Márk. 16,1 Mikor pedig elmúlt a szombat, a nyugalom napja, Mária Magdaléna, és Mária a Jakab anyja, és
Salomé, illatos drága keneteket vásárlának,
hogy elmenvén, megkenjék őt, hogy bebalzsamozzák Jézus testét.
Márk. 16,2 És korán reggel, a hétnek első napján a sírbolthoz
menének napfelkeltekor.
Márk. 16,3 És így tanakodnak és mondják
vala maguk között: Kicsoda hengeríti el nékünk a követ a sírbolt szájáról a
sírbolt bejáratáról?
Márk. 16,4 És odatekintvén, láták, hogy a kő el van hengerítve;
mert felette nagy vala.
Márk. 16,5 És bemenvén a sírboltba, látának egy ifjút ülni jobb
felől, hosszú fehér ruhába öltözve; és megfélemlének, megrettennek,
megrémülnek.
Márk. 16,6 Az pedig monda nékik: Ne féljetek. A Názáreti Jézust
keresitek, aki megfeszíttetett; föltámadott, életre kelt, nincsen itt; ímé a
hely, ahová őt helyezték.
Márk. 16,7 De menjetek el, mondjátok meg az ő tanítványainak és
Péternek, hogy előttetek megyen Galileába; ott meglátjátok őt, amint
megmondotta néktek.
Márk. 16,8 És nagyhamar kijövén, elfutnak a sírbolttól, mert
félelem, rettegés, remegés és szorongás, vett rajtuk erőt és álmélkodás, és döbbenet
fogta vala el őket, mert megijedtek, és összezavarodtak, és magukon
kívül, eksztázisban voltak; és annyira féltek, hogy senkinek semmit sem szólnak vala.*
*Máté további részleteket is közöl: „A heti pihenőnap, a
világi elfoglaltságoktól való megnyugvás, a szombat, elmúltával, befejeztével pedig, hét első
napjának hajnalán kiméne Mária Magdaléna és a másik Mária, hogy megnézzék a
sírt. [Más fordítás: A szombat utáni nap
volt a hét első napja. Ennek a napnak a hajnalán a magdalai Mária és a másik
Mária elmentek, hogy megnézzék a sírüreget].
És ímé hirtelen nagy földindulás,
földrengés, és nagy szélvihar támadt; mert az Úrnak angyala leszállván a
mennyből, és oda menvén a sírhoz, elhengeríté a követ a sír szájáról, és reá
üle arra. A tekintete, és a megjelenése pedig olyan volt, mint a villámlás,
mint a fényes ragyogás, és a ruhája fehér, mint a hó. [Más fordítás: Aki ránézett, mintha villámlást látott
volna, öltözete fehér volt, mint a hó].
Az őrizők, az őrök pedig tőle való
féltükben megrettenének, halálra rémültek, megijedtek az angyaltól, annyira,
hogy reszketni kezdtek a félelemtől, és olyanokká lőnek, mint a holtak. Az
angyal pedig megszólalván, monda az asszonyoknak: Ti ne féljetek; mert tudom,
hogy a megfeszített Jézust keresitek. Nincsen itt, mert feltámadott a halálból,
amint megmondotta volt. Jertek, lássátok a helyet, ahol feküdt, ahol nyugodott
vala az Úr. És menjetek, siessetek gyorsan és mondjátok meg az ő
tanítványainak, hogy feltámadott a halálból, a halottak közül; és ímé előttetek
megy Galileába; ott meglátjátok őt, ott jelenik meg, mutatkozik meg néktek. Ímé
megmondottam néktek. És gyorsan eltávozván a sírtól, a sírbolttól, félelemmel
és nagy örömmel futnak vala, hogy megmondják, hogy hírül adják, hogy megvigyék a hírt az ő tanítványainak” (Mát. 28,1-8).
