Róm. 13,1 Mindenki engedelmeskedjék, rendelje és vesse alá
magát a felettes hatalmaknak, a hatalom képviselői és gyakorlóinak; mert nincs
hatalom mástól, hanem csak Istentől: és amely hatalmasságok vannak, az Istentől
rendeltettek, és a létező hatalmak Isten által állnak fenn a maguk viszonylagos
állásában*
*A felettes világi
hatalmaknak való engedelmességre újra és újra figyelmeztet a Szent Szellem: „Emlékeztessed őket, hogy a fejedelemségeknek és hatalmasságoknak,
és a hatalmon lévő elöljáróknak engedelmeskedjenek, és legyenek
készek minden jó cselekedetre” (Tit. 3,1).
És nemcsak
engedelmeskedni kell, hanem: „Intelek azért mindenekelőtt, hogy tartassanak
könyörgések, imádságok, esedezések, hálaadások minden emberekért. Királyokért
és minden méltóságban levőkért, hogy csendes és nyugodalmas életet éljünk,
teljes istenfélelemmel és tisztességgel. Ez jó és kedves a mi üdvözítő Istenünk
színe előtt, aki azt akarja, hogy minden ember üdvözüljön, és eljusson az
igazság megismerésére” (1Tim. 2,1-4).
Mert azt akarja
az Úr, hogy zavartalanul hirdethessük az Úr Jézusban való megmenekülést minden
embernek: „Hiszen nem kívánom én a bűnös ember halálát - így szól az én
Uram, az ÚR -, hanem azt, hogy megtérjen útjáról, és éljen” (Ez. 18,23).
Ezért: „Tisztességesen
éljetek a pogányok között, hogy ha valamivel rágalmaznak titeket, mint
gonosztevőket, a ti jó cselekedeteiteket látva, dicsőítsék Istent a
meglátogatás napján. Engedelmeskedjetek azért minden emberi rendelésnek az
Úrért: akár királynak, mint feljebbvalónak; akár a helytartóknak, mint akiket ő
küld a gonosztevők megbüntetésére és a jót cselekvők megdicsérésére. Mert Isten
akarata az, hogy jót cselekedve némítsátok el az értelmetlen emberek
tudatlanságát, mint szabadok: nem úgy, mint akik a szabadságot a gonoszság
takarójául használják, hanem mint Isten szolgái” (1 Pét. 2,12-16).
A lázadás és
forradalom nem Istentől van, ezért aki az Úré, az tartózkodjon tőle: „Féljed,
fiam, az Urat és a királyt, és felforgatók közé ne keveredj! Mert hirtelenséggel
feltámad az ő nyomorúságuk, és e két rendbeliek büntetését ki tudja?” (Péld.
24,21-22).
Hiszen minden
hatalom és erő Istené, Ő dönt a világi hatalmasságokról is: „Szóla Dániel,
és monda: Áldott legyen az Istennek neve örökkön örökké: mert övé a bölcsesség
és az erő. Ő szabja meg a különböző időket és alkalmakat. Királyokat taszít el,
és királyokat támaszt. Ő ad bölcsességet a bölcseknek és tudományt a nagy
tudósoknak” (Dán. 2,20-21).
A testté lett Ige
– az Úr Jézus – is kijelenti, hogy minden hatalom Istentől van: „Pilátus
ekkor így szólt hozzá: „Nekem nem felelsz? Nem tudod, hogy hatalmam van arra,
hogy szabadon bocsássalak, de hatalmam van arra is, hogy megfeszíttesselek?”
Jézus így válaszolt: „Semmi hatalmad nem volna rajtam, ha felülről nem adatott
volna neked: ezért annak, aki engem átadott neked, nagyobb a bűne” (Ján.
19,10-11).
Róm. 13,2 Azért, aki szembeszáll, és
ellene támad a hatalomnak, az az
Isten rendelésének szegül ellene, s Isten rendelésének támad; akik pedig ellene
támadnak, és akik ellenállnak, és szembeszegülnek, önmaguknak ítéletet
szereznek, ítéletet vonnak magukra.
