Zsid. 9,1 Annakokáért voltak ugyan az első a
szövetségnek is istentiszteleti rendtartásai, mint szintén világi szenthelye. [Görög szöveg: (ún): szóval a [(prótosz): legelső, az
eredeti] szövetség [(latreia): szolgálatának is] volt (dikaióma): rendelkezései, előírásai, és (koszmikosz
hagion): földi, evilági szent helye].
Zsid. 9,2 Mert sátor építtetett, az első, amelyben
vala a gyertyatartó, [(lükhnia): lámpatartó, mécses tartó]
meg az asztal, és a kenyerek felrakása, [(protheszisz): kihelyezése]; ezt
nevezték szenthelynek.*
*Az Úr így
szólt Mózeshez: „És készítsenek nékem szent hajlékot, hogy ő
közöttük lakozzam. Mindenestől úgy csináljátok, amint én megmutatom néked a
hajléknak formáját, (mintáját)
és annak minden edényeinek formáját,
(és az egész fölszerelés mintáját)” (2 Móz. 25,8).
„Az első hónapban, a hónap első napján, állítsd fel a gyülekezet
sátorának hajlékát, a kijelentés sátrát!”
(2 Móz. 40,1).
Zsid.
9,3 A második kárpiton túl pedig az a
sátor, melyet neveztek szentek szentjének,*
*Az Úr így
szólt Mózeshez: Azután készíttess kárpitot kék és piros bíborból,
karmazsin fonálból és sodrott lenfonálból, művészi módon beleszőtt kerubokkal készíttesd
azokat! Tedd ezt négy arannyal bevont akácfa oszlopra, amelyeknek aranykampóik
legyenek, négy talpa pedig ezüstből legyen!” (2Móz. 26.31).
„És egészen úgy cselekedék Mózes, amint az Úr
parancsolta néki, úgy cselekedék. Lőn azért a második év első hónapjában, a
hónap első napján, hogy felállíták a hajlékot. Mózes tehát felállítá a
hajlékot, és letevé annak talpait, a deszkáit is felállítá, beilleszté a
reteszrúdakat, és felállítá annak oszlopait. Azután kifeszíté a hajlékra a
sátort, és a sátor takaróját is reá teríté felülről, amint parancsolta vala az
Úr Mózesnek” (2 Móz. 40,16-19)
Zsid. 9,4 Melyben vala az arany füstölő oltár, az [(khrüszeosz
thümiatérion): aranyból készült illatáldozati oltár] és a szövetség
ládája beborítva minden felől [(pantothen): minden oldalról]
arannyal, ebben a mannás aranykorsó és Áron kihajtott vesszeje meg a szövetség
táblái.*
*Az Úr parancsa így
hangzott: „És csináljanak egy ládát sittim-fából; harmadfél sing hosszút, másfél
sing széleset, és másfél sing magasat. Borítsd meg azt tiszta arannyal, belül
is kívül is megborítsd azt, és csinálj reá köröskörül arany pártázatot (aranyszegélyt).
Csinálj fedelet is tiszta aranyból:
harmadfél sing hosszút, és másfél sing széleset. Csinálj két Kerubot is
aranyból, vert aranyból csináld azokat a fedélnek két végére. A Kerubok pedig
terjesszék ki szárnyaikat fölfelé, betakarva szárnyaikkal a fedelet; arcaik
egymás felé legyenek; a Kerubok arcai a fedél felé forduljanak. A fedelet pedig
helyezd a ládára felül, a ládába pedig tedd a Bizonyságot, amelyet adok néked. Ott jelenek meg néked, és szólok
hozzád a fedél tetejéről, a két Kerub közül, melyek a bizonyság ládája felett
vannak, mindazokról, amiket általad parancsolok az Izráel fiainak” (2 Móz. 25,10-22).
És: „Csinálj oltárt a füstölő szerek füstölgésére is, (az illatáldozat
bemutatására) sittim-fából
(akácfából) csináld azt. És borítsd meg
azt tiszta arannyal, a tetejét és oldalait köröskörül, és szarvait is; arany
pártázatot (aranyszegélyt) is csinálj
hozzá köröskörül. És tedd azt a függöny (a kárpit) elé, amely a bizonyság ládája mellett, a bizonyság fedele előtt van,
ahol megjelenek néked. Áron pedig füstölögtessen rajta minden reggel jó illatú füstölő szert, (mutasson be
illatáldozatot); mikor a mécseket rendbe
szedi, akkor füstölögtesse (akkor mutassa be) azt. És a mikor Áron estennen felrakja a mécseket, füstölögtesse azt.
Szüntelen való illattétel (állandó illatáldozat) legyen ez az Úr előtt nemzetségről nemzetségre. Ne áldozzatok azon
idegen füstölőszerekkel, se
égőáldozattal, se ételáldozattal; italáldozatot se öntsetek reá, és (ne
mutassatok be azon idegen illatáldozatot)” (2 Móz. 30,1-9).
„Áronnak pedig monda Mózes: Végy egy edényt és tégy
bele egy teljes ómer Mánt és tedd azt az Úr eleibe, hogy megtartassék
maradékaitok számára. Amint parancsolta vala az Úr Mózesnek, eltevé azt Áron a
bizonyságtétel ládája elé, hogy megtartassék” (2 Móz. 16,33-34).
