2013. szeptember 9.

Római levél 1. fejezet: Mi az Evangélium (göröggel és kapcsolódó igékkel, revidiált)

Róm 1,1 Pál [jelentése: a kicsi, alacsony, csekély], Jézus [héberül: Jehosua = Jahve az üdvösség, a szabadítás; a megváltó] Krisztusnak [a Felkentnek] szolgája [vagyis rabszolgája, aki Urának, Jézus Krisztusnak tulajdona]. Elhívott [és meghívott] apostol [vagyis az Úr Jézus által kinevezett követ], elválasztva [és kiválasztva, elkülönítve, vagyis külön választva a világi, tisztátalan, szentségtelen dolgoktól] Isten Evangéliumának [azaz: Örömhírének, győzelmi hírének, a győzelmes hadvezérről szóló jó hírnek] hirdetésére [és prédikálására]*

*És azért:Hogy legyek a Jézus Krisztus szolgája a pogányok [vagyis a nemzetek] között, munkálkodván az Isten evangéliumában, hogy legyen a pogányoknak áldozata kedves és a Szent Szellem által megszentelt.

[Más fordítás: Hogy amikor az örömüzenet papi szolgálatát végzem, én a Krisztus Jézusnak a nemzetek közé kirendelt áldozó papja vagyok; hogy a pogány népek a Szent Szellemtől megszentelt kedves áldozati ajándékká legyenek]” (Róm. 15,16).

Az Úr Jézussal való találkozása pedig így történt: Amikor Damaszkuszba tartott, hogy ott is üldözze a Krisztus népét, itt találkozott a feltámadott Úrral: „És amint méne, lőn, hogy közelgete Damaskushoz, és nagy hirtelenséggel (mennyei) fény sugárzá őt körül (és villant fel körülötte) a mennyből. És ő leesvén a földre, halla szózatot (vagyis egy hang így szólt hozzá), mely ezt mondja vala néki: Saul, Saul, mit kergetsz (és miért üldözöl) engem? És monda: Kicsoda vagy, Uram? Az Úr pedig monda: Én vagyok Jézus, akit te kergetsz (és üldözöl): nehéz néked az ösztöke ellen rugódoznod. Remegve és ámulva monda: Uram, mit akarsz, hogy cselekedjem? Az Úr pedig monda néki: Kelj fel és menj be a városba, és majd megmondják néked, mit kell cselekedned. A vele utazó férfiak pedig némán (és szótlanul) álltak, hallva ugyan a szót (vagyis a hangot), de senkit sem látva. Felkele azonban Saulus a földről, de mikor felnyitá szemeit, senkit sem láta (sőt egyáltalán nem látott), azért kézen fogva vezeték be őt Damaszkuszba. És három napig nem látott, és nem evett és nem ivott” (Csel. 9,3-9).

Az Úr pedig egy Anániás nevű tanítványát küldte Saulushoz, így szólva hozzá: „…Eredj el, mert ő nékem választott edényem, hogy hordozza az én nevemet a pogányok és királyok, és Izráel  fiai előtt. Anániás pedig elment, és bement abba a házba; rátette kezét, és ezt mondta: „Atyámfia, Saul, az Úr küldött engem, az a Jézus, aki megjelent neked az úton, amelyen jöttél, és azért küldött, hogy újra láss, és megtelj Szent Szellemmel. És egyszerre, mintha pikkelyek estek volna le a szeméről, újra látott; azután felkelt, és bemerítkezett, majd miután evett, erőre kapott. Néhány napig együtt volt a damaszkuszi tanítványokkal, és azonnal hirdetni kezdte a zsinagógákban Jézusról, hogy ő az Isten Fia” (Csel. 9,15.17-20)

Róm. 1.2 Melyet eleve [amit már hajdan] megígért az ő prófétái [vagyis az Ő nevében szóló, isteni akaratot közvetítő személyek] által a szentírásokban,

Róm. 1.3 Az ő Fia felől [a mi Urunkról, Jézus Krisztusról], aki Dávid magvából lett [vagyis született] (hús)test szerint,

Róm. 1.4 Aki megbizonyíttatott [és kijelentetett] hatalmasan [és hatalmas erővel] Isten Fiának a szentség Szelleme szerint [vagyis a Szent Szellem által], a halálból [vagyis a halottak közül] való feltámadás által, a mi Urunk Jézus Krisztus felől,

