1Kor. 2,1 Én is, amikor megérkeztem hozzátok testvéreim, atyámfiai, nem azért
mentem, és nem úgy érkeztem, mint aki ékesszólás keresett szavaival, vagy
magasröptű, fellengző beszéddel, vagy bölcsesség fölényével hirdeti nektek az
Isten, vagyis Krisztus bizonyságtételét, misztériumát, szent titkát,
tanúságtételét*
*Pál apostol
küldetésének céljáról, így tesz megvallást:
„Mert… azért küldött engem a Krisztus,
hogy...az evangéliumot hirdessem; de nem szólásban való bölcsességgel, hogy a
Krisztus keresztje, vagyis kínoszlopa
hiábavaló ne legyen” (Kor. 1,17)
„Mert nem beszédben áll, és nem szavakon
alapszik, vagy szóban nyilatkozik meg az
Istennek országa, az Isten királysága, uralma, hanem erőben, hatalomban, és
csodatevő erőben” (1 Kor. 4,20).
1Kor. 2,2 Mert úgy határoztam, és úgy döntöttem, hogy nem tudok közöttetek másról,
vagyis nem akarok semmiről sem tudni, csak Jézus Krisztusról, még pedig róla is
mint a megfeszítettről, mint az oszlopra feszítettről*
*Pál apostol
vallástétele: De: „… én elsősorban azt adtam át nektek, amit én magam is kaptam; hogy
tudniillik Krisztus meghalt a mi bűneinkért az Írások szerint. Eltemették, és -
ugyancsak az Írások szerint - feltámadt a harmadik napon” (1 Kor. 15,3)
Ezért: „Mi Krisztust prédikáljuk, mint megfeszítettet, a zsidóknak ugyan
botránkozást, a görögöknek pedig bolondságot” (1 Kor. 1,23).
„Mert nem önmagunkat hirdetjük, hanem Krisztus Jézust,
az Urat, önmagunkat pedig mint szolgáitokat Jézusért” (2 Kor. 4,5).
1Kor. 2,3 És én erőtlenség, és gyöngeség, félelem, és a félelem miatt elerőtlenedve,
és nagy rettegés, reszketés, és remegés között félve és nagyon elfogódottan jelentem meg
nálatok, és érkeztem meg hozzátok*
*Az apostol
betöltötte ezt az Igét is: „Szolgáljátok az Urat félelemmel, és
örüljetek, és vigadjatok reszketéssel” (Zsolt. 2,11).
De az Úr így bátorítja Pált: „Monda pedig az
Úr látás által éjszaka Pálnak: Ne félj, hanem szólj és ne hallgass; Mert én
veled vagyok és senki sem támad reád, hogy néked ártson; mert nékem sok népem
van ebben a városban” (Csel. 18,9.10).
1 Kor. 2,4 És az én beszédem és az én prédikálásom,
az én igehirdetésem nem emberi bölcsességnek hitető beszédeiben, nem a
bölcsesség meggyőző és rábeszélő
szavaiból állott, és nem tudományos szavakkal szólott, hanem Szellemnek és
erőnek, hatalomnak, és csodatevő erőnek megmutatásában, és megnyilvánulásában]*
*Feladatáról így
tesz megvallást Pál apostol: „Mert… azért küldött engem Krisztus, ...hogy
az evangéliumot hirdessem, de nem bölcselkedő beszéddel, hogy a Krisztus
kínoszlopa el ne veszítse erejét” (1Kor.
1,17)
És mi: „Ezeket hirdetjük…, de nem emberi bölcsességből tanult szavakkal, hanem
a Szellemtől jött tanítással, a szellemi dolgokat a szellemi embereknek
magyarázva” (1Kor. 2,13)
„Mert nem beszédben áll az Istennek országa, hanem
erőben” (1 Kor. 4,20)
És: „… ez a mi dicsekvésünk, amelyről lelkiismeretünk bizonyságot tesz,
hogy az Isten szentségével és tisztaságával, nem emberi bölcsességgel, hanem
Isten kegyelmével jártunk a világban, kiváltképpen pedig közöttetek” (2Kor.
