Márk. 10,1 Onnan pedig felkelvén elindult Júdea vidékére, és
méne, a Jordánon túl való részen által; és ismét sokaság gyűl vala hozzá, és
tömeg vonult vele; ő pedig szokása szerint ismét tanítja vala őket*
*Máté
bizonyságtételében kerül kijelentésre, hogy az Úr Jézus tanított, és utána
meggyógyított mindenkit, akinek gyógyulásra volt szüksége: „És lőn, mikor
elvégezte Jézus e beszédeket, befejezte,
bevégezte az Ige szólását, elméne Galileából, és méne Júdeának vidékére a
Jordánon túl; És követé őt nagy sokaság, és nagy tömeg csatlakozott hozzá és
kísérte, ő pedig meggyógyítá ott
őket” (Mát. 19,1-2).
„És bejárá Jézus az egész Galileát, tanítva azok
zsinagógáiban, és hirdetve az Isten országának evangéliumát, a királyság örömhírét], és gyógyítva a nép
között minden betegséget és
minden erőtlenséget, fogyatékosságot,
bajt, gyengeséget” (Mát. 4,23).
A János írása szerinti
Evangélium kijelentése: A tömegnek látnia kell a csodákat, hogy hallgassa és
kövesse az Úr Jézust: "Ezek után
elméne Jézus a galileai tengeren, a Tiberiáson túl, a Tiberiás tavának túlsó
partjára. És nagy sokaság követé őt,
mivelhogy látják vala az ő csodatételeit, amelyeket cselekszik vala a
betegeken” (Ján. 6,1-2).
Vádlói azzal vádolták,
hogy tanításával: „… Fellázítja a népet
tanításával egész Júdeában, Galileától kezdve egészen idáig” (Luk. 23,5).
Márk. 10,2 És a farizeusok hozzámenvén megkérdezék tőle, ha
szabad-é férjnek feleségét elbocsátani, törvényes az, ha egy férfi elválik a
feleségétől, kísértvén Őt.
Márk. 10,3 Ő pedig felelvén, monda nékik: Mit parancsolt néktek
Mózes, mit rendelt el?
Márk. 10,4 Ők pedig mondának: Mózes megengedte, hogy válólevelet
írjunk, és elváljunk.
Márk. 10,5 És Jézus felelvén, monda nékik: A ti szívetek
keménysége miatt írta néktek ezt a parancsolatot;
Márk. 10,6 De a teremtés kezdete óta férfiúvá és asszonnyá
teremté őket az Isten.
Márk. 10,7 Annakokáért elhagyja az ember az ő atyját és anyját;
és ragaszkodik a feleségéhez,
Márk. 10,8 És lesznek ketten egy testté, egy hússá! Azért többé
nem két, hanem egy test, egy hús.
Márk. 10,9 Annakokáért amit az Isten egybe szerkesztett,
egybekötött, egy igába fogott, ember el ne válassza*
*Máté így tesz
bizonyságot az Úr Jézus kijelentéséről: „És hozzá menének a farizeusok, kísértvén őt és mondván: Szabad-é az
embernek az ő feleségét bármilyen ok miatt elbocsátani? Ő pedig felelvén,
monda: Nem olvastátok-é, hogy a teremtő kezdettől fogva férfiúvá és
asszonnyá teremté, és alkotta őket. És
ezt mondá: Annak okáért elhagyja az ember atyját és anyját; és ragaszkodik
feleségéhez, és lesznek ketten egy testté, egyetlen hússá. Úgy hogy ők többé
nem kettő, hanem egy test, egyetlen hús. Amit azért az Isten egybeszerkesztett,
egybekötött, egy igába fogott, ember szét ne válassza. De azok erősködtek, és
mondának néki: Miért rendelte tehát Mózes, hogy váló levelet kell adni, és úgy
bocsátani el az asszonyt? [Más fordítás: A
farizeusok erre így feleltek: „Miért adott akkor Mózes olyan parancsot, ami
megengedi, hogy egy férfi elváljon a feleségétől, ha váló levelet ad neki;
Miért parancsolta hát Mózes a váló levéllel történő elbocsátást]. Monda nékik: Mózes a ti szívetek keménysége
miatt - keményszívűségetekre tekintett,
mert nem akartatok Isten tanításának engedelmeskedni - engedte volt meg néktek,
hogy feleségeiteket elbocsássátok; de
kezdettől fogva nem így volt. Mondom
pedig néktek, hogy aki elbocsátja feleségét, aki elválik feleségétől, hanemha
paráznaság miatt, - mert házasságtörést követett el, - és mást vesz el, az maga
is házasságtörést követ el; és aki elbocsátottat vesz el, az maga is
házasságtörővé lesz” (Mát. 19,3-9).
A kijelentés fontossága miatt
újra és újra megismétli az Úr: „Megmondatott
továbbá. Valaki elbocsátja feleségét,
adjon néki elválásról való levelet. Én pedig azt mondom néktek: Valaki
elbocsátja feleségét, paráznaság esetét kivéve, paráznává,
házasságtörővé teszi azt. És aki elbocsátott asszonyt vészen el, paráználkodik,
házasságot tör” (Mát. 5,31-32).
Az Úr az apostolon keresztül
folytatja a kijelentést: „Azoknak pedig,
akik házasságban élnek, akiknek van házastársuk, hagyom nem én, hanem az Úr,
hogy az asszony férjétől nehogy elváljék, ne hagyja el férjét. Hogyha pedig
elválik is, maradjon házasság nélkül, vagy béküljön meg rendezze el a
nézeteltérést férjével; és a férj se bocsássa el a feleségét]” (1
Kor. 7,10-11).
„Mert a férjes asszony, míg él a férj, ehhez van kötve
törvény szerint. De ha meghal a férj, felszabadul az asszony a férj törvénye
alól. Hiszen a férj hatalma alatt
élő, férfinek alávetett nőt is a
törvény csak az élő férjhez köti. Azért tehát az ő férjének életében
paráznának, házasságtörőnek mondatik, ha más férfihoz megy. Ha azonban meghal a
férje, megszabadul a törvényes kötöttségtől, úgy hogy nem lesz házasságtörő, ha
más férfihoz megy” (Róm.7,2-3).
Mert aki házasság – vagyis
szövetségtörő – lesz, azaz: „Aki elhagyja
ifjúkorának társát, és megfeledkezik az Isten előtt kötött szövetségről. …a
halálra hanyatlik az ő háza, és az ő ösvényei az élet nélkül valókhoz…” (Péld. 2,17-19).
