2012. február 3.

Ige: Józanok legyetek


 „… ne tántoríttassatok el [(szaleuó): megráz; megingat; megtántorodik; megrenget; megzavar, felbujt; felkavar] egyhamar a ti értelmetektől [(núsz: szív, szellem értelme / felfogóképessége / gondolkodási képessége)]. Se ne háboríttassatok meg [és meg ne riasszon titeket olyan hamar; (throeó: megijeszt, megrettent; megriaszt, hirtelen félelemmel felizgat, felzaklat)]. Se szellem által [és félre ne vezessen titeket valami szellem]. Se beszéd [(logosz)] által, se nékünk tulajdonított [se állítólag tőlünk érkező] levél által.

Mintha itt volna [mint hogyha beállt volna (enisztémi: küszöbön áll, itt van, sarkában van, fenyeget)] már a Krisztusnak ama napja [az Úr napja].

 »Más fordításban: Hogy ne veszítsétek el egyhamar józanságotokat, és ne rémítsen meg benneteket sem valamely szellemtől származó kijelentés, sem a mi nevünkben elhangzó megnyilatkozás, sem valamiféle nekünk tulajdonított levél, mintha az Úr napja már közvetlenül itt volna«

 >Még egy másik fordításban: Hogy a kelleténél hamarabb ne dúljon fel benneteket az a gondo­lat, és ne hagyjátok magatokat riadóztatni (a görög kifejezés szó szerint így hangzik: ne kavarjon fel /tán­torítson el [túl] gyorsan/hamar [szellemetek] értelmétől [nusz] és ne riadóztassanak [titeket]) se szellem, se beszéd, se a mienkéhez hasonló levél által, amely szerint már elérkezett az Úr napja (a görög szöveg szerint: a jelen világkorszak lezárása)<"

Ne csaljon meg titeket senki semmiképpen [nehogy valaki megtévesszen, tévútra csaljon, senki semmiféle módszerrel félre ne vezessen benneteket]. Mert nem jön az [a nap] el addig, mígnem bekövetkezik elébb a szakadás és megjelenik a bűn [a törvénytelenség] embere [az ellenség], a veszedelemnek [a kárhozatnak] fia

 [Más fordítás: Mert az Úr napját megelőzi a hittől való elszakadás, az Istentől való elfordulás, amikor megjelenik a törvénytipró, a kárhozat fia, aki pusztulásra van ítélve]

Aki ellene veti [ellene szegül, ellenséges és ellene támad] és fölébe emeli [elbízza magát, felfuvalkodik, és felmagasztalja] magát mindannak, ami Istennek vagy istentiszteletre méltónak [vagy szentnek, vagy imádandónak] mondatik. Annyira, hogy maga ül be, mint Isten az Isten templomába, Isten gyanánt mutogatván magát [kinyilvánítva, vagy: kikiáltva, kihirdetve, nyilvánosságra hozva, sőt: megparancsolva, bebizonyítva, és azt állítva magáról, hogy ő isten] (2 Thess. 2,2-4)

Isten templomáról így hangzik a kijelentés: „… Mert ti az élő Istennek temploma vagytok, amint az Isten mondotta: Lakozom bennük, és közöttük járok; és leszek nékik Istenük, és ők én népem lesznek” (2 Kor. 6,16).  

És hogy ki ő, erről János apostolon keresztül szól a Szent Szellem: „Fiacskáim (gyermekeim), itt az utolsó óra; és amint hallottátok, hogy az antikrisztus eljő, így most sok antikrisztus támadt

(Más fordítás: és amint hallottátok, hogy antikrisztus jön, most meg is jelent; mégpedig sok antikrisztus jelent meg); ahonnan tudjuk, hogy itt az utolsó óra. Közülünk (indultak el, és) váltak ki, de nem voltak közülünk valók; mert ha közülünk valók lettek volna, velünk maradtak volna; de hogy nyilvánvalóvá legyen felőlük, hogy nem mindnyájan közülünk valók. Nektek pedig kenetetek van a Szenttől, és ezt tudjátok is mindnyájan(1 Ján. 2,18-20)

Szívemből szól egy dal neked Uram

8. ZSOLTÁR.

8. rész / Nicky Gumbel: MIT TESZ Szent Szellem 1?


8. rész / Nicky Gumbel: Mit tesz a Szent Szellem? from John on Vimeo.

Imádság: Segíts ne leragadni a múltban


Kegyelmes Atyám! Hányszor és hányszor törlöd le lelkem beszennyezett, bűntől koszos tábláját! Én pedig ahelyett, hogy ennek örülnék és hálát adnék, újra beszennyezem. Segíts nem leragadni a múltban, hanem előrenéznem kegyelmedből, irgalmadból, melyet rám árasztasz napról napra! Ámen

A nap gondolata:


Gyanús az a kereszténység, amely csak a négy fal között meri mondani: Hiszek Jézus Krisztusban. (Luther Márton)

Napi Ige és gondolat


 Ki tart jól bennünket hússal? Emlékszünk, hogy Egyiptomban olcsón ettünk halat, uborkát, dinnyét, póréhagymát, vöröshagymát és fokhagymát. Most pedig elepedünk, mert semmit sem látunk a mannán kívül.  (4Móz 11:4-6)

A Szentírás egy másik helyén olvasunk egy nagyon vigasztaló dolgot: Isten azt ígéri népének, hogy háta mögé veti bűneiket és soha többé nem emlékezik meg róluk. Volt – nincs. A tiszta lappal indulás esete. Tabula rasa - ahogy a régiek mondták. S innen kezdve, lehet vele, az élő Istennel együtt előrefelé tekinteni. Ebben az isteni látásban megújulni és felfedezni, Ő mit akar adni az embernek. Isten előtt ezért érdemes és kivételes dolog szembenézni tetteinkkel, felelősséget vállalva bűnt vallani, nem másokra mutogatni. Mert aki vállalja ezt a fájdalmas utat, az átéli mit jelent a bábból pillangóvá születni, és mit jelent a szülő nő elfeledett fájdalma – mondja Jézus – mert ember jött a világra.

Mindezekre képtelen volt a mai Ige szerint, ez a hátra tekintgető nép. Ez elrabolta jelenüket, azt az ígéretet, hogy Isten be akarja őket vinni új hazájukba. Isten előre tekintett, tervei voltak népével, de a nép leragadt egy nosztalgikus hátrafelé nézelődésnél. Ám ez lett a vesztük.

Az újszövetség felől láthatjuk ennek világosabb értelmét. Hiszen Jézus is rámutat: „Aki az eke szarvára teszi a kezét és hátratekint, nem alkalmas az Isten országára.” Istennek előre felé tekintő emberek kellenek. Péterről, a tanítványról olvassuk a Szentírásban, hogy egy ízben hátratekintett és meglátott egy másik tanítványt, és megkérdezte Jézust: Hát vele mi lesz? Jézus válasza egyértelmű: …mit tartozik rád! Te kövess engem!

Jézus követőket keres. Nem hátra, hanem előre tekintő, vele tervező, nagy dolgokra nyitott tanítványokat. Ez egy új látást jelent, új reménységet. Csak legyünk nyitottak rá! (Berencsi Balázs)

Semmin ne aggódj!

3000 gyilkosság

Életcseppek


"Nem nagy hitre, hanem a nagy Istenben való hitre van szükségünk." /Vida Sándor/

Isten igazságot tesz



„Hát Isten nem szolgáltat-e igazságot választottainak, akik éjjel-nappal hozzá kiáltanak? Vajon megvárakoztatja őket?”
Lukács 18:7.

A példatörténetben egy bíró és egy asszony szerepel. Az asszonynak valamilyen peres ügye volt, de a bíró – mivel tisztességtelen volt – valószínű kis-pénzűnek nézte ezt az asszonyt – elodázta a döntéshozatalt, azaz ’nem szolgáltatott neki igazságot’. Azonban a példázatbeli asszony nem hagyta annyiban a dolgot. Szüntelen a bíró nyakára járt, hogy döntsön már végre, mondja ki az igazságot. Bár a bíró nem volt emberséges, mégis, mivel megunta, hogy ez a szegény asszony szüntelen a nyakára jár – igazságot szolgáltatott a javára.

Jézus ezt a példázatot azért mondta el, hogyha egy igazságtalan bíró is kész igazságos ítéletet hozni – csak azért, mert valaki kitartóan könyörög – MENNYIVEL INKÁBB kész Isten igazságot szolgáltatni azoknak, akik Hozzá könyörögnek.

Tehát Te se fáradj bele a könyörgésbe, mert Isten készségesen felhozza igazságodat, és megadja mindazt, amire szükséged van, SOKKAL INKÁBB, mint bárki más ezen a földön.
Nincs miért aggódni! Isten szeret és figyel rád ma is. Tedd kezébe gondodat – Ő megoldja!
https://blogger.googleusercontent.com/tracker/8968539093358552414-3790248213224538992?l=reggelidicseret.blogspot.com

forrás: reggelidicseret.blogspot.com

Csendes Percek: RAGADOZÓ MADARAK?


4Móz 13,26-33.

