„Senki se
mondja, mikor kísértetik: Az Isten kísért (vagyis megpróbál rávenni, és elcsábítani bűnre, azaz céltévesztésre, és az a
célja, hogy az embert elválassza saját magától). Mert az Isten
gonoszsággal, (vagyis rosszal, bűnnel, gonosszal) nem
kísérthető. (Őt nem érheti kísértés, Ő nem vehető rá a bűnre). Ő maga pedig senkit, (azaz egyetlen egy embert) sem kísért, (vagyis nem csábít bűnre, azaz céltévesztésre), gonosszal, (vagyis bajokkal,
rossz, ártalmas dologgal, szerencsétlenséggel, nyomorúsággal).
Hanem mindenki kísértetik (azaz: elcsábíttatik
bűnre, vagyis céltévesztésre, amelynek vége, hogy az embert elválasztja
Istentől), amikor
vonja, (vagyis bűnre
csábítja, rossz útra viszi és vonszolja), és édesgeti (azaz: csalétekkel
csábítja, vonzza és csalogatja, elszédíti, és csapdába
csalja) a tulajdon (azaz a saját maga) kívánsága,
(vagyis vágya, kívánsága, szenvedélye,
érzékisége).
Azután a kívánság, (vagyis vágya, kívánsága, szenvedélye, érzékisége) megfoganván,
(megragadja,
és segítségére van, összefog vele / a gonosszal, a kísértővel), és bűnt szül, (vagyis céltévesztést teremt, és eredményez); a bűn
(vagyis a céltévesztés) pedig
teljességre jutván (vagyis ha teljesen kifejlődik), halált nemz, (azaz az élet megszűnését hozza létre)” (Jak.
1,13-15)
Az apostolon keresztül így szól a
Szent Szellem: „Mert a bűn [a cél elvétésének]
zsoldja [a bér, amellyel a bűn fizet] halál az Isten kegyelmi ajándéka [a Szent Szellem
megnyilvánulása] pedig örök élet
[a természetfeletti élet] a mi Urunk
Krisztus Jézusban” (Róm. 6,23).
Ezért: „Mert
aki akarja (és választja) az életet
szeretni, (azaz többre tartja, és inkább az életet akarja). És jó (szerencsés, boldog) napokat
látni, tiltsa meg, (tartsa vissza, fékezze meg, hallgattassa
el) nyelvét (és beszédét
attól, amit beszélnek) a gonosztól (a rossz,
gonosz, káros, ártalmas beszédtől. Tartózkodjon
a bajokról, szerencsétlenségekről, viszontagságokról, sérelmekről szólni), és
ajkait, hogy nehogy álnokságot (ravaszságot, álnokságot, csapdába ejtőt), szóljanak (beszéljenek, fecsegjenek)” (1Pét
3,10).
Dávidon keresztül is így szól a Szent Szellem: „Ki az az ember, akinek tetszik (aki
kívánja), az életet, és szeretne
jó napokat (virágzó, sikeres, prosperáló életet, jólétet, és boldogulást) látni? Kerüld a rosszat (fordulj, és
távozz el, a rosszaságtól, a gonoszságtól, sikertelenségtől, a boldogtalan, és
szerencsétlenségtől).
És cselekedjél (és
munkáld) a jót (ami helyes, igaz,
boldog, sikeres, és áldott). keresd
(kutasd, kívánd, akard és szeresd) a
békességet. (törekedj arra az állapotra, amelyben minden a maga helyén van:
épség; jó egészség; jólét, a veszély érzetétől való mentesség; boldogság,
boldogulás) és kövesd azt. (Igyekezz
elérni, és törekedj rá)” (Zsolt. 34,13.15).
Mert: „Az embernek
(embernek, emberiségnek, emberi – vagyis ádámi – fajnak) bolondsága (bolondsága, ostobasága, butasága, értelmetlensége,
esztelensége) fordítja el (torzítja
el, rombolja le, okoz romlást, és teszi csúszóssá) az ő útját (életútját, sorsát, életmódját, életvitelét, vallási
szokását, istentiszteleti módját). És az
Úr ellen haragszik (lesz dühös, bosszús, és haragos) az ő szíve (emberi személyiségének középpontja, Isten keresésének,
az Ige befogadásának „szerve”)” (Péld. 19,3).
De: „Aki megőrzi
száját és nyelvét, (Aki vigyáz a szájára és a nyelvére), életét őrzi meg a nyomorúságtól (a
nyomástól, szorongattatástól, gyötrelemtől, gyötrődés, és szorongástól)”
(Péld. 21,23)