„az Isten „bolondsága” balgasága, ostobasága
bölcsebb az emberek bölcsességénél, és az Isten „erőtlensége” és gyöngesége
erősebb az emberek erejénél.
Mert nézzétek, és tekintsétek meg, és lássátok csak a ti tőle való
elhivatásotokat, és meghívásotokat testvéreim. Nem sokan vannak köztetek
olyanok, akik emberi megítélés, vagyis akik a világ, azaz a hústest szerint
bölcsek, hatalmasak, és erősek, vagy előkelők, azaz nemesek, vagy nemes
gondolkodásúak* (1Kor. 1,25-26)
*Mózes már így
prófétál a kiválasztás okáról: „Nem azért szeretett meg titeket az Úr, és nem azért hajolt le hozzátok, sem nem azért választott ki titeket, hogy
minden népnél többen volnátok, vagy a
legnagyobbak volnátok; mert ti
valamennyi nép közt a legkevesebben, sőt a legkisebbek, vagyis egyszerű emberek
vagytok” (5 Móz. 7,7).
„Sőt, ellenkezőleg azokat
választotta ki az Isten, akik a világ vagyis evilág szemében bolondok, balgák,
oktalanok, ostobák, hogy megszégyenítse a bölcseket, és azokat választotta, és
válogatta ki az Isten, akik a világ szemében erőtlenek és gyöngék, hogy
megszégyenítse az erőseket:
És azokat választotta ki az Isten, akik a világ szemében nem előkelők,
hanem alacsonyrendűek, sőt lenézettek, akiket semmibe vesznek, megvetnek, sőt
akikről tudomást sem vesznek; és a semmiket, a gyöngéket, megvetetteket, a
nemlétezőket, hogy semmikké tegye és megszégyenítse, mellőzze, félretehesse a
valamiket, az erőseket*(1Kor. 1,27-28)
*Jakab apostolon
keresztül megerősíti a Szent Szellem Isten választásának elvét: „Figyeljetek
csak ide, szeretett testvéreim: vajon nem Isten választotta-e ki azokat, akik a
világ szemében szegények, hogy hitben gazdagok legyenek, és örököljék azt az
országot, amelyet Isten az őt szeretőknek ígért” (Jak. 2,5).
Hogy mit jelent a „szegény”
szó az Ige szerint: „Boldogok a
szellemben szegények: mert övék a mennyeknek országa” (Mát. 5,3).
Isten kiválasztásának oka,
ahogy azt az előképben kijelenti „Ímé az
Úréi, a te Istenedéi az egek, és az egeknek egei, a föld, és minden, ami rajta
van! De egyedül a ti atyáitokat kedvelte az Úr, hogy szeresse őket, és az ő
magvukat: titeket választott ki őutánuk minden nép közül, amint e mai napon is
látszik” (5 Móz. 10,14-15).
Kijelentés arról, hogy kiknek az atyáiról beszél az
Ige: „Az ígéretek pedig Ábrahámnak
adattak és az ő magvának. Nem mondja: És a magvaknak, mint sokról; hanem mint
egyről. És a te magodnak, aki a Krisztus. Ha pedig Krisztuséi vagytok, tehát az
Ábrahám magva vagytok, és ígéret szerint örökösök” (Gal. 3,16.29).
A kiválasztás szempontját így
jelenti ki az Úr: „De az Úr ezt mondta
Sámuelnek [jelentése: akit Isten
ígért] Saul királyról: Ne
tekints a megjelenésére, se termetes növésére, mert én megvetem őt. Mert nem az
a fontos, amit lát az ember. Az ember azt nézi, ami a szeme előtt van, de az Úr
azt nézi, ami a szívben van” (1Sám. 16,7)
Mert: „Én, az ÚR vagyok a szívek vizsgálója, a szellemek megítélője,
mindenkivel úgy bánok, ahogyan élete és tetteinek a gyümölcse szerint
megérdemli” (Jer. 17,10).
„hogy egyetlen
ember, egyetlen hústest se dicsekedjék az Isten színe előtt*(1Kor. 1,29)
*Emiatt: „Hol van tehát
a dicsekedés? Kirekesztetett. Mely törvény által? A cselekedeteké által? Nem;
hanem a hit törvénye által” (Róm. 3,27)
„Mert kegyelemből tartattatok meg, hit által; és ez
nem tőletek van: Isten ajándéka ez; Nem cselekedetekből, hogy senki ne
kérkedjék” (Eféz. 2,8-9).
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Köszönöm, hogy hozzászólásoddal megtisztelsz. Ám ha vitatkozni, vagy kötözködni van kedved, arra kérlek, azt ne itt gyakorold.