26 Visszamentek, és megérkeztek Mózeshez, Áronhoz és Izráel fiainak
egész közösségéhez a Párán-pusztába, Kádésba. Beszámoltak nekik meg az
egész közösségnek, és megmutatták nekik a föld gyümölcsét is. 27
Elbeszélésükben ezt mondták: Elmentünk arra a földre, ahová küldtél
bennünket. Valóban tejjel és mézzel folyó föld az, ilyen a gyümölcse! 28
De erős nép lakik azon a földön, a városok erődítményei igen nagyok, és
még Anák ivadékait is láttuk ott! 29 A Délvidéken Amálék lakik, a
hegyvidéken a hettiták, jebúsziak és emóriak laknak, a tenger és a
Jordán partján pedig kánaániak laknak. 30 Bár Káléb csitította a
Mózessel szembeforduló népet, és ezt mondta: Bátran fölmehetünk és
elfoglalhatjuk, mert meg tudunk birkózni vele, 31 de azok a férfiak,
akik vele mentek, ezt mondták: Nem tudunk az ellen a nép ellen menni,
mert erősebb nálunk. 32 És rossz hírét terjesztették Izráel fiai között
annak a földnek, amelyet kikémleltek, mert ezt mondták: Az a föld,
amelyet bejártunk és kikémleltünk, olyan föld, amely megemészti
lakosait! A nép pedig, amelyet ott láttunk, csupa szálas emberekből áll.
33 Sőt láttunk ott óriásokat is, Anák óriás fiait. Olyannak láttuk
magunkat, mint a sáskák, és ők is úgy néztek ránk.

                        RAGADOZÓ MADARAK?


A föld kikémlelésére elküldöttek közül néhányan azt mondták:
"Olyanoknak láttuk magunkat, mint a sáskák, és ők is úgy néztek ránk."
(4Móz 13,33)

Egy téli napon, az ablakon bámultam kifelé, és nagy, sötét madár-árnyékokat vettem észre a havon. Csak valamilyen ragadozó madarak vethetnek ekkora árnyékot - gondoltam, és aggódni kezdtem a ház körül fészkelő apró állatok miatt. Amint figyeltem a fehér mezőn tovaúszó árnyékokat, rájöttem, hogy valójában kisméretű madarak árnyékát látom, amely olyan hatalmassá vált a fény beesési szöge miatt.

Gyakran ugyanezt a hibát követem el, amikor a problémák nagyobbnak tűnnek, mint amilyenek valójában: a munkahely elvesztéséről keringő szóbeszéd; annak a lehetősége, hogy egy nagy, már korhadt fa rádőlhet a házamra; egy hirtelen jelentkező fájdalom, amely egy halálos betegség tünete is lehet.

A ragadozó madarak jelenléte megszokott a környékünkön, és az általam rettegett katasztrófák is megtörténnek néha egyesekkel. De sokkal gyakrabban a félelmeink annyira felnagyítják a problémáinkat, hogy azok valósággal óriásnak tűnnek.

Nem kell félnünk a jövőtől. Mindegy, hogy csak egy kisebb kérdéssel, vagy egy nagyobb nehézséggel kell szembenéznünk, bízhatunk Isten ígéretében, aki nem hagy magunkra.

Imádság: Istenünk, emlékeztess, hogy nem a félelemnek, hanem az erőnek
Szellemét adtad nekünk. Ámen. (2Tim 1,7)

Amikor Isten hűségére tekintünk, "a hollók verébbé válnak".
Diane Adams (Missouri, USA)


Barabás éneke.

Utcadal Klip v3

Reinhard Bonnke.Salvation

Kinek a kezében van?



A kosárlabda a kezemben kb. 19 dollárt ér,
Michael Jordanéban viszont 33 milliót.
Ez attól függ, kinek a kezében van.

A baseball-labda a kezemben kb. 6 dollárt ér,
Mark McGuire kezében viszont 19 milliót.
Ez attól függ, kinek a kezében van.

A teniszütő haszontalan az én kezemben,
viszont Venus Williams kezében bajnoksági győzelmet hoz.
Ez attól függ, kinek a kezében van.

Egy bot a kezemben távol tart egy vadállatot,
Mózes kezében viszont szétválasztja a hatalmas tengert.
Ez attól függ, kinek a kezében van.

Egy csúzli a kezemben csak gyermekjáték,
de Dávid kezében viszont óriást győz le.
Ez attól függ, kinek a kezében van.

Két hal és öt kenyér a kezemben csupán két halas szendvics,
Isten kezében viszont ezreket táplál.
Ez attól függ, kinek a kezében van.

Kezemben szögekkel csak madáretetőt építhetek,
de Jézus kezeiben egész világot megváltóak a szögek.
Mint tudjuk, ez attól függ, kinek a kezében vannak.

Helyezd hát aggodalmaidat, félelmeidet, reményeidet,
családodat, kapcsolataidat Isten kezébe, hiszen...
attól függ, kinek a kezében van.


Őszintén, szeretettel

http://www.uzenetek.com/2011/04/oszinten-szeretettel.html#axzz1lKHFpLW6

Jézus azt mondta, hogy a legnagyobb parancsolatunk, hogy Istent teljes szívünkből, lelkünkből és elménkből szeressük. A második legnagyobb parancsolat, hogy szeressük felebarátunkat, mint magunkat. Másokat szeretni azt is jelenti, hogy őszinték, tisztességesek vagyunk velük szemben, amit a 9. parancsolattal olvashatunk a mai versben.

De az igazság nem mindig szép. Néha fájdalmas is lehet. Helyes akkor is igazat mondani, mikor másokat bánthatunk vele? Vagy inkább el kéne titkolnunk az igazságot, hogy megkíméljük másoknak az érzelmeit? Ezek nagyon fontos kérdések, amit mindannyiunknak fel kell tennünk.

Mi motiválja ezt a fajta nyers őszinteséget? Az igazságot sokszor önző nagyravágyásunk mondatja velünk egy konfliktus kellős közepén, vagy gyakran durván vágjuk a másik szemébe, hogy a mi álláspontunkat bizonyítsuk. Emiatt szakadnak szét a kapcsolatok. Nem azért, mert az igazat mondtuk, hanem ahogy azt átadtuk.

Az őszinteséget szeretettel kell átadnunk.
Mikor egy olyan helyzetbe kerülsz, ahol az igazság fényére van szükség, szánj egy percet, hogy a megfelelő szavakért, alázatos hozzáállásért és szerető szívért imádkozz, hogy a beszéded őszinte és szeretettel teljes lehessen. Mikor ezt teszed, észre fogod venni, hogy az őszinteség újjáépíti és megerősíti a kapcsolatokat, és segít, hogy szellemben növekedhess.
II. Mózes 20:16

Ne tégy a te felebarátod ellen hamis tanúbizonyságot.
Károli Gáspár fordítás

Mond el ezt az imát: Drága Atyám, kérlek, hogy segíts azokon a területeken ahol a te igazságodnak fényére van szükségem. A kapcsolataim újjáépítésében és megerősítésében add, hogy a megfelelő szavakat mondhassam, és szerető szívet és alázatos hozzáállást kérek Tőled. Jézus nevében kérlek, Ámen.

Következő lépések
  • Gondolkozz el egy olyan eseten, mikor az "Az igazság néha fáj." mondat játszott szerepet az életedben
  • Te voltál az, aki az igazságot osztotta meg, vagy az akivel azt tudatták?
  • Kérd Istent, hogy az igazságot egy alázatos, szeretetteljes módon tudd másokkal közölni.
Ed Young

Oswald Chambers: FEDDHETETLEN MAGATARTÁS



"Ha... megemlékezel arról, hogy testvérednek valami panasza van ellened" (Mt 5,23).

Amikor az oltárhoz mégy és ott eszedbe jut, hogy testvérednek van valami panasza ellened - tehát nem akkor, ha beteges érzékenységedben előkotorsz valamit. "Ha megemlékezel arról", azaz ha Isten Szent Szelleme eszedbe juttatja, "akkor menj el és békülj meg testvéreddel és azután jöjj és hozd fel ajándékodat". Soha ne állj ellent bensődben Isten Szent Szelleme finom indításának, amikor lelkiismereted legmélyéig nevel téged.

"Békülj meg először testvéreddel." Az Úr útmutatása nagyon egyszerű: először békülj meg. Menj vissza azon az úton, amin jöttél, térj rá arra az útra, amelyre figyelmeztetést kaptál az oltárnál és amelyről meggyőződtél, hogy az a helyes út. Legyen benned az a belső magatartás és lelki nyugalom, amely a megbékülést olyan egyszerűvé teszi, mint amilyen a lélegzés. Jézus nem is említi a másik személyt, azt mondja: te menj! Itt nincs szó a te jogaidról. A szentre jellemző, hogy le tud mondani jogairól és engedelmeskedik az Úr Jézusnak.

"És most jöjj és vidd el a te ajándékodat." A folyamat pontosan le van írva. Először a magad odaáldozásának hősies szelleme, majd hirtelen megállít a Szent Szellem gyengéd intése és megállít a meggyőződésed is. Azután az engedelmesség Isten Igéje iránt, feddhetetlen magatartás az iránt, akivel szemben nem volt igazad. Végül az akadályt félretéve felviszed Istennek az ajándékodat egyszerű, vidám szívvel.

Oswald Chambers "Krisztus mindenekfelett" c. könyvéből

Kelj föl én kedvesem - ÚJ Forrás

2012. február 2.

