2012. február 3.
Isten igazságot tesz
„Hát Isten nem szolgáltat-e igazságot választottainak,
akik éjjel-nappal hozzá kiáltanak? Vajon megvárakoztatja őket?”
Lukács 18:7.
A példatörténetben egy bíró és egy asszony szerepel. Az asszonynak valamilyen peres ügye volt, de a bíró – mivel tisztességtelen volt – valószínű kis-pénzűnek nézte ezt az asszonyt – elodázta a döntéshozatalt, azaz ’nem szolgáltatott neki igazságot’. Azonban a példázatbeli asszony nem hagyta annyiban a dolgot. Szüntelen a bíró nyakára járt, hogy döntsön már végre, mondja ki az igazságot. Bár a bíró nem volt emberséges, mégis, mivel megunta, hogy ez a szegény asszony szüntelen a nyakára jár – igazságot szolgáltatott a javára.
Jézus ezt a példázatot azért mondta el, hogyha egy igazságtalan bíró is kész igazságos ítéletet hozni – csak azért, mert valaki kitartóan könyörög – MENNYIVEL INKÁBB kész Isten igazságot szolgáltatni azoknak, akik Hozzá könyörögnek.
Tehát Te se fáradj bele a könyörgésbe, mert Isten készségesen felhozza igazságodat, és megadja mindazt, amire szükséged van, SOKKAL INKÁBB, mint bárki más ezen a földön.
Nincs miért aggódni! Isten szeret és figyel rád ma is. Tedd kezébe gondodat – Ő megoldja!
|
forrás: reggelidicseret.blogspot.com
|
Csendes Percek: RAGADOZÓ MADARAK?
4Móz 13,26-33.
26 Visszamentek, és megérkeztek Mózeshez, Áronhoz és Izráel
fiainak
egész közösségéhez a Párán-pusztába, Kádésba. Beszámoltak
nekik meg az
egész közösségnek, és megmutatták nekik a föld gyümölcsét
is. 27
Elbeszélésükben ezt mondták: Elmentünk arra a földre, ahová
küldtél
bennünket. Valóban tejjel és mézzel folyó föld az, ilyen a
gyümölcse! 28
De erős nép lakik azon a földön, a városok erődítményei igen
nagyok, és
még Anák ivadékait is láttuk ott! 29 A Délvidéken Amálék
lakik, a
hegyvidéken a hettiták, jebúsziak és emóriak laknak, a tenger
és a
Jordán partján pedig kánaániak laknak. 30 Bár Káléb
csitította a
Mózessel szembeforduló népet, és ezt mondta: Bátran
fölmehetünk és
elfoglalhatjuk, mert meg tudunk birkózni vele, 31 de azok a
férfiak,
akik vele mentek, ezt mondták: Nem tudunk az ellen a nép
ellen menni,
mert erősebb nálunk. 32 És rossz hírét terjesztették Izráel
fiai között
annak a földnek, amelyet kikémleltek, mert ezt mondták: Az a
föld,
amelyet bejártunk és kikémleltünk, olyan föld, amely
megemészti
lakosait! A nép pedig, amelyet ott láttunk, csupa szálas
emberekből áll.
33 Sőt láttunk ott óriásokat is, Anák óriás fiait. Olyannak
láttuk
magunkat, mint a sáskák, és ők is úgy néztek ránk.
RAGADOZÓ MADARAK?
A föld kikémlelésére elküldöttek közül néhányan azt mondták:
"Olyanoknak láttuk magunkat, mint a sáskák, és ők is
úgy néztek ránk."
(4Móz 13,33)
Egy téli napon, az ablakon bámultam kifelé, és nagy, sötét madár-árnyékokat
vettem észre a havon. Csak valamilyen ragadozó madarak vethetnek ekkora
árnyékot - gondoltam, és aggódni kezdtem a ház körül fészkelő apró állatok
miatt. Amint figyeltem a fehér mezőn tovaúszó árnyékokat, rájöttem, hogy
valójában kisméretű madarak árnyékát látom, amely olyan hatalmassá vált a fény
beesési szöge miatt.
Gyakran ugyanezt a hibát követem el, amikor a problémák
nagyobbnak tűnnek, mint amilyenek valójában: a munkahely elvesztéséről keringő szóbeszéd;
annak a lehetősége, hogy egy nagy, már korhadt fa rádőlhet a házamra; egy
hirtelen jelentkező fájdalom, amely egy halálos betegség tünete is lehet.
A ragadozó madarak jelenléte megszokott a környékünkön, és
az általam rettegett katasztrófák is megtörténnek néha egyesekkel. De sokkal
gyakrabban a félelmeink annyira felnagyítják a problémáinkat, hogy azok
valósággal óriásnak tűnnek.
Nem kell félnünk a jövőtől. Mindegy, hogy csak egy kisebb
kérdéssel, vagy egy nagyobb nehézséggel kell szembenéznünk, bízhatunk Isten ígéretében,
aki nem hagy magunkra.
Imádság: Istenünk, emlékeztess, hogy nem a félelemnek, hanem
az erőnek
Szellemét adtad nekünk. Ámen. (2Tim 1,7)
Amikor Isten hűségére tekintünk, "a hollók verébbé
válnak".
Diane Adams (Missouri, USA)
Kinek a kezében van?
A kosárlabda a kezemben kb. 19 dollárt ér,
Michael Jordanéban viszont 33 milliót.
Ez attól függ, kinek a kezében van.
A baseball-labda a kezemben kb. 6 dollárt ér,
Mark McGuire kezében viszont 19 milliót.
Ez attól függ, kinek a kezében van.
A teniszütő haszontalan az én kezemben,
viszont Venus Williams kezében bajnoksági győzelmet hoz.
Ez attól függ, kinek a kezében van.
Egy bot a kezemben távol tart egy vadállatot,
Mózes kezében viszont szétválasztja a hatalmas tengert.
Ez attól függ, kinek a kezében van.
Egy csúzli a kezemben csak gyermekjáték,
de Dávid kezében viszont óriást győz le.
Ez attól függ, kinek a kezében van.
Két hal és öt kenyér a kezemben csupán két halas szendvics,
Isten kezében viszont ezreket táplál.
Ez attól függ, kinek a kezében van.
Kezemben szögekkel csak madáretetőt építhetek,
de Jézus kezeiben egész világot megváltóak a szögek.
Mint tudjuk, ez attól függ, kinek a kezében vannak.
Helyezd hát aggodalmaidat, félelmeidet, reményeidet,
családodat, kapcsolataidat Isten kezébe, hiszen...
attól függ, kinek a kezében van.
Michael Jordanéban viszont 33 milliót.
Ez attól függ, kinek a kezében van.
A baseball-labda a kezemben kb. 6 dollárt ér,
Mark McGuire kezében viszont 19 milliót.
Ez attól függ, kinek a kezében van.
A teniszütő haszontalan az én kezemben,
viszont Venus Williams kezében bajnoksági győzelmet hoz.
Ez attól függ, kinek a kezében van.
Egy bot a kezemben távol tart egy vadállatot,
Mózes kezében viszont szétválasztja a hatalmas tengert.
Ez attól függ, kinek a kezében van.
Egy csúzli a kezemben csak gyermekjáték,
de Dávid kezében viszont óriást győz le.
Ez attól függ, kinek a kezében van.
Két hal és öt kenyér a kezemben csupán két halas szendvics,
Isten kezében viszont ezreket táplál.
Ez attól függ, kinek a kezében van.
Kezemben szögekkel csak madáretetőt építhetek,
de Jézus kezeiben egész világot megváltóak a szögek.
Mint tudjuk, ez attól függ, kinek a kezében vannak.
Helyezd hát aggodalmaidat, félelmeidet, reményeidet,
családodat, kapcsolataidat Isten kezébe, hiszen...
attól függ, kinek a kezében van.
Őszintén, szeretettel
http://www.uzenetek.com/2011/04/oszinten-szeretettel.html#axzz1lKHFpLW6
Mi motiválja ezt a fajta nyers őszinteséget? Az igazságot sokszor önző nagyravágyásunk mondatja velünk egy konfliktus kellős közepén, vagy gyakran durván vágjuk a másik szemébe, hogy a mi álláspontunkat bizonyítsuk. Emiatt szakadnak szét a kapcsolatok. Nem azért, mert az igazat mondtuk, hanem ahogy azt átadtuk.
Jézus azt mondta, hogy a legnagyobb parancsolatunk, hogy
Istent teljes szívünkből, lelkünkből és elménkből szeressük. A második
legnagyobb parancsolat, hogy szeressük felebarátunkat, mint magunkat. Másokat
szeretni azt is jelenti, hogy őszinték, tisztességesek vagyunk velük szemben,
amit a 9. parancsolattal olvashatunk a mai versben.
De az igazság nem mindig szép. Néha fájdalmas is lehet. Helyes akkor is igazat mondani, mikor másokat bánthatunk vele? Vagy inkább el kéne titkolnunk az igazságot, hogy megkíméljük másoknak az érzelmeit? Ezek nagyon fontos kérdések, amit mindannyiunknak fel kell tennünk.