Lukács
újabb részleteket ír le: „A hétnek első napján, az ünnep / a nyugalom lezárásának
napján pedig kora reggel, mikor még alig
hajnalodott, a sírhoz, a sírbolthoz menének, vivén az elkészített
fűszerszámokat, az illatszereket, és némely más
asszonyok is velük. És a zárókövet a sírbolt elől elhengerítve találák. És
mikor bementek, nem találák az Úr Jézus holttestét. És lőn, hogy mikor ők e felett megdöbbenének, és tanácstalanul megzavarodva álltak, ímé két férfiú álla melléjük fénylő, villogó,
ragyogó öltözetben; (Más
fordítás: Nem tudták mire vélni a dolgot még
fel sem ocsúdtak meglepetésükből - és egyszerre csak két férfi termett mellettük
villámhoz hasonlóan ragyogó ruhában). És mikor ők megrémülvén, félve, és reszketve a földre hajták orcájukat, és azok mondának nékik: Mit keresitek
a holtak között az élőt? Nincs itt, hanem feltámadott:
emlékezzetek rá, mint beszélt néktek, még mikor Galileában volt, Mondván:
Szükségszerű az ember Fiának elárultatni,
és átadatni, kiszolgáltatni a bűnös, a céltévesztett emberek
kezébe és hatalmába, és megfeszíttetni, kínoszlopra fölfeszíttetni és
harmadnapon feltámadni. Megemlékeznek azért az ő szavairól, az Ő kijelentéséről, és visszatérvén a sírtól, a sírbolttól, elmondták,
hírül adták mindezeket a tizenegynek, és mind
a többieknek. Valának pedig Mária Magdaléna, Mária és Johanna, és a Jakab anyja Mária, és egyéb asszonyok ővelük, akik
ezeket mondák az apostoloknak. De az ő szavuk, az
beszédük, Igéjük csak üres beszédnek,
fecsegésnek, ostobaságnak, hihetetlen történetnek, és haszontalan mesének
látszék azok előtt, a tanítványok szemében, a véleményük szerint; és nem hívének, nem adtak hitelt nékik. Péter
azonban felkelvén elfut a sírhoz, a sírbolthoz, és behajolván látá, hogy csak a
lepedők, a gyolcsszalagok vannak ott; és elméne, magában csodálkozván, és megdöbbenve e dolgon” (Luk. 24,1-12).
Ezek az asszonyok voltak Jézussal akkor, mikor
városról városra járt, és szolgált. Ők voltak haláláig a keresztnél, és ők
mentek először a sírbolthoz is: „És
némely asszonyok, akiket tisztátalan, gonosz
szellemektől és betegségekből gyógyított meg, Mária, aki Magdalénának
neveztetik, kiből hét ördög, hét démon ment ki, És Johanna, Khúzának, a Heródes
egyik főemberének, és gondviselőjének felesége, és Zsuzsánna, és sok más
asszony, kik az ő vagyonukból szolgálának néki” (Luk. 8,2-3).
János
is bizonyságot tesz a történtekről: „A
hétnek első napján pedig jó reggel, amikor még sötétes vala, odaméne Mária
Magdaléna a sírhoz, és látá, hogy elvétetett a kő a sírról, a sírbolt elől. Fut azért és méne Simon
Péterhez és ama másik tanítványhoz, akit Jézus szeret vala, és monda nékik:
Elvitték az Urat a sírból, és nem tudjuk, hová tették őt. Kiméne azért Péter és
a másik tanítvány, és menének a sírhoz. Együtt futnak vala pedig mindketten: de
ama másik tanítvány hamar megelőzi Pétert, és előbb juta a sírhoz; És
lehajolván, látá, hogy ott vannak, ott fekszenek a lepedők; mindazáltal nem
megy vala be. Megjöve azután Simon Péter is nyomban utána, és beméne a sírba:
és látá, hogy a lepedők ott vannak, a leplek ott fekszenek. És a keszkenő, az a
kendő, amely az ő fején volt, nem együtt van a lepedőkkel, nem a lepleknél
fekszik, hanem külön összegöngyölítve egy másik helyen. Akkor aztán beméne a
másik tanítvány is, aki először jutott a sírhoz, és lát és hisz vala. Mert nem
tudják vala, még nem értették ugyanis az írást, hogy fel kell támadnia a
halálból, a halottak közül. Visszamennek azért a tanítványok az övéikhez. Mária
pedig a sírbolton kívül állt sírva. Amíg azonban siránkozik, behajol vala a
sírboltba; És láta két angyalt fehér ruhában ülni, egyiket fejtől, másikat
lábtól, ahol a Jézus teste feküdt vala. És mondának azok néki: Asszony mit
sírsz? Monda nékik: Mert elvitték az én Uramat, és nem tudom, hova tették őt”
(Ján. 20,1-13).