Róm. 13,3 Mert a fejedelmek, és az elöljárók, akik
uralkodnak, nem a jó, hanem a rossz, a
gonosz, káros, ártalmas cselekedetnek elrettentésére vannak. Akarod-e pedig,
hogy ne félj, és ne rettegj a hatalomtól? Cselekedjed a jót, és elismerésed, és
dicséreted lesz attól*
*Mert: „Aki megtartja a parancsolatot, nem ismer
nyomorúságot, és a bölcsnek elméje megért mind időt, mind ítéletet” (Préd. 8,5).
Róm. 13,4 Mert Isten szolgája, és eszköze ő a te
javadra. Ha pedig a gonoszt, a rosszat, károst, ártalmast cselekszed, félj és
rettegj. Mert nem ok és cél nélkül,
nem hiába, és nem véletlenül, alaptalanul, feleslegesen, nem a látszat kedvéért viseli a fegyvert. Mert Isten
szolgája, eszköze, hogy a gonosztevőt megbüntesse, és igazságot szolgáltasson,
hogy megtorlója legyen annak, aki gonoszt, rosszat, károst, ártalmast
cselekszik.
Róm. 13,5 Annakokáért szükség engedelmeskedni, nem
csak a haragért, hanem a lelkiismeretért is. [Más fordítás: Alá kell tehát magadat vetned neki nemcsak a büntetés
miatt, hanem a lelkiismeretért is]*
*Pál apostol ezzel
az utasítással küldi el Tituszt a hívőkhöz:
„Emlékeztesd őket arra, hogy rendeljék
alá magukat a hatóságoknak és a felsőbbségeknek: engedelmeskedjenek, és
legyenek készek minden jó cselekedetre”
(Tit. 3,1).
Róm. 13,6 Mert azért fizettek adót is, ami tulajdonképpen
azt fejezi ki, hogy visszafizetsz, visszaszolgáltatsz valamit abból, amit az
életed fenntartásához közvetve, vagy közvetlenül kapsz; mivelhogy Istennek
szolgái ők, akik behajtják, és akik Isteni szolgálatban foglalatoskodnak
állandóan és szorgalmasan.
Róm. 13,7 Adjátok meg azért mindenkinek, amivel
tartoztok: ami megilleti,
akinek az adóval, a kirótt, kiszabott adót,
akinek a vámmal, a vámot, akinek a félelemmel, a félelmet; akinek
hódolattal, annak a hódolatot, akinek a tisztességgel és megbecsüléssel, annak
a tisztességet, és a megbecsülést*
*A vallási vezetők
küldöttei megkérdezték az Úr Jézust: „Mondd meg tehát nekünk, mi a véleményed: szabad-e adót
fizetni a császárnak, vagy nem?” …Mutassatok nekem egy adópénzt!” Azok
odavittek neki egy dénárt. Jézus megkérdezte tőlük: „Kié ez a kép és ez a
felirat?” „A császáré” - felelték. Jézus erre kijelentette: „Adjátok meg tehát
a császárnak, ami a császáré, és Istennek, ami az Istené” (Mt. 22,17-21).
Róm. 13,8 Senkinek semmivel ne tartozzatok, hanem csak azzal, hogy egymást - az ugyanabból a fajtából valót,
vagyis a Krisztusit - szeressétek.
És aki szereti a felebarátját, az embertársát, - a különböző, „másféle” más
fajtából való Ádámi idegent - a törvényt, Isten útmutatását, tanítását, amelyet
az Igében jelentett ki betöltötte, megvalósította,
tartalmat adott neki*
*Az Úr Jézus
kijelentése a legfontosabb, - sőt az egyetlen - parancsolatról: „… Úgy: Szeresd felebarátodat, a közelálló személyt, és az embertársadat, a
szomszédodat, a másik, a különböző; a „másféle” más fajtából való, az ádámi
idegent, mint saját magadat. E két parancsolattól függ az egész
törvény és a próféták [Más fordítás: E két parancsolaton függ, és ezen
alapszik az egész törvény és a próféták]”
(Mát. 22,39-40).