Imakérés


Amanda Bank
Egy imakérést továbbítok:
"Szeretettel üdvözlöm Önöket!
Azért írok Önöknek, mert egy imahadjáratot indítok a magzatomért, akirõl megállapították, hogy súlyos fejlõdési rendellenessége van.
Férjemmel 2011 nyarán tartottuk az esküvõnket és november elején kiderült, hogy babánk lesz. Nagyon örültünk és izgalommal mentünk el januárban, a 12. héten, az elsõ ultrahang ellenõrzésre. Sajnos ott kiderült, hogy a babánknak súlyos fejlõdési rendellenessége van: nem alakult ki koponyacsontja, az agya teljesen szabadon van a magzatvízben és a hátgerince is nyitott. Minden orvos az abortuszt ajánlotta, de azt elutasítottuk. Nem mondok le a gyermekemrõl, inkább ilyen módon küzdök Érte. Arra szeretném kérni Önöket, és a közösségeket, hogy imádkozzanak a babánkért és értünk! Hogyha lehetõségük van, kérem, terjesszék ezt minél szélesebb körben, hogy minél többen imádkozzanak kicsiny gyermekemért!
Õszinte hálával és köszönettel:
R. B."

Apostolok Cselekedete 5. fejezet: Szent Szellem elleni bűn (göröggel és kapcsolódó igékkel)


Csel. 5,1 Egy ember azonban, név szerint Anániás [jelentése: irgalmas az Úr, Jahve megkönyörült], Safirával [jelentése: szép, szépséges, kedves], az ő feleségével, eladá földbirtokát.

Csel. 5,2 És [csalárdul] félre tőn [eltulajdonított] az árából, feleségének is tudtával, és valami részét elvivén, az apostoloknak lábai elé letevé.

[Más fordítás: Az érte kapott pénz egy részét megtartotta magának, és ezt a felesége is tudta. A másik részt pedig elvitte, és átadta az apostoloknak].

Csel. 5,3 Monda pedig Péter: Anániás, miért foglalta el [miért szállta meg, és töltötte be, hogy csábíthatta el] a Sátán a te szívedet [a te bensődet], hogy megcsald [és becsapd] a Szent Szellemet [és hazudj a Szent Szellemnek], és a mezőnek [a földnek;] árából félre tégy [és csalárdul visszatartsd a föld árát]?

»Más fordítás: Ekkor Péter így szólt hozzá: „Anániás, miért engedted, hogy a Sátán betöltse a szívedet? A Szent Szellemnek hazudtál! Félretettél magadnak a pénzből, amit az eladott földért kaptál«

Csel. 5,4 Nemde [ha el nem adod, akkor] megmaradva néked maradt volna meg, és eladva a te hatalmadban volt. [nem te rendelkeztél-e az árával? Nyugodtan megtarthattad volna a telek árát]. Miért hogy ezt a dolgot cselekedted szívedben [Más fordítás: Mi indította szívedet ilyen cselekedetre;  Miért hogy helyet adtál e dolognak, és miért vetemedtél ilyesmire a te szívedben]? Nem embereknek hazudtál, hanem Istennek

[Más fordítás: Hát nem a tiéd volt, mielőtt eladtad? Vagy talán nem a tiéd volt a pénz, amit érte kaptál? Miért tervezted ezt? Amit tettél, azzal Istennek hazudtál, Istent akartad becsapni nem embereket].

Csel. 5,5 Hallván pedig Anániás e szavakat [(ez igéket, e logoszt], lerogyott [és azonnal összeesett] és meghala [vagyis leroskadt és kiadta, kilehelte lelkét]; és mindenekben nagy félelem [rémület, riadalom, ijedtség] támada [nagy félelem szállta meg mindazokat], kik ezeket hallják vala.

Csel. 5,6 Az ifjak pedig felkelvén, begöngyölték őt [betakarták a holttestet], és kivivén eltemették.

Csel. 5,7 Történt aztán mintegy háromórai szünet múlva, hogy az ő felesége, nem tudva, mi történt, [megérkezett, és] beméne.

Csel. 5,8 Monda pedig néki Péter: Mondd meg nékem, vajon ennyiért adtátok-é el a földet? Ő pedig monda: Igen, [valóban] ennyiért.

Csel. 5,9 Péter pedig monda néki: Miért hogy megegyeztetek [mi az oka, hogy összebeszéltetek], hogy az Úrnak Szellemét megkísértsétek? [Miért szövetkeztetek össze, hogy próbára tegyétek az Úr Szellemét]? Ímé a küszöbön vannak azoknak lábaik, akik eltemették férjedet, és kivisznek téged

[Más fordítás: Péter ezt mondta neki: „Miért egyeztetek meg a férjeddel abban, hogy próbára teszitek az Úr Szellemét? Nézz oda! Ott jönnek, akik épp az előbb temették el a férjedet, és téged is kivisznek innen].

Csel. 5,10 És azonnal összerogyott lábainál, és meghala [Más fordítás: az asszony is holtan esett össze Péter lába előtt, és kilehelte, kiadta lelkét]; bemenvén pedig az ifjak, halva találák őt, és kivivén eltemették férje mellé.

Csel. 5,11 És támada nagy félelem [rémület, riadalom, ijedtség] az egész gyülekezetben [Más fordítás: Erre nagy félelem szállta meg az egész kihívott gyülekezetet, az egész eklézsiát] és mindazokban, kik ezeket [a dolgokat] hallják vala*

*Azért volt céltévesztés, amit tettek, mert ők is ahhoz a közösséghez tartoztak, akik: „Mindnyájan pedig, akik hisznek, együtt [egy akaraton] valának [Más fordítás: A hívők mind ugyanazon a helyen, ugyanabból a célból tartózkodtak], és mindenük köz vala [mindent közösnek tekintettek]. És jószágukat és marháikat [vagyonukat, birtokaikat és javaikat] eladogatták, és [árát] szétosztogatták azokat [egymás között] mindenkinek, amint kinek-kinek szüksége vala” (Csel. 2,44-45).

Ők is színlelték, hogy hívők: „A hívők sokaságának pedig szíve-lelke egy vala [kihívott gyülekezet egy akaraton, vagyis teljes egységben volt]; és senki semmi marháját [vagyonát] nem mondá magáénak [sajátjának], hanem nékik mindenük köz [közös] vala [és mindenüket megosztották egymással]” (Csel. 4,32).

Arra is figyelmeztet Isten Igéje, hogy: „Ha fogadással ígérsz valamit az Úrnak, a te Istenednek: ne halogasd annak megadását; mert bizony megkeresi azt rajtad (mert úgyis számon kéri tőled) az Úr, a te Istened, és bűnül (céltévesztésül) tulajdoníttatik az néked. Ha pedig nem teszel fogadást, bűn sem tulajdoníttatik néked (mert azzal nem vétkezel). Ügyelj arra (és vigyázz azért), ami ajkaidon kijön (amit kimondasz), és úgy teljesítsd, amit száddal ígérsz, mint mikor szabad akaratból teszel fogadást (amelyet szabadon tettél) az Úrnak, a te Istenednek” (5 Móz. 23,21-23).

Erről beszél a prédikátor is: „Ha valamit megfogadtál Istennek, ne mulaszd el a teljesítését (és ne halogasd annak megadását). Mert Isten nem leli kedvét (nem gyönyörködik) a bolondokban (az ostobákban). Amit megfogadtál, azt tartsd meg (és teljesítsd)! Jobb, ha egyáltalán nem teszel fogadalmat, mint ha megfogadsz valamit, és nem tartod meg (és nem teljesíted). Ne hagyd, hogy a szád bűnbe vigyen (hogy bűnre kötelezze testedet, és ne engedd, hogy beszéded vétekbe ejtsen téged) és ne mondd az Isten követének (az Isten angyalának): Tévedés volt (tévedésből esett ez)! Hogy az Isten a te beszéded (a te kijelentésed) miatt fel ne háborodjék, és el ne veszesse a te kezeidnek munkáját” (Préd 5,3-5).

 Ők pedig: „(Azt gondolják), és ezt mondják: Nem látja az Úr, és nem veszi észre a Jákób Istene! Eszméljetek ti bolondok (ti ostobák, ti balgák és szálljatok magatokba) a nép között! És ti balgatagok (és esztelenek), mikor tértek eszetekre (mikor jön meg az eszetek, mikor lesztek bölcsek)? Aki a fület plántálta (és alkotta), avagy nem hall-é? És aki a szemet formálta, avagy nem lát-é?” (Zsolt. 94,7-9).

 És: „Jaj azoknak, akik az Úrtól mélységesen elrejtik tanácsukat (akik el akarják titkolni tervüket az ÚR elől), és akik a sötétségben szoktak cselekedni (és a sötétben hajtják végre tettüket, mert azt gondolják), mondván: Ki lát minket és ki ismer minket?” (Ésa. 29.15).

Már Mózesen keresztül is hangzik a figyelmeztetés:  „Meg ne kísértsétek az Urat, a ti Isteneteket, miképpen megkísértettétek (próbára tettétek) Masszában (jelentése: próbatétel, teher, súly)” (5 Móz. 6,14-16).

 És figyelmeztet is a Szent Szellem, hogy: „… a Krisztust ne kísértsük, [ne tegyük próbára] amint közülük kísértették [próbára tették] némelyek, és elveszének [elpusztultak] a kígyók miatt” (1 Kor. 10,9).

De a hívők közül Anániás, és felesége ezt ették, ezért: „A sátán hatalmába kerítette…” (Lk 22,3)

És így: „A maga gonoszsága miatt bukik el a bűnös.. az istentelen, (vagyis az Isten nélkül élő)” (Péld. 14,32).

Dávid is erről prófétál: „Elveszted [a maga vesztét okozza, elpusztul, tönkremegy, meghal, megsemmisülnek], akik hazugságot szólnak [a képmutatókat, a hazudozókat]; … és álnok [ravasz, alattomos, csalárd, csaló] embert utálja [undorodik, borzad, iszonyodik, és irtózatos] az Úr [szemében] (Zsolt. 5,7).

