*Az Evangélium
bizonyságtétele: „Az Úr
[Jézus] azért, minekutána szólott vala
nékik, felviteték, felemeltetett a
mennybe, és üle az Istennek jobbjára
[és elfoglalta helyét az Isten
jobbján]” (Márk. 16,19).
„Felül minden fejedelemségen és
hatalmasságon és hatóerőn és uraságon és minden néven mely neveztetik, amelyet segítségül hívnak nemcsak e
világon, nemcsak ebben a világkorszakban, hanem a következendőben, az
eljövendő világkorszakban is, ami még KÖRÜL fog venni. És mindeneket vetett az
Ő lábai alá, és Őt tette mindeneknek fölötte az anyaszentegyháznak, az
eklézsiának, a kihívottak közösségének fejévé” (Eféz. 1,21-22).
Akit tett mindennek örökösévé, aki által a
világot is teremtette. Aki az Ő (Isten) dicsőségének
visszatükröződése, kisugárzása, és az
ő valóságának, az Ő lényének képmása, aki hatalma szavával fenntartja, és
hordozza a mindenséget, aki minket bűneinktől megtisztítván, üle a mennyei Felségnek jobbjára a magasságban, Annyival kiválóbb, és feljebbvalóbb
lévén az angyaloknál, amennyivel különb nevet örökölt azoknál” (Zsid. 1,2-4).
Hát:
„Lévén nagy főpapunk, aki áthatolt az
egeken, Jézus, az Istennek Fia, ragaszkodjunk megvallásunkhoz” (Zsid. 4,14).
Dávid
próféciája az Úr mennybemeneteléről:
„Dávidé; zsoltár. Monda az Úr az én uramnak: Ülj az én jobbomon (a jobb
kezem felől), amíg ellenségeidet
zsámolyul vetem a te lábaid alá” (Zsolt.
110,1).
István
– mielőtt megkövezték – így látta az Urat: „Mivel
pedig teljes vala Szent Szellemmel, a mennybe függesztvén szemeit, látá
Istennek dicsőségét, Jézust, állani az Istennek jobbja felől, És monda: Ímé
látom az egeket megnyílni, és az embernek Fiát az Isten jobbja felől állani”
(Csel. 7,55-56).
Zsid. 8,2 Mint a szent helynek és amaz igazi [(aléthinosz):
valódi] sátornak [(leitúrgosz): sz.sz jelentése: a népért
működő] szolgája, amelyet az Úr és nem ember épített [(pégnümi): állított fel].*
*Az első
sátorról így hangzik a kijelentés. Mózeshez szól az Úr: „Az első
hónapban, a hónap első napján, állítsd fel a gyülekezet (a kijelentés)
sátorának hajlékát” (2 Móz. 40,1).
János apostol hallja,
hogy: „egy hatalmas hang szól a trónus
felől, amely ezt mondja vala az
égből: Ímé az Isten sátora az emberekkel van, és velük lakozik, és azok az ő
népei lesznek, és maga az Isten lesz velük, az ő Istenük” (Jel. 21,3).
És ez akkor következett
be, amikor: „az Ige (logosz)
hústestté lett és lakozék, sátrat vert, letáborozott mi közöttünk és láttuk, szemléltük az ő
dicsőségét, mint az Atya egyszülöttjének dicsőségét…” (Ján.
1,14).
Azóta: „ti az élő Istennek temploma vagytok, amint
az Isten mondotta: Lakozom bennük, és közöttük járok; és leszek nékik Istenük,
és ők én népem lesznek” (2 Kor. 6,16).
„... Mert mi az élő Isten temploma vagyunk, ahogyan az
Isten mondta. Közöttük fogok lakni és járni, Istenük leszek, és ők az én népem
lesznek” (1 Kor. 6,19).
„Így
teljesültek be a próféciák: „És szerzek
velük békességnek frigyét, örökkévaló frigy lesz ez velük; és elültetem őket és
megsokasítom, és helyeztetem az én szenthelyemet közéjük örökké. És lesz az én
lakhelyem felettük, és leszek nékik Istenük és ők nékem népem. És megtudják a
pogányok, hogy én vagyok az Úr, ki megszentelem Izráelt, mikor szenthelyem
közöttük lesz mindörökké” (Ezék.
37,26-28).
„Hogy az én végzéseimben járjanak (rendelkezéseim szerint éljenek) és rendeléseimet (törvényeimet) megőrizzék és cselekedjék (megtartsák és
teljesítsék) azokat, és legyenek nékem
népem és én leszek nékik Istenük” (Ezék.