„És szóla az Úr Mózesnek, mondván: Szólj Izráel
fiainak, és végy tőlük egy-egy vesszőt az ő atyáiknak háza szerint; az ő atyáik
házának valamennyi fejedelmétől tizenkét vesszőt; és kinek-kinek a nevét írd
fel az ő vesszejére. Az Áron nevét pedig írd a Lévi vesszejére: mert egy vessző
esik az ő atyjuk házának fejéért. És tedd le azokat a gyülekezet, (a
kijelentés) sátorában a bizonyság ládája elé, ahol megjelenek, és
(kijelentem magam) néktek. És lesz, hogy
annak a férfiúnak vesszeje, akit elválasztok, kihajt, és (ki fog
virágzani). (így csendesítem le) és
hárítom el magamról Izráel fiainak zúgolódásait, amelyekkel zúgolódnak ti
ellenetek. Szóla azért Mózes Izráel fiainak, és adának néki mind az ő
fejedelmeik egy-egy vesszőt egy-egy fejedelemért; az ő atyáiknak háza szerint
tizenkét vesszőt; az Áron vesszeje is azok között a vesszők között vala. És
letevé Mózes a vesszőket az Úr elé a bizonyság sátorában. És lőn másnap, hogy
beméne Mózes a bizonyság sátorába; és ímé kihajtott vala a Lévi házából való
Áronnak vesszeje, és hajtást hajtott,
(bimbót fakasztott), és virágot növelt,
és mandulát érlelt. És kihozá Mózes mind azokat a vesszőket az Úr színe elől
mind az Izráel fiai elé, és miután megnézték vala, vevé kiki az ő vesszejét. És
monda az Úr Mózesnek: Vidd vissza az Áron vesszejét a bizonyság ládája elé,
hogy őriztessék ott a lázadó fiaknak jegyül, hogy megszűnjék az én ellenem való
zúgolódásuk, hogy meg ne haljanak. Mózes egészen úgy cselekedett, ahogyan
megparancsolta neki az ÚR” (4 Móz.
17,1-10).
A salamoni templomban is ott
volt az Úr szövetségládája: „bevitték a
papok az ÚR szövetségládáját a helyére, a templom legbelső részébe, a szentek
szentjébe, a kerubok szárnyai alá. És nem volt egyéb a ládában, mint csak a két
kőtábla, amelyeket Mózes a Hórebnél helyezett bele, mikor az Úr szövetséget
kötött az Izráel fiaival, mikor kijövének Égyiptom földéből” (1Kir. 8,6.9).
Zsid. 9,5 Fölötte pedig a dicsőség kerubjai, beárnyékolva az [(hilasztérion):
engesztelés] fedelét [a kegyelemtáblát], amikről most nem szükséges
külön [részletesen] szólani.*
*Az Úr parancsa így
hangzott: „Csinálj két Kerubot is aranyból, vert aranyból csináld azokat a
fedélnek két végére. Az egyik Kerubot csináld az egyik végére innen, a másik
Kerubot a másik végére onnan: a fedélből csináljátok ki a Kerubokat annak két
végén. A Kerubok pedig terjesszék ki szárnyaikat fölfelé, betakarva
szárnyaikkal a fedelet; arcaik egymás felé legyenek; a Kerubok arcai a fedél
felé forduljanak. A fedelet pedig helyezd a ládára felül, a ládába pedig tedd a
Bizonyságot, amelyet adok néked. Ott jelenek meg néked, és szólok hozzád a
fedél tetejéről, a két Kerub közül, melyek a bizonyság ládája felett vannak,
mindazokról, amiket általad parancsolok az Izráel fiainak” (2 Móz. 25,18-22).
„Azután
tedd rá a fedelet a bizonyság ládájára a
szentek szentjébe” (2 Móz. 26,34).
Mózes pontosan végrehajtotta
az Úr parancsát: „És vevé és betevé a bizonyságot is a ládába, a rudakat pedig a ládára
tevé, és a ládára felül helyezteté a fedelet. Azután bevivé a ládát a hajlékba,
és feltevé a takaró függönyt, a (függőkárpitot) és elfedezé a bizonyság ládáját, amint az Úr parancsolta vala Mózesnek” (2 Móz. 40,20-21).
Ez pedig így volt a salamoni
templomban is: „És bevivék a papok az Úr szövetségének ládáját az ő helyére a ház
(a templom) legbelső részébe, a
szentek-szentjébe, a Kerubok szárnyai alá. Mert a Kerubok kiterjesztik vala
szárnyaikat a láda helye felett, és befedik (betakarták) vala a Kerubok a ládát és annak rúdjait
felülről” (1 Kir. 8,6-7).
És ismét: „És bevivék a papok az Úr szövetségének
ládáját az ő helyére, az Isten házának (a templom) legbelső részébe, a szentek-szentjébe, a Kerubok szárnyai alá. A
Kerubok pedig szárnyaikat kiterjesztik vala a láda felett, és befedezik vala a
Kerubok a ládát és annak rúdjait felülről”
(2 Krón. 5,7-8).
Zsid. 9,6 Ezek pedig ekképpen levén elrendezve [(kataszkeuadzó):
elkészítve]; az első sátorba ugyan mindenkor bejárnak a papok az
istentisztelet a [(latreia): szolgálat] elvégzésére,*
*És a szolgálatról
így szólt az Úr: „És szóla az Úr
Mózesnek, mondván: Parancsold meg Izráel
fiainak, és mondd meg nékik: Ügyeljetek, hogy az én áldozatomat, kenyeremet
kedves illatú tűzáldozatul a maga idejében (a megszabott időben) áldozzátok nékem” (4 Móz. 28,1-2).
Zsid. 9,7 A másodikba azonban egy-egy évben egyszer csak [(monosz):
egyedül] maga a főpap,
vérrel, [sohasem vér nélkül] melyet magáért és a nép bűneiért [(agnoéma):
a nép tudatlanságból eredő vétkeiért] áldoz [(proszpheró): mutat be
áldozatot].*
*Mert így szólt a
törvény: „Áronnak pedig monda Mózes: Járulj az oltárhoz, és készítsd el a te
bűnért való áldozatodat és egészen égőáldozatodat, és végezz engesztelést
magadért és a népért. Készítsd el a nép áldozatát is, és végezz engesztelést
érettük is, amint megparancsolta az Úr”
(3 Móz. 9,7).
