Zsid. 7,1 Mert [(gar): ugyanis] ez a Melkisédek [jelentése: igazság királya, az én királyom
igazságos] Sálem [jelentése: békesség,
béke, békés; teljes, egészséges, ép, sértetlen] királya, a [(hüpszisztosz):
magasságos] felséges Isten papja, aki
a királyok leveréséből visszatérő [legyőzése
után hazatérő] Ábrahámmal találkozván, őt megáldotta [aki a királyok
leveréséből visszatérő Ábrahám (szünantaó): elé ment, és őt
megáldotta].*
*Erről így ad hírt
Isten igéje: „Melkisédek pedig Sálem királya, kenyeret és bort vitt ki eléje; ő pedig
a Magasságos Istennek papja vala. És megáldá őt, és monda: Áldott legyen Ábrám
a Magasságos Istentől, ég és föld teremtőjétől. Áldott a Magasságos Isten, aki
kezedbe adta ellenségeidet. És tizedet ada néki mindenből” (1 Móz. 14,18-20).
Zsid. 7,2 Akinek tizedet is adott [(meridzó): juttatott,
átadott, részesített] Ábrahám mindenből: aki elsőben is [(próton):
először, kezdetben] magyarázat [(herméneuó): fordítás] szerint
igazság [(dikaioszüné): megigazulás] királya, azután [(epeita):
ezt követően, majd] pedig Sálem [jelentése: békesség, béke, békés; teljes, egészséges, ép, sértetlen] királya
is, azaz békesség [(eiréné): béke, békesség, háborítatlanság, vagyis: az az állapot,
amelyben minden a maga helyén van: épség; jó egészség; jólét, biztonság, siker,
a veszély érzetétől való mentesség; boldogság, boldogulás, mégpedig mind az
egyén, mind a közösség vonatkozásában] királya,
Zsid. 7,3 Apa nélkül, anya nélkül, nemzetség nélkül való; sem
napjainak kezdete, sem életének vége nincs, de hasonlóvá tétetvén az Isten
Fiához, pap marad örökké.
Zsid. 7,4 Nézzétek [(theóreó): figyeljétek] meg pedig,
mily nagy ez, akinek a zsákmányból [a
zsákmány legjavából] tizedet is adott Ábrahám, a pátriárka, az [(patriarkhész):
ősatya];*
*Az Úr Jézus kijelentését hallva, így szólnak a Júdabeliek: „Avagy nagyobb [(meidzón): vagy idősebb] vagy-é te a mi atyánknál, Ábrahámnál, aki
meghalt? A próféták is meghaltak: kinek állítod [és kinek tartod] te magadat? Az Úr Jézus válasza: Ábrahám a ti
atyátok örvendezett [és ujjongott
azon], hogy
meglátja az én napomat; látta is, és örült. Mondának azért néki a zsidók: Még
ötven esztendős nem vagy, és Ábrahámot láttad. Monda nékik Jézus: Bizony,
bizony mondom néktek: Mielőtt Ábrahám lett, én Vagyok” (Ján.
8,53.56-58).
Tehát: Ábrahámnak
a mindenható Isten jelent meg, és egyben kijelentést nyer, hogy Jézusban a
Mindenható jött el: „Mikor Ábrám
kilencvenkilenc esztendős vala, megjelenék az Úr (JHVH = Jahve, az
Örökkévaló) Ábrámnak, és monda néki: Én a
mindenható Isten vagyok, járj én előttem, és légy tökéletes (és
feddhetetlen). És monda Isten Ábrahámnak:
Szárainak, a te feleségednek nevét ne nevezd Szárainak, mert Sára az ő neve. És
megáldom őt, és fiat is adok ő tőle néked, és megáldom, hogy legyen népekké;
nemzetek királyai származzanak ő tőle. Ekkor Ábrahám arcra borult, de nevetett
és gondolá az ő szívében: vajon száz esztendős embernek lesz-é gyermeke? Avagy
Sára kilencven esztendős lévén, szűlhet-é”
(1 Móz. 17,1.15-17).
Zsid. 7,5 És bár azoknak, kik a Lévi fiai közül nyerik el a
papságot, parancsolatuk van, hogy törvény szerint tizedet szedjenek a néptől,
azaz az ő atyafiaiktól, [saját
testvéreiktől], jóllehet ők is az Ábrahám ágyékából [Ábrahám testéből] származtak;*
*A törvény így
szólt a lévitákról: „De ímé a Lévi fiainak örökségül adtam minden tizedet
Izráelben; az ő szolgálatukért való osztályrész ez, amellyel teljesítik ők a
gyülekezet (a kijelentés) sátorának szolgálatát. A lévitáknak pedig
szólj, és mondd meg nékik: Mikor beszeditek Izráel fiaitól a tizedet, amelyet
örökségetekül adtam néktek azoktól, akkor áldozzatok abból felemelt áldozatot
az Úrnak; a tizedből tizedet” (4 Móz.