Az Úr Jézus a
tanítványaitól búcsúzva kijelentette, hogy miről ismerhetők fel az Övéi: „Új parancsolatot adok néktek, hogy egymást
szeressétek; ahogyan én szerettelek titeket, úgy szeressétek ti is egymást.
Erről ismeri meg mindenki, hogy az én tanítványaim vagytok, ha egymást szeretni
fogjátok” (Ján. 13,34-35).
„Ez az én parancsolatom, hogy úgy szeressétek egymást,
ahogyan én szerettelek titeket” (Ján.
15,12).
„A parancs célja
tehát a tiszta szívből, jó lelkiismeretből és képmutatás nélküli hitből fakadó
szeretet” (1 Tim. 1,5).
„Mert: az egész törvény ebben az egy igében teljesedik be: Szeresd
felebarátodat, mint magadat” (Gal.
5,14).
Ez a királyok
Királyának törvénye: „Ha ellenben
megtartjátok, és betöltitek a királyi törvényt az Írás szerint:
Szeressed felebarátodat, mint tenmagadat, jól cselekszel” (Jak. 2,8).
Mert: „A gyűlölet viszályt teremt, de minden vétket elfedez, befed,
betakar, elrejt, eltitkol a szeretet” (Péld.
10,12).
Tehát: „Amit akartok azért, hogy az emberek ti veletek cselekedjenek,
mindazt ti is úgy cselekedjétek azokkal; mert ez a törvény és ezt
tanítják a próféták. [Más fordítás: Ez a törvény és a próféták tanításának
lényege]” (Mát. 7,12).
Róm. 13,9 Mert ez: Ne légy házasságtörő, ne ölj, ne
lopj, hamis tanúbizonyságot ne szólj, ne kívánd a másét, és ha valamely más
parancsolat van, egy egészbe foglalja ez az egy ige: Szeressed felebarátodat, a közel levő embert, a szomszédot, az
embertársadat, mint saját magadat*
*Így hangzik a
prófécia: „Jaj
azoknak, akik álnokságot és gaztetteket terveznek fekvőhelyükön, és kora reggel
végrehajtják, mert van hozzá hatalmuk! Megkívánják a mezőket és elrabolják, és
a házakat és elszedik; és nyomorgatják a gazdát, és az ő házanépét, az embert
és az ő örökségét!” (Mik. 2,1-2).
Az Úr Jézus így
foglalja össze az összes parancsolatot: „Amit akartok azért, hogy az emberek
tiveletek cselekedjenek, mindazt ti is úgy cselekedjétek azokkal; mert ez a
törvény és a próféták” (Mát. 7,12).
Róm. 13,10 A Isten szerinti szeretet nem illeti gonosszal a felebarátot, és nem szerez az embertársnak
gonosz bántalmazást, és nem tesz rosszat. Annakokáért a törvénynek betöltése a
szeretet, mert a szeretettel teljesen betöltjük a törtvényt*
*A törvény
betöltését – beteljesítését – így magyarázza az apostol: „A parancs célja pedig a tiszta szívből, jó lelkiismeretből és
képmutatás nélküli hitből fakadó szeretet” (1 Tim. 1,5).
Az igazi Isten
szerinti szeretet pedig: „A szeretet hosszútűrő, türelmes, jóságos; a szeretet nem irigykedik, a szeretet nem kérkedik, nem fuvalkodik fel.
Nem cselekszik éktelenül, nem
viselkedik bántóan, nem keresi
a maga hasznát, nem gerjed haragra, nem rója fel a gonoszt, a rosszat. Nem örül a hamisságnak, de együtt örül az igazsággal; Mindent elfedez,
mindent hisz, mindent remél, mindent eltűr”(1 Kor. 13,4-7).