11,20).
Már Mózesen keresztül
kijelentette az Úr: „És az Izráel fiai
között lakozom, és nékik Istenük leszek” (2
Móz. 29,45)
„És az én hajlékomat közétek helyezem, és nem utállak
meg benneteket. És közöttetek járok, és
a ti Istenetek leszek, ti pedig az én népem lesztek” (3 Móz. 26,11-12).
Zakariáson keresztül
megismétli az Úr az ígéretet: „Ezt mondja
a Seregeknek Ura: Ímé, én megszabadítom az én népemet a napkeltének, a napkelet
földéről, és a napnyugtának, a napnyugat földéről. És elhozom őket, és
Jeruzsálemben lakoznak, és népemmé lesznek, én pedig Istenükké leszek hűséggel
és valósággal. Ezt mondja a
Seregeknek Ura: Erősödjenek meg kezeitek, akik hallottátok e napokban e
beszédeket, ezeket az igéket a próféták szájából, akik szóltak, mikor megvetteték, vagyis lerakatott
a
Seregek Ura házának alapja, hogy megépíttessék a templom” (Zak.
8,7-9)
Pál apostolon keresztül
jelenti ki a Szent Szellem a Seregek Ura házának alapját: „Mert más alapot, más fundamentumot senki sem vethet a meglevőn kívül,
a lerakott alapon kívül, amely
egyszer vettetett, mint ami már megvan, amely
a Jézus Krisztus” (1Kor.
3,11).
Zsid. 8,3 Mert minden főpap ajándékok meg áldozatok vitelére [(proszpheró):
bemutatására] rendeltetik,
amiért szükséges, hogy legyen valamije ennek is, amit áldozatul vigyen, és [(proszpheró):
mutasson be].*
*„Mert
minden
főpap emberek közül választatván, emberekért rendeltetik az Isten előtt való
dolgokban, [Isten szolgálatára] hogy ajándékokat és áldozatokat vigyen [(proszpheró):
mutasson be] a bűnökért” (Zsid. 5,1).
A mi Főpapunk: „Krisztus Önmagát adta miérettünk ajándékul
és áldozatul az Istennek, kedves jó illatul [Más fordítás:
S odaadta magát értünk, hogy
felajánlás, véres áldozat, jó illat legyen az Istennek]”
(Eféz. 5,2).
„Mert az Isten őt eleve elrendelte, és oda adta
engesztelő véres áldozatul…” (Róm.
3,25).
És Ő: „önmagát adta értünk…” (Róm. 4,25).
És ismét: „Aki adta, és feláldozta önmagát a mi bűneinkért, céltévesztésünkért… Az Istennek és
a mi Atyánknak akarata, rendelése, és elhatározása szerint” (Gal. 1,4).
Zsid. 8,4 Ha tehát a földön volna, még csak pap sem volna,
lévén olyan papok, akik a törvény szerint áldoznak ajándékokkal [(proszpheró
dóron): ajánlanak fel áldozati ajándékokat],
Zsid. 8,5 Akik a mennyei dolgok ábrázolatának [(hüpodeigma):
képmásának, előképének],
és árnyékának szolgálnak, amint Isten mondotta [(khrématidzó):
kinyilatkoztatta, kijelentette] Mózesnek [jelentése: a kihúzott, a vízből kihúzott, kimentett; kihúzó; gyermek], mikor be
akarta végezni [(melló epiteleó): befejezni készült] a sátort. Meglásd, és [(horaó):
vigyázz] úgymond, hogy mindeneket azon minta szerint készíts, amely a
hegyen mutattatott néked.*
*Az Úr így
rendelkezett: „És készítsenek nékem szent hajlékot, hogy ő közöttük lakozzam.
Mindenestől úgy csináljátok, amint én megmutatom néked a hajléknak formáját, és
annak minden edényeinek formáját. Vigyázz, hogy arra a formára csináld, amely a
hegyen mutattatott néked” (2 Móz.
25,8-9.40).
És mert rendkívül fontos a
kijelentés, újra –és újra megismétli az Úr: „A hajlékot pedig azon a módon (és pontosan úgy) állítsd fel, amint néked a hegyen
mutattatott” (2 Móz. 26,30).