Isten kezdettől így: „Teremté tehát az Isten az embert az ő
képére, a maga képmására, Isten képére teremté őt: férfiúvá és
asszonnyá teremté őket” (1 Móz. 1,27).
„Annakokáért elhagyja a férfiú az ő atyját és az ő
anyját, és ragaszkodik feleségéhez: és lesznek egy hústestté” (1 Móz. 2,24).
És így folytatja az apostol. „Avagy nem tudjátok-é, hogy aki a paráznával
egyesül, egy test, egy személlyé lesz vele? Az Írásban ugyanis ez áll: Mert ketten
lesznek, úgymond, egy testté, egy hússá. Aki pedig az Úrral egyesül, egy
szellem Ővele” (1 Kor. 6,16-17).
A farizeusok Mózes által
mondottakra hivatkoznak, amely törvény kimondja, hogy: „Ha valaki asszonyt vesz magához, és feleségévé teszi azt, és ha azután
nem találja azt kedvére valónak, mivelhogy valami ellenszenveset talál benne,
és ír néki váló levelet, és kezébe adja azt annak, és elküldi őt házától. És
kimegy az ő házából, és elmegy és más férfiúé lesz. És a második férfiú is
meggyűlöli őt, és ír néki váló levelet, és kezébe adja azt, és elküldi őt
házától. Az első férje, aki elküldte őt, nem veheti őt másodszor is magához,
hogy feleségévé legyen, minekutána megfertőztetett, mert az ő számára
tisztátalanná vált az asszony; mert utálatosság ez az Úr előtt; te pedig ne
tedd bűnössé a földet, amelyet az Úr, a te Istened ád néked örökségül” (5
Móz. 24,1-4).
„Nos hát! Ha elbocsátja valaki az ő feleségét, és ez eltávozik tőle és
más férfiúé lesz: vajon visszatérhet-e megint hozzá? Nem lenne-é az a föld
fertelmesen megfertőztetve? (Más fordítás:
Nem válna-e ezzel gyalázatossá az ország?) Te
pedig sok szeretővel paráználkodtál,
és visszajönnél, vissza akarsz térni
hozzám? Mondja az Úr” (Jer.
3,1).
Ez pedig a testi embernek szóló törvény,
hiszen Izráel népe még nem krisztusi emberekből állt, hanem az Ádámi fajhoz
tartozó emberekből, amelyről meg van írva, hogy: „Ez az Ádám nemzetségének könyve. Amikor Isten embert teremtett,
Istenhez hasonlóvá alkotta. Férfiúvá és asszonnyá teremté őket, és megáldá őket
és nevezi az ő nevüket Ádámnak, azaz embernek,
amely napon teremtetének. Élt vala pedig Ádám százharminc esztendőt, és nemze fiat az ő képére és hasonlatosságára
és nevezé annak nevét Séthnek” (1 Móz. 5,1-3).
Márk. 10,10 És odahaza az ő tanítványai ismét megkérdezék őt e dolog felől.
Márk. 10,11 Ő pedig monda nékik: Aki elbocsátja feleségét és mást vesz el,
házasságtörést követ el az ellen.
Márk. 10,12 Ha pedig a feleség hagyja el a férjét és mással kel egybe,
házasságtörést követ el.
Márk. 10,13 Ekkor kisgyermekeket hoznak hozzá, hogy érintse meg
őket; a tanítványok pedig feddik vala, rájuk szóltak, korholták azokat,
elutasították, elkergették őket, akik hozták azokat.
Márk. 10,14 Jézus amikor ezt észrevette, helytelenítette ezt, és
monda nékik: Engedjétek hozzám jőni a kisgyermekeket és ne tiltsátok el, ne
akadályozzátok őket; mert ilyeneké az Istennek országa, az Isten királysága.
Márk. 10,15 Bizony mondom néktek: Aki nem úgy fogadja az Isten
országát, mint kisgyermek, semmiképpen sem megy be abba.
Márk. 10,16 Aztán átölelve ölébe vevé azokat, és kezét rájuk téve
megáldá őket*
*Amikor
Nikodémusz az Úr Jézushoz megy, az Úr Jézus válasza világítja meg, hogy az
előzőekben milyen kisgyermekeket példáz Ő:
„Felele Jézus és monda néki: Bizony,
bizony mondom néked: ha valaki felülről újonnan nem születik, nem láthatja meg
az Isten országát. Monda néki Nikodémusz: Mi módon, és hogyan születhetik az
ember, ha vén? Vajon bemehet-é az ő anyjának méhébe másodszor, és
megszülethetik ismét? Felele Jézus: Bizony, bizony mondom néked: Ha valaki nem születik víztől és
Szellemtől, nem mehet be az Isten országába. Ami hústesttől született,
hústest az; és ami Szellemtől született, szellem az. Ne csodálkozz, hogy azt
mondám néked: Szükség néktek újonnan születnetek” (Ján. 3,3-7).
És
Pál apostolon keresztül folytatódik a kijelentés, az újjá született hívő még a
hústest vezetése alatt van, vagyis még kisded Krisztusban: „Hozzátok azonban testvérek, atyámfiai, nem szólhattam, és nem
beszélhettem úgy, mint szellemi emberekhez, hanem csak mint hústestiekhez. Mint az olyan megtért emberekhez,
akiket még a „hús”, és nem a szellem irányit, vezet. Mint akik még nem nőttetek
fel Krisztusban, mert még kisdedek,
gyermekek, kiskorúak vagytok. Tejjel
tápláltalak, és itallal öntöztelek,
itattalak meg, és itattalak át titeket, nem kemény eledellel, nem szilárd
étellel, mert még nem bírtátok volna el, még nem voltatok képesek megérteni, mert még nem
voltatok felruházva a Szent Szellem erejével, ezért nem voltatok még elég
erősek. Sőt még most sem bírjátok el, még
most sem vagytok elég erősek. Mert
még hústestiek vagytok. Amikor ugyanis irigység, féltékenység, vetélkedés,
versengés és viszálykodás, civódás, vita, visszavonás, meghasonlás, széthúzás
van közöttetek, nem hústestiek vagytok-e, és nem emberi módon viselkedtek-e?”
(1Kor 3,1-3).