És Jakab apostolon keresztül jelenti ki a Szent Szellem, hogy miért volt sikeres a sátán kísértése: „Minden baj (és minden rossz) gyökere ugyanis a pénz utáni sóvárgás (a pénz szerelme). Ezért néhányan, akik törik magukat (és sóvárognak) utána, már elpártoltak (eltévelyedtek) a hittől, és sok bajba keveredtek (és magukat általszegezték sok fájdalommal)” (1Tim 6,10).

Pedig: „Nincs sikere (nem lesz jó dolga, annak nem lesz jó vége) annak, aki titkolja a bűnét (és elfedezi az ő vétkeit), de irgalomra lel, aki bevallja, s kerüli (és elhagyja). Jól jár az az ember, aki mindig résen van (aki mindig istenfélő), aki megkeményíti a szívét, az elbukik (és bajba esik)” (Péld 28,13-14).

Csel. 5,12 Az apostolok [kiküldöttek, a követek] kezei által pedig sok [természetfölötti] jel és csoda lőn a nép között; és egy akarattal [teljes egyetértésben] mindnyájan a Salamon [jelentése: béke] tornácában [oszlopcsarnokában] valának [tartózkodtak]*

*És folytatódik a kijelentés: „És az apostolok nagy erővel [és hatalommal] tesznek vala bizonyságot az Úr Jézus feltámadásáról [és hirdették mindenkinek az Úr Jézus halottak közül való életre kelését]; és nagy kegyelem [vagyis: Isten jóindulata, kedvezése, jóindulatú gondoskodása] vala mindnyájukon” (Csel. 4,33).

„Velük együtt bizonyságot tevén arról az Isten, jelekkel meg csodákkal és sokféle erőkkel s a Szent Szellemnek közléseivel (megnyilvánulásaival) az ő akarata szerint” (Zsid. 2,4).

És mindennap a templomban és házanként nem szűnnek vala meg tanítani és hirdetni Jézust, a Krisztust(Csel. 5,42).

Mindenkiben félelem és tisztelet keletkezett, mert az apostolok sok csodát és jelet tettek. A hívők mind ugyanazon a helyen, ugyanabból a célból tartózkodtak, és mindenük köz vala [mindent közösnek tekintettek]” (Csel. 2,43-44).

Dávid is a hívők egységéről, és az abból következő kenet kiáradásáról prófétál: „Grádicsok (lépcsőfok felfelé) éneke Dávidtól. Ímé, mily jó és mily gyönyörűséges, amikor együtt lakoznak az atyafiak (és ha a testvérek egyetértésben élnek)! (Olyan ez) mint a drága olaj a fejen, amely aláfoly a szakállon, az Áron szakállán; amely lefoly köntöse prémjére; (Olyan) mint a Hermon harmatja, amely leszáll Sion hegyeire. Csak oda küld áldást az Úr és életet (mindenkor) örökké!” (Zsolt. 133,1-3).

És beteljesült a feltámadott Úr ígérete: „… monda azért nékik (a tanítványainak, és a mindenkori Övéinek) Jézus: Békesség néktek! Amiként engem küldött vala az Atya, én is akképpen küldelek titeket. És mikor ezt mondta, rájuk lehelt, (és így folytatta) és monda nékik: Vegyetek Szent Szellemet (Ján. 20,21-22).

Mert a hatalom – erő – csak azután nyilvánul meg, ha: „… vesztek [kaptok] erőt [hatalmat], minekutána a Szent Szellem eljő [leszáll] reátok: és lesztek nékem tanúim [bizonyságtevőim] úgy Jeruzsálemben, mint az egész Júdeában és Samariában és a földnek mind végső határáig” (Csel. 1,8).

 „Bizony, bizony mondom néktek: Aki hisz én bennem, az is cselekszi majd azokat a cselekedeteket, amelyeket én cselekszem; és nagyobbakat is cselekszik azoknál; mert én az én Atyámhoz megyek” (Ján. 14,12)

Csel. 5,13 Egyebek [vagyis a kívülállók] közül pedig senki sem mert közéjük elegyedni: hanem a nép magasztalá őket. [Más fordítás: De akik nem hittek, azok nem mertek hozzájuk csatlakozni. Az emberek azonban nagyra tartották, becsülték és dicsérték, magasztalták a hívőket]*

*A hívők: „Dicsérve [dicsőítették] az Istent, és az egész nép előtt kedvességet találva [az egész nép szerette őket]. Az Úr pedig minden napon szaporítja vala [gyarapította] a gyülekezetet [a kihívottak közösségét] az üdvözülőkkel [megváltottakkal, megmentettekkel, megszabadítottakkal]” (Csel. 2,47).

A kívülállók pedig azért nem mertek csatlakozni hozzájuk: „… mert féltek a zsidóktól, mivel a zsidók már megegyeztek abban, hogy ha valaki Krisztusnak vallja őt, azt ki kell zárni a zsinagógából” (Ján. 9,22).

„Mindazáltal a főemberek közül is sokan hittek őbenne: de a farizeusok miatt nem vallják be, hogy ki ne rekesztessenek a gyülekezetből (nehogy kizárják őket a zsinagógából): Mert inkább szerették (és többre becsülték) az emberek dicséretét, mintsem az Istennek dicsőségét” (Ján. 12,42-43)

Csel. 5,14 Hívők pedig mindinkább csatlakoztak az Úrhoz, úgy férfiaknak, mint asszonyoknak sokasága. [Más fordítás: Egyre többen hittek az Úrban, és csatlakoztak hozzájuk, férfiak és nők tömegével].

Csel. 5,15 Úgyannyira, hogy az utcákra [és terekre] hozták ki a betegeket, és letevék ágyakon és nyoszolyákon, hogy az arra menő Péternek csak árnyéka is érje valamelyiket közülük [hogy legalább az árnyéka ráessék valamelyikükre]*

*Dávidon keresztül jelenti ki az Úr, hogy Péter árnyéka miért gyógyított:Az Úr… a te árnyékod a te jobb kezed felől” (Zsolt. 121,5)

Csel. 5,16 És a szomszéd városok sokasága is Jeruzsálembe gyűlt [és a tömeg pedig összecsődült a Jeruzsálem környéki városokból], hozva betegeket és tisztátalan [gonosz] szellemektől gyötrötteket [szenvedőket]: kik mind meggyógyulnak*

*És az emberek megtapasztalták Isten országának jelenlétét: „Mert sokakat [sok embert] meggyógyított, úgy hogy akiknek valami bajuk [betegségük] volt [akiket valamilyen fájdalom gyötört, akiket csak valami ostor vert], reá rohanának [megrohanták őt, körülötte tolongtak; hozzátódultak], hogy illethessék [hogy megérinthessék] őt” (Márk. 3,10).

 Dávid így magasztalja az Urat: „Oh Isten, milyen drága a te kegyelmességed (és a te szereteted); az emberek fiai a te szárnyaidnak árnyékába menekülnek (és ott menedéket találnak)” (Zsolt. 36,8)

Csel. 5,17 De felkelvén a főpap [a papi fejedelem] és mind, akik vele valának [Más fordítás: Ekkor megjelent a főpap, a papi fejedelem, és egész kísérete], azaz a sadduczeusok felekezete [sadduceusok vallási pártja], betelének irigységgel [és féltékenységgel],

Csel. 5,18 És ráveték kezűket az apostolokra [és elfogták és letartóztatták az apostolokat], és a közönséges [a nyilvános] tömlöcbe tevék [a köztörvényes bűnözők számára fenntartott börtönbe zárták] őket.

Csel. 5,19 Hanem az Úrnak angyala éjszaka megnyitá a tömlöc [a börtön] ajtaját, és kihozván [kivezette] őket* monda:

*Mert:Az Úr angyala tábort jár az őt félők körül és kiszabadítja (megmenti) őket” (Zsolt. 34,8)

Csel. 5,20 Menjetek el, és felállván, hirdessétek a templomban [a szenthelyen] a népnek, ez életnek minden beszédét [igéjét, rémáját, vagyis kijelentését. És mondjatok el az embereknek mindent a Jézusban való új életről]!

Csel. 5,21 Azok pedig ezt hallván, bemenének jó reggel [vagyis szürkület felé; virradatkor] a templomba [a szenthelyre], és tanítanak. A főpap [a papi fejedelem] pedig elmenvén és a vele levők, egybehívták a gyűlést [a nagytanácsot; a Szanhedrint], és Izráel fiainak egész tanácsát, és küldének a tömlöcbe, [a börtönbe] hogy azokat előhozzák [hogy vezessék elő őket].

Csel. 5,22 Mikor azonban a poroszlók oda mentek, nem találák őket a tömlöcben [a börtönben]; visszatérvén tehát, megjelenték,

Csel. 5,23 Mondván: A tömlöcöt [a börtönt] ugyan nagy erősen [biztonságosan, és gondosan] bezárva találtuk, és az őröket kívül az ajtó előtt állva; mikor azonban kinyitottuk, ott benn senkit sem találtunk.

Csel. 5,24 Amint pedig hallották e szavakat a pap és a templom [a szenthely] felügyelője és a főpapok [a papi fejedelmek], zavarban voltak azok miatt, mi lehet ez [és nem értették, hogy mit jelent ez a dolog]?

Csel. 5,25 Eljövén pedig valaki, hírül adá nékik, mondván: Ímé, ama férfiak, kiket a tömlöcbe vetettetek [akiket börtönbe zártatok], a templomban [a szenthelyen] állanak és tanítják a népet.

