2013. március 15.
2013. március 14.
János evangélium 3. fejezet: Szellemből újonnan születni (göröggel és kapcsolódó igékkel)
Ján. 3,1 Vala pedig a farizeusok közt egy [(Phariszaiosz): elkülönülő, vagyis kirekesztően vallásos] ember, a neve Nikodémusz,
[jelentése: diadalmas a népe között];
a zsidók [(iúdaiosz): júdeai, Júdeában élők] főembere [egyik vezetője volt, a nagytanács, a Szanhedrin tagja]:
Ján. 3,2 Ez jöve Jézushoz [egy] éjjel, és monda néki: Mester [Rabbi], tudjuk, hogy Istentől jöttél tanítóul; mert senki sem
teheti [hiszen senkinek
sincs hatalmában, hogy ezeket] a jeleket [csodákat], amelyeket te teszel, hanem ha az Isten van vele.
Ján. 3,3 Felele Jézus és monda néki: Bizony, bizony [igazán] mondom néked: ha valaki újonnan
nem születik [nem származik fentről],
nem láthatja [nem képes meglátni,
felfogni] az Isten országát [Isten
Királyságát; birodalmát; királyi uralmát].
Ján. 3,4 Monda néki Nikodémusz: Mi módon születhetik
az ember, ha vén? Vajon bemehet-é az ő anyjának méhébe másodszor, és
születhetik-é?
Ján. 3,5 Felele Jézus: Bizony, bizony [igazán] mondom néked: Ha valaki nem
születik [nem származik] víztől és Szellemtől [vízből és Szellemből], nem mehet be [nem tud, nem képes bemenni] az Isten országába [Isten királyságába; birodalmába].
Ján. 3, 6 Ami testtől
született, test az [ami hústestből van
nemzve (amit hústest hoz létre), hústest az]; és ami [Szent] Szellemtől született
[Szent Szellemből jön létre], szellem az.
Ján. 3,7 Ne csodáld [ne csodálkozz], hogy azt mondám néked: Szükség [(dei): szükségszerű] néktek újonnan
[felülről] születnetek [fentről kell származnotok]*
*Azt is kijelenti Isten Igéje, hogy
honnan ismerhetők meg a felülről született emberek: „Aki felülről [Istentől] jött, feljebb való mindenkinél. [hatalmasabb; mindeneknek fölötte van]. Aki a földről való [a földről
származik], földi az [a földhöz
tartozik] és földieket szól; aki a
mennyből jött, feljebb való mindenkinél. [mindeneknek fölötte van].
És arról tesz bizonyságot [Ő arról
beszél; arról tesz tanúságot], amit
látott [ami felől látást kapott] és
hallott; és az Ő bizonyságtételét [amit mond] senki sem fogadja be. Aki az Ő
bizonyságtételét befogadja, [azt, amit mond] az megpecsételte [az elismeri], hogy
az Isten igaz. Mert akit az Isten
küldött, az Isten beszédeit szólja [Isten szavait közvetíti; az Isten igéit
hirdeti]; mivelhogy [neki] az Isten nem mérték szerint, mérték nélkül adja a [Szent] Szellemet” (Ján. 3,31-34).
Arról is bizonyságot tesz Isten Igéje, hogy hogyan lehet
újjá születni: „Valakik pedig befogadák
őt (az Urat, vagyis a Szent Szellemet /2
Kor. 3,17/), hatalmat [lehetőséget, jogot, jogosultságot] ada
azoknak [azokat felhatalmazta arra], hogy
Isten fiaivá legyenek [Isten gyermekeivé váljanak], azoknak, akik az Ő nevében hisznek; Akik nem vérből, sem a (hús)testnek akaratából [ösztönéből], sem a férfiúnak indulatjából [vágyából], hanem Istentől [Istenből] születtek”
(Ján.
1,12-13).
Az új teremtésről, vagyis a szellemi emberről így beszél az
Úr: „Nincsen azért immár semmi
kárhoztatásuk [elmarasztaló ítéletük; mert nincsen helye velük szemben, de
nem is érvényesül ellenük semmiféle elmarasztaló, halálos ítélet] azoknak,
akik Krisztus Jézusban vannak, [élnek] kik
nem (hús)test szerint járnak, hanem
Szellem szerint. Mert a Jézus
Krisztusban való élet [a természetfeletti
élet] szellemének törvénye
megszabadított [felszabadított a kötelékekből, és szabaddá tett] engem a bűn és a halál törvényétől. Mert
a (hús)test szerint valók [élők (a húshoz igazodók)] a (hús)test dolgaira gondolnak. [a hús dolgain jár az eszük; a hústest
dolgaira összpontosítanak; (A (hús)testi ember bizony (hús)testiekre vágyik) törekszik,
ragaszkodik, és teljesen lekötik a hús dolgai, ügyei, vágyai] a Szellem szerint valók pedig a Szellem dolgaira. [de a Szellemhez igazodók a Szellem dolgaival
törődnek (a szellemi ember ellenben szellemiekre törekszik)]” (Róm.
8,1-2.5).
„Azért ha valaki [mindenki,
aki] Krisztusban van, új [(kainosz): ismeretlen, szokatlan,
meglepő] teremtés az [új teremtmény]; a régiek [az eredeti, kezdeti, ősi] elmúltak [a régi megszűnt,
tovatűnt], ímé, újjá lett minden
[valami új valósult meg; új jött
létre; új állt elő]” (2 Kor. 5,17).
Dávid próféciája is így hangzik: „Tudjátok meg, hogy az Úr az
Isten; Ő alkotott minket és nem magunk; (az övéi vagyunk) az ő népe és az
ő legelőinek juhai (nyája) vagyunk” (Zsolt.
100,3).
És Pál apostol
folytatja a kijelentést: „Mert az Ő
alkotása [remek(műv)ei] vagyunk,
teremtetvén Általa a Krisztus Jézusban jó cselekedetekre, amelyeket előre
elkészített az Isten, hogy azokban járjunk [azok szerint éljünk]” (Eféz.
2,10). „Aki önmagát adta mi érettünk, hogy megváltson minket minden
hamisságtól (gonoszságtól), és
tisztítson önmagának kiváltképpen való népet (a maga népévé), jó cselekedetekre igyekezőt (törekvőt)” (Tit. 2,14).
Hiszen: „Az ő akarata
szült minket az igazságnak igéje által, hogy az ő teremtményeinek valami
zsengéje legyünk” (Jak. 1,18).
Ez a menyei Atya akarta, amit cselekedni kell: „Mert
[mindenki] aki cselekszi az én mennyei Atyám akaratát, az nékem [mind] fitestvérem
[fivérem], nőtestvérem [nővérem] és [az én] anyám” (Mát. 12,50).
Az újjászülő beszéd pedig: „… az igazság beszéde, mely az evangélium” (Kol. 1,5).
És ti: „…nem romlandó,
hanem romolhatatlan magból születtetek újjá, Isten élő és maradandó igéje
által” (1Pt. 1,23).
És aki már újonnan –
vagyis a Szent Szellemtől, és Isten Igéje által – született, az ilyen
megvallást tesz: „Áldott (imádni
való) az Isten és a mi Urunk Jézus
Krisztusnak Atyja, aki az ő nagy irgalmassága (könyörületessége, gyengéd,
szerető irgalma) szerint újonnan szült
minket élő reménységre (ez biztos várását jelenti valaminek, ami be is fog
következni. Itt: az Isten ígéreteire irányuló, ember fölött álló, „földöntúli”
remény) Jézus Krisztusnak a halálból való
feltámadása által” (1Pét 1,3).
„Ezek által kaptuk meg azokat az ígéreteket,
amelyek nekünk drágák, sőt a legnagyobbak: hogy általuk isteni természet
részeseivé legyetek…” (2 Pét. 1,4).
Aki: „nem az általunk véghezvitt igaz cselekedetekért,
hanem az ő irgalmából üdvözített minket újjászülő és megújító fürdője a Szent
Szellem által” (Tit. 3,5).
Így valósult meg a prófécia, amely az új teremtésnek
figyelmeztetés is: „Ne a régi dolgokat emlegessétek, ne a múltakon
tűnődjetek! Mert én újat cselekszem, most kezd kibontakozni, majd megtudjátok…”
(Ésa. 43,18-19).
„Mert ímé, új egeket és új földet teremtek,
és a régiek ingyen sem említtetnek (a régire nem is emlékeznek), még
csak észbe sem jutnak” (Ésa. 65,17).
És itt már: „Nincs
[többé] zsidó, sem görög [hellén,
azaz: pogány]; nincs (rab)szolga, sem szabad; nincs férfi, sem nő;
mert ti mindnyájan egyek vagytok [eggyé lettetek] a Krisztus Jézusban” (Gal. 3,28).
„Mert hiszen egy
Szellem által [egy Szellemben] mi
mindnyájan egy testté [szóma
= személlyé] meríttettünk be, akár
zsidók, akár görögök, [hellének, vagyis pogányok;] akár szolgák, [rabszolgák] akár
szabadok; és mindnyájan egy Szellemmel itattattunk meg. [valamennyiünket
egy Szellem itatott át]. (1 Kor. 12,13).
Mert: „… akik Krisztusba meritkeztetek be, Krisztust öltöztétek fel. Nincs
zsidó, sem görög; nincs szolga, sem szabad; nincs férfi, sem nő; mert ti
mindnyájan egyek vagytok a Krisztus Jézusban” (Gal. 3,27-28).