Péter apostolon keresztül tovább szól az Úr: „Levetvén, és félre téve hát minden gonoszságot, romlottságot,
rosszindulatot, ravaszságot, csalást, cselt, képmutatást, megtévesztést,
színlelést, irigykedést, rosszakaratot, becsmérlést, féltékenységet, és minden
rágalmazást, megszólást, gonosz beszédet, Mint most született csecsemők,
a tiszta,csalárdságtól mentes, hamisítatlan, megtéveszthetetlen szellemi tej,
Isten igéje után vágyakozzatok, hogy azon növekedjetek” (1Pét 2:1-2)
Márk. 10,17 És mikor útnak indult vala, hozzá futván egy ember és térdre borulva előtte, kérdezi vala őt:
Jó Mester, mit cselekedjem, hogy az örökéletet elnyerhessem, hogy örökrészül
kaphassam?
Márk. 10,18 Jézus pedig monda néki: Miért mondasz engem jónak?
Senki sem jó az egy Istenen kívül.
Márk. 10,19 A parancsolatokat ismered: Ne kövess el házasságtörést; ne ölj; ne lopj; hamis
tanúbizonyságot ne tégy, ne károsíts meg senkit; Ne csalj; jogos járandóságot
ne tarts vissza; tiszteljed atyádat és anyádat.
Márk. 10,20 Az pedig felelvén, monda néki: Mester, mindezeket
megtartottam ifjúságomtól fogva.
Márk. 10,21 Jézus pedig rátekintvén, megkedvelé őt, és monda
néki: Egy fogyatkozásod van, egy valami hiányzik még belőled. Eredj el, add el
minden vagyonodat, és oszd el a szegényeknek, és kincsed lesz mennyben; és
azután jer, kövess engem, felvévén a keresztet*
*Kereszt (sztaurosz): kínoszlop- képletesen: halálnak kitettség, azaz önmegtagadás;
(az igazi keresztyén élet önmagunk halálba adása. Ezért a kereszt az önmegtagadás,
és mindannak, ami a világban van, és az önfeláldozás jelképe).
Márk. 10,22 Az pedig elkomorult erre a szóra, arca megnyúlt, és
elszomorodván e beszéden elméne búsan; mert sok jószága vala. [Más fordítás: A
válasz miatt elborult az ember arca, és szomorúan, leverten távozott, mert
nagyon gazdag volt]*
*Máté
bizonyságtétele így hangzik: „És ímé hozzá jövén egy ember, monda néki: Jó mester, mi jót cselekedjem, milyen jó
dolgot kell tennem ahhoz, hogy örök életet nyerjek? Ő pedig monda néki: Miért mondasz
engem jónak? Senki sem jó, csak az egy Isten. Ha pedig be akarsz menni az
életre, tartsd, és őrizd meg a
parancsolatokat. [Más fordítás: Jézus
megkérdezte tőle: „Miért kérdezed tőlem azt, hogy mi a jó? Egyedül Isten jó.
Ezért tartsd meg Isten parancsolatait, utasításait, ha örök életet akarsz
kapni]. Monda néki: Melyeket? Jézus pedig
monda: Ezeket: Ne ölj; ne kövess el
házasságtörést; ne lopj; hamis tanúbizonyságot ne tégy; Tiszteld
atyádat és anyádat; és: Szeresd felebarátodat, embertársaidat, aki a
legközelebb van hozzád: szomszédodat, a másik embert, mint tenmagadat. Monda
néki az ifjú: Mindezeket megtartottam ifjúságomtól fogva; mi fogyatkozás van
még bennem? Mi hiányom van még? Mit kell még tennem? Monda néki Jézus: Ha tökéletes
akarsz lenni, eredj, add el vagyonodat, és oszd szét a nincstelenek között; és
ezáltal kincsed lesz mennyben; és azután jer és kövess engem. [Más fordítás:
Jézus ezt felelte neki: „Akarod a végső célt elérni? Végcélba akarsz jutni?
Eredj el, add el vagyonodat, oszd el a szegényeknek s kincsed lesz a mennyben.
Aztán jer, kövess engem]. Az
ifjú pedig e beszédet hallván, elméne
megszomorodva; mert sok jószága, nagy
vagyona volt” (Mát. 19,16-22).
És így folytatja az Úr
Jézus: „És aki föl nem veszi az ő keresztjét, - nem tagadja meg önmagát,
és mindazt ami a világban van, - és úgy nem követ engem, nem méltó én hozzám,
nem érdemli meg, hogy hozzám
tartozzon. Aki megtalálja az ő életét, vagy próbálja megtartani az életét, elveszti, mert pusztulásba viszi azt; és
aki elveszti az ő életét én érettem, megtalálja, és megmenti azt” (Mát. 10,38-39).
// A görög szöveg szerint ez a kijelentés jelenti a fizikai, biológiai élet
elvesztését is, azaz: meghalni az Úrért, de önmegtagadást és önfeláldozó életet
is jelent, (és nem önpusztítást). Ez azt is kifejezi, hogy valaki már az élete
sorén sem önmagának él, nem a saját akaratának, vágyainak, érzelmeinek,
gondolatainak a beteljesítésére összpontosít, hanem ezeket rendszeresen és
folyamatosan Isten és más emberek érdekeinek rendeli alá, s tagadja meg, ha
kell – azaz „elpusztítja”, „elveszti” – az életét másokért //.
Lukács bizonyságtétele
az Úr Jézus kijelentéséről: „Mondja vala pedig mindeneknek: Ha valaki én utánam akar jőni, tagadja
meg magát, és vegye fel az ő keresztjét minden
nap, és kövessen engem. Mert aki meg akarja tartani, és meg akarja menteni az ő életét, elveszti
azt; aki pedig elveszti az ő életét én érettem, az megtartja, és megmenti azt.
Mert mit használ az embernek, ha mind e világot megnyeri is, önmagát pedig
elveszti, vagy magában kárt vall, vagy magát romlásba viszi?” (Luk.
9,23-25).
„És valaki nem hordozza az ő keresztjét,
és én utánam jő, nem lehet az én
tanítványom” (Luk. 14,27).
Mert: „Valaki igyekezik, törekszik az ő életét megtartani, megőrizni, elveszti, elpusztítja,
romlásba viszi azt, és valaki elveszti azt, megeleveníti, megtartja, életben tartja, azt” (Luk. 17,33).