Róm. 1,5 Aki által vettük [és nyertük, és kaptuk] a kegyelmet [vagyis Isten jóindulatát, és kedvezését] és az apostolságot [vagyis az apostoli küldetést, az apostoli megbízást] a hitben való engedelmességnek okáért, [azaz, hogy a hitnek minden nemzet meghódoljon], minden pogányok [azaz, hogy minden nép, és nemzet] között, [munkálkodjunk] az ő nevéért, [és hívjunk fel az Ő neve dicsőségére]*

*Az apostol bizonyságtétele elhívásáról, és feladatáról: Nékem, minden szentek között a legeslegkisebbnek adatott [vagyis jutott osztályrészül] ez a kegyelem [ez az ajándék], hogy a pogányoknak [vagyis a nemzeteknek örömüzenetül] hirdessem a Krisztus végére mehetetlen [és felfoghatatlan, kinyomozhatatlan, kifürkészhetetlen, mérhetetlen] gazdagságát; Ezért vagyok én, Pál, a Krisztusnak foglya ti érettetek, a pogányokért [vagyis a nemzetekért]. Ha ugyan hallottátok [és ha tényleg megértettétek, és felfogtátok] Isten kegyelmének [rendjét, és] rendelkezését [vagyis Isten jóindulatát, kedvezését, jóindulatú gondoskodását irántatok, és kegyelmének arról a sáfárságáról], melyet nékem adott a ti érdeketekben; [vagyis: amelyben a ti javatokra részesültem].

Ennek az Evangéliumnak lettem szolgájává az Isten kegyelmének ama ajándékából, mely adatott nékem az Ő hatalmának munkája [és csodatevő hatóereje, energiája] szerint, [azaz amelyet hathatós erejével juttatott nekem]. Amelynek lettem én szolgájává az Isten sáfársága [vagyis az Isten rám vonatkozó terve] szerint, amelyet nékem adott tireátok nézve [vagyis az eklézsiáért, melynek én kiszolgálójává lettem], hogy betöltsem [és teljesítsem, érvényre juttassam, és teljesen feltárjam előttetek] az Isten Igéjét [logoszát]” (Eféz. 3,8.1-2.7;Kol. 1,25)

Azért, hogy megismertettessék [hogy kijelentse, ismertté tegye, értésére adja, tudomására hozza] most a mennybéli fejedelemségekkel [vagyis az égi helyeken lévő kormányzatokkal; fennhatóságokkal] és hatalmasságokkal az egyház [azaz: a kihívott gyülekezet, az eklézsia] által az Istennek sokféle [és szerfölött sokrétű] bölcsessége (Eféz 3,10)

Róm. 1,6 Kik [vagyis e nemzetek] között vagytok ti is, Jézus Krisztusnak hivatalosai: [azaz: elhívottai].

Róm. 1,7 Mindeneknek [vagyis mindenkinek], akik Rómában [jelentése: fenséges, hírnévben, erőben] vagytok, Isten szerelmeseinek, [vagyis Isten kedvesen, nagyon szeretett, drágáinak] hivatalos szenteknek: [akik Istennek szenteltek, és Isten tulajdona vagytok. Akiket ő elhívott és megszentelt, akik ezért Isten szerinti, tökéletesek, hibátlanok, tiszták, Istenhez méltók vagytok].

Kegyelem [vagyis Isten jóindulata, kedvezése, jóindulatú gondoskodása] néktek és békesség [vagyis az az állapot, amelyben minden a maga helyén van: épség; jó egészség; jólét, a veszély érzetétől való mentesség. Boldogság, boldogulás, mégpedig mind az egyén, mind a közösség vonatkozásában] Istentől, a mi Atyánktól és az Úr Jézus Krisztustól.

Róm. 1,8 Először hálát adok az én Istenemnek a Jézus Krisztus által mindnyájatokért, hogy a ti hiteteknek [és meggyőződéseteknek] az egész [látható] világon híre van; [és hogy a ti hitetekről dicsérettel szólnak, és hirdettetik].

Róm. 1,9 Mert bizonyságom [és tanúm] nékem az Isten, kinek szellem szerint [és szellemben] szolgálok az ő Fiának evangéliumában [amit hirdetek], hogy [imáimban] szüntelen [és szakadatlanul; megszakítás, és megállás nélkül] emlékezem felőletek, [és említést teszek rólatok].