„És áldozza meg Áron a bűnért való áldozati tulkot, amely az övé, és
végezzen engesztelést magáért és háza népéért. Áron pedig úgy áldozza meg a
bűnért való áldozati tulkot, amely az övé, és úgy szerezzen engesztelést
magáért és háza népéért, hogy ölje meg a bűnért való áldozati tulkot, amely az
övé” (3 Móz. 16,6.11).
„És egyszer egy esztendőben engesztelést végezzen Áron annak szarvainál
az engesztelő napi áldozat véréből; egy esztendőben egyszer végezzen
engesztelést azon, nemzetségről nemzetségre. Szentségek szentsége ez az Úrnak” (2 Móz. 30,10).
De: „Senki se
legyen a gyülekezet (a kijelentés) sátorában,
amikor bemegy a szenthelybe, hogy engesztelést szerezzen, egészen az ő
kijöveteléig; és végezzen engesztelést magáért, háza népéért, és Izráelnek
egész gyülekezetéért. Azután menjen ki az oltárhoz, amely az Úr (színe) előtt van, és végezzen engesztelést azért
is; vegyen ugyanis a tuloknak véréből és a baknak véréből, és kenje meg az
oltárnak szarvait köröskörül. És hintsen arra a vérből az ő ujjával hétszer;
így tegye tisztává, és így szentelje
meg azt Izráel fiainak tisztátalanságaitól. Miután pedig elvégezi a
szenthelyért, a gyülekezet (a kijelentés) sátoráért és az oltárért való engesztelést; hozza elő az élő bakot. És
tegye Áron mind a két kezét az élő baknak fejére, és vallja meg felette Izráel
fiainak minden hamisságát és minden vétkét, (és minden vétkes hitszegését),
mindenféle bűneit: és rakja azokat a
baknak fejére, azután küldje el az arravaló emberrel a pusztába, Hogy vigye el
magán a bak minden ő hamisságukat (egy távol eső) kietlen földre, és hogy bocsássa el a bakot a pusztában. Azután
menjen be Áron a gyülekezet (a kijelentés) sátorába, és vesse le a gyolcs ruhákat, amelyeket felöltött, mikor
bement a szentélybe, és hagyja ott azokat. És mossa meg a hústestét vízben
szent helyen, és öltse fel a maga ruháit, úgy menjen ki, és készítse el a maga
egészen égőáldozatát és a nép egészen égőáldozatát, és végezzen engesztelést
magáért és a népért” (3 Móz. 16,17-24).
„Mert minden főpap emberek közül választatván,
emberekért rendeltetik az Isten előtt való dolgokban, [Isten szolgálatára] hogy ajándékokat és áldozatokat vigyen [(proszpheró): mutasson be] a bűnökért, Aki képes együtt érezni a tudatlanokkal [aki elnéző tud
lenni az értelmetlenekkel] és
tévelygőkkel, mivelhogy maga is körül van véve gyarlósággal [asztheneia):
erőtlenséggel]. És ezért köteles,
miképpen a népért, azonképpen önmagáért is áldozni [áldozatot bemutatni] a
bűnökért” (Zsid. 5,1-3).
Mert a törvény szerint: „… minden
főpapot ajándékok és áldozatok bemutatására rendelnek…Ezek a papok a mennyei
dolgok képmásának és árnyékának szolgálnak...” (Zsid. 8,3.5).
„Minthogy a törvényben az eljövendő javaknak csak árnyéka, nem maga a
dolgok képe van meg, vagyis nem a mennyei dolgok valóságos alakját tartalmazza,
ennél fogva azokkal az áldozatokkal, amelyeket esztendőnként szüntelenül
visznek, és rendszeresen bemutatnak, sohasem képes tökéletességre juttatni az
odajárulókat” (Zsid. 10,1).
Mert ezek: „csak árnyékai a következendő, a jövendő dolgoknak, de teljes lényetek, személyetek, az énetek a
Krisztusban van. (Kol. 2,17).
Zsid. 9,8 Azt
jelentvén ki, azt [(déloó): leplezi le]
ezzel a Szent Szellem, hogy még
nem nyílt meg a szentély útja, [még nem lett
[(phaneroó)]: nyilvánvaló, még nem járható, még nem
nyittatott meg az Isten felé vezető út] fennállván még az első sátor.*
*Az Úr
Jézusban megnyílt az út: mert az Úr Jézus golgotai halálakor: a templom kárpitja [(katapetaszma): a Szenthelyet és a Szentek Szentjét
elválasztó kárpit a jeruzsálemi
Templomban] középen kettéhasadt”
(Luk. 23,32-45).
„Mivelhogy azért atyámfiai bizodalmunk, és (szabad utunk) van a szentélybe való bemenetelre a Jézus
vére által, Azon az úton, amelyet ő szentelt nékünk, és (nyitott meg
előttünk) új és élő út gyanánt, a kárpit,
azaz az ő (szarx): (hús)teste által” (Zsid. 10,19-20).
Zsid. 9,9 Ami példázat a jelenkori időre, mikor
áldoznak oly ajándékokkal és áldozatokkal, melyek nem képesek lelkiismeret
szerint tökéletessé tenni a szolgálattevőt,
Zsid. 9,10 Csakis ételekkel meg italokkal és különböző [rituális]
mosakodásokkal, és [(baptiszmosz): bemerítésekkel] - melyek [(szarx): hús]testi
rendszabályok - a megjobbulás idejéig kötelezők, ezek a [(diorthószisz kairosz epikeimai): helyreállítás elrendelt idejéig vannak érvényben].*
*De ezek: „csak
árnyékai a következendő, a jövendő
dolgoknak, de teljes lényetek,
személyetek, az énetek a Krisztusban van” (Kol. 2,17).
„Minthogy a törvény semmiben sem szerzett tökéletességet, [(údeisz
údemia úden): nem tett bevégzetté, nem vitt végcélba], de beáll [(epeiszagógé): bevezetést
nyert] a jobb (kreittón): felette
álló, erősebb] reménység, amely által, és
[(hosz hé ho dia): akin, és amin
keresztül] közeledünk az Istenhez. [Más fordítás: A törvény tudniillik nem vezetett el a
tökéletességre, csak előkészítője volt egy jobb reménynek, amely közelebb visz
az Istenhez]” (Zsid. 7,19).
