Márk. 8,1 Azokban a napokban, ismét igen nagy volt a sokaság, a
tömeg, és nem volt mit enniük, magához szólította Jézus az ő tanítványait, és
monda nékik:
Márk. 8,2 Szánakozom e sokaságon, mert immár harmad napja hogy
velem vannak és kitartanak mellettem, és nincs
mit enniük;
Márk. 8,3 És ha éhen bocsátom haza őket, elgyöngülnek, és
kidőlnek az úton; mert némelyek ő közülük távolról jöttek.
Márk. 8,4 Az ő tanítványai pedig felelének néki: Honnan
elégíthetné meg ezeket valaki kenyérrel itt e pusztában. [Más fordítás: Miből tudná
valaki ezeket kenyérrel jóllakatni itt a pusztában, egy ilyen elhagyatott, lakatlan helyen]?
Márk. 8,5 És megkérdé őket: Hány kenyeretek van? Azok pedig
mondának: Hét.
Márk. 8,6 Akkor megparancsolá a sokaságnak, a tömegnek, hogy
telepedjenek dőljenek le a földre. És vevén a
hét kenyeret, és hálákat adván, megszegé, vagyis megtörte, és adá az ő
tanítványainak, hogy eléjük tegyék, hogy osszák szét. És a sokaság, a tömeg elé tevék.
Márk. 8,7 Volt néhány apró haluk
is. És hálákat adván, megáldotta azokat is, és mondá,
hogy tegyék eléjük, hogy osszák szét azokat
is.
Márk. 8,8 Evének azért, és jóllaktak; és fölszedik a maradék
darabokat, hét kosárral.
Márk. 8,9 Valának pedig akik ettek mintegy négyezren; és ezek
után elbocsátá őket*
*Egy próféciában mutatja be a Szent Szellem
a kenyérszaporításnak egy kisebb mértékét. Elizeushoz: „Jöve
pedig egy férfi Baál Sálisából, és hoz vala az Isten emberének első zsengék, az
első termésből készült kenyeret, húsz
árpakenyeret, és megzsendült friss gabonafejeket az ő tarisznyájában; Elizeus ezt mondta: Add oda a népnek, hadd
egyenek. Felele az ő szolgája: Minek adjam ezt száz embernek? Ő pedig monda
ismét: Add oda a népnek, hadd egyenek, mert ezt mondja az Úr: Esznek, és még marad is. És ő eleikbe adá, és
evének, és még maradt is belőle, az Úrnak beszéde szerint” (2
Kir. 4,42-44).
Az Úr Jézus így szól a mindenkori tanítványaihoz: „Mert példát adtam néktek, hogy amiképpen én
cselekedtem veletek, ti is akképpen cselekedjetek” (Ján. 13,15).
És az apostol kifejti a kijelentést: „Annakokáért az az indulat, érzés,
törekvés,
az a gondolkodásmód és szándék legyen, és uralkodjon
bennetek, mely volt a Krisztus Jézusban is, amely a
Krisztus Jézust jellemezte” (Fil. 2,5).
Aki mindig megszánta a Hozzámenő sokaságot, és minden
szükségüket betöltötte: „Mikor pedig
látta vala a sokaságot, a tömeget, könyörületességre indult rajtuk, megszánta
őket, és megesett rajtuk a szíve, mert el voltak gyötörve, elesettek, fáradtak és elhagyatottak, elcsigázottak és
kimerültek és szétszórva voltak, mint
a pásztor nélkül való juhok” (Mát. 9,36).
„És kimenvén
Jézus nagy sokaságot, nagy tömeget láta,
és megszáná, megsajnálta őket, és megesett
rajtuk a szíve, mert olyanok valának, mint a pásztor nélkül való juhok. És
kezdé őket sok mindenre tanítani” (Márk. 6,34).
Hát: „Aki
azt mondja, hogy Őbenne van és marad, annak
úgy kell járnia, amint Ő járt, és annak
magának is úgy kell élnie, ahogyan Ő élt” (1 Ján. 2,6).
Márk. 8,10 És azonnal a hajóba szálla tanítványaival, és méne
Dalmánuta vidékére.
Márk. 8,11 És kijövének a farizeusok, és kezdék őt faggatni,
mennyei jelt kívánván tőle, csodajelet követeltek tőle, hogy kísértsék, hogy bűnre csábítsák őt.
