Mát. 11,1 És lőn [vagyis
az történt], mikor elvégezte Jézus a tizenkét tanítványának [az apostoloknak] adott utasítást [és oktatást útbaigazítást, és rendelkezéseit], elméne [vagyis továbbment] onnan, hogy tanítson
és prédikáljon [és hirdesse az igét]
azoknak [környező]
városaiban [is].
Mát. 11,2 János pedig, mikor meghallotta a fogságban
[vagyis a börtönben, a tömlöcben] a
Krisztus cselekedeteit [és tetteit],
elküldvén kettőt az ő tanítványai közül [ezt
üzente neki, és]*
* „Mert Heródes elfogatta vala Jánost, és megkötöztetvén (bilincsbe verette), tömlöcbe (vagyis börtönbe) vetette
vala Heródiásért (a Heródiás kedvéért), az
ő testvérének, Fülöpnek feleségéért. Mert ezt mondja vala néki János: Nem
szabad néked ővele (együtt) élned.
(és Heródes szerette volna megöletni), de
mikor meg akarta öletni, félt a sokaságtól, mert mint egy prófétát úgy tartják
vala őt” (Mát. 14,3-5)
Azonban:
„Mikor pedig Heródes, a negyedes
fejedelem, megfeddetett ő tőle (és megintette őt János) Heródiásért, az ő testvérének, Filepnek
feleségéért és mindama gonoszságokért (és gonosz tetteiért), amiket Heródes cselekedett, Ez még azzal tetézte mindezeket, hogy
Jánost tömlöcbe vetteté (vagyis börtönbe csukatta)” (Luk. 3,19-20)
Mát. 11,3 Monda néki: Te vagy-é az, aki eljövendő,
vagy mást várjunk?
Mát. 11,4 És felelvén Jézus, monda nékik: Menjetek el
és jelentsétek [és mondjátok el; adjátok hírül, és adjátok tudtára] Jánosnak, amiket hallotok és láttok:
Mát. 11,5 A vakok [újra] látnak, és a sánták [és
bénák] járnak; a poklosok [vagyis a
leprások] megtisztulnak és a siketek (és
némák) hallanak; a halottak föltámadnak [életre kelnek], és a (koldus)szegényeknek
Evangélium [vagyis örömhír, örömüzenet]
hirdettetik;
Mát. 11,6 És boldog, aki én bennem [és énrajtam] meg nem botránkozik [és aki el tud
fogadni engem, aki miattam
tőrbe nem esik, és el nem botlik]*
*Lukács bizonyságtétele Bemerítő
János elbizonytalanodásáról így hangzik: „És Jánosnak mind ezeket elmondták (és hírül vitték) a tanítványai. És János az ő tanítványai
közül kettőt előszólítván (magához hívatott, és) Elküldé Jézushoz (az Úrhoz ezzel a kérdéssel), mondván: Te vagy-é az, aki eljövendő vala, vagy mást várjunk? Mikor
azért azok a férfiak hozzámentek (vagyis odaérkeztek hozzá), mondának: Bemerítő János küldött minket te
hozzád (ezzel a kérdéssel), mondván:
Te vagy-é az, aki eljövendő vala, vagy mást várjunk? Azon órában pedig (Jézus)
sokakat (vagyis sok embert) gyógyított meg (különféle) betegségekből (és bajokból), csapásokból, (és megszabadított gonosz) tisztátalan szellemektől, és sok vaknak adá
meg szeme világát (és adta vissza a látását). És felelvén Jézus, (így válaszolt, és) monda nékik: Elmenvén mondjátok meg (és vigyétek hírül) Jánosnak, amiket láttatok és hallottatok:
hogy a vakok szemeik világát veszik (vagyis a vakok látnak), a sánták járnak, a poklosok (vagyis
leprások) megtisztulnak, a süketek
hallanak, a halottak feltámadnak, a szegényeknek az evangélium prédikáltatik
(és hirdettetik). És boldog, valaki én
bennem meg nem botránkozik” (Luk.
