„Mit
mondjunk tehát, mivel ez így van, kérdezzük csak, mit ért el, és mit nyert
volna, és mire jutott volna Ábrahám, a mi ősatyánk a saját erejéből, vagyis
emberi adottságával, azaz hústest szerint?
Ha ugyanis Ábrahám cselekedetekből, vagyis
tettei eredményeként igazult meg, akkor van mivel dicsekednie, akkor lenne
alapja a dicsekvésre, de nem Isten előtt, mert nincs erre lehetőség az Istennel
szemben* (Róm. 4,1-2)
*Azért: „hogy
egyetlen ember, egyetlen hústest se dicsekedjék az Isten színe előtt.
Hogy amint meg van írva: Aki dicsekedik, az Úrban dicsekedjék” (1Kor.
1,29-31)
Tehát: „Ezt mondja az Úr: Ne dicsekedjék a bölcs az
ő bölcsességével, az erős se dicsekedjék az erejével, a gazdag se dicsekedjék
gazdagságával. Hanem azzal dicsekedjék, aki dicsekedik, hogy értelmes és ismer
engem, hogy én vagyok az Úr, aki kegyelmet, ítéletet és igazságot gyakorlok e
földön; mert ezekben telik kedvem, azt mondja az Úr” (Jer. 9,23-24)
„Hogy aki magát áldja e földön, áldja magát
az igaz Istenben, és aki esküszik e földön, esküdjék az igaz Istenre, mert
elfeledvék a régi nyomorúságok, és mert elrejtvék szemeim elől” (Ésa. 65,16)
„Aki
pedig dicsekszik, az Úrban dicsekedjék” (2 Kor. 10,17)
Emiatt: „Hol
van tehát a dicsekedés? Kirekesztetett. Mely törvény által? A cselekedeteké
által? Nem; hanem a hit törvénye
által” (Róm. 3,27)
„Mert kegyelemből tartattatok meg, hit által;
és ez nem tőletek van: Isten ajándéka ez; Nem cselekedetekből, hogy senki ne
kérkedjék” (Eféz. 2,8-9)
„És ne mondjad ezt a te
szívedben: Az én hatalmam, és az én kezemnek ereje szerezte nékem…!” (5 Móz. 8,17).
Ezt ismerve vallja meg Pál apostol, hogy: „Nékem pedig ne legyen másban dicsekedésem,
hanem a mi Urunk Jézus Krisztus keresztjében, azaz kínoszlopában, aki által
nékem megfeszíttetett a világ, és én is a világnak” (Gal. 6,14).
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Köszönöm, hogy hozzászólásoddal megtisztelsz. Ám ha vitatkozni, vagy kötözködni van kedved, arra kérlek, azt ne itt gyakorold.