ÍGÉRET SZERINT 3. rész
’Nem mindnyájan Ábrahám
gyermekei, akik az õ utódai, hanem amint meg van írva: „Aki Izsáktól származik,
azt fogják utódodnak nevezni.” Vagyis nem a testi származás szerinti utódok az
Isten gyermekei, hanem az ígéret gyermekei számítanak az õ utódainak. Mert az
ígéret szava ez: „Abban az idõben visszajövök, és fia lesz Sárának.”’ (Róm
9,7-9)
Izmael és Izsák különböztek
eredetüket illetõen, ezért különbség volt a természetükben is, ami megmutatkozott
az életükben; és fõként az ígérethez
való viszonyukban nyilvánult
meg.
Amilyen a születés, olyan
lesz az élet, amely belõle származik. Aki csak annyi, amennyit magából képes
kihozni, annak annyija lesz, amennyit a természet ad neki; de akit a Szent Szellem
újjáteremt, azt jelek követik. ’Az õ munkája
az, hogy ti a Krisztus
Jézusban vagytok. Õt tette nekünk Isten bölcsességgé, igazsággá, megszentelõdéssé
és megváltássá, hogy amint meg van írva: „Aki dicsekszik, az Úrral
dicsekedjék”’ (1Kor 1,31).
Az újjászületett emberben az
lesz, amit az új élettõl kap; a saját természete
szerint élõ emberben semmi
ilyesmi nem lesz.
Izmael mutatta Ábrahám
természetének bizonyos jellemzõit, amikhez társultak rabszolgaanyjának vonásai.
Fejedelmi ember volt, akárcsak apja, és örökölte az õsatya nemes viselkedését; de
Izsákban megvolt apja hite, és utódja szent volt, belsõ életét illetõen. Izsák,
mint az ígéret örököse, apjával maradt, míg Izmael
saját tábort vert a
pusztaságban. Izsák szövetséget keresett a régi mezopotámiai törzszsel, de
Izmael anyja Egyiptomból hozott fiának feleséget, ami természetes, hiszen maga
is Egyiptomból jött. Hasonló a hasonlóval barátkozik.
Izsák elmélkedett a mezõn
napszálltakor, mert õ Istennel beszélgetett a szent dolgokról; de Izmael minden
jövevénnyel vitába keveredett, mert õ földi dolgokkal foglalkozott. Az
elmélkedés nem a vad embernek való, aki mindenkinek ellensége. Izsák Istennek
áldozta magát, de Izmaelnél semmi ilyet nem látunk. Az önfeláldozást nem
Izmaelnek találták ki; õ inkább gyilkos, nem bárány, aki hagyja, hogy
feláldozzák Istennek.
Tehát azt fogod tapasztalni,
hogy ha vallásosan képzett és tanult vagy, és – ahogy mondani szokták –
’istenfélõvé’ válsz, de nem újulsz meg a szívedben, és nem látogat meg a Szent
Szellem, akkor nem éled Isten gyermekének titkos életét. A keresztyén ember sok
külsõ jegyét magadon viselheted, képes lehetsz énekelni, imádkozni, az Írásból
idézni és képzeletbeli élményeidrõl mesélni, de újjá kell születned ahhoz, hogy
valóságosan megismerd a szentek közösségét, az élõ Istennel való titkos és
bensõséges kapcsolatot, és felajánld neki önmagad
Istennek tetszõ
szolgálatként. Az ígéret gyermeke Isten embereivel lakik, és kiváltságnak
tekinti, hogy közöttük lehet. Az ígéret gyermeke tudja, hogy akkor van a legjobb
társaságban, amikor egyetlen ember sem látja és õ sem lát embert, de közelebb
kerül a Nagy Láthatatlanhoz, aki elbeszélget vele. Az ígéret gyermeke, egyedül
õ képes felmenni a Mórija tetejére, ott az oltárra kötöztetni, és feláldoztatni
Istennek. Az utóbbi alatt azt értem, hogy csak az áldozza magát teljesen
Istennek, és szereti jobban az Urat, mint az életet, aki a Szent Szellem által született.