Izráel fiai pedig: „Így végezteték el a gyülekezet sátora
hajlékának (a kijelentés sátrának) egész
munkája; és az Izráel fiai egészen úgy csinálák, amint az Úr parancsolta vala
Mózesnek, úgy csinálták. Amint parancsolta vala az Úr Mózesnek, egészen úgy
csinálának az Izráel fiai minden munkát. És megtekinte Mózes minden munkát, és
ímé elkészíték azt, úgy készíték el, amint az Úr parancsolta vala, és megáldá
őket Mózes” (2 Móz. 39,32.42-43).
István vértanú
bizonyságtétele az első sátorról: „A
bizonyságnak [a Bizonyságtétel vagy a szövetségnek, Isten jelenlétének] sátora a mi atyáinknál volt a pusztában,
amint parancsolta [(diatasszó): elrendelte] az, aki mondotta Mózesnek, hogy azt arra a
mintára [(tüposz): alakra, és formára] csinálja, melyet látott vala. Melyet a mi atyáink átvévén, be is hoztak
Józsuéval [(iészúsz): Jehósua = Jézus: az Úr a szabadulás, a
menekülés, az üdvösség], mikor
birodalmukba vették a pogányokat, [meghódították a pogányok / nemzetek földjét]; kiket kiűzött az Isten a mi atyáink színe
elől, mind a Dávidnak napjaiig [és birtokukban volt e sátor egészen Dávid
napjaiig]” (Csel. 7,44-45).
De ezek: „csak
árnyékai [(szkia): a jövendőnek az árnyéka, árnyképe, mint a valóságra
homályosan utaló jel] a
következendő [vagyis a jövendő]
dolgoknak, de a valóság [(szóma):
teljes lényetek, személyiségetek, az énetek] a Krisztusban van” (Kol. 2,17).
„Minthogy a törvényben az eljövendő javaknak csak árnyéka, nem maga a
dolgok képe van meg, vagyis nem a mennyei dolgok valóságos alakját tartalmazza,
ennél fogva azokkal az áldozatokkal, amelyeket esztendőnként szüntelenül
visznek, és rendszeresen bemutatnak, sohasem képes tökéletességre juttatni az
odajárulókat” (Zsid. 10,1).
Zsid. 8,6 Most azonban [a
mi főpapunk] annyival kiválóbb szolgálatot nyert, amennyivel jobb
szövetségnek közbenjárója, amely jobb ígéretek alapján köttetett.
Zsid. 8,7 Mert ha az az első kifogástalan volt [(amemptosz):
hibátlan, tökéletes lett] volna,
nem kerestetett volna hely a másodiknak.
Zsid. 8,8 Mert dorgálván [(memphomai): megfeddve hibáztatja]
őket, [amikor] így szól: Ímé napok
jőnek, ezt mondja az Úr, és az Izráel [jelentése: Isten harcol, Isten harcosa, hőse; aki Istennel harcol; akiért Isten
harcol; Isten fejedelme, egyenesen
Istennel; vagy Isten erejével győző, ő Isten hercege lesz; Isten
győzedelmeskedik] házával és Júdának [jelentése: hálaadás, áldott, magasztalt, dicséret,
magasztalás; bizonyságtevő; dicsőítve lesz] házával új szövetséget kötök.
Zsid. 8,9 Nem azon szövetség szerint, és [nem azon szövetség (kata):
mellett, és értelmében] amelyet kötöttem az ő atyáikkal ama napon, mikor [(epilambanomai):
felkaroltam], és kézen fogtam őket, hogy kivezessem Égyiptomból, [jelentése:
lezárás, bezárás, körülkerítés,
beszűkülés, szorongatás, fogság, a Ptah
szellemének háza] mert ők nem maradtak meg abban az én szövetségemben,
azért én sem gondoltam velük, és nem [(ameleó): gondoskodtam róluk] mondja
az Úr.*
*Pedig az Úr szólt:
„Mostan
azért ha figyelmesen hallgattok szavamra és megtartjátok az én szövetségemet,
úgy ti lesztek nékem valamennyi nép közt az enyéim; (az én tulajdonom)
bár enyém az egész föld. És lesztek ti nékem papok birodalma és szent nép. Ezek
azok az igék, melyeket el kell mondanod Izráel fiainak” (2Móz. 19,5-6).
De már akkor, amikor Mózes az
Úr jelenlétében tartózkodott: „Szóla pedig az Úr Mózesnek: Eredj menj alá;
mert megromlott a te néped, amelyet kihoztál Égyiptom földéből. Hamar letértek
az útról, amelyet parancsoltam nékik, borjúképet öntöttek maguknak, azt
tisztelik (az előtt borulnak le) és
annak áldoznak, és azt mondják: Ezek a te isteneid Izráel, akik téged kihoztak
Egyiptom földéből” (2 Móz. 32,7-8).