Csel. 5,26 Akkor elmenvén a felügyelő [a templomőrség parancsnoka] a poroszlókkal [a törvényszolgákkal], előhozá [elővezették] őket erőszak nélkül; féltek ugyanis a néptől, hogy megkövezi őket.

Csel. 5,27 Előhozván [elővezették] pedig őket, állaták a (nagy)tanács [a Szanhedrin] elé; és megkérdé [faggatja] őket a főpap. [Más fordítás: Bevitték, és a nagytanács elé állították őket, a főpap (a papi fejedelem) pedig elkezdte kihallgatásukat, és vallatni kezdte őket],

Csel. 5,28 Mondván: Nem megparancsoltuk-é néktek parancsolattal, hogy ne tanítsatok ebben a névben [nem szigorúan megtiltottuk ezt nektek]? És ímé betöltöttétek Jeruzsálemet tudományotokkal [tanaitokkal], és mi reánk akarjátok hárítani [és ránk akarjátok terhelni] annak az embernek vérét

[Más fordítás: és minket akartok felelőssé tenni annak az embernek a haláláért]*


*Az Úr Jézus elitélésekor Pilátus: „… vizet hozatott, megmosá kezeit a sokaság előtt, mondván. Ártatlan vagyok ez igaz embernek vérétől [Ennek az igaz embernek vére ontásában] ez a ti dolgotok; Ti feleltek érte! És az egész nép így kiáltott: Szálljon ránk és gyermekeinkre az ő vére; az egész tömeg zúgta: Vére rajtunk és fiainkon]” (Mát. 27,24-25).

A törvény pedig kimondta: „Ne ontsanak ártatlan vért országodban (a te földeden), amelyet Istened, az ÚR ad neked örökségül, és ne terheljen vérontás (és hogy a vér ne legyen rajtad)” (5Móz. 19,10)

Csel. 5,29 Felelvén pedig Péter és az apostolok, mondának: Istennek kell inkább engedni [és engedelmeskedni], hogysem az embereknek*

Csel. 5,30 A mi atyáinknak Istene feltámasztotta Jézust, kit ti fára függesztve megölétek [vagyis kivégeztetek].

*Már korábban ilyen parancsot adtak az apostoloknak:De hogy tovább ne terjedjen a nép között [ez a hiedelem], fenyegetéssel fenyegessük meg őket [és szigorúan tiltsuk meg], hogy [ezentúl] többé egy embernek se szóljanak ebben a névben [vagyis: többé senkinek se merjenek szólani a Jézus nevében]. Azért beszólítván [behívatták] őket, megparancsolták nékik, hogy egyáltalán ne szóljanak [és ne beszéljenek] és ne tanítsanak a Jézus nevében. Péter és János pedig felelvén, mondának nékik: [Hozzatok ítéletet, és döntsétek el ti magatok]. Vajon igaz dolog-é Isten előtt, rátok hallgatnunk inkább, hogysem Istenre, ítéljétek meg

[Más fordítás: Gondoljátok meg, jónak látja-e Isten, ha inkább rátok hallgatunk]. Mert nem tehetjük [és nem is lehetséges], hogy amiket láttunk és hallottunk, azokat ne szóljuk” (Csel. 4,17-20)

Csel. 5,31 Ezt az Isten fejedelemmé és megtartóvá [Üdvözítővé; Megváltóvá; Megmentővé; Szabadítóvá] emelte jobbjával [felmagasztalta és felemelte jobbjára], hogy adjon az Izráelnek bűnbánatot* és bűnöknek** bocsánatát*** [Más fordítás: hogy Izrael gondolkozását és életét megváltoztassa, és eltörölje a bűnöket (a céltévesztést)].

*Bűnbánat (metanoia): az ÉRTELEM (gondolkodásmód) megváltozása, mégpedig minden esetben a rossztól a jó felé. Visszatérni, visszafordulni (Isten felé).

**Bűnök (hamartia): céltévesztés, tévedés, hiba.

***Bocsánat (apheszisz): elengedés, szabadon bocsátás.

Csel. 5,32 És mi vagyunk néki bizonyságai [tanúi] e beszédek [rhémák: igék] felől, és a Szent Szellem is, kit Isten adott azoknak, akik néki engednek [akik néki engedelmeskednek, az engedelmes szíveknek]*

*Az apostolok mindig, mindenhol így prédikálnak, példát adva minden kor keresztényei számára: „Kit az Isten feltámasztott, a halál fájdalmait [bilincseit] megoldván; mivelhogy lehetetlen volt néki attól fogva tartatnia [mert nem volt lehetséges, hogy a halál hatalmában tartsa (legyőzze, visszafogja, akadályozza) őt]. Annakokáért az Istennek jobbja által felmagasztaltatván [felemeltetett], és a megígért Szent Szellemet megnyervén az Atyától, kitöltötte [kiárasztotta] ezt, amit ti most láttok és hallotok.

Hát: „… Térjetek meg [változtassátok meg gondolkozásotokat] és merítkezzetek be mindnyájan a Jézus Krisztusnak nevében a bűnöknek [(hamartia): céltévesztés] bocsánatára [eltörlésére]; és veszitek [megkapjátok] a Szent Szellem ajándékát” (Csel. 2,24.33.38)

Csel. 5,33 Azok [a zsidó vezetők] pedig ezeket hallván, [majd szétvetette őket a harag, és dühükben] fogukat csikorgatták, és arról tanácskoztak, hogy megölik őket [hogy végeznek velük; és kivégzik őket].

Csel. 5,34 Felkelvén (felállt) azonban a (nagy)tanácsban* egy farizeus, név szerint Gamáliel [jelentése: Isten megfizet értem, vagy Isten megfizetése]** az egész nép előtt tisztelt [megbecsült] törvénytudó [törvénytanító, a törvény magyarázója], parancsolá, hogy egy kis időre vezessék ki az apostolokat.

*Nagytanács: Szanhedrin: főpapokból, vénekből és írástudókból álló bírói és törvényhozó testület Izraelben, amely még a római helytartók alatt is pallosjoggal rendelkezett, bár azt épp Jézus perének idején a rómaiak felfüggesztették.

*Ez a Gamáliel volt az, akinél Pál apostol tanult, ahogyan ő ezt megvallja: „Én zsidó ember vagyok, születtem a ciliciai Tárzusban, fölneveltettem pedig ebben a városban a Gamáliel lábainál, taníttattam az atyák törvényének pontossága (és az ősi törvény szigora) szerint, buzgó lévén az Istenhez (s én is így rajongtam Istenért), miként ti mindnyájan vagytok ma. És ezt a tudományt (e tanítást, és  ennek az útnak követőit) üldöztem mind halálig. Megkötözvén és tömlöcbe vetvén (és börtönbe juttatva) mind férfiakat, mind asszonyokat” (Csel. 22,3-4)

Csel. 5,35 És monda azoknak: Izráel férfiai, vigyázzatok magatokra ez emberekkel szemben, mit akartok cselekedni [Más fordítás: Jól gondoljátok meg, hogy mit akartok tenni. És őrizkedjetek attól, hogy bármit is tegyetek ezekkel az emberekkel. És vigyázzatok magatokra, hogy mire készültök ezek ellen az emberek ellen]!

Csel. 5,36 Mert ez időnek előtte felkelt Theudás [jelentése: az Istenadta], azt mondván, hogy ő valaki, kihez mintegy négyszáz embernyi tömeg csatlakozott; ő megöletett [őt kivégezték], és mindnyájan, akik csak követték őt [és bíztak benne], eloszlottak és semmivé lettek [mind elszéledtek, és megsemmisültek].

Csel. 5,37 Ezután felkelt ama Galileus [vagyis a galileai] Júdás az összeírás [a népszámlálás] idején, és sok népet maga után csábított [a maga pártjára állítva lázadásra uszított]: ez is elveszett [őt is megölték]; és mindazok, akik őt követték [bíztak benne; akik hitelt adtak neki], szétszórtattak*

*A Lukács írása szerinti Evangélium jelenti ki, hogy ez mikor történt: „Ez az összeírás [népszámlálás] először akkor történt, mikor Siriában Czirénius [jelentése: lándzsavető, harcias, harcos] volt a helytartó [a kormányozó]” (Luk. 2,2)

Csel. 5,38 Mostanra [vagyis a mostani esetre] nézve is mondom néktek, álljatok el ez emberektől, és hagyjatok békét nékik [és bocsássátok el őket], mert ha emberektől van e tanács, vagy e dolog, semmivé lesz.

[Más fordítás: Úgyhogy most azt mondom nektek: tartsátok távol magatokat ezektől az emberektől, és hagyjátok őket, hiszen ha emberi törekvésről, szándékról vagy mozgalomról van szó, majd megsemmisül, és vége szakad]*

*Mert: „Ezek a Bárány ellen viaskodnak (és harcolnak), és a Bárány legyőzi őket, mert uraknak Ura és királyoknak Királya; és akik vele vannak, azok az elhívottak, a választottak és hűségesek” (Jel. 17,14).

Hiszen megígérte az Úr: „… látomásban így szóltál híveidhez: Segítséget nyújtottam egy hősnek, kiemeltem a nép közül egy kiválasztottat. Akivel állandóan vele lesz az én kezem, sőt az én karom erősíti meg (és teszi erőssé) őt. Nem nyomhatja őt el az ellenség, és a gonosz ember sem nyomorgatja meg őt;

(Más fordítás: Nem csalja tőrbe ellenség, nem nyomja el álnok ember)” (Zsolt. 89,20.22-23).