Zsid. 9,11 Krisztus pedig megjelenvén, mint a jövendő javaknak
főpapja, a nagyobb és tökéletesebb, nem kézzel csinált, azaz nem e világból
való [(ktiszisz): nem ebből a teremtésből való,] sátoron keresztül,*
*És mert: „Lévén annakokáért nagy főpapunk, aki
áthatolt az egeken, Jézus [héberül: Jehosua = Jahve az üdvösség, a szabadítás; a megváltó)
és Józsué neve görög formában], az
Istennek Fia, ragaszkodjunk vallásunkhoz, [megvallásunkhoz].” (Zsid. 4,14).
Ezért: „Annakokáért szent atyafiak
[szent testvéreim], mennyei elhívásnak
részesei, figyelmezzetek, a mi vallásunknak [(homologia): a mi
megvallásunk] apostolára [(aposztolosz): követére] és főpapjára,
Krisztus Jézusra [Más fordítás: értsétek
meg Jézust, mint apostolt, és mint főpapot]” (Zsid. 3,1).
„… aki örökké való főpap lett Melkisédek rendje
szerint” (Zsid. 6,20).
És így: „… olyan főpapunk van, aki a mennyei Felség királyi székének jobbjára
üle, Mint a szent helynek és amaz igazi sátornak szolgája, amelyet az Úr, és
nem ember épített” (Zsid. 8,1-2).
Zsid. 9,12 És nem bakok és tulkok vére által, hanem az
ő tulajdon vére által ment be egyszer s mindenkorra a szentélybe, örök
váltságot szerezve.
Zsid. 9,13 Mert ha a bakoknak és bikáknak a vére, meg a tehén
hamva, a tisztátalanokra hintetvén, megszentel a testnek [(szarx): hústestnek]
tisztaságára:
Zsid. 9,14 Mennyivel inkább Krisztusnak a vére, aki
örökké való Szellem
által önmagát áldozta fel ártatlanul Istennek: megtisztítja a ti
lelkiismereteteket a holt cselekedetektől, hogy szolgáljatok az élő Istennek.*
*Mert: „minden főpap emberek közül választatván,
emberekért rendeltetik az Isten előtt való dolgokban, [Isten szolgálatára] hogy ajándékokat és áldozatokat vigyen [(proszpheró):
mutasson be] a bűnökért, Aki képes együtt érezni a
tudatlanokkal [aki elnéző tud lenni az értelmetlenekkel] és tévelygőkkel, mivelhogy maga is körül van
véve gyarlósággal [asztheneia): erőtlenséggel]. És ezért köteles, miképpen a népért,
azonképpen önmagáért is áldozni [áldozatot
bemutatni] a bűnökért” (Zsid. 5,1-3).
Ezért: „minden pap naponként szolgálatban áll és gyakorta viszi ugyanazokat az
áldozatokat, amelyek sohasem képesek eltörölni a bűnöket. Ő azonban, egy
áldozattal áldozván a bűnökért, mindörökre üle az Istennek jobbjára; Mert
egyetlenegy áldozatával örökre tökéletesekké tette a megszentelteket” (Zsid. 10,11-12.14).
Az
apostol így vall az Úr Jézusról és a váltság megtörténtéről. Ő az: „Aki odaadta önmagát váltságul mindenkiért,
- hogy kifizesse a váltságdíjat minden emberért, - mint tanúbizonyság a maga
idejében” (1 Tim. 2,6).
Ugyanis:
„Senki sem válthatja meg atyjafiát, vagy
önmagát. nem adhat érte, vagy magáért váltságdíjat Istennek. [Héber: Egy ember sem adhat testvéréért váltságdíjat az
Úrnak]. Minthogy életüknek váltsága
drága, abba kell hagynia örökre. [Héber szerint:
Az élet ára túl magas volna, meg nem fizetheti senki soha, végképp le kell
tennie róla]” (Zsolt. 49,8-9).
De
Isten: „Gondoskodott népe megváltásáról,
örökre elrendelte szövetségét, szent és félelmes az ő neve” (Zsolt. 111,9).
„Ő engesztelő áldozat a mi vétkeinkért, és
így aztán Ő bűnhődött a mi
céltévesztésünkért; de nemcsak a mienkért, hanem az egész teremtett, látható
világért is” (1 Ján. 2,2).
Az Úr Jézus megvallása: „És én ő érettük oda szentelem magamat, hogy
ők is megszenteltekké legyenek az igazságban [(alétheia): a valóságban]” (Ján. 17,19).
Azokért: „Akik ki vannak választva az Atya Isten eleve rendelése szerint, a Szellem megszentelésében,
engedelmességre és Jézus Krisztus
vérével való meghintésre…” (1 Pét.
1,2).
„Amely
akarattal szenteltettünk meg egyszer s mindenkorra, a Jézus Krisztus testének teljes lényének megáldozása által” (Zsid. 10,10).
Aki: „… egyetlenegy áldozatával örökre tökéletesekké tette a
megszentelteket” (Zsid. 10,14).
Az Úr Jézus az: „Aki adta, és feláldozta önmagát a mi
bűneinkért, a mi céltévesztésünkért, és tévedéseinkért, hibáinkért. Hogy
kiszabadítson, kiragadjon, kimentsen, kivegyen, kiemeljen minket magának e
jelenvaló gonosz, káros, veszélyes,
ellenséges züllött világból, a jelen
világ gonoszságából, ebből a gonosz korszak létkorából az Istennek és a mi
Atyánknak akarata, rendelése, elhatározása szerint. (Gal. 1,4).