7,18-23)
Az
elbizonytalanodás egyik oka az volt, hogy Jánoshoz is eljutott az Úr Jézus
tetteinek híre, Aki: „… körüljárta
[és bejárta] vala Jézus a városokat mind,
és a falvakat, tanítván azoknak zsinagógáiban, és hirdetvén az Isten
[vagyis a mennyek] országának Evangéliumát [az Isten királyságáról szóló
örömhírt, királyi uralmának jó hírét, a győztes hadvezér érkezésének hírét]. És gyógyítván mindenféle [és
mindenfajta] betegséget és mindenféle
erőtlenséget [gyengeséget; minden bajt, kórt, fogyatékosságot,
rosszullétet, krónikus jellegű fizikai rendellenességet az emberi szervezetben.
Ártalmat, csapást, panaszt; gyötrő, kínos betegségeket] a nép között” (Mát. 9,35).
És az
Úr Jézus szolgálatának eredményeként beteljesedtek a próféciák: „Megelevenednek (és életre kelnek) halottaid és holttesteim fölkelnek (és
föltámadnak a holttestek): serkenjetek
föl és énekeljetek (és ébredjetek, és ujjongjatok), akik a porban lakoztok, mert harmatod az élet (és a világosság) harmata, és visszaadja a föld az árnyakat!” (Ésa. 26,19)
„És meghallják ama napon a siketek (is) az írás beszédeit, és a homályból és
sötétből (és a homály és a sötétség után) a vakoknak szemei (pedig) látni
fognak. És (újra) nagy örömük lesz a
szenvedőknek az Úrban, és a szegény emberek vígadnak Izráel Szentjében” (Ésa. 29,18-19)
„És megismerik a tévelygő szelleműek az értelmet (és észhez térnek), és akik
zúgolódnak, tanulságot tanulnak (és levonják a tanulságot)” (Ésa. 29,24)
„Mondjátok a remegő
szívűeknek: legyetek erősek, ne féljetek! Ímé, Istenetek bosszúra jő, az Isten,
aki megfizet, Ő jő, és megszabadít titeket! Akkor a vakok szemei megnyílnak, és
a süketek fülei megnyittatnak, Akkor ugrándoz, mint szarvas a sánta (és
szökellni fog), és ujjong a néma nyelve, mert a pusztában víz fakad, és
patakok (erednek) a kietlenben (a pusztában)” (Ésa. 35,4-6)
Mát. 11,7 Mikor [és
miután] pedig azok elmentek vala, szólni [és beszélni] kezde Jézus a sokaságnak [a tömegnek] Jánosról: Mit látni [és miért] mentetek ki a
pusztába [a sivatagba]? Nádszálat [látni], amit a szél hajtogat [vagyis hogy
széltől hajlongó, szél ingatta nádszálat
lássatok, vagy széltől rázott
nádat]?
Mát. 11,8 Hát mit látni [és ugyan miért] mentetek ki? Puha ruhába [és díszes, drága, finom kelmébe] öltözött embert-é? Ímé
akik puha [és díszes, drága, finom]
ruhákat viselnek, a királyok palotáiban vannak [és azokat a királyi palotákban lehet megtalálni].
Mát.
11,9 Hát mit látni [de hát miért]
mentetek ki? [akkor
viszont kivel akartatok találkozni] Prófétát-é? Bizony, mondom
néktek [azt láttatok, sőt],
prófétánál is nagyobbat [és többet]!
Mát. 11,10 Mert ő az, akiről meg van írva: Ímé én
elküldöm az én (hírvivő) követemet [vagyis angyalomat] a te
orcád [a te színed] előtt, [aki
megkészíti előtted a te útadat, [és hogy
előtted járva előkészítse a te útadat].
Mát.
11,11 Bizony mondom néktek: az asszonyoktól szülöttek [az asszonyok magzatai]
között nem támadott [és nem lépett fel]
nagyobb Bemerítő Jánosnál [mert Ő a legnagyobb
azok között, akik valaha is megszülettek erre a világra]; de aki
legkisebb a mennyeknek országában [az Isten Királyságában], nagyobb nálánál.