Dávid
így prófétál az örömhírt vivő asszonyokról:
„Az Úr ad vala szólniuk az örömhírt vivő asszonyok nagy csapatának. (Más fordítás: Az Úr adja ezt a kijelentést az örömhírt
vivő nők nagy seregének)” (Zsolt.
68,12).
Márk. 16,9 Mikor pedig korán reggel, a hétnek,* az abbahagyás első napján, miután föltámadott
vala, megjelenék,** megmutatkozik; láthatóvá válik először Mária Magdalénának, akiből hét ördögöt, hét gonosz
szellemet, démont űzött, hajított vala ki.
*Hét (szabbaton): az abbahagyás.
**Megjelenik (phainó): megjelenik, megmutatkozik; láthatóvá válik.
Márk. 16,10 Ez elmenvén, megjelenté azoknak, akik vele valának és
keseregnek, szomorkodnak, sírnak és gyászolnak
vala.
Márk. 16,11 Azok pedig mikor hallották, hogy él és ő látta vala,
nem hivék.
Márk. 16,12 Ezután pedig közülük kettőnek, két tanítványnak jelenék meg, lett láthatóvá, és mutatta meg magát más, idegen,
elváltozott alakban útközben, mikor a mezőre mennek vala.
Márk. 16,13 Ezek is elmenvén, megjelenték, megvitték a hírt a többieknek; ezeknek sem hívének.
Márk. 16,14 Azután mikor asztalnál ülnek, az asztalnál feküdtek vala megjelenik, megmutatkozott, láthatóvá vált magának a tizenegynek, és szemükre
vetette az ő hitetlenségüket és keményszívűségüket,
hogy azoknak, akik őt feltámadva látták vala, nem hívének.*
*Máté röviden így számol be az Úr Jézus
megjelenéséről. A sírtól jövő asszonyok: „Mikor
pedig mennek vala, hogy megmondják az ő tanítványainak, ímé, egyszerre csak
szembe jöve ővelük Jézus, mondván: Legyetek üdvözölve! Azok pedig hozzá
járulván, megragadák az ő lábait, és leborulának előtte, és imádták őt. Akkor
monda nékik Jézus: Ne féljetek; menjetek el, mondjátok meg és vigyétek hírül az
én atyámfiainak, a testvéreimnek, hogy menjenek Galileába, és ott majd
viszontlátnak engem, mert megjelenek, megmutatkozom nékik” (Mát. 28,9-10).