Róm. 1.10 Imádkozásaimban mindenkor [mindig, minden időben és szüntelenül] könyörögvén, vajha egyszer [végre-valahára] már jó szerencsés út adódnék nékem Istennek akaratából, [és segítségével] hogy hozzátok mehessek [hogy hozzátok eljuthassak]*

*Az apostol így vágyakozik minden gyülekezet után, így írva a Thessalonikabeli gyülekezetnek is: „Mikor éjjel-nappal nagy buzgón [és fáradhatatlanul] esedezünk [és mindent felülmúló mértékben könyörgünk], hogy megláthassuk a ti orcátokat [hogy végre szemtől-szembe láthassunk benneteket személyesen], és kipótolhassuk a ti hitetek hiányait [és helyreigazíthassuk hitetek hiányosságait]. Maga pedig az Isten és a mi Atyánk, és a mi Urunk a Jézus Krisztus egyengesse meg [terelje, és vezesse] a mi utunkat ti hozzátok. [Más fordítás: Azért imádkozunk, hogy Istenünk, mennyei édesapánk, és Urunk, Jézus segítsen meg minket, és végre valóban eljussunk hozzátok]” (1 Thess. 3,10-11)

Róm. 1,11 Mert [hiszen] kívánlak [és sóvárogva, epedve vágyom] titeket látni, hogy valami szellemi ajándékot közölhessek [és megoszthassak] veletek [és adjak át nektek] a ti megerősítésetekre [megszilárdításotokra, és megalapozásotokra]*

*Mert: „Tudom, [és meg vagyok róla győződve] hogy mikor hozzátok megyek, a Krisztus evangéliuma [vagyis örömüzenete] áldásának teljességével megyek. [vagyis a Krisztus teljes áldását viszem magammal]” (Róm. 15,29)

Róm. 1,12 Azaz, hogy együtt [kölcsönösen] felbuzduljunk [felbátorodjunk, és megvigasztalódjunk] ti nálatok egymás hite által, a tiétek meg az enyém által [vagyis a kölcsönös hit által, mely tibennetek és énbennem van].

Róm. 1,13 Nem akarom pedig, hogy ne tudjátok atyámfiai, [testvérek] hogy én gyakran elvégeztem magamban [és már többször terveztem, és elhatároztam], hogy elmegyek hozzátok, de mindez ideig megakadályoztattam, [és gátolva voltam] hogy köztetek is nyerjek valami szellemi gyümölcsöt, [hogy köztetek is legyen munkámnak valami gyümölcse] mint a többi pogányok [és az egyéb nemzetek] közt is.

Róm. 1,14 Mind a görögöknek, [helléneknek, vagyis pogányoknak] mind a barbároknak, [a műveletleneknek] mind a bölcseknek, [a tudósoknak] mind a tudatlanoknak [a bolondoknak, vagyis Isten nélkül élőknek, az értelmetleneknek, vagyis érzéki, azaz hústestieknek] köteles vagyok. [és tartozom ezzel]*

*És így folytatja az apostol, megvallva, hogy ez nem a saját erejéből történik:  „Amire igyekezem is, tusakodván [küzdve, harcolva, igyekszem, és törekszem, és ezért fáradok és küzdök] az Ő ereje szerint [az Ő hatóerejével], mely én bennem hatalmasan [hatékonyan, és hatalommal] munkálkodik (és működik)” (Kol. 1,29)

Róm. 1,15 Azért ami rajtam áll, [és amennyire tőlem függ] kész vagyok [és megvan bennem a buzgó készség, hogy] néktek is, akik Rómában (jelentése: fenséges, hírnévben, erőben) vagytok, az evangéliumot [az örömüzenetet, a győzelmi hírt] hirdetni, [és prédikálni].

Róm. 1,16 Mert [ugyanis] nem szégyellem a Krisztus evangéliumát [az Úr Jézus kereszthalála általi győzelméről szóló jó hírt; a győzelmi hírt] mert Istennek hatalma [és Istennek képessége, szabadító, üdvösséget hozó ereje] az minden hívőnek üdvösségére* [aki hisz]. Zsidónak [azaz júdeaiaknak kezdetben, vagyis] először s [azután] görögnek [azaz: hellénnek, vagyis pogánynak].