Mát. 11,12 A Bemerítő
János idejétől [vagyis napjaitól]
fogva pedig mind mostanig [vagyis az ő megjelenésétől mostanáig] erőszakoskodnak a
mennyek országáért [és a mennyek országa
erőszakot szenved, és erőszakkal lehet betörni], és az erőszakoskodók [és energikusak] ragadják el azt [és az erőszakosok igyekeznek hatalmukba
keríteni; és ők ragadják azt magukhoz].
Mát. 11,13 Mert a próféták [vagyis az Isten nevében szóló,
isteni akaratot közvetítő személyek, akik Isten jelenlétében éltek, és Tőle
vettek Igéket] mindnyájan és a törvény Jánosig [Jelentése: Isten kegyelmet ad, vagyis a
kegyelem korszakáig] prófétáltak [és
isteni akaratot közvetíttettek] vala [és ezt János idejéig hirdették].
Mát. 11,14 És ha be akarjátok venni [és ha akarjátok, fogadjátok el. És ha meg
akarjátok érteni, és ha tudni akarjátok, ha készen
álltok elfogadni, Ő maga],
Illés, aki eljövendő vala [akinek el kellett jönnie].
Mát. 11,15 Akinek van füle a hallásra, hallja [meg]*
*Lukács is így folytatja
bizonyságtételét: „Mikor pedig
elmentek a János követei, kezdé mondani a sokaságnak János felől: Mit látni
(és miért) mentetek ki a pusztába? Szél
ingatta nádszálat-é? Hát mit látni (és ugyan miért) mentetek ki? Puha ruhákba öltözött embert-é? Ímé akik drága (és
pompás) öltözetben és gyönyörűségben
vannak (és bőségben élnek), a
királyok palotáiban vannak. Hát mit látni (és miért) mentetek ki? Prófétát-é? Bizony mondom néktek (azt láttatok, sőt), prófétánál is nagyobbat. Ő az, aki felől meg
van írva: Ímé én elküldöm az én követemet a te orcád előtt (vagyis előtted),
ki elkészíti
előtted a te útadat. Mert mondom néktek, hogy azok között, akik asszonytól
születtek, egy sincs nagyobb próféta Bemerítő Jánosnál; de aki legkisebb az
Isten országában, nagyobb ő nála” (Luk.
7,24-28)
De
Bemerítő János ennek a próféciának a beteljesedését várta: „Ímé, elküldöm én az én követemet, és
megtisztítja (és elegyengeti) előttem
az utat, és mindjárt (és hamar) eljön
az ő templomába az Úr, akit ti kerestek (és aki után vágyódtok), és a szövetségnek követe, akit ti kívántok;
ímé, eljön (sőt jön is már), azt
mondja a Seregeknek Ura. De kicsoda
szenvedheti el, és ki bírja majd ki, az ő eljövetelének napját? És kicsoda áll meg az ő megjelenésekor?
Hiszen olyan ő, mint az ötvösnek
tüze, és a ruhamosóknak (vagyis
a ruhatisztítóknak) lúgja! És ül,
mint ötvös vagy ezüsttisztogató és megtisztítja Lévi fiait (ahogyan leül az ötvös, és
megtisztítja az ezüstöt, úgy tisztítja meg az ÚR őket) és fényessé teszi őket, mint az aranyat és
ezüstöt; és igazsággal visznek ételáldozatot (és akkor majd igaz áldozatokat visznek) az Úrnak” (Malak. 3,1-3)
Az Úr Jézus kijelentése így
folytatódik: „A törvény és a próféták Bemerítő Jánosig valának: az időtől
fogva az Istennek országa hirdettetik, és mindenki erőszakkal tör abba
(Más fordításban: A törvényt és
a prófétákat Jánosig hirdették, azóta az Isten országának örömhírét hirdetik,
és mindenki erőnek erejével törekszik feléje)” (Luk. 16,16)
„És megkérdezék őt az ő tanítványai, mondván: Miért mondják
tehát az írástudók, hogy előbb Illésnek kell eljőnie? Jézus pedig felelvén,
monda nékik: Illés bizony eljő előbb, és mindent helyreállít; De mondom néktek,
hogy Illés immár eljött, és nem ismerték meg őt (és nem ismerték fel), hanem
azt mívelték (azt tették) vele, amit (csak) akarának. Ezenképpen
az ember Fiának is szenvednie kell majd őtőlük. Ekkor megértették a
tanítványok, hogy Bemerítő Jánosról szóla (és beszél) nékik” (Mát.