Róm. 13,11 Ezt pedig cselekedjétek, felismervén, és
tudván az időt, hogy ideje már, mert jelen
van a ti időtök az üdvösség* bekövetkezésére. Hogy
az álomból, a szellemi kábultságból felserkenjünk, és felébredve
fölkeljünk. Mert most közelebb van hozzánk az üdvösség, mint amikor hívőkké lettünk**
*Üdvösség: a bűnbocsánat, megmenekülés (rossztól,
veszélytől, ártalomtól, betegségtől, balesetből, bűnökből; mindenfajta
problémából, bajból); megszabadítás (mindenfajta veszedelemből,
gonosz szellemi lényektől /démonoktól/; oltalmazás; biztonság; állandóság;
jólét (bővölködés anyagi és szellemi javakban); jóllét (egészség); boldogság,
megtartatás.
**És az apostol így
folytatja: „Ezért mondja: „Ébredj fel, aki alszol,
támadj fel a halálból, és felragyog neked a Krisztus” (Eféz. 5,14).
„Ezt pedig
azért mondom, testvéreim, mert a hátralevő idő rövidre szabott” (1 Kor.
7,29).
És mert: „Ti mindnyájan világosság fiai vagytok és
nappal fiai; nem vagyunk az éjszakáé, sem a sötétségé! Akkor ne is aludjunk,
mint a többiek, hanem legyünk éberek és józanok. Mert akik alusznak, éjjel
alusznak, és akik megrészegednek, éjjel részegednek meg. Mi azonban, akik
nappaliak vagyunk, legyünk éberek, felöltözvén a hitnek és szeretetnek
mellvasába, és sisak gyanánt az üdvösségnek reménységébe” (1 Thess. 5,5-8).
Már Ézsaiás így
prófétál: „Így szól az Úr: Jókedvem idején én meghallgattalak, és a
szabadulás napján segítettelek; megtartalak, és nép szövetségévé teszlek, hogy
megépítsd a földet, és kioszd az elpusztult örökségeket; Mondd a foglyoknak:
Jöjjetek ki! - a sötétségben levőknek: Jöjjetek a napvilágra! Útközben lesz
élelmük, még a kopár hegyeken is lesz legelőjük” (Ésa. 49,8-9).
Hát: „Kelj fel, tündökölj, mert eljött
világosságod, rád ragyogott az ÚR Jahve
dicsősége. Bár még sötétség borítja a földet, sűrű homály a nemzeteket, de
fölötted ott ragyog az ÚR Jahve, dicsősége meglátszik rajtad. Világosságodhoz
népek jönnek, és királyok a rád ragyogó fényhez” (Ésa. 60,1-3).
Róm. 13,12 Az éjszaka elmúlt, a nap pedig
elközelgett; vessük el, és tegyük félre azért a sötétségnek cselekedeteit, és
öltözzük fel a világosság, a fény fegyvereit*
*Az apostolok így
figyelmeztetik a hívőket: „Ne
tévelyegjetek: Istent nem lehet megcsúfolni. Hiszen amit vet az ember, azt
fogja aratni is: mert aki a hústestének vet, az a hústestből arat majd
pusztulást; aki pedig a Szellemnek vet, a Szellemből fog aratni örök életet” (Gal. 6,7-8).
„Vessétek le a régi élet szerint való óembert,
aki csalárd és gonosz kívánságok miatt megromlott; Megújuljatok pedig a ti
elméteknek szelleme szerint, és öltsétek fel az új embert, aki Isten tetszése
szerint valóságos igazságban és szentségben teremtetett” (Eféz. 4,22-24).
„és ne
vegyetek részt a sötétség haszontalan cselekedeteiben, hanem inkább leplezzétek
le ezeket” (Eféz. 5,11).
Hiszen: „Micsoda gyümölcsét vettétek azért akkor azoknak, amiket most
szégyenletek? Mert azoknak a vége halál” (Róm. 6,21).