18,21.26).
Zsid. 7,6 De az, akinek nemzetsége [(genealogeó): származása]
nem azok közül való, tizedet vett Ábrahámtól, [(dekatoó): tizedet ad],
és [aki az ígéretet kapta] az
ígéretek birtokosát megáldotta,*
*Erről így ad
hírt Isten igéje: „Melkisédek pedig Sálem királya, kenyeret és bort vitt ki eléje; ő pedig
a Magasságos Istennek papja vala. És megáldá őt, és monda: Áldott legyen Ábrám
a Magasságos Istentől, ég és föld teremtőjétől. Áldott a Magasságos Isten, aki
kezedbe adta ellenségeidet. És tizedet ada néki mindenből” (1 Móz. 14,18-20).
Maga Isten szólt
Ábrahámhoz így: „Bizony megáldván
megáldalak téged, és megsokasítván megsokasítalak téged [Más fordítás: Szólván ily módon: „Amilyen igaz, hogy
vagyok, olyan igaz, hogy igen megáldalak, és nagyon megszaporítlak téged]” (Zsid.
6,14).
„És nagy nemzetté (nagy néppé) teszlek, és megáldalak téged, és
felmagasztalom a te nevedet, és áldás leszel. És áldottak lesznek, akik téged
áldanak, és aki téged (qálal): megvet ('árar): átkozott lesz,
átok alá helyezi magát: és megáldatnak te benned a föld minden nemzetségei (minden
népei). (1 Móz. 12,2-3).
Zsid. 7,7 Pedig minden ellenmondás nélkül való, [minden vitán felül való] hogy a nagyobb,
a [(kreittón):
felette álló] áldja meg a kisebbet.
Zsid. 7,8 És itt halandó emberek szednek [(lambanó): fogadnak el]
tizedet, ott ellenben az, aki bizonyság szerint [akiről bizonyságunk van], hogy él, és [(dzaó): éltet]:
Zsid. 7,9 És hogy úgy szóljak, Ábrahámnál fogva [(dia)
Ábrahámon keresztül] tized vétetett [(dekatoó): tizedet ad /
fizet] Lévitől is, a tizedszedőtől [a
tizedet (lambanó): elfogadótól],
Zsid. 7,10 Mert ő még az atyja ágyékában vala, amikor annak
elébe ment, és [találkozott vele]
Melkisédek.
Zsid. 7,11 Ha tehát a lévitai papság által [elérhető]
volna a tökéletesség [(teleiószisz): bevégzettség, végcélba jutás]
- mert [(gar): ugyanis] a nép
ez alatt nyerte a törvényt: mi szükség tovább is mondogatni, hogy más pap
támadjon a Melkisédek rendje szerint és ne az Áron rendje szerint?*
*És így folytatódik
a kijelentés: „Hiszen ha a törvény
emberei az örökösök, akkor üressé lett a hit, és valóra válthatatlan az ígéret”
(Róm. 4,14)
Ezért hangzik a
figyelmeztetés: „Elszakadtatok Krisztustól, akik a törvény által akartok
megigazulni, a kegyelemből kiestetek” (Gal.5,4)
De a törvénnyel nincs semmi
baj, mert a törvény betöltötte feladatát: „A törvény tehát az ígéretek ellen
van? Semmiképpen sem! Mert ha olyan törvény adatott volna, amely képes életet
adni, valóban a törvény alapján volna a megigazulás. De az Írás mindenkit bűn
alá rekesztett, hogy az ígéret a Jézus Krisztusban vetett hit alapján adassék
azoknak, akik hisznek” (Gal. 3,21-22)
„Ekként a törvény Krisztusra
vezérlő mesterünkké lett, hogy hitből igazuljunk meg. De minekutána eljött a
hit, nem vagyunk többé a vezérlő mester alatt”
(Gal. 3.24).
Zsid. 7,12 Mert [(gar): ugyanis] a papság
megváltozásával szükségképpen [(anagké): elkerülhetetlenül]
megváltozik a törvény is.