A Szent Szellem újra - és
újra kijelenti, hogy mit tett Isten Krisztusban értünk: „Ki a mi bűneinkért halálra adatott, és feltámasztatott a mi
megigazulásunkért”„aki önmagát adta értünk, hogy megváltson minket minden
gonoszságtól, és megtisztítson minket a maga népévé, amely jó cselekedetre
törekszik (Tit. 2,14; Róm. 4,25)
És így folytatódik a
kijelentés: „Tudván, hogy nem veszendő
holmin, ezüstön vagy aranyon váltattatok meg a ti atyáitoktól örökölt hiábavaló
életetekből; Hanem drága véren, mint hibátlan és szeplőtlen bárányén, a
Krisztusén” (1 Pét. 1,18-19).
Az apostol így figyelmezteti
Isten népének vezetőit, és egyben kijelentést nyer, hogy kijött el megváltani
az embereket: „Viseljetek gondot azért magatokra
és az egész nyájra, melyben a Szent Szellem titeket vigyázókká tett, az Isten egyházának legeltetésére,
melyet tulajdon vérével szerzett. (Csel.
20,28).
Bizony: „Nagy áron vétettetek meg, nagy váltságdíjat fizetett értetek, ne
legyetek, és ezért ne váljatok embereknek rabszolgáivá” (1 Kor. 7,23).
Ő: „Aki nem [(szarkikosz): hús]testi parancsolatnak törvénye szerint, [nem
vérségi leszármazás útján] hanem
enyészhetetlen [(akatalütosz): elpusztíthatatlan,
kiolthatatlan, leronthatatlan, romolhatatlan, halhatatlan, örök] életnek ereje [hatalma] szerint lett. Akinek nincs szüksége, mint a
főpapoknak, hogy napról-napra előbb a saját bűneiért vigyen áldozatot, azután a
népéiért, mert ezt egyszer s mindenkorra megcselekedte, maga-magát megáldozván. (Zsid. 7,16.27).
Zsid. 9,15 És ezért újszövetségnek a közbenjárója ő,
hogy meghalván az első szövetségbeli bűnök váltságáért, a hivatottak elnyerjék
az örökkévaló örökségnek ígéretét.*
*Az Úr Jézus azért
jött: „Hogy a törvény alatt levőket megváltsa, és kivásárolja, hogy elnyerjük, hogy visszanyerjük a
fiúságot, és ismét Isten fiaivá
legyünk” (Gal. 4,5).
János apostol megvallása: „És mi
láttuk és bizonyságot teszünk arról, hogy az Atya elküldte
a Fiút a világ üdvözítőjéül” (1 Ján.
4,14).
Pál apostolon
keresztül nyer kijelentést, hogy ki jött el hústestben: „És minden versengés
nélkül, közismerten, elismerten, bevallottan, és valóban nagy a
hitnek eme titka: Isten, aki megjelent, aki láthatóvá,
nyilvánvalóvá, ismertté vált; megmutatkozott hústestben,
megigazíttatott, és igaznak bizonyult szellemben. Megláttatott,
megjelent, megmutatkozott az angyaloknak. Hirdettetett a
pogányok, a népek, nemzetek közt, hittek benne a világon,
felvitetett dicsőségbe” (1 Tim. 3,16).
Így beteljesült ez a prófécia is: „És megjelenik az Úr, Jahve
dicsősége, és minden hústest látni fogja azt; mert az Úr szája szólt, mert
az ÚR, Jahve
az Örökkévaló maga mondja ezt” (Ésa.
40,5)
Dávid pedig így dicséri az Urat: „Kicsoda olyan
Isten, mint te, aki megbocsátja a bűnt, és elengedi népe maradékának
büntetését? Nem tartja meg haragját örökké, mert abban telik kedve, hogy
kegyelmet ad” (Mik. 7,18).
„És
mindenekből, amikből a Mózes törvénye által meg nem igazíttathattatok, őáltala
mindenki, aki hisz, megigazul” (Csel.
13,39).
Mert: „a törvénynek cselekedeteiből, az olyan
tettekből, melyekkel a törvényt akarja betölteni, egy hústest sem igazul meg
Őelőtte, Isten előtt: mert a bűn, a céltévesztés ismerete és felismerése a
törvény által vagyon” (Róm. 3,20).
De
Isten: „amikor még erőtlenek,
gyengék, és tehetetlenek voltunk a
hústest miatt, ami engedett a kísértésnek,
a rendelt, az alkalmatos, a meghatározott, és kijelölt időben halt meg
Krisztus értünk, istentelenekért, Isten nélkül élőkért” (Róm. 5,6).
„Az
Isten pedig a mi hozzánk való szerelmét,
isteni természetét abban
mutatta meg, azzal bizonyítja, hogy abban az időben, mikor még bűnösök, céltévesztők voltunk, Krisztus már
akkor érettünk meghalt” (Róm. 5,8).
Zsid. 9,16 Mert ahol végrendelet van, szükséges, hogy a
végrendelkező halála bekövetkezzék.
Zsid. 9,17 Mivel a végrendelet holtak után jogerős,
különben pedig, ha él a végrendelkező, épen nem érvényes.*
*És így
folytatja az apostol: „Atyámfiai, testvéreim! Ember szerint szólok,
emberi szokásra hivatkozom. Lám
az embernek megerősített, jogerős,
hitelesített testámentomát, végrendeletét, szövetségkötését senki
erőtlenné nem teheti, senki sem
hatálytalaníthatja, érvénytelenítheti, nem másíthatja meg, sem ahhoz
hozzá nem adhat, nem toldhatja meg,
vagy záradékkal nem láthatja el”
(Gal. 3,15).
Zsid. 9,18 Innét van, hogy az első [szövetség]
sem szenteltetett meg vér nélkül, [az
első szövetséget sem léptették életbe vér nélkül].