De az igazság nem mindig szép. Néha fájdalmas is lehet. Helyes akkor is igazat mondani, mikor másokat bánthatunk vele? Vagy inkább el kéne titkolnunk az igazságot, hogy megkíméljük másoknak az érzelmeit? Ezek nagyon fontos kérdések, amit mindannyiunknak fel kell tennünk.
Mi motiválja ezt a fajta nyers őszinteséget? Az igazságot sokszor önző nagyravágyásunk mondatja velünk egy konfliktus kellős közepén, vagy gyakran durván vágjuk a másik szemébe, hogy a mi álláspontunkat bizonyítsuk. Emiatt szakadnak szét a kapcsolatok. Nem azért, mert az igazat mondtuk, hanem ahogy azt átadtuk.
Az őszinteséget szeretettel kell átadnunk.
Mikor egy olyan helyzetbe kerülsz, ahol az igazság fényére
van szükség, szánj egy percet, hogy a megfelelő szavakért, alázatos
hozzáállásért és szerető szívért imádkozz, hogy a beszéded őszinte és
szeretettel teljes lehessen. Mikor ezt teszed, észre fogod venni, hogy az
őszinteség újjáépíti és megerősíti a kapcsolatokat, és segít, hogy szellemben növekedhess.
II. Mózes 20:16
Ne tégy a te felebarátod ellen hamis tanúbizonyságot.
Károli Gáspár fordítás
Mond el ezt az imát: Drága Atyám, kérlek, hogy segíts
azokon a területeken ahol a te igazságodnak fényére van szükségem. A
kapcsolataim újjáépítésében és megerősítésében add, hogy a megfelelő szavakat
mondhassam, és szerető szívet és alázatos hozzáállást kérek Tőled. Jézus
nevében kérlek, Ámen.
Következő lépések
- Gondolkozz el egy olyan eseten, mikor az "Az igazság néha fáj." mondat játszott szerepet az életedben
- Te voltál az, aki az igazságot osztotta meg, vagy az akivel azt tudatták?
- Kérd Istent, hogy az igazságot egy alázatos, szeretetteljes módon tudd másokkal közölni.
Ed Young
Oswald Chambers: FEDDHETETLEN MAGATARTÁS
"Ha... megemlékezel arról, hogy testvérednek valami
panasza van ellened" (Mt 5,23).
Amikor az oltárhoz mégy és ott eszedbe jut, hogy
testvérednek van valami panasza ellened - tehát nem akkor, ha beteges
érzékenységedben előkotorsz valamit. "Ha megemlékezel arról", azaz ha
Isten Szent Szelleme eszedbe juttatja, "akkor menj el és békülj meg testvéreddel
és azután jöjj és hozd fel ajándékodat". Soha ne állj ellent bensődben
Isten Szent Szelleme finom indításának, amikor lelkiismereted legmélyéig nevel
téged.
"Békülj meg először testvéreddel." Az Úr
útmutatása nagyon egyszerű: először békülj meg. Menj vissza azon az úton, amin
jöttél, térj rá arra az útra, amelyre figyelmeztetést kaptál az oltárnál és
amelyről meggyőződtél, hogy az a helyes út. Legyen benned az a belső magatartás
és lelki nyugalom, amely a megbékülést olyan egyszerűvé teszi, mint amilyen a
lélegzés. Jézus nem is említi a másik személyt, azt mondja: te menj! Itt nincs
szó a te jogaidról. A szentre jellemző, hogy le tud mondani jogairól és
engedelmeskedik az Úr Jézusnak.
"És most jöjj és vidd el a te ajándékodat." A
folyamat pontosan le van írva. Először a magad odaáldozásának hősies szelleme,
majd hirtelen megállít a Szent Szellem gyengéd intése és megállít a
meggyőződésed is. Azután az engedelmesség Isten Igéje iránt, feddhetetlen
magatartás az iránt, akivel szemben nem volt igazad. Végül az akadályt
félretéve felviszed Istennek az ajándékodat egyszerű, vidám szívvel.
Oswald Chambers "Krisztus mindenekfelett" c.
könyvéből
2012. február 2.
Imakérés
Amanda Bank
Egy imakérést továbbítok:
"Szeretettel üdvözlöm Önöket!
Azért írok Önöknek, mert egy imahadjáratot indítok a magzatomért, akirõl megállapították, hogy súlyos fejlõdési rendellenessége van.
Férjemmel 2011 nyarán tartottuk az esküvõnket és november elején kiderült, hogy babánk lesz. Nagyon örültünk és izgalommal mentünk el januárban, a 12. héten, az elsõ ultrahang ellenõrzésre. Sajnos ott kiderült, hogy a babánknak súlyos fejlõdési rendellenessége van: nem alakult ki koponyacsontja, az agya teljesen szabadon van a magzatvízben és a hátgerince is nyitott. Minden orvos az abortuszt ajánlotta, de azt elutasítottuk. Nem mondok le a gyermekemrõl, inkább ilyen módon küzdök Érte. Arra szeretném kérni Önöket, és a közösségeket, hogy imádkozzanak a babánkért és értünk! Hogyha lehetõségük van, kérem, terjesszék ezt minél szélesebb körben, hogy minél többen imádkozzanak kicsiny gyermekemért!
Õszinte hálával és köszönettel:
R. B."
Egy imakérést továbbítok:
"Szeretettel üdvözlöm Önöket!
Azért írok Önöknek, mert egy imahadjáratot indítok a magzatomért, akirõl megállapították, hogy súlyos fejlõdési rendellenessége van.
Férjemmel 2011 nyarán tartottuk az esküvõnket és november elején kiderült, hogy babánk lesz. Nagyon örültünk és izgalommal mentünk el januárban, a 12. héten, az elsõ ultrahang ellenõrzésre. Sajnos ott kiderült, hogy a babánknak súlyos fejlõdési rendellenessége van: nem alakult ki koponyacsontja, az agya teljesen szabadon van a magzatvízben és a hátgerince is nyitott. Minden orvos az abortuszt ajánlotta, de azt elutasítottuk. Nem mondok le a gyermekemrõl, inkább ilyen módon küzdök Érte. Arra szeretném kérni Önöket, és a közösségeket, hogy imádkozzanak a babánkért és értünk! Hogyha lehetõségük van, kérem, terjesszék ezt minél szélesebb körben, hogy minél többen imádkozzanak kicsiny gyermekemért!
Õszinte hálával és köszönettel:
R. B."
Apostolok Cselekedete 5. fejezet: Szent Szellem elleni bűn (göröggel és kapcsolódó igékkel)
Csel. 5,1 Egy ember azonban, név szerint Anániás
[jelentése: irgalmas az Úr, Jahve
megkönyörült], Safirával [jelentése: szép,
szépséges, kedves], az ő feleségével, eladá földbirtokát.
Csel. 5,2 És [csalárdul]
félre tőn [eltulajdonított] az
árából, feleségének is tudtával, és valami részét elvivén, az apostoloknak
lábai elé letevé.
[Más fordítás: Az érte
kapott pénz egy részét megtartotta magának,
és ezt a felesége is tudta. A másik részt pedig elvitte, és átadta az
apostoloknak].
Csel. 5,3 Monda pedig Péter: Anániás, miért foglalta
el [miért szállta meg, és töltötte be, hogy csábíthatta el] a Sátán a te szívedet [a te bensődet], hogy
megcsald [és becsapd] a Szent
Szellemet [és hazudj a Szent Szellemnek],
és a mezőnek [a földnek;] árából
félre tégy [és csalárdul visszatartsd a
föld árát]?
»Más
fordítás: Ekkor Péter így szólt hozzá: „Anániás, miért engedted,
hogy a Sátán betöltse a szívedet? A Szent Szellemnek hazudtál! Félretettél
magadnak a pénzből, amit az eladott földért kaptál«
Csel. 5,4 Nemde [ha
el nem adod, akkor] megmaradva néked maradt volna meg, és eladva a te
hatalmadban volt. [nem te rendelkeztél-e
az árával? Nyugodtan megtarthattad
volna a telek árát]. Miért hogy ezt a dolgot cselekedted szívedben [Más
fordítás: Mi indította szívedet ilyen
cselekedetre; Miért hogy helyet adtál e dolognak, és miért vetemedtél ilyesmire a te
szívedben]? Nem embereknek hazudtál, hanem Istennek
[Más fordítás: Hát nem
a tiéd volt, mielőtt eladtad? Vagy talán nem a tiéd volt a pénz, amit érte
kaptál? Miért tervezted ezt? Amit tettél, azzal Istennek hazudtál, Istent
akartad becsapni nem embereket].
Csel. 5,5 Hallván pedig Anániás e szavakat [(ez igéket, e logoszt], lerogyott
[és azonnal összeesett] és meghala [vagyis leroskadt és kiadta, kilehelte lelkét];
és mindenekben nagy félelem [rémület,
riadalom, ijedtség] támada [nagy
félelem szállta meg mindazokat], kik ezeket hallják vala.
Csel. 5,6 Az ifjak pedig felkelvén, begöngyölték őt [betakarták a holttestet], és kivivén
eltemették.
Csel. 5,7 Történt aztán mintegy háromórai szünet
múlva, hogy az ő felesége, nem tudva, mi történt, [megérkezett, és] beméne.