*Üdvösség: (szótéria): amely magába foglalja a bűnbocsánatot, megmenekülést (rossztól, veszélytől, ártalomtól, betegségtől, balesetből, bűnökből. Mindenfajta problémából, bajból); megszabadítás (mindenfajta veszedelemből, gonosz szellemi lényektől /démonoktól/; oltalmazás; biztonság; állandóság; jólét (bővölködés anyagi és szellemi javakban); jóllét (egészség); boldogság, megtartatás;

Róm. 1,17 Mert az Istennek igazsága [vagyis: az Isten által ajándékozott megigazulás] jelentetik ki [és nyilvánul meg] abban [és igazságosságáról hull le az örömüzenetben a lepel, mégpedig] hitből hitbe, [vagyis a hívő a hittel nyer el; s ezt az igazságosságot a hit a hitnek adja tudtul] miképpen meg van írva: Az igaz [vagyis a megigazult vagy megigazított] ember pedig hitből él. [Ez olyan hit, amely Istennek emberi ésszel fel nem érhető segítségében, és csodáiban tud bizakodni]*

*Már a prófétán keresztül kijelenti a Szent Szellem, hogy: „Ímé, felfuvalkodott, nem igaz őbenne az ő lelke (nem őszinte lelkű, de); az igaz pedig az ő hite által él” (Hab. 2,4).

És megismétli az apostolon keresztül: „Az igaz pedig hitből él. És aki meghátrál, abban nem gyönyörködik a lelkem” (Zsid. 10,38)

Róm. 1,18 Mert nyilván van [és kijelentetik, megnyilvánul, és lelepleződik] az Istennek haragja mennyből, az embereknek minden hitetlensége [istentelensége, vagyis Isten nélkülisége, gonoszsága] és hamissága [igazságtalansága, vagyis igenélkülisége] ellen. Kik az [isteni] igazságot [a valóságot, vagyis Isten Igéjét] hamissággal [igazságtalansággal; gonoszsággal; az IGE hiányával] feltartóztatják [és elnyomják, lefogva tartják, elfojtják, nem engedik érvényesülni, sőt gátolják, és akadályozzák]*

* „Mert nem olyan Isten vagy te, aki hamisságban (vagyis hazugságban, valótlanságban, kitalálásban) gyönyörködnél (te nem leled örömöd a csalásban, becsapásban, sikertelenségben, boldogtalanságban, és szerencsétlenségben). Nem lakhatik (mert nem talál otthonra) tenálad gonosz. Nem állhatnak meg szemeid előtt a kevélyek (a dicsekvők), gyűlölsz te minden bűnt (vagyis nem szereted a hiábavalóságot) cselekedőt (vagyis minden bálványimádót)” (Zsolt. 5,5-6)

Róm. 1,19 Mert ami az Isten felől tudható [megismerhető, megérthető, és nyilvánvaló] nyilván van ő bennük; [és világosan ismerik] mert az Isten megjelentette [nyilvánvalóvá, és láthatóvá tette, sőt kijelentette] nékik*

*Mert: „nem hagyta magát bizonyság nélkül, mert jótevőtök volt, a mennyből esőt adott nektek és termést hozó időket; bőven adott nektek eledelt és szívbéli örömet” (Csel. 14,17)

Azért: „hogy keressék az Istent, hátha kitapinthatják és megtalálhatják, hiszen nincs is messzire egyikünktől sem; Mert Őbenne élünk, mozgunk és vagyunk…” (Csel. 17,27-28)

Hiszen: „Az egek beszélik Isten dicsőségét, és kezeinek munkáját hirdeti az égboltozat. Nap napnak mond beszédet; éj éjnek ad jelentést. Nem olyan szó, sem olyan beszéd, amelynek hangja nem hallható: Szózatuk kihat az egész földre, és a világ végére az ő mondásuk” (Zsolt. 19,2-5)

„Kérdezd csak meg az állatokat, azok is tanítanak, és az égi madarakat, azok is tudósítanak. Vagy elmélkedj a földről, az is tanít, a tenger halai is beszélnek neked. Ki ne tudná mindezekről, hogy az ÚR keze alkotta őket?” (Jób. 12,7-9)

Róm. 1,20 Mert ami Istenben láthatatlan tudniillik az ő örökké való hatalma [az Ő ereje, ami képessé tesz bármi megtételére] és istensége, a világ teremtésétől fogva az ő alkotásaiból [az Ő műveiből, és munkái értelmes vizsgálata révén] megértetvén megláttatik; [és világosan látszanak, mivel a teremtett dolgokból érzékelhetők] úgy, hogy ők menthetetlenek. [És ezért nincs hát mentségük].

