 2:7-8).
Mert már csak
egyetlen törvény van: „… a hit „törvénye…”
(Róm.
3,27).
És egyetlen
parancsolat: „mert aki szereti a felebarátját
[embertársát;
különböző; „másféle” más fajtából való (Ádámi); idegent] a törvényt [Isten útmutatását, tanítását, amelyet az Igében
jelentett ki] betöltötte. [beteljesít; véghezvisz, megvalósít;
tartalmat adott neki] (Róm. 13,8).
A testté lett Igéről – az Úr
Jézusról – így hangzik a prófécia, és kijelentést nyer, hogy Ő jelenti ki az
igazi törvényt: „Ímé az én szolgám, akit
gyámolítok, (akit támogatok) az én
választottam, a kit szívem kedvel, (akiben gyönyörködöm) Szellememet adtam ő belé, törvényt beszél (törvényt hirdet) a népeknek….és a törvényt igazán
jelenti meg. (Ésa. 42,1.3).
Az Úr Jézus kijelentése: „Új parancsolatot (rendeletet, utasítást)
adok néktek, hogy egymást szeressétek;
amint én szerettelek titeket, úgy szeressétek ti is egymást” (Ján. 13,34).
Róm. 2,13 Mert nem azok igazak [mert nem azok igazulnak meg]
Isten előtt, [vagyis Isten szemében] akik a törvényt hallgatják,
hanem azok fognak megigazulni, [vagyis
megigazíttatni] akik a törvényt [a rendelkezést, Isten útmutatását] betöltik [megcselekszik,
és megvalósítják]*
*Az Úr Jézusról
szóló bizonyságtétel: „...Mert azt, aki nem ismert bűnt, bűnné
tette értünk, hogy mi Isten igazsága legyünk őbenne. ...Ki a mi bűneinkért
halálra adatott, és feltámasztatott a mi megigazulásunkért” (2Kor. 5,21; Róm. 4.25).
Az apostol levonja
a következtetést: „Annakokáért a törvénynek cselekedeteiből [olyan tettekből,
melyekkel a törvényt akarja betölteni] egy
(hús)test sem igazul meg Őelőtte
[Isten előtt]: mert a bűn ismerete [felismerése] a törvény által vagyon” (Róm. 3,20).
„hiszen a törvény Krisztusra vezérlő mesterünkké [Krisztushoz
vezető nevelőnkké] lett, hogy
hitből [a hit alapján] igazuljunk meg (Gal. 3,24).
És így folytatódik
a kijelentés: „Mert a törvény vége [bevégzése;
végcélja; beteljesedése; megszűnése; befejeződése] Krisztus minden hívőnek igazságára [megigazulására annak, aki hisz]” (Róm. 10,4)
„Minthogy a törvény semmiben sem szerzett
tökéletességet; de beáll a jobb reménység, amely által közeledünk az Istenhez” (Zsid. 7,19)
„Mert a törvény [a valóságban] haragot nemz [szül;
munkál, eredményez] ahol pedig nincsen
törvény, ott törvény ellen való cselekedet (törvényszegés) sincsen.
[nem lehet áthágni sem a törvényt]” (Róm. 4,15)
„Minthogy a törvényben a jövendő jóknak (az eljövendő javaknak csak) árnyéka, nem maga a dolgok képe van meg (de nem a mennyei dolgok
valóságos alakját tartalmazza), ennél
fogva azokkal az áldozatokkal, amelyeket esztendőnként szünetlenül visznek
(rendszeresen bemutatnak), sohasem képes
tökéletességre juttatni az odajárulókat” (Zsid. 10,1)
„Hiszen ezek csak árnyékai az eljövendő Krisztusnak,
aki a valóság” (Kol. 2,17).
Róm. 2,14 Mert amikor a pogányok, [vagyis a nemzetekből valók]
akik nem ismerik a törvényt, [mert
nincsen törvényük] természetes eszük [azaz
emberi természetük] szerint [természetüktől
vezérelve, és természetszerűleg] cselekszik [és megteszik] azt, amit a törvény követel, [vagyis a törvény dolgait, Isten útmutatását,
tanítását, amelyet az Igében jelentett ki]. Akkor ezek a törvény nélküliek
[törvény híján] önmaguknak szabnak törvényt, és [saját maguknak a törvénye].