Márk. 8,12 Ő pedig szellemében felfohászkodván, és felsóhajtva
monda: Miért kíván jelt ez a nemzetség, és ez a nemzedék? Bizony mondom néktek:
Nem adatik semmiféle jel ennek a nemzetségnek,
és ennek a nemzedéknek.
Márk. 8,13 És ezzel ott hagyván
őket, ismét hajóba szálla, és a túlsó partra méne*
*Lukács is
bizonyságot tesz az Úr Jézus megkísértéséről: „Mikor pedig a sokaság hozzá
gyülekezik, kezdé mondani: E nemzetség, és e nemzedék gonosz nemzedék: jelt kíván, jelt követel, de más jel nem
adatik néki, hanem ha Jónás prófétának ama jele. Mert miképpen Jónás jelül volt
a Ninivebelieknek, azonképpen lesz az embernek Fia is jellé e nemzetségnek, és
e nemzedéknek” (Luk. 11,29-30).
Azután az Úr így folytatja: „Monda pedig a
sokaságnak is: Mikor látjátok, hogy napnyugatról felhő támad, azonnal ezt
mondjátok: Záporeső jő; és úgy lesz. És mikor halljátok fúni a déli szelet, ezt
mondjátok: Hőség lesz; és úgy lesz. Képmutatók, az égnek és a földnek ábrázatáról
tudtok ítéletet tenni? A föld és az ég jelenségeit felismeritek, erről az
időről pedig mi dolog, hogy nem tudtok ítéletet tenni? E mostani időt miért nem
tudjátok felismerni? És mi dolog, hogy ti magatoktól is meg nem ítélitek, mi az
igaz?” (Luk. 12,54-57).
Máté bizonyságtétele így
hangzik: „És hozzá menvén a farizeusok és
sadduceusok, kísértvén, megpróbálták rávenni, elcsábítani
bűnre, vagyis céltévesztésre, és kérék őt, hogy mutasson nékik mennyei jelt, mennyei csodát bizonyítékként. Ő pedig felelvén monda nékik:
Mikor esteledik, azt mondjátok: Szép, tiszta, derűs, jó idő lesz; mert veres,
vagyis vöröslik az ég. Reggel pedig: Ma zivatar, és vihar lesz; mert az ég
borús, sötét és veres. Képmutatók! Annyi tudásotok van, hogy az ég ábrázatját
meg tudjátok ítélni, és az ég jeleit felismeritek, az ég színéből tudtok
következtetni, az idők ismertetőjeleit pedig nem tudjátok, és nem vagytok
képesek megítélni, és felismerni? E gonosz, tökéletlen, alkalmatlan; beteg; káros, veszélyes,
ellenséges és parázna
nemzetség. Ez a rossz, házasságtörő, hűtlen nemzedék, mennyei jelt kíván, és követel, keres, kutat; és nem adatik néki jel, hanemha a Jónás prófétának jele. És ott hagyván
őket, elméne” (Mát. 16,1-4).
Az Úr Jézus bármilyen csodát
tesz, vagy hatalommal szólja Isten igéjét: „...
az írástudók és farizeusok...” válasza: Mester, azaz Tanító, csodajelt akarnánk látni te
tőled. Ő pedig felelvén, monda nékik: E gonosz, rossz, káros, hitvány és
parázna, azaz házasságtörő, hűtlen nemzetség, és nemzedék jelt kíván, jelt
követel, és szeretne látni, jelek után tör, kutat; és nem adatik más jel néki,
hanemha csak Jónás prófétának jele. Mert amiképpen Jónás három éjjel és három
nap volt a cethal gyomrában, azonképpen az embernek Fia is három nap és három
éjjel lesz a föld gyomrában” (Mát.12,38.39).
Az Úr a Benne
való hitre hívja a zsidókat, s a válaszuk:
„Micsoda jelt mutatsz tehát te, hogy
lássuk és higgyünk néked? Mit művelsz?” (Ján.
6,30).
Az Úr Jézus ostorral űzi ki a
kufárokat a templomból és a zsidók válasza: „...
Micsoda jelt mutatsz nékünk, hogy ezeket cselekszed?” (Ján. 2,18).
Az Úr Jézus hatalommal parancsol a gonosz szellemeknek és: „Némelyek pedig a farizeusok közül mondának:
A Belzebub által, az ördögök fejedelme által és segítségével űzi ki az
ördögöket, a démonokat, gonosz szellemeket. Mások meg, kísértvén őt, mennyei
jelt kívánnak, és követelnek tőle”
(Luk. 11,15-16).
