(A VÁRAKOZÁS – VÁRAKOZNI MINDIG NEHÉZ – NEM
JELENT PASSZIVITÁST!) –
Apcs 1:4 És velük összejövén,
MEGHAGYTA nekik, hogy el ne menjenek Jeruzsálemből, hanem VÁRJÁK BE az Atyának
ígéretét, melyet [úgymond], hallottatok tőlem:
Apcs 1:5 Hogy János ugyan
vízzel keresztelt, ti azonban Szent Lélekkel fogtok megkereszteltetni nem sok
nap múlva.
Luk 24:49 És íme én elküldöm
ti reátok az én Atyámnak ígéretét; ti pedig MARADJATOK Jeruzsálem városában,
MÍGNEM felruháztattok mennyei erővel.
3./ El ne menjenek
Jeruzsálemből, hanem „várják be” az Atya ígéretét. A görögben: „perimenó” – itt
szerepel egyedül.
a./ Ott maradni („menó”)
mindig nehezebb, mint „elindulni szerencsét próbálni”. Aki ott marad, „ki van
szolgáltatva”. Vár. Függ. A függéshelyzet – amikor nem hagyhatod el a
harcálláspontodat, csak várni tudsz, várni és várni, hogy a felmentő sereg
megjelenjen – mindig nehéz. Ki kell tartanod, minden ellenkező gondolat
közepette. Minden körülmény ellenében is. Erről is beszél ez a kifejezés:
„perimenó” – ami körülötted van, nem fordíthat el téged az engedelmességtől.
Azt teszed, amit Ő mond. Bármit látsz, bármit mondanak mások – megteszed, mert
Ő mondta. Vársz. Kitartasz a várakozásban. (Acs 1,14.)
b./ A várakozás egyáltalán
nem „passzív” művelet. Közben mindent megteszel, amit ott, és akkor lehet
megtenni. Megteszed, mert ez is hozzátartozik a várakozáshoz.
Ha például anyagi
szabadításra vársz, megteszed, amit te magad meg tudsz tenni, és amit a te Urad
mond, hogy tegyél. Miközben várod Őt. Ez a kettő – várakozás, és ami rajtad
áll, megteszed – nem ellentétes egymással. Mit teszel, miközben vársz?
1.- Imádkozol. Nagyon
imádkozol. Megint imádkozol. Folyamatosan imádkozol. Szüntelen imádkozol. Már
böjttel imádkozol. Akarod, hogy az Úr cselekedjen – Tőle függsz – és ezért
imádkozol. (Hallja. Látja. Akarja, hogy tedd. Jól teszed. Nem süket, nincs
távol – de ez is hozzátartozik a szabadításhoz. Kell, hogy tedd. Egy nap a
mennyben majd sokkal inkább megérted, miért volt ez jó, miért volt szükséges!
Most tedd, és tedd, és tedd, ameddig az ellenkezőjét nem mondja. Tedd, és
meglátod szabadítását.)
2.- Vetsz. Vetsz és vetsz és
vetsz. Miért? Mert Ő mondta. Lk 6,38. Adjatok… „A nullából?” – ahogy kérdezte
tőlem valaki a napokban. – Igen. A nullából. A semmiből. Amennyit tudsz, de
vetsz. Az ezer forint is vetés. Kifejezi, hogy akarsz adni. Amit te, most meg
tudsz tenni, megteszed. Mert megértetted az Isten országát. Megértetted, amit Ő
mondott az Igében. Megértetted, és teszed, ami rajtad áll, mert akarod Őt, és
akarod az Ő szabadítását, amit CSAK Ő tud megtenni. Ezért vetsz. Adsz.
Továbbadsz. Amiben tudsz, magot vetsz.
3.- Szavaiddal is vetsz. Azt
mondod, amit az Ige. Kimondod az Igét. Amit az Úr mond. Nem teszed azt, hogy
„vetsz, és közben panaszkodsz… vetsz, és közben ellene beszélsz annak, amit
teszel…”. Nem beszéled ki magad Isten áldásából. Az Ő keze nem rövidült meg. Ma
is meg tud elégíteni 600 ezer férfit, egyetlen nap alatt, úgy, ahogy korábban
el sem tudták képzelni – mint Izráel népét a fürjekkel. A fürjek már úton
vannak. De te ne beszélj ellenük. Ne hazudj, de azt mondd ki, amit az Ige mond.
Nem kell, hogy a realitást elhallgasd, de mondd ki, amit Isten tesz. Amit most
tesz. Amit megígért.
4.- Megkeresed, amit te meg
tudsz tenni. (Keresed is, mi az, amit te, most, ebben az időben, meg tudsz
tenni.)
Nem nézed le a kicsit.
Hűséges vagy rajta. Nem pazarolsz. Beosztasz. Amid van, jól használod fel.
Amilyen lehetőséget kapsz, abban is hűséges vagy – ha kicsi is. Ha kétezer
forintos munka, akkor is. Abból lesz majd a tízezer és abból pedig a százezer
forintos munka. Nem mondod azt, hogy „ha nem százezres, akkor mit ér… nekem
százezresre van szükségem”… tudod: „ki bízná rá?” – kérdezi az Úr Jézus, és azt
mondja ezzel, hogy a KICSIN kell hűnek lenned. Nem lenézni kell a „kicsit”,
hanem MEGBECSÜLNI. (Lk 16!) És közben őrzöd a tisztességet. A becsületességet.
Nem veszed el, ami másé. Nem lopsz. Nem hazudsz. Nem csapsz be másokat. Nem
élsz vissza bizalmukkal. Nem csalsz. Nem sunyiskodsz. Tisztán jársz, tisztán
élsz, őszinte vagy egy hazug és hamis világban. Ez is magvetés. És ez is a
várakozás része.