Természeted és életmódod
olyan lesz, mint az indulásod, ezért szeretettel kérlek, vigyázz, hogy helyesen
indulj el, hogy igazi örökösnek bizonyulj, amikor azt vallod, hogy a Király gyermeke
vagy.
Izmaelnek, a rabszolganõ
fiának, aki test szerint született, mindig viselnie kell a szolgaság szennyfoltját.
Egy rabszolga gyermeke nem született szabadnak. Izmael nem lehet az, ami Izsák –
a szabad asszony gyermeke. Nem állítom, hogy Izmael vágyott volna arra, hogy
olyan legyen, mint Izsák; nem állítom, hogy vesztesnek érezte volna magát, mert
különbözött Izsáktól; pedig valójában az volt.
Aki azon fáradozik, hogy a maga
erejébõl üdvözüljön a cselekedetei, az érzései
és önmegtagadása által, az
lehet, hogy nincs tudatában rabszolgavoltának; talán még dicsekszik is, hogy
szabadnak született, és sohasem volt senki rabszolgája; mégis egész életét szolgaságban
tölti. Sohasem tudja meg, mit jelent a szabadság, mit jelent az elégedettség,
mit jelent az Istenben való gyönyörködés.
Csodálkozik, amikor az
emberek ’a hit teljes bizonyosságáról’ beszélnek. Úgy ítéli meg, hogy talán
elbizakodottak. Alig van ideje levegõt venni az ostorcsapások között. Eddig is
sokat tett már, de még sokkal többet kell tennie; sokat szenvedett, de még
sokkal többet kell szenvednie. Sohasem
tapasztalta meg ’a nyugalmat,
ami Isten népére vár’, mert a rabszolganõtõl született, és lelke örökre
rabságban marad.
Aki viszont szabad asszonytól
született, és megérti, hogy csak Isten kegyelme által üdvözülhet, és hogy Isten
nem vonja vissza kegyelmét, ha már egyszer
megadta – mert ’Isten
ajándékai és elhívása viszszavonhatatlanok’ –, az ilyen ember elfogadja Krisztus
befejezett mûvét. Tudja, hogy elfogadtatott a szeretett Fiúban, ezért
megnyugszik az Úrban, és szerfelett örvendezik. Élete és lelke tele
van örömmel és békével, mert
szabadnak született, és valóban szabad is.
Kedves olvasó, vajon érted-e,
mit jelent Isten gyermekének szabadsága? Vagy még mindig a törvény
szolgaságában élsz, félsz a büntetéstõl, félsz, hogy visszaküldenek a pusztába?
Ha az utóbbi eset áll fenn, akkor nem kaptad meg az
ígéretet, különben tudnád,
hogy ilyen nem lehetséges. Az örökség Izsáké, az ígéret gyermekéé, és õ örökké
abban lakik, nem félve a kiûzetéstõl.
Azok, akik úgy születtek mint
Izmael, vagyis test szerint, és akiknek vallása saját erejükön alapszik, földi
dolgokkal foglalkoznak, ahogy Izmael tette. Csak azok foglalkoznak mennyei
dolgokkal, akik felülrõl születtek az ígéret által, hit
szerint, mint Izsák. Figyeld
meg, mennyire földi dolgokkal foglalkozik a természete szerint vallásos ember.
Rendszeresen jár templomba, de mialatt ott van, az üzletre, a házára vagy a
farmjára gondol. Vajon hasznára válik-e az istentisztelet? Dehogy! Az
igehirdetést vajon szelídséggel fogadja, az Igét, amely képes üdvözíteni a
lelkét? Dehogy! Inkább kritizálja, mintha valami politikai szónoklat lenne.