Pál apostolon keresztül így hangzik a kijelentés: „És miközben a zsidók csodajeleket kívánnak, a görögök, vagyis pogányok
pedig bölcsességet keresnek, és követelnek, mi a megfeszített, azaz oszlopra
feszített Krisztust hirdetjük, prédikáljuk, aki a zsidóknak ugyan megütközés,
tőr, kelepce, sértő, bántó dolog, botlás köve, a pogányoknak, azaz a
nemzeteknek pedig bolondság, balgaság, oktalanság” (1Kor. 1,22-23).
Pedig a Szent Szellem már Ézsaiás prófétán keresztül kijelenttette, hogy
egy fiúgyermek lesz a jel: „Akkor monda a
próféta: Halld meg hát, Dávid háza! Hát nem elég embereket bosszantanotok, és
fárasztanotok, hogy még az én Istenemet
is bosszantjátok, és fárasztjátok? Ezért ád jelt néktek az Úr maga: Ímé, a szűz fogan
méhében, és szül fiat, s nevezi azt Immánuelnek” (Ésa. 7,13-14).
„Mert egy
gyermek születik nékünk, fiú adatik nékünk, és az uralom az ő vállán lészen, és
hívják nevét: csodálatosnak, tanácsosnak, erős Istennek, örökkévalóság
atyjának, azaz Örökkévaló Atyának, békesség
fejedelmének! Uralma növekedésének és békéjének nem lesz vége a
Dávid trónján és királysága felett, hogy fölemelje és megerősítse, és
megszilárdítsa azt jogosság és igazság által mostantól fogva mindörökké. A
seregek Urának buzgó szerelme, és féltő szeretete viszi véghez ezt!” (Ésa.
9,6-8).
A Jónás története pedig ez: amikor Jónás nem akart engedelmeskedni az Úr
szavának: „Az Úr pedig egy nagy halat
rendelt, hogy benyelje Jónást, és az lenyelte. És lőn Jónás a halnak
gyomrában három nap és három éjjel. És könyörge Jónás az Úrnak, az ő Istenének,
és így imádkozott Istenéhez az Úrhoz a halnak gyomrából: Amikor elcsüggedtem,
megemlékeztem az Úrról, és bejutott az én könyörgésem, az én imádságom te
hozzád, a te szentséged templomába. És én hálaadó szóval, és hálaéneket zengve
áldozom néked; megadom, és teljesítem amit fogadtam. Az Úré a szabadítás, mert
az ÚRtól jön a szabadulás. És parancsot adott az Úr a halnak, és az kiköpte
Jónást a szárazföldre” (Jón.
2,1-2.8.10-11).
És az Úr Jézus meg is
magyarázza a „jelet”, hiszen Jónás meghalt, de „feltámadt”: „Mert amiképpen Jónás három éjjel és három
nap volt a cethal gyomrában,
azonképpen az embernek Fia is három
nap és három éjjel lesz a föld belsejében”
(Mát.12,38.39.40).
Márk. 8,14 De elfelejtenek kenyeret vinni magukkal, és egy
kenyérnél nem vala velük több a hajóban.
Márk. 8,15 És ő inti vala őket, mondván: Vigyázzatok,
őrizkedjetek, és óvakodjatok] a farizeusok* elkülönülő, vagyis kirekesztően vallásos emberek
kovászától** vagyis a vallásos emberek
mindent átjáró, megerjesztő tanától, amely lehet vallásos vagy politikai, és a
Heródes kovászától,*** vagyis a világi / politikai
hatalmak, és elvektől!
*Farizeusok (Phariszaiosz):
elkülönülő („szeparatista”), vagyis kirekesztően vallásos emberek.
**Kovászától (dzümé):
erjesztő, tovaterjedő emberi magatartást vagy tanítást jelent. Olyan
magatartás, vagy tanítás, tanítási mód, amely „keleszt”, tovább hat és erjeszt;
tehát a meglévőt valamilyen irányban megváltoztatja, akár kedvező, akár
kedvezőtlen irányban. A mindent átjáró, megerjesztő tan, eszme, amely lehet
vallásos vagy politikai.
***Heródes kovásza: világi
/ politikai hatalmak, és elvek.
Márk. 8,16 Ekkor egymás között tanakodván azt fontolgatták, és
mondának: Nincs kenyerünk.