„Mert egykor sötétség
voltatok, most azonban világosság vagytok az Úrban: éljetek úgy, mint a
világosság gyermekei” (Eféz. 5,8).
„tisztaságban, ismeretben, türelemben,
jóságban, Szent Szellemben, képmutatás nélküli szeretetben, az igazság igéjével,
Isten erejével, az igazság jobb és bal felől való fegyvereivel” (2 Kor. 6,6-7).
„Mert hústestben élünk, de nem hústest
szerint hadakozunk; hadakozásunk fegyverei ugyanis nem hústestiek, hanem erősek
az Isten kezében erődítmények lerombolására” (2 Kor. 10,3-4).
„Mi… akik a nappal fiai vagyunk, legyünk éberek,
vegyük magunkra a hit és a szeretet páncélját, és mint sisakot, az üdvösség
reménységét” (1 Thess. 5,8).
És: „„Legyen rajtatok Isten minden fegyvere, hogy
megállhassatok az ördögnek, az ellenségnek
minden ravaszságával, mesterkedéseivel szemben. [Más fordítás: Hordozzátok
az Isten teljes fegyverzetét, hogy hatalmatok legyen megállni, és képesek
legyetek helyt állni a vádló, azaz az ördög fogásaival, módszereivel,
cselvetéseivel szemben]. Mert nem vér és
hústest ellen van nékünk tusakodásunk, harcunk, és kell nékünk viaskodnunk, küzdenünk, birkóznunk,
hanem a fejedelemségek ellen, a hatalmasságok ellen, ez élet, e létkor sötétségének világbírói, vagyis e világ ura ellen, és a gonoszság rosszindulatú szellemei ellen, melyek a magasságban vannak.
[Más fordítás: A
jelenlegi sötét világot irányító hatalmas és gonosz szellemek, erők és
hatalmak ellen, akik a magasságban vannak]. Annakokáért
hordozzátok az Istennek minden fegyverét, hogy ellenállhassatok, és
szembeszállhassatok, harcolhassatok ama gonosz napon - e veszedelmes időben, - és
mindeneket elvégezvén megállhassatok. [Más
fordítás: Ezért szükséges,
hogy hordozzátok, és használjátok mindazokat a fegyvereket, amiket Isten ad
nektek. Így lesztek képesek ellenállni azon a gonosz napon. Így tudtok majd
mindvégig harcolni, és megállni a gonosszal szemben. Álljatok hát elő körül övezvén derekatokat,
azaz csípőtöket igaz lelkűséggel, vagyis Krisztus valóságával, és felöltözvén a
megigazultság mellvasába, a hit páncéljába, mellvértjébe. És felsaruzván
lábaitokat a békesség Evangéliumának az örömhír hirdetésének készségével. [Más fordítás: Legyetek állandóan készenlétben az
örömhírt, a győztes hadvezér érkezésének hírét hirdetni]. Mindezekhez fölvévén, és hordozva hitnek hatalmas pajzsát, amellyel ama
gonosznak, azaz a veszélyes ellenségnek minden tüzes, és izzó nyilát megolthatjátok, elfojthatjátok, és
megszüntethetitek. Az üdvösség sisakját is
fölvegyétek, és ragadjátok meg a Szellem
harci kardját, a hatalom támadó fegyverét, amely az Isten beszéde, azaz az Isten
kijelentése. Minden
imádsággal és könyörgéssel imádkozván minden időben Szellemben, és ugyanezen
dologban legyetek éberek, és evégett virrasszatok minden kitartással, teljes
állhatatossággal és könyörgéssel minden szentekért. [Más fordítás: Minden helyzetben imádkozzatok Szent
Szellemben. Gyakoroljátok az imádkozás és kérés minden fajtáját! Erre mindig
legyetek készen, maradjatok éberek, és tartsatok ki az imádkozásban]”
(Eféz. 6,11-18).