Csel. 5,8 Monda pedig néki Péter: Mondd meg nékem,
vajon ennyiért adtátok-é el a földet? Ő pedig monda: Igen, [valóban] ennyiért.
Csel. 5,9 Péter pedig monda néki: Miért hogy
megegyeztetek [mi az oka, hogy
összebeszéltetek], hogy az Úrnak Szellemét megkísértsétek? [Miért szövetkeztetek össze, hogy próbára
tegyétek az Úr Szellemét]? Ímé a küszöbön vannak azoknak lábaik, akik
eltemették férjedet, és kivisznek téged
[Más fordítás: Péter
ezt mondta neki: „Miért egyeztetek meg a férjeddel abban, hogy próbára teszitek
az Úr Szellemét? Nézz oda! Ott jönnek, akik épp az előbb temették el a
férjedet, és téged is kivisznek innen].
Csel. 5,10 És azonnal összerogyott lábainál, és
meghala [Más fordítás: az asszony is
holtan esett össze Péter lába előtt, és
kilehelte, kiadta lelkét]; bemenvén pedig az ifjak, halva találák őt, és
kivivén eltemették férje mellé.
Csel. 5,11 És támada nagy félelem [rémület, riadalom, ijedtség] az egész
gyülekezetben [Más fordítás: Erre nagy
félelem szállta meg az egész kihívott gyülekezetet, az egész eklézsiát] és
mindazokban, kik ezeket [a dolgokat]
hallják vala*
*Azért volt céltévesztés, amit
tettek, mert ők is ahhoz a közösséghez tartoztak, akik: „Mindnyájan pedig, akik hisznek, együtt [egy
akaraton] valának [Más fordítás: A
hívők mind ugyanazon a helyen, ugyanabból a célból tartózkodtak], és mindenük köz vala [mindent közösnek
tekintettek]. És jószágukat és marháikat [vagyonukat, birtokaikat és javaikat] eladogatták, és [árát] szétosztogatták azokat [egymás között] mindenkinek, amint kinek-kinek szüksége
vala” (Csel. 2,44-45).
Ők is színlelték, hogy hívők: „A hívők sokaságának pedig szíve-lelke egy vala [kihívott gyülekezet
egy akaraton, vagyis teljes egységben volt]; és senki semmi marháját [vagyonát] nem mondá magáénak [sajátjának], hanem nékik mindenük köz [közös] vala [és mindenüket megosztották egymással]” (Csel. 4,32).
Arra is figyelmeztet Isten Igéje, hogy: „Ha fogadással ígérsz valamit az Úrnak, a te Istenednek: ne halogasd
annak megadását; mert bizony megkeresi azt rajtad (mert úgyis számon kéri
tőled) az Úr, a te Istened, és bűnül
(céltévesztésül) tulajdoníttatik az
néked. Ha pedig nem teszel fogadást, bűn sem tulajdoníttatik néked (mert
azzal nem vétkezel). Ügyelj arra (és
vigyázz azért), ami ajkaidon kijön
(amit kimondasz), és úgy teljesítsd, amit
száddal ígérsz, mint mikor szabad akaratból teszel fogadást (amelyet
szabadon tettél) az Úrnak, a te
Istenednek” (5 Móz. 23,21-23).
Erről beszél a
prédikátor is: „Ha valamit megfogadtál
Istennek, ne mulaszd el a teljesítését (és ne halogasd annak megadását). Mert Isten nem leli kedvét (nem
gyönyörködik) a bolondokban (az
ostobákban). Amit megfogadtál, azt tartsd
meg (és teljesítsd)! Jobb, ha
egyáltalán nem teszel fogadalmat, mint ha megfogadsz valamit, és nem tartod meg
(és nem teljesíted). Ne hagyd, hogy a
szád bűnbe vigyen (hogy bűnre kötelezze testedet, és ne engedd, hogy
beszéded vétekbe ejtsen téged) és ne
mondd az Isten követének (az Isten angyalának): Tévedés volt (tévedésből esett ez)! Hogy az Isten a te beszéded (a te kijelentésed) miatt fel ne háborodjék, és el ne veszesse a
te kezeidnek munkáját” (Préd 5,3-5).
Ők pedig: „(Azt
gondolják), és ezt mondják: Nem látja az
Úr, és nem veszi észre a Jákób Istene! Eszméljetek ti bolondok (ti ostobák,
ti balgák és szálljatok magatokba) a nép
között! És ti balgatagok (és esztelenek), mikor tértek eszetekre (mikor jön meg az eszetek, mikor lesztek
bölcsek)? Aki a fület plántálta (és
alkotta), avagy nem hall-é? És aki a
szemet formálta, avagy nem lát-é?” (Zsolt. 94,7-9).
És: „Jaj
azoknak, akik az Úrtól mélységesen elrejtik tanácsukat (akik el akarják
titkolni tervüket az ÚR elől), és akik a
sötétségben szoktak cselekedni (és a sötétben hajtják végre tettüket, mert
azt gondolják), mondván: Ki lát minket és
ki ismer minket?” (Ésa. 29.15).
Már Mózesen keresztül is hangzik a figyelmeztetés: „Meg
ne kísértsétek az Urat, a ti Isteneteket, miképpen megkísértettétek
(próbára tettétek) Masszában (jelentése: próbatétel, teher, súly)” (5
Móz. 6,14-16).
És figyelmeztet is a
Szent Szellem, hogy: „… a Krisztust ne
kísértsük, [ne tegyük próbára] amint
közülük kísértették [próbára tették] némelyek,
és elveszének [elpusztultak] a kígyók
miatt” (1 Kor. 10,9).
De a hívők közül Anániás, és felesége ezt ették, ezért: „A sátán hatalmába kerítette…” (Lk
22,3)
És így: „A maga
gonoszsága miatt bukik el a bűnös.. az istentelen, (vagyis az Isten nélkül
élő)” (Péld. 14,32).
Dávid is erről prófétál: „Elveszted [a maga vesztét okozza, elpusztul, tönkremegy, meghal,
megsemmisülnek], akik hazugságot szólnak
[a képmutatókat, a hazudozókat]; … és álnok [ravasz, alattomos, csalárd, csaló]
embert utálja [undorodik, borzad,
iszonyodik, és irtózatos] az Úr [szemében] (Zsolt. 5,7).
És Jakab apostolon keresztül jelenti ki a Szent Szellem,
hogy miért volt sikeres a sátán kísértése: „Minden
baj (és minden rossz) gyökere ugyanis
a pénz utáni sóvárgás (a pénz szerelme). Ezért néhányan, akik törik magukat (és sóvárognak) utána, már elpártoltak (eltévelyedtek) a hittől, és sok bajba keveredtek (és
magukat általszegezték sok fájdalommal)” (1Tim 6,10).
Pedig: „Nincs sikere (nem lesz jó dolga, annak
nem lesz jó vége) annak, aki titkolja a
bűnét (és elfedezi az ő vétkeit), de
irgalomra lel, aki bevallja, s kerüli (és elhagyja). Jól jár az az ember, aki mindig résen van (aki mindig istenfélő), aki megkeményíti a szívét, az elbukik
(és bajba esik)” (Péld 28,13-14).
Csel. 5,12 Az apostolok [kiküldöttek, a követek] kezei által pedig sok [természetfölötti] jel és csoda lőn a nép között; és egy akarattal [teljes egyetértésben] mindnyájan a
Salamon [jelentése: béke] tornácában
[oszlopcsarnokában] valának [tartózkodtak]*
*És folytatódik a kijelentés:
„És az apostolok nagy erővel [és
hatalommal] tesznek vala bizonyságot az
Úr Jézus feltámadásáról [és hirdették mindenkinek az Úr Jézus halottak
közül való életre kelését]; és nagy
kegyelem [vagyis: Isten jóindulata, kedvezése, jóindulatú gondoskodása] vala mindnyájukon” (Csel. 4,33).
„Velük együtt
bizonyságot tevén arról az Isten, jelekkel meg csodákkal és sokféle erőkkel s a
Szent Szellemnek közléseivel (megnyilvánulásaival) az ő akarata szerint” (Zsid.
2,4).
„És mindennap a templomban és házanként
nem szűnnek vala meg tanítani és hirdetni Jézust, a Krisztust”
(Csel. 5,42).
„Mindenkiben félelem
és tisztelet keletkezett, mert az apostolok sok csodát és jelet tettek. A hívők mind ugyanazon a helyen, ugyanabból
a célból tartózkodtak, és mindenük
köz vala [mindent közösnek tekintettek]” (Csel. 2,43-44).
Dávid is a hívők
egységéről, és az abból következő kenet kiáradásáról prófétál: „Grádicsok (lépcsőfok felfelé) éneke Dávidtól. Ímé, mily jó és mily
gyönyörűséges, amikor együtt lakoznak az atyafiak (és ha a testvérek
egyetértésben élnek)! (Olyan ez) mint a
drága olaj a fejen, amely aláfoly a szakállon, az Áron szakállán; amely lefoly
köntöse prémjére; (Olyan) mint a
Hermon harmatja, amely leszáll Sion hegyeire. Csak oda küld áldást az Úr és
életet (mindenkor) örökké!” (Zsolt. 133,1-3).