1,12)
„az igazság igéjével, Isten erejével, az igazság jobb
és bal felől való fegyvereivel” (2Kor. 6,7)
„Ezt azért mondom, nehogy valaki titeket megtévesztő
szavakkal félrevezessen” (Kol. 2,4)
„Mert a mi evangéliumunk ti nálatok nem áll csak
szóban, hanem isteni erőkben is, Szent Szellemben is, sok bizodalomban is;
amiképpen tudjátok, hogy milyenek voltunk közöttetek ti érettetek” (1 Thess. 1,5).
1Kor. 2,5 hogy hitetek ne emberek bölcsességén, hanem Isten erején, és hatalmán
nyugodjék*
*És ezt azért mondjuk, hogy: „Vigyázzatok,
hogy rabul ne ejtsen valaki titeket olyan bölcselkedéssel és üres
megtévesztéssel, amely az emberek hagyományához, a világ elemeihez, és nem
Krisztushoz alkalmazkodik” (Kol. 2,8).
1Kor. 2,6 A tökéletesek, vagyis a teljességre jutottak, érett korúak,
és nagykorúak, vagyis a hitben férfiak,
azaz felnőttek között azonban mi is
bölcsességet szólunk, és hirdetünk. De
nem e világnak, vagyis nem ennek a világkorszaknak, sem e világ múlandó
fejedelmeinek, és nem e világkorszak vezetőinek, akik elpusztulnak, akik
eltöröltetnek, és megsemmisülnek bölcsességét,
miknek hatása elvész, megszűnik, hatástalanná és eredménytelenné válik,
kudarcba fullad, és csődöt mond]*
*És tesszük ezt
mindaddig: „Míg eljutunk mindnyájan az Isten Fiában való hitnek és az Ő
megismerésének egységére, érett férfiúságra, a Krisztus teljességével ékeskedő
kornak mértékére. Hogy többé ne legyünk gyermekek, kiket ide s tovahány a hab
és hajt a tanításnak akármi szele, az embereknek álnoksága által, a tévelygés
ravaszságához való csalárdság által. Hanem az igazságot követvén szeretetben,
mindenestől fogva nevekedjünk Abban, aki a fej, a Krisztusban” (Eféz. 4,13-15).
1Kor. 2,7 hanem Isten titkos, és titokzatos bölcsességét szóljuk, azt az elrejtett, és titokban tartott bölcsességet, amelyet az Isten
öröktől fogva és előre, az örök korok, vagyis a világkorszakok (aionok) előtt
elrendelt, és ki jelölt külön a mi dicsőségünkre, vagyis a mi megdicsőülésünkre*
*A Szent Szellem kijelentése Isten titkáról: „Annak pedig, aki titeket megerősíthet az én
evangéliumom és a Jézus Krisztus hirdetése szerint, ama titoknak kijelentése
folytán, mely örök időtől fogva el volt hallgatva. Most pedig megjelentetett a prófétai írások által, az örök Isten parancsolata
szerint, a hitben való engedelmesség végett minden pogányoknak, vagyis minden
nemzetnek tudomására adatván...; Amely egyéb időkben meg nem ismertettetett az
emberek fiaival úgy, ahogy most kijelentetett az Ő szent apostolainak és
prófétáinak a Szellem által” (Róm.
16,25-26; Eféz. 3, 5)
Hatalmas titok ez, hogy: „... Isten megjelent hústestben...” (1 Tim. 3,16)
És most már: „... a Krisztus ti bennetek van...” (Kol. 1,27)
Erről a titokról már Dávid is
prófétált „... a király ellenségeinek
szívében” (Zsolt. 45,6).