Zsid. 7,13 Mert akiről ezek mondatnak, [akiről ez az ige szól] az más
nemzetségből származott, [más törzshöz
tartozik] amelyből senki sem szolgált az oltár körül;
Zsid. 7,14 Mert nyilvánvaló, hogy a mi Urunk Júdából támadott, [(anatelló):
származott, sarjadt ki] amely nemzetségre nézve semmit sem szólott Mózes a
papságról.*
*És ez így lett
megírva: „De te, Efratának Betleheme, bár kicsiny vagy a Júda ezrei között:
belőled származik nékem, aki uralkodó az Izráelen; akinek származása eleitől
fogva, öröktől fogva van” (Mik. 5,2).
Prófécia Júdáról: „Nem múlik el Júdától a fejedelmi bot a jogar, sem a vezéri pálca, a kormánypálca térdei közül; míg eljő Siló, a
nyugalom, biztonság, gond nélküliség helye, és a népek néki engednek” (1
Móz. 49,10).
Az Evangélium így ad hírt a
prófécia beteljesedéséről: „Amikor pedig
megszületik vala Jézus a júdeai Betlehemben, Heródes király idejében. ímé
napkeletről bölcsek jövének, és érkeztek Jeruzsálembe, és érdeklődtek,
kérdezősködtek ezt mondván: „Hol van a
zsidók újszülött királya, aki megszületett? Mert láttuk az Ő csillagát, amikor
feltűnt napkeleten, és azért jövénk, hogy tisztességet tegyünk néki, hódoljunk
neki, hogy leboruljunk előtte, és imádjuk Őt” (Mát. 2,1-2).
És az Ő győzelméről: „És egy a Vének [presbiterek] közül monda nékem: Ne sírj: ímé győzött a
Júda nemzetségéből [törzséből] való
oroszlán, Dávid gyökere [sarja]…” (Jel. 5,5).
Zsid. 7,15 És még inkább nyilvánvaló [(katadélosz): még világosabbá
válik] az, ha a Melkisédek hasonlatossága szerint áll elő más pap,
Zsid. 7,16 Aki nem [(szarkikosz): hús]testi parancsolatnak törvénye szerint, [nem vérségi leszármazás útján]
hanem enyészhetetlen [(akatalütosz): elpusztíthatatlan,
kiolthatatlan, leronthatatlan, romolhatatlan, halhatatlan, örök] életnek
ereje [hatalma] szerint lett.*
*Vagyis a Szent
Szellem által, mert: „A Szellem az,
aki megelevenít, életre kelt, és életet ad, a hústest nem használ semmit…” (Ján. 6,63).
Az Evangéliumban kerül
kijelentésre hogy az Úr jézus a Szent Szellemtől születik: „És ímé fogansz a te méhedben, és szülsz fiat
és nevezed az ő nevét JÉZUSNAK. Monda pedig Mária az angyalnak: Mi módon,
hogyan lehetséges ez, holott én férfit nem ismerek? És felelvén az angyal,
monda néki: A Szent Szellem száll te reád, és a Magasságosnak ereje árnyékoz
meg, és ragyogó ködbe burkol be árnyékával, és természetfölötti befolyással
vesz körül téged; azért ami születik is szentnek hivatik, Isten Fiának” (Luk. 1,31.34-35).
Máté beszámolója erről így
hangzik: „A Jézus Krisztus születése,
eredete, világrajövetele pedig így vala: Mária, az ő anyja, eljegyeztetvén Józsefnek, mielőtt egybekeltek,
és egyesültek volna,
viselősnek, vagyis várandósnak találtaték a Szent Szellemtől.
Zsid. 7,17 Mert ez a bizonyságtétel: Te pap vagy örökké,
Melkisédek rendje szerint.*
*Dávid is
prófétál Róla: „Megesküdt az Úr, és (meg nem bánja)
és meg nem másítja: Pap vagy te örökké Melkisédek rendje szerint” (Zsolt. 110,4).
A Dávid által mondott
próféciát idézi az apostol: „Miképpen
másutt [(heterosz en): máskor] is
mondja [(legó): kijelenti, kihirdeti]: Te örökké való pap vagy, Melkisédek [jelentése: igazság királya, az én királyom igazságos]
rendje szerint” (Zsid. 5,6).