És beteljesült a feltámadott Úr ígérete: „… monda azért nékik (a tanítványainak,
és a mindenkori Övéinek) Jézus: Békesség
néktek! Amiként engem küldött vala az Atya, én is akképpen küldelek titeket. És
mikor ezt mondta, rájuk lehelt, (és így folytatta) és monda nékik: Vegyetek Szent
Szellemet” (Ján. 20,21-22).
Mert a hatalom – erő – csak azután nyilvánul meg, ha: „… vesztek [kaptok] erőt [hatalmat], minekutána a
Szent Szellem eljő
[leszáll] reátok: és lesztek nékem tanúim
[bizonyságtevőim] úgy Jeruzsálemben, mint
az egész Júdeában és Samariában és a földnek mind végső határáig” (Csel.
1,8).
„Bizony,
bizony mondom néktek: Aki hisz én bennem, az is cselekszi majd azokat a
cselekedeteket, amelyeket én cselekszem; és nagyobbakat is cselekszik azoknál;
mert én az én Atyámhoz megyek” (Ján.
14,12)
Csel. 5,13 Egyebek [vagyis a kívülállók] közül pedig senki sem mert közéjük elegyedni:
hanem a nép magasztalá őket. [Más fordítás: De
akik nem hittek, azok nem mertek hozzájuk csatlakozni. Az emberek azonban
nagyra tartották, becsülték és dicsérték, magasztalták a hívőket]*
*A hívők: „Dicsérve [dicsőítették] az Istent, és az egész nép előtt kedvességet
találva [az egész nép szerette őket]. Az
Úr pedig minden napon szaporítja vala [gyarapította] a gyülekezetet [a kihívottak közösségét] az üdvözülőkkel [megváltottakkal, megmentettekkel, megszabadítottakkal]”
(Csel. 2,47).
A kívülállók pedig azért nem mertek csatlakozni hozzájuk: „… mert féltek a zsidóktól, mivel a zsidók
már megegyeztek abban, hogy ha valaki Krisztusnak vallja őt, azt ki kell zárni
a zsinagógából” (Ján. 9,22).
„Mindazáltal a
főemberek közül is sokan hittek őbenne: de a farizeusok miatt nem vallják be,
hogy ki ne rekesztessenek a gyülekezetből (nehogy kizárják őket a
zsinagógából): Mert inkább szerették
(és többre becsülték) az emberek
dicséretét, mintsem az Istennek dicsőségét”
(Ján. 12,42-43)
Csel. 5,14 Hívők pedig mindinkább csatlakoztak az
Úrhoz, úgy férfiaknak, mint asszonyoknak sokasága. [Más fordítás: Egyre többen hittek az Úrban, és
csatlakoztak hozzájuk, férfiak és nők
tömegével].
Csel. 5,15 Úgyannyira, hogy az utcákra [és terekre] hozták ki a betegeket, és
letevék ágyakon és nyoszolyákon, hogy az arra menő Péternek csak árnyéka is
érje valamelyiket közülük [hogy legalább
az árnyéka ráessék valamelyikükre]*
*Dávidon keresztül jelenti ki az Úr,
hogy Péter árnyéka miért gyógyított: „Az Úr… a te árnyékod a te jobb kezed felől” (Zsolt. 121,5)
Csel. 5,16 És a szomszéd városok sokasága is
Jeruzsálembe gyűlt [és a tömeg pedig összecsődült a Jeruzsálem
környéki városokból], hozva betegeket és tisztátalan [gonosz] szellemektől gyötrötteket [szenvedőket]:
kik mind meggyógyulnak*
*És az emberek
megtapasztalták Isten országának jelenlétét: „Mert
sokakat [sok embert] meggyógyított,
úgy hogy akiknek valami bajuk [betegségük] volt [akiket valamilyen fájdalom gyötört, akiket csak valami ostor vert], reá rohanának [megrohanták őt, körülötte
tolongtak; hozzátódultak], hogy
illethessék [hogy megérinthessék] őt”
(Márk. 3,10).
Dávid
így magasztalja az Urat: „Oh Isten,
milyen drága a te kegyelmességed (és a te szereteted); az emberek fiai a te szárnyaidnak
árnyékába menekülnek (és ott menedéket találnak)” (Zsolt. 36,8)
Csel. 5,17 De felkelvén a főpap [a papi fejedelem] és mind, akik vele valának [Más fordítás: Ekkor megjelent a főpap, a papi fejedelem,
és egész kísérete], azaz a sadduczeusok felekezete [sadduceusok vallási pártja], betelének irigységgel [és féltékenységgel],
Csel. 5,18 És ráveték kezűket az apostolokra [és elfogták és letartóztatták az apostolokat], és a közönséges [a nyilvános] tömlöcbe tevék [a köztörvényes bűnözők számára fenntartott
börtönbe zárták] őket.
Csel. 5,19 Hanem az Úrnak angyala éjszaka megnyitá a
tömlöc [a börtön] ajtaját, és
kihozván [kivezette] őket* monda:
*Mert: „Az Úr angyala tábort jár az őt félők körül és kiszabadítja
(megmenti) őket” (Zsolt. 34,8)
Csel. 5,20 Menjetek el, és felállván, hirdessétek a
templomban [a szenthelyen] a népnek,
ez életnek minden beszédét [igéjét, rémáját, vagyis kijelentését. És
mondjatok el az embereknek mindent a Jézusban való új életről]!
Csel. 5,21 Azok pedig ezt hallván, bemenének jó
reggel [vagyis szürkület felé; virradatkor] a templomba [a szenthelyre], és tanítanak. A főpap [a papi fejedelem] pedig elmenvén és a
vele levők, egybehívták a gyűlést [a
nagytanácsot; a Szanhedrint], és
Izráel fiainak egész tanácsát, és küldének a tömlöcbe, [a börtönbe] hogy azokat előhozzák [hogy vezessék elő őket].
Csel. 5,22 Mikor azonban a poroszlók oda mentek, nem
találák őket a tömlöcben [a börtönben];
visszatérvén tehát, megjelenték,
Csel. 5,23 Mondván: A tömlöcöt [a börtönt] ugyan nagy erősen [biztonságosan,
és gondosan] bezárva találtuk, és az őröket kívül az ajtó előtt állva;
mikor azonban kinyitottuk, ott benn senkit sem találtunk.
Csel. 5,24 Amint pedig hallották e szavakat a pap és
a templom [a szenthely] felügyelője
és a főpapok [a papi fejedelmek],
zavarban voltak azok miatt, mi lehet ez [és
nem értették, hogy mit jelent ez a dolog]?
Csel. 5,25 Eljövén pedig valaki, hírül adá nékik,
mondván: Ímé, ama férfiak, kiket a tömlöcbe vetettetek [akiket börtönbe zártatok], a templomban [a szenthelyen] állanak és tanítják a népet.
Csel. 5,26 Akkor elmenvén a felügyelő [a templomőrség parancsnoka] a
poroszlókkal [a törvényszolgákkal],
előhozá [elővezették] őket erőszak
nélkül; féltek ugyanis a néptől, hogy megkövezi őket.
Csel. 5,27 Előhozván [elővezették] pedig őket, állaták a (nagy)tanács [a Szanhedrin]
elé; és megkérdé [faggatja] őket a
főpap. [Más fordítás: Bevitték, és a
nagytanács elé állították őket, a főpap (a papi fejedelem) pedig elkezdte kihallgatásukat, és vallatni
kezdte őket],
Csel. 5,28 Mondván: Nem megparancsoltuk-é néktek
parancsolattal, hogy ne tanítsatok ebben a névben [nem szigorúan megtiltottuk
ezt nektek]? És ímé betöltöttétek Jeruzsálemet tudományotokkal [tanaitokkal], és mi reánk akarjátok
hárítani [és ránk akarjátok terhelni]
annak az embernek vérét
[Más fordítás: és
minket akartok felelőssé tenni annak az embernek a haláláért]*
*Az Úr Jézus elitélésekor Pilátus:
„… vizet hozatott, megmosá
kezeit a sokaság előtt, mondván. Ártatlan vagyok ez igaz embernek vérétől [Ennek az igaz embernek vére ontásában] ez a ti dolgotok; Ti feleltek érte! És az egész nép így kiáltott: Szálljon ránk és gyermekeinkre az ő vére;
az egész tömeg zúgta: Vére rajtunk és fiainkon]” (Mát. 27,24-25).
A törvény pedig kimondta: „Ne ontsanak ártatlan vért országodban (a te földeden), amelyet Istened, az ÚR ad neked örökségül, és ne terheljen vérontás (és hogy a vér ne legyen rajtad)”
(5Móz. 19,10)
Csel. 5,29 Felelvén pedig Péter és az apostolok,
mondának: Istennek kell inkább engedni [és
engedelmeskedni], hogysem az embereknek*
Csel. 5,30 A mi atyáinknak Istene feltámasztotta
Jézust, kit ti fára függesztve megölétek [vagyis
kivégeztetek].