Pénzt áldoz Isten ügyéért, ahogy mások. Persze, hogy megteszi, hiszen úgy érzi,
hogy meg kell nyugtatnia lelkiismeretét, és
vigyáznia kell jó hírére. De
vajon törõdik-e Isten dicsõségével? A világért sem. Ha törõdne vele, többet
adna a pénznél. Szívének imája elõrevinné Isten országának ügyét. Vajon
sóhajtozik és sír-e korának bûnei miatt? Látod-e egyedül Istennel, amint kiönti
szívét bánatában Õelõtte, mert saját családjában is vannak olyanok, akik még
nem tértek meg Istenhez? Láttad-e valaha szent örömmel örvendezni, amikor bûnösök
tértek meg – ujjongani, mert közeleg Krisztus országa? Ó, nem, õ soha nem tenne
ilyet. Isten minden szolgálata külsõség számára; sohasem hatolt be a hitbeli
dolgok belsõ lényegébe, és
nem is képes erre. A világi
elme, még ha vallásos is, ellenséges Istennel szemben, és nem békélt meg vele,
de nem is képes rá. Az emberben ki kell fejlõdnie az isteni gondolkodásnak, új
teremtménnyé kell válnia Jézus Krisztusban, hogy képes legyen értékelni,
megérteni és élvezni a hitbeli dolgokat.
Visszatérve oda, ahol
kezdtük: ’Újonnan kell születnetek.’ A Szellem által kell újjászületnünk; természetfeletti
életet kell nyernünk azáltal, hogy életre kelünk a bûnben való halálból. Nem
teremhetjük meg a Szellem gyümölcsét, amíg nem él bennünk a Szent Szellem.
Izmael Izmael marad, Izsák pedig Izsák.
Amilyen az ember, olyan az
életmódja. Lehet valaki tisztán látó, értelmes, és rendelkezhet nagy emberi
erõvel, de hiába tesz meg minden tõle telhetõt, mint
Izmael, mert csak az ígéret
gyermeke kel életre, és jár hitben, mint Izsák.
’Kemény vonalak!’ – mondhatja
valaki. Néha nagy áldás, ha meg vannak húzva ezek a kemény vonalak, méghozzá
nagyon egyenesen. Ez örökre jó útra téríthet minket. Egy ízben ezt mondta
valaki egy barátomnak: ’Egyszer elmentem, hogy meghallgassam Mr. Spurgeont, és amikor
beléptem a templomba, úgy gondoltam, hogy nálam vallásosabb ember még nem élt Newingtonban,
és nálam jobb tagja még nem volt a gyülekezetnek. De mindez a visszájára fordult,
amikor meghallgattam az aznapi igehirdetést. Úgy jöttem ki a templomból, mint
egy olyan madár, amelyiknek kitépték az összes tollát. Úgy éreztem, hogy én
vagyok a legnyomorultabb bûnös, akit a föld a hátán hordoz, és azt mondtam,
hogy többé nem hallgatom meg azt az embert, mert teljesen tönkretett.’ ’Igen –
mondta –, de ez volt a legjobb dolog, ami megtörténhetett velem. Arra
késztetett, hogy tekintetemet magamról Istenre és mindenható kegyelmére
fordítsam, és megértsem, hogy
újra át kell mennem Teremtõm kezén, különben soha nem láthatom meg az arcát,
örvendezve annak.’
Remélem, hogy az olvasó tudja
ezt az igazságot, mert ez a színtiszta valóság. Ahogy Isten elõször
megteremtette Ádámot, úgy kell minket is újrateremtenie,
különben soha nem viselhetjük
a képét, és nem láthatjuk meg a dicsõségét. Az isteni ígéret hatása alá kell
kerülnünk, és az ígéretbõl kell élnünk, különben életünket nem vezetik helyes
elvek, és nem irányítják helyes célok felé.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Köszönöm, hogy hozzászólásoddal megtisztelsz. Ám ha vitatkozni, vagy kötözködni van kedved, arra kérlek, azt ne itt gyakorold.