Amikor prófétákat küldött az
Úr, akkor így válaszoltak az üzenetre: „Ezt
mondja a Seregek Ura, az Izráel Istene, mondván: Ti és a ti feleségeitek
szóltatok a ti szájatokkal, és végbevittétek a ti kezeitekkel, mondván:
Bizonyára teljesítjük a mi fogadásainkat, amelyeket fogadtunk az ég
királynőjének, hogy (tömjénezzünk), és
füstölve áldozzunk, és néki italáldozatot vigyünk. Megerősítvén
megerősítettétek a ti fogadásaitokat, és megcselekedvén megcselekedtétek a ti
fogadásaitokat. Azért halljátok meg az Úr szavát (az ÚR Jahve, az
Örökkévaló igéjét) mind, ti Júdabeliek,
akik Égyiptom földében lakoztok: Ímé, én az én nagy nevemre megesküdtem, azt
mondja az Úr, hogy egyetlen Júdabeli férfiú szája sem fogja az én nevemet
kiejteni, mondván: Él az Úr Isten, (és hogy: Az én Uramra, az élő Úrra
mondom) egész Égyiptom földén!” (Jer. 44,25-26)
Zsid. 8,10 Mert ez az a szövetség, melyet kötök az Izráel
házával, ama napok multán, mond az Úr: Adom az én törvényemet az ő elméjükbe,
és az ő szívükbe [az ő bensőjükbe]
írom [(epigraphó): vésem be] azokat, és leszek nekik Istenük és ők
lesznek nekem népem.*
*És megismétli az
Úr, kijelentve az Új szövetség eredményét is: „Ez az a szövetség, melyet kötök
velük ama napok után, mondja az Úr: Adom az én törvényemet az ő szíveikbe,
(az ő bensőjükbe) és az ő elméjükbe írom
(vésem) be azokat, Azután így szól: És az
ő bűneikről (és gonoszságaikról) és
álnokságaikról többé meg nem emlékezem”
(Zsid. 10,16-17).
Jeremiáson keresztül már
hangzott az ígéret: „Ímé, eljőnek a
napok, azt mondja az Úr; és új szövetséget kötök az Izráel házával és a Júda
házával. Nem ama szövetség szerint, amelyet az ő atyáikkal (őseikkel) kötöttem az napon, amelyen kézen fogtam
őket, hogy kihozzam őket Égyiptom földéből, de akik megrontották (párar:
megszegték, megtörték) az én
szövetségemet, de én Uruk maradtam, azt mondja az Úr. Hanem ez lesz a
szövetség, a melyet e napok után (ha eljön az ideje) az Izráel házával kötök, azt mondja az Úr: Törvényemet az ő belsejükbe
helyezem, és az ő szívükbe (bensőjükbe)
írom be, és Istenükké leszek, ők pedig népemmé lesznek” (Jer. 31,31-34).
És Ezékiel is erről prófétál:
„Én megemlékezem frigyemről, (szövetségemről)
amelyet veled ifjúságod napjaiban
kötöttem, és örök frigyet vetek (örök szövetségre lépek) veled. És te megemlékezel útjaidról és
megszégyelled magadat, mikor hozzád veszed nőtestvéreidet, akik nagyobbak
nálad, (gəḏóláh gáḏôl: számosabbak,
hatalmasabbak, erősebbek), együtt
azokkal, akik kisebbek, (qáṭón qáṭán: fiatalabbak) s adom őket
néked leányaidul, de nem a te frigyedből, (bəríṯ): nem a veled kötött szövetségből). És én szövetségre lépek veled, és megismered, hogy én vagyok az Úr (Jahve,
az Örökkévaló). Hogy megemlékezzél és
pirulj, és (szégyenkezz, és gyalázatod miatt) meg ne nyissad többé szádat, mikor megkegyelmezek néked mindenekben,
valamit cselekedtél, (megbocsátom mindazt, amit elkövettél) azt mondja az Úr Isten, az én Uram, az Úr (Jahve,
az Örökkévaló)” (Ezék. 16,60-63).
„És őket szemmel tartom az ő javukra, és visszahozom e földre, (ebbe
az országba) és megépítem, és el nem
rontom, (le nem rombolom) és
beplántálom, és ki nem szaggatom (ki nem gyomlálom őket). És olyan szívet adok nékik, hogy
megismerjenek engemet, hogy én vagyok az Úr (Jahve, az Örökkévaló), és ők én népemmé lesznek, én pedig Istenükké
leszek, mert teljes szívükből megtérnek hozzám” (Jer. 24,6-7).