Márk. 8,17 Jézus pedig észrevévén ezt, monda nékik: Mit
tanakodtok, és fontolgatjátok, hogy nincsen
kenyeretek? Még sem látjátok-é be, hát még mindig nem veszitek észre, nem
fogjátok föl, és nem értitek-é? Mégis kemény-é
a szívetek, azaz a bensőtök? [Más fordítás: Még mindig olyan keményszívűek vagytok? Megkövesedett, kérges, érzéketlen szívvel jártok?
Még mindig el van vakulva a szívetek]?
Márk. 8,18 Szemeitek lévén, nem láttok-é? És füleitek lévén, nem
hallotok-é? És nem emlékeztek-é?
Márk. 8,19 Mikor az öt kenyeret megszegtem, vagyis megtörtem az ötezernek, hány kosarat hoztatok el maradék darabokkal tele? Mondának néki: Tizenkettőt.
Márk. 8,20 Mikor pedig a hetet törtem meg a négyezernek, hány kosarat hoztatok el kenyérdarabokkal tele?
Azok pedig mondának: Hetet.
Márk. 8,21 És monda nékik: Még mindig nem értitek*
*Már Jeremiáson
keresztül így szólt az Úr: „Halljátok csak, te bolond, oktalan, és esztelen nép, akiknek szemeik vannak, de nem látnak; füleik vannak,
de nem hallanak!” (Jer. 5,21).
Lukács is bizonyságot tesz az
Úr Jézus kijelentéséről: „Ezenközben
mikor sok ezerből álló sokaság gyűlt
egybe, annyira, hogy egymást majd letapossák, kezdé az ő tanítványainak
mondani: Mindenekelőtt oltalmazzátok meg magatokat, és óvakodjatok a farizeusok kovászától, mely a képmutatás,
szerepjátszás, tettetés, színlelés, és
megtévesztés (Luk. 12,1).
Pál apostol így figyelmezteti
a mindenkorban élő hívőket: „Őrizkedjetek
az ebektől, óvakodjatok a kutyáktól,
őrizkedjetek a gonosz munkásoktól, őrizkedjetek a a megmetéltektől, és a
megmetélkedéstől. Mert mi vagyunk a körülmetéltek, és a körülmetélkedés, akik
Szellemben, azaz Isten Szelleme szerint szolgálunk az Istennek, és a Krisztus
Jézusban dicsekedünk, és nem a hústestben bizakodunk” (Fil. 3,2-3).
Hát: „Meglássátok, hogy senki ne legyen, aki bennetek zsákmányt vet, aki
benneteket rabul ejt a tudományon
keresztül, üres félrevezető szavakon át, a bölcselkedés és üres csalás
által, és megtévesztéssel, mely
emberek rendelése szerint, a világ elemi tanításai szerint, és nem a Krisztus
szerint való, és amely hiú, és üres.
Amely emberi hagyományhoz, a világ elemeihez, nem pedig Krisztushoz igazodik.
[Más fordítás: Vigyázzatok, hogy senki félre ne
vezessen, meg ne csaljon benneteket világi bölcselkedéssel és hamis tanítással, ami emberi hagyományokon és világi
elemeken alapszik, nem pedig Krisztuson]” (Kol. 2,8).
„… Avagy nem tudjátok-é, hogy egy kicsiny, egy parányi kovász az egész
tésztát megkeleszti, erjedésbe hozz,a megposhasztja” (1 Kor. 5,6).
Márk. 8,22 Azután Bethsaidába méne; és egy vakot vivének hozzá
és kérik vala őt, hogy illesse, hogy érintse meg azt.
Márk. 8,23 Ő pedig megfogván a vaknak kezét, kivezeti őt a falun
kívül; itt nyállal megkente szemét, és kezeit
reá tévén, megkérdé őt, ha lát-é valamit?
Márk. 8,24 Az pedig föltekintvén, monda: Látom az embereket,
mint valami járkáló fákat. [Más fordítás: Embereket látok, olyan, mintha a fák
járkálnának].
Márk. 8,25 Azután kezeit ismét ráveté, rátette annak szemeire, és feltekintete véle, ő pedig
körülnézett. És megépült, és meggyógyult, és látá messze és világosan mindent. [Más fordítás: mire annak
látása mindenen áthatott és helyreállt, úgyhogy messzire mindent látott].