Zsid. 9,19 Mert mikor Mózes a törvény szerint minden
parancsolatot elmondott az egész népnek, vevén a borjúknak és a bakoknak vérét,
vízzel és vörös gyapjúval meg izsóppal együtt, magát a könyvet is és az egész
népet meghintette,*
*Ez pedig így
történt: „Elméne azért Mózes, és elbeszélé a népnek az Úr minden beszédét (minden igéjét) és minden rendelését; az egész nép pedig egyező szóval (egyhangúan) felele, mondván: Mindazokat a dolgokat,
amelyeket az Úr parancsolt, megcselekesszük. Mózes pedig felírá az Úrnak minden
beszédét, (összes igéjét) és felkele
reggel és oltárt építe a hegy alatt, és tizenkét oszlopot, az Izráel tizenkét
nemzetsége szerint. Azután elküldé az Izráel fiainak ifjait, és áldozának égő
áldozatokat, és hálaáldozatul tulkokat ölének az Úrnak. Mózes pedig vevé a
vérnek felét, és tölté a medencékbe: a vérnek másik felét pedig az oltárra
hinté. Azután vevé a szövetség könyvét, és elolvasá a nép hallatára; azok pedig
mondának: Mindent megteszünk, amit az
Úr parancsolt, és engedelmeskedünk. Mózes pedig vevé a vért, és ráhinté a
népre, és monda: Ímé a szövetségnek vére, melyet az Úr kötött ti veletek,
mindama beszédek szerint (mindezeknek az igéknek az alapján)” (2
Móz. 24,3-8).
Zsid. 9,20 Mondván: Ez azon szövetség vére, amelyet
Isten számotokra rendelt.
Zsid. 9,21 Majd a sátort is és az istentiszteletre, a [(leitúrgia):
szolgálatra] való összes edényeket [(szkeuosz): és felszerelést]
hasonlóképen meghintette vérrel.*
*Mert így
szólt a törvény: „Vevé Mózes a kenetnek olaját is, és megkené
a hajlékot minden benne valóval egybe, és felszentelé azokat. És hinte abból az
oltárra is hétszer, és felkené az oltárt és annak minden edényét, és
(minden fölszerelését) a mosdómedencét is
a lábával együtt, hogy azokat megszentelje. Az Áron fejére is tölte a kenetnek
olajából, és megkené (fölkente) őt, hogy felszentelje őt. És előállatá Mózes
az Áron fiait is, és felöltözteté azokat is az ő köntöseikbe, és felövezé őket
övvel, felköté nékik a süvegeket is, amint az Úr parancsolta vala Mózesnek.
Azután előhoza egy tulkot a bűnért való áldozatra, és Áron az ő fiaival egybe a
bűnért való áldozat tulkának fejére tevé
az ő kezét. És miután megölték azt, vőn Mózes annak véréből, és tőn az ujjával
az oltárnak szarvaira köröskörül, és megtisztítá az oltárt, a többi vért pedig
önté az oltárnak aljára; és felszentelte azt, hogy engesztelést szerezzen
rajta. Azután előállatá az égőáldozatra való kost, és Áron és az ő fiai rátevék
kezeiket a kos fejére. És megölék azt; Mózes pedig elhinté a vért az oltárra
köröskörül. Azután előállatá a másik kost is, a felavatási kost, és rátevék
Áron és az ő fiai kezeiket a kos fejére. És megölék azt; Mózes pedig vőn annak
véréből, és tőn abból az Áron jobb fülének cimpájára, és jobb kezének
hüvelykére és jobb lábának hüvelykére. Előállatá az Áron fiait is, és tőn Mózes
a vérből azok jobb fülének cimpájára,
és jobb kezüknek hüvelykére és jobb lábuknak hüvelykére; azután oda tölté Mózes
a vért az oltárra köröskörül. Azután vőn Mózes a kenetnek olajából és a vérből,
amely az oltáron vala, és meghinté Áront és az ő ruháit, az ő fiait és az ő
fiainak ruháit ő vele együtt, és megszentelé Áront és az ő ruháit, és az ő
fiait és az ő fiainak ruháit ő vele együtt”
(3 Móz. 8,10-15.18-19.22-30).
Zsid. 9,22 És csaknem minden vérrel tisztíttatik meg a
törvény szerint, és vérontás nélkül nincsen bűnbocsánat, nincs [(apheszisz):
nincs bűnök
eltörlése].*
*Ezért így
rendelkezett a törvény: „Mert a hústestnek élete a vérben van, én
pedig az oltárra adtam azt néktek, hogy engesztelésül legyen a ti életetekért,
mert a vér a benne levő élet által
szerez engesztelést” (3 Móz. 17,11).
Zsid. 9,23 Annakokáért szükséges, hogy a mennyei
dolgoknak ábrázolatai [(hüpodeigma): mintái, képmásai] effélékkel tisztíttassanak meg, maguk a
mennyei dolgok azonban ezeknél különb áldozatokkal.*
* „Mert minden főpap emberek közül választatván, emberekért
rendeltetik az Isten előtt való dolgokban, [Isten szolgálatára] hogy
ajándékokat és áldozatokat vigyen [(proszpheró): mutasson be] a bűnökért” (Zsid. 5,1).
De ezek: „csak árnyékai [(szkia): a jövendőnek az
árnyéka, árnyképe, mint a valóságra homályosan utaló jel] a következendő [vagyis a jövendő] dolgoknak, de a valóság [(szóma): teljes lényetek,
személyiségetek, az énetek] a
Krisztusban van” (Kol. 2,17).
„Minthogy a törvényben az eljövendő javaknak csak árnyéka, nem maga a
dolgok képe van meg, vagyis nem a mennyei dolgok valóságos alakját tartalmazza,
ennél fogva azokkal az áldozatokkal, amelyeket esztendőnként szüntelenül visznek,
és rendszeresen bemutatnak, sohasem képes tökéletességre juttatni az
odajárulókat” (Zsid. 10,1).
