Zsolt. 52,1 Az éneklőmesternek; [(nácaḥ):
a
karmesternek, karvezetőnek] Dávid [jelentése: szeretett,
szerető; összekötő, egyesítő; főember] tanítása; [(maśəkíl):
éneke, tanító költeménye].
Zsolt. 52,2 [Abból az időből] mikor az Idumeus [('ăḏômí 'ăḏómí): edómita; jelentése: Ádámi a földből való, a testi] Dóeg [jelentése: félénk,
aggódó, reszkető, aggodalmaskodó] eljött és hírt vitt Saulnak, [jelentése: akit
kértek, kívántak, a kikövetelt] és ezt mondá néki:
Dávid az Akhimélek [jelentése: a fivérem
király, a király fivére, a király rokona] házába ment be.*
*Amikor Saul elől menekülve Dávid Akhimélek pap segítségét kérte: „Vala pedig ott azon a napon Saul
szolgái közül egy ember, ott tartózkodva az Úr (színe) előtt, akit Doégnak hívtak, aki Edomita volt, Saul pásztorainak
számadója (felügyelője)” (1 Sám. 21,7-8).
A Saul panaszára Doég válaszol: „
Hiszen ti mind összeesküdtetek ellenem, mert senki sem leplezte le előttem,
hogy saját fiam kötött szövetséget Isai fiával.
Senki sem szánt meg engem, és nem mondta meg nekem, hogy a saját fiam lázította
ellenem a szolgámat, hogy leselkedjék rám. Bizony így van ez! Akkor felele az
Edomita Doég, aki Saul szolgái közt (udvari emberei mellett) állott: Én láttam, hogy az Isai
(jelentése: Jahve van, létezik; életképes; a férfias, bátor, szilárd; Isten embere)
fia Nóbba (magaslat, magasan fekvő
falu) ment vala az Akhitób (a fivérem
jóságos, a jóság fivére vagy barátja, jó testvér) fiához, Akhimélek paphoz. A ki ő érette megkérdé az Urat, és
(útravaló) eleséget adott néki, sőt a
Filiszteus (jelentése: idegen, vándor, kivándorolt) Góliáth (jelentése: száműzetés, száműzött, menekült; elűző; fénylő;
varázsló, jós) kardját is néki adá” (1 Sám. 22,8-10).
Zsolt. 52,3 Mit dicsekedsz, és [(hálal):
kérkedsz] gonoszságban, a te [gonoszságoddal], oh te [(ráʿ):
hitvány, gonosz, rosszindulatú]
magabíró [(gibbór gibbôr): te
nagy hős]? Az [('él):
erős, hatalmas] Istennek kegyelme, és
[(ḥeseḏ): szeretete] szüntelen való, és [mindig megmarad]!*
*Igen: „A bolondnak szájában van
kevélységnek pálcája, szájából gőg sarjad…” (Péld. 14,3).
És az Úr terve velük: „És megjelenté magát füleimben a
seregek Ura: Meg nem bocsáttatik e bűn tinéktek, míg meg nem haltok; szól az
Úr, a seregek Ura” (Ésa. 22,14).
Zsolt. 52,4 [(havváh):
Romlásomra,
pusztulásomra törsz, te cselszövő]. Nyelved [rosszindulattal
van tele, elméd] ártalmakon
elmélkedik, [gonoszságot (ḥášaḇ): gondol és tervel ki] s olyan,
mint az éles olló, [(taʿar):
mint az
éles borotva, rágalommal sebez] te álnokságnak [(rəmijjáh): csalásnak, becsapásnak,
félrevezetésnek] mestere!*
*És így folytatja Dávid: „A
szádat gonoszságra tátod, [szádból (ráʿ): veszélyes, rosszindulatú
beszéd jön ki] és a nyelved csalárdságot
[(mirəmáh
cámaḏ): csalást, becsapást, félrevezetést
tervez] sző” (Zsolt. 50,19).
Igen:
„nincsen az ő szájukban egyenesség
[nem jön ki szájukon őszinte szó, igazság azaz: a valóság, az Ige], belsejük [szívük] csupa romlottság [merő álnokság, istentelenség, rosszindulat;
hiábavalóság; szívükben gonoszat forralnak]; nyitott sír [megnyílt koporsó] az
ő torkuk, nyelvükkel hízelkednek [sima a nyelvük, csalárd, hízelgésre
hajlik; nyelvüket álnokul forgatják]” (Zsolt. 5,10).