Márk. 8,26 És haza küldé, mondván: Se a faluba be ne menj, se
senkinek el ne mondd a faluban*
*Az Úr Jézus
visszaadta az embereknek a látásukat, sőt minden betegségtől megszabadította
azokat, akik hozzá jöttek: „Ezt mondta, és a földre köpött, sarat
csinált a nyállal, és rákente a sarat a vakon született ember szemeire, majd
így szólt hozzá: „Menj el, mosakodj meg a Siloám-tavában” - ami azt jelenti:
küldött. Az pedig elment, megmosakodott, és már látott, amikor visszatért” (Ján.
9,6-7).
„És ahová bemegy vala a
falvakba vagy városokba, vagy majorokba, vagy más településekre, a betegeket letevék a piacokon, és tereken, és kérik vala őt, könyörögtek
Jézusnak, hogy legalább a ruhája, a köntöse szegélyrojtját illethessék,
érinthessék. És valahányan csak illeték, megérintették, meggyógyultak,
megmenekültek bajuktól” (Márk. 6,56).
Márk. 8,27 És elindult, és elméne
Jézus és az ő tanítványai Cézárea Filippi falvaiba; és útközben megkérdé az ő
tanítványait, mondván nékik: Kinek mondanak, kinek tartanak engem az emberek?
Márk. 8,28 Ők pedig felelének: Bemerítő Jánosnak; és némelyek
Illésnek; némelyek pedig egynek a próféták közül.
Márk. 8,29 És ő monda nékik: Ti pedig kinek mondotok engem?
Felelvén pedig Péter, monda néki: Te vagy a Krisztus.
Márk. 8,30 És rájuk parancsolt, és óva intette őket, hogy
senkinek se szóljanak felőle, senkinek ne beszéljenek őróla*
*Máté is
bizonyságot tesz a történetről: „Mikor pedig Jézus Czézárea Filippi vidékére, tartományába - mely Filep Királyról neveztetik - ért, megkérdé tanítványait, mondván:
Engemet, embernek Fiát, kinek mondanak, kinek tartanak az emberek? Ők
pedig mondának: Némelyek Bemerítő Jánosnak, mások Illésnek; némelyek pedig
Jeremiásnak, vagy egynek a próféták közül. Monda nékik: Ti pedig kinek mondotok
engem, ki vagyok? Simon Péter pedig felelvén, monda: Te vagy a Krisztus, az élő
Istennek Fia. És felelvén Jézus, monda néki: Boldog vagy Simon, Jónának fia,
mert nem hústest és vér nyilatkoztatta ki, leplezte le előtted, hanem az én
mennyei Atyám” (Mát. 16,13-17).
Lukács így írja le a
történetet: „És történt, mikor egyszer ő
magában imádkozék, vele valának a tanítványok; és megkérdé őket, mondván: Kinek
mond engem a sokaság? Ők pedig felelvén, mondának: Bemerítő Jánosnak; némelyek
pedig Illésnek; némelyek pedig azt mondják, hogy a régi próféták közül támadt
fel valamelyik. És monda nékik: Hát ti kinek mondotok engem? Felelvén pedig
Péter, monda: Az Isten ama Krisztusának. Ő pedig reájuk parancsolván, meghagyá,
hogy ezt senkinek ne mondják el” (Luk.
9,18-21).
Az Úr Jézust csak kijelentés
útján lehet felismerni. Erről így tesz bizonyságot Pál apostol, azt is
kijelentve, hogy ezután már csak a Szent Szellem vezetésére támaszkodott,
példát adva a mindenkorban élő hívők számára: „De mikor az Istennek tetszett, aki elválasztott engem az én anyám méhétől fogva és elhívott
az ő kegyelme által. Hogy
kijelentse, kinyilatkoztassa,
leleplezze az ő Fiát énbennem hogy
jó hírként, örömhírként hirdessem őt a pogányok, azaz a nemzetek között:
azonnal nem tanácskoztam hústesttel és vérrel, azonnal abbahagytam, hogy húsra
és vérre támaszkodjam, és nem vetettem alá magam hústestnek és vérnek”
(Gal. 1,15-16).
Ez a kijelentés szükséges
ahhoz, hogy bemerítkezzen valaki. Erről tesz bizonyságot a Szent Szellem a
szerecsen komornyik történetén keresztül is: „Filep pedig száját megnyitván beszélni
kezdett, és elkezdvén ezen az íráson, és az Írásnak ebből a helyéből kiindulva,
hirdeti néki a Jézust. És amint tovább haladtak az úton, jutának egy vízhez; és
monda a komornyik, az udvari főember: Ímhol a víz: mi gátol, és mi az akadálya
annak, hogy bemerítkezzem? Filep pedig monda: Ha teljes szívből hiszel,
meglehet. Az pedig felelvén, monda: Hiszem, hogy a Jézus Krisztus az Isten Fia.