És hogy mi a feladatuk, arról már a prófétákon keresztül így
szólt az Úr: „A nép, amelyet magamnak
alkoték (formáltam), hirdesse
dicséretemet” (Ésa. 43,21).
Ján. 3,8 A szél [a
Szellem; arra] fú, a hová [amerre]
akar, és annak zúgását hallod. [Más fordítás: A Szellem ahol akar, ott fuvall és a hangját hallod], de nem tudod,
honnan jő és hová megy [és hová tart]:
így van mindenki, aki [a Szent]
Szellemtől született [aki Szellemből
származott (lett)]*
*Mert: „Ahogyan nem ismered a szél útját, vagy a csontok formálódását a terhes
asszony méhében, éppúgy nem ismered Isten munkáját, aki mindent alkotott” (Préd. 11,5).
„Mert ki ismerheti
[tudhatja; láthatja] meg az emberek közül
azt, ami az emberben van? [benső dolgait, lényegét]? Egyedül az emberi szellem, amely benne lakik. Ugyanígy azt sem
ismerheti senki, ami Istenben van, [titkait; benső, titkos dolgait] csak Isten Szelleme” (1Kor. 2,11).
Csak az Istenből
születetett ember képes felismerni a Szent Szellem munkáját: „Érzéki ember [az itt szereplő pszükh i kosz görög szó jelentése: pusztán emberi, testi. Olyan ember, akinek
életét emberi (természeti) elgondolásai, szempontjai, (vagyis a saját emberi
értelme, akarata, érzelmei) irányítják] pedig
nem foghatja meg [nem fogja fel; (nem fogadja el)] az Isten Szellemének dolgait: mert bolondságok néki [balgaságnak
tartja; oktalanság, ostobaság, azaz
képtelenség az számára]. Meg sem
értheti [nem képes megérteni (megismerni)] mivelhogy szellemileg ítéltetnek meg. [szellemileg kellene
megvizsgálni]. Mert ki ismerte meg
[látta át; érte fel] úgy az Úr
gondolatát, [értelmét] hogy őt
kioktathatná? [taníthatná] Bennünk pedig Krisztus értelme van. [g: núsz: értelem,
gondolkozás, megértés; gondolkozásmód, vélekedés; Itt szellemi értelem; a szív
értelme. A Krisztus értelmét csak az új teremtés részesei birtokolják, de ez
nem egy statikus állapot, hanem dinamikus, azaz állandó újulásra van szüksége]
[Mi azonban birtokában vagyunk Krisztus értelmének]. (1 Kor. 2,14.16)
Ján. 3,9 Felele Nikodémusz (Jelentése: aki legyőzi a népet) és monda néki: Mi
módon lehetnek ezek [hogy történhetnek
meg ezek; hogyan képesek ezek
létrejönni]?
Ján. 3,10 Felele Jézus és monda néki: Te Izráel
tanítója vagy, és nem tudod ezeket [és
mégsem tudsz ezekről, és nem érted]?*
*Azért kérdezi ezt az Úr Jézus, mert
aki Isten népét, vagyis a Krisztus népét tanítja, annak érteni kell a
próféciákat, hiszen a próféták mind az új teremtésről, és létrejöttének
módjáról beszélnek: „Szívedet és
utódaid szívét körülmetéli Istened, az ÚR, szeretni fogod Istenedet, az URat
teljes szívedből és teljes lelkedből, és élni fogsz” (5 Móz. 30,6).
„És hintek reátok tiszta vizet, hogy
megtisztuljatok, minden tisztátalanságotoktól és minden bálványaitoktól
megtisztítlak titeket. És adok néktek új szívet (léḇ:
szív, a szellemi lényünk középpontja.
Isten keresésének, az Ige befogadásának szerve), és új szellemet adok belétek, és elveszem (eltávolítom) a kőszívet (hús)testetekből, és adok néktek
hússzívet. És az én Szellememet adom belétek, és azt cselekszem, hogy az én
parancsolatimban járjatok (rendelkezéseim szerint éljetek) és az én törvényeimet megőrizzétek és
betöltsétek (megtartsátok és teljesítsétek)” (Ezék. 36,25-27).
„Azután kitöltöm majd
Szellememet minden emberre. Fiaitok és leányaitok prófétálni fognak, véneitek
álmokat álmodnak, ifjaitok látomásokat látnak. Még a szolgákra és szolgálókra
is kitöltöm Szellememet abban az időbe”
(Jóel. 2,28-29).
„Mert vizet öntök a
szomjúhozóra, és folyóvizeket a szárazra; kiöntöm (kiárasztom) Szellememet a te magodra (utódaidra), és áldásomat a te csemetéidre
(sarjadékaidra)” (Ésa. 44,3).
Az Úr Jézus jelenti ki a próféciák jelentését: „Aki hisz énbennem, amint az írás mondotta,
élő víznek folyamai ömlenek annak belsejéből. Ezt pedig mondja vala a
Szellemről, amelyet veendők valának az Őbenne hívők: mert még nem vala (még
nem adatott a) Szent Szellem; mivelhogy
Jézus még nem dicsőítették meg” (Ján. 7,38-39)
Ján. 3,11 Bizony, bizony [igazán] mondom néked, amit tudunk, azt mondjuk [mi arról beszélünk; mi azt hirdetjük], és amit látunk, arról teszünk bizonyságot [és azt mondjuk el]; és a mi
bizonyságtételünket [tanúságtételünket;
amit mondunk] el nem fogadjátok.
Ján. 3,12 Ha a földiekről szóltam [ha földi dolgokról beszéltem] néktek és nem hisztek, mi módon [hogyan] hisztek, ha a mennyeiekről szólok [ha mennyei dolgokról beszélek] néktek?
Ján. 3,13 És senki sem ment [jutott] fel a mennybe, hanemha az, aki a mennyből szállott alá [aki a Mennyből jött le], az embernek
Fia, aki a mennyben van*
*Az Úr Jézus a második ember, aki
nem teremtetett, hanem Istenből születetett: „Az első ember földből való [porból formált], földi [és a porból alkották]; a
második ember, az Úr, mennyből [égből] való.
[mennyei]” (1 Kor. 15,47).
Ő: „… az egyszülött
Fiú [Isten], aki az Atya kebelében
[ölén] van [nyugszik]…” (Ján.
1,18). Pál apostol bizonyságtétele: „Ez okáért mondja az Írás: Fölmenvén [(anabainó):
felmegy, felemelkedik, felszáll] a magasságba... Az pedig, hogy fölment, mit jelentene mást, mint hogy előbb le is
szállott a föld alsóbb részeire [hogy előzőleg le is szállt erre a földre]”
(Eféz.
4,8-9)
Ján. 3,14 És amiképpen [(kathósz): ahogyan]
felemelte Mózes a kígyót a pusztában [a
sivatagban], akképpen [(hútó
hútósz): így, ilyen módon]
kell [(dei): szükséges; szükségszerű] az ember
Fiának felemeltetnie.
Ján. 3,15 Hogy valaki [mindenki, aki] hiszen [(piszteuó):
hitre jut] Őbenne, el ne vesszen [(apollümi):
elpusztít, tönkretesz, megsemmisít,
romlásba visz], hanem örök élete legyen [Őbenne]*
*És így folytatja az Úr Jézus:
„Monda azért nékik Jézus: Mikor
felemelitek az embernek Fiát, akkor megismeritek, hogy én vagyok és semmit sem
cselekszem magamtól, hanem amint az Atya tanított engem, úgy szólok. És én, ha
felemeltetem e földről, mindeneket magamhoz vonzok. Ezt pedig azért mondá, hogy
megjelentse (hogy jelezze), milyen
halállal kell meghalnia” (Ján. 8,28;12,32).
Az Úr Jézus egy előképben mutatja be, hogy miért, és hogyan
kell meghalnia. Izráel népe zúgolódott az Úr ellen, vagyis céltévesztő lett: „Bocsáta azért az Úr a népre tüzes kígyókat
(mérgeskígyókat), és megmardosák a népet,
és sokan meghalának Izráel népéből. Akkor méne a nép Mózeshez, és mondának:
Vétkeztünk (ḥṭ': téved, eltéveszti a célt, elhibáz,
megbotlik, félrelép; eltéved, letér az útról), mert szólottunk az Úr ellen és te ellened; imádkozzál az Úrhoz, hogy
vigye (távolítsa) el rólunk a
kígyókat. És imádkozék Mózes a népért. És monda az Úr Mózesnek: Csinálj
magadnak tüzes kígyót (vörösréz-kígyó), és tűzd (emeld) fel azt póznára (nés: rúd, pózna): és ha valaki
megmarattatik, és feltekint arra, életben maradjon (Más fordítás: Az ÚR
pedig ezt mondta Mózesnek: Csinálj egy rézkígyót, és tűzd rá egy póznára.
Mindenki, akit megmart a kígyó, életben marad, ha föltekint arra). Csinált azért Mózes rézkígyót, és feltűzé
azt póznára. És lőn, hogy ha a kígyó valakit megmar vala, és az feltekinte a
rézkígyóra, életben marada” (4 Móz. 21,6-9).
