„És odahagyva [és elhagyva] Názáretet, elméne és
lakozék [és letelepedett] a
tengerparti Kapernaumban [jelentése: vigasztalás
faluja, Vigaszfalva], a Zebulon [jelentése: lakás, lakóhely, magasságos] és Nafthali [jelentése: harcok, küzdve, harcolva]
határain [ezek vidékére költözött];
Hogy beteljesedjék, amit Ézsaiás próféta mondott, így
szólván:
Zebulonnak földje és Naftalinak földje, a tenger felé
[a tenger menti út], a Jordánon túl [a
túlsó parton], a pogányok [a
nemzetek] Galileája [jelentése: csekély, alacsony,
megvetett, pogányok körzete],
A nép, amely sötétségben (homályosságban, vakságban, tudatlanságban) ül vala, láta nagy világosságot [nagy
fényt], és akik a halálnak földében [és országában] és árnyékában ülnek [és laknak] vala, azoknak világosság
támada. [fény virradt rájuk;
(Más fordítás: a
sötétségben lakó nép nagy fényt látott, s a halál országában és árnyékában
lakók felett fény ragyogott fel!)]*
(Mát. 4,13-16)
*És beteljesült az Ézsaiás prófétán keresztül
hangzó ígéret: „De nem lesz (nem marad) mindig sötét(ség)
ott, ahol most szorongatás (és elnyomás) van. Először megalázta
Zebulon (A név jelentése: Ő a
megadott menyasszonyi váltságdíj) és Nafthali (jelentése: harcok, küzdve, harcolva) földjét, de azután
megdicsőíti a tenger útját (a tenger felé vivő utat), a Jordán túlsó
partját (a Jordánon túli részt) és a pogányok határát (és a pogányok
területét). A nép, amely sötétségben jár vala, lát nagy világosságot; akik
lakoznak a halál árnyékának földében, fény (és világosság) ragyog fel
fölöttük! (Ésa. 9,1-2)
Az Evangélium kijelentése a megjelent világosságról: „Kezdetben
[már] vala az Ige és az Ige vala az Istennél, és Isten vala az Ige. Ő kezdetben az
Istennél vala. Őbenne vala az (örök)élet, és az (örök)élet vala az emberek világossága [és fénye]. És a világosság [a fény] a sötétségben fénylik [világít; felragyog; tündöklik], de a sötétség nem fogadta
be azt. [nem fogta fel; nem ismerte meg; fel nem tartóztatta; nem tudta megragadni, hatalmába keríteni, elfoglalni; fogva
tartani. Itt: A sötétség nem tudott erőszakkal úrrá lenni a világosság
fölött]” (Ján. 1,1-2.4-5)
Mert: „Az igazi világosság eljött volt már a világba (Az Ige volt az
igazi világosság), amely megvilágosít minden (e világra jövő) embert
(ő jött el a világba). A világban volt és a világ általa lett, de a világ
nem ismerte meg őt” (Ján. 1,9-10)
Dávid megvallása Istennek: „Mert nálad van az (örök)életnek
forrása; a te világosságod (a Te fényed) által látunk világosságot” (Zsolt. 36,10)
„Mert te
gyújtod meg az én szövétnekemet; az Úr az én Istenem megvilágosítja az én
sötétségemet
(Más fordítás: Mert te gyújtasz nekem mécsest Uram, fénysugarat ad
nekem Istenem a sötétségben)” (Zsolt.
18,29)
Mert: „Az igazakra (becsületesekre) világosság fénylik (és ragyog) a sötétben (is): attól
aki irgalmas, kegyelmes és igaz” (Zsolt.
112,4)
És: „Világosság
támad fel (és fényözön árad) az igazra, és az egyenes (a tiszta) szívűekre
öröm” (Zsolt. 97.11
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Köszönöm, hogy hozzászólásoddal megtisztelsz. Ám ha vitatkozni, vagy kötözködni van kedved, arra kérlek, azt ne itt gyakorold.