És megállítá a szekeret; és leszállának mindketten a vízbe, Filep és a
komornyik, vagyis az udvari főember, és
bemeríté őt” (Csel. 8,35-38).
Pál megtérése az Úr Jézussal
való találkozása, és a Szent Szellembe való bemerítése után azonnal, - mert így
jön létre a hit azokban, akik meghallják a Szent Szellem kijelentését: „… prédikálá, és hirdetni kezdte a
zsinagógákban Jézusról hogy ő a Krisztus, az Isten Fia” (Csel. 9,20).
És: „Aki vallja, hogy Jézus az Istennek Fia, az Isten megmarad abban, és ő
is az Istenben” (1 Ján. 4,15).
Márk. 8,31 És kezdé őket tanítani, hogy az ember Fiának sokat
kell szenvedni*
sok szenvedést kell átélni, megtapasztalni, elviselni, eltűrni, és megvettetni
a vénektől, - mert szükséges, hogy elutasítsák - és
a főpapoktól és írástudóktól, vagyis a törvénymagyarázóktól, és megöletni, és
harmadnapra fel kell támadnia.
*Szenvedni (paszkhó): átélni,
megtapasztalni; elviselni, eltűrni.
Márk. 8,32 És ezt nyilván, és világosan mondja vala. Péter pedig magához vonván, azaz félrevonta őt, és kezdé dorgálni.
Márk. 8,33 És ő megfordulván és az ő tanítványaira tekintvén,
megdorgálta, megintette, keményen megrótta, rendreutasította,
s így korholta Pétert, mondván: Távozz tőlem!
Eredj, távozz mögém, azaz tőlem hátra sátán,
mert nem gondolsz az Isten dolgaira, hanem az emberi dolgokra [Más fordítás: Távozz tőlem,
Sátán, mert nem az Isten szerint gondolkozol, hanem az emberek szerint]*
*Péter megvallja,
hogy Jézus a Krisztus: „Ettől fogva kezdé Jézus jelenteni, jelezni az ő
tanítványainak, hogy néki Jeruzsálembe kell menni. És sokat szenvedni, sok
szenvedést eltűrnie, átélni, megtapasztalni, elviselni, a vénektől és a
főpapoktól és az írástudóktól, és a törvénytanítóktól, és megöletni, és
harmadnapon föltámadni, azaz életre kelni. És Péter előfogván magához vonta őt,
és rosszallóan így szólt hozzá, mondván: Mentsen Isten! Távol legyen ez tőled, Uram!
Nem eshetik, semmiképpen sem történhet ez meg te véled. Ő pedig megfordulván, monda
Péternek: Távozz tőlem! Eredj, takarodj a hátam mögé sátán! Kelepce vagy nékem, bűnre
csábítasz engem. Mert nem gondolsz az Isten dolgaira, hanem az emberi dolgokra,
mert emberi módon, s nem Isten tervei szerint gondolkozol. Mert nem érted
azokat, mik Istenéi, hanem azokat, mik emberekéi. Mert nem az Isten dolgain jár
az eszed, hanem az emberek dolgain, és nem arra van gondod, amit az Isten akar,
hanem arra, amit az emberek akarnak” (Mát.
16,21-23).
Az Úr Jézus újra-és újra
elmondja tanítványainak, hogy hogyan teljesednek be a próféciák, amelyek Őróla
szólnak: „Amikor újra együtt voltak
Galileában, így szólt hozzájuk Jézus: „Az Emberfia emberek kezébe adatik. És
megölik őt, de harmadnapon föltámad. Ekkor felettébb megszomorodának” (Mát. 17,22-23).
És ismét: „És mikor felmegy vala Jézus Jeruzsálembe, útközben csupán a tizenkét
tanítványt vévén magához, és útközben
monda nékik: Ímé, felmegyünk
Jeruzsálembe, és az embernek Fia átadatik a főpapoknak és írástudóknak. És
halálra ítélik őt, és a pogányok kezébe adják őt, hogy megcsúfolják, hogy
kigúnyolják és megostorozzák, azaz megkorbácsolják és keresztre, azaz oszlopra
feszítsék; de harmadnap feltámad” (Mát.