Az apostol azt
parancsolja Timóteusnak „Azoknak, akik
gazdagok e világon, mondd meg, hogy
ne fuvalkodjanak fel, ne legyenek gőgösek, se ne reménykedjenek a bizonytalan
gazdagságban, hanem az élő Istenben, aki bőségesen megad nékünk mindent a mi
tápláltatásunkra, a mi megélhetésünkre. Hogy jót tegyenek, legyenek gazdagok a
jó cselekedetekben, legyenek szíves adakozók, közlők, javaikat osszák meg
másokkal. Kincset gyűjtvén maguknak jó alapul a jövőre, hogy elnyerjék az örök
- a természetfeletti - életet” (1
Tim. 6,17-19).
Márk. 10,23 Jézus pedig körültekintvén, monda tanítványainak:
Mily nehezen mennek be az Isten országába, akiknek gazdagságuk, nagy vagyonuk, sok pénzük, világi bölcsességük van!
Márk. 10,24 A tanítványok pedig álmélkodtak, megdöbbentek,
elcsodálkoztak, és megütköztek az ő beszédén; de Jézus ismét felelvén, monda
nékik: Gyermekeim, mily nehéz azoknak,
akik a gazdagságban bíznak, és milyen
sok bajjal jár az Isten országába, az Isten királyságába bemenni!
Márk. 10,25 Könnyebb a tevének a tű fokán átmenni, hogysem a
gazdagnak az Isten országába bejutni [Más fordítás: Kevesebb fáradtsággal megy át egy teve a tű
fokán, mint egy gazdag az Isten királyságába].
Márk. 10,26 Azok pedig még inkább álmélkodtak, és megrökönyödve így
szóltak maguk között: Kicsoda üdvözülhet tehát? Hát ki is menekülhet meg?
Márk. 10,27 Jézus pedig rájuk tekintvén, monda: Az embereknél
lehetetlen, de nem az Istennél; mert az Istennél minden lehetséges*
*Máté is
bizonyságot tesz az Úr Jézus kijelentéséről:
„Jézus pedig monda az ő tanítványainak:
Bizony mondom néktek, hogy a gazdag nehezen
megy be, nehéz bejutnia a mennyeknek országába. Ismét mondom pedig néktek:
Könnyebb, fáradság mentesebb, egyszerűbb
a tevének a tű fokán átmenni, hogysem a gazdagnak az Isten országába
bejutni. A tanítványok pedig ezeket hallván, felettébb álmélkodtak, nagyon
megdöbbentek, meglepődtek, megrendültek, és igen csodálkoznak vala, mondván:
Kicsoda üdvözülhet tehát? Ki menekülhet meg akkor? Jézus pedig rájuk tekintvén monda
nékik: Embereknél ez lehetetlen, de Istennél minden lehetséges. [Más fordítás: Jézus rájuk nézett, és ezt mondta: „Az
emberek semmit sem tudnak ezért tenni. Istennek viszont minden lehetséges]”
(Mát. 19,23-26).
Ezért így int az apostol: „Akik pedig meg akarnak gazdagodni,
kísértetbe, tőrbe, csapdába és sok
esztelen és káros kívánságba esnek, melyek az embereket veszedelembe, és
pusztulásba döntik. Mert minden rossznak gyökere a pénz szerelme: mely után
sóvárogván némelyek eltévelyedtek a hittől, és magukat általszegezték sok
fájdalommal” (1 Tim. 6,9-10).
Hát: „Ne bízzatok zsarolt javakban, és rablott jószággal ne kevélykedjetek, ne kérkedjetek; a vagyonban, ha nő, ha gyarapszik is, ne bizakodjatok;
Egyszer szólott az Isten, kétszer hallottam ugyanazt, hogy a hatalom az Istené.
(Más fordítás: Szólott egyszer az Isten, és ezt
a két dolgot értettem meg: Istennél van az erő)” (Zsolt. 62,11-12).
Mert: „Aki bízik az ő gazdagságában, elesik); de mint a fa ága, az igazak kivirágoznak” (Péld. 11,28).
Aki hallgat az Úrra: „És monda Péter: Ímé mi mindent elhagytunk, és követtünk téged! Ő pedig
monda nékik: Bizony mondom néktek, hogy senki sincs, aki elhagyta házát, vagy
szüleit, vagy testvéreit, vagy feleségét, vagy gyermekeit az Isten országáért,
Aki sokszorta többet ne kapna ebben az időben, már ebben a világban, a
jövendő világon pedig örök életet” (Luk. 18,28-30).
„Azután ezt mondta nekik: „Vigyázzatok, és őrizkedjetek minden
kapzsiságtól, mert ha bőségben él is valaki, életét akkor sem a vagyona tartja
meg” (Luk. 12,15).
Hanem: „Menjetek be a szoros, a keskeny kapun az örök életre. Mert tágas az
a kapu és széles az az út, amely a veszedelemre, a pusztulásba, a teljes feloldódásba visz, és sokan
vannak, akik azon járnak. Mert szoros, szűk, és keskeny az a kapu és keskeny az
az út, amely az örökéletre visz, és kevesen vannak, akik megtalálják azt, akik rálelnek arra” (Mát.
7,13-14).
Az Úr Jézus újra
figyelmeztet, elmondva az okokat,
amelyek miatt nem tudnak az emberek a szoros kapun bemenni: „Monda pedig néki valaki: Uram, avagy
kevesen vannak-e akik üdvözülnek? Ő pedig monda nékik: Igyekezzetek bemenni a
szoros kapun: mert sokan, mondom néktek, igyekeznek, és akarnak majd bemenni és nem mehetnek, nem tudnak. Mikor már a gazda,
a ház ura felkél és bezárja az ajtót, és kezdetek kívül állani és az ajtót
zörgetni, mondván: Uram! Uram! nyisd meg nékünk; és ő felelvén, ezt mondja néktek: Nem tudom honnét valók vagytok ti” (Luk. 13,23-25).
Mert csak az Úr Jézuson
keresztül lehet bejutni: „Ezt a példázatot mondá nékik Jézus; de ők nem értették mit jelent az,
amit szól vala nékik. Újra monda azért nékik Jézus: Bizony, bizony mondom
néktek, hogy én vagyok a juhoknak ajtaja. Én
vagyok az ajtó, a kapu: ha valaki én rajtam át megy be, megtartatik,
üdvözül, és bejár és kijár majd, és legelőt talál” (Ján. 10,6-7.9).