„Viszont a mi Főpapunk:
„Krisztus Önmagát adta miérettünk
ajándékul és áldozatul az Istennek, kedves jó illatul [Más fordítás: S
odaadta magát értünk, hogy felajánlás, véres áldozat, jó illat legyen az
Istennek]” (Eféz. 5,2).
„Mert az Isten őt eleve elrendelte, és oda adta
engesztelő véres áldozatul…” (Róm.
3,25).
És Ő: „önmagát adta értünk…” (Róm. 4,25).
És ismét: „Aki adta, és feláldozta önmagát a mi bűneinkért, céltévesztésünkért… Az Istennek és
a mi Atyánknak akarata, rendelése, és elhatározása szerint” (Gal. 1,4).
Zsid. 9,24 Mert nem kézzel csinált szentélybe, az igazinak a [(aléthinosz):
valóságosnak] csak másolatába [(antitüpon): amely csak képmása, előképe] ment be Krisztus, hanem
magába a mennybe, hogy most Isten színe előtt megjelenjék érettünk, hogy [(emphanidzó
hémón): bemutasson minket].*
*És így folytatódik
a kijelentés: „Mint a szent helynek és amaz igazi [(aléthinosz): valódi] sátornak [(leitúrgosz): sz.sz jelentése: a népért működő] szolgája,
amelyet az Úr és nem ember épített [(pégnümi): állított fel]”
(Zsid. 8,2).
„Mert Krisztus szenvedett
egyszer a bűnökért,a céltévesztésért,
mint igaz a nem igazakért, Azért
hogy minket Istenhez vezéreljen…” És: „Ő egy
áldozattal áldozván a bűnökért, mindörökre üle az Istennek jobbjára, Mert
egyetlenegy áldozatával örökre tökéletesekké tette a megszentelteket” (Zsid. 10,12.14).
„Ennek okáért ő mindenképen üdvözítheti is azokat, akik őáltala járulnak
Istenhez, mert mindenha él, hogy esedezzék érettük” (Zsid. 7,25).
Zsid. 9,25 Nem is, hogy sokszor adja magát áldozatul,
mint ahogy a főpap évenként bemegy a szentélybe idegen vérrel;
Zsid. 9,26 Mert különben sokszor kellett volna
szenvednie a világ teremtetése óta; így pedig csak egyszer jelent meg az
időknek végén, [a látható világba]
hogy áldozatával [egyszer s mindenkorra] eltörölje a bűnt [(hamartia): a céltévesztést].*
*Pál apostolon keresztül folytatódik a kijelentés: „Mikor pedig
eljött, elérkezett az időnek
teljessége, a beteljesedés állapota, kibocsátotta, és elküldte Isten az ő Fiát, aki asszonytól
született, aki törvény alatt lett, a törvénynek alávetve, mert a törvény alá
adatott, Hogy a törvény alatt
levőket megváltsa, kivásárolja, hogy elnyerjük, és visszanyerjük a fiúságot, és
Isten fiaivá legyünk” (Gal. 4,4-5).
Ugyanis:
„Valaki a bűnt (hamartia:
a cél elvétését) cselekszi, az
a törvénytelenséget is cselekszi; [(anomia):
törvényszegést követ el]. A bűn pedig
a törvénytelenség. [Más fordítás: Mindenki,
aki (hamartia: céltévesztő) az a törvényt is megrontja, kai): ugyanis a (hamartia: a céltévesztés törvénynélküli állapotot (poieó): eredményez]. És tudjátok, hogy ő azért jelent meg [(phaneroó): ő
azért lett láthatóvá], hogy a mi
bűneinket [(hamartia):
céltévesztésünket] elvegye; [(airó) viselve eltávolítsa] és [(kai): ugyanis] ő benne nincsen bűn [(hamartia): Ő nem vétette el a célt]” (1 Ján. 3,4-5.)
Isten: „Mert azt, aki bűnt [(hamartia): céltévesztést] nem
ismert, bűnné [(hamartia): céltévesztetté]
tette értünk [helyettünk], hogy mi Isten igazsága [igazságossága] legyünk Őbenne
[hogy általa megigazultak legyünk Istenben]” (2 Kor. 5,21).
„Mert nem azért küldte az Isten az Ő Fiát [erre] a világra [(koszmosz):
univerzum, a világegyetem, beleértve a
lakóit is], hogy kárhoztassa [elítélje] a világot [az
embereket], hanem hogy megtartassék [üdvözüljön; megmeneküljön] a világ általa [hanem azért,
hogy megmentse őket általa]” (Ján.
3,17).
Bemerítő János is az Ő céljáról, és feladatáról
tesz bizonyságot: „Másnap [amikor] látá János Jézust őhozzá menni, és
[hogy Jézus feléje tart], monda [így szólt: nézzétek]: Ímé az
Istennek ama Báránya, aki elveszi [hordozza; magára veszi; eltávolítja] a
világ bűneit [(hamartia): céltévesztését]!” (Ján. 1,29).
Péter
apostol bizonyságtétele szerint, Őt: „Aki
bűnt nem cselekedett (nem követett el) (hamartia: nem vétette el a célt), sem a szájában álnokság nem találtatott
(csalárdságot, hamis szót nem találtak szájában). Aki szidalmaztatván (becsmérel, ócsárol, gyaláz), viszont nem szidalmazott (a szidalmat
nem viszonozta) (mikor gyalázták, gyalázást vissza nem mondott,), szenvedvén nem fenyegetőzött. Hanem hagyta
az igazságosan ítélőre (mindent az igazságos bíróra hagyott) (átadta ügyét
az igazságosan ítélőnek). Aki a mi
bűneinket (hamartia: céltévesztésünket) maga vitte fel testében (testén) a fára, hogy a bűnöknek meghalván (hamartia: a céltévesztésre ne legyünk
kaphatók), az igazságnak
(igazságosságnak, megigazult életet) éljünk.