20,17-19).
Márk is többször bizonyságot
tesz az Úr Jézus kijelentéséről, újabb részlettel kiegészítve: „Íme, felmegyünk Jeruzsálembe, és az
Emberfia átadatik a főpapoknak és az írástudóknak, halálra ítélik, és átadják a
pogányoknak, És megcsúfolják, kigúnyolják
őt, és megostorozzák, vagyis megkorbácsolják őt, és megköpdösik őt, és megölik őt; de harmadnapon feltámad”
(Márk.
10,33-34).
És újra: „Útban valának pedig Jeruzsálembe menve fel;
és előttük megy vala Jézus, ők pedig álmélkodnak, és követvén őt, félnek vala.
És ő a tizenkettőt ismét maga mellé vévén, kezde nékik szólni azokról a
dolgokról, amik majd vele történnek. Mondván: Ímé, felmegyünk Jeruzsálembe, és
az embernek Fia átadatik a főpapoknak
és az írástudóknak, és halálra kárhoztatják őt” Lukács bizonyságtétele így
hangzik: „Ezt mondván: Szükség az ember
Fiának sokat szenvedni és el kell vettetnie a vénektől, a főpapoktól és írástudóktól, és megöletni, és harmadnapon
feltámadni” (Luk. 9,22).
És ismét:„És maga mellé vévén a tizenkettőt, monda nékik: Ímé felmegyünk
Jeruzsálembe, és beteljesedik minden az embernek Fián, amit a próféták megírtak. Mert a pogányok kezébe adatik, és
megcsúfoltatik, kigúnyoltatik, és
meggyaláztatik, és megköpdöstetik; És megostorozván, megölik őt; és harmadnapon
feltámad. Ők pedig ezekből semmit nem értének, semmit sem fogtak fel; és a
beszéd ő előlük el vala rejtve, és nem fogták fel, és nem értették meg a mondottakat” (Luk. 18,31-34).
És mielőtt visszajön
dicsőségbe az Úr: „… előbb sokat kell
néki szenvednie és megvettetnie e nemzetségtől,és e nemzedéktől” (Luk. 17,24-25).
Pál apostolon keresztül
jelenti ki a Szent Szellem a tanítványok értetlenségének okát: „Érzéki, azaz a pusztán emberi, testi.
Vagyis olyan ember, akinek életét emberi, természeti elgondolásai, szempontjai,
vagyis a saját emberi értelme, akarata, érzelmei irányítják, nem fogja fel, és
nem fogadja el az Isten Szellemének dolgait: mert bolondságok néki. Balgaságnak
tartja, oktalanság, ostobaság, azaz
képtelenség az számára. Nem is képes megérteni, mivelhogy szellemileg
kellene megvizsgálni” (1 Kor. 2,14).
Mert még nincs bennük a: „… Szent Szellem” (Júd. 1,19).
Egy előkép az Úr Jézus
végtelen kegyelméről, s az Őt a pogányok kezébe adókról: Sémei gyalázta
Dávidot, s amikor ismét király lett, azt tanácsolták neki, hogy ölesse meg
Sémeit: „Dávid azonban ezt mondta: Nem
rám és nem rátok tartozik ez, Serújá fiai! Még kísértésbe visztek ma engem! Miért
kellene ma bárkinek is meghalnia Izráelben? Hiszen tudom én, hogy ma lettem
ismét Izráel királya! Sémeinek pedig ezt mondta a király: Nem kell
meghalnod! Meg is esküdött neki a király” (2 Sám. 19,22-23).
Márk. 8,34 A sokaságot, a tömeget pedig
az ő tanítványaival együtt magához szólítván, monda nékik: Ha valaki én utánam
akar jőni, tagadja meg magát, és vegye fel az ő keresztjét, - Ez azt jelenti,
hogy ezután már nem önmagának él, nem a saját akaratának, vágyainak, érzelmeinek,
és gondolatainak a beteljesítésére összpontosít, hanem ezeket rendszeresen és
folyamatosan Isten és más emberek érdekeinek rendeli alá - és úgy kövessen
engem.
Márk. 8,35 Mert valaki meg akarja tartani, meg akarja menteni az ő életét, elveszti pusztulásba viszi azt; valaki
pedig elveszti az ő életét én érettem és az Evangéliumért, az megtalálja, megmenti azt.
Márk. 8,36 Mert mit használ, vagy mit ér
az embernek, ha az egész látható világot megnyeri, és megszerzi, életét
pedig megkárosítja, és elveszíti?