*Már korábban ilyen parancsot adtak
az apostoloknak: „De hogy tovább
ne terjedjen a nép között [ez a hiedelem], fenyegetéssel fenyegessük meg őket [és szigorúan tiltsuk meg], hogy [ezentúl] többé egy embernek se szóljanak ebben a névben [vagyis: többé
senkinek se merjenek szólani a Jézus nevében]. Azért beszólítván [behívatták] őket,
megparancsolták nékik, hogy egyáltalán ne szóljanak [és ne beszéljenek] és ne tanítsanak a Jézus nevében. Péter és János pedig felelvén, mondának nékik: [Hozzatok ítéletet,
és döntsétek el ti magatok]. Vajon igaz
dolog-é Isten előtt, rátok hallgatnunk inkább, hogysem Istenre, ítéljétek meg
[Más fordítás: Gondoljátok meg, jónak látja-e Isten, ha
inkább rátok hallgatunk]. Mert nem tehetjük [és nem is
lehetséges], hogy amiket láttunk és hallottunk,
azokat ne szóljuk” (Csel. 4,17-20)
Csel. 5,31 Ezt az Isten fejedelemmé és megtartóvá [Üdvözítővé;
Megváltóvá; Megmentővé; Szabadítóvá]
emelte jobbjával [felmagasztalta és
felemelte jobbjára], hogy adjon az Izráelnek bűnbánatot* és bűnöknek** bocsánatát***
[Más fordítás: hogy Izrael gondolkozását
és életét megváltoztassa, és eltörölje a bűnöket (a céltévesztést)].
*Bűnbánat (metanoia): az ÉRTELEM
(gondolkodásmód) megváltozása, mégpedig minden esetben a rossztól a jó felé.
Visszatérni, visszafordulni (Isten felé).
**Bűnök (hamartia):
céltévesztés, tévedés, hiba.
***Bocsánat (apheszisz): elengedés, szabadon
bocsátás.
Csel. 5,32 És mi vagyunk néki bizonyságai [tanúi] e beszédek [rhémák: igék] felől, és a Szent Szellem is, kit Isten adott azoknak,
akik néki engednek [akik néki engedelmeskednek, az engedelmes szíveknek]*
*Az apostolok mindig, mindenhol így
prédikálnak, példát adva minden kor keresztényei számára: „Kit az Isten feltámasztott, a halál
fájdalmait [bilincseit] megoldván;
mivelhogy lehetetlen volt néki attól fogva tartatnia [mert nem volt
lehetséges, hogy a halál hatalmában tartsa
(legyőzze, visszafogja, akadályozza) őt]. Annakokáért az Istennek jobbja által felmagasztaltatván
[felemeltetett], és a megígért Szent Szellemet megnyervén az Atyától,
kitöltötte [kiárasztotta] ezt, amit
ti most láttok és hallotok.
Hát: „… Térjetek meg
[változtassátok meg gondolkozásotokat] és
merítkezzetek be mindnyájan a Jézus Krisztusnak nevében a bűnöknek [(hamartia): céltévesztés] bocsánatára [eltörlésére]; és veszitek [megkapjátok]
a Szent Szellem ajándékát” (Csel. 2,24.33.38)
Csel. 5,33 Azok [a
zsidó vezetők] pedig ezeket hallván, [majd
szétvetette őket a harag, és dühükben] fogukat csikorgatták, és arról
tanácskoztak, hogy megölik őket [hogy
végeznek velük; és kivégzik őket].
Csel. 5,34 Felkelvén (felállt) azonban a (nagy)tanácsban* egy farizeus, név szerint Gamáliel [jelentése: Isten megfizet értem, vagy Isten
megfizetése]** az egész nép előtt tisztelt [megbecsült] törvénytudó [törvénytanító, a törvény magyarázója], parancsolá, hogy egy kis időre vezessék ki az
apostolokat.
*Nagytanács: Szanhedrin: főpapokból, vénekből és írástudókból álló bírói és törvényhozó
testület Izraelben, amely még a római helytartók alatt is pallosjoggal
rendelkezett, bár azt épp Jézus perének idején a rómaiak felfüggesztették.
*Ez a Gamáliel volt az, akinél Pál apostol tanult, ahogyan ő ezt
megvallja: „Én zsidó ember vagyok, születtem a ciliciai
Tárzusban, fölneveltettem pedig ebben a városban a Gamáliel lábainál,
taníttattam az atyák törvényének pontossága (és az ősi törvény szigora) szerint, buzgó lévén az Istenhez (s én
is így rajongtam Istenért), miként ti
mindnyájan vagytok ma. És ezt a tudományt (e tanítást, és ennek az útnak követőit) üldöztem mind halálig. Megkötözvén és tömlöcbe vetvén (és börtönbe
juttatva) mind férfiakat, mind
asszonyokat” (Csel. 22,3-4)
Csel. 5,35 És monda azoknak: Izráel férfiai,
vigyázzatok magatokra ez emberekkel szemben, mit akartok cselekedni [Más
fordítás: Jól gondoljátok meg, hogy mit
akartok tenni. És őrizkedjetek attól, hogy bármit is tegyetek ezekkel az
emberekkel. És vigyázzatok magatokra, hogy mire készültök
ezek ellen az emberek ellen]!
Csel. 5,36 Mert ez időnek előtte felkelt Theudás
[jelentése: az Istenadta], azt
mondván, hogy ő valaki, kihez mintegy négyszáz embernyi tömeg csatlakozott; ő
megöletett [őt kivégezték], és
mindnyájan, akik csak követték őt [és
bíztak benne], eloszlottak és semmivé lettek [mind elszéledtek, és megsemmisültek].
Csel. 5,37 Ezután felkelt ama Galileus [vagyis a galileai] Júdás az összeírás [a
népszámlálás] idején, és sok népet maga után csábított [a maga pártjára állítva lázadásra uszított]:
ez is elveszett [őt is megölték]; és
mindazok, akik őt követték [bíztak benne;
akik hitelt adtak neki],
szétszórtattak*
*A Lukács írása szerinti Evangélium
jelenti ki, hogy ez mikor történt: „Ez az összeírás [népszámlálás] először akkor történt, mikor Siriában Czirénius [jelentése: lándzsavető,
harcias, harcos] volt a helytartó
[a kormányozó]” (Luk. 2,2)
Csel. 5,38 Mostanra [vagyis a mostani esetre] nézve is mondom néktek, álljatok el ez
emberektől, és hagyjatok békét nékik [és
bocsássátok el őket], mert ha emberektől van e tanács, vagy e dolog,
semmivé lesz.
[Más fordítás: Úgyhogy
most azt mondom nektek: tartsátok távol magatokat ezektől az emberektől, és
hagyjátok őket, hiszen ha emberi törekvésről, szándékról vagy mozgalomról van
szó, majd megsemmisül, és vége szakad]*
*Mert: „Ezek a Bárány ellen viaskodnak (és harcolnak), és a Bárány legyőzi őket, mert uraknak Ura és királyoknak Királya; és
akik vele vannak, azok az elhívottak, a választottak és hűségesek” (Jel. 17,14).
Hiszen megígérte az
Úr: „… látomásban így szóltál híveidhez:
Segítséget nyújtottam egy hősnek, kiemeltem a nép közül egy kiválasztottat.
Akivel állandóan vele lesz az én kezem, sőt az én karom erősíti meg (és
teszi erőssé) őt. Nem nyomhatja őt el az
ellenség, és a gonosz ember sem nyomorgatja meg őt;
(Más fordítás: Nem
csalja tőrbe ellenség, nem nyomja el álnok ember)” (Zsolt. 89,20.22-23).
És ígéretét be is
tartotta: „De senkinek sem engedte
elnyomni őket, sőt királyokat is megintett miattuk: Meg ne illessétek az én
felkentjeimet, és az én prófétáimnak ne ártsatok (és ne bántsátok őket)! (Zsolt. 105,14-15)
Csel. 5,39 Ha pedig Istentől van, ti fel nem
bonthatjátok azt [és nem vagytok képesek
szétoszlatni őket]; nehogy esetleg Isten ellen harcolóknak is
találtassatok.
[Más fordítás: De ha
Istentől van, nincs hatalmatok arra, hogy megsemmisítsétek őket, sőt esetleg még
az Isten ellen harcolás vétke bizonyulhat rátok]*
*Kijelentetett, hogy:
„Nincs bölcsesség, és nincs értelem, és
nincs tanács az Úr ellen.(Más fordítás: Nem használ a bölcsesség és az
értelem, sem a tanács az Úrral szemben). Készen
áll a ló az ütközetnek napjára; de az Úré a megtartás (és az ÚR adja a
győzelmet)!” (Péld. 21,30-31)
Ezért így szól az
Úr: „Tanácskozzatok, de haszontalan lesz
(szőjetek csak terveket, majd meghiúsulnak), beszéljetek beszédet, de nem áll meg (tárgyaljatok csak, úgysem
sikerül), mert velünk az Isten” (Ésa. 8,10).