János
részletes leírást ad az Úr megjelenéseiről: „Mária pedig künn áll vala a sírbolt felé fordulva, és sírt, zokogott,
jajgatott. Amíg azonban siránkozék, behajol, és benéz vala a sírboltba; És láta
két angyalt fehér ruhában ülni, egyiket fejtől, másikat lábtól, ahol a Jézus
holtteste feküdt vala. És mondának azok néki: Asszony mit sírsz, és miért
zokogsz, és jajgatsz? Monda nékik: Mert elvitték az én Uramat, és nem tudom,
hova tették őt. És mikor ezeket mondotta, hátra fordula, és látá Jézust ott
állani, és nem tudja vala, mert nem ismerte fel hogy Jézus az. Monda néki
Jézus: Asszony, mit sírsz, mit zokogsz, és jajgatsz? Kit keressz? Az pedig azt
gondolván, hogy a kertész, a kert őre az, monda néki: Uram, ha te vitted el őt,
mondd meg nékem, hová tetted őt, és én elviszem őt. Monda néki Jézus: Mária! Az
megfordulván, monda néki: Rabbóni! Ami azt teszi: Mester! Monda néki Jézus: Ne
illess, ne fogj tovább,
engedj el, és ne tartóztass fel engem; mert nem mentem még fel az én Atyámhoz;
hanem menj az én atyámfiaihoz, az én testvéreimhez, és mondd nékik: Felmegyek
az én Atyámhoz és a ti Atyátokhoz, és az én Istenemhez, és a ti Istenetekhez. Elméne Mária Magdaléna, hirdetvén a
tanítványoknak, hogy látta az Urat, és hogy ezeket mondotta néki. Mikor azért
beesteledett vala azon a napon, a hétnek első napján, és mikor az ajtók zárva
valának, ahol egybegyűltek vala a tanítványok, a zsidóktól való félelem miatt,
eljöve, és megjelent Jézus és megálla a középen, és monda nékik: Békesség
néktek! És ezt mondván, megmutatá nékik a kezeit és az oldalát. Örvendezének
azért a tanítványok, hogy látják vala az Urat. Ismét monda azért nékik Jézus:
Békesség néktek! Amiként engem küldött vala az Atya, én is akképpen küldelek
titeket. És mikor ezt mondta, rájuk lehellet, rájuk fújt és monda nékik:
Vegyetek, és fogadjátok be a Szent Szellemet: Akiknek bűneit megbocsátjátok,
megbocsáttatnak azoknak; akikéit megtartjátok, megtartatnak. Tamás
pedig, egy a tizenkettő közül, akit Kettősnek, azaz Ikernek hívtak, nem vala
ővelük, amikor eljött, amikor megjelent vala Jézus. Mondának azért néki a többi
tanítványok: Láttuk az Urat. Ő pedig monda nékik: Ha nem látom, és nem érintem
meg ujjammal az ő kezein a szegek helyeit, és be nem bocsátom ujjaimat a szegek
helyébe, és az én kezemet be nem bocsátom az ő oldalába, semmiképpen el nem
hiszem. És nyolc nap múlva ismét benn valának az ő tanítványai, Tamás is ő
velük. Noha az ajtó zárva vala, beméne Jézus, és megálla a középen és monda:
Békesség néktek! Azután monda Tamásnak: Hozd ide a te ujjadat és nézd meg az én
kezeimet; és hozd ide a te kezedet, és bocsássad az én oldalamba: és ne légy
hitetlen, hanem hívő. És felele Tamás és monda néki: Én Uram és én Istenem!
Monda néki Jézus: Mivelhogy láttál engem, Tamás, hittél: boldogok, akik nem
látnak és hisznek” (Ján. 20,11-29).
Lukács
az emmausi tanítványokról, és a nekik is megjelenő Úrról így ír: „És ímé a tanítványok közül
ketten elindulnak, és mennek vala ugyanazon a napon egy
faluba, mely Jeruzsálemtől hatvan futamatnyira vala, melynek neve vala Emmaus. És beszélgetnek maguk közt
mindazokról, amik történtek. És lőn, hogy amint beszélgetnek és
egymástól kérdezősködnek, és tanakodnak, és együtt
vitatják a történteket, maga Jézus hozzájuk menvén, melléjük szegődött, és velük együtt megy vala az úton. De az ő szemeik
visszatartóztatnak, hogy őt meg ne ismerjék. [Más
fordítás: de szemüket akadályozta, és visszatartotta valami attól, hogy felismerjék]. Monda pedig nékik: Micsoda szavak
ezek, amelyeket egymással váltotok jártotokban? Miről beszélgettek egymással útközben?