Márk. 8,37 Avagy mit adhat az ember váltságul, vagyis
váltságdíjul cserébe az ő életéért?
Márk. 8,38 Mert valaki szégyell engem és az én beszédeimet, az
én Igéimet e parázna, azaz házasságtörő és bűnös, azaz céltévesztett nemzetség között, és nemzedék előtt, ebben a
parázna, elfajult és bűnös korban. Az embernek Fia is szégyellni fogja azt,
mikor valahányszor eljő az ő Atyja dicsőségében, fényességében, ragyogásában, erejében a
szent angyalokkal*
*János apostol így ír a kijelentésről:
„Bizony, bizony mondom néktek: Ha a földbe esett gabonamag el nem hal, vagyis ha
a búzaszem nem esik a földbe, és nem hal meg, csak egymaga marad; ha pedig
meghal, sok sokszoros termést hoz. Aki szereti a maga életét, elveszti,
elpusztítja, romlásba viszi azt; és aki gyűlöli, vagyis kevésbé szereti, vagy
választja a maga életét e világon, örök életre tartja meg azt. Aki nékem
szolgál, engem kövessen; és ahol én vagyok, ott lesz az én szolgám is: és aki
nékem szolgál, megbecsüli azt az Atya” (Ján.
12,24-26).
Mert: „Valaki
igyekezik törekszik az ő életét
megőrizni, és megtartani, elpusztítja, romlásba viszi, elveszti azt, és valaki
elveszti azt, megeleveníti, azaz életre kelti azt” (Luk. 17,33).
Dávid így prófétál erről: „Hiszen senki sem válthatja meg magát, nem adhat magáért váltságdíjat
Istennek. Mert olyan drága az élet váltsága, hogy végképp le kell tennie róla,
még ha örökké élne is, és nem látná meg a
sírgödröt. Pedig meglátja! Meghalnak a bölcsek, a bolond és ostoba is
elpusztul, és másokra hagyják vagyonukat” (Zsolt. 49,8-11).
Pál apostolon keresztül fejti ki a Szent Szellem, hogy
mit jelent az Úr Jézus kijelentése a gyakorlatban: „Akik pedig Krisztuséi, a hústestet, azaz bűnös
természetüket szenvedélyeivel, kívánságaival és
vágyaival együtt megfeszítették, és azok a szenvedélyt,
indulatot vagy az önzést eltörlik, kiirtják, legyőzik indulataival és kívánságaival együtt” (Gal. 5,24).
Erre mutat példát Pál apostol, amikor azt mondja,
hogy: „… megsanyargatom, megzabolázom, alávetem testemet, vagyis
egész lényemet és
rabszolgává teszem; hogy míg másoknak prédikálok, hirdetem az Igét, és amikor
másokat versenybe hívok magam valami módon méltatlanná ne váljak, és magam ne
legyek alkalmatlanná a küzdelemre. Hogy magam valamiképpen olyannak ne
bizonyuljak, mint aki nem állja ki a próbát” (1Kor. 9,27).
És ezt meg is tudjuk tenni: „Hiszen tudjuk, hogy a mi ó emberünk Ővele
megfeszíttetett, hogy megerőtelenüljön, vagyis teljesen
működésképtelenné, erejét vesztetté legyen a bűnnek teste, a
céltévesztett én, hogy tehetetlenné váljon a bűn hatalmában álló test, azaz a
céltévesztett én. Hogy ezután ne legyünk rabszolgája a bűnnek, azaz a
céltévesztésnek. Mert aki így meghalt, felszabadult a bűn alól, vagyis
felmentést nyert a bűntől, a cél
ELVÉTÉSÉTŐL” (Róm
6,6-7).
Azért kell bemerítkezni a Szent Szellembe: „Hogy levetkezzétek ama
régi élet szerint való ó embert, mely meg van romolva a csalárdság kívánságai
miatt; hogy megújuljatok szellemetekben és elmétekben, és felöltözzétek amaz új
embert, mely Isten szerint teremtetett igazságban és valóságos szentségben” (Ef.
4,22-24).
„Mert akik
Krisztusba meritkeztetek be, Krisztust öltöztétek fel” (Gal. 3,27)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Köszönöm, hogy hozzászólásoddal megtisztelsz. Ám ha vitatkozni, vagy kötözködni van kedved, arra kérlek, azt ne itt gyakorold.