1Kor. 2,8 Ezt e világ, vagyis e világkorszak (aion) fejedelmei és vezetői, és
uralkodói közül senki sem ismerte fel,
egy sem tudta, mert ha felismerték, és ha tudták volna, a dicsőség Urát soha nem feszítették volna meg, nem vonták volna kínoszlopra*
*És az ige
bizonyságtétele azokról, akiket ő fejedelmeknek nevez: „Akkor
egybegyűlnek a főpapok, az írástudók
és a nép vénei a főpap házába, akit Kajafásnak hívtak, És tanácsot tartanak,
hogy Jézust álnoksággal megfogják és megöljék” (Mát. 26,3-4)
Péter
apostol a Szent szellem kitöltése után így beszél a zsidókhoz: „Az Ábrahámnak,
Izsáknak és Jákobnak Istene, a mi atyáinknak Istene megdicsőítette az ő Fiát,
Jézust, kit ti elárulátok, és megtagadátok Pilátus előtt, noha ő úgy ítélt,
hogy elbocsátja. Ti pedig azt a szentet és igazat megtagadátok és kívánátok,
hogy a gyilkos ember bocsáttassék el néktek, Az életnek fejedelmét pedig
megölétek; kit az Isten feltámasztott a halálból, minek mi vagyunk bizonyságai.
De most, atyámfiai, tudom, hogy tudatlanságból cselekedtetek, miképpen a ti fejedelmeitek is” (Csel. 3,13-15.17).
1Kor. 2,9 Hanem hirdetjük, [és
prédikáljuk] amint meg van írva: „Amit szem nem látott, fül nem hallott, és
ember szíve, vagyis a bensőnk meg sem sejtett, föl nem fogott, és meg sem
gondolt azt készítette el az Isten az őt szeretőknek, azoknak,
akik magukat teljesen átadják Istennek, és eggyé válnak vele]*
*Ézsaiás és
Jeremiás így prófétál erről: „Soha, senki sem hallotta, fülébe nem
jutott, szemével nem látta, hogy volna Isten rajtad kívül, aki ilyet tenne a
benne bízókért. Az Úr ígérete: És adok néktek szívem szerint való pásztorokat,
és legeltetnek tudománnyal és értelemmel. És ha majd megsokasodtok és
megszaporodtok a földön azokban a napokban, azt mondja az Úr, nem mondják
többé: Az Úr szövetségének ládája, vagyis a
frigyláda! Szívére se veszi
senki, rá se gondolnak, meg sem látogatják, és nem készítik meg újra. Mert ímé,
új egeket és új földet teremtek, és a régiek ingyen sem említtetnek, még csak
észbe sem jutnak” (Ézs. 64,3; Jer.
3,15-16;Ésa. 65,17)
Péter apostol ennek a
próféciának a beteljesülését hirdeti és várja az: „új eget és új földet várunk az ő ígérete szerint, amelyben igazság
lakik” (2Pt. 3,13).
1Kor. 2,10 Nekünk pedig kinyilatkoztatta, kijelentette, feltárta, megjelentette,
leleplezte, és nyilvánvalóvá tette Isten az Ő Szelleme által, mert a Szellem mindent megvizsgál, mindent átlát,
kikutat, kifürkész még Isten mélységeit is.
[Más fordítás: Mert a
bennünk élő Szellem mindent kutat, vizsgál, tanulmányoz, még Isten igazi lényegét] is*
*Az Úr Jézus
kijelenti, hogy az Övéi érteni fogják Isten országának titkait: „... néktek
megadatott, hogy érthessétek a mennyek országának titkait...” (Mát. 13,10-11).
Ahhoz, hogy megértsük Isten
terveit, gondolatait, szükségünk van Tőle való kijelentésre, mert a bennünk élő
Szent Szellem még Isten igazi lényegét is ismeri: „...a Szent Szellem...mindenre megtanít majd titeket, és eszetekbe
juttatja mindazokat, amiket mondottam néktek” (1 kor. 2,10; Ján. 14,26).