Ez megmaradt egészen Hóseás király (Jelentése: megmentés, szabadítás; Jahve a szabadítás;
Isten segít; akinek az Úr a segítsége) uralkodásáig, aki: „Ő rontotta le a magaslatokat (ő
szüntette meg az áldozóhalmokat), törte
el (összezúzta a szent) oszlopokat (maccéḇáh:
oszlop, szerencsét hozó. Kananeus
bálvány, más „faragott és öntött képek” társaságában. Tiszteletben, (imádatban)
részesített oszlop), és vágta ki az
Aserát (kivágatta a szent fákat), és
törte össze (és darabokra törette) az
érckígyót (a rézkígyót) is, amelyet
Mózes csinált. Mert mind az ideig az Izráel fiai jó illatot tettek
(tömjéneztek: jelképezi a hívők imádságait)
annak, és nevezték azt Nékhustánnak (jelentése: rézből való kígyó). Egyedül az Úrban, Izráel Istenében bízott,
és ő utána nem volt hozzá hasonló Júda minden királyai között sem azok között,
akik őelőtte voltak. Mert az Úrhoz ragaszkodott, és el nem hajlott (nem
tért el) ő tőle, és megőrizte
(megtartotta) az ő parancsolatait,
amelyeket az Úr Mózesnek parancsolt vala. És vele volt az Úr mindenütt és ahova csak ment, előmenetele volt
(és minden vállalkozása eredményes volt). És
elszakadt (fellázadt) Assiria
királyától, és nem szolgált néki” (2 Kir. 18,4-7)
Ján. 3,16 Mert úgy szerette [(agapaó): Ez azt jelenti:
magát teljesen odaadni, átadni, teljesen összekötni magát, eggyé válni. Vagyis
teljesen odaszánni, feloldódni a szeretetben] Isten e világot [(koszmosz): univerzum, a világegyetem, beleértve a lakóit is], hogy az Ő egyszülött [egyetlen] Fiát adta, hogy valaki hiszen Őbenne [a Fiúban], el ne
vesszen [el ne pusztuljon], hanem
örök élete legyen [(ekhó): birtokol].
Ján. 3,17 Mert
nem azért küldte az Isten az Ő
Fiát [erre] a világra [(koszmosz): univerzum, a világegyetem, beleértve a lakóit is], hogy kárhoztassa
[elítélje] a világot [az embereket], hanem hogy megtartassék [üdvözüljön;
megmeneküljön] a világ általa [hanem azért, hogy megmentse őket általa].
Ján. 3,18 Aki hiszen [(piszteuó): hitre jut]
Őbenne, el nem kárhozik [nem esik ítélet
alá, vagyis nem marad a kárt hozó a (sátán) hatalma alatt]. Aki pedig nem
hisz [(piszteuó): nem jut hitre, vagyis végleg elutasította Őt], immár elkárhozott [már ítélet alatt van; marad a kárt hozó a
(sátán) hatalma alatt], mivelhogy nem hitt [(piszteuó): nem jut hitre, vagyis végleg elutasította Őt]
az Isten egyszülött Fiának nevében [Isten
egyetlen Fiában]*
*Erről így prófétál Ézsaiás,
kijelentve azt is, hogy ki a mi Atyánk: „Mert egy gyermek születik nékünk, fiú adatik nékünk, és az uralom az ő
vállán lészen, és hívják nevét: csodálatosnak, tanácsosnak, erős Istennek,
örökkévalóság atyjának (Örökkévaló
Atyának), békesség fejedelmének!
Uralma növekedésének és békéjének nem lesz vége a Dávid trónján és királysága
felett, hogy fölemelje és megerősítse azt jogosság és igazság által mostantól
mindörökké. A seregek Urának buzgó (féltő) szerelme mívelendi (viszi véghez) ezt! Beszédet (egy igét) küldött az Úr Jákóbnak, és leesett Izráelben
(eljutott Izráelhez)” (Ésa. 9,6-8).
„És az Ige (logosz)
(hús)testté lett és lakozék
[itt (élt) sátorozott; sátrat vert; letáborozott] mi közöttünk [közöttünk vett szállást] és láttuk [szemléltük] az ő
dicsőségét, mint az Atya egyszülöttjének dicsőségét. [mint az Atyától származó egyszülött dicsőségét]. Aki teljes vala kegyelemmel [(kharisz):
Isten szeretetének konkrét
cselekedetekben való megnyilvánulása] és
igazsággal [(alétheia): Ige = Az, ami megegyezik, megfelel a tényeknek,
maga a VALÓSÁG];
»Más fordítás: akit kegyelem és igazság tölt be«” (Ján.
1.14).
„Az által lett nyilvánvalóvá (abban nyilvánul meg) az Isten (hozzánk való) szeretete
bennünk, hogy az ő egyszülött Fiát elküldte az Isten e világra, hogy éljünk
általa. Nem abban van a szeretet, hogy mi szerettük az Istent (Ez a
szeretet, és nem az, ahogy mi szeretjük Istent), hanem hogy ő szeretett
minket, és elküldte az ő Fiát engesztelő áldozatul a mi bűneinkért” (1 Ján. 4,9-10).
János apostol bizonyságtétele: „És mi láttuk és (mi) bizonyságot teszünk (arról), hogy
az Atya elküldte a Fiút a világ üdvözítőjéül” (1 Ján. 4,14).
Pál apostol is Isten szeretetéről tesz bizonyságot: „Az Isten pedig a mi hozzánk való szerelmét [agapéját, isteni természetét] abban mutatta meg, [azzal bizonyítja] hogy [abban az időben] mikor
még bűnösök [céltévesztők] voltunk, Krisztus [már akkor] érettünk meghalt” (Róm. 5,8).
És: „Aki hisz a
Fiúban, örök élete van; aki pedig nem enged [nem hisz; nem engedelmeskedik]
a Fiúnak, nem lát életet, hanem az Isten
haragja marad rajta” (Ján. 3,36).
„Aki hisz az Isten
Fiában, bizonyságtétele van önmagában. Aki nem hisz az Istennek, hazuggá tette
őt; mert nem hitt abban a bizonyságtételben, amellyel bizonyságot tett Isten az
Ő Fiáról. És ez az a bizonyságtétel, hogy örök életet adott nékünk az Isten és
ez az élet az ő Fiában van. Akié a Fiú, azé az élet: akiben nincs meg az Isten
Fia, az élet sincs meg abban” (1 Ján. 5,10-12).
És ismét: „Aki hisz a
Fiúban, örök élete van; aki pedig nem enged [nem hisz; nem engedelmeskedik]
a Fiúnak, nem lát életet, hanem az Isten
haragja marad rajta” (Ján. 3,36).
Az Úr Jézus bizonyságtétele küldetéséről: „Bizony, bizony mondom néktek, hogy aki az
én beszédemet (az én igémet) hallja
és hisz abban, aki engem elbocsátott (elküldött), örök élete van; és nem megy a kárhozatra (ítéletre), hanem általment a halálból az életre.” (Ján.
5,24).
„Az pedig annak az
akarata, aki elküldött engem, hogy mindaz, aki látja a Fiút és hisz Őbenne,
örök élete legyen; és én feltámasszam azt az utolsó napon. Bizony, bizony
mondom néktek: Aki énbennem hisz, örök élete van annak” (Ján.
6,40.47).
De: „… ha valaki
hallja az én beszédeimet és nem hisz (és nem tartja meg azokat), én nem kárhoztatom (nem ítélem el) azt: mert nem azért jöttem, hogy
kárhoztassam (elítéljem) a világot,
hanem hogy megtartsam (hogy megmentsem) a
világot. Aki megvet (elvet) engem és
nem veszi be (és nem fogadja el) az
én beszédeimet, van annak, aki őt kárhoztassa (annak van ítélő bírája): a beszéd (az az ige), amelyet szólottam, az kárhoztatja (ítéli
el) őt az utolsó napon” (Ján.
12,47-48).
„Mert az embernek Fia
nem azért jött, hogy elveszítse az emberek életét, hanem hogy megtartsa
(hogy megmentse)” (Luk. 9,56).
„Mert azért jött az
embernek Fia, hogy megkeresse és megtartsa, ami elveszett (az elveszettet)”
(Luk.
19,10).
Pál apostol
megvallása: „Igaz beszéd ez és teljes
elfogadásra méltó, hogy Krisztus Jézus azért jött e világra, hogy megtartsa (üdvözítse)
a bűnösöket, akik közül első vagyok én”
(1
Tim. 1,15).
már a próféta így dicséri az
Urat: „Kicsoda olyan Isten, mint te, aki megbocsátja a bűnt, és elengedi népe
maradékának büntetését? Nem tartja meg haragját örökké, mert abban telik
kedve, hogy kegyelmet ad” (Mik. 7,18).