Róm. 2,15 [Mint akik] ezzel azt bizonyítják, [azt mutatják meg, és igazolják] hogy a
törvény [lényege] cselekedete [és teljesítése] be van írva [be van vésve] a szívükbe. Erről [egyetemben bizonyságot tévén]
lelkiismeretük [szellemi
együttészlelésük] és egymást [kölcsönösen] vádló [helytelenítő, és
kifogásoló], vagy éppen védő [mentegető, és felmentő] gondolataik [vagyis önítéletük, és
szívük fontolgatásai] együtt tanúskodnak majd,
Róm. 2,16 azon a napon, amelyen megítéli Isten az
emberek rejtett gondolatait [titkait,
és titkos dolgait] az én evangéliumom [a
jó hír, amelyet hirdetek] szerint Krisztus Jézus által.
Róm. 2,17 Ha pedig te zsidónak [vallásos
embernek] nevezed magadat [nevet
viseled], aki a törvényre hagyatkozol, [a
törvényre támaszkodsz, hamis
biztonságot merítve, és megnyugvást találsz] és [ha te] az Istennel
dicsekszel, [kérkedsz, és büszkélkedsz].
Róm. 2,18 És ismered az ő akaratát, [a törvényben (az Igében) megnyilatkozó isteni akaratot] és meg
tudod ítélni, [ki tudod választani;
dönteni tudsz] mi a helyes, [és mik
azok, amelyek különböznek attól] mert megtanultad [és mert oktatást nyertél] a törvényből.
Róm. 2,19 És meg vagy győződve arról is, [mert elhitetted magaddal], hogy te a vakok vezetője vagy, meg a
sötétben járók [és sötétben élők]
világossága, [és fénye],
Róm. 2,20 A balgatagok [tudatlanok,
buták, ostobák, értetlenek, oktalanok] tanítója, [nevelője, oktatója, fegyelmezője] a kiskorúak [gyermekek, kisdedek, tapasztalatlanok]
mestere [tanítója] vagy, bírván [mivel birtokodban van] a törvényben [vagyis Isten Igéjében] az ismeret [és
megismerés, és a tudás kiformálódását] és igazság [a valóság] (külső) formáját. [vázát, látszatát, vagyis a tartalom nélküli
formát].
Róm. 2,21 Ha tehát mást tanítasz [oktatsz, és felvilágosítsz], magadat nem tanítod [oktatod]? Aki hirdeted, [és prédikálod] hogy ne lopj, [és magad] lopsz?
Róm 2,22 Azt mondod: ne törj házasságot, s magad házasságot
törsz? Utálod a bálványokat [aki
kifejezed, hogy irtózol, undorodsz, borzadsz, és iszonyodsz az istenszobroktól], és templomrablást [templomgyalázást] követsz el? [vagyis szentségtörő vagy]?
Róm. 2,23 Aki a törvénnyel dicsekszel, [kérkedsz, és büszkélkedsz] a törvény megszegésével [és megrontása által áthágásával] gyalázod [tiszteletlenséggel
illeted; becsülésétől megfosztod, mert csúfot űzöl, és megveted] az Istent?*
*És így folytatja az
Úr: „Hogyan
mondhatjátok: Bölcsek vagyunk, és az Úr törvénye nálunk van? Bizony ímé
hazugságra munkál az írástudók hazug tolla!
Szégyent vallottak a bölcsek, megijedtek, zavarba
jöttek. Mit is ér a bölcsességük, ha megvetették az ÚR igéjét?!” (Jer. 8,8-9).
Ezért a törvény ismerőinek, akik ismerik a törvényt, de nem cselekszik, ezt
mondja Isten:: „… Hogy mered emlegetni rendelkezéseimet, és
Miért beszélsz te rendeléseimről, és veszed szádra az én szövetségemet? Hiszen
te gyűlölöd (ellenszenvesnek tartod) a
fenyítést (vagyis a figyelmeztetést, a tanítást, és az útmutatást), és hátad mögé veted rendelésimet (és
megtagadod, elutasítod (logoszaimat): igéimet)! Ha lopót (vagyis tolvajt) látsz, (vele cimborálsz) mellé adod magad (és együtt futsz velük), és ha paráznákat (vagyis
házasságtörőket), társalkodol velük
(és a házasságtörőkkel tartasz). A szádat gonoszságra tátod (szádból gonosz beszéd jön ki, becsapás,
és félrevezetés,), és a nyelved
csalárdságot sző (és ennek következményeként bajt, gyalázatot, csapást, és
szerencsétlenséget)” (Zsolt. 50,16-19).