Róm. 1,21 Mert bár az Istent megismerték  [és az Ő létezésének tökéletesen tudatában vannak] mindazáltal nem mint Istent dicsőítették őt, sem néki hálákat nem adtak; hanem az ő okoskodásaikban  hiábavalókká  lettek, [belevesztek gondolataikba, és üressé váltak, holtpontra jutottak elgondolásaikkal; bolonddá azaz bálványimádókká váltak] és az ő balgatag [érteni nem akaró, és oktalan] szívük [az ő bensőjük] megsötétedett. [egészen sötétségbe borult, és megvakult]*

*Mert ezek azok: „Kik értelmükben [gondolkozásmódjukban] meghomályosodtak [akiknek sötétség borult az értelmükre], elidegenültek az isteni élettől [Istentől, aki az élet forrása elszakadtak, mert megmaradtak tévelygésükben, vagyis elszakadtak Isten életétől] a tudatlanság miatt, mely az ő szívük (az ő bensőjük) keménysége [elkérgesedése, érzéketlensége, vaksága] miatt van bennük (Eféz. 4,18)

Róm. 1,22 Magukat bölcseknek vallván, [és tartván kérkedtek, és közben] balgatagokká [és oktalanná, bolonddá, és esztelenné] lettek*

*Az Úr pedig azt kérdezi:Hol a bölcs? Hol az írástudó? Hol e világnak vitázója? Nemde nem bolondsággá tette-é Isten e világnak bölcsességét? (1 Kor. 1,20)

„Nincs bölcsesség, és nincs értelem, és nincs tanács az Úr ellen.” (Péld. 21,30)

Mert csak: „Őnála van a bölcsesség és hatalom, övé a tanács és az értelem” (Jób. 12,13)

Róm. 1,23 És az örökkévaló [a halhatatlan] Istennek dicsőségét [fölségét] felcserélték [behelyettesítették, és meghamisították] a mulandó [pusztulásra ítélt, és halandó] embereknek és madaraknak és négylábú állatoknak és csúszó-mászó állatoknak képmásával. [kifaragott ábrázatával, képével]*

*Azt kérdezi az Úr: „Kihez hasonlíthatnátok az Istent, és hogyan készíthetnétek el képmását? A mesterember bálványszobrot önt, az ötvös bevonja arannyal, és ezüstláncot forraszt hozzá. Aki szegény ilyen áldozathozatalra, nem korhadó fát választ, ügyes mesterembert keres, hogy olyan bálványszobrot készítsen, mely nem inog. Hát nem tudjátok, nem hallottátok, nem mondták el nektek régtől fogva, nem magyarázták meg a föld alapozását?” (Ésa. 40,18-21)

Az apostol is így szól a pogányokhoz: „Mivel tehát az Isten nemzetsége vagyunk, nem szabad azt hinnünk, hogy aranyhoz vagy ezüsthöz, vagy kőhöz, művészi alkotáshoz vagy emberi elképzeléshez hasonló az istenség” (Csel. 17,29)

És az Úr így figyelmezteti az Övéit: „Őrizzétek meg azért jól a ti lelketeket (vagyis magatokat), mert semmi alakot nem láttatok akkor, amikor a tűznek közepéből szólott hozzátok az Úr a Hóreben. [a pusztaságban, sivatagban: vagyis e világban], hogy el ne vetemedjetek, és faragott képet, valamely bálványféle alakot ne csináljatok magatoknak, férfi vagy asszony képére; Képére valamely baromnak, amely van a földön; képére valamely repdeső madárnak, amely röpköd a levegőben; Képére valamely földön csúszó-mászó állatnak; képére valamely halnak, amely van a föld alatt lévő vizekben. Se szemeidet fel ne emeld az égre, hogy meglásd a napot, a holdat és a csillagokat, az égnek minden seregét, hogy meg ne tántorodjál, és le ne borulj azok előtt, és ne tiszteljed azokat, amelyeket az Úr, a te Istened minden néppel közlött, az egész ég alatt. (5 Móz. 4,15-19)