Mindazok, akik befogadták Őt,
meg is kapják: „És néktek kenetetek van a
Szenttől, és mindent tudtok. És az a kenet, amelyet ti kaptatok tőle, bennetek
marad, és így nincs szükségetek arra, hogy valaki tanítson titeket; hanem amint
az a kenet megtanít titeket mindenre, úgy igaz is az és nem hazugság, és
amiként megtanított titeket, úgy maradjatok ő benne” (1 Ján. 2,20.27).
Isten titkait az ördög nem
tudja megjelenteni: „Felele Dániel a
király előtt, és mondá: A titkot, amelyről a király tudakozódék, a bölcsek,
varázslók, írástudók, jövendőmondók meg nem jelenthetik a királynak. De van
Isten az égben, aki a titkokat megjelenti. És ő tudtára adta Nabukodonozor királynak: mi lészen az utolsó napokban” (Dán. 2,27-28)
És hogy ki Ő, aki a
kijelentést adja, vagyis a bennünk élő Szent Szellem: „Mert aki hegyeket formál, és szelet teremt, aki tudtára adja szándékát
az embernek, aki hajnalt és alkonyatot alkot, és a föld magaslatain lépked,
annak neve: az ÚR (JHVH = Jahve), a
Seregek Istene” (Ám. 4,13)
Pál apostol is erről tesz
bizonyságot, és egyben arról is, hogy ki a Seregek Ura: „Mert én sem embertől vettem azt, sem nem tanítottak arra, hanem a
Jézus Krisztus kijelentése által” (Gal.
1,12).
„Amely egyéb időkben meg nem ismertettetett az emberek
fiaival úgy, ahogy most kijelentetett az Ő szent apostolainak és prófétáinak a
Szellem által” (Eféz. 3,5).
És hogy a kijelentés a Szent
Szellemtől, vagyis az Úrtól származik, azt onnan tudhatjuk meg, hogy Ő az Úr
Jézusról fog bizonyságot tenni: „...az én
rólam tesz majd bizonyságot... és engem dicsőít...” (Ján. 15,26;16.14).
1Kor. 2,11 Mert ki ismerheti, és ki tudhatja, és ki láthatja meg az emberek közül
azt, ami az emberekben van, az emberek benső dolgait, lényegét? Egyedül az
emberi szellem, amely benne lakik. Ugyanígy azt sem ismerheti senki, ami Istenben van, vagyis Isten titkait, benső
titkos dolgait, csak Isten Szelleme.
[Más fordítás: Mert ki ismerheti az emberek bensőjét,
lényegét teljesen? Csak az ember szelleme. Ugyanígy Istent sem ismerheti
teljesen senki, csak Istennek bennünk lakozó Szelleme]*
*Az ember szelleme
az Úr ajándéka: „Az Úrtól való szövétnek az embernek szelleme, aki megvizsgálja a
szívnek, vagyis a bensőnek minden rejtekét” (Péld. 20,27)
De az ember bensejét – szívét
és szellemét – az Úr ismeri: „Csalárdabb
a szív mindennél, és gonosz az; kicsoda ismerhetné azt? Én, az Úr vagyok a
szívek vizsgálója, a szellemek megítélője...” (Jer. 17,9-10)
De ahogy a másik emberről
beszélsz, az megmutatja, hogy mi van a szívedben: „Amik pedig a szájból jőnek ki, a szívből származnak.... Mint a vízben
egyik orca a másikat megmutatja, úgy egyik embernek szíve a másikat” (Mát. 15,18; Péld. 27,19).
1Kor 2,12 Mi pedig nem a világ, vagyis nem a világrendszer, a kozmosz
szellemét kaptuk és fogadtuk be, hanem az Istentől eredő, az Istenből való Szellemet hogy megismerjük, és megtudjuk azokat és tudatában legyünk
annak, amit az Isten a kegyelemben, vagyis amit Isten kegyelme ajándékozott
nekünk*
*Pál apostol
megvallása: „Mert nem kaptatok szolgaság szellemét ismét a
félelemre, hanem a fiúságnak Szellemét kaptátok, aki által kiáltjuk: Abba,
Atyám! Ez a Szellem bizonyságot tesz a mi szellemünkkel együtt, hogy Isten
gyermekei vagyunk. Ha pedig gyermekek, örökösök is; örökösei Istennek,
örököstársai pedig Krisztusnak...” (Róm.