„És adok nékik egy szívet, és új szellemet adok
belétek, és eltávolítom a kőszívet az ő testükből, és adok nékik hússzívet; Hogy az én
végzéseimben járjanak és rendeléseimet megőrizzék és cselekedjék azokat, és
legyenek nékem népem és én leszek nékik Istenük” (Ezék. 11,19-20).
Zsid. 8,11 És nem tanítja kiki az ő felebarátját és kiki az ő
atyafiát, mondván: Ismerd meg az Urat; mert mindnyájan megismernek engem a
kicsinytől nagyig.*
*És az Úr
gyermekeihez így szól az Úr: „És néktek kenetetek van a Szenttől, és mindent tudtok. [Más fordítás: És ti
a (khriszma: kenet birtokosai vagytok a
Szenttől, és ez által szellemi hatalom birtokosaivá váltatok, és ezt tudjátok, és (eidó
oida): tisztába is vagytok
vele mindnyájan]. És az a kenet, amelyet ti kaptatok tőle, bennetek marad, és így nincs
szükségetek arra, hogy valaki tanítson titeket; hanem amint az a kenet megtanít
titeket mindenre, úgy igaz is az [(aléthész): az a valóság] és nem hazugság [(pszeudosz): hamisság, valótlanság, kitalálás, csalás, becsapás], és amiként megtanított
titeket, úgy maradjatok Őbenne” (1 Ján.
2,20.27).
És így folytatódik a kijelentés: „Meg van írva a
prófétáknál: És mindnyájan Istentől tanítottak lesznek. Valaki azért [(ún):
valóban] az Atyától hallott, és tanult [(manthanó): és
megértette, amit tanult], én hozzám jő” (Ján. 6,45).
És ezután már: „… nem tanítja többé senki az ő
felebarátját, (sem egyik ember a másikat) és senki az ő atyjafiát,
(sem ember az embertársát) mondván: Ismerjétek meg az Urat, mert ők
mindnyájan megismernek engem, kicsinytől fogva nagyig, azt mondja az Úr, mert
megbocsátom az ő bűneiket, és vétkeikről többé meg nem emlékezem” (Jer. 31,34).
Ezután: „És minden fiaid az Úr tanítványai
lesznek, és nagy lesz fiaid békessége”
(Ésa. 54,13).
És Ő, aki tanít, nem más, mint: „Ama Vigasztaló [(paraklétosz): Pártfogó,
Bátorító, Segítő, Védő, Közbenjáró, Védőügyvéd, szószóló] akit az én
nevemben küld az Atya, Ő
mindenre megtanít majd titeket, és eszetekbe juttatja mindazokat, [és
emlékeztetni fog mindarra] amiket mondottam néktek” (Ján. 14,26).
Akit így ígért meg az Úr Jézus: „És ímé én
[(aposztelló): kibocsátom], és elküldöm ti reátok az én
Atyámnak ígéretét; ti pedig maradjatok Jeruzsálem városában [ti pedig (kathidzó):
tartózkodjatok, és várakozzatok a városban], mígnem felruháztattok
mennyei erővel [(endüó): amíg a mennyből jövő hatalmat nem
öltöttétek magatokra]” (Luk. 24,49).
Mert akkor: „… vesztek [kaptok] erőt
[hatalmat], minekutána a Szent Szellem
eljő [leszáll] reátok: és lesztek nékem tanúim
[bizonyságtevőim] úgy Jeruzsálemben, mint az egész Júdeában és Samariában és
a földnek mind végső határáig” (Csel.
1,8).
Mert Ő a: „…
bölcseségnek (ḥáḵəmáh: szakértelemnek, és ügyességnek),
értelemnek (bínáh: ítélőképességnek,
megkülönböztető képességnek, felismerésnek, megértésnek) Szelleme,
tanácsnak (ʿécáh:
előrejelzésnek) és hatalomnak
Szelleme. Erőnek (gəḇúráh: vitézségnek, bátorságnak) Szelleme,
az Úr ismeretének és tiszteletének Szelleme” (Ésa. 11,2)
És: „… mikor eljő Ő,
az igazságnak Szelleme, elvezérel majd titeket minden igazságra
(a teljes igazság útján vezet titeket). Mert nem önmagától szól, hanem
azokat szólja, amiket hall, és a bekövetkezendőket megjelenti néktek (és az
eljövendő dolgokat is kijelenti nektek). Ő engem dicsőít majd,
mert az enyémből vesz (merít), és megjelenti néktek (és azt jelenti
ki nektek)” (Ján. 16,13-14).