//Ö az Üdvözítő, ami
azt jelent: a görög szótéria szavak
(amelyek pontosan megfelelnek a héber jásá;
jesuá jelentésének) tartalmazzák a bűnbocsánatot, megmenekülést (rossztól,
veszélytől, ártalomtól, betegségtől, balesetből, bűnökből. Mindenfajta
problémából, bajból); megszabadítás (mindenfajta veszedelemből, gonosz szellemi
lényektől /démonoktól/; oltalmazás; biztonság; állandóság; jólét (bővölködés
anyagi és szellemi javakban); jóllét (egészség); boldogság, megtartatás;//
Ján. 3,19 Ez pedig a kárhoztatás [az ítélet pedig azt jelenti], hogy a világosság e világra jött [hogy a fény behatolt a világba, az emberek
közé], és az emberek inkább szerették a sötétséget, mint a világosságot [a fényt,]; mert az ő cselekedeteik
gonoszak valának [mert gonosz dolgokat
tettek]*
*Pedig: „… a világosság [fény] a
sötétségben fénylik [világít;
felragyog; tündöklik], de
a sötétség nem fogadta be azt. [nem fogta fel; nem ismerte meg; fel nem
tartóztatta; nem tudta megragadni,
hatalmába keríteni, elfoglalni; fogva tartani. A görög szöveg szerint: A sötétség nem tudott erőszakkal úrrá lenni
a világosság fölött]” (Ján.
1,5).
Mert: „Az igazi
világosság eljött volt már a világba (Az Ige volt az igazi világosság), amely
megvilágosít minden (e világra jövő) embert (ő jött el a világba). A
világban volt és a világ általa lett, de a világ nem ismerte meg őt” (Ján. 1,9-10)
Ján. 3,20 Mert minden, aki hamisan cselekszik [aki gonosz, hitvány, romlott dolgokat tesz], gyűlöli a világosságot [a fényt] és nem megy [ki] a világosságra [fényre], hogy az ő cselekedetei fel ne fedessenek [nehogy kiderüljön, mit csinált; le ne lepleződjenek, rá ne bizonyuljanak
cselekedetei]*
*Ezek azok: „… akik ellenségei a világosságnak, nem
ismerik útjait, nem maradnak ösvényein” (Jób. 24,13)
Ján. 3,21 Aki pedig az igazságot cselekszi [aki az igazságot követi, az igazsághoz szabja tetteit], az a
világosságra megy [kimegy a fényre],
hogy az ő cselekedetei nyilvánvalókká legyenek [hogy látsszon, amit tesz], hogy Isten szerint való cselekedetek
[Más fordítás: A világosság megmutatja,
hogy Isten által tette ezeket a dolgokat; és hogy tetteiről nyilvánvalóvá legyen, hogy Istenben tette őket].
Ján. 3,22 Ezután elméne Jézus az ő tanítványaival a
Júdea földére; és ott időzik [tartózkodott]
velük, és bemerített. [Más fordítás: Ott
maradt velük, és alámerítette az embereket].
Ján. 3,23 János pedig szintén alámerített vala Énonban [jelentése: forrásokban gazdag], Sálemhez közel
[jelentése: üdv / így a mondat értelme
ez lenne: „források az üdvösség közelében/], mert ott sok volt a víz. És
oda járulnak és alámerítkeztek.
Ján. 3,24 Mert János még nem vetteték a tömlöcbe [ekkor még nem zárták börtönbe]*
*Lukács röviden így számol be János
börtönbe vetéséről, és annak okáról: „Mikor
pedig Heródes, a negyedes fejedelem, megfeddetett (megintetett) ő tőle Heródiásért, az ő testvérének,
Filepnek feleségéért és mindama gonoszságokért (és minden gonosz tettéért),
amiket Heródes cselekedett, Ez még azzal
tetézte mindezeket, hogy Jánost tömlöcbe vetteté (csukatta)” (Luk.
3,19-20)
Mert azt mondta neki Bemerítő János, idézve Isten Igéjét: „A te fiútestvéred feleségének szemérmét fel
ne fedd; a te fiútestvérednek szemérme az” (3
Móz. 18,16)
„Ha pedig elveszi
valaki az ő fiútestvérének feleségét: vérfertőzés(t követ el) az; az ő fiútestvérének szemérmét fedte fel;
magtalanok (gyermektelenek) legyenek”
(3 Móz. 20,21)
Ján. 3,25 Vetekedés [vita] támada azért a János tanítványai és a judeaiak [(iúdaiosz): Júdeában élők] között a mosakodás [a megtisztulás] felől.
Ján. 3,26 És menének Jánoshoz és mondának néki:
Mester; [Rabbi, látod]! Aki veled vala a Jordánon túl, akiről te bizonyságot [tanúságot] tettél, ímé Ő alámerít [most ő is bemerít], és hozzá megy
mindenki [és mindenki tódul hozzá].
Ján. 3,27 Felele János és monda: Az ember semmit sem
vehet [szerezhet;
semmit sem vallhat a magáénak; nem tulajdoníthat magának], hanem ha a
mennyből adatott néki.
Ján. 3,28 Ti magatok vagytok a bizonyságaim, [tanúim; ti
tanúsítjátok] hogy megmondtam: Nem vagyok én a Krisztus, hanem hogy Őelőtte
küldettem el [hanem hogy előfutár
(küldött) vagyok Őelőtte]*
*Bemerítő János így tesz bizonyságot
a Megváltóról: „János (tanú)bizonyságot tett Őróla, és kiáltott, [és
azt hirdette] mondván: Ez vala [Ő
volt az], akiről mondám [hirdettem]: Aki utánam jő [nyomomba lép], előttem lett (megelőz engem), mert
előbb volt nálamnál [nagyobb nálam]” (Ján. 1,15).
Bizonyságot tesz a júdeaiak előtt is: „És ez a János tanú(bizony)ságtétele [tanúsága], amikor a zsidók [júdeaiak] papokat és Lévitákat küldöttek Jeruzsálemből, hogy megkérdezzék őt: Kicsoda
vagy te? És [erre] megvallá és nem
tagadá; és megvallá, hogy: Nem én vagyok a Krisztus [a Messiás]. Monda: Én kiáltó szó [hang] vagyok a pusztában [sivatagban]. Egyengessétek az Úrnak útját [készítsetek
egyenes utat az Úrnak], amint megmondotta
Ézsaiás próféta” (Ján. 1,19-20.23).
Az Úr Jézus is bizonyságot tesz Bemerítő Jánosról: „Mert ő az, akiről meg van írva: Ímé én
elküldöm az én (hírvivő) követemet
[(angelosz):
angyalomat] a te orcád [színed] előtt, [aki megkészíti előtted [hogy előtted járva előkészítse] a te útadat” (Mát. 11,10).
És bemerítő Jánosban beteljesült a prófécia, amely így lett
megírva: „Ímé, elküldöm én az én
követemet, és megtisztítja
előttem az utat. És mindjárt eljön az ő templomába az Úr, akit ti
kerestek, és a szövetségnek követe, akit ti kívántok; ímé, eljön, azt mondja a Seregeknek Ura” „Ímé,
én elküldöm néktek Illyést, a prófétát, mielőtt eljön az Úrnak nagy és
félelmetes napja. És az atyák szívét a fiakhoz fordítja, a fiak szívét pedig az
atyákhoz, hogy el ne jöjjek, és meg ne verjem e földet átokkal” (Malak. 3,1; 4,5-6)
Ján. 3,29 Akinek jegyese [menyasszonya] van, vőlegény az [akié
a menyasszony, az a vőlegény]; a vőlegény barátja pedig, aki ott áll [csak vár és figyel] és hallja őt,
örvendezve [ujjongva] örül a vőlegény
szavának [és nagyon örül, amikor hallja a
közeledő vőlegény hangját]. Ez az én örömem immár betelt [teljessé lett; Ugyanúgy örülök most én is]*
*Pál apostolon keresztül jelenti k a
Szent Szellem, hogy ki a vőlegény, és ki a menyasszony: „Igen, én „eljegyeztelek” benneteket Jézus
számára, és arra törekszem, hogy úgy vigyelek hozzá, mint tökéletes
menyasszonyát” (2
Kor. 11,2)
Ján. 3,30 Annak [a
Krisztusnak] növekednie kell, nékem pedig alább szállanom [kisebbé válnom].
Ján. 3,31 Aki felülről [Istentől] jött, feljebb való [hatalmasabb]
mindenkinél [mindeneknek fölötte van].
Aki a földről való [a földről származik],
földi az [a földhöz tartozik] és
földieket szól; aki a mennyből jött, feljebb való [az felette van mindeneknek;
hatalmasabb] mindenkinél*
*Akik a földről származnak, vagyis a
hústesti emberek: „Azok a világból
valók; azért a világ szerint beszélnek, és a világ hallgat rájuk” (1
Ján. 4,5).
Mert: „Az első ember földből való [porból
formált], földi [és a porból
alkották]; a második ember, az Úr,
mennyből [égből] való. [mennyei]” (1
Kor. 15,47).
Erről így tesz bizonyságot Isten Igéje: Ő pedig nem más,
mint a Krisztus: „mert senki sem ment fel
a mennybe, hanemha (csak) az, aki a
mennyből szállott alá, az embernek Fia (az Emberfia), aki a mennyben van” (Ján. 3,13).
„Felül minden
fejedelemségen és hatalmasságon és (ható)erőn és uraságon és minden néven mely neveztetik
[és valamennyi névnél, amelyet segítségül hívnak] nemcsak
e világon [(világ)korszakban
(aionban)], hanem a következendőben [ami még KÖRÜL fog venni; az eljövendő (világ)korszakban] is” (Eféz.
1,21).
Maga az Úr Jézus is bizonyságot tesz származásáról, és a
zsidók származásáról, így beszélve hozzájuk: „És monda nékik: Ti innét alól valók vagytok (lentről származtok), én onnét felül való vagyok (én pedig
fentről származom); ti e világból valók
vagytok (származtok), én nem vagyok e
világból való (én nem e világból származom)” (Ján. 8,23).