8,15-17).
Az Úr Jézus parancsa a
tanítványaihoz: „...rájuk lehelle, és
monda nékik: Vegyetek Szent Szellemet” (Ján.
20,22).
A
legfontosabb kérdést tette – és teszi – fel Pál
apostol azokhoz, akik hívőkké lettek: „...Vajon vettetek-e Szent Szellemet,
minekutána hivőkké lettetek?” (Csel.
19,2).
Mert: „Mi az Istenből vagyunk: aki ismeri az Istent, hallgat reánk, aki
nincsen az Istenből, nem hallgat reánk. Erről ismerjük meg az igazságnak
Szellemét és a tévelygésnek szellemét” (1
Ján. 4,6).
1Kor. 2,13 Ezeket hirdetjük, és prédikáljuk is, de nem emberi bölcsességből tanult
szavakkal, nem az emberi tudomány bölcs beszédeivel, hanem a Szent Szellemtől jött tanítással a szellemi dolgokat a szellemi embereknek
nyújtva, és magyarázva*
*Csak azután lehet
mindenki az Úr Jézus hiteles tanúja, amikor beteljesedik rajta az Úr Jézus
ígérete: „Hanem vesztek erőt, minekutána
a Szent Szellem eljő reátok: és lesztek nékem tanúim ...a földnek mind
végső határáig” (Csel. 1,8)
Az Úr Anániást azért küldte
Saulhoz – aki Pál lett – hogy vegye a Szent Szellemet: „Elméne azért Anániás és beméne a házba, és kezeit reá vetvén, monda.
Saul atyámfia, az Úr küldött engem,
Jézus, aki megjelent néked az úton, melyen jöttél, hogy szemeid megnyíljanak és
beteljesedjél Szent Szellemmel.” Csak ezután értette meg az Írásokat, és
hirdette a Krisztust: „És azonnal mintegy
pikkelyek estek le szemeiről, és mindjárt visszanyeré látását; és felkelvén,
bemerítkezett; És azonnal prédikálá a zsinagógákban a Krisztust, hogy ő az
Isten Fia” (Csel. 9,17.18.20)
Így teljesedett be – és ma is
így teljesedik be minden hívő életében – az Úr Jézus szava: „...ami adatik néktek abban az órában, azt
szóljátok; mert nem ti vagytok, akik szóltok, hanem a Szent Szellem... Mert a
Szent Szellem azon órában megtanít titeket, mit kell mondanotok” (Márk. 13,11; Luk. 12,12).
1 Kor. 2,14 Érzéki ember* azaz: pusztán emberi,
testi, vagyis olyan ember, akinek életét a saját emberi értelme, akarata,
érzelmei irányítják, pedig nem foghatja meg, és nem fogja fel, ezért nem fogadja
be az Isten Szellemének dolgait: mert bolondságok néki,
mert balgaságnak tartja, oktalanság, ostobaság, azaz képtelenség az számára. Meg sem értheti, és nem képes, és nem is lehetséges számára, hogy
megértse, és megismerje, mivelhogy szellemileg ítéltetnek meg, azaz: szellemileg
kellene megvizsgálni**
*Érzéki ember: pszükh
i kosz görög szó jelentése: pusztán emberi, testi. Olyan ember, akinek életét
emberi, természeti elgondolásai, szempontjai, vagyis a saját emberi értelme,
akarata, érzelmei irányítják
**A (hús)testi
ember azért nem értheti Isten dolgait: „Mert a hústest szerint valók a hústest
dolgaira gondolnak; a Szellem szerint valók pedig a Szellem dolgaira...