17,10-13)
Mát. 11,16 De kihez hasonlítsam ezt a nemzetséget [vagy ezt a nemzedéket]? Hasonlatos [azokhoz] a gyermekekhez, akik a piacon [és a piactereken és a vásártereken]
ülnek [és tanyáznak], és kiáltoznak
az ő társaiknak [a többieknek],
Mát. 11,17 És [odakiáltják
a többieknek], és ezt mondják: Sípoltunk [furulyáztunk, és fuvoláztunk]
néktek, és nem táncoltatok; [siránkoztunk],
és siralmas énekeket [vagyis siratót]
énekeltünk néktek [és gyászdalokat
fújtunk], és nem sírtatok [és nem
gyászoltatok, és nem vertétek
melleteket, nem is jajgattatok, és
nem zokogtatok]*
*Az Úr Jézus Bemerítő Jánosról, és az
Ő szolgálatáról tesz bizonyságot, de: „A farizeusok pedig és a törvénytudók az Isten tanácsát megveték ő
magukra nézve (és elvetették Isten akaratát), nem merítkezvén be általa. Monda pedig az Úr: Mihez hasonlítsam azért e
nemzetségnek embereit (vagy e nemzedék tagjait)? És mihez (is) hasonlók?
Hasonlók a piacon ülő gyermekekhez, kik egymásnak kiáltanak, és ezt mondják:
Sípoltunk (és furulyáztunk) néktek,
és nem táncoltatok; siralmas énekeket (vagyis siratót) énekeltünk néktek, és nem sírtatok” (Luk. 7,30-32)
Mát. 11,18 Mert eljött János, aki sem eszik, sem
iszik, és azt mondják: Ördög [vagyis gonosz szellem, démon] van benne.
Mát. 11,19 Eljött az embernek Fia, aki [ugyanúgy]
eszik és iszik [mint
mások], és ezt mondják: Ímé [nézzétek] a nagyétkű [falánk] és részeges [iszákos, borivó]
ember, a vámszedők és bűnösök [a céltévesztők] barátja! És igazoltatik a
bölcsesség az ő fiaitól [Más fordítás: De
cselekedetei által nyert igazolást a bölcsesség, és az
eredményei igazolják]*
*Lukács is bizonyságot tesz az Úr
Jézus kijelentéséről: „Mert eljött
Bemerítő János, aki kenyeret sem eszik, bort sem iszik, és ezt mondjátok: Ördög
(vagyis tisztátalan szellem, démon) van
benne. Eljött az embernek Fia, aki eszik és iszik, és ezt mondjátok: Ímé a
falánk és borivó (részeges) ember, a
vámszedők és bűnösök (azaz a céltévesztettek) barátja. És igazoltatik a bölcsesség minden ő fiaitól (Más
fordítás: De minden gyermekében igazolódott az ő bölcsessége)” (Luk.
7,33-35)
És
hogy az Úr miért a bűnösökkel eszik és iszik, arra ad választ a Róla szóló
prófécia: „Én az engem szeretőket
szeretem, és akik engem szorgalmasan keresnek, megtalálnak. Gazdagság és
tisztesség (és megbecsülés) van
nálam, megmaradandó jó (és
vagyon) és igazság. Jobb (és drágább)
az én gyümölcsöm a tiszta aranynál és
színaranynál, és az én hasznom (az én jövedelmem) a válogatott ezüstnél (és a színezüstnél). Az igazságnak útján járok, és az igazság ösvényének közepén (és a
törvénynek az útjain). Hogy az engem
szeretőknek valami valóságost adjak örökségül, és erszényeiket (és
kincstárukat) megtöltsem” (Péld. 8,17-21)
Mát.