Dávid próféciája kijelenti
azt is, hogy kijött el erre a földre. „Mert te vagy, Uram (JHVH=Jehova), a
legfenségesebb az egész földön, magasan fölötte vagy minden istennek” (Zsolt.
97,9)
Ján. 3,32 És arról tesz bizonyságot [Ő arról beszél; Arról tesz tanúságot], amit látott [ami felől látást kapott] és hallott; és az Ő bizonyságtételét [de amit mond] senki sem fogadja be.
Ján. 3,33 Aki az Ő bizonyságtételét [azt,
amit mond] befogadja, az megpecsételte [elismeri],
hogy az Isten igaz [(aléthész):
valóságos].
Ján. 3,34 Mert akit az Isten küldött, az Isten
beszédeit szólja [Isten szavait
közvetíti; az Isten igéit (réma: kijelentés) hirdeti]; mivelhogy [neki]
az Isten nem mérték szerint adja a [Szent]
Szellemet [nem méricskélve, hanem mérték nélkül adja]*
*Az Úr Jézus kijelentése: „Aki megvet (elvet) engem és nem veszi be (és nem fogadja el) az én beszédeimet, van annak, aki őt kárhoztassa (annak van ítélő
bírája): a beszéd (az az ige), amelyet szólottam, az kárhoztatja azt
(az ítéli el őt) az utolsó napon. Mert én
nem magamtól szóltam; hanem az Atya, aki küldött engem, ő parancsolta nékem,
hogy mit mondjak, és mit beszéljek. És tudom, hogy az ő parancsolata örök élet.
Amiket azért én beszélek, úgy beszélem (úgy hirdetem), amint az Atya mondotta vala nékem” (Ján.
12,48-50)
Az Úrnak Szelleme van
én rajtam, mivelhogy felkent engem, hogy a szegényeknek az evangéliumot
hirdessem, elküldött, hogy a töredelmes szívűeket meggyógyítsam, hogy a
foglyoknak szabadulást hirdessek és a vakok szemeinek megnyílását, hogy
szabadon bocsássam a lesújtottakat (a megkínzottakat). Hogy hirdessem az Úrnak kedves esztendejét” (Luk. 4.18).
Már Ézsaiáson keresztül így szólt az Úr Jézusról: „Ímé (ez) az én szolgám, akit gyámolítok (akit támogatok), az én választottam, akit szívem kedvel
(akiben gyönyörködöm), Szellememet adtam
ő belé (Szellememmel ajándékoztam meg), törvényt
beszél (útmutatást hirdet) a
népeknek” (Ésa. 42,1).
és folytatja Ézsaiás az Úr Jézusról: „Az Úr Isten Szelleme van (nyugszik) én rajtam azért, mert fölkent engem az Úr, hogy a szegényeknek örömöt
(örömhírt) mondjak. Elküldött, hogy
bekössem a megtört szívűeket, hogy hirdessek a foglyoknak szabadulást, és a
megkötözötteknek megoldást (és szabadon bocsátást). Hogy hirdessem az Úr jókedvének (kegyelmének) esztendejét, és Istenünk bosszúállása napját; megvigasztaljak minden
gyászolót. Hogy tegyek Sion gyászolóira, adjak nékik ékességet (fejdíszt) a hamu helyett, örömnek kenetét a gyász
helyett, dicsőségnek palástját a csüggedt szellem helyett, hogy igazság fáinak
neveztessenek, az Úr plántáinak, az Ő dicsőségére!” (Ésa. 61,1-3)
Ján. 3,35 Az Atya szereti a Fiút, és az Ő kezébe adott mindent*
*Az Úr Jézus már földi szolgálata
alatt így imádkozott, kijelentve, hogy: „… Hálákat adok néked [magasztallak, dicsőítelek; áldalak téged; Vallást teszek rólad], Atyám, mennynek és földnek Ura. Hogy
elrejtetted [titokban
tartottad, eltitkoltad] ezeket [az
igazságokat] a bölcsek és az
értelmesek [okosok, éles eszűek] elől,
és a kisdedeknek [de kiskorúak (újjá születettek) előtt] megjelentetted [de
megmutattad azoknak, akik olyanok, mint a
kisgyermekek; és kijelentetted, kinyilatkoztattad (leleplezted,
láthatóvá tetted) (ezeket) a kisgyermekeknek (a kisdedeknek, a kicsinyeknek)]. Igen, [valóban így van] Atyám, mert így volt kedves te előtted
[mert így láttad jónak; mert így tetszett neked;
mert ezt te is így láttad helyesnek]. Mindent
nékem adott át az én Atyám, és senki sem ismeri a Fiút, csak az Atya; az Atyát
sem ismeri senki, csak a Fiú, és akinek a Fiú akarja megjelenteni [kijelenteni,
leleplezni; akinek szeme elől a Fiú a leplet el akarja vonni]”
(Mát. 11,25-27).
Lukács bizonyságtétele szerint ez akkor történt, amikor a
hetven tanítvány győztesen visszatért: „Azon
órában örvendeze (és így ujjongott) Jézus
a Szent Szellem által, és monda: Hálákat adok néked (és magasztallak), Atyám, mennynek és földnek Ura, hogy
elrejtetted ezeket a bölcsek és értelmesek elől, és a kisdedeknek
megjelentetted (felfedted a gyermekeknek). Igen, Atyám, mert így volt kedves te előtted (és így láttad jónak).
Mindent nékem adott (át) az én Atyám: és senki sem tudja, kicsoda a Fiú, csak az Atya; és kicsoda az Atya,
hanem csak a Fiú, és (az) akinek a Fiú akarja megjelenteni” (Luk.
10,21-22).
Mert: „Az Atya szereti
a Fiút, és az ő kezébe adott mindent. Aki hisz a Fiúban, (annak) örök élete van; aki pedig nem enged (nem
engedelmeskedik) a Fiúnak, nem lát
életet, hanem az Isten haragja marad rajta” (Ján. 3,35-36).
És: „Amiként te
hatalmat adtál néki minden (hús)testen
(minden halandó felett), hogy örök életet
adjon mindennek, amit néki adtál. Az pedig az örök élet, hogy megismerjenek
téged, az egyedül igaz Istent, és akit elküldtél, a Jézus Krisztust” (Ján. 17,2-3).
Pál apostol bizonyságtétele: „Mert mindent az ő lábai alá vetett [Isten] Mikor pedig azt mondja, hogy
minden alája van vetve, nyilvánvaló hogy
azon kívül [annak kivételével], aki
neki mindent alávetett. [aki a mindenséget alá rendelte] Mikor pedig minden alája vettetett, akkor
maga a Fiú is alávettetik annak, [Istennek] aki neki mindent alávetett, hogy az Isten legyen minden mindenben.
[amikor azonban alá fogja rendelni a mindenséget, akkor majd maga a Fiú is alá
fogja rendelni magát Annak, aki a mindenséget alá rendelte, hogy az Isten
legyen minden mindenekben]” (1 Kor. 15,27-28).
A feltámadott Úr átadja ezt a hatalmat a kihívottak
közösségének, az eklézsiának: „És
hozzájuk menvén Jézus, szóla nékik, mondván: Nékem adatott minden hatalom
mennyen és földön. Elmenvén azért, tegyetek tanítványokká minden népeket,
bemerítvén őket az Atyának, a Fiúnak és a Szent Szellemnek nevében, Tanítván
őket, hogy megtartsák mindazt, amit én parancsoltam néktek: és ímé én tiveletek
vagyok minden napon a világ végezetéig. Ámen” (Mát. 28,18-20).
És hogy ez a hatalom – amelyet visszaad Istennek – a Krisztusé,
és az Ő testéé, vagyis az Eklézsiáé, a felkenté,– azaz a fiúé – arról így
beszél az Ige: „sőt bizonyságot tett
valahol valaki, mondván: Micsoda az ember, hogy megemlékezel ő róla, avagy az
embernek fia, hogy gondod van reá? Rövid időre kisebbé tetted őt az
angyaloknál, dicsőséggel és méltósággal koronáztad meg, mindent lába alá
vetettél.” Ha ugyanis mindent alávetett neki, akkor semmit sem hagyott, ami ne
lenne neki alávetve. Most ugyan még nem látjuk, hogy minden uralma alatt áll,
azt azonban látjuk, hogy az a Jézus, aki rövid időre kisebbé lett az
angyaloknál, a halál elszenvedése miatt dicsőséggel és tisztességgel
koronáztatott meg, hiszen ő Isten kegyelméből mindenkiért megízlelte a halált” (Zsid. 2,6-9).
Erről tesz bizonyságot a
Szent Szellem Dávidon keresztül is: „micsoda
a halandó - mondom -, hogy törődsz vele, és az emberfia, hogy gondod van rá?
Kevéssel tetted őt kisebbé Istennél, dicsőséggel és méltósággal koronáztad meg.
Úrrá tetted kezed alkotásain, mindent a lába alá vetettél: Juhokat és
mindenféle barmot, és még a mezőnek vadait is; Az ég madarait és a tenger
halait, mindent, ami a tenger ösvényein jár. Ó, Urunk, mi Urunk! Mily felséges
a te neved az egész földön!” (Zsolt.
8,5-10).