Csel. 5,40 Engednek azért néki [hallgattak rá, és érvelését
elfogadták]; és miután előszólították az apostolokat, megveretvén [megvesszőztették őket, és],
megparancsolták, hogy a Jézus nevében ne szóljanak, és elbocsáták őket*
*A vallási vezetők először csak megfenyegették őket: „De hogy tovább ne terjedjen a nép között [ez a hiedelem], fenyegetéssel
fenyegessük meg őket [és szigorúan
tiltsuk meg], hogy [ezentúl]
többé egy embernek se szóljanak ebben a névben [vagyis: többé senkinek se merjenek szólani a Jézus nevében]. Azért
beszólítván [behívatták] őket,
megparancsolták nékik [és arra
utasították őket], hogy teljességgel [egyáltalán]
ne szóljanak [és ne beszéljenek] és
ne tanítsanak a Jézus nevében” (Csel.
4,17-18).
A következő alkalommal már bántalmazták is őket. Erre az Úr
előre figyelmeztette a mindenkori Övéit: „… Ti pedig vigyázzatok magatokra: mert
törvényszékeknek (bíróságoknak) adnak
át titeket, és gyülekezetekben (zsinagógákban) vernek meg titeket, és helytartók és királyok elé állítanak én érettem,
bizonyságul ő nékik” (Márk. 13,9).
Az Úr Jézus így bátorította és bátorítja a mindenkori
tanítványait: „Ezeket azért mondom nektek, hogy békességetek legyen
énbennem. A világon nyomorúságotok van, de bízzatok: én legyőztem a világot” (Jn.
16,33)
Csel. 5,41 Ők annakokáért örömmel menének el a (nagy)tanács elől [és örvendezve hagyták el a Szanhedrint], hogy méltókká tétettek [méltónak bizonyultak] arra, hogy az ő
nevéért gyalázattal illettessenek [hogy
gyalázatot, megaláztatást szenvedjenek]*
*Az Úr Jézus kijelentése: „Boldogok vagytok, ha szidalmaznak
[csúfolnak, gúnyolnak, gyaláznak, megszégyenítnek] és háborgatnak [üldöznek; sőt: akik közé beépülnek; törvény/bíróság/
előtt vád alá helyeznek] titeket és
minden(féle) gonosz hazugságot
mondanak ellenetek én érettem [hazudozva minden rosszat rátok fognak
énmiattam].
Örüljetek és örvendezzetek [ujjongjatok; vigadjatok ilyenkor], mert a ti jutalmatok [kárpótlásotok] bőséges [nagy fizetség jár nektek] a mennyekben: mert így háborgatták
[üldözték; zaklatták; vádolták] a
prófétákat [az Isten nevében szóló, isteni akaratot közvetítő személyeket] is, akik előttetek voltak [éltek]” (Mát. 5,11-12).
És az apostol így folytatja: „Mert néktek adatott az a kegyelem a Krisztusért, nemcsak hogy higgyetek
Őbenne, hanem (az is) hogy
szenvedjetek is Ő érette” (Fil. 1,29).
Mert: „Ha e világból
(valók) volnátok, a világ szeretné azt,
ami az övé (a magáét); de mivelhogy nem
vagytok e világból (valók), hanem én
választottalak ki magamnak titeket e világból, azért gyűlöl titeket a világ.
Emlékezzetek meg ama beszédekről (azokról az igékről), amelyeket én mondtam néktek: Nem nagyobb a szolga az ő uránál. Ha engem
üldöztek, titeket is üldöznek majd; ha az én beszédemet (igémet) megtartották, a tiéteket is megtartják majd.
De mindezt az én nevemért cselekszik (teszik) veletek, mivelhogy nem ismerik azt, aki küldött engem” (Ján. 15,19-21).
De Isten így bátorít: „Emeljétek az égre szemeiteket, és nézzetek
(tekintsetek le) a földre ide alá. Mert az egek, mint a füst elfogynak
(szétfoszlanak), és a föld, mint a ruha
megavul (szétmállik), és lakosai
hasonlókép elvesznek (lakói pedig úgy elhullnak, mint a legyek); de szabadításom örökre megmarad, és
igazságom meg nem romol (rendül). Hallgassatok
rám, kik tudjátok (ismeritek) az
igazságot, te nép, kinek szívében van (szívébe zárta) törvényemet (tanításomat)! Ne
féljetek az emberek gyalázatától, és szidalmaik miatt kétségbe ne essetek (szitkozódásuktól
ne rendüljetek meg)! Mert mint a ruhát,
moly emészti meg őket (mert úgy járnak, mint a ruha, melyet megrág a moly),
és mint a gyapjat, féreg eszi meg őket
(mint a gyapjú, melyet megrág a féreg), és
(de az én) igazságom örökre megmarad, és
szabadításom nemzetségről nemzetségre (nemzedékről nemzedékre)!” (Ésa.
51,6-8).
Jakab apostol bátorítása: „Például vegyétek, atyámfiai (testvéreim), a szenvedésben és béketűrésben (a türelemben) a prófétákat, akik az Úr nevében szólottak” (Jak. 5,10)
Csel. 5,42 És mindennap a templomban [a szenthelyen] és házanként nem szűnnek
vala meg tanítani és hirdetni Jézust, a Krisztust. [Más fordítás: Továbbra is szünet nélkül, mindennap
tanítottak, és hirdették az Evangéliumot a Templomban és a házaknál, és hirdették,
hogy Jézus a Krisztus].
Humor: Párbaj
Egyszer a pápa elhatározta, hogy kitiltja a zsidókat a Vatikánból. A zsidók
felháborodtak, ezért a pápa beleegyezett, hogy ha egy zsidó le tudja gyozni
teológiai vitában, maradhatnak. A zsidók egy bölcsességérol ismert rabbit
választanak, hogy kiálljon a pápával a "párbajra". A rabbi azt
mondja, hogy tegyék érdekesebbé a vitát és egyiküknek se legyen szabad
beszélni. A pápa beleegyezett. A vita napján a pápa és a rabbi leültek
egymással szemben, a hívek köréjük gyűltek. A pápa felemelte három ujját. A
rabbi felmutatta egy ujját. A pápa egy kört rajzolt a levegobe. A rabbi a
földre mutatott. A pápa elovett egy ostyát és egy pohár bort. A rabbi elovett
egy almát. A pápa ekkor felállt:
- Feladom - mondta. - Te túl bölcs vagy, rabbi. Maradhattok. Később megkérdezik a pápát a bíborosok:
- Mit beszélt a rabbival?
- Először felmutattam három ujjamat, hogy a Szentháromságra emlékeztessem. Ő felmutatta egy ujját jelezve, hogy egy Isten van mindkét vallásban. Ezután rajzoltam egy kört a levegobe, mutatva, hogy Isten mindenhol ott van körülöttünk. Erre a földre mutatott, jelezve, hogy Isten itt is van, velünk. Ekkor elovettem egy ostyát és egy pohár bort, megmutatva, hogy Isten feloldoz a buneink alól. Ő elővett egy almát, hogy az eredendő bűnre emlékeztessen. Mindenre volt válasza. Mit tehettem volna?
Közben a zsidók is körbeveszik a rabbit:
- Mi történt, rabbi?
- Eloször azt mutatta, hogy három napunk van elhagyni a várost. Mutattam, hogy EGY zsidó sem fog elmenni. Ezután körbemutatott, jelezve, hogy az egész várost megtisztítja a zsidóktól. A földre mutattam, jelezve, hogy mind itt maradunk.
- És utána?
A rabbi vállat vont:
- Nem tudom. Elővette az ebédjét, mire én is.
- Feladom - mondta. - Te túl bölcs vagy, rabbi. Maradhattok. Később megkérdezik a pápát a bíborosok:
- Mit beszélt a rabbival?
- Először felmutattam három ujjamat, hogy a Szentháromságra emlékeztessem. Ő felmutatta egy ujját jelezve, hogy egy Isten van mindkét vallásban. Ezután rajzoltam egy kört a levegobe, mutatva, hogy Isten mindenhol ott van körülöttünk. Erre a földre mutatott, jelezve, hogy Isten itt is van, velünk. Ekkor elovettem egy ostyát és egy pohár bort, megmutatva, hogy Isten feloldoz a buneink alól. Ő elővett egy almát, hogy az eredendő bűnre emlékeztessen. Mindenre volt válasza. Mit tehettem volna?
Közben a zsidók is körbeveszik a rabbit:
- Mi történt, rabbi?
- Eloször azt mutatta, hogy három napunk van elhagyni a várost. Mutattam, hogy EGY zsidó sem fog elmenni. Ezután körbemutatott, jelezve, hogy az egész várost megtisztítja a zsidóktól. A földre mutattam, jelezve, hogy mind itt maradunk.
- És utána?
A rabbi vállat vont:
- Nem tudom. Elővette az ebédjét, mire én is.
Napi gondolatok
Minden talajban megterem valamiféle virág.
Minden napnak van valamilyen öröme.
Neveld rá a szemedet, hogy meglássa azt.
(Wass Albert)
Építő gondolatok: Joyce Meyer: De Isten …
5,8 Isten azonban abban mutatta meg rajtunk a szeretetét,
hogy Krisztus már akkor meghalt értünk, amikor bűnösök voltunk. (Róma)
Van két rövidke szó a Bibliában, amik mindig izgatottá
tesznek, ahányszor beléjük botlok. Két egyszerű szó, amivel az egész Biblián
keresztül találkozunk, de két nagyon erőteljes szó: De Isten …
Amint végigmegyünk a Biblián, mindig olvasunk szörnyűségekről,
amiket az ördög tervezett Isten népének. Aztán egyszer csak jön ez a két szó:
De Isten …, azután a következőkben győzelemről számolnak be a sorok. A fenti
ige azt a tényt közli, hogy mindnyájan bűnösök vagyunk, azaz a helyzetünkből
következően büntetést és halált érdemelnénk. Azonban a De Isten …
megváltoztatja a helyzetet. Isten szeretete belép a szituációba és mindent
megváltoztat.
