C. H. Spurgeon: ÍGÉRET SZERINT
’Izmael dolgában is
meghallgatlak: megáldom õt, és nagyon megszaporítom és megsokasítom utódait.
Tizenkét fejedelmet fog nemzeni, és nagy néppé teszem. De szövetségre csak
Izsákkal lépek, akit Sára egy esztendõ múlva szül neked.’ (1Móz 17,20-21)
Egyáltalán nem meglepõ, hogy
két személy, akik oly különbözõek születésükben és természetükben, mint Izmael
és Izsák, különböznek reményeikben is. Izsák számára a szövetség ígérete létének
sarkcsillagává vált, de Izmael számára nem világított ilyen fény. Izmaelnek
nagy céljai voltak, mert õ az egyik legnagyobb ember természetes fia volt, de
Izsáknak még magasztosabb céljai voltak, mert õ az ígéret gyermeke volt és a kegyelem
szövetségének örököse, amit az Úr kötött Ábrahámmal.
Izmael bátor és
rettenthetetlen lelkével egy olyan nemzet megalapításán fáradozott, amelyet soha
nem lehet leigázni, egy nemzetségrõl, amely
megszelídíthetetlen, mint a
sivatag vadszamarai, és vágya teljesült is: a beduin arabok a mai napig nagy
õsük valódi hasonmásai. Izmael életében és halálában megvalósította a szûk
látókörû, földi reményeket, amelyeket hajszolt, de neve
nincs feljegyezve azok
lajstromában, akik elõre látták Krisztus eljövetelét, és meghaltak a dicsõség reményében.
Izsák viszont elõre látott
sok mindent, még Krisztus eljövetelét is. Õ olyan várost keresett, amelynek
szilárd alapja van, és amelynek tervezõje és építõje maga Isten.
Izmael, akárcsak Szenvedély a
’Zarándok útjában’ (írta: John Bunyan; magyarul megjelent az Evangéliumi
Kiadónál), idelent a földön akarta magának a legjobb dolgokat, de Izsák,
akárcsak Türelem, a jövõben várta ezeket. Kincsei nem a sátorban vagy a földön
voltak, hanem a ’még sohasem látott dolgokban’. Megkapta a szövetség nagy
ígéretét, és abban nagyobb gazdagságot talált, mint amit Nebájót összes nyája nyújthatott
neki. Szemére a hajnalcsillag ragyogott,
és az áldás delelõjét várta a
kijelölt idõ teljességében. Az ígéret úgy hatott rá, hogy irányította gondolatainak
és várakozásainak áramát.
Veled is így van ez, kedves
olvasó? Megkaptad-e és magadévá tetted-e az örök élet ígéretét? Reménykedsz-e
ezért soha nem látott dolgokban?
Olyan-e a szemed, hogy senki
sem nézhet bele, csak azok, akik hisznek Isten hûségében? Letértél-e a látható
útról, és rátértél-e a soha nem látott és örök dolgokban való hit útjára?
Semmi kétség, hogy az ígéret
elfogadása és az általa ébresztett remények ígérete befolyásolta Izsák
gondolkodását és vérmérsékletét, úgyhogy õ nyugodt lélek volt. Számára nem
voltak háborúk és harcok. Õ belenyugodott a jelenbe, és várta a jövõt. Izsák
érezte, hogy mivel ígéret szerint született, Istenen volt a sor, hogy megáldja õt,
és teljesítse az ígéretet, amelyet vele kapcsolatban tett; így Ábrahámmal
maradt, és távol tartotta magát a külvilágtól. Csendesen reménykedett, és
türelmesen várt Isten áldására. Szemét a jövõn tartotta, az eljövendõ nagy
népen, az ígéret földjén, és a még dicsõségesebb megígért utódon, akiben a föld
minden népe megáldatik. Mindezeket egyedül Istentõl várta, bölcsen úgy ítélve,
hogy aki az ígéretet tette, teljesíti is azt. E hit miatt nem volt kevésbé
tevékeny, de nem mutatta azt a büszke önbizalmat, ami olyan szembetûnõ volt
Izmaelben. A maga módján energikus volt, nyugodt bizalommal Isten iránt, és
csendes alázattal mindenek fölött való akarata iránt. Az évek során kitartott a
magányos életben, és fegyvertelenül dacolt a veszéllyel, ami pogány szomszédjai
felõl leselkedett rá, és amivel Izmael kardjával és íjával szállt szembe.
