2014. február 22.

Dr-Kováts György: Mi marad meg?

SZERETET... (figyelj, ez nagyon hosszú... és még az igehelyek sincsenek beírva... de alap, ha szeretni akarsz, ha eltökélted, hogy szeretsz, és ha tanítasz szeretni, és a szeretetről...)

Van, ami megmarad. Van maradandó az életben, és ha ezt felfedezed, onnantól kezdve „jól tudod élni” az életedet, bármelyik szakaszában, bármilyen nehézségek – vagy éppen áldások – között vagy. Akarod ezt? Mert Isten Igéje erre hív most téged.

Mit jelent szeretni?
Ki tud szeretni?
Mindenki tud szeretni?
A szeretet az nem csak egy érzelem, ami gyorsan átfut rajtunk, és utána otthagy bennünket?
A szeretetet adni jobb, vagy kapni?
A szeretet mindennél nagyobb – és amikor erőszakkal, visszaélésekkel, hatalmaskodással, kifejezett gonoszsággal találkozol? Mit tegyél? Mit tehetsz?
Mindenkit lehet szeretni?
Ki képes erre? Ki képes mindenkit szeretni?
És amikor már hosszabb ideje tör valaki borsot az orrom alá? Amikor úgy tűnik, mindent megtesz, hogy „kikészítsen”, tönkre tegyen, „leverjen”, kifosszon, visszaéljen bizalmammal? Akkor is szeressem?

Ilyen, és ehhez hasonló kérdésekkel találkozol, ha Isten mérhetetlen, végére mehetetlen szeretetéről teszel bizonyságot az embereknek. Azonnal a gyakorlatra kérdeznek rá. Lehetséges ez? Hogyan? És nem leszel ettől „gyenge”, akit „elsodornak”, akivel visszaélnek majd? És mi az értelme? Ez a világ nem az erőszakról, a hatalomról, és arról szól, hogy akinek hatalma van, az a „szép, a jó, az okos, és annak van pénze, hogy boldog legyen”?

Isten Igéje nem mindig ebben a sorrendben válaszolja meg a kérdéseket. Sőt. Egészen más sorrendben szól mindezekről.

Az első az, hogy ez a világ nem csak Istenről beszél. Ennek a világnak van egy „istene”, aki nem az Örökkévaló, a Teremtő és Megváltó Isten, nem a szeretet Ura, hanem pontosan az Ő ellensége, a sátán, aki bitorolja a hatalmat. Amit ezen a világon látsz, az beszél a Teremtőről is, de sokban beszél a lázadóról, aki hatalmát fitogtatva elnyom téged és sokakat, aki visszaél az emberek bizalmával, tudatlanságával, és folyamatosan végzi az életük lerombolását és tönkretételét. Nem csak a drogokon keresztül, nem csak a családi erőszak útján, a gyerekekkel való visszaélés, nőkkel való kereskedés és pornográfia, prostitúció útján, hanem sok esetben a vallások és szellemi áramlatok, ideológiák és ösztönökre ható hamis irányzatok útján is. Ott benn, az emberek gondolkodásmódjának mélyén, az indítékok területén, a bűn, a lázadás és az önzés megerősítése által. Ez az ördög munkájának fő helyszíne. A pénz utáni sóvárgás, az önző sikervágy és boldogságvágy sok embert vezet olyan döntésekre, amivel másokat használnak ki. Amit azután továbbadtak, azt kapják majd vissza – lehet, hogy nem ugyanazoktól, és lehet, hogy nem ugyanolyan mértékben, mint ők adták, hanem – sokszorozva, és mindenhonnan. Ebből azután az a kép alakul ki bennük, hogy ez a világ gonosz, félelmetes, ha nem vigyázol, kihasznál, elhasznál, és utána mosott rongyként kidob téged is. Ezért inkább tedd te ezt az emberekkel, és vigyázz magadra, ne bízz meg senkiben, mert mindenki gonosz, és mindenki végtelenül önző.

Ez a világkép pedig magányossá és boldogtalanná tesz majd téged. Sőt, arra vezet, hogy ezt az érzést pótszerekkel próbáld meg eltűntetni magadból. Pótszer nem csak az alkohol lehet, vagy a drog, de a szerelem, vagy szerelem-szerű érzések, a szex, a sikervágy betöltése, a népszerűség megszerzése. És még rengeteg minden – a pénz, amiből soha nem lehet elég, a játék, amiben soha nem lehet eleget nyerni, a verseny, amiben soha nem tudsz eleget győzni, hogy életed beteljesedettnek érezd hosszú távon. Ezek általában addig, ameddig hatásuk alatt vagy, boldogságpótlékot jelentenek, de nem maradandó szinten, nem lesz végérvényes a hatásuk, és mindig követelni fogják tőled, hogy újra és újra ismételd őket, vagy átadják a helyüket valami még erőteljesebbnek, hogy azzal pótold a hiányzó boldogságérzést magadban.

Szeretném most a második fontos tényt kihangsúlyozni, amiről Isten Igéje szól: ez pedig az, hogy Isten ennek ellenére, mindezek közepette mérhetetlen szeretettel, „előre” szeret téged. Annyira odaadta Magát ebben a szeretetében, hogy kifizette a váltságdíjat érted, hogy ne kelljen ebben az „ördögi körben” élned, hanem valóban boldog lehessen az életed. Maradéktalanul. Ugyanebben a világban – amiből nem vesz ki téged – de megváltozott szívvel, bensővel, gondolkodásmóddal, életvitellel.