És ígéretét be is tartotta: „De senkinek sem engedte elnyomni őket, sőt királyokat is megintett miattuk: Meg ne illessétek az én felkentjeimet, és az én prófétáimnak ne ártsatok (és ne bántsátok őket)! (Zsolt. 105,14-15)

Csel. 5,39 Ha pedig Istentől van, ti fel nem bonthatjátok azt [és nem vagytok képesek szétoszlatni őket]; nehogy esetleg Isten ellen harcolóknak is találtassatok.

[Más fordítás: De ha Istentől van, nincs hatalmatok arra, hogy megsemmisítsétek őket, sőt esetleg még az Isten ellen harcolás vétke bizonyulhat rátok]*

*Kijelentetett, hogy: „Nincs bölcsesség, és nincs értelem, és nincs tanács az Úr ellen.(Más fordítás: Nem használ a bölcsesség és az értelem, sem a tanács az Úrral szemben). Készen áll a ló az ütközetnek napjára; de az Úré a megtartás (és az ÚR adja a győzelmet)!” (Péld. 21,30-31)

Ezért így szól az Úr: „Tanácskozzatok, de haszontalan lesz (szőjetek csak terveket, majd meghiúsulnak), beszéljetek beszédet, de nem áll meg (tárgyaljatok csak, úgysem sikerül), mert velünk az Isten” (Ésa. 8,10).

Csel. 5,40 Engednek azért néki [hallgattak rá, és érvelését elfogadták]; és miután előszólították az apostolokat, megveretvén [megvesszőztették őket, és], megparancsolták, hogy a Jézus nevében ne szóljanak, és elbocsáták őket*

*A vallási vezetők először csak megfenyegették őket: „De hogy tovább ne terjedjen a nép között [ez a hiedelem], fenyegetéssel fenyegessük meg őket [és szigorúan tiltsuk meg], hogy [ezentúl] többé egy embernek se szóljanak ebben a névben [vagyis: többé senkinek se merjenek szólani a Jézus nevében]. Azért beszólítván [behívatták] őket, megparancsolták nékik [és arra utasították őket], hogy teljességgel [egyáltalán] ne szóljanak [és ne beszéljenek] és ne tanítsanak a Jézus nevében” (Csel. 4,17-18).

A következő alkalommal már bántalmazták is őket. Erre az Úr előre figyelmeztette a mindenkori Övéit: „… Ti pedig vigyázzatok magatokra: mert törvényszékeknek (bíróságoknak) adnak át titeket, és gyülekezetekben (zsinagógákban) vernek meg titeket, és helytartók és királyok elé állítanak én érettem, bizonyságul ő nékik” (Márk. 13,9).

Az Úr Jézus így bátorította és bátorítja a mindenkori tanítványait: „Ezeket azért mondom nektek, hogy békességetek legyen énbennem. A világon nyomorúságotok van, de bízzatok: én legyőztem a világot” (Jn. 16,33)

Csel. 5,41 Ők annakokáért örömmel menének el a (nagy)tanács elől [és örvendezve hagyták el a Szanhedrint], hogy méltókká tétettek [méltónak bizonyultak] arra, hogy az ő nevéért gyalázattal illettessenek [hogy gyalázatot, meg­aláztatást szenvedjenek]*

*Az Úr Jézus kijelentése: „Boldogok vagytok, ha szidalmaznak [csúfolnak, gúnyolnak, gyaláznak, megszégyenítnek] és háborgatnak [üldöznek; sőt: akik közé beépülnek; törvény/bíróság/ előtt vád alá helyeznek] titeket és minden(féle) gonosz hazugságot mondanak ellenetek én érettem [hazudozva minden rosszat rátok fognak énmiattam].

Örüljetek és örvendezzetek [ujjongjatok; vigadjatok ilyenkor], mert a ti jutalmatok [kárpótlásotok] bőséges [nagy fizetség jár nektek] a mennyekben: mert így háborgatták [üldözték; zaklatták; vádolták] a prófétákat [az Isten nevében szóló, isteni akaratot közvetítő személyeket] is, akik előttetek voltak [éltek]” (Mát. 5,11-12).

És az apostol így folytatja: „Mert néktek adatott az a kegyelem a Krisztusért, nemcsak hogy higgyetek Őbenne, hanem (az is) hogy szenvedjetek is Ő érette” (Fil. 1,29).

Mert: „Ha e világból (valók) volnátok, a világ szeretné azt, ami az övé (a magáét); de mivelhogy nem vagytok e világból (valók), hanem én választottalak ki magamnak titeket e világból, azért gyűlöl titeket a világ. Emlékezzetek meg ama beszédekről (azokról az igékről), amelyeket én mondtam néktek: Nem nagyobb a szolga az ő uránál. Ha engem üldöztek, titeket is üldöznek majd; ha az én beszédemet (igémet) megtartották, a tiéteket is megtartják majd. De mindezt az én nevemért cselekszik (teszik) veletek, mivelhogy nem ismerik azt, aki küldött engem” (Ján. 15,19-21).

 De Isten így bátorít: „Emeljétek az égre szemeiteket, és nézzetek (tekintsetek le) a földre ide alá. Mert az egek, mint a füst elfogynak (szétfoszlanak), és a föld, mint a ruha megavul (szétmállik), és lakosai hasonlókép elvesznek (lakói pedig úgy elhullnak, mint a legyek); de szabadításom örökre megmarad, és igazságom meg nem romol (rendül). Hallgassatok rám, kik tudjátok (ismeritek) az igazságot, te nép, kinek szívében van (szívébe zárta) törvényemet (tanításomat)! Ne féljetek az emberek gyalázatától, és szidalmaik miatt kétségbe ne essetek (szitkozódásuktól ne rendüljetek meg)! Mert mint a ruhát, moly emészti meg őket (mert úgy járnak, mint a ruha, melyet megrág a moly), és mint a gyapjat, féreg eszi meg őket (mint a gyapjú, melyet megrág a féreg), és (de az én) igazságom örökre megmarad, és szabadításom nemzetségről nemzetségre (nemzedékről nemzedékre)!” (Ésa. 51,6-8).

Jakab apostol bátorítása: „Például vegyétek, atyámfiai (testvéreim), a szenvedésben és béketűrésben (a türelemben) a prófétákat, akik az Úr nevében szólottak” (Jak. 5,10)

Csel. 5,42 És mindennap a templomban [a szenthelyen] és házanként nem szűnnek vala meg tanítani és hirdetni Jézust, a Krisztust. [Más fordítás: Továbbra is szünet nélkül, mindennap tanítottak, és hirdették az Evangéliumot a Templom­ban és a házaknál, és hirdették, hogy Jézus a Krisztus].










Az Úr velünk

7. rész / Nicky Gumbel: Kicsoda a Szent Szellem?


7. rész / Nicky Gumbel: Kicsoda a Szent Szellem? from John on Vimeo.

Humor: Párbaj


Egyszer a pápa elhatározta, hogy kitiltja a zsidókat a Vatikánból. A zsidók felháborodtak, ezért a pápa beleegyezett, hogy ha egy zsidó le tudja gyozni teológiai vitában, maradhatnak. A zsidók egy bölcsességérol ismert rabbit választanak, hogy kiálljon a pápával a "párbajra". A rabbi azt mondja, hogy tegyék érdekesebbé a vitát és egyiküknek se legyen szabad beszélni. A pápa beleegyezett. A vita napján a pápa és a rabbi leültek egymással szemben, a hívek köréjük gyűltek. A pápa felemelte három ujját. A rabbi felmutatta egy ujját. A pápa egy kört rajzolt a levegobe. A rabbi a földre mutatott. A pápa elovett egy ostyát és egy pohár bort. A rabbi elovett egy almát. A pápa ekkor felállt:
- Feladom - mondta. - Te túl bölcs vagy, rabbi. Maradhattok. Később megkérdezik a pápát a bíborosok:
- Mit beszélt a rabbival?
- Először felmutattam három ujjamat, hogy a Szentháromságra emlékeztessem. Ő felmutatta egy ujját jelezve, hogy egy Isten van mindkét vallásban. Ezután rajzoltam egy kört a levegobe, mutatva, hogy Isten mindenhol ott van körülöttünk. Erre a földre mutatott, jelezve, hogy Isten itt is van, velünk. Ekkor elovettem egy ostyát és egy pohár bort, megmutatva, hogy Isten feloldoz a buneink alól. Ő elővett egy almát, hogy az eredendő bűnre emlékeztessen. Mindenre volt válasza. Mit tehettem volna?
Közben a zsidók is körbeveszik a rabbit:
- Mi történt, rabbi?
- Eloször azt mutatta, hogy három napunk van elhagyni a várost. Mutattam, hogy EGY zsidó sem fog elmenni. Ezután körbemutatott, jelezve, hogy az egész várost megtisztítja a zsidóktól. A földre mutattam, jelezve, hogy mind itt maradunk.
- És utána?
A rabbi vállat vont:
- Nem tudom. Elővette az ebédjét, mire én is.

Napi gondolatok


Minden talajban megterem valamiféle virág.
Minden napnak van valamilyen öröme.
Neveld rá a szemedet, hogy meglássa azt.
(Wass Albert) 

Építő gondolatok: Joyce Meyer: De Isten …


5,8 Isten azonban abban mutatta meg rajtunk a szeretetét, hogy Krisztus már akkor meghalt értünk, amikor bűnösök voltunk. (Róma)

Van két rövidke szó a Bibliában, amik mindig izgatottá tesznek, ahányszor beléjük botlok. Két egyszerű szó, amivel az egész Biblián keresztül találkozunk, de két nagyon erőteljes szó: De Isten …

Amint végigmegyünk a Biblián, mindig olvasunk szörnyűségekről, amiket az ördög tervezett Isten népének. Aztán egyszer csak jön ez a két szó: De Isten …, azután a következőkben győzelemről számolnak be a sorok. A fenti ige azt a tényt közli, hogy mindnyájan bűnösök vagyunk, azaz a helyzetünkből következően büntetést és halált érdemelnénk. Azonban a De Isten … megváltoztatja a helyzetet. Isten szeretete belép a szituációba és mindent megváltoztat.