Amikor még bűnösök voltunk, Krisztus már meghalt értünk, és
ezzel bebizonyította irántunk való szeretetét. Bebizonyította, hogy az Ő
szeretete véget vet a bűn rombolásának. Amikor Isten elhívott engem azt mondták
nekem: „Joyce, beszélgettünk néhányan, és arra jutottunk, hogy te sohasem
lennél képes véghezvinni azt, amiről azt állítod, hogy Isten elhívása számodra.
Úgy gondoljuk, hogy a te személyiséged alkalmatlan erre a feladatra.” Még most
is emlékszem, milyen szörnyen éreztem magam, amikor ezeket elmondták nekem.
Megbántottak és elbátortalanítottak … De Isten elhívott és
alkalmassá tett. Amiről mások azt gondolták használhatatlan, azt Isten
értékesnek találta. Segített nekem, és ugyanúgy neked is fog!
Joyce Meyer
NAPI ÁHÍTAT: Isten dicsőségét szolgáló harag
Még a haragvó emberek is magasztalni fognak téged, haragjuk
maradékát is megfékezed" (Zsolt 76,11).
A gonoszok mind haragszanak. Haragjukat el kell szenvednünk,
mert elhívatásunk jele az. Ha e világból valók volnánk, a világ szeretne
minket, de mert nem tartozunk e világba, a világ gyűlöl minket. Az a
vigasztalásunk lehet azonban, hogy az emberek haragja is csak Isten dicsőségét
növeli. Amikor a gonoszok haragjukban megfeszítették Isten Fiát, akaratlanul is
az Úr szándékát teljesítették, és ugyanezt teszik még ma is számtalan esetben
az Istentől távol élő emberek. Szabadoknak vélik magukat, pedig anélkül, hogy
tudnák, mint láncra vert elítéltek, a Mindenható terveit hajtják végre.
A gonoszok csalárdsága nem fog győzedelmeskedni. Öngyilkos
módon saját vesztükre cselekszenek, cseleiket saját maguk hiúsítják meg. Semmi
olyan nem származik haragjukból, ami igazán árthatna nekünk. Mikor a mártírokat
égették, a máglya felszálló füstje az igaz hívők ellenségeire hozta a
legnagyobb szégyent.
Az Úr már szájkosarat és láncot vetett minden fenevadra. Ő
tartja féken az ellenség dühösködését. Olyan, mint a vízimolnár, aki a folyó
áradatának nagy részét visszatartja, és csak annyi vizet enged folyni, amennyi
a kerék forgatásához szükséges. Ne sóhajtozzunk tehát, hanem énekeljünk.
Akármilyen hevesen fúj is a szél, Istennél mégis minden rendben van.
C. H. Spurgeon "Isten ígéreteinek tárháza" c.
könyvéből
2012. február 1.
Ige: Az Úr szeretete, oltalma
„Az igazaknak [az
Istennek tetsző
becsületeseknek, a tisztán, feddhetetlenül, az igazság szerint élőknek]
valóságos
jót [hatékony,
praktikus bölcsességet, maradandó sikert] rejteget
[és félretesz,
elraktároz, felhalmoz, és nekik tartogatja, és
megközelíthetetlenné teszi, és őrzi, és],
pajzsot [befedezést, védelmet, és oltalmazást] a tökéletesen járóknak [a feddhetetlenül élőknek].
»Más fordítás: Készen tartja, és megőrzi üdvét az
igazaknak (a megigazultaknak), és védőpajzsa azoknak, akik tökéletesen járnak; megoltalmazza az
egyenes szívvel, fedhetetlenségben élőket«
Hogy megőrizze [és vigyázzon; szemmel
tartsa, virrasszon, őrködjön és megvédje] az
igazságnak útjait [az igazzá nyilvánítottak sorsát],
és kegyeseinek [azoknak, akik hűek hozzá, az istenfélő, istent tisztelő szentjei] útját [életútját,
sorsát] megtartsa [szemmel
tartsa, megőrizze; őrködjön sorsa fölött].
Akkor [és abban az időben] megérted [és megismered] az igazságot [igazságosságot, és a megigazulást],
és törvényt [vagyis az ítéletet és
a döntést] és
becsületességet [igazságot,
egyenességet, és békességet], és minden jó [és vidám, boldog, sikeres, és áldott] utat [életet].
Mert bölcsesség megy [és költözik] a te elmédbe [a te szívedbe, a szellemi életednek irányítójába, a te
bensődbe], és a tudomány [a tudás, ismeret és megismerés] a te lelkedben [személyiségedbe, és számodra] gyönyörűséges
lesz [és jónak tartod, mert
felvidít, gyönyörködtet, örömöt nyújt].
Meggondolás [megfontolás,
és jó tanács] őrködik [virraszt, és
őrködik] feletted,
értelem [okosság, és megértés] őriz [oltalmaz, és tart meg] téged"
(Péld. 2,7-11)
Napi mondás
Kudarc? Azt sem tudom, mi az. Mindig csak pillanatnyi
megtorpanásokkal találkoztam. (Dottie Walters)
Idézetek a szeretetről
"A szeretet a hűség csontvelője, a jámborság ütőere, a lelkierő izma,
úgyszólván maga az élet." /Spurgeon/
Napi Remény: Keresd meg az elveszetteket!
"Egymással egyetértésben legyetek, ne legyetek
nagyratörők, hanem az alázatosakhoz tartsátok magatokat. Ne legyetek bölcsek
önmagatok szerint."
(Róma 12:16.)
Az üzenet magyarázatát a 2. Korinthus 5:19-20. adja
meg: "Isten ugyanis Krisztusban megbékéltette a világot önmagával, úgyhogy
nem tulajdonította nekik vétkeiket, és reánk bízta a békéltetés igéjét. Tehát
Krisztusért járva követségben, mintha Isten kérne általunk: Krisztusért kérünk,
béküljetek meg az Istennel!" Ezt az üzenetet kell továbbítanunk a
világnak, de gyakran behatároljuk a keresést és a barátságunkat más hívőknek
tartjuk fenn.
Jézus viszont megkereste az elveszetteket, szándékosan
azokkal barátkozott, akiknek Isten barátságára volt szüksége.
A Biblia azt mondja, hogy amikor a farizeusok látták Jézust
a tisztátalan emberekkel, "szóltak tanítványainak: "Miért eszik a ti
mesteretek vámszedőkkel és bűnösökkel együtt?" Ő pedig, amikor ezt
meghallotta, így szólt: "Nem az egészségeseknek van szükségük orvosra,
hanem a betegeknek. Menjetek, és tanuljátok meg, mit jelent ez: Irgalmasságot
akarok, és nem áldozatot. Mert nem azért jöttem, hogy az igazakat hívjam, hanem
a bűnösöket." (Máté 9:11-13.)
Jézus tudta, hogy ki volt ő Isten terve szerint; Jézus
tudta, hogy kié volt Isten igazsága szerint; és tudta, mi a célja földi
életének. Ezek megengedték neki, hogy nyugodt maradjon, és ne törődjön
azzal, mit gondolnak vagy mondanak róla mások.
Ez azt jelenti, Jézus nem aggódott amiatt, hogy azzal
vádolták bűnösökkel barátkozik (Lukács 19:7.), mert pontosan
azt tette, amiért az Atya elküldte: meggyőzni az embereket, hogy béküljenek
meg Istennel (2.Korinthus 5:20.).
Hasonlóképpen, nekünk Jézust kell ábrázolnunk, az ő nevében
kell beszélnünk azoknak, akik még a "kívül" vannak. Néhányunk már
annyira el van szigetelődve a hitetlenektől, hogy már alig van lehetősége
jelentőségteljes beszélgetésre velük. A tapasztalat sajnos azt bizonyítja, hogy
minél régebben hívő valaki, annál inkább elszigeteli magát a nem hívőktől, vagy
éppen kényelmetlenül érzi magát a nem hívők társaságában.
Az eredmény: Már nincsenek hitetlen barátaink.
Jézus azt tanácsolta, hogy a mi tanúságunk a hitetlenek felé
barátsággal kezdődjön; ezáltal elnyerjük a jogot arra, hogy kapcsolatainkon
keresztül osszuk meg az Evangéliumot másokkal. A régi közhely most is közhely:
"Az embereket nem érdekli mennyit tudsz, amíg nem tudják mennyit
érsz." Azok akik már Isten barátai úgy mint te és én, mély, igaz és
támogató barátságot keresnek, néha kifejezetten a karácsonyi időszak alatt.