„Mikor pedig eljő majd a Vigasztaló (a Pártfogó, Bátorító, Szószóló), akit én
küldök néktek az Atyától, az igazságnak Szelleme, aki az Atyától származik, Ő
tesz majd én rólam bizonyságot. De ti is bizonyságot tesztek; mert
kezdettől fogva én velem vagytok” (Ján. 15,26-27).
„De én az igazat (alétheia: valóságot) mondom
néktek: Jobb néktek, hogy én elmenjek: mert ha el nem megyek, nem jő el
hozzátok a Vigasztaló (a Pártfogó): ha pedig elmegyek, elküldöm Őt
tihozzátok. És Ő, mikor eljő, megfeddi a
világot bűn, igazság (megigazulás) és ítélet tekintetében (leleplezi
a világ előtt, hogy mi a bűn, mi az igazság (a megigazulás) és mi az ítélet).
Bűn tekintetében (a bűn az), hogy nem hisznek énbennem. És igazság
tekintetében, hogy én az én Atyámhoz megyek, és többé nem láttok engem; Ítélet
tekintetében pedig, hogy e világnak fejedelme megítéltetett. (Mert) mikor
eljő Ő, az igazságnak Szelleme, elvezérel majd titeket
minden (a teljes) igazságra (a teljes igazság útján
vezet titeket). »hodégeó: utat mutat, vezet, irányít, kísér«”
(Ján. 16,7-11).
Az Úr Anániást azért küldte Saulhoz – aki Pál lett
– hogy vegye a Szent Szellemet: „Elméne azért Anániás és beméne a házba, és
kezeit reá vetvén, monda. Saul atyámfia, az Úr küldött engem, Jézus, aki
megjelent néked az úton, melyen jöttél, hogy szemeid megnyíljanak és
beteljesedjél Szent Szellemmel, a Szent Szellem teljességével.” Csak ezután
értette meg az Írásokat, és hirdette a Krisztust: „És azonnal mintegy
pikkelyek estek le szemeiről, és mindjárt visszanyeré látását; és felkelvén,
bemerítkezett; És azonnal prédikálá a zsinagógákban a Krisztust, hogy ő az
Isten Fia” (Csel. 9,17.18.20)
Így teljesedett be – és ma is így teljesedik be
minden hívő életében – az Úr Jézus szava: „...ami adatik néktek abban az
órában, azt szóljátok; mert nem ti vagytok, akik szóltok, hanem a Szent
Szellem... Mert a Szent Szellem azon órában megtanít titeket, mit kell
mondanotok” (Márk. 13,11; Luk. 12,12).
És az Úr Jézus - aki maga az Isten, - Ő az: „Aki
pedig minket veletek együtt Krisztusban megerősít, megszilárdít, és felken a
Szent Szellem erejével és hatalmával, a küldetés külső jegyével és pecsétjével,
az Isten az” (2 Kor. 1,21).
Így válunk eggyé a Krisztusban: „Mert hiszen egy
Szellem által [Szellemben] mi mindnyájan egy testté [szóma
= személlyé] meríttettünk be, akár zsidók, akár görögök, [pogányok;
hellének] akár szolgák, [rabszolgák] akár szabadok; és mindnyájan egy
Szellemmel itattattunk meg. [valamennyiünket egy Szellem itatott át]” (1Kor. 12,13).
Zsid. 8,12 Mert megkegyelmezek álnokságaiknak, [(hileósz
adikia): irgalmas és kegyelmes leszek igazságtalanságukkal,
Istennélküliségükkel szemben] és az ő bűneikről [(hamartia):
céltévesztésükről] és gonoszságaikról [(anomia): törvénynélküli állapotukról]
meg nem emlékezem.
Zsid. 8,13 Mikor újról [(kainosz): új; szokatlan, meglepőről]
beszél, óvá tette [(palaioó): elavultnak nyilvánította] az elsőt, a [(prótosz):
korábbit]; ami pedig megavul és megvénhedik, [(géraszkó): megöregszik,
elavul] közel van az enyészethez [az
(eggüsz aphaniszmosz): nemsokára,
hamar eltűnik, elmúlik, megsemmisül].
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Köszönöm, hogy hozzászólásoddal megtisztelsz. Ám ha vitatkozni, vagy kötözködni van kedved, arra kérlek, azt ne itt gyakorold.