„Ezt mondja az Úr: A pogányok útját el ne tanuljátok… Mert a népek bálványai csupa hiábavalóság, hiszen az erdő fájából vágják azt; ács-mester kezei készítik bárddal. Ezüsttel és arannyal megékesíti azt, szegekkel és pörölyökkel megerősítik, hogy le ne essék. Olyanok, mint az egyenes pálmafa, és nem beszélnek; viszik-hordják őket, mert mozdulni nem tudnak. Ne féljetek tőlük, mert nem tehetnek rosszat; de jót tenni se képesek! Mind egyig balgatagok és bolondok; hiábavalóságokra tanít; fa az. Társisból [jelentése: leigázás] hozott lapított ezüst és Ofirból (jelentése vörös; gazdag, zsíros; a gazdagság földjéből) való arany; az ácsnak és az ötvös kezének munkája; öltözetük kék és piros bíbor; mesterek munkája valahány” (Jer. 10,2-6.8-9)

Róm 1,24 Ezért Isten szívük (az ő bensőjük) vágya [kívánsága, szenvedélye] szerint kiszolgáltatta [és átadta] őket a tisztátalanságnak, hadd gyalázzák meg [hadd szeplősítsék, és becstelenítsék meg, hadd tegyék gyalázatossá] saját testüket [szómájukat: saját személyüket, teljes lényüket]*

*Vagyis Isten hagyta, hogy a maguk választotta úton járjanak: „Ki az elmúlt időkben hagyta a pogányokat mind a maguk útján haladni” (Csel. 14,16)  

És bár: „A tudatlanság időszakait ugyan elnézte Isten, de most azt hirdeti az embereknek, hogy mindenki mindenütt térjen meg (vagyis változtassa meg a gondolkozás módját, és forduljon Isten felé)(Csel. 17,30)

Az apostol így figyelmezteti a szenteket: „Ezt mondom annakokáért és bizonyságot teszek az Úrban, hogy ti többé ne járjatok úgy, mint egyéb pogányok is járnak az ő elméjüknek hiábavalóságában. Kik értelmükben meghomályosodtak, elidegenültek az isteni élettől a tudatlanság miatt, mely az ő szívük keménysége miatt van bennük. Kik erkölcsi érzés nélkül, önmagukat a bujálkodásra adták, minden tisztátalanságnak nagy nyereséggel való cselekedésére” (Eféz. 4,17-19)

A megtérés előtti időről így szól Isten Igéje: „Ti abban az időben Krisztus nélkül éltetek, Izráel közösségétől elkülönítve, és mint az ígéret szövetségein kívül álló idegenek, reménység nélkül és Isten nélkül éltetek a világban. Most pedig Krisztus Jézusban ti, akik egykor „távol” voltatok, „közel” kerültetek a Krisztus vére által” (Ef. 2,12-13)

Azért: „Hogy mindenitek szentségben és tisztességben tudja bírni a maga edényét, Nem kívánság gerjedelmével, mint a pogányok, akik nem ismerik az Istent” (1 Thess. 4,4-5)

Róm 1,25 Isten igazságát [vagyis a valóságot, Isten Igéjét] hamissággal [hazugsággal, valótlansággal, kitalálással] cserélték] fel, [és változtatták át] s inkább a teremtmények [és a teremtett dolgok] előtt hódoltak, [azokat tisztelték, imádták és szolgálták] mint a Teremtő előtt, aki mindörökké [az örökkévalóságon át] áldott [és imádni való]. Ámen*

*Ezért aztán: „Az Isten pedig elfordult tőlük, és adta (és kiszolgáltatta) őket, hogy szolgáljanak az ég seregének (és hogy imádják az ég csillagseregét)” (Csel. 7,42)

Róm 1,26 Ezért szolgáltatta ki [és hagyta, és engedte át] őket Isten a saját gyalázatos szenvedélyeiknek. [a megvetendő, szégyenteljes, gyalázatos és tisztátalan indulatoknak]. Asszonyaik a természetes szokást [a természetes érintkezést, a természetnek megfelelő, veleszületett kapcsolatot; a nemi érintkezést] természetellenessel váltották fel*