11,20 Ekkor elkezdi szemükre hányni ama városoknak, [és meginteni, feddeni, és korholni kezdte azokat a városokat], amelyekben legtöbb
csodái lőnek [melyekben hatalmát a
legtöbbször mutatta meg, ahol a legtöbb erő működött általa, és ahol a legtöbb
erő-megnyilvánulás történt], hogy nem tértek vala meg [hogy nem változtatták meg a gondolkodásukat,
és az életüket, hogy nem tértek más felismerésre, és nem tértek észre]*
*Már a prófétán keresztül szólt az
Úr: „Atyáitok idejétől fogva
eltértetek rendeléseimtől és nem tartottátok meg azokat. Térjetek (meg) hozzám, és én is hozzátok térek, azt mondja
a Seregeknek Ura. De azt mondjátok (és azt kérdezitek): Miben (és miből) térjünk
meg?” (Malak. 3,7)
Mát.
11,21 Jaj [rossz
lesz] néked Korazin [népe (jelentése: fekete hal; füstölgő kályha]!
Jaj [rossz lesz]
néked Bethsaida [lakója (jelentése: halászat
háza, vadászat háza]! Mert ha Tírusban [jelentése: sziklák városa] és Sidonban [jelentése: lapos város] történnek
vala azok az [erő-megnyilvánulások, és hatalmas] csodák [és ott működtek volna azok az erők],
amelyek bennetek lőnek [és történtek].
Rég megtértek [vagyis
már régen megváltoztatták volna életüket, régen más felismerésre tértek volna, már rég észre tértek, és
gondolkozásmódot változtattak] volna gyászruhában [és szőrzsákban] és hamuban [vagyis
fejükre hamut szórnának, hogy ezzel is kifejezzék,
mennyire bánják a bűneiket].
Mát. 11,22 De mondom néktek: Tírusnak és Sídonnak
könnyebb dolga [és elviselhetőbb, tűrhetőbb sorsa] lesz az ítélet [a
döntés, a (meg)ítélés, és válság] napján, hogysem néktek*
*Lukács is bizonyságot tesz az Úr
Jézus szavairól: „Jaj néked
Korazin! Jaj néked Bethsaida! Mert ha Tírusban és Sidonban lettek volna azok a csodák,
melyek te benned lőnek (és amelyek nálatok történtek), régen zsákban és hamuban ülve megtértek volna. Hanem Tírusnak és
Sídonnak tűrhetőbb (és elviselhetőbb) lesz
állapota (és sorsa) az ítéletkor,
hogysem néktek” (Luk. 10,13-14)
Hiszen
látták az Ő csodáit: „És alámenvén
ővelük, megálla a síkságon (vagyis egy sík helyen), és (vele együtt) az ő
tanítványainak serege (és nagy sokasága) és a népnek nagy sokasága (nagy néptömeg) egész Júdeából és Jeruzsálemből és Tírusnak és Sídonnak tengermelléki
határából, akik (azért) jöttek, hogy
hallgassák őt és meggyógyíttassanak betegségeikből. És akik tisztátalan
szellemektől gyötrettek, meggyógyulnak. És az egész sokaság igyekezik vala őt
illetni (és megérinteni): mert erő
származék (és áradt ki) belőle, és
mindeneket (és mindenkit) meggyógyíta”
(Luk. 6,17-19)
Mát.
11,23 Te is Kapernaum, aki az égig felmagasztaltattál [talán nem az égig emelted-e magad], a pokolig* [a láthatatlan országig, a Hádészig, egészen
az alvilágig] fogsz megaláztatni [és
levettetni, alászállni, és lesüllyedni].
