2014. április 19.

Ige: A világ bölcsei – a hitetlenek – bolondságnak tartják a golgotai eseményeket, de:

 az Isten „bolondsága” balgasága, ostobasága bölcsebb az emberek bölcsességénél, és az Isten „erőtlensége” és gyöngesége erősebb az emberek erejénél.

Mert nézzétek, és tekintsétek meg, és lássátok csak a ti tőle való elhivatásotokat, és meghívásotokat testvéreim. Nem sokan vannak köztetek olyanok, akik emberi megítélés, vagyis akik a világ, azaz a hústest szerint bölcsek, hatalmasak, és erősek, vagy előkelők, azaz nemesek, vagy nemes gondolkodásúak* (1Kor. 1,25-26)

*Mózes már így prófétál a kiválasztás okáról:Nem azért szeretett meg titeket az Úr, és nem azért hajolt le hozzátok, sem nem azért választott ki titeket, hogy minden népnél többen volnátok, vagy a legnagyobbak volnátok; mert ti valamennyi nép közt a legkevesebben, sőt a legkisebbek, vagyis egyszerű emberek vagytok (5 Móz. 7,7).

 „Sőt, ellenkezőleg azokat választotta ki az Isten, akik a világ vagyis evilág szemében bolondok, balgák, oktalanok, ostobák, hogy megszégyenítse a bölcseket, és azokat választotta, és válogatta ki az Isten, akik a világ szemében erőtlenek és gyöngék, hogy megszégyenítse az erőseket:

És azokat választotta ki az Isten, akik a világ szemében nem előkelők, hanem alacsonyrendűek, sőt lenézettek, akiket semmibe vesznek, megvetnek, sőt akikről tudomást sem vesznek; és a semmiket, a gyöngéket, megvetetteket, a nemlétezőket, hogy semmikké tegye és megszégyenítse, mellőzze, félretehesse a valamiket, az erőseket*(1Kor. 1,27-28)

*Jakab apostolon keresztül megerősíti a Szent Szellem Isten választásának elvét: „Figyeljetek csak ide, szeretett testvéreim: vajon nem Isten választotta-e ki azokat, akik a világ szemében szegények, hogy hitben gazdagok legyenek, és örököljék azt az országot, amelyet Isten az őt szeretőknek ígért” (Jak. 2,5).

Hogy mit jelent a „szegény” szó az Ige szerint: „Boldogok a szellemben szegények: mert övék a mennyeknek országa” (Mát. 5,3).

Isten kiválasztásának oka, ahogy azt az előképben kijelenti „Ímé az Úréi, a te Istenedéi az egek, és az egeknek egei, a föld, és minden, ami rajta van! De egyedül a ti atyáitokat kedvelte az Úr, hogy szeresse őket, és az ő magvukat: titeket választott ki őutánuk minden nép közül, amint e mai napon is látszik” (5 Móz. 10,14-15).

 Kijelentés arról, hogy kiknek az atyáiról beszél az Ige: „Az ígéretek pedig Ábrahámnak adattak és az ő magvának. Nem mondja: És a magvaknak, mint sokról; hanem mint egyről. És a te magodnak, aki a Krisztus. Ha pedig Krisztuséi vagytok, tehát az Ábrahám magva vagytok, és ígéret szerint örökösök” (Gal. 3,16.29).

A kiválasztás szempontját így jelenti ki az Úr: „De az Úr ezt mondta Sámuelnek [jelentése: akit Isten ígért] Saul királyról: Ne tekints a megjelenésére, se termetes növésére, mert én megvetem őt. Mert nem az a fontos, amit lát az ember. Az ember azt nézi, ami a szeme előtt van, de az Úr azt nézi, ami a szívben van” (1Sám. 16,7)

Mert: „Én, az ÚR vagyok a szívek vizsgálója, a szellemek megítélője, mindenkivel úgy bánok, ahogyan élete és tetteinek a gyümölcse szerint megérdemli” (Jer. 17,10).

 „hogy egyetlen ember, egyetlen hústest se dicsekedjék az Isten színe előtt*(1Kor. 1,29)

*Emiatt: „Hol van tehát a dicsekedés? Kirekesztetett. Mely törvény által? A cselekedeteké által? Nem; hanem a hit törvénye által” (Róm. 3,27)

„Mert kegyelemből tartattatok meg, hit által; és ez nem tőletek van: Isten ajándéka ez; Nem cselekedetekből, hogy senki ne kérkedjék” (Eféz. 2,8-9).



Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Köszönöm, hogy hozzászólásoddal megtisztelsz. Ám ha vitatkozni, vagy kötözködni van kedved, arra kérlek, azt ne itt gyakorold.