Ezek így együtt a
várakozáshoz tartoznak.
c./ Mit tettek a tanítványok?
1.- Ott maradtak
Jeruzsálemben. Nem mentek el a városból. Vártak. Vártak. Vártak.
2.- Együtt voltak. Keresték a
megerősítő közösséget. És különben is, együtt mondta nekik az Úr, hogy
várjanak. Együtt maradtak, és együtt vártak. Szerették egymást. Szeretve
könnyebb várni. Látod a testvéredet. Tanulsz tőle. Tanulod, amit ő már megtanult.
Ahogy ő vár. És ő is tanul tőled. Amit te már megtanultál. Épültök egymás hite
által. Bibliai. Közösségi. Ez a Krisztus Teste. Már itt kibontakozik. Később is
ez marad meg. Amikor már ott lesz a Szent Szellem. Akkor is erre lesz szükség.
Erre a szívre, lelkületre. Az Úr jól tudta. Semmit nem mond véletlenül. Jól
tudja, hogy erre van – erre lesz – szükséged. Amit most megtanít neked. Nem
hiába mész át most, ezeken, amiken most átvisz téged. Szükséged lesz ezekre a
későbbiekben. Ő a „hatékonyság” Istene. Nézd meg a teremtett világot, amit Ő
alkotott. Minden hatékonyságra van berendezve. Ha szép is, de soha nem pusztán
„öncélúan” szép, a szépség is hatékony, a gazdagság is, a változatosság is –
csak legfeljebb még most nem tudod, mire lesz az jó. De Ő tudja. És attól, hogy
te most még nem tudod, attól még van jelentősége! Úgyhogy bátran várj. Van
értelme! Együtt voltak.
3.- Imádkoztak. Az imádság
egyáltalán nem hiábavaló dolog. Nem üresjárat. Nem semmittevés – mint a
kommunista ideológiában bedolgozták 4 évtized felnövekvő generációjának
tudatába. Igazából az ördög ideológiája az, hogy elveszi a bátorságot, kedvet,
tettrekészséget tőled az imádságra. Az ördög hazugsága, amivel kifoszt. Az
imádság – tett. Cselekvés. Aktív viselkedés. Mai, divatos kifejezéssel:
PROAKTIVITÁS. Megelőzés. Építés. Hatékony munkavégzés. Csak nem látszik az
összefüggés az okos elme számára az imádság és a véghezvitel között. Pedig ott
van. A tanítványok megtanulták. Miből? Abból, hogy TETTÉK. Abból, hogy BENNE
VOLTAK. Abból, hogy MÁST TENNI NEM TUDTAK, mert parancs volt számukra a
várakozás, és az, hogy együtt legyenek, és az, hogy az ígéretekkel
foglalkozzanak. Meg van ígérve, te ott várod, a többiekkel együtt, ellene nem
beszélhetsz, mert akkor nem várod, hanem az ígéretről beszélsz, így előbb, vagy
utóbb, de AHHOZ fogsz beszélni, AKITŐL kaptad az ígéretet, és AKITŐL várod az
ígéret beteljesítését. A te Uradhoz. Imádkozol. És ez volt a terv. Miközben
imádkozol, az Úr elvégez benned is valamit. Olyat, amit amúgy nem tudna. Miközben
teszed, MEGTANULOD, tieddé lesz, megismered részleteit, törvényszerűségeit.
Megismered, hogy „tartasz benne valahol”, hogy „van folyamata”, vannak útjai
módjai, ahogy tenned kell, van „mennyei terv” rá, ahogy tenned kell. Ezt nem
tudod elmagyarázni senkinek, csak az érti meg, aki teszi. Különben elméleti
fejtegetés – de, ha olyannal találkozol, aki teszi, fél szóból is értetek,
értitek, miről beszél a másik, mert benne vagy te is, teszed, és tanulod,
tapasztalod, formál benne az Úr, és megérted Őt, közben. Az imádság tett.
Épüléssel jár, olyannal, amit CSAK imádság közben kaphatsz meg. Az imádság:
formálás. Közösségformálás. Olyan, ami CSAK imádság közben történik meg. Amit
az Úr akar, hogy ott legyen a Krisztus Testében, de csak akkor lesz ott, ha
imádkozol.
4.- És megtették, amit meg
kellett – és lehetett – közben tenni. Amit megértettek, hogy tenni kell. Ami
szükséges volt. 10 napig nem voltak mosdatlanok. Borotválkoztak – már akinek
kellett, és aki akart – mosakodtak, fogat mostak, a maguk életvitelének
megfelelően. Ha gyerekeik voltak, őket is el kellett látni. Ételt készítettek,
meg-megették, aki evett (aki böjtölt, hálát adott, és örült annak, aki evett,
és ő pedig kereste az Urat a böjtöléssel is), és el is mosogattak. Akik nem ott
aludtak a helyszínen, hazamentek aludni. Aki éjjel is fenn volt imádkozni,
aludt valamennyit nappal, amikor a többiek megérkeztek, és átvették az
imaőrséget. Ha kellett megbeszélni valamit, megbeszélték. Pl. Júdás helyét be
kellett tölteni, betöltötték. Ahogy tudták. Ha nem volt tökéletes, akkor úgy
tették, ahogy tudták. Az Úr később sok mindent kipótolt. De tették, mert ott
volt előttük. (Most az egyházi törvény kapcsán sok olyat meg kell tennie
„kisegyházaknak”, amit amúgy nem kellene. Megteszik. Miközben várnak az Úrra.)