Mert ha Szodomában történnek vala azok a [hatalmas]
csodák [és működtek volna azok az erők],
amelyek te benned lőnek [és történtek, és amelyeket ti
láttatok], mind e mai napig megmaradt volna [és még ma is állna, és nem pusztult volna el].
*Pokol. (jelentése: amit nem láthatunk). A halottak tartózkodási
helye, vagy állapota. Megfelel a héber seolnak, amit sírnak fordítanak. Seol: A holtak hazájának neve az Ószövetségben, ahova
az emberek haláluk után »alászállanak« Sírgödörszerű képződmény. Ezt a téries
képzetet nem szabad túlértékelni. A seolba való leszállás gyakran csak a
meghalás képes kifejezése, az eltemetésre történő utalás.
Mát. 11,24 De mondom néktek, hogy Szodoma földének [Szodoma népének] könnyebb dolga [és elviselhetőbb, és tűrhetőbb sorsa]
lesz az ítélet napján, hogysem néked.
Mát. 11,25 Abban az időben szólván Jézus, monda:
Hálákat adok néked [és magasztallak, dicsőítelek,
áldalak téged, és vallást teszek rólad],
Atyám, mennynek [égnek] és földnek
Ura. Hogy elrejtetted [és titokban tartottad, eltitkoltad] ezeket [az igazságokat] a bölcsek és az értelmesek [az okosok éles eszűek] elől, és a kisdedeknek [és a kiskorúak előtt] megjelentetted [Más fordítás: De megmutattad
azoknak, akik olyanok, mint a kisgyermekek, és kijelentetted, kinyilatkoztattad, leleplezted, és láthatóvá tetted
ezeket a kisgyermekeknek (a
kisdedeknek, a kicsinyeknek)].
Mát. 11,26 Igen, [valóban
így van] Atyám, mert így volt kedves te előtted [és mert így láttad jónak, mert így tetszett neked, és mert ezt te is így láttad helyesnek].
Mát. 11,27 Mindent
nékem adott át az én Atyám, és senki sem ismeri a Fiút, csak az Atya; az Atyát
sem ismeri senki, csak a Fiú, és akinek a Fiú akarja megjelenteni [és kijelenteni, leleplezni, akinek szeme elől a Fiú a leplet el akarja
vonni]*
*Lukács bizonyságtétele szerint ez akkor történt, amikor a hetven tanítvány
győztesen visszatért: „Azon órában
örvendeze (és így ujjongott) Jézus a
Szent Szellem által, és monda: Hálákat adok néked (és magasztallak), Atyám, mennynek és földnek Ura, hogy
elrejtetted ezeket a bölcsek és értelmesek elől, és a kisdedeknek
megjelentetted (és felfedted a gyermekeknek). Igen, Atyám, mert így volt kedves te előtted (és így láttad jónak).
Mindent nékem adott (át) az én Atyám: és senki sem tudja, kicsoda a
Fiú, csak az Atya; és kicsoda az Atya, hanem csak a Fiú, és (az) akinek a Fiú akarja megjelenteni” (Luk. 10,21-22)
Mert: „Az Atya szereti
a Fiút, és az ő kezébe adott mindent. Aki hisz a Fiúban, (annak) örök élete van; aki pedig nem enged (és
nem engedelmeskedik) a Fiúnak, nem lát
életet, hanem az Isten haragja marad rajta” (Ján. 3,35-36)
És: „Amiként te
hatalmat adtál néki minden (hús)testen
(vagyis minden halandó felett), hogy örök
életet adjon mindennek, amit néki adtál. Az pedig az örök élet, hogy
megismerjenek téged, az egyedül igaz Istent, és akit elküldtél, a Jézus
Krisztust” (Ján. 17,2-3)
Pál apostol bizonyságtétele: „Mert mindent az ő lábai alá vetett [Isten]. Mikor
pedig azt mondja, hogy minden alája van vetve, nyilvánvaló hogy azon kívül [vagyis annak
kivételével], aki neki mindent alávetett.