Róm. 2,24 Bizony „miattatok káromolják [rossz hírbe hozzák; rosszat mondanak rá, rágalmazzák, becsmérelik] az Isten nevét a pogányok [a nemzetek] között, úgy amint meg van írva*
*Így van megírva:
Ezékielhez szól az Úr, ezt mondva: „Emberfia! Amikor Izráel háza a saját
földjén lakott, tisztátalanná tették azt életükkel és tetteikkel. Olyan
tisztátalan volt előttem az életük, mint a havi vérzés… mert vért ontottak a
földre, és tisztátalanná tették azt bálványaikkal. Ezért elszélesztettem őket a
népek között, és szétszóródtak az országokba… De amikor a népek közé jutottak,
amerre csak jártak, gyalázatossá tették szent nevemet, mert ezt mondták róluk:
Az ÚR népe ezek, mégis ki kellett jönniük országából!” /Isten országából/ (Ez.
36,17-20).
Pedig: „Megjelentette
néked, oh ember, mi légyen a jó, és mit kíván az Úr te tőled! Csak azt, hogy
igazságot cselekedjél, szeressed az irgalmasságot, és hogy alázatosan járj a te
Isteneddel” (Mik. 6,8)
Isten akarata, hogy: „…féljed az Urat, a te Istenedet; hogy minden ő utjain járj, és
szeresd őt, és tiszteljed az Urat, a te Istenedet teljes szívedből, és teljes
lelkedből” (5 Móz. 10,12)
Ezt pedig akkor tudod
megtenni, ha Isten igéjére figyelsz, ezért:
„El ne távozzék e törvénynek könyve a te szádtól, hanem gondolkodjál arról
éjjel és nappal, hogy vigyázz és mindent úgy cselekedjél, amint írva van abban,
mert akkor leszel jó szerencsés a te utjaidon, és akkor boldogulsz” (Józs. 1,8)
„Maradjanak a szívedben azok az igék, amelyeket ma
parancsolok neked. Ismételgesd azokat fiaid előtt, és beszélj azokról, akár a
házadban vagy, akár úton jársz, akár lefekszel, akár fölkelsz! Kösd azokat
jelként a kezedre (cselekedeteid
mutassák), és legyenek fejdíszként a
homlokodon (gondolataid csak az Ige szerintiek legyenek). Írd azokat házad ajtófélfáira és
kapuidra!” (5Móz. 6,6-9)
„Vegyétek azért a ti szívetekre (bensőtökbe) e
szavaimat, és kössétek azokat jegyül a ti kezetekre (amit cselekszenek
kezeid, és homlokkötőkül legyenek a ti
szemeitek között (szemeid előtt legyenek mindenkor); És tanítsátok meg azokra a ti fiaitokat,
szólván azokról, mikor házadban ülsz, mikor úton jársz, mikor fekszel, és mikor
felkelsz. És írd fel azokat a te házadnak ajtófeleire és a te kapuidra; Hogy
megsokasodjanak a ti napjaitok és fiaitoknak napjai azon a földön, amely felől
megesküdt az Úr a ti atyáitoknak, hogy nékik adja mindaddig, amíg az ég a föld
felett lészen” (5 Móz. 11,18-21)
„Semmit se tegyetek az igéhez, amelyet én parancsolok
néktek, se el ne vegyetek abból, hogy megtarthassátok az Úrnak, a ti
Isteneteknek parancsolatait, amelyeket én parancsolok néktek” (5 Móz. 4,2)
Róm. 2,25 A körülmetélkedés valóban használ, [és hasznodra válik] ha megtartod [és megteszed, és gyakorlod] a törvényt [az Igét];
de ha törvényszegő vagy, [áthágod, és
megrontod az igét] akkor körülmetéltséged körülmetéletlenséggé lett*
*Így hangzik a
prófécia, amelyet elutasított Isten népe:
„És most mit tegyek itt? Szól az Úr,
hiszen népem elvitetett ok nélkül, (és ingyen vitték el népemet), és a rajta uralkodók ujjonganak, szól az Úr,
és nevem szüntelen mindennap gúnyoltatik (és gyalázzák nevemet szüntelen). Ezért hadd ismerje meg népem az én nevemet,
ezért ama napon! Hogy én VAGYOK, aki mondom: Ímé, itt vagyok!” (Ésa. 52,5-6).