Bízott a hangban, amely ezt mondta: ’Ne nyúljatok fölkentjeimhez, prófétáimat se
bántsátok!’ Békés ember volt, és mégis olyan biztonságban élt, mint harcias
testvére. Az ígéretben való hite megadta neki a biztonság reményét, sõt magát a
biztonságot is, bár a kánaániak még mindig az országban tartózkodtak.
Így munkálkodik az ígéret
jelenbeli életünkben, meghozva a lélek felemelkedését, egy olyan életet, amely
fölötte áll a látható környezetnek, és a gondolkodás nyugodt, mennyei légkörét.
Izsák Istenben találja meg
íját és lándzsáját. Egy lábnyomnyi föld sem volt a tulajdonában, jövevényként
és idegenként élt azon a földön, amelyet Isten adott neki ígérete szerint,
Izsák mégis elégedetten élt az ígéreten, és gazdagnak tekintette magát az
eljövendõ örömökben. Figyelemreméltóan csendes és kiegyensúlyozott természete az
örökké változatlan Isten ígéretébe vetett egyszerû hitébõl fakadt.
Az isteni ígéret keltette
remény az ember egész életére hatással van: jelen van legbelsõbb gondolataiban,
viselkedésében és érzéseiben. Úgy tûnhet, hogy ez
kevésbé fontos, mint az
erkölcsös viselkedés, de valójában létfontosságú, nem csupán önmagában, hanem
az elmére, a szívre és az életre gyakorolt hatásában. Az ember titkos reménye
lelkiállapotának hitelesebb próbája Isten elõtt, mint
mindennapi cselekedetei, vagy
akár nyilvános vallásossága.
Izsák így járja a maga
csendes, szent útját, míg végül megöregszik és megvakul,
és szelíden az Úrhoz
költözik. Bízott Istenében, aki kijelentette magát neki, és elhívta, hogy
legyen a barátja, ezt mondva neki: ’Maradj jövevényként ebben az országban, én
pedig veled leszek, és megáldalak, és a te utódod által nyernek áldást a föld
összes népei.’
Amilyenek az ember reményei,
olyan az ember maga is. Ha reménysége Isten ígéretében van, akkor minden
rendben van vele.
Kedves olvasó, mik a te
reményeid? ’Nos – mondja erre valaki –, várom, hogy meghaljon egy rokonom, és
akkor gazdag leszek. Jó kilátásaim vannak.’ Valaki más vállalkozásának állandó növekedésében
bízik; egy harmadik sokat vár egy ígéretes üzlettõl. Azok a remények, amelyek beteljesülhetnek
egy haldokló világban, merõ szemfényvesztések. Azok a remények, amelyek nem
tekintenek a síron túlra, homályos ablakok, amelyen aligha lát át a lélek.
Boldog az, aki hisz az ígéretben, és biztos benne, hogy az beteljesedik, amikor
elérkezett az ideje, és minden mást a végtelen bölcsességre és szeretetre bíz.
Az ilyen remény kiállja a próbát, legyõzi a kísértést, és már idelent örül a
mennynek.
Reményeink akkor kezdõdtek,
amikor Krisztus meghalt a kereszten, akkor nyertek megerõsítést, amikor
feltámadt, akkor kezdtek beteljesülni, amikor felment a mennybe, és akkor teljesülnek
be véglegesen, amikor másodszor is eljön.
Ebben a világban a zarándokok
kenyerét esszük egy olyan asztalnál, amely ellenségeink jelenlétében van
megterítve, de az eljövendõ világban miénk lesz a tejjel és mézzel folyó
ország, a béke és öröm országa, ahol a nap és a hold sohasem nyugszik le. Addig
reménykedünk, és reménységünk az ígéreten alapszik.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Köszönöm, hogy hozzászólásoddal megtisztelsz. Ám ha vitatkozni, vagy kötözködni van kedved, arra kérlek, azt ne itt gyakorold.