Hiszen Krisztus a fej, és az eklézsia – a kihívottak
gyülekezete, mely Uráról, Krisztusról neveztetik – az Ő teste: „És Ő a feje a testnek, az egyháznak: aki a
kezdet, elsőszülött a halottak közül; hogy mindenekben Ő legyen az első. Mert
tetszett az egész Teljességnek, hogy benne lakjék” „Mert Őbenne lakozik az istenségnek egész teljessége testileg.
és benne jutottatok el ti is ehhez a teljességhez, mert ő a feje minden
fejedelemségnek és hatalmasságnak” (Kol.
1,18-19; 2,9-10)
Ján. 3,36 Aki hisz a Fiúban, örök [egy más minőségű, természetfeletti]
élete van; aki pedig nem enged [nem hisz;
nem engedelmeskedik; (apeitheó): nem hisz (szándékosan és önfejűen); rábeszélhetetlen, makacs] a
Fiúnak, nem lát életet, hanem az Isten haragja marad rajta*
*Pál apostol idézi Habakuk prófétát: „… miképpen meg van írva: Az igaz [a megigazult vagy
megigazított] ember pedig hitből él. [Olyan hit, amely Istennek
emberi ésszel fel nem érhető segítségében (csodáiban) tud bizakodni]”
(Róm. 1,17).
Így szól a prófécia: „Ímé,
felfuvalkodott, nem igaz őbenne az ő szelleme; az igaz (megigazult) pedig az ő hite által él” (Hab.
2,4).
Az Úr Jézus kijelentése az örök élet feltételéről: „Bizony, bizony mondom néktek, hogy aki az
én beszédemet (igémet) hallja és hisz
annak, aki engem elbocsátott (elküldött), örök élete [egy más minőségű, természetfeletti élete] van; és nem megy a kárhozatra (sőt
ítéletre sem megy), hanem általment a
halálból az életre” (Ján. 5,24).
„Mert az én Atyámnak
az az akarata, hogy annak, aki látja a Fiút, és hisz benne, örök élete [egy
más minőségű, természetfeletti élete] legyen;
én pedig feltámasztom őt az utolsó napon. Bizony, bizony mondom néktek: Aki
énbennem hisz, örök élete [egy más minőségű, természetfeletti élete] van annak” (Ján. 6,40.47).
János apostolon keresztül megerősíti Isten a kijelentést: „Akié a Fiú, azé az élet: akiben nincs meg
az Isten Fia, az élet sincs meg abban” (1 Ján. 5,12)
Imádság:
Mikor nyugtalan voltam, csillapítottad gyötrelmeimet.
Mikor fáradt voltam, Te adtál pihenést.
Mikor egyedül voltam, szeretetet hoztál.
Mikor beteg voltam, gondoskodtál rólam.
Mikor megsértettek, Te segítettél.
Mikor idősödtem, mosolyt varázsoltál arcomra.
Mikor gondjaim voltak, megosztottam veled és segítettél.
Mikor boldog voltam, örömömben is részt vettél.
(Teréz anya)
A nap gondolata: Az Evangéliumról
Az evangéliumnak
azért van sokak előtt a legcsekélyebb tekintélye, mert azt munkálja, hogy az
elsők utolsók legyenek, és az utolsók elsők. (Luther Márton)
Olvasd a teljes Szentírást
„A
teljes Írás Istentől ihletett, és hasznos a tanításra, a feddésre, a
megjobbításra, az igazságban való nevelésre” (2Tim 3:16)
Van
időd Bibliát olvasni? Sok ember küzd azzal, hogy nincs ideje olvasni a
Bibliát. Nem tudom, hogy te közéjük tartozol-e, de gondold végig a
következőket: minden ember életében 24 óra egy nap, és 168 óra egy hét. Rajtunk
nagymértékben múlik, hogy mire fordítunk időt.
Persze,
ha munkád van, akkor örülj neki és végezd teljes erőbedobással, de Istent ne
hagyd ki életedből. Tedd Őt tudatosan az első helyre. Gondolj arra, hogy ha a
kedvenc színészed, zenészed, vagy sportolód arra kérne, hogy naponta
beszéljetek egy kicsit, akkor mit mondanál: bocs, nem érek rá? Vagy mindent
megtennél, hogy legalább 10-15 perced legyen naponta, hogy beszélgess vele?
Ugye nem kérdéses, hogy mi is a válaszod?
Ezek
után furcsának tűnik, ha valaki azt mondja, hogy nincs időm Istenre. Mert aki
így szól, az egyben azt mondja, hogy nem akarom, hogy időm legyen Istenre.
Megvagyok nélküle is. Nem jelenthet mást, ha nem naponta olvassa valaki a
Bibliát. Te hogy állsz ezzel?
A legmeghittebb és legáldottabb közösség
... mindenkor az Úrral leszünk" (1Tesz 4,17).
Míg e földön élünk, az Úr van velünk, amikor hazahív, mi
leszünk vele. A hívő nem szakad el Megváltójától. Egyek ők, és mindvégig egyek
is maradnak: Krisztus nem lehet meg az övéi nélkül, mert akkor csak fő lenne,
test nélkül. Akár elragadtatunk az égbe, akár a paradicsomban nyugszunk, akár
itt e földön élűnk, Krisztusban vagyunk: ki választhat el tőle?
Milyen nagy öröm ez! Legfőbb tisztességünk, nyugalmunk,
vigasztalásunk, gyönyörűségünk, hogy az Úrral lehetünk. Nincs, ami ezt
felülmúlná, vagy akárcsak megközelítené. Együtt élünk vele itt a földön,
érezzük, amikor megalázzák, elutasítják, érezzük, amikor szenved. De egykor
vele leszünk a mennyei dicsőségben is, élvezni fogjuk az örök nyugalmat, Isten
királyi uralmát, annak minden megnyilatkozásában. Úgy élünk majd, ahogyan
Krisztus, és vele együtt örvendezünk örökkön-örökké.
Ó Uram, ha mindörökre veled lehetek majd, valóban
egyedülállóan dicsőséges sorsot szántál nekem. Nem irigylem még az
arkangyalokat sem. Mindörökké az Úrral lenni: ez a legcsodálatosabb dolog, amit
a mennyről el tudok képzelni. Nem az aranyhárfák, nem a tündöklő koronák, nem
is a tiszta fény jelenti számomra a legnagyobb dicsőséget, hanem Krisztus maga
és a vele való közösség. Ebben a legdrágább közösségben élhetek mindörökké.
C. H. Spurgeon "Isten ígéreteinek tárháza" c.
könyvéből
http://keresztenydalok.hu/ahitatok
Trenírozd Újra Az Elmédet
„És ne szabjátok magatokat e világhoz (e korhoz)
[átalakulva és alkalmazkodva annak külső, felszínes szokásaihoz], hanem
változzatok el a ti elméteknek [teljes] megújulása által…” (Róma 12:2) (Amplified
Bible kiegészítésével.)
Manapság sokan nem fogják fel, hogy az ok, amiért nem boldogok, az ok, amiért nem élvezik az életet egyszerűen az, hogy rossz irányban trenírozták az elméjüket. Arra trenírozták elméjüket, hogy aggódjanak. Arra trenírozták elméjüket, hogy panaszkodjanak. Arra trenírozták elméjüket, hogy a negatívumot lássák. De épp úgy, ahogy ki tudjuk alakítani ezeket a negatív gondolkodásmódokat, újra tudjuk trenírozni az elménket, és ki tudunk alakítani pozitív gondolkodásmódokat természetesen az Ige alapján.
Egy pozitív magatartás kifejlesztéséhez a fő kulcs az, hogy megtanuljuk, hogyan maradjunk hálásak. Amikor az ember hálás marad, inkább arra fókuszál, ami helyes, mint arra, ami rossz. Ez nem történik automatikusan, az embernek nevelnie kell magát arra, hogy a pozitívumra fókuszáljon. Minden egyes nap tudatos erőfeszítést kell tennie mindaddig, amíg egy jó szokás ki nem alakul.
Ne feledd, amikor a dicséret és hálaadás magatartásával élsz, akkor védelmezed magad az ellenség támadásaitól. Az elkedvetlenedés magvai nem tudnak gyökeret ereszteni egy hálás szívben. Sem a keserűségé, sem az irigységé, sem a viszályé. Amikor hálás szíved van, erős vagy. Fel vagy hatalmazva, és bizakodóan élvezheted azt a jó életet, amit Isten előre elkészített számodra!
Ima a mai napra:
Mennyei Atyám, ma átadom a gondolataimat és elmémet Neked. Segíts nekem újra trenírozni a gondolataimat, hogy összhangban legyenek az életemre vonatkozó akaratoddal. A hit és reménység pozitív hozzáállását választom, és köszönöm, hogy feljogosítottál arra, hogy élvezzem azt a jó életet, ami Nálad van számomra. Jézus nevében. Ámen.
Fordította: Horváth Lívia
Dr-Kováts György: HIT ÉS TAPASZTALATOK…
Vannak tapasztalatok, amik áthúznák a hitedet? Amik úgy
tűnnek, ellentétesek azzal? Ekkor mi a tapasztalatok szerepe? Amikor ellene
beszélnek a hitnek, ami benned van, akkor úgy tűnik, akadályozóak. De te még ekkor
is megerősödsz hitben, ha megmaradsz az Úr beszéde mellett!