És amikor Isten hústestet
öltött, vagyis: „… a világba
bejövetelekor így szól: Áldozatot és ajándékot nem akartál, de (hús)testet alkottál nékem. Égő és bűnért való
áldozatokat nem kedveltél. Akkor mondám: Ímé itt vagyok, (a könyvtekercsben
írva vagyon rólam), hogy cselekedjem óh
Isten a te akaratodat. Előbb azt mondván, hogy áldozatot és ajándékot és égő,
meg bűnért való áldozatokat nem akartál, sem nem kedveltél, amelyeket a törvény
szerint visznek (és mutatnak be). Ekkor
ezt mondotta: Ímé itt vagyok, hogy (teljesítsem), és cselekedjem a te akaratodat. (Ezzel megszünteti), és eltörli az elsőt, hogy meghagyja
(helyébe állítsa) a másodikat. Amely
akarattal szenteltettünk meg egyszer s mindenkorra, a Jézus Krisztus (hús)testének megáldozása által” (Zsid.
10,5-10).
Róm. 2,26 Ha pedig a körülmetéletlen [pogány, vagyis nemzetek közül való megőrzi, és] megtartja a törvény
rendelkezéseit, [és igazságait, melyet Isten az Igében jelentett ki] nem tekinti-e [nem
tulajdonítja-e] Isten a körülmetéletlenségét körülmetéltségnek?
Róm. 2,27 Még a származása [vagyis
természet] szerint körülmetéletlen [ember]
is, aki [természeténél fogva] betölti [megtartja, és teljesíti] a törvényt [a rendelkezést, melyet Isten az Igében
jelentett ki], el fog ítélni téged azért, mert az
Írás [a törvény betűje] és a
körülmetélés ellenére törvényszegő [és
törvényeknek áthágója] vagy.
Róm. 2,28 Mert nem az a zsidó [vagyis izraelita], aki külsőképpen [szemmel láthatóan] az; sem nem az a körülmetélés, ami a (hús)testen külsőképpen van [és hústesten látható]:
Róm. 2,29 Hanem az a zsidó, [vagyis az számít zsidónak, vagyis izraelitának] aki
belsőképpen [titkos belsejében] az;
és a szívnek Szellemben, nem betű szerint való körülmetélése az igazi
körülmetélkedés; amelynek dicsérete nem
emberektől, hanem Istentől van. [Istentől
jön, és származik]*
*Pál apostolon
keresztül jelenti ki Isten, hogy Őelőtte mi számit körülmetélkedésnek: „Mert mi
vagyunk a körülmetélkedés, akik Szellemben szolgálunk az Istennek, és a Krisztus Jézusban dicsekedünk, és nem
a (hús)testben bizakodunk”.
„Ahol nincs
többé görög és zsidó: körülmetélkedés és körülmetélkedetlenség, idegen,
scithiai, szolga, szabad, hanem minden és mindenekben Krisztus”
.„Mert Őbenne lakozik az istenségnek egész teljessége
testileg (szóma=személyében). És ti Őbenne vagytok beteljesedve, aki
feje minden fejedelemségnek és hatalmasságnak. Akiben körül is metéltettetek
kéz nélkül való körülmetéléssel, levetkezvén az érzéki bűnök (hús)testét a
Krisztus körülmetélésében” (Fil.
3,3; Kol. 3,11; 2,9-11)
Így teljesedett be Isten ígérete, amely így
hangzott: „És körülmetéli az Úr, a te Istened a te szívedet, és a te magodnak
szívét, hogy szeressed az Urat, a te Istenedet teljes szívedből és teljes
lelkedből (teljes éneddel), hogy élj” (5 Móz. 30,6)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Köszönöm, hogy hozzászólásoddal megtisztelsz. Ám ha vitatkozni, vagy kötözködni van kedved, arra kérlek, azt ne itt gyakorold.