És miért vagytok szomorú és komor ábrázattal? Miért vagytok
olyanok, mint akit szomorúság, és nyomasztó teher tölt be, ami az arcotokra is kiül? Felelvén pedig az egyik, kinek neve
Kleofás,
monda néki: Csak te vagy-é jövevény? Csak te vagy az egyetlen idegen Jeruzsálemben,
és nem tudod minémű dolgok lettek abban, mi történt ott e
napokon? És monda nékik: Micsoda dolgok?
Azok pedig mondának néki: Amelyek esének a Názáretbeli Jézuson, ki próféta
vala, cselekedetben és beszédben hatalmas Isten előtt és az egész nép előtt. És mi módon adák, és hogyan
szolgáltatták ki őt a főpapok, a papi
fejedelmek, és a mi főembereink, a mi elöljáróink
halálos
ítéletre, és megfeszítik őt, és kínkaróra
vonták. Pedig
mi azt reméltük, hogy ő az, aki meg fogja váltani az Izráelt. De mindezek
mellett ma van harmadnapja, hogy ezek lettek. Hanem valami közülünk való
asszonyok is megdöbbentettek, megzavartak minket, kik jó reggel,
kora hajnalban a sírboltnál valának; És mikor nem találták az ő holttestét, haza jöttek, mondván, hogy angyalok
megjelenését is látták, kik azt mondják, hogy ő
él. És azok közül némelyek, kik velünk valának, elmenének a sírbolthoz, és úgy találák, amint az asszonyok is mondták; őt pedig nem látták. És
ő monda nékik: Óh balgatagok, értelmetlenek, nem gondolkodó rest szívűek,
lassú, közömbös, tompa a bensőtök mindazoknak elhívésére, amiket a próféták szóltak! Avagy nem ezeket kellett-é
elviselni, eltűrni, és elszenvedni a Krisztusnak, és úgy menni be az ő
dicsőségébe, az Ő méltóságába, ragyogó fényességébe,
és így megdicsőülnie? És elkezdvén Mózestől és minden
prófétáktól fogva, magyarázza, és értelmezi vala
nékik minden írásokban, amik őfelőle megírattak. Elközelítenek pedig a faluhoz, amelybe mennek vala; és ő úgy tőn, mintha
tovább menne. De unszolták és kérték, és erősen marasztalták őt, mondván: Maradj velünk, mert immár beesteledik, és a nap
lehanyatlott! Beméne azért, hogy velük maradjon. És lőn, mikor asztalhoz
telepedett, asztalhoz dőlt velük, a kenyeret vévén megáldá,
és megszegvén, megtörvén, és nékik nyújtva, odaadta. És megnyilatkoznak az ő szemeik, és megismerik őt; de ő eltűnt előlük, láthatatlanná vált számukra. És mondának egymásnak: Avagy
nem gerjedezett,, nem hevült-e, nem lobbant-e izzó lángra a mi szívünk, a mi bensőnk mi bennünk, mikor nékünk szóla,
amikor beszélt hozzánk az úton, és mikor magyarázta
nékünk, és amikor feltárta, megnyitotta, kifejtette előttünk az
Írásokat. És felkelvén,
útra keltek azon órában, és visszatérnek Jeruzsálembe, és egybegyűlve találák a tizenegyet és azokat, akik velük
valának. Kik ezt mondják vala: Valóban
feltámadott az Úr, és láthatóan megjelent Simonnak! És
ezek is részletesen elmondták, mi történt az úton, és
miképpen ismerték meg ők a kenyér megszegéséről, megtöréséről. És
mikor ezeket beszélék, megálla maga Jézus ő közöttük, és monda nékik: Békesség
néktek! Megrémülvén pedig és félvén, mert megrettentek, és zavarukban és félelmükben azt gondolták, és azt hitték, hogy valami szellemet látnak. És
monda nékik: Miért háborodtatok meg, és miért támadnak szívetekben okoskodások.