A Szent Szellem kijelentése
arról, hogy kik mehetnek be: 1. A
megigazultak: „Nyissátok meg nékem a
megigazulásnak kapuit, hogy bemenjek azokon és dicsérjem az Urat, és hálát
adjak! Ez az ÚR kapuja: megigazultak
mehetnek be rajta” (Zsolt.
118,19-20) .
És hogy kik a megigazultak,
arról így szól az Úr: „Felele Jézus: Bizony,
bizony mondom néked: Ha valaki nem
születik, nem származik vízből és Szellemből,
nem mehet be, mert nem tud, nem képes bemenni az Isten országába, az Isten
királyságába, birodalmába” (Ján. 3,5).
2. Csak az Ige megőrzői: „Nyissátok fel a kapukat, hogy bevonuljon
az igaz, a megigazult nép, a hűség, - az Ige – megőrzője, aki hűséges
maradt” (Ésa. 26,2).
„De a világi gondok, a létkor miatti aggodalom, aggódás, tépelődés, törekvés és a gazdagság csábítása, és maga a csalóka gazdagság, vagyon,
bőség, és egyéb dolgok megkívánása közbejővén, és egyéb vágyak szívükbe
lopódzva elfojtják az igét, és gyümölcstelen lesz, úgyhogy ez sem hoz termést,
meddő, eredménytelen marad” (Márk.
4,19).
3. És akik az Úr Jézus vérével megmosottak: „Boldogok, akik megmossák ruhájukat, hogy
joguk legyen az életnek fájához, és bemehessenek a kapukon a városba. De kinn
maradnak az ebek, a hitetlenek és a
bűbájosok, a varázslók, és a paráznák, és házasságtörők és a gyilkosok, és a
bálványimádók és mindenki, aki szereti, szólja és cselekszi) a hazugságot, a
valótlanságot” (Jel. 22,14-15) .
De először: „Ezért tehát mi is, akiket a
bizonyságtevőknek, és a bizonyságoknak akkora fellege vesz körül, tegyünk le minden ránk nehezedő terhet,
és félretéve minden akadályt és a
bennünket megkörnyékező bűnt, és állhatatossággal, kitartással fussuk meg az
előttünk levő pályát az előttünk levő küzdő tért” (Zsid 12,1).
Mert:„Ezt mondja az Úr: Vigyázzatok magatokra, és ne hordjatok terhet szombat-napon, se Jeruzsálem kapuin be ne vigyetek!” (Jer.
17,21).
Nehémiás ezt úgy oldja meg,
hogy: „Amikor a nyugalom napja előestéjén
árnyék borult Jeruzsálem kapuira, megparancsoltam, hogy zárják be az
ajtószárnyakat. Azt is megparancsoltam, hogy ne nyissák ki azokat, amíg el nem
múlt a nyugalom napja. Néhány legényemet a kapukhoz állítottam, hogy ne jusson be semmiféle teher a nyugalom
napján” (Nehem. 13,19).
[Mert:
Volt egy szűkkapu a városba vezető úton, ahol a tevét előbb le kellett
málházni, s csak azután mehetett be a városba, ha a nagy kaput már zárva
találták. Így a világi gazdagságot, a világ szerinti gondolkodásmódot is le
kell vetni, vagyis a bejutáshoz „le kell málházni”].
De az Úr meg tudja oldani ezt
a problémát is: „Avagy az ÚR számára lehetetlen-é valami?” (1 Móz. 18,14).
„Mert az Istennél nincs olyan dolog amely lehetetlen,
mert Isten egyetlen szava, személyre szóló kijelentése sem hiúsulhat meg” (Luk. 1,37).
És Isten nem változott: „Tudom, hogy te mindent megtehetsz, és senki
téged el nem fordíthat attól, amit elgondoltál, és nincs olyan szándékod, amelyet meg ne valósíthatnál” (Jób.
42,2).
Jeremiás megvallása: „Ah, ah, Uram Isten! Ímé Te teremtetted, Te
alkottad a mennyet és földet a te nagy hatalmaddal és a te
kinyújtott karoddal, és semmi sincs lehetetlen Neked!” (Jer. 32,17).
Márk. 10,28 És Péter kezdé mondani néki: Ímé, mi elhagytunk
mindent, és követtünk téged.
Márk. 10,29 Jézus pedig felelvén, monda: Bizony mondom néktek,
senki sincs, aki elhagyta házát, vagy fitestvéreit, vagy nőtestvéreit, vagy
atyját, vagy anyját, vagy feleségét, vagy gyermekeit, vagy szántóföldeit én
érettem és az Evangéliumért,
Márk. 10,30 Aki száz annyit ne kapna most ebben az időben, és
ebben a világban, házakat, fitestvéreket, nőtestvéreket, anyákat, gyermekeket
és szántóföldeket, üldözésekkel együtt; a jövendő világon* az örökkévalóságban pedig örök életet**
*A jövendő
világ (aión): örökkévalóság.
**Örök élet (dzóé): A természetfeletti élet; az
életnek egy más létezési formája.
Máté részletesebben
írja le a történetet: „Akkor felelvén Péter, monda néki: Ímé, mi elhagytunk
mindent és követtünk téged: mink lesz hát minékünk? Mi lesz hát a
jutalmunk? Jézus pedig monda nékik: Bizony mondom néktek, hogy ti, akik
követtetek engem, az újjászületéskor, amikor az embernek Fia beül az ő
dicsőségének királyi székébe, az Ő dicsőségének trónján, ti is ott ültök majd
vele tizenkét trónon, és így ítélitek az Izráel tizenkét nemzetségét. És aki
elhagyta házait, vagy fitestvéreit, vagy nőtestvéreit, vagy atyját, vagy
anyját, vagy feleségét, vagy gyermekeit, vagy szántóföldjeit az én nevemért,
mindaz száz annyit vészen, százszor annyit kap vissza, és örökség szerint nyer
örök, természetfeletti életet, az életnek egy más létezési formáját”
(Mát. 19,27-29).
Mert: „Ti vagytok pedig azok, kik megmaradtatok én velem az én
kísértéseimben; Én azért rátok hagyom a királyságot, miképpen az én Atyám is
rám hagyta azt, Hogy egyetek és igyatok az én asztalomon az én országomban, és
üljetek királyi székeken, ítélvén az Izráelnek tizenkét nemzetségét” (Luk.
22,28-30).