Róm. 13,13 Mint nappal, ékesen, tisztességesen,
becsületesen, őszintén járjunk. Nem tobzódásokban, tivornyázásban, zavargás és kicsapongásban és részegségekben. Ne evés-ivásban, dorbézolásban, dáridózás és
mulatozásban; dőzsölésben. Nem bujálkodásokban, együtthálásban, ágyrajárásban, és feslettségekben, kicsapongásban, gátlástalan, féktelen
viselkedésben, kéjsóvárgásban. Nem versengésben és irigységben: ne
civakodásban, féltékenységben, hivalkodásban, vetélkedésben*
*Az Úr Jézus
figyelmeztet az Ő eljövetelére: „De
vigyázzatok magatokra, hogy valamikor meg ne nehezedjék a ti szívetek
tobzódásnak, részegségnek és ez élet gondjainak miatta, és váratlanul reátok ne
jöjjön az a nap, mint valami csapda. Mert úgy fog rátörni mindazokra, akik a
föld színén laknak. Legyetek tehát éberek és szüntelen könyörögjetek, hogy
kimenekülhessetek mindazokból, amik történni fognak, és hogy megállhassatok az
Emberfia előtt” (Luk. 21,34-36).
Az apostolok sem szűnnek meg figyelmeztetni a
hívőket: „Éppen azért: Ne részegeskedjetek, mert a borral léhaság jár
együtt, hanem teljetek meg Szellemmel” (Eféz. 5,18).
„hogy többé ne
emberi vágyak, hanem az Isten akarata szerint éljétek le hústesti életetek
hátralevő idejét. Bizony, elég volt abból, hogy a múltban a pogányok szokása
szerint kicsapongásokban, kívánságokban, részegeskedésekben, dorbézolásokban,
tivornyázásokban és szentségtelen bálványimádásokban éltetek. Azért haragusznak
rátok, sőt káromolják Istent, mert nem rohantok velük együtt a kicsapongásnak
ugyanabba a posványába” (1 Pét. 4,2-4).
A Szent Szellem már
Izráel fiait is így figyelmeztette: „Ne
tarts a bor mellett dőzsölőkkel, se a falánk húsevőkkel!” (Péld. 23,20).
Mert: „Jaj azoknak, akik jó reggelen részegítő
ital után futkosnak, és mulatnak estig, és bor hevíti őket: Citera és lant,
dob, fuvola és bor mellett lakmároznak, de az ÚR tetteit nem veszik észre,
kezének munkáját nem látják meg” (Ésa.
5,11-12) .
Róm. 13,14 Hanem öltözzétek fel az Úr Jézus
Krisztust, és a hústestet ne tápláljátok a kívánságokra, és ne dédelgessétek,
és ne úgy gondozzátok, és ápoljátok hústesteteket, hogy bűnös kívánságokra
gerjedjen*
*Azért kell
bemerítkezni a Szent Szellembe:
„Hogy levetkezzétek ama
régi élet szerint való ó embert, mely meg van romolva a csalárdság kívánságai
miatt; újuljatok meg szellemetekben és elmétekben, És felöltözzétek amaz új
embert, mely Isten szerint teremtetett igazságban és valóságos szentségben” (Ef.
4,22-24).
„Mert akik Krisztusba meritkeztetek be, Krisztust öltöztétek fel” (Gal.
3,27).
És: „Akik
pedig Krisztus Jézuséi, a hústestet megfeszítették szenvedélyeivel és
kívánságaival együtt. Ha Szellem szerint élünk, Szellem szerint is járjunk” (Gal.
5,24-25).
A cselekedeteitek
mutassák ezt meg: „Öltözzetek föl azért, mint az Istennek választottai,
szentek és szeretettek, könyörületes szívet, jóságosságot, alázatosságot,
szelídséget, hősszútűrést” (Kol. 3,12).
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Köszönöm, hogy hozzászólásoddal megtisztelsz. Ám ha vitatkozni, vagy kötözködni van kedved, arra kérlek, azt ne itt gyakorold.