[Más fordítás: Ő azonban
így szólt hozzájuk: „Miért rémültetek meg, és mit vagytok zavarban. És miért támad kétség, okoskodás, fontolgatás, aggodalmaskodás
a szívetekben]? Lássátok meg az én kezeimet és lábaimat, hogy én magam vagyok. Érintsetek, és tapogassatok meg engem, és
lássatok; mert a szellemnek nincs húsa és csontja, amint
látjátok, hogy nékem van! És
ezeket mondván, megmutatá nékik kezeit és lábait. Mikor pedig még nem hisznek az öröm miatt, és
csodálkoznak, és álmélkodnak, monda nékik: Van-é itt valami
enni valótok? Ők
pedig adnak néki egy darab sült halat, és valami lépes mézet, melyeket elvőn, és szemük láttára megette. És monda nékik: Ezek azok a
beszédek, ezek az igék, melyeket szóltam, és beszéltem néktek, mikor még veletek valék,
hogy szükség beteljesedni mindazoknak, amik megírattak a Mózes törvényében, a
prófétáknál, és a zsoltárokban én felőlem. Akkor megnyilatkoztatá az ő elméjüket, a szellemi felfogóképességüket, hogy értsék az írásokat. És monda nékik: Így van megírva, és így kellett átélni, megtapasztalni, elviselni, eltűrni, és szenvedni a Krisztusnak, és feltámadni a halálból, a
halottak közül harmadnapon” (Luk. 24,13-46).
Pál
apostol bizonyságtétele a feltámadott Úr megjelenéseiről: „És hogy megjelent Kéfásnak, azután a tizenkettőnek. Azután megjelent,
megmutatta magát több mint ötszáz atyafinak, testvérnek egyszerre, kik közül a
legtöbben mind máig élnek, némelyek azonban el is aludtak, elhunytak. Azután
megjelent Jakabnak, azután mind az összes apostoloknak. Legutolszor pedig
mindenek között, mint egy idétlennek, egy mint félresikerültnek, nékem is
megjelent” (1 Kor. 15,5-8).
Márk. 16,15 És monda nékik: Elmenvén e széles világra, a föld
minden részére, hirdessétek az evangéliumot, az örömhírt, a győztes hadvezér
érkezésének hírét minden teremtménynek, minden
embernek.
Márk. 16,16 Aki hiszen, aki hitre jut és
bemeritkezik, üdvözül, az mind
megszabadul, megmenekül, aki pedig nem hiszen, elkárhozik. [A görög kifejezés
mondanivalója: a kárt hozó – a sátán – hatalma alatt marad, az elvész].
Márk. 16,17 Azokat pedig, akik hisznek, akik hitre jutottak, ezek
a jelek fogják kísérni: az én nevemben ördögöket, gonosz szellemeket,
démonokat űznek, és hajítanak ki; új,* ismeretlen,
szokatlan, meglepő nyelveken
szólnak.
*Új (kainosz): újszerű, ismeretlen, szokatlan, meglepő. Nem csupán
újabb keletű, hanem lényegében is különbözik a korábbitól. Új az, ami a régebbi
helyét foglalja el, és addig még nem használták, nem volt érvényben.
Márk. 16,18 Kígyókat vesznek föl,* emelnek fel, távolítanak el, és ha valami halálost isznak, meg nem
árt nékik: betegekre vetik kezeiket, és meggyógyulnak.**
*Felvesz (airó): felemel, elveszít,
kétségekbe taszít, félretesz, eltávolít, elvisz.
**A
feltámadott Úr ígérete az Övéinek: „…Békesség néktek! Amiként engem küldött vala az Atya,
én is akképpen küldelek titeket. És mikor ezt mondta, rájuk lehelle, rájuk fújt
és monda nékik: Vegyetek, és fogadjátok be a Szent Szellemet” (Ján.
20,21-22). Mert ez a hatalom – erő – csak azután nyilvánul meg, ha: „…vesztek erőt, minekutána a Szent Szellem eljő, és leszáll
reátok: és lesztek nékem tanúim, bizonyságtevőim úgy Jeruzsálemben, mint az
egész Júdeában és Samariában és a földnek mind végső határáig” (Csel.