Amikor még bűnösök voltunk, Krisztus már meghalt értünk, és ezzel bebizonyította irántunk való szeretetét. Bebizonyította, hogy az Ő szeretete véget vet a bűn rombolásának. Amikor Isten elhívott engem azt mondták nekem: „Joyce, beszélgettünk néhányan, és arra jutottunk, hogy te sohasem lennél képes véghezvinni azt, amiről azt állítod, hogy Isten elhívása számodra. Úgy gondoljuk, hogy a te személyiséged alkalmatlan erre a feladatra.” Még most is emlékszem, milyen szörnyen éreztem magam, amikor ezeket elmondták nekem.

Megbántottak és elbátortalanítottak … De Isten elhívott és alkalmassá tett. Amiről mások azt gondolták használhatatlan, azt Isten értékesnek találta. Segített nekem, és ugyanúgy neked is fog!

Joyce Meyer

Megváltó...(Hillsong Savior)

A Természetfelettiben szolgálva 18 - Ima értünk, hogy mi is megtapasztal...

Idézet


Aki hatalomra jut, az már nem lehet az, aki volt. Ady Endre 

Vida Mézcseppek


A hit ott kezdődik, ahol önző akaratomat feladom.

Hozsanna,Hozsanna.....

NAPI ÁHÍTAT: Isten dicsőségét szolgáló harag


Még a haragvó emberek is magasztalni fognak téged, haragjuk maradékát is megfékezed" (Zsolt 76,11).

A gonoszok mind haragszanak. Haragjukat el kell szenvednünk, mert elhívatásunk jele az. Ha e világból valók volnánk, a világ szeretne minket, de mert nem tartozunk e világba, a világ gyűlöl minket. Az a vigasztalásunk lehet azonban, hogy az emberek haragja is csak Isten dicsőségét növeli. Amikor a gonoszok haragjukban megfeszítették Isten Fiát, akaratlanul is az Úr szándékát teljesítették, és ugyanezt teszik még ma is számtalan esetben az Istentől távol élő emberek. Szabadoknak vélik magukat, pedig anélkül, hogy tudnák, mint láncra vert elítéltek, a Mindenható terveit hajtják végre.

A gonoszok csalárdsága nem fog győzedelmeskedni. Öngyilkos módon saját vesztükre cselekszenek, cseleiket saját maguk hiúsítják meg. Semmi olyan nem származik haragjukból, ami igazán árthatna nekünk. Mikor a mártírokat égették, a máglya felszálló füstje az igaz hívők ellenségeire hozta a legnagyobb szégyent.

Az Úr már szájkosarat és láncot vetett minden fenevadra. Ő tartja féken az ellenség dühösködését. Olyan, mint a vízimolnár, aki a folyó áradatának nagy részét visszatartja, és csak annyi vizet enged folyni, amennyi a kerék forgatásához szükséges. Ne sóhajtozzunk tehát, hanem énekeljünk. Akármilyen hevesen fúj is a szél, Istennél mégis minden rendben van.

C. H. Spurgeon "Isten ígéreteinek tárháza" c. könyvéből

2012. február 1.

Ige: Az Úr szeretete, oltalma


 „Az igazaknak [az Istennek tetsző becsületeseknek, a tisztán, feddhetetlenül, az igazság szerint élőknek] valóságos jót [hatékony, praktikus bölcsességet, maradandó sikert] rejteget [és félretesz, elraktároz, felhalmoz, és nekik tartogatja, és megközelíthetetlenné teszi, és őrzi, és], pajzsot [befedezést, védelmet, és oltalmazást] a tökéletesen járóknak [a feddhetetlenül élőknek].

»Más fordítás: Készen tartja, és megőrzi üdvét az igazaknak (a megigazultaknak), és védőpajzsa azoknak, akik tökéletesen járnak; megoltalmazza az egyenes szívvel, fedhetetlenségben élőket«

Hogy megőrizze [és vigyázzon; szemmel tartsa, virrasszon, őrködjön és megvédje] az igazságnak útjait [az igazzá nyilvánítottak sorsát], és kegyeseinek [azoknak, akik hűek hozzá, az istenfélő, istent tisztelő szentjei] útját [életútját, sorsát] megtartsa [szemmel tartsa, megőrizze; őrködjön sorsa fölött].

Akkor [és abban az időben] megérted [és megismered] az igazságot [igazságosságot, és a megigazulást], és törvényt [vagyis az ítéletet és a döntést] és becsületességet [igazságot, egyenességet, és békességet], és minden jó [és vidám, boldog, sikeres, és áldott] utat [életet].

Mert bölcsesség megy [és költözik] a te elmédbe [a te szívedbe, a szellemi életednek irányítójába, a te bensődbe], és a tudomány [a tudás, ismeret és megismerés] a te lelkedben [személyiségedbe, és számodra] gyönyörűséges lesz [és jónak tartod, mert felvidít, gyönyörködtet, örömöt nyújt].

Meggondolás [megfontolás, és jó tanács] őrködik [virraszt, és őrködik] feletted, értelem [okosság, és megértés] őriz [oltalmaz, és tart meg] téged" (Péld. 2,7-11)


Zsoltár 4-es.

A szeretet erős.

Napi mondás


Kudarc? Azt sem tudom, mi az. Mindig csak pillanatnyi megtorpanásokkal találkoztam. (Dottie Walters) 

Idézetek a szeretetről


"A szeretet a hűség csontvelője, a jámborság ütőere, a lelkierő izma, úgyszólván maga az élet." /Spurgeon/

Napi Remény: Keresd meg az elveszetteket!


"Egymással egyetértésben legyetek, ne legyetek nagyratörők, hanem az alázatosakhoz tartsátok magatokat. Ne legyetek bölcsek önmagatok szerint."
(Róma 12:16.)

 Az üzenet magyarázatát a 2. Korinthus 5:19-20. adja meg: "Isten ugyanis Krisztusban megbékéltette a világot önmagával, úgyhogy nem tulajdonította nekik vétkeiket, és reánk bízta a békéltetés igéjét. Tehát Krisztusért járva követségben, mintha Isten kérne általunk: Krisztusért kérünk, béküljetek meg az Istennel!" Ezt az üzenetet kell továbbítanunk a világnak, de gyakran behatároljuk a keresést és a barátságunkat más hívőknek tartjuk fenn.

Jézus viszont megkereste az elveszetteket, szándékosan azokkal barátkozott, akiknek Isten barátságára volt szüksége.

A Biblia azt mondja, hogy amikor a farizeusok látták Jézust a tisztátalan emberekkel, "szóltak tanítványainak: "Miért eszik a ti mesteretek vámszedőkkel és bűnösökkel együtt?" Ő pedig, amikor ezt meghallotta, így szólt: "Nem az egészségeseknek van szükségük orvosra, hanem a betegeknek. Menjetek, és tanuljátok meg, mit jelent ez: Irgalmasságot akarok, és nem áldozatot. Mert nem azért jöttem, hogy az igazakat hívjam, hanem a bűnösöket." (Máté 9:11-13.)

Jézus tudta, hogy ki volt ő Isten terve szerint; Jézus tudta, hogy kié volt Isten igazsága szerint; és tudta, mi a célja földi életének. Ezek megengedték neki, hogy nyugodt maradjon, és ne törődjön azzal, mit gondolnak vagy mondanak róla mások.

Ez azt jelenti, Jézus nem aggódott amiatt, hogy azzal vádolták bűnösökkel barátkozik (Lukács 19:7.), mert pontosan azt tette, amiért az Atya elküldte: meggyőzni az embereket, hogy béküljenek meg Istennel (2.Korinthus 5:20.).

Hasonlóképpen, nekünk Jézust kell ábrázolnunk, az ő nevében kell beszélnünk azoknak, akik még a "kívül" vannak. Néhányunk már annyira el van szigetelődve a hitetlenektől, hogy már alig van lehetősége jelentőségteljes beszélgetésre velük. A tapasztalat sajnos azt bizonyítja, hogy minél régebben hívő valaki, annál inkább elszigeteli magát a nem hívőktől, vagy éppen kényelmetlenül érzi magát a nem hívők társaságában. 

Az eredmény: Már nincsenek hitetlen barátaink.

Jézus azt tanácsolta, hogy a mi tanúságunk a hitetlenek felé barátsággal kezdődjön; ezáltal elnyerjük a jogot arra, hogy kapcsolatainkon keresztül osszuk meg az Evangéliumot másokkal. A régi közhely most is közhely: "Az embereket nem érdekli mennyit tudsz, amíg nem tudják mennyit érsz." Azok akik már Isten barátai úgy mint te és én, mély, igaz és támogató barátságot keresnek, néha kifejezetten a karácsonyi időszak alatt.

Pál apostol bátorít minket, hogy találjuk meg a közös hangot a hitetlenekkel: "Az erőtleneknek erőtlenné lettem, hogy megnyerjem az erőtleneket: mindenkinek mindenné lettem, hogy mindenképpen megmentsek némelyeket. Mindezt pedig az evangéliumért teszem, hogy én is részestárs legyek abban."(1.Korinthus 9:22-23.) Megtalálni a közös hangot, a barátság egyik alapja; vezet minket, hogy a pozitív dolgokat keressük azokban, akik még hitetlenek, a negatív dolgok helyett.