*De: „… amiket titokban tesznek, azokról még beszélni is szégyen” (Ef. 5,12)

 „Senki titeket meg ne csaljon üres beszédekkel; mert ezekért jő az Isten haragja a hitetlenség fiaira. Ne vegyetek tehát részt ezekben” (Eféz. 5,6-7)

Róm 1,27 A férfiak hasonlóképpen abbahagyták az asszonnyal való természetes [ösztönös] életet, [vagyis a természetnek megfelelő közösülést; érintkezést, és bujaságukban] egymás iránt gerjedtek vágyra, vagyis férfi férfival űzött ocsmányságot, [és fertelmeskedett; fajtalankodtak]. De meg is kapták tévelygésük megszolgált [méltó, és megérdemelt] bérét [és jutalmát, díját elvévén önmagukban]*

*Már Mózesen keresztül figyelmezteti az Úr az Ő népét, hogy: „Férfiúval ne hálj úgy, amint asszonnyal hálnak: utálatosság az (3 Móz. 18,22).

 És ha valaki férfival hál, úgy amint asszonnyal szoktak hálni: utálatosságot követtek el mindketten, halállal lakoljanak; vérük rajtuk (3 Móz. 20,13)

Róm 1,28  [Miképpen] nem méltatták az Istent arra, hogy megismerjék, [és ismeretükben megtartsák] az Isten is romlott eszükre [romlott értelmükre, és méltatlan elvetemült gondolkozásra] hagyta [és szolgáltatta ki] hát őket.

[Más fordítás: És ahogy ők nem tartották érdemesnek megőrizni Istent az ismeretükben, úgy Isten pedig kiszolgáltatta őket olyan gondolkodásmódnak, amelyet nem érdemes megőrizni] hogy alávaló [és illetlen] tetteket vigyenek végbe*

*Az Úr Jézus kijelentése: „Mert megkövéredett [és megkeményedett; megkérgesedett; elhízott, érzéketlenné vált, eltompult] e népnek szíve [mert háj nőtte be e nép bensőjét], és füleikkel nehezen hallottak, és szemeiket behunyták. Hogy valami módon ne lássanak szemeikkel, és ne halljanak füleikkel, és ne értsenek szívükkel, és meg ne térjenek, és meg ne gyógyítsam őket [és hogy ne forduljanak hozzám, hogy meggyógyítsam, és helyreállítsam őket]” (Mát. 13,15)

Róm 1,29 Tele is vannak mindenféle gonoszsággal, hitványsággal. [Paráznasággal, rossz erkölccsel, igazságtalansággal, romlottsággal, csalással, jogtalansággal, és istentelenséggel, ami házasságtöréshez, fajtalansághoz, prostitúcióhoz vezette őket].

Kapzsisággal, [mohósággal, telhetetlenséggel jogtalanul, kicsalt nyereség utáni vággyal, fösvénységgel].

Ravaszsággal, [rosszasággal, romlottsággal, gonoszsággal, becstelenséggel, hitványsággal, gyávasággal, aminek következtében mindenféle baj, gyalázat, csapás, szerencsétlenség éri őket], tele irigységgel [féltékenységgel, rosszindulattal, gyűlölettel], gyilkossággal, vetélkedéssel, [versengéssel; viszálykodással, veszekedéssel, vitákkal, és harcokkal] ármánykodással, [álnoksággal] rosszindulattal, [gonoszlelkűséggel, rossz jellemmel, elvetemültséggel]*

*És hogy mit tesznek az Isten nélkül élő emberek, arról így beszélnek a próféták: „Megkívánják a mezőket és elrabolják, a házakat is elveszik, (nyomorgatják, és) kihasználják az embert és házát, őt magát és birtokát” (Mik. 2,2).

„Az utcák zugaiban lappang, (ólálkodik a házak körül) a rejtekhelyeken (titokban) megöli az ártatlant, szemei lesnek az ügyefogyottra (és szeme a gyámoltalant figyeli). Leselkedik (lesben áll) a rejtekhelyén, leselkedik, mint az oroszlán az ő barlangjában (vagy a bozótban), hogy elragadja a szegényt; (kiveti hálóját, és) elragadja a szegényt (a nyomorultat), mihelyt hálójába foghatja azt. Lenyomja, tiporja, és erejétől elesnek az ügyefogyottak

(Más fordítás: Szétzúzza, levágja a gyámoltalanokat, ha a körmei közé jutnak)” (Zsolt. 10,8-10).