Minthogy a hústest törekvése ellenségeskedés Istennel, mert az Isten
törvényének nem veti alá magát, és nem is tudja magát alávetni” (Róm. 8,5.7)
Az Úr Jézus kijelenti, hogy
mi az oka ennek: „...Ha valaki nem
születik víztől és Szellemtől, nem mehet be az Isten országába. Ami hústesttől
született, hústest az; és ami Szellemtől született, szellem az” (Ján. 3,5-6)
Azok a hústesti emberek: „...akikben nincsen Szent Szellem” (Júd. 1,19)
És azok a szellemi emberek, akikben: „...az Isten Szelleme lakik. Akiben pedig
nincs a Krisztus Szelleme, az nem az övé”
(Róm. 8,9).
1Kor 2,15 Noha a szellemi ember mindent megítél, vagyis mindent alaposan megvizsgál,
de őt nem ítéli meg senki, vagyis ő maga azonban senki vizsgálata alá nem esik*
*Így figyelmeztet a szent Szellem „A gonoszságban élő, vagyis a rosszul,
helytelenül, szerencsétlenül, nyomorúságosan élő emberek nem értik meg az igazságot; akik pedig keresik az Urat, mindent
megértenek” (Péld. 28,5).
1Kor. 2,16 Mert ki ismerte meg, ki látta át, és érte fel úgy az Úr gondolatát,
értelmét, hogy Őt kioktathatná, vagy
taníthatná?* Bennünk pedig Krisztus értelme, gondolkozásmódja,
megértése van**
[Más fordítás: Mi azonban birtokában vagyunk Krisztus értelmének]***
*Pál apostol így
tesz vallást az Úrról, idézve Ézsaiást: „Óh Isten gazdagságának, bölcsességének és
tudományának mélysége! Mely igen kikutathatatlanok az ő ítéletei s
kinyomozhatatlanok az ő útjai! Mert kicsoda ismerte meg az Úr értelmét? Vagy
kicsoda volt néki tanácsosa? Avagy kicsoda adott előbb néki, hogy annak visszafizesse
azt? Mert Őtőle, Őáltala és Őreá nézve vannak mindenek. Övé a dicsőség
mindörökké. Ámen” „Kicsoda igazgatta az Úr Szellemét, és ki oktatta Őt, mint
tanácsosa? Kivel tanácskozott, hogy felvilágosítsa Őt, és tanítsa Őt igazság
ösvényére, és tanítsa ismeretre, és oktassa Őt az értelem útára?” (Róm. 11,33-36; Ésa. 40,13-14).
**Értelme (núsz): értelem, gondolkozás, megértés; gondolkozásmód, vélekedés; Itt
szellemi értelem, vagyis a szív értelme. A Krisztus értelmét csak az új
teremtés részesei birtokolják, de ez nem egy statikus állapot, hanem dinamikus,
azaz állandó újulásra van szüksége.
***Krisztus
gondolatai – értelme pedig – úgy van bennünk, hogy az Ő beszédét hallgatjuk, és
befogadjuk: „Kezdetben
már vala az Ige, és az Ige vala az Istenben, és Isten maga vala az Ige. Ez
kezdetben, eredetileg az Isten. Minden Őáltala lett és nála nélkül semmi sem
lett, ami lett. Valakik pedig befogadák őt, hatalmat ada azoknak, hogy Isten
fiaivá legyenek, azoknak, akik az ő nevében hisznek” (Ján. 1,1-3.12)
Az Úr Jézus imája a minden
korban élő tanítványokért: „Mert ama
beszédeket, amelyeket nékem adtál, őnékik adtam; és ők befogadták, és igazán
megismerték, hogy én tőled jöttem ki, és elhitték, hogy te küldtél engem” (Ján. 17,8).
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Köszönöm, hogy hozzászólásoddal megtisztelsz. Ám ha vitatkozni, vagy kötözködni van kedved, arra kérlek, azt ne itt gyakorold.