Ábrahám átélte ezt. Fia még nem volt, feleségét pedig
folyamatosan „Sárának” nevezte, „fejedelemasszonynak”, akinek sok utódja, népe
van. Saját teste még nem tűnt alkalmasnak az utód nemzésére, és felesége sem
lett volna képes a foganásra, emberi, testi mérték szerint. De Ábrahám azt
választotta, hogy az Igének adott igazat. (Isten azt mondta neki, hogy
KÉTSÉGTELENÜL Sárától lesz neki gyermeke.) Teljesen félretette azokat a
pillanatnyi érzéseket, tapasztalatokat, amik ELLENE MONDTAK az Isten
beszédének. Sőt. Dicsőítette közben az Urat. Hálát adott az Igéért, és tette,
amit tehetett.
Feleségét továbbra is Sárának nevezte – s ő is Ábrahámnak,
az urát (nevüket Isten mondta, új néven kellett egymást nevezniük, s nevük
jelentése az volt, hogy gyermekeik lesznek, utódjaik, bőséggel) – és szerette,
megölelte, udvarolt neki, és úgy bánt vele, mint fiatal feleségével. Bár száz
éves volt, és Sára kilencven, a hit által, mindent úgy tett, mintha friss házasok
lettek volna. A hit által FÉLRETETTE az érzéseit és a tapasztalatait, amik
ellene mondtak annak, amit Isten Igéje mondott nekik. Ez volt a hite harca.
A hitében – EZENKÖZBEN – megerősödött. („endünameó” –
megerősödés, ahogy a dinamó felkelti az áramot, és feltölti az akkumulátort).
NEM adta oda az elméjét a kételkedésnek. NEM engedte, hogy a
kételkedés gondolatai – amik a mindennapi (!) tapasztalatok hatására támadtak
fel benne – megtelepedjenek benne. Amikor felkelt volna egy-egy gondolat
elméjében – a tapasztalatok alapján, azok hatására – nem engedett nekik. Nem
engedte, hogy helyet találjanak gondolkodásában. Semmi, ami kételkedéssel
kapcsolatos volt.
Ehelyett kimondta: „dicsőség az Úrnak”! És újra és újra,
hálát adott Istennek, az ígéretekért, azért, hogy az Úr képes rá, hogy be is
töltse azokat, hogy PONTOSAN MOST, ebben az időszakban, TAPASZTALATAI ELLENÉRE is, végzi munkáját, és EL IS FOGJA
VÉGEZNI azt. Mert megígérte. Így adott dicsőséget Istennek. És az „endünameó”
(megerősödés) folyamata közben teljesen elhitte, amit Isten mondott neki. A
hite átment a teljességbe, a megerősödés során, és útján. Végül „teljesen
elhitte”, hogy amit Ő ígért, azt meg is cselekedheti.
ÁTJÁRTA őt a hit. Teljességgel. Miközben az ellentétes
tapasztalatok közepette, minden új és új napon, heteken, hónapokon át, az Úr
Igéjét tartotta igaznak, és nem a tapasztalatainak adta a végleges helyet.
Nem hazudott magának. (!)
Elismerte, hogy teste jelenleg még nem volt képes arra, amit
Isten megígért, de kimondta: „TUDOM, hogy Ő megtette, megteszi, és képes is
teljesen elvégezni. Ezért EZT TARTOM VÉGLEGESNEK, és nem azt, amit most a
testemben tapasztaltam. A végleges: az Isten ígérete.” Ez volt Ábrahám hite. Ez
volt a győzelem útja az ő életében.
Ez a hit.
Ez a hit folyamata.
Ez a hit harca.
Ez van leírva a Róma 4,16-22-ben.
Azért van leírva, hogy te is győzz, Ábrahámmal együtt,
akinek hitét te is követed (Róma 4,12.)
Róm 4:16 Azért hitből, hogy kegyelemből [legyen]; hogy erős
legyen az ígéret az egész magnak; nemcsak a törvényből valónak, hanem az
Ábrahám hitéből valónak is, aki mindnyájunknak atyánk
Róm 4:17 (Amint meg van írva, hogy sok nép atyjává tettelek
téged) az előtt, az Isten előtt, akiben hitt, aki a holtakat megeleveníti, és
azokat, amelyek nincsenek, előszólítja, mint meglevőket.
Róm 4:18 Aki reménység ellenére reménykedve hitte, hogy sok
népnek atyjává lesz, aszerint, amint megmondatott: Így lészen a te magod.
Róm 4:19 És hitében erős lévén, nem gondolt az ő már elhalt
testére, mintegy százesztendős lévén, sem Sárának elhalt méhére;
Róm 4:20 Az Istennek ígéretében sem kételkedett
hitetlenséggel, hanem erős volt a hitben, dicsőséget adván az Istennek,
Róm 4:21 És teljesen elhitte, hogy amit ő ígért, meg is
cselekedheti.
Róm 4:22 Azért is tulajdoníttaték neki igazságul.
A sánta róka
Egy ember az erdőn ballagott keresztül. Egyszer csak megpillantott egy rókát, amelyiknek hiányzott az egyik lába. A férfinek az a kérdés motoszkált a fejében, hogy vajon hogyan maradt a róka életben? Aztán megpillantott egy tigrist, elejtett zsákmányával a szájában. A tigris teleette magát, s a maradékot hagyta, hogy a róka elfogyassza.
A rókát Isten ugyanazen a tigrisen keresztül táplálta másnap is. Az ember ámulatba esett Isten jóságától. Nyomban el is határozta, hogy ő is meghúzza magát egy sarokban, és teljesen az Úrra bízza magát, aki majd gondoskodik minden szükségletéről.
Úgy is tett, de hosszú ideig semmi sem történt. A szerencsétlen már majdnem halálán volt, amikor egyik napon hangot hallott:
- Ó, te tévelygő, nyisd ki a szemed, és pillantsd meg az Igazságot! Ne a sánta rókát utánozd, a tigris példáját kövesd!
(Ismeretlen szerző)
A rókát Isten ugyanazen a tigrisen keresztül táplálta másnap is. Az ember ámulatba esett Isten jóságától. Nyomban el is határozta, hogy ő is meghúzza magát egy sarokban, és teljesen az Úrra bízza magát, aki majd gondoskodik minden szükségletéről.
Úgy is tett, de hosszú ideig semmi sem történt. A szerencsétlen már majdnem halálán volt, amikor egyik napon hangot hallott:
- Ó, te tévelygő, nyisd ki a szemed, és pillantsd meg az Igazságot! Ne a sánta rókát utánozd, a tigris példáját kövesd!
(Ismeretlen szerző)
A hit
Készítette: Keresztény szépségportál
Akinek hite van, mindene van.
Vivekánanda
www.keresztenyszepsegporta l.hu
Vivekánanda
www.keresztenyszepsegporta
A fűszeres
Készítette: Győzedelmes Gyülekezet
Jim Davis, aki egy fűszerüzletben volt eladó, szerette a munkáját, és büszke volt arra, hogy milyen jó munkát végez. Ám az nagyon fel tudta bosszantani, ha fegyelmezetlen gyerekeket látott, és olyan szülőket, akik kiabáltak gyermekeikre, de semmit sem tettek annak érdekében, hogy helyreigazítsák utálatos viselkedésüket.
Egy este Jim éppen az egyik vásárlóval volt elfoglalva, aki mindenfélével telepakolta a bevásárlókocsiját. Miközben beütötte az árut, egy gyerek elkezdett nagyon hangosan sikoltozni mögötte, majd egy haragos férfihang odakiáltott: „Feküdj!"
Milyen bunkó fráter! - gondolta Jim, fel sem pillantva munkájából.
Tovább számolt, ahogy az árut egyenként elhúzta a szkenner előtt. A síró gyermek még mindig nem hallgatott el, és újra felhangzott a férfi kiáltása:
- Feküdj!
A mindenit! Szép kis nevelés, mondhatom! - gondolta Jim. - Ez a pasas egy balfácán! Anélkül, hogy tekintetét felemelte volna, folytatta a számolást. Mikor végre végzett a bevásárlókocsival, felnézett, és így szólt:
- 89 dollár 95 cent, asszonyom!
Minthogy senkit sem látott, körülnézett, és azt látta, hogy az üzletben mindenki, beleértve a soron következő vásárlót is, arccal lefelé a földön fekszik.
Éppen időben fordult még hátra ahhoz, hogy lássa, ahogy egy fegyveres férfi kilép az üzletből. A háta mögött lévő kollégája, még mindig a földön fekve, így szólt hozzá:
- Jim, tudod-e, hogy amikor a második alkalommal hallottad, hogy „feküdj", a betörő fegyvere a te fejednek volt szegezve?
Mi olyan mértékben hozzászoktunk a kultúránkból fakadó, bennünket körülvevő zajokhoz, valamint a világ figyelemelterelő dolgaihoz, hogy ha valaki valami fontosat akar közölni velünk, lerázzuk magunkról, mintha nem volna semmi jelentősége. Olyan sokszor figyelmen kívül hagyjuk a beszélőt, azt vélve, hogy a figyelmeztetés valaki másnak szól. A szokásos módon tovább végezzük a dolgunkat.
Nagy veszélynek teszed ki magadat, ha semmibe veszel egy olyan fontos üzenetet, ami megmentheti az életedet. Eljön majd az az idő, amikor már nem lesz lehetőségünk az üzenetet megfogadni. „Íme, most van az üdvösség napja!" (2Kor 6,2).