Az özvegyet és jövevényt megölik, az árvákat is fojtogatják(Zsolt. 94,6)

Róm 1,30 Megszólók, [súsárlók, besúgók, árulkodók, suttogók, pletykálkodók] rágalmazók [rossz beszédűek] istengyűlölők, [Istent nem tisztelik, nem félik] gyalázkodók [gátlástalanok.

A görög fogalom szerint: ez egészen pontosan olyan embert jelent, aki nem ismerve a mértéket vakmerően áthágja az isteni és emberi határokat, túllép az erkölcsi korlátokon gőgtől, kevélységtől indíttatva. A fogalom magában foglalja az erőszakos föllépést és a szabadjára engedett kívánságokat is (paráznaság, bujaság, telhetetlenség).

A görög köznyelvben jelentései tehát: gőg, dölyf, kevélység; önhittség, elbizakodottság; kihívó viselkedés, féktelenség; arcátlanság, csúfolódás; istentelenség, Isten elleni lázadás. Kéjvágy, bujaság; vadság; bántalmazás, sértés, meggyalázás; nemi erőszak. Súlyos testi sértés; erőszakosság, vadság; vakmerőség],

fennhéjázók, [kevélyek; dölyfösek; gőgösek; felfuvalkodottak] kérkedők, [dicsekedők; hetvenkedők] agyafúrtak, [találékonyak a rosszban; fortélyos gazok; rosszban mesterkedők; bosszúságra ingerlők] szüleik iránt engedetlenek,

Róm 1,31 értetlenek, [balgatagok; ostobák; értelmetlenek] hitszegők, [szövetségtörők; szószegők; megbízhatatlanok] lelketlenek, [szeretetlenek; kíméletlenek; szívtelenek; ragaszkodás nélküliek] könyörtelenek. [engesztelhetetlenek; irgalmatlanok; összeférhetetlenek]*

*Isten igéje bemutatja, hogy milyenek azok az emberek, akik valamilyen vallást követnek, és nem a Megváltót: „Az emberek ugyanis önzők, pénzsóvárak lesznek, (kérkedők) dicsekvők, gőgösek, (kevélyek). Istenkáromlók, szüleikkel szemben engedetlenek, hálátlanok, (tisztátalanok), és szentségtelenek. Szeretet nélkül valók, kérlelhetetlenek, rágalmazók, mértéktelenek, kegyetlenek, (féktelenek) a jónak nem kedvelői (és jóra nem hajlandók). Árulók, vakmerők, felfuvalkodottak, inkább a gyönyörnek, mint Istennek szeretői (akik inkább az élvezeteket szeretik, mint az Istent). Kiknél megvan a kegyességnek látszata, (ezek olyan emberek, akik vallási parancsokhoz, tehát külsőséges tényezőkhöz való igen pontos ragaszkodásúak, akik a hitben folyó életet aprólékosan hűen, de alapjában véve formálisan tartják meg), de megtagadják annak erejét. (Fordulj el tehát ezektől), és ezeket kerüld” (2 Tim. 3,2-5).

„Főképpen pedig azokat, akik a (hús)testet követvén, tisztátalan kívánságban járnak, (és akik tisztátalan vágyaik után mennek). Ezek vakmerők, elbizakodottak, (maguknak kedveskedők) akik attól sem rettennek vissza, hogy dicsőséges hatalmakat káromolják és az Isten felségét megvessék” (2 Pét. 2,10)

Róm 1,32  [Kik] bár fölismerték [sem értették] Isten rendelkezését, [Isten végzését; igazságát; döntését] hogy aki effélét művel, [és cselekszik] méltó a halálra, mégis ilyeneket [nemcsak] tesznek, sőt a tetteseknek [akik ilyeneket művelnek] még helyeselnek is [velük egyetértenek, és oltalmazzák azokat].


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Köszönöm, hogy hozzászólásoddal megtisztelsz. Ám ha vitatkozni, vagy kötözködni van kedved, arra kérlek, azt ne itt gyakorold.