1,8).
Márk. 16,19 Az Úr azért, minekutána szólott vala nékik,
felemeltetett a mennybe, és elfoglalta helyét
az Isten jobbján.
Márk. 16,20 Azok pedig kimenvén, prédikálnak, hirdették az igét mindenütt, az Úr együtt munkálván* velük, és
megerősítvén,** és hitelesítve az igét jelek által,
amelyek követik, amelyek kísérik vala.
[Más fordítás: Az Úr pedig együtt munkálkodott velük, és
csodákkal erősítette meg, hogy az örömhír, amiről beszélnek, igaz]. Ámen!***
*Együtt
munkálván (szünergeó): támogatja, együttműködik.
**Megerősítvén
(bebaioó): megerősít, hitelesít.
***Lukács bizonyságtételében további részleteket
tár fel:
„Kivivé, kivezette pedig őket Bethániáig; és felemelvén az ő kezeit, megáldá őket. És
lőn, hogy míg áldá őket, tőlük elszakadván, és eltávolodva felemeltetett a mennybe. Ők pedig leborulva, és imádva őt, visszatérének nagy
örömmel ujjongva Jeruzsálembe. És mindenkor, és folyamatosan,
állandóan a templomban, a szent helyen
valának,
dicsérvén és áldván az Istent. Ámen” (Luk. 24,50-53).
Azért
voltak a templomban, mert az Úr: „És
egybegyűjtvén őket, egyszer, amikor együtt evett, - együtt sózott velük -
meghagyá nékik, hogy el ne menjenek Jeruzsálemből, hanem várják be
türelemmel az Atyának ígéretét, melyet úgymond, hallottatok tőlem: Hogy
János ugyan vízbe merített, ti azonban Szent Szellembe fogtok
bemeríttetni nem sok nap múlva. És vesztek erőt, minekutána a Szent Szellem eljő,
és leszáll reátok: és lesztek nékem tanúim, bizonyságtevőim úgy Jeruzsálemben,
mint az egész Júdeában és Samariában és a földnek mind végső határáig. És mikor
ezeket mondotta, az ő láttukra felemelteték, és felhő takarta el őt szemeik
elől. [Más fordítás: Felemelkedett, azután
felhő vette hátára, s elszakította szemüktől]. És amint szemeiket az égre függesztették, mikor ő elméne, ímé két
férfiú állott meg mellettük fehér ruhában. [Más
fordítás: De mialatt meredten néztek a mennybe távozó után, hogy hogyan
emelkedik az égbe, két személy állott meg mellettük fehér ruhában], Kik szóltak is: Galileabeli férfiak, mit
álltok itt, nézve az égre emelt tekintettel? Ez a Jézus, aki fölemelkedett
tőletek a mennybe, ugyanazon a módon jő majd el ismét, ahogyan szemetek láttára
elment. Ezután visszatértek Jeruzsálembe a hegyről, mely hivatik Olajfák
hegyének, mely Jeruzsálem mellett van, egy szombatnapi járóföldre” (Csel. 1,4-5.8-11).
Dávid
próféciája az Úr mennybemeneteléről:
„Monda az Úr az én uramnak: Ülj az én jobbomon, amíg ellenségeidet zsámolyul
vetem a te lábaid alá” (Zsolt.
110,1).
István
– mielőtt megkövezték – így látta az Urat: „Mivel
pedig teljes vala Szent Szellemmel, a mennybe függesztvén szemeit, látá
Istennek dicsőségét, és Jézust állani az Istennek jobbja felől, És monda: Ímé
látom az egeket megnyílni, és az embernek Fiát az Isten jobbja felől állani”
(Csel. 7,55-56).
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Köszönöm, hogy hozzászólásoddal megtisztelsz. Ám ha vitatkozni, vagy kötözködni van kedved, arra kérlek, azt ne itt gyakorold.