Amikor Jézus találkozott a nővel a forrásnál, arra mutatott rá, hogy mi a közös bennük, nem pedig arra, hogy mi miatt ítélhetné el őt.(János 4.) Ennek eredménye, hogy a nő nem csak hogy Isten barátja lett, hanem elhozta a barátait és családját is Jézushoz.

Ez mit jelent?

  • Te tudod, hogy ki vagy? Ez fontos, hogy hitetlenek barátjává válhass. Másrészről, lehet hogy folyton azon aggódsz, mit gondol rólad a többi hívő, vagy lehet, hogy bűnös viselkedésekbe sodródsz, mert azon aggódsz, hogy mit gondolnak rólad a hitetlenek. Jézus tudta, hogy ő ki és kié, tudta Isten célját az életével kapcsolatban. Ez engedte meg, hogy pihenhessen és ne kelljen azzal törődnie, mások mit gondolnak vagy mondanak róla.
  • Az embereket szeresd, ne az értékeiket. Isten szereti az embereket (János 3:16.), de ez nem jelenti, hogy szereti a világ értékeit.  János apostol figyelmeztet minket, hogy "Ne szeressétek a világot, se azt, ami a világban van. Ha valaki szereti a világot, abban nincs meg az Atya szeretete. " (1. János 2:15.)

  • A barátság építéséhez szükséges:
Figyelmesség: "Beszédetek legyen mindenkor kedves, sóval fűszerezett, hogy így mindenkinek helyesen tudjatok felelni."(Kolosség 4:6.)
Rendszeresség: Időt kell töltened hitetlenekkel, ezért hogy a barátjuk lehess.
Hitelesség: "A szeretet ne legyen képmutató."(Róma 12:9/a.)
Légy barátságos mindenkivel: "Egymással egyetértésben legyetek, ne legyetek nagyratörők, hanem az alázatosakhoz tartsátok magatokat. Ne legyetek bölcsek önmagatok szerint."(Róma 12:16.)

(Daily Hope by Jon Walker, 2011. 12. 12.)

 Napi reményblog.hu

Köszönöm Jézus hogy szeretsz engem

6. rész / Nicky Gumbel: Miert es hogyan imádkozzak?


6. rész / Nicky Gumbel: Miért és hogyan imádkozzak? from John on Vimeo.

Idézetek


"Ne kotord állandóan a hamut, hajolj mindjárt a parázs fölé, bármilyen kicsiny legyen is tápláld, fújd, éleszd és lángra fogod lobbantani..." (Michel Quoist)

Gyöngyszemek


A hit olyan madár, amely akkor is énekel, ha az éjjel még sötét.
Népi bölcsesség

Oswald Chambers: AZ ÚRRAL EGYÜTT "MENJ EL"



"És aki téged egy mérföld útra kényszerít, menj el vele kettőre" (Mt 5,41).

Urunk tanítását összefoglalva kiderül, hogy nekünk lehetetlen a tőle kívánt kapcsolatban élnünk vele, hacsak nem végzett bennünk természetfeletti munkát. Jézus Krisztus azt kívánja, hogy még zokon se vegye - elfojtva se legyen neheztelés tanítványa szívében, amikor zsarnokságba ütközik, vagy igazságtalanság éri.

Nincs az a lelkesedés, amely megállhatna azokban a feszültségekben, amelyekbe Jézus Krisztus viszi vagy engedi bele a szolgáját. Egyes-egyedül a vele való személyes kapcsolat bírja ki ezeket a próbákat, amik után csak ezt az egy célt látjuk: Isten számára vagyok itt, oda küldhet, ahova akar. Minden más elsötétedhet, de a Jézus Krisztussal való kapcsolatunk soha.

A Hegyi beszéd nem eszményi elgondolás, hanem annak a leírása, mi történik bennem akkor, amikor Jézus Krisztus megváltoztatta adottságaimat és az Övéhez hasonlóvá tette. Jézus Krisztus az egyetlen, aki be tudja tölteni a Hegyi beszédet.

Ha Jézus tanítványai akarunk lenni, akkor csak természetfeletti úton lehetünk azokká. Addig, amíg nekifeszülünk annak, hogy Jézus tanítványai legyünk, bizonyosak lehetünk benne, hogy nem vagyunk azok. "Én választottalak titeket" (Jn 15,16). Így kezd bennünk munkálkodni Isten kegyelme. Olyan szorosság ez, amiből nem tudunk kiszabadulni. Isten természetfeletti kegyelme vonz minket, és soha nem tudjuk kinyomozni, hol kezdi el. Az Úr az embert természetfeletti úton teszi tanítvánnyá. Nem épít természetes képességekre. Isten nem olyat kér tőlünk, ami könnyű a természetünknek. Csak azt kéri, amire kegyelme alkalmassá tett és ezen az úton mindig a kereszthez jutunk el.

Oswald Chambers "Krisztus mindenekfelett" c. könyvéből

KIRK FRANKLIN - STOMP

Kunta Kinte sorstársa (Gyökerek) + Ima

Imádság: Segítségkérés, hogy ne hátrafelé nézzek.


Istenem! Én is szoktam magamat ostorozni, pedig nem kellene, mert ha már eléd tettem valamit, akkor nem kellene visszavennem, hanem teljes egészében a Te kezedben kellene tudnom. Még a bűneimet is, melyeket te úgy elvetsz magadtól, mintha soha meg nem történtek volna. Ha Te nem marcangolsz engem, add, hogy én se tegyem magammal vagy éppen másokkal. Jézusért! Ámen

A nap gondolata


Egy embernek csak akkor van joga a másikra felülről lenézni, amikor annak talpra állni nyújt segítő kezet. (Don Bosco)

Napi Ige és gondolat


 Ki tart jól bennünket hússal? Emlékszünk, hogy Egyiptomban olcsón ettünk halat, uborkát, dinnyét, póréhagymát, vöröshagymát és fokhagymát. Most pedig elepedünk, mert semmit sem látunk a mannán kívül.  (4Móz 11:4-6)

A másik csoport a hátrafelé tekintők között, akiket a múlt történései bántanak. A rossz dolgok, amik történtek velük. Gondolataikban hátra tekintenek és látják netalán bűneiket, amiket elkövettek, s nem tudnak vele mit kezdeni, szinte képtelenek felszámolni a múltat és végre szabadok lenni. Ők az önostorozók. Kíméletlenül vádolják magukat, valami tévedésükért, egy elvétett cselekedetért, vagy bűnért.

Vannak olyanok is persze, akik mások bűnét emlegetik fel. Nem tudnak feledni és másként tekinteni rájuk. Képtelenek elengedésre, megbocsátásra. Még akkor sem, ha igazán megváltozott a másik és netalán kapott Istentől új életet. Ők még a múltat látják. Ez is mélységesen szomorú állapot.

Megint mások úgy tekintenek vissza, hogy jobban is csinálhatták volna az életüket. Ha akkor megtettem volna, ha léptem volna… Ők a visszahozhatatlan lehetőségeket latolgatják. Sok-sok lélekben hátrafelé tekintgető ember. Tele önmarcangolással. Neked vannak ilyen gondolataid? (Berencsi Balázs)

Személyes örömhír

Ágnes Vanilla A szeretet himnusza

A rasszista


Ez a jelenet a British Airways London - Johannesburg közötti járatán történt meg. Egy ötvenes fehér asszony egy fekete ferfi mellett ült. Láthatóan nagyon zaklatott volt emiatt, igy hivta a stewardesst. A légikisasszony kérdezi:

- Mi a probléma, hölgyem?
A fehér nő:
- Talán nem látja? Egy fekete mellé ültetett engem. Nem bírom elviselni, hogy egy ilyen gusztustalan lény mellett kelljen ülnöm. Adjon nekem egy másik ülést, kérem.

A légikisasszony:
- Nyugodjon meg kérem. A gépen majdnem minden ülés foglalt, de megnézem, hogy van-e még szabad hely.

A légikisasszony elment, majd néhány perccel később visszajött és azt mondta:
- Ahogy mondtam, nincs több üres helyünk a turista osztályon. Beszéltem a parancsnokkal és ő megerősítette, hogy a business osztályon sincs több hely. Van azonban egy hely az első osztályon. - és mielőtt az asszony bármilyen megjegyzést tehetett volna, a légikisasszony folytatta - A mi légitársaságunknál nem szokás, hogy turista osztályon ülő utasnak engedélyezzék, hogy átüljön az első osztályra, de figyelembe véve a körülményeket, a parancsnok úgy találta, hogy valóban botrányos arra kényszeríteni valakit, hogy egy ilyen visszataszító ember mellett üljön. - majd a légikisasszony a fekete férfihez fordult:
- Úgyhogy Uram, ha úgy kívánja, vegye a kézipoggyászát, az első osztályon a szabad hely Önre vár.
A körülöttük levő utasok, akik elképedve asszisztáltak a jelenethez, felemelkedtek és tapsoltak....
Feltöltött Képek / Munkák
Készítette: Dee Neolif

A szeretetről


Péntekre ekkora hó várható?????

Felirat hozzáadása
péntekre ekkora hó várható?????
Na, ne!!

Immánuel gyülekezet 2011.02.27 - dicséret 3.rész

DICSÉRETEK-MINDEN NAP ÁLDLAK