A kárpiton túl: „Ahová (elsőként) útnyitóul bement érettünk Jézus, aki örökké való főpap lett Melkisédek
rendje szerint. Mert ez a Melkisédek
Sálem királya, a felséges Isten papja, aki a királyok leveréséből visszatérő
Ábrahámmal találkozván, őt megáldotta. Akinek tizedet is adott Ábrahám
mindenből: aki elsőben is magyarázat szerint igazság királya, azután pedig
Sálem királya is, azaz békesség királya, Apa nélkül, anya nélkül, nemzetség
nélkül való; sem napjainak kezdete, sem életének vége nincs, de hasonlóvá
tétetvén az Isten Fiához, pap marad örökké.
Mert ez a bizonyságtétel: Te pap vagy örökké, Melkisédek rendje szerint” (Zsid. 6,20-7,1-3.17).
„Melkisédek pedig Sálem királya… a Magasságos Istennek
papja vala” (1 Móz. 14,18).
Zsid. 7,18 Mert az előbbi parancsolat eltöröltetik, [(athetészisz):
érvénytelennek lett nyilvánítva, megszüntetésre került, hatályát vesztette]
mivelhogy erőtelen [(aszthenész): tehetetlen] és haszontalan [(anóphelész): hiábavaló],*
*És így folytatódik
a kijelentés: „Mert… a törvény a maga részéről tehetetlenséget mutatott, mivelhogy
erőtlen vala a hústest miatt, mert a hústest gyengévé tette…” (Róm. 8,3).
Zsid. 7,19 Minthogy a törvény semmiben sem szerzett
tökéletességet, [(údeisz údemia úden): nem tett bevégzetté, nem vitt végcélba], de beáll [(epeiszagógé): bevezetést nyert] a
jobb (kreittón): felette álló, erősebb] reménység, amely által, és [(hosz hé ho dia): akin, és amin
keresztül] közeledünk az
Istenhez. [Más fordítás: A törvény tudniillik nem vezetett el a tökéletességre, csak
előkészítője volt egy jobb reménynek, amely közelebb visz az Istenhez].*
*És a kijelentés
folytatódik: „A törvény pedig bejött, és azért csúszott be a kegyelem mellett, hogy a bűn, vagyis a félre-csúszás, botlás és elhajlás
megnövekedjék, és fokozódjék, bőséges legyen, hogy vele szaporodjék a bukás, és
hogy megsokasítsa az elesést. De ahol megnövekedik, megsokasodik,
elhatalmasodik a bűn, azaz: a hibás lépés, botlás, baklövés,
melléfogás, ott azt messze felülmúlva a kegyelem, vagyis Isten jóindulata,
kedvezése, jóindulatú gondoskodása sokkal inkább bővölködik, és túláradóan
kiárad” (Róm. 5,20).
„Mit mondunk tehát? A törvény bűn, azaz
céltévesztés -é? Távol legyen: sőt inkább a bűnt nem ismertem, hanem csak a
törvény által; mert a gonosz kívánságról sem tudtam volna, és a vágyat, és a
mohó kívánást sem ismerném, ha a törvény nem mondaná: Ne kívánd” (Róm. 7,7).
„Micsoda tehát a törvény? A bűnök okáért adatott, a törvényszegések, a törvény áthágásai miatt toldották meg vele az
ígéretet, amíg eljő a Mag, akinek tétetett az ígéret; rendeltetvén
angyalok által, közbenjáró kezében. A törvény tehát az Isten ígéretei ellen
van-e? Ellentétben áll az Isten
ígéreteivel? Távol legyen. Egyáltalán
nem! Mert ha olyan törvény adatott volna, amely képes megeleveníteni, és
életet adni, vagyis ha a törvénynek
lett volna éltető ereje, valóban a törvényből volna, és a törvény megtartásából származnék,
és fakadna az igazság, azaz a megigazulás” (Gal. 3,19.21).
„És mindenekből, a mikből a Mózes törvénye
által meg nem igazíttathattatok, ez által mindenki, a ki hisz, megigazul” (Csel. 13,39).
A
megigazulásról sokszor beszél az apostol: „Annakokáért a törvénynek cselekedeteiből, vagyis olyan
tettekből, melyekkel a törvényt akarja betölteni, egy hústest sem igazul meg
Őelőtte, vagyis Isten előtt: mert a bűn, azaz: a céltévesztés ismerete és
felismerése a törvény által vagyon. Most pedig kijelentetett, hogy a törvény
nélkül jelent meg, a törvénytől
függetlenül lett nyilvánvalóvá nekünk Isten igazsága, az Isten előtti
megigazulás, amelyről bizonyságot is tesznek, és tanúsítják a törvény és a
próféták, az Isten
nevében szóló, isteni akaratot közvetítő személyek. Isten pedig
ezt az igazságát, vagyis az Isten előtti megigazulást most nyilvánvalóvá, és
láthatóvá tette a Jézus Krisztusban való hit által, és a Jézus hitén keresztül
minden hívőnek, és mindazok elnyerik, és mindazokra száll, akik hisznek Benne.