[Aki a mindenséget alá rendelte]. Mikor
pedig minden alája vettetett, akkor maga a Fiú is alávettetik annak,
[vagyis Istennek] aki neki mindent
alávetett, hogy az Isten legyen minden mindenben. [Más fordítás: Amikor
azonban alá fogja rendelni a mindenséget, akkor majd maga a Fiú is alá fogja
rendelni magát Annak, aki a mindenséget alá rendelte, hogy az Isten legyen
minden mindenekben]” (1 Kor. 15,27-28)
A feltámadott Úr
átadja ezt a hatalmat a kihívottak közösségének, az eklézsiának: „És hozzájuk menvén Jézus, szóla nékik,
mondván: Nékem adatott minden hatalom mennyen és földön. Elmenvén azért,
tegyetek tanítványokká minden népeket, bemerítvén őket az Atyának, a Fiúnak és
a Szent Szellemnek nevében, Tanítván őket, hogy megtartsák mindazt, amit én
parancsoltam néktek: és ímé én tiveletek vagyok minden napon a világ
végezetéig. Ámen” (Mát. 28,18-20)
És hogy ez a hatalom – amelyet visszaad Istennek – a
Krisztusé, és az Ő testéé, vagyis az Eklézsiáé, a felkenté,– azaz a fiúé –
arról így beszél az Ige: „Sőt bizonyságot
tett valahol valaki, mondván: Micsoda az
ember, hogy megemlékezel ő róla, avagy az embernek fia, hogy gondod van
reá? Rövid időre kisebbé tetted őt az angyaloknál, dicsőséggel és méltósággal
koronáztad meg, mindent lába alá vetettél.” Ha ugyanis mindent alávetett neki,
akkor semmit sem hagyott, ami ne lenne neki alávetve. Most ugyan még nem
látjuk, hogy minden uralma alatt áll, azt azonban látjuk, hogy az a Jézus, aki
rövid időre kisebbé lett az angyaloknál, a halál elszenvedése miatt dicsőséggel
és tisztességgel koronáztatott meg, hiszen ő Isten kegyelméből mindenkiért
megízlelte a halált” (Zsid. 2,6-9)
Erről tesz bizonyságot a
Szent Szellem Dávidon keresztül is: „micsoda a halandó - mondom -, hogy törődsz vele, és az emberfia, hogy
gondod van rá? Kevéssel tetted őt kisebbé Istennél, dicsőséggel és méltósággal
koronáztad meg. Úrrá tetted kezed alkotásain, mindent a lába alá vetettél:
Juhokat és mindenféle barmot, és még a mezőnek vadait is; Az ég madarait és a
tenger halait, mindent, ami a tenger ösvényein jár. Ó, Urunk, mi Urunk! Mily
felséges a te neved az egész földön!” (Zsolt.
8,5-10)
Hiszen Krisztus a fej, és az eklézsia – a kihívottak
gyülekezete, mely Uráról, Krisztusról neveztetik – az Ő teste: „És Ő a feje a testnek, az egyháznak: aki a
kezdet, elsőszülött a halottak közül; hogy mindenekben Ő legyen az első. Mert
tetszett az egész Teljességnek, hogy benne lakjék” „Mert Őbenne lakozik az istenségnek egész teljessége testileg. és
benne jutottatok el ti is ehhez a teljességhez, mert ő a feje minden
fejedelemségnek és hatalmasságnak” (Kol.
1,18-19; 2,9-10)
Mát. 11,28 Jöjjetek [gyertek] énhozzám
mindnyájan, akik megfáradtatok [akik kimerültetek] és
megterheltettetek [és teher alatt éltek],
és én megnyugosztlak titeket [és
megnyugvást (nyugalmat) adok nektek, megpihentetlek
(és felüdítlek) benneteket].