Egy este Jim éppen az egyik vásárlóval volt elfoglalva, aki mindenfélével telepakolta a bevásárlókocsiját. Miközben beütötte az árut, egy gyerek elkezdett nagyon hangosan sikoltozni mögötte, majd egy haragos férfihang odakiáltott: „Feküdj!"
Milyen bunkó fráter! - gondolta Jim, fel sem pillantva munkájából.
Tovább számolt, ahogy az árut egyenként elhúzta a szkenner előtt. A síró gyermek még mindig nem hallgatott el, és újra felhangzott a férfi kiáltása:
- Feküdj!
A mindenit! Szép kis nevelés, mondhatom! - gondolta Jim. - Ez a pasas egy balfácán! Anélkül, hogy tekintetét felemelte volna, folytatta a számolást. Mikor végre végzett a bevásárlókocsival, felnézett, és így szólt:
- 89 dollár 95 cent, asszonyom!
Minthogy senkit sem látott, körülnézett, és azt látta, hogy az üzletben mindenki, beleértve a soron következő vásárlót is, arccal lefelé a földön fekszik.
Éppen időben fordult még hátra ahhoz, hogy lássa, ahogy egy fegyveres férfi kilép az üzletből. A háta mögött lévő kollégája, még mindig a földön fekve, így szólt hozzá:
- Jim, tudod-e, hogy amikor a második alkalommal hallottad, hogy „feküdj", a betörő fegyvere a te fejednek volt szegezve?
Mi olyan mértékben hozzászoktunk a kultúránkból fakadó, bennünket körülvevő zajokhoz, valamint a világ figyelemelterelő dolgaihoz, hogy ha valaki valami fontosat akar közölni velünk, lerázzuk magunkról, mintha nem volna semmi jelentősége. Olyan sokszor figyelmen kívül hagyjuk a beszélőt, azt vélve, hogy a figyelmeztetés valaki másnak szól. A szokásos módon tovább végezzük a dolgunkat.
Nagy veszélynek teszed ki magadat, ha semmibe veszel egy olyan fontos üzenetet, ami megmentheti az életedet. Eljön majd az az idő, amikor már nem lesz lehetőségünk az üzenetet megfogadni. „Íme, most van az üdvösség napja!" (2Kor 6,2).
2013. március 13.
Ige: Az örök-életről
(Tit. 1,1-3) „Pál (jelentése: kicsi, alacsony, csekély), Istennek (rab)szolgája, Jézus (héberül: Jehosua = Jahve az üdvösség, a szabadítás, a
megváltó; Józsué neve görög formában) Krisztusnak pedig apostola (aki teljhatalmú
megbízott, aki Jézus Krisztus hatalmával szól, és cselekszik). Az Isten
választottainak hite és a kegyesség [vagyis
a hitben folyó, hívő, istenfélő- és tisztelő élet] szerint való igazságnak (alétheia): valóság=Isten Igéjének) megismerése
[megértése, és ismerete] szerint.
[Más fordítás: „Pál, Isten szolgája, és Jézus Krisztus
meghívott apostola, hogy Isten választottjait hitre és az igazi istentisztelet
ismeretére vezesse]
Az örök [a természetfeletti, és halhatatlan] élet [elváró] reménységére [biztos várására a halhatatlan
életnek, ami be is fog következni],
melyet megígért [és hírül adott] az igazmondó Isten [aki nem tud hazudni] örök időknek [vagyis
ősidőknek] előtte.
[Más fordítás: Ez a
felismerés az örök élet reménységén alapul, melyet az idők kezdete előtt
megígért az az Isten, aki nem hazudik].
„Melyet
eleve [és előre] megígért az ő prófétái által a
szentírásokban” (Róm. 1,2).
„[Mert úgy tetszett
neki, hogy] megismertetvén velünk az ő
akaratának titkát az ő jó
kedve [és jóságos tetszése] szerint,
melyet eleve [elhatározott], és elrendelt
magában, [és amelyet kijelentett
Őbenne]” (Eféz. 1,9).
„Nem az igazságnak cselekedeteiből, amelyeket
mi cselekedtünk, hanem az ő irgalmasságából tartott meg (vagyis üdvözített) minket újjászülő és megújító fürdője a Szent Szellem által. Akit
kitöltött reánk bőséggel (vagyis gazdagon) a mi megtartó (és a mi Üdvözítőnk) Jézus Krisztusunk által; Hogy az ő kegyelméből megigazulván, örökösök
legyünk az örök élet reménysége szerint”
(Tit. 3,5-7).
Amelyet: „… az Isten, kiválóbban (és még
teljesebben) meg akarván mutatni az
ígéret örököseinek az ő végzése változhatatlan voltát, esküvéssel lépett közbe
(és esküvel vállalt kezességet). Hogy két
változhatatlan tény által, melyekre nézve lehetetlen, hogy az Isten hazudjon,
erős vigasztalásunk (és erős bátorításunk) legyen minékünk, mint akik oda menekültünk, hogy megragadjuk az
előttünk levő reménységet, (és belekapaszkodjunk). Ez a reménység lelkünknek (vagyis egész lényünknek) biztos és erős horgonya, amely behatol a
kárpit mögé” (Zsid. 6,17-18).
Erről tesznek
bizonyságot az apostolok, és: „Ez a
bizonyságtétel pedig az, hogy Isten örök életet adott nekünk, és ez az élet az
ő Fiában van. Akié a Fiú, azé az élet:
akiben nincs meg az Isten Fia, az élet
sincs meg abban. Ezeket (azért) írtam
néktek, akik hisztek az Isten Fiának nevében, hogy tudjátok meg, hogy örök
életetek van, és hogy higgyetek az Isten Fiának nevében. (1 Ján. 5,11-13).
Maga az Úr Jézus kijelentette, hogy: „… Én vagyok… az élet” (Ján. 14,6).
És hogy: „Az pedig az örök élet, hogy megismerjenek
téged, az egyedül igaz Istent, és a kit elküldtél, a Jézus Krisztust” (Ján. 17,3).
És az apostol
boldogan hirdeti, hogy: „De tudjuk azt
is, hogy az Isten Fia eljött, és értelmet adott nékünk arra, hogy megismerjük
az igazat, és hogy mi az igazban, az ő Fiában, a Jézus Krisztusban vagyunk. Ő
az igaz Isten és az örök élet” (1 Ján.
5,20).
Pál apostolon keresztül pedig kijelentést
nyer, hogy ki jött el hústestben: „És minden versengés nélkül
(közismerten, elismerten, bevallottan, valóban) nagy a kegyességnek (vagyis
a hitnek) eme titka: Isten (aki) megjelent (láthatóvá,
nyilvánvalóvá, ismertté vált; megmutatkozott) (hús)testben. megigazíttatott
(igaznak bizonyult) szellemben, Megláttatott (és megjelent,
megmutatkozott) az angyaloknak. Hirdettetett a pogányok (vagyis a
népek, nemzetek) közt, hittek benne a világon, felvitetett dicsőségbe” (1
Tim. 3,16).
„Azért szerelmes [és szeretett] atyámfiai [testvéreim] erősen
álljatok, mozdíthatatlanul [és legyetek szilárdak, rendíthetetlenek,
állhatatosak, kitartók], buzgólkodván az
Úrnak dolgában [munkájában] mindenkor,
tudván, hogy a ti munkátok [és fáradozásotok] nem hiábavaló az Úrban” (1 Kor. 15,58).
És így folytatódik a
kijelentés: „Ha ugyan megmaradtok a
hitben alaposan (és szilárdan) és
erősen (és egyenesen), és el nem
távoztok (el nem tántorodtok) az
evangélium reménységétől, amelyet hallottatok, amely hirdettetett minden
teremtménynek az ég alatt; amelynek lettem én, Pál, szolgájává” (Kol. 1,23).
Hiszen: „… ezekben az időkben
nincs békessége (és biztonsága) sem a
kimenőnek (vagyis az eltávozónak), sem
a hazajövőnek, mivelhogy nagy a nyomorúsága mindazoknak (mert sok gyötrelem
szakadt mindazokra), akik e földön
laknak. Annyira, hogy egy nemzetség (vagyis egyik nép) a másik nemzetséget (a másik népet megtámadja) és egyik város a másik várost elpusztítja (és szétzúzza); mert az isten (azaz: e világ istene) gyötri őket minden sanyarúsággal (és
nyomorúsággal). Ti azért bátorságosok
(és erősek) legyetek, kezeiteket le ne
eresszétek (és ne lankadjatok el), mert
a ti munkátoknak (és tetteiteknek) jutalma
van” (2 Krón. 15,5-7).
És amit Isten
megígért, azt Ő meg is cselekszi, mert: „Nem
ember az Isten, hogy hazudjék és nem embernek fia, hogy megváltozzék (vagy,
hogy bármit megbánjon). Mond-é ő valamit,
hogy meg ne tenné? Igér-é valamit, hogy azt ne teljesítené? (4
Móz. 23,19)
Ki nyer áldást?
„Az ártatlan kezű, a
tiszta szívű, aki nem sóvárog hiábavalóság után, és nem esküszik hamisan.
Áldást nyer az ilyen az Úrtól, igazságot a szabadító Istentől” (Zsolt.24,4-5)
Feliratkozás:
Bejegyzések (Atom)