Istennek ez a szeretete a Golgotai kereszten lett teljesen nyilvánvalóvá, amikor az Isten Fia, ott, végérvényesen az életét adta a bűnösök helyett, hogy kiváltsa, kiszabadítsa őket e világ istenének hatalma alól. Más úton nem tehette meg ezt, csak úgy, ha teljesen odaadja az életét értük. Teljesen – visszavonhatatlanul – kiszolgáltatva magát az ellenség hatalmának, gonoszságának, visszaélésének, kihasználásának, gyűlöletének, hazugságának, pusztításának. Mindezt átélte – a pusztítást saját sejtjeiben, idegrendszerében, vérellátásában, belső szerveiben, végtagjaiban, érzékszerveiben. Testének minden pici részében. Egészen a halálig.

Nos, ez az Isten szeretete. Ezt kellett kifizetni váltságdíjként. A bűn miatti teljes büntetést. Az átkot, a félelem és magány minden állapotát, a betegséget, a nyomort, kiszolgáltatottságot, kigúnyoltságot, elvetettséget teljesen át kellett élni. Saját testében. (Mivel az Örökkévaló, Teremtő Istennek fizikai teste nem volt, testté kellett lennie. Ez történt meg az „első karácsonyon”, így született meg ezen a földön az Isten Fia, hogy egy nap meghaljon a bűnök váltságdíjaként. Saját döntéséből történt ez, és az Atyaisten saját döntéséből, azért, mert annyira szerette és szereti teremtményeit – téged és engem, mindannyiunkat.)

Ez volt tehát a második fontos tény, amiről Isten Igéje sorrendben beszél. Ez a váltságdíj, már a Biblia legelső könyvében többszörösen meg lett ígérve. Miért? Hogy tudd, hogy bármikor élsz a földön, tudhasd, hogy Isten szeret. Mérhetetlen szeretettel, és mindent megtesz érted, mert akarja, hogy Vele, és akarja, hogy boldogan élj. Hogy boldog legyél, maradéktalanul, és betöltsd azt, amiért a földön élsz. Amiért teremtett, amire születtél. Nem számít, mennyi ellenkező példa jut most eszedbe. Lehet, hogy a világirodalomnál kezded: Dickens, Hemingway, Zola, Sommerset Maugham, Jack London. Folytatod a magyar irodalommal: költőink, íróink élete, megbecsültsége, életük vége. Fogod a világtörténelmet és a magyar történelmet, sorolod a példákat. De lehet, hogy a sport történetéből jutnak eszedbe szomorú események, tapasztalatok. De ez a tény akkor is igaz: az Örökkévaló Isten mérhetetlenül szeret téged, szereti életedet, akarja, hogy boldog legyél, és megtett és megtesz érted mindent, hogy ez a szeretet elérhessen, és elvégezhesse érted és benned (s általad is) a munkáját.

(Azok a példák, amiket felsoroltál, is igazak. De egyet ne felejts: MINDENKI saját maga éli az életét. Saját maga hozza döntéseit. És ezekről a pillanatokról rendszerint nem tud senki, csak az Örökkévaló Isten. Azokról a lépésekről – melyek sokszor gondolatban, beszédben születnek meg, és pillanatnyi (kívülről nem is ellenőrizhető) döntésekben nyernek megfogalmazást – senki nem tud, a kutatók sem, sokszor még a hozzátartozók sem. És mégis, életük folyását ezek a lépések határozták meg. Döntések, amikkel egy nap ők maguk is találkoznak majd, amikor mindenki megáll az Örökkévaló Isten színe előtt, ahol a dolgok világosakká válnak.)

A harmadik, amiről szólni kell, az, hogy mindez rajtad is múlik! Ha szeretnéd, hogy életed helyes mederben folyjon, akármilyen körülmények vesznek is pillanatnyilag körül téged, ha szeretnéd, hogy a boldogság mindennapi tapasztalatod legyen, és benne élj – akkor ehhez neked kell meghoznod a döntéseket.

Az Örökkévaló Isten szeretete egy megígért szeretet – emlékezz a megváltás Ószövetségi ígéreteire, amikről az előbb beszéltem – egy bemutatott szeretet, ugye, a Golgotai kereszten, és egy átélhető, megkapható szeretet:

1./ Megígért szeretet – ennek is örülünk, és csodálkozva figyeljük, hogy jön közel hozzánk.

2./ Bemutatott szeretet – s ez a bemutatás nem színházban történt. Az élet valóságos színfalai között, valóságos szereplők között, és a vasszögek és töviskoszorú valóságos fájdalmai között lett valóságossá mindenki számára. A váltságdíjat Isten így fizette ki. Bemutatta szeretetét – azzal, hogy meghalt érted.

3./ Átélhető, megkapható szeretet. S most erről beszélünk.
Az Örökkévaló Isten azt akarja, hogy olyan országban élj, ahol mindenki szeret. Ő is ilyen országban akar élni. Nem kitömött állatok, bekeretezett festmények és üvegszobrok között, hanem élő, valóságos, gondolkodó, érző, cselekedni vágyó és cselekvő személyek, emberek között. Ezek közé tartozol te is, és mindannyian, akik már befogadtuk Őt.



Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Köszönöm, hogy hozzászólásoddal megtisztelsz. Ám ha vitatkozni, vagy kötözködni van kedved, arra kérlek, azt ne itt gyakorold.