Mát. 11,29 Vegyétek föl magatokra az én igámat [az én jármomat], és tanuljátok meg
tőlem, hogy én szelíd és alázatos szívű vagyok: és nyugalmat [és megnyugvást] találtok a ti
lelkeiteknek [vagyis magatoknak]*
*Amint azt a prófétán keresztül már kijelentette az Úr:
„Mert megitatom a szomjú lelket (és
felüdítem a fáradt lelket), és minden
éhező (és elcsüggedt) lelket
megelégítek” (Jer. 31,25)
„Hát nem tudod-e és nem hallottad-e, hogy
örökkévaló Isten az Úr, aki teremté a föld határait (Ő a földkerekség
teremtője). Nem fárad, és nem lankad el;
végére mehetetlen (és kifürkészhetetlen) bölcsessége! Erőt ad a megfáradottnak, és az erőtlen erejét
megsokasítja (és nagyon erőssé teszi). Elfáradnak
az ifjak és meglankadnak, megtántorodnak (és megbotlanak) a legkülönbek (a
legkiválóbbak) is; De akik az Úrban
bíznak, erejük megújul, szárnyra kelnek, mint a saskeselyűk (mint a sasok),
futnak, és nem lankadnak meg, járnak, és
nem fáradnak el!” (Ésa. 40,28-31)
Dávid
megvallása: „Az Úr megőrzi az
alázatosokat (az együgyűeket, a kiskorúakat); én ügyefogyott voltam és megszabadított engem (elesett voltam, de ő
megsegített). Térj meg (hát térj
vissza) én lelkem (én bensőm) a te nyugodalmadba, mert az Úr jól tett
teveled (légy újból nyugodt, lelkem (én bensőm), mert jól bánt veled az
ÚR). Minthogy megszabadítottad lelkemet (és
megmentettél engem) a haláltól, szemeimet
a könnyhullatástól és lábamat az eséstől (az elbukástól): Az Úr orcája (színe) előtt fogok járni az élőknek földén” (Zsolt. 116,6-9)
Mert:
„Bő záport hintesz vala (és bőven
adtál esőt), oh Isten, a te örökségedre,
s a lankadót megújítod (és a fáradtat megerősíted) vala” (Zsolt. 68,10)
És
hogy ez hogyan történik, arról így szól Isten Igéje: „Az ünnep utolsó nagy napján pedig felállt Jézus és kiálta, mondván: Ha
valaki szomjúhozik, jöjjön én hozzám, és igyék. Aki hisz én bennem, amint az
írás mondotta, élő víznek folyamai ömlenek annak belsejéből. Ezt pedig mondja
vala a Szellemről, amelyet veendők valának az Őbenne hívők: mert még nem vala
(mert még nem adatott) Szent Szellem;
mivelhogy Jézus még nem dicsőíttették meg” (Ján.
7,37-39)
Akkor
következik be a hívő életében, hogy: „És
majd ama napon, amelyen nyugalmat ád néked az Úr fáradságodtól és
nyomorúságodtól és ama kemény szolgálattól, amellyel szolgálnod kellett.
(És amikor majd nyugalomra fordítja az ÚR fájdalmaidat, nyugtalanságodat és azt
a kemény szolgálatot, amelyet végezned kellett). E gúnydalt mondod Babilon királya felett, és szólsz: Miként lőn vége a
nyomorgatónak (a sanyargatónak), a
szolgaság házának (és az erőszaknak) vége
lőn! Eltörte az Úr a gonoszok pálcáját (és vesszejét), az uralkodóknak vesszejét (a zsarnokság botját)” (Ésa.
14,3-5)
Ezért
így figyelmeztet az apostol: „Óvakodjunk
tehát, hogy mivel megvan (de még nem teljesedett be) az ő nyugodalmába való bemenetel ígérete, (gondosan ügyeljünk arra,
hogy közülünk senki le ne maradjon erről, és) valaki közületek fogyatkozásban levőnek ne láttassék. Mert aki bement
az ő nyugodalmába, az maga is megnyugodott cselekedeteitől (munkáitól), amiképpen Isten is a magáéitól” (Zsid. 4,1.10)
Mát.
11,30 Mert az én igám [az én jármom]
gyönyörűséges [boldogító; könnyű; hasznos; kellemes; és édes], és az
én terhem [amit
én teszek rátok] könnyű [és nem nehéz].