„Ti azért bátorságosok, erősek
legyetek, kezeiteket le ne eresszétek, és ne lankadjatok el, mert a ti
munkátoknak jutalma van” (2 Krón. 15,7).
Mert: „Aki győz, megadom annak, hogy az én királyiszékembe, az én trónusomon üljön velem, amint én is győztem
és ülök az én Atyámmal az ő királyiszékében, az ő trónusán” (Jel.
3,21).
Márk. 10,31 Sok elsők pedig lesznek utolsók, és sok utolsók elsők*
*És
folytatódik a kijelentés: „… lesznek az utolsók elsők és az elsők
utolsók; mert sokan vannak a hivatalosok, de kevesen a választottak” (Mát. 20,16). „Mert
sokan vannak az elhívottak, akiket
meghívtak és elfogadták a meghívást,
de kevesen a választottak” (Mát. 22,14).
Minden ember hivatalos,
de akik nem fogadták be az Evangéliumot: „Hogy
kárhoztattassanak vagyis: az ördögöt illető ítélet alá essenek,
mindazok, akik nem hittek az
igazságnak, a VALÓSÁGNAK, Isten Igéjének, hanem gyönyörködtek az igazságtalanságban, a hazugságban” (2
Thess. 2,12).
És mindazokhoz, akik
befogadták az Evangéliumot, így szól a Szent Szellem: „Tudván, Istentől szeretett atyámfiai testvéreim, hogy ti ki vagytok választva, hogy ti választottak vagytok)” (1 Thess. 1,4).
És minden kereszténynek
ez az üzenet: „Áldott legyen az Isten, a mi
Urunknak, Jézus Krisztusnak Atyja, aki megáldott minket minden szellemi
áldással a mennyekből, a mennyeiek között, a Krisztusban. Aszerint, amint magának
kiválasztott, kiválogatott minket Őbenne a világ teremtetése, és a világalap
levetése előtt, hogy legyünk mi szentek és feddhetetlenek hibátlanok, kifogástalanok, szeplő
és fogyatékozás nélküliek, támadhatatlanok, teljesen épek Őelőtte, Isten szerinti szeretetben” (Eféz. 1,3-4).
„Aki elhívott
szent hívással, és megtartott minket nem
a mi cselekedeteink alapján, hanem az ő saját végzése és kegyelme szerint, mely
adatott nékünk Krisztus Jézusban örök időknek előtte, még az idők kezdete előtt”
(2
Tim. 1,9).
Hát: „… öltözzétek fel az Úr Jézus Krisztust…” (Róm. 13,14)
„… mint az Istennek
választottai, szentek és szeretettek” (Kol. 3,12).
Márk. 10,32 Útban valának pedig Jeruzsálembe menve fel; és
előttük megy vala Jézus, ők pedig álmélkodnak, rajtuk pedig döbbenet ült; és
hol csodálkoztak, hol meg féltek. És ő a tizenkettőt ismét maga mellé vévén,
kezde nékik szólni azokról a dolgokról, amik majd vele történnek,
Márk. 10,33 Mondván: Ímé, felmegyünk Jeruzsálembe, és az embernek
Fia átadatik a főpapoknak és az írástudóknak, a törvénymagyarázóknak, és a
vének kezére adják, és halálra ítélik Őt; és kiszolgáltatják Őt, a pogányoknak,
és a más nemzetekből valóknak kezébe adják őt;
Márk. 10,34 És megcsúfolják, kigúnyolják őt, és megostorozzák őt,
és megköpdösik őt, és megölik őt; de harmadnapon feltámad*
*Máté
bizonyságtétele így hangzik: „És mikor Jeruzsálem felé tartott, útközben csupán a tizenkét tanítványt vévén
magához, félrehívta őket, és monda
nékik. (Más
fordítás: Amikor Jézus
Jeruzsálembe készült felmenni, maga mellé vette külön a tizenkét tanítványt, és
útközben ezt mondta nekik). Jól figyeljetek! Ímé, felmegyünk Jeruzsálembe, és az embernek Fia elárultatik, és
kiszolgáltatják a főpapoknak, a
papi fejedelmeknek, és
írástudóknak, a törvénytanítóknak, törvénymagyarázóknak, és halálra ítélik őt. Majd a nemzetbeliek kezébe
adják őt. Kiszolgáltatják a más nemzetekből valóknak, hogy megcsúfolják, hogy
kigúnyolják és megostorozzák, megkorbácsolják és keresztre, kínoszlopra feszítsék; de harmadnap feltámad, életre kel” (Mát. 20,17-19).
Az Úr Jézus újra-és
újra elmondja tanítványainak, hogy hogyan teljesednek be a próféciák, amelyek
Őróla szólnak: „Ettől fogva kezdé Jézus jelenteni, és elmagyarázni az ő tanítványainak,
hogy néki Jeruzsálembe kell menni. És sokat szenvedni, sok szenvedést átélni,
megtapasztalni, elviselni, eltűrni a vénektől és a főpapoktól és az
írástudóktól, a törvénytanítóktól, és megöletni, és harmadnapon föltámadni,
életre kelni” (Mát. 16,21).
És ismét:„És maga mellé vévén a tizenkettőt, monda
nékik: Ímé felmegyünk Jeruzsálembe, és beteljesedik minden az embernek Fián,
amit a próféták megírtak. Mert a pogányok
kezébe adatik, és megcsúfoltatik, és kigúnyoltatik,
és meggyaláztatik, és megköpdöstetik; És megostorozván, megölik őt; és
harmadnapon feltámad. Ők pedig ezekből semmit nem értének, semmit sem fogtak
fel, mert a beszéd ő előlük el vala rejtve” (Luk. 18,31-34).
És mielőtt visszajön
dicsőségbe az Úr: „… előbb sokat kell
néki szenvednie és megvettetnie e nemzetségtől, e nemzedéktől” (Luk. 17,24-25).
A tanítványok ezt csak a Szent Szellem kitöltése után értették meg, és
hirdették: „Izraelita férfiak, halljátok
meg e beszédeket, ezeket az igéket:
A názáreti Jézust, azt a férfiút, aki
Istentől bizonyságot nyert, akit az Isten igazolt előttetek erők, csodatételek és jelek által, melyeket
Őáltala cselekedett Isten ti köztetek, amint magatok is tudjátok. Azt, aki Istennek elhatározott döntése terve
szerint adatott halálra, megragadván, gonosz kezeitekkel keresztfára,
kínoszlopra felszegeztétek és megöltétek. Kit
az Isten feltámasztott, a halál fájdalmait megoldván; mivelhogy lehetetlen volt
néki attól fogva tartatnia” (Csel. 2,22-24).