Pál apostol bátorít minket, hogy találjuk meg a közös
hangot a hitetlenekkel: "Az erőtleneknek erőtlenné lettem, hogy
megnyerjem az erőtleneket: mindenkinek mindenné lettem, hogy mindenképpen
megmentsek némelyeket. Mindezt pedig az evangéliumért teszem, hogy én is
részestárs legyek abban."(1.Korinthus 9:22-23.) Megtalálni a közös hangot,
a barátság egyik alapja; vezet minket, hogy a pozitív dolgokat keressük azokban,
akik még hitetlenek, a negatív dolgok helyett.
Amikor Jézus találkozott a nővel a forrásnál, arra mutatott
rá, hogy mi a közös bennük, nem pedig arra, hogy mi miatt ítélhetné el
őt.(János 4.) Ennek eredménye, hogy a nő nem csak hogy Isten barátja lett,
hanem elhozta a barátait és családját is Jézushoz.
Ez mit jelent?
- Te tudod, hogy ki vagy? Ez fontos, hogy hitetlenek barátjává válhass. Másrészről, lehet hogy folyton azon aggódsz, mit gondol rólad a többi hívő, vagy lehet, hogy bűnös viselkedésekbe sodródsz, mert azon aggódsz, hogy mit gondolnak rólad a hitetlenek. Jézus tudta, hogy ő ki és kié, tudta Isten célját az életével kapcsolatban. Ez engedte meg, hogy pihenhessen és ne kelljen azzal törődnie, mások mit gondolnak vagy mondanak róla.
- Az embereket szeresd, ne az értékeiket. Isten szereti az embereket (János 3:16.), de ez nem jelenti, hogy szereti a világ értékeit. János apostol figyelmeztet minket, hogy "Ne szeressétek a világot, se azt, ami a világban van. Ha valaki szereti a világot, abban nincs meg az Atya szeretete. " (1. János 2:15.)
- A barátság építéséhez szükséges:
Figyelmesség: "Beszédetek legyen mindenkor
kedves, sóval fűszerezett, hogy így mindenkinek helyesen tudjatok
felelni."(Kolosség 4:6.)
Rendszeresség: Időt kell töltened hitetlenekkel,
ezért hogy a barátjuk lehess.
Hitelesség: "A szeretet ne legyen
képmutató."(Róma 12:9/a.)
Légy barátságos mindenkivel: "Egymással
egyetértésben legyetek, ne legyetek nagyratörők, hanem az alázatosakhoz
tartsátok magatokat. Ne legyetek bölcsek önmagatok szerint."(Róma 12:16.)
(Daily Hope by Jon Walker, 2011. 12. 12.)
Idézetek
"Ne kotord állandóan a hamut, hajolj mindjárt a parázs
fölé, bármilyen kicsiny legyen is tápláld, fújd, éleszd és lángra fogod
lobbantani..." (Michel Quoist)
Oswald Chambers: AZ ÚRRAL EGYÜTT "MENJ EL"
"És aki téged egy mérföld útra kényszerít, menj el vele
kettőre" (Mt 5,41).
Urunk tanítását összefoglalva kiderül, hogy nekünk
lehetetlen a tőle kívánt kapcsolatban élnünk vele, hacsak nem végzett bennünk
természetfeletti munkát. Jézus Krisztus azt kívánja, hogy még zokon se vegye -
elfojtva se legyen neheztelés tanítványa szívében, amikor zsarnokságba ütközik,
vagy igazságtalanság éri.
Nincs az a lelkesedés, amely megállhatna azokban a
feszültségekben, amelyekbe Jézus Krisztus viszi vagy engedi bele a szolgáját.
Egyes-egyedül a vele való személyes kapcsolat bírja ki ezeket a próbákat, amik
után csak ezt az egy célt látjuk: Isten számára vagyok itt, oda küldhet, ahova
akar. Minden más elsötétedhet, de a Jézus Krisztussal való kapcsolatunk soha.
A Hegyi beszéd nem eszményi elgondolás, hanem annak a
leírása, mi történik bennem akkor, amikor Jézus Krisztus megváltoztatta
adottságaimat és az Övéhez hasonlóvá tette. Jézus Krisztus az egyetlen, aki be
tudja tölteni a Hegyi beszédet.
Ha Jézus tanítványai akarunk lenni, akkor csak
természetfeletti úton lehetünk azokká. Addig, amíg nekifeszülünk annak, hogy
Jézus tanítványai legyünk, bizonyosak lehetünk benne, hogy nem vagyunk azok.
"Én választottalak titeket" (Jn 15,16). Így kezd bennünk munkálkodni
Isten kegyelme. Olyan szorosság ez, amiből nem tudunk kiszabadulni. Isten
természetfeletti kegyelme vonz minket, és soha nem tudjuk kinyomozni, hol kezdi
el. Az Úr az embert természetfeletti úton teszi tanítvánnyá. Nem épít
természetes képességekre. Isten nem olyat kér tőlünk, ami könnyű a
természetünknek. Csak azt kéri, amire kegyelme alkalmassá tett és ezen az úton
mindig a kereszthez jutunk el.
Oswald Chambers "Krisztus mindenekfelett" c.
könyvéből
Imádság: Segítségkérés, hogy ne hátrafelé nézzek.
Istenem! Én is szoktam magamat ostorozni, pedig nem kellene,
mert ha már eléd tettem valamit, akkor nem kellene visszavennem, hanem teljes
egészében a Te kezedben kellene tudnom. Még a bűneimet is, melyeket te úgy
elvetsz magadtól, mintha soha meg nem történtek volna. Ha Te nem marcangolsz
engem, add, hogy én se tegyem magammal vagy éppen másokkal. Jézusért! Ámen
A nap gondolata
Egy embernek csak akkor van joga a másikra felülről lenézni,
amikor annak talpra állni nyújt segítő kezet. (Don Bosco)
Napi Ige és gondolat
Ki tart jól bennünket
hússal? Emlékszünk, hogy Egyiptomban olcsón ettünk halat, uborkát, dinnyét,
póréhagymát, vöröshagymát és fokhagymát. Most pedig elepedünk, mert semmit sem
látunk a mannán kívül. (4Móz 11:4-6)
A másik csoport a hátrafelé tekintők között, akiket a múlt
történései bántanak. A rossz dolgok, amik történtek velük. Gondolataikban hátra
tekintenek és látják netalán bűneiket, amiket elkövettek, s nem tudnak vele mit
kezdeni, szinte képtelenek felszámolni a múltat és végre szabadok lenni. Ők az
önostorozók. Kíméletlenül vádolják magukat, valami tévedésükért, egy elvétett
cselekedetért, vagy bűnért.
Vannak olyanok is persze, akik mások bűnét emlegetik fel.
Nem tudnak feledni és másként tekinteni rájuk. Képtelenek elengedésre,
megbocsátásra. Még akkor sem, ha igazán megváltozott a másik és netalán kapott
Istentől új életet. Ők még a múltat látják. Ez is mélységesen szomorú állapot.
Megint mások úgy tekintenek vissza, hogy jobban is
csinálhatták volna az életüket. Ha akkor megtettem volna, ha léptem volna… Ők a
visszahozhatatlan lehetőségeket latolgatják. Sok-sok lélekben hátrafelé
tekintgető ember. Tele önmarcangolással. Neked vannak ilyen gondolataid?
(Berencsi Balázs)
A rasszista
Ez a jelenet a British Airways London - Johannesburg közötti
járatán történt meg. Egy ötvenes fehér asszony egy fekete ferfi mellett ült.
Láthatóan nagyon zaklatott volt emiatt, igy hivta a stewardesst. A
légikisasszony kérdezi:
- Mi a probléma, hölgyem?
A fehér nő:
- Talán nem látja? Egy fekete mellé ültetett engem. Nem bírom elviselni, hogy egy ilyen gusztustalan lény mellett kelljen ülnöm. Adjon nekem egy másik ülést, kérem.
A fehér nő:
- Talán nem látja? Egy fekete mellé ültetett engem. Nem bírom elviselni, hogy egy ilyen gusztustalan lény mellett kelljen ülnöm. Adjon nekem egy másik ülést, kérem.
A légikisasszony:
- Nyugodjon meg kérem. A gépen majdnem minden ülés foglalt, de megnézem, hogy van-e még szabad hely.
A légikisasszony elment, majd néhány perccel később visszajött és azt mondta:
- Ahogy mondtam, nincs több üres helyünk a turista osztályon. Beszéltem a parancsnokkal és ő megerősítette, hogy a business osztályon sincs több hely. Van azonban egy hely az első osztályon. - és mielőtt az asszony bármilyen megjegyzést tehetett volna, a légikisasszony folytatta - A mi légitársaságunknál nem szokás, hogy turista osztályon ülő utasnak engedélyezzék, hogy átüljön az első osztályra, de figyelembe véve a körülményeket, a parancsnok úgy találta, hogy valóban botrányos arra kényszeríteni valakit, hogy egy ilyen visszataszító ember mellett üljön. - majd a légikisasszony a fekete férfihez fordult:
- Úgyhogy Uram, ha úgy kívánja, vegye a kézipoggyászát, az első osztályon a szabad hely Önre vár.
A körülöttük levő utasok, akik elképedve asszisztáltak a jelenethez, felemelkedtek és tapsoltak....
Feltöltött Képek / Munkák
Készítette: Dee Neolif
Feliratkozás:
Bejegyzések (Atom)