Mert nincs különbség, és nincs
megkülönböztetés zsidó és nemzetbeli között. Mindenki vétkezett, vagyis
eltévesztette a célpontot, és nélkülözi, szűkölködik, és híjával van, az Isten
dicsőségének. Ezért Isten ingyen, ajándékképpen igazítja meg őket, miután
megváltotta őket a Krisztus Jézus által.
[Más fordítás: Megigazulásukat azonban
ingyen, az ő kegyelméből kapják a Krisztus Jézus kifizette váltság általi
szabadítás révén, amelyet a Krisztus Jézus megváltó munkája fordított felénk]. Hiszen azt tartjuk, és állítjuk, hogy hit által
igazul meg az ember, a törvény cselekvésétől függetlenül” (Róm. 3,20-24.28).
Zsid. 7,20
És amennyiben nem esküvés nélkül való, [nem esküvés nélkül történt] mert
amazok esküvés nélkül lettek papokká,
Zsid. 7,21 De ez esküvéssel, az által, aki azt mondá néki:
Megesküdött [(omnüó): esküvel fogadta] az Úr, és nem bánja meg, és nem [(metamellomai)
gondolja meg magát], te pap vagy örökké, Melkisédek rendje szerint:*
*És: „Miképpen másutt
[(heterosz
en): máskor] is mondja [(legó):
kijelenti, kihirdeti]: Te örökké való
pap vagy, Melkisédek [jelentése: igazság
királya, az én királyom igazságos] rendje
szerint” (Zsid. 5,6).
Dávid is prófétál Róla: „Megesküdt az Úr (meg nem bánja) és meg nem másítja: Pap vagy te örökké
Melkisédek rendje szerint” (Zsolt.
110,4).
És tette ezt azért, mert: „… az Isten, kiválóbban [(perisszoteron):
még jobban] meg akarván [(búlomai): meg kívánta] mutatni az ígéret örököseinek az ő végzése [(búlé):
elhatározása] változhatatlan, és [(ametathetosz):
megmásíthatatlan] voltát, esküvéssel
lépett közbe [(mesziteuó): esküvel
erősítette azt meg, esküvel vállalt kezességet]” (Zsid. 6,17).
Zsid. 7,22 Annyiban jobb [(kreittón): különb, erősebb, hatalmasabb]
szövetségnek lett kezesévé [jótállójává,
közvetítőjévé] Jézus.*
*És: „Most a mi
főpapunk annyival kiválóbb szolgálatot nyert, amennyivel jobb szövetségnek közbenjárója,
amely jobb ígéretek alapján köttetett. Mert ha az az első kifogástalan volt
volna, nem kerestetett volna hely a másodiknak” (Zsid. 8,6-7).
Zsid. 7,23 És [(kai): ugyanis] amazok jóllehet [(men): valóban] többen lettek papokká, de nem
[paramenó): maradhattak a helyükön] mert a halál
miatt meg nem maradhattak, [mert ezt a
halál (kólüó): megakadályozta]:
Zsid. 7,24 De ennek, [(de): ámde Ő] minthogy örökké
megmarad, változhatatlan a papsága [(aparabatosz): átruházhatatlanul viseli a papságot].
Zsid. 7,25 Ennek okáért ő mindenképpen [(pantelész): teljesen,
tökéletesen] üdvözítheti is, mert [(dünamai): hatalma van
(szódzó):
megmenteni, kiszabadítani, megtartani, biztonságba helyezni, és megőrizni,
meggyógyítani] azokat, akik ő általa
járulnak Istenhez, mert mindenha él, hogy [(entügkhanó): közbenjárjon], és esedezzék
érettük.*
*Folytatódik a kijelentés: „Mert nem kézzel csinált szentélybe, az igazinak csak
másolatába ment be Krisztus, hanem magába a mennybe, hogy most Isten színe
előtt megjelenjék érettünk” (Zsid. 9,24).
„Mert egy az Isten, egy a közbenjáró is Isten és emberek között, az
ember Krisztus Jézus. [Más fordítás: Csak egyetlen Isten van, és
egyetlen híd Isten és az emberek között: az emberré lett Krisztus Jézus]” (1 Tim. 2,5).