Márk. 10,35 És hozzájárulnak Jakab és János, a Zebedeus fiai, ezt
mondván: Mester, szeretnők, hogy amire kérünk, tedd meg nékünk.
Márk. 10,36 Ő pedig monda nékik: Mit kívántok, mit szeretnétek,
hogy tegyek veletek?
Márk. 10,37 Azok pedig mondának néki: Add meg nékünk, hogy
egyikünk jobb kezed felől, másikunk pedig bal kezed felől üljön a te
dicsőségedben, a Te dicsőséges uralkodásod idején.
Márk. 10,38 Jézus pedig monda nékik: Nem tudjátok, mit kértek.
Megihatjátok-é, képesek vagytok-e kiinni azt a poharat, amelyet én megiszom; és
bemerítkezni azzal a bemerítkezéssel, amellyel én bemerítkezem?
Márk. 10,39 Azok pedig mondának néki: Megtehetjük. Képesek
vagyunk. Jézus pedig monda nékik: A pohárt ugyan, amelyet én megiszom,
megisszátok, és a bemerítkezéssel, mellyel én bemeritkezem bemerítkeztek;
Márk. 10,40 De az én jobb és bal kezem felől való ülést nem az én
dolgom megadni, hanem azoké lesz az, akiknek elkészíttetett*
*Máté is bizonyságot tesz, további
részletekkel kiegészítve: Az Úr Jézus szenvedéséről és haláláról tett
kijelentését annyira nem értették tanítványai, hogy ilyen kéréssel fordultak
Hozzá: „Ekkor hozzá méne a Zebedeus fiainak
anyja az ő fiaival együtt, leborulván lábához és kérvén Őtőle valamit. Ő pedig monda néki: Mit akarsz? Kérdezte
őt az Úr; Mit szeretnél? Monda néki: Mondd, és ígérd meg, hogy ez az én két
fiam üljön a te országodban, a te királyságodban egyik jobb kezed felől, a másik bal kezed felől. Jézus pedig
felelvén, ezt monda: Nem
tudjátok, mit kértek. Megihatjátok-é a pohárt amelyet én megiszom? Amit nekem
ki kell innom? És
bemerítkezhettek-é abba a bemerítkezésbe, amelybe én bemeritkezem? Mondának
néki: Meg. Ki tudjátok-e, képesek vagytok-e kiinni a szenvedés poharát? Készek
vagytok arra, hogy igyatok abból a kehelyből, amelyből én iszom? Ők így
feleltek: Ki tudjuk. Képesek vagyunk. És monda nékik: Az én poharamat, a
szenvedés poharát megisszátok ugyan, és a bemerítéssel, bemerítkeztek, amelybe
én bemeritkezem. De az én jobb és balkezem felől való ülést nem az én dolgom
megadni. Nem én döntöm el, azt nincs hatalmamban megadni nektek, hanem azoké
lesz az, és azok fogják megkapni, akiknek az én Atyám szánta, és elkészítette.
És hallva ezt a többi tíz,
megbosszankodék, megharagudott a két testvérre” (Mát. 20,20-24).
Mert
ők csak arra figyeltek, hogy az Úr Jézus megígérte, hogy uralkodni fognak, és
ebben kérték az elsőbbséget a többi tanítvánnyal szemben: „… Bizony mondom néktek, hogy ti, akik követtetek engem, az
újjászületéskor, a megújult világban,
amikor az embernek Fia beül az ő dicsőségének királyi székébe, amikor helyet
foglal dicsőségének trónján, ti is beültök majd tizenkét királyi székbe, ti is
ott ültök majd vele tizenkét trónon, és
így ítélitek az Izráel tizenkét nemzetségét” (Mát. 19,28).
Márk. 10,41 És hallván ezt a tíz tanítvány, haragudni, és
bosszankodni kezdenek Jakabra és Jánosra.
Márk. 10,42 Jézus pedig magához szólítván őket, monda nékik:
Tudjátok, hogy azok, akik a pogányok a népek között fejedelmeknek* tartatnak,
uralkodnak felettük, és az ő nagyjaik hatalmaskodnak rajtok. [Más fordítás: Tudjátok,
hogy azok, akik magukat a nemzetek fejedelmeinek vélik, zsarnokoskodnak rajtuk,
és nagyjaik visszaélnek a hatalmukkal, és
fontos embereik szeretik a hatalmukat éreztetni velük].
*Fejedelmek (arkhó): vezető, uralkodó.
Márk. 10,43 De nem így lesz közöttetek; hanem aki nagy akar lenni
közöttetek, az legyen a ti szolgátok;
Márk. 10,44 És aki közületek első akar lenni, mindenkinek
rabszolgája legyen:
Márk. 10,45 Mert az embernek Fia sem azért jött, hogy néki
szolgáljanak, hanem hogy ő szolgáljon, és adja az ő életét váltságul sokakért*
*Máté
bizonyságtétele: „És hallva ezt a többi tíz, megharagudott, a két testvérre. Jézus pedig előszólítván őket, monda: Tudjátok,
hogy a pogányok, a népek, nemzetek fejedelmei uralkodnak azokon, és a nagyok hatalmaskodnak rajtuk. [Más fordítás:
tudjátok, hogy a pogányok
felett fejedelmek uralkodnak, és a nemzeteket fejedelmeik uralmuk alá
hajtják, zsarnokoskodnak, és hatalmaskodnak az embereken, és fontos embereik szeretik a hatalmukat éreztetni velük; s
nagyjaik hatalmukba kerítik őket, visszaélnek a hatalmukkal]. De
ne így legyen közöttetek; hanem aki közöttetek nagy akar lenni, legyen a ti
szolgátok; És aki közöttetek első akar lenni, legyen a ti rabszolgátok. Éppen
úgy, mint ahogy az embernek Fia
nem azért jött el a földre, hogy néki szolgáljanak, hanem hogy ő szolgáljon, és
adja az ő életét váltságul sokakért, és ez által sok embert megmentsen” (Mát. 20,24-28).