Akinek sebeivel gyógyultatok meg
(véres zúzódásai gyógyítottak meg titeket, teljessé, éppé tett) (az ő sajgó
sebei által gyógyultatok meg)” (1Pét
2:22-24)
Ézsaiás így prófétál Róla: „A fogságból és ítéletből ragadtatott el
(fogság és ítélet nélkül hurcolták el). És
kortársainál ki gondolt arra (ki törődött azzal), hogy kivágatott az élők földéből (hogy amikor kiirtják a földön
élők közül), hogy népem bűnéért (anomia: törvénytelenség,
törvénysértés, törvényszegés) lőn rajta
vereség (népe törvényszegése miatt éri a büntetés)?! És a gonoszok közt adtak sírt néki, és a gazdagok mellé jutott kínos
halál után: pedig nem cselekedett hamisságot (nem követett el gonoszságot),
és álnokság sem találtatott szájában
(és nem beszélt álnokul)” (Ésa. 53,8-9)
És tette ezt Isten azért: „Mert ami a törvénynek lehetetlen vala,
[mivel a törvény a maga részéről tehetetlenséget mutatott] mivelhogy erőtlen vala a
(hús)test miatt [melyet a
(hús)test gyengévé tett]. Az Isten
[azt megtette] az ő [saját] Fiát elbocsátván [elküldve] bűn [a céltévesztés] (hús)testének
hasonlatosságában [hasonmásában] és a
bűnért, [a céltévesztés
miatt]. Kárhoztatá a bűnt [a céltévesztést] a (hús)testben. [hogy elítélje a (hús)testben levő bűnt (céltévesztést]” (Róm. 8,3)
Azért, hogy az embert
kiszabadítsa az ördög hatalmából: „Mivel tehát a gyermekek (hús)testből
és vérből valók, ő is hasonlatosképpen részese lett azoknak, hogy a halál által
megsemmisítse (működésképtelenné tegye) azt, akinek hatalma van a
halálon, tudniillik az ördögöt, És megszabadítsa azokat, akik a haláltól való
félelem miatt teljes életükben rabok valának” (Zsid. 2,14-15)
„Krisztus váltott meg minket [kivásárolt
bennünket; szabadított fel váltságdíj ellenében] a törvény átkától [átka
alól] átokká [az átok hordozójává] levén [átok alá került] érettünk; mert meg van írva: Átkozott
minden, aki (száraz)fán függ. Hogy az Ábrahám áldása Krisztus Jézusban legyen a pogányokon [szálljon a nemzetekre], hogy a Szellem ígéretét elnyerjük [és
befogadjuk] hit által, [a hiten keresztül]” (Gal.
3,13-14)
„Őbenne
van a mi váltságunk az Ő vére által, a bűnöknek (céltévesztésünknek) bocsánata
(eltörlése, elengedése; megbocsátása). Az Ő kegyelmének gazdagsága szerint” (Eféz. 1,7)
„hogy
a törvény alatt levőket megváltsa, hogy Isten fiaivá legyünk” (Gal.
4,5)
Így váltunk szabaddá: „Mert a Jézus
Krisztusban való élet Szellemének törvénye megszabadított engem a bűn és a
halál törvényétől” (Róm. 8,2).
Zsid. 9,27 És miképpen elvégezett [elrendeltetett] dolog, hogy az emberek egyszer meghaljanak, azután
az ítélet, a [(kriszisz): a megítélés]:
Zsid. 9,28 Azonképpen Krisztus is egyszer
megáldoztatván sokak bűneinek eltörlése végett, [elhordozására] másodszor bűn [hordozása] nélkül jelen meg azoknak, akik őt várják üdvösségükre.*
*Az Úr
kijelenti a céltévesztés – a halál ura befogadásának – következményét: „Orcád
verítékével eszed a te kenyeredet, míglen visszatérsz a földbe, mert abból
vétettél: mert por vagy te s ismét porrá leszel” (1 Móz. 3,19).
„A por visszatér a földbe, olyan
lesz, mint volt, a szellem pedig visszatér Istenhez, aki adta” (Préd. 12,9).
„Ha kimegy, és elszáll a szelleme; visszatér a földbe, és aznapon
elvesznek az ő tervei” (Zsolt. 146,4).
De az apostolok újra és
újra megvallják, hogy az Úr Jézus helyettünk vállalta a halált: „Ki a mi bűneinkért halálra adatott, és
feltámasztatott a mi megigazulásunkért. Kit
az Isten eleve rendelt engesztelő áldozatul, hit által, az ő vérében, hogy
megmutassa az ő igazságát az előbb elkövetett bűnöknek elnézése miatt. És ő engesztelő
áldozat a mi vétkeinkért; de nemcsak a mienkért, hanem az egész világért is” (Róm. 4,25; 3,25; 1 Ján. 2,2).
Hát: „Ez a szeretet, és nem az, ahogy mi szeretjük
Istent, hanem az, hogy ő szeretett minket, és elküldte a Fiát engesztelő
áldozatul bűneinkért, céltévesztésünkért” (1 Ján. 4,10).
És a nemzetbeliekhez
így szól a Szent Szellem: „Titeket is,
kik hajdan elidegenültek, és idegenek
voltatok, mert elszakadtatok, és ezért ellenségek
valátok, és ellenséges gondolkozásúak,
és érzületűek voltatok gonosz cselekedetekben, haszontalan, káros tetteitekben
gyönyörködő értelmetek miatt, most mégis
megbékéltetett, most nektek is megszerezte a kiengesztelődést”
(Kol. 1,21).
„…hiszen Ő az Isten kegyelméből
mindenkiért megízlelte a halált. Mert az volt méltó Istenhez, hogy akiért van a
mindenség és aki által van a mindenség, sok fiakat vezérelvén dicsőségre, az ő
üdvösségük fejedelmét szenvedések által tegye tökéletessé” (Zsid. 2,9-10).
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Köszönöm, hogy hozzászólásoddal megtisztelsz. Ám ha vitatkozni, vagy kötözködni van kedved, arra kérlek, azt ne itt gyakorold.