„Én fiacskáim, ezeket azért írom néktek, hogy ne vétkezzetek [el ne
tévesszétek a célt]. És ha valaki
vétkezik, [eltéveszti a célpontot] van
Szószólónk [(paraklétosz): pártfogónk, közbenjárónk,
védőügyvédünk, támogatónk] az Atyánál, az
igaz Jézus Krisztus” (1 Ján. 2,1).
És most már: „Kicsoda az, aki elítél? Talán
Krisztus Jézus? Az, aki meghalt, sőt aki fel is támadott, aki életre is kelt,
aki az Isten jobbján van, aki esedezik is és közbenjár érettünk” (Róm.
8,34).
Ő,
aki így szól, bátorítva az Övéit: „… Én, a ki igazságban szólok, (van erőm
a szabadításhoz), és elégséges vagyok a
megtartásra” (Ésa. 63,1).
Zsid. 7,26 Mert ilyen főpap illet vala minket, szent, ártatlan,
szeplőtelen [(amiantosz): mocsoktalan, tiszta, makulátlan], a bűnösöktől [(hamartólosz):
céltévesztőktől] elválasztott, [(khóridzó): elkülönített] és aki az egeknél magasságosabb lőn, [és aki magasabbra jutott az egeknél]*
*Mert: „nem oly főpapunk van, aki nem tudna megindulni gyarlóságainkon, (erőtlenségeinken) hanem aki megkísértetett mindenekben,
hozzánk hasonlóan, kivéve a bűnt (a céltévesztést)” (Zsid. 4,15).
Mert Isten: „azt, aki bűnt, azaz céltévesztést nem ismert, bűnné, azaz céltévesztetté tette értünk, azért, hogy mi Isten igazsága
legyünk Őbenne. Hogy általa
megigazultak legyünk Istenben” (2
Kor. 5,21).
Zsid. 7,27 Akinek nincs szüksége, mint a főpapoknak, hogy
napról-napra előbb a saját bűneiért vigyen áldozatot, azután a népéiért, mert
ezt egyszer s mindenkorra megcselekedte, maga-magát megáldozván.*
*Mert: „minden főpap emberek közül választatván,
emberekért rendeltetik az Isten előtt való dolgokban, [Isten szolgálatára] hogy ajándékokat és áldozatokat vigyen [(proszpheró):
mutasson be] a bűnökért, Aki képes együtt érezni a
tudatlanokkal [aki elnéző tud lenni az értelmetlenekkel] és tévelygőkkel, mivelhogy maga is körül van
véve gyarlósággal [asztheneia): erőtlenséggel]. És ezért köteles, miképpen a népért,
azonképpen önmagáért is áldozni [áldozatot
bemutatni] a bűnökért” (Zsid. 5,1-3).
Így szólt a törvény: „Áronnak pedig monda Mózes: Járulj az
oltárhoz, és készítsd el a te bűnért való áldozatodat és egészen
égőáldozatodat, és végezz engesztelést magadért és a népért. Készítsd el a nép
áldozatát is, és végezz engesztelést érettük is, amint megparancsolta az Úr” (3 Móz. 9,7).
„És áldozza meg Áron a bűnért való áldozati tulkot, amely az övé, és
végezzen engesztelést magáért és háza népéért. Áron pedig úgy áldozza meg a
bűnért való áldozati tulkot, amely az övé, és úgy szerezzen engesztelést
magáért és háza népéért, hogy ölje meg a bűnért való áldozati tulkot, amely az
övé” (3 Móz. 16,6.11).
Ezért: „minden pap naponként szolgálatban áll és gyakorta viszi ugyanazokat az
áldozatokat, amelyek sohasem képesek eltörölni a bűnöket. Ő azonban, egy
áldozattal áldozván a bűnökért, mindörökre üle az Istennek jobbjára; Mert
egyetlenegy áldozatával örökre tökéletesekké tette a megszentelteket” (Zsid. 10,11-12.14).
Zsid. 7,28 Mert [(gar): ugyanis] a törvény gyarló [(asztheneia):
erőtlen] embereket rendel főpapokká,
de a törvény után való esküvés beszéde [(logosz): igéje] örök tökéletes Fiút.*
*Azt: „Akit tett
mindennek örökösévé, aki által a világot [(aión): világkorszakokat] is teremtette [(poieó): létrehozta, alkotta]” (Zsid. 1,2)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Köszönöm, hogy hozzászólásoddal megtisztelsz. Ám ha vitatkozni, vagy kötözködni van kedved, arra kérlek, azt ne itt gyakorold.