„Hogy a ti
kipróbált [(dokimion): és a próba alapján igazinak, valódinak
bizonyuló] hitetek [(pisztisz): és
hűségetek, megbízhatóságotok, hiteles hitvallásotok]. Ami sokkal becsesebb [és sokkal értékesebb] a veszendő, de tűz
által kipróbált [(dokimadzó): megvizsgált,
jóváhagyott jónak / megfelelőnek /
alkalmasnak bizonyuló] (vert)aranynál.
Dicséretre [(epainosz): elismerésre], tisztességre [megbecsülésre,
tiszteletre] és
dicsőségre [dicsőséges ragyogásra] méltónak találtassék [és méltónak bizonyuljon] a Jézus
Krisztus megjelenésekor [(apokalüpszisz): lelepleződésekor,
kinyilatkoztatásakor, kijelentésekor]*
(1 Pét. 1,7)
„Tudván, hogy a ti hiteteknek [(pisztisz):
és hűségeteknek] megpróbáltatása
[(dokimion): próbatétele,
próbára tevése; és megvizsgálása] kitartást
[(hüpomoné): kitartó,
állhatatos, türelmes várakozást, örömteli, reményteljes tűrést] szerez. [Más fordítás: hitetek
erőpróbája állhatatosságot eredményez]”
(Jak. 1,3).
Pál apostol bizonyságtétele: „Nemcsak pedig, hanem dicsekedünk [és
ujjongunk] a háborúságokban [a nyomorúságokban;
szenvedéseinkben; megpróbáltatásokban; Külső szorongatásokban; szorult
helyzetekben; nyomorgatásokban; elnyomásban] is, tudván, hogy a háborúság [és a nyomorúság] békességes tűrést nemz, [és kitartást (alatta maradást;
állhatatosságot) eredményez (és
munkál)]. Az állhatatosság [és a kitartás, örömteli (vagy
reményteljes) tűrés pedig] a
kipróbáltságot [vagyis
megvizsgáltságot] a kipróbáltság a
reménységet [és biztos várását
jelenti annak, ami be is fog következni].
A reménység pedig nem szégyenít
[és nem csal] meg; [és nem engedi,
hogy megszégyenüljünk] mert az Istennek
szerelme [agapéja, természete] kitöltetett
[és kiáradt] a mi szívünkbe [a mi bensőnkbe] a Szent Szellem által, ki adatott nékünk” (Róm. 5,3-5).
Hát: „Ne
dobjátok el hát bizodalmatokat, melynek nagy jutalma van” (Zsid.
10,35).
*Mert: „Az a nap [az Úr napja] fogja világossá [nyilvánvalóvá; szemmel láthatóvá] tenni, [mert kimutatja; felszínre, (nyilvánosságra, világosságra)
hozza] mivel tűzben jelenik meg.
[érkezik; jelentetik ki; nyilvánul meg; tűz által fog kinyilatkozni
(lepleződni); hull le róla a lepel] és
akkor mindenkinek a munkája nyilvánvalóvá lesz. [láthatóvá válik majd] és hogy kinek mit ér [milyen] a munkája, azt [maga] a tűz fogja kipróbálni [majd
megmutatja; teszi próbára, vizsgálja meg]” (1Kor. 3,13).
Már Ézsaiás prófétán keresztül szól az Úr az
övéinek: „Ímé,
megtisztítottalak, de nem úgy, mint ezüstöt, megpróbáltalak a nyomor
(nyomorúság, szenvedés, elnyomás) kemencéjében”
[olvasztókemencéjében] (Ésa. 48,10).
És hogy mit ért kemencén az Úr: „Titeket pedig kézen fogott az Úr, és kihozott titeket a vas
kemencéből, Egyiptomból, hogy
legyetek néki örökös népe, miképpen e mai napon vagytok” (5 Móz. 4,20).
Az Úr kihozott a világból – Egyiptomból – a nyomorúság
földjéből – a vas olvasztókemencéjéből – mert: „...magának kiválasztott minket Őbenne (a Krisztusban) a világ teremtetése előtt...” (Eféz. 1,4).
Mert: „Az ezüsthöz tégely kell, az aranyhoz
olvasztókemence, de a szívek vizsgálója az ÚR” (Péld. 17,3).
És már Mózesen
keresztülhangzik a prófécia a gyülekezetekről: „Csinálj gyertyatartót is
tiszta aranyból (színaranyból); vertaranyból készüljön a gyertyatartó; annak szára, ága csészéi, gombjai és virágai
ugyanabból legyenek” (2 Móz. 25,31).
János apostol látja a
feltámadott Urat, és a „vertaranyból” készült gyertyatartót: „Megfordultam, hogy lássam, milyen hang
szólt hozzám, és amikor megfordultam, hét arany gyertyatartót láttam. És a
gyertyatartók között az Emberfiához hasonlót: hosszú palástba volt öltözve,
mellén aranyövvel körülövezve. Feje és haja fehér volt, mint a hófehér gyapjú,
szeme, mint a tűz lángja. lába hasonló volt a kemencében izzó aranyérchez (mintha
kemencében tüzesedtek volna meg). Hangja
olyan, mint a sok vizek zúgása. Jobb kezében hét csillagot tartott, szájából
kétélű éles kard jött ki, és az ő arca, és tekintete olyan volt, mint amikor a
nap teljes erejével fénylik. Írd meg tehát, amiket láttál… a hét csillag
titkát, amelyet jobb kezemben láttál, és a hét arany gyertyatartót: a hét
csillag a hét gyülekezet angyala, a hét gyertyatartó pedig a hét gyülekezet”
(Jel. 1,12-16.19-20)
A tűzről pedig – amivel, vagy Akivel – megpróbál az
Úr, így szól a Szent Szellem: „Mert az
Istennek beszéde (logosza): igéje) élő és ható (energész): működő,
tevékeny, hatékony; élő energia). és
élesebb (tomóterosz tomosz:
élesebb, metszőbb, áthatóbb, mélyrehatóbb) minden
kétélű fegyvernél (kardnál). És elhat
(diikneomai:
keresztül eljut, áthatol) a
szívnek (pszükhé: élet) és léleknek (pneuma): szellem, az ízeknek (harmosz: ízület) és a velőknek megoszlásáig (meriszmosz:
felosztás, megosztás, szétválasztás) (és áthatol az elme és a lélek, az
ízületek és a velők szétválásáig). És
megítéli (kritikosz: döntésre alkalmassá teszi); a gondolatokat és a szívnek indulatait (ennoia: gondolat, nézet,
vélemény, gondolkodás, és szándékait)” (Zsid. 4,12).
Már a prófétán keresztül kijelenti ezt az Úr: „Nem olyan-é az én igém, mint a tűz? Azt
mondja az Úr...” (Jer. 23,29).
És a testté lett Igéről: „ ... amikor megjelenik [(apokalüpszisz): lelepleződés;
kinyilatkoztatás, kijelentés; a lepel lerántása tényről, igazságról;
megnyilvánul] az Úr Jézus az égből [a
mennyből] ... Tűznek lángjában
[lángoló tűzben]…”(2
Thess. 1,7-8).
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Köszönöm, hogy hozzászólásoddal megtisztelsz. Ám ha vitatkozni, vagy kötözködni van kedved, arra kérlek, azt ne itt gyakorold.