Lukács
így emlékezik meg az Úr kijelentéséről:
„Ő pedig monda nékik: A pogányokon, a népeken uralkodnak az ő királyaik, és
akiknek azokon hatalmuk van, akik hatalmuk alá hajtják őket, jóltévőknek
hívatják magukat. De ti ne így cselekedjetek: hanem aki legnagyobb köztetek,
olyan legyen, mint aki legkisebb; és aki fő, aki vezet, mint aki szolgál” (Luk. 22,25-26).
És: „Aki pedig a legnagyobb közöttetek, az
legyen szolgátok!” (Mt. 23,11).
És ismét: „… Ha valaki első akar lenni, legyen
mindenek között az utolsó és mindenkinek szolgája” (Márk. 9,35).
„Mert példát adtam néktek, hogy amiképpen én
cselekedtem veletek, ti is akképpen cselekedjetek. Bizony, bizony mondom
néktek: A szolga nem nagyobb az ő Uránál; sem a követ nem nagyobb annál, aki
azt küldte. Ha tudjátok ezeket, boldogok lesztek, ha cselekszitek ezeket” (Ján. 13,15-17).
Péter
apostol így figyelmezteti a kihívott gyülekezetek vezetőit: „Pásztorként legeltessétek, felvigyázóként felügyeljetek az Istennek köztetek lévő,
rátok bízott nyájára, gondot viselvén, és vigyázva arra nem kényszerűségből,
hanem örömest, buzgón, önként,(szabad akaratból, készségesen. Sem nem rút
nyerészkedésből, haszonlesésből, hanem jóindulattal, odaadással, készségesen,
jó szívvel. Sem nem úgy, hogy letiporva, zsarnokoskodva hatalmaskodjatok
leigázva a gyülekezeteket, a választottakat, a kihívottakat, hanem mint
példányképei a nyájnak, példaképévé, mintájává válva” (1Pét 5:2-3).
Márk. 10,46 És Jerikóba érkezének: és mikor ő és az ő tanítványai
és nagy sokaság, tekintélyes számú tömeg Jerikóból kimennek vala, a Timeus fia,
a vak Bartimeus, ott üle az útfélen és kéregetett, koldulván.
Márk. 10,47 És amikor meghallá, hogy ez a Názáreti Jézus megy el
arra, kezde hangosan kiáltani*, mondván: Jézus, Dávidnak Fia, könyörülj rajtam!
*Kiált (kradzó): hangosan kiált, rikolt, sikít, ordít.
Márk. 10,48 És sokan feddik vala őt és többen is rászóltak, hogy
hallgasson; de ő annál hangosabban kiáltozott vala: Dávidnak Fia, könyörülj
rajtam!
Márk. 10,49 Akkor Jézus megállván, mondá, hogy hívják elő. És
előhívják vala a vakot, mondván néki: Bízzál; kelj föl, hív tégedet.
Márk. 10,50 Az pedig felső ruháját ledobván felugrott, és
Jézushoz méne.
Márk. 10,51 És felelvén Jézus, monda néki: Mit akarsz, hogy
cselekedjem veled? A vak pedig monda néki: Mester, Rabbuni, hogy újra lássak,
hogy feltekinthessek Rád.
Márk. 10,52 Jézus pedig monda néki: Eredj el, a te hited
meggyógyított téged. És azonnal megjött a szeme világa, újra látott, és nyomban
feltekintett rá, és követi vala Jézust az úton*
*Máté így írja le a
történetet: „És mikor Jerikóból elindultak, és távozának, nagy sokaság, nagy
tömeg követé őt. És ímé, két vak, aki az út mellett ül
vala, meghallván, hogy Jézus arra megy el, így kiált vala, mondván: Uram, Dávidnak Fia,
könyörülj rajtunk! A sokaság, a
tömeg pedig dorgálja,
csitította, rendreutasította őket,
hogy hallgassanak el, maradjanak
csendben; de azok még hangosabban kiáltanak
vala, mondván: Uram, Dávidnak Fia, könyörülj rajtunk! És megállván Jézus, megszólítá őket és monda: Mit akartok, hogy
cselekedjem veletek? Mondának
néki: Azt, Uram, hogy megnyíljanak a mi szemeink, szeretnénk újra látni. Jézus pedig megszánván megsajnálta őket, megkönyörült rajtuk, és
megérintette az ő szemeiket; és
szemeik azonnal megnyíltak, és azonnal visszanyerték látásukat; és követék őt” (Mát. 20,29-34).
Az
Úr Jézus mindenkinek visszaadta a szeme világát, aki hittel kérte, kijelentve
azt is, hogy a hitük gyógyította meg őket:
„s mikor Jézus tovább ment onnét, két vak követé őt, kiáltozva és ezt mondva: Könyörülj rajtunk, Dávidnak fia! Mikor pedig beméne a házba, oda menének hozzá a vakok,
és monda nékik Jézus: Hiszitek-é, hogy én azt megcselekedhetem, hogy meg tudom
ezt tenni? Mondának néki: Igen, Uram. Akkor megérintette az ő szemeiket,
mondván: Legyen néktek a ti hitetek szerint, ahogyan hittétek. És
megnyilatkozának azoknak szemei…” (Mát. 9,27-30).
Így teljesült be a prófécia: „Az Úr megnyitja a vakok szemeit, az Úr
felegyenesíti a meggörnyedteket; szereti az Úr az igazakat” (Zsolt. 146,8).
„És meghallják ama napon a
siketek is az írás beszédeit, Igéjét, és a homályból és sötétből a vakoknak
szemei látni fognak.. És nagy örömük lesz a
szenvedőknek a szűkölködő elnyomott, szerencsétlen, nyomorultaknak az Úrban, és
a szegény emberek vígadnak, ugrálva ujjonganak örömükben, Izráel Szentjében” (Ésa.
29,18-19).
A
vérfolyásos asszony is meggyógyul, és az Úr ezt mondja neki: „… Leányom, a te hited meggyógyított téged. Eredj el békével, és gyógyulj meg a
te bajodból. [Más fordítás: És megszabadulva a te kínzó bajodtól, a téged verő ostortól, maradj egészséges; Nem kell többé szenvedned]” (Márk. 5,34).
A tíz
megtisztult leprás közül egy visszajött hálát adni, és az Úr így szól hozzá: „És monda néki: Kelj föl, és menj el: a te
hited téged egészségessé tett” (Luk.
17,19)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Köszönöm, hogy hozzászólásoddal megtisztelsz. Ám ha vitatkozni, vagy kötözködni van kedved, arra kérlek, azt ne itt gyakorold.