Márk. 1,4 Előáll, és megjelent vala János, bemerítvén a
pusztában, a sivatagban, a sivár, elhagyatott magányos helyen, prédikálván a
megtérésre, vagyis az új felismerésre térésről szóló
alámerítkezést, azaz: hirdette
a gondolkodásmód megváltoztatására való bemerítést. Visszatérést, visszafordulást Isten felé a bűnöknek,
azaz a céltévesztésnek, a cél
ELVÉTÉSÉNEK bocsánatára, eltörlésére, elengedésére*
Márk. 1,5 És kiméne, kivonult
hozzá Júdeának egész tartománya és a Jeruzsálembeliek is, és bemerítkeznek
mindnyájan őáltala a Jordán vizében, bűneikről, azaz céltévesztésükről vallást tévén, és
mindenki a saját céltévesztését elismerve, és megvallva.
Márk. 1,6 János pedig teveszőrruhát és dereka, vagyis csípője körül bőrövet viselt
vala, és sáskát és erdei vadmézet eszik vala*
Márk. 1,7 És prédikála ezt hirdetve, mondván: Utánam jő, aki
erősebb, hatalmasabb nálam, akinek nem vagyok méltó, és elegendő, hogy lehajolván
sarujának szíját megoldjam, és kifűzzem.
Márk. 1,8 Én vízbe merítettelek be titeket: Ő majd Szent
Szellembe fog titeket bemeríteni!**
*János apostol így
tesz bizonyságot Bemerítő Jánosról, és feladatáról: „Vala egy
Istentől küldött ember, kinek neve János. Ez jött tanúbizonyságul, hogy
bizonyságot tegyen a világosságról, hogy mindenki higgyen őáltala. Nem ő vala a
világosság, hanem jött, hogy bizonyságot tegyen a világosságról” (Ján. 1,6-8)
És aki hirdesse, hogy: „Betelt az idő, és elközelített már az Isten
országa: térjetek meg, újítsátok meg a gondolkodásmódotokat, és higgyetek az
evangéliumban” (Márk. 1,15).
Izráel királyának – Akháziának – küldöttei így válaszolnak a király kérdésére, hogy
hogyan nézett ki akivel találkoztak: „És
felelének néki: Egy szőr-ruhás ember, derekán bőr övvel felövezve. Akkor monda:
Thesbites Illés volt”
(2 Kir. 1,8).
**És mert rendkívül fontos a kijelentés, minden apostol
erről prédikál, vagy ír. Lukács is bizonyságot tesz: „Mivel a nép
reménykedve várakozott, és szívében egyre azt fontolgatta Jánosról, hogy vajon
nem ő-e a Krisztus, a Felkent? János így válaszolt mindenkinek: „Én ugyan vízbe
merítelek be titeket, de eljön az, aki erősebb nálam, és én még arra sem vagyok
méltó, hogy saruja szíját megoldjam: Ő majd Szent Szellembe és tűzbe merít be
titeket” (Luk. 3,15-16)
A farizeusok küldöttei jöttek: „És megkérdék őt és mondának néki: Miért
merítsz be tehát, ha te nem vagy a Krisztus, sem Illés, sem a próféta? Felele
nékik János, mondván: Én vízbe merítelek be; de köztetek van, akit ti nem
ismertek. Ő az, aki utánam jő, aki előttem lett, akinek én nem vagyok méltó,
hogy saruja szíját megoldjam” (Ján.
1,25-27)
A feltámadott Úr parancsa tanítványaihoz.
Egyben kijelentés arról, hogy miért fontos a szent Szellembe való bemerítés: „És velük összejövén, meghagyá nékik, hogy
el ne menjenek Jeruzsálemből, hanem várják be az Atyának ígéretét, melyet
úgymond, hallottatok tőlem. Hogy János ugyan vízbe merített be, ti azonban
Szent Szellembe fogtok bemeríttetni nem sok nap múlva.” És: „… vesztek erőt,
minekutána a Szent Szellem eljő reátok: és lesztek nékem tanúim úgy
Jeruzsálemben, mint az egész Júdeában és Samariában és a földnek mind végső
határáig” (Csel. 1,4-5.8)
És beteljesültek a próféciák: „Mert
vizet öntök a szomjúhozóra, és folyóvizeket a szárazra; kiöntöm Szellememet a
te magodra, és áldásomat a te csemetéidre” (Ésa.
44,3)
Jóel próféta is erről prófétál, kijelentve
a Szent Szellembe való bemerítés eredményét is: „És lészen azután, hogy kiöntöm Szellememet minden hústestre, és
prófétálnak a ti fiaitok és leányaitok; véneitek álmokat álmodnak; ifjaitok
pedig látomásokat látnak” (Jóel. 2,28)
Pál apostol is a
Szent Szellembe való bemerítést prédikálja: „Minekutána
előbb János az ő eljövetele előtt a megtérésnek, vagyis a gondolkodásmód
megváltozásának bemerítését prédikálta Izráel egész népének, és mikor be akará
végezni János az ő tisztét, monda: Kinek gondoltok engem? Nem én vagyok az,
hanem ímé én utánam jő, kinek nem vagyok méltó megoldani lábainak saruját” (Csel. 13,24-25)
Az apostol
Efézusban prédikál: „Monda pedig Pál:
János megtérésnek, vagyis a gondolkodásmód megváltozásának bemerítésével
merített be, azt mondván a népnek, hogy aki őutána jövendő, abban higgyenek,
tudniillik a Krisztus Jézusban” (Csel. 19,4).
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Köszönöm, hogy hozzászólásoddal megtisztelsz. Ám ha vitatkozni, vagy kötözködni van kedved, arra kérlek, azt ne itt gyakorold.