„Hamisságot [(šavə'
šávə'): hazugságot, valótlanságot, hiábavalóságot, gonoszságot,
rombolást, pusztítást] szól, és [(dibbér):
beszél] egyik a másiknak. Mindenki
képmutatóan, hazug módon beszél társával, és felebarátjával. hízelkedő ajakkal [(ḥeləqáh
śep̄eṯ śáp̄áh): mézesmázos, alakoskodó beszéddel] kettős szívből szólnak [kétszínűen beszélnek]” (Zsolt. 12,3).
„Nyelvüket
élesítik, mint a kígyó; áspiskígyó mérge van ajkaik alatt. Szela” (Zsolt. 140,4)
„Kígyóméreg
az ő boruk, viperák kegyetlen mérge” (5 Móz. 32,33)
„Lábuk
gonosz cél után fut, sietnek ártatlan vért ontani. Gondolataik ártó gondolatok,
pusztulás és romlás van útjaikon. Nem ismerik a békesség útját (Krisztust), eljárásuk nem törvényes. Ösvényeik görbék: aki azokon
jár, annak nincs köze a békességhez” (Ésa. 59,7-8)
„Mert ők rossz úton futnak, és vérontásra
sietnek” (Péld.
1,16) .
Zsolt. 52,5 Szereted a gonoszt inkább, hogy nem a jót,
és a hazugságot inkább, mint igazságot szólni. Szela. [Héber szöveg: Inkább ('áhéḇ
'áhaḇ ráʿ): gyönyörködsz a
rosszaságban, a hitvány, veszélyes, rosszindulatú gonoszságban, mint a (ṭôḇ):
boldog, sikeres, áldott dolgokban. Inkább
szeretsz (šeqer dibbér): beszélni hamisságot, csalást,
félrevezetést, becsapást, álnokságot, mint az (ceḏeq): igazságot].*
*Jeremiás prófétán keresztül folyatódik a kijelentés: „Nyelvük olyan, mint a kifeszített íj, hazugsággal
és nem igazsággal hatalmaskodnak az országban! Egyik gonoszságot a másik után
követik el, de engem nem ismernek - így szól az ÚR” (Jer. 9,2).
Zsolt. 52,6 Szeretsz minden ártalmas [(belaʿ): romlást, pusztulást hozó] beszédet, [szeretsz
bántó szavakat mondani], és az álnok [(mirəmáh): félrevezető] nyelvet.*
*A hitetlenekről, és a vallásos emberekről így szól a Szent Szellem: „Szája telve [átokkal, és túlcsorduló] átkozódással, csalárdsággal [(mirəmáh):
ravaszsággal, csalással, durvasággal, becsapással, félrevezetéssel, csellel,
csapdával, és hazugsággal] és
erőszakossággal; [(tôḵ tóḵ): elnyomással, durvasággal,
keserűséggel]. Nyelve alatt hamisság
[(ʿámál):
hazugság, csalás, szenvedés, gyötrődés, vesződés, kellemetlenség, fájdalom,
zaklatságott, gond, baj, fáradtság] és
álnokság [romlottság, gonoszság, igazságtalanság, ártalom, nyomorgatás,
baj, csapás, szerencsétlenség romlás és gazság rejtőzik, nyomorúságot és bajt
okoz]” (Zsolt. 10,7).
„Gúnyolódnak és
gonoszságot szólnak; elnyomásról beszélnek fennhéjázással. Az égre tátogatják
szájukat, és nyelvük eljárja a földet. ...édes az ő szájában a gonoszság, és
elrejti azt az ő nyelve alá; És kedvez annak és ki nem veti azt, hanem ott
tartogatja ínyei között” (Zsolt. 73,8-9;
Jób. 20,12-13)
„Nyelvüket élesítik, mint a kígyó; áspiskígyó mérge
van ajkaik alatt. Szela” (Zsolt. 140,4)
„Kígyóméreg az ő boruk, viperák kegyetlen mérge”
(5 Móz. 32,33).
Mert:
„A bűnös (vagyis céltévesztett) ember szíve mélyén (az ő bensőjében) ott suttog a bűn. Nem számít neki az
istenfélelem, sőt azzal hízeleg magának, hogy bűnével gyűlöletet tud szítani.
Szája rontást és csalárdságot beszél, nem akar okos és jó lenni. Rontást eszel
ki ágyában, nem a jó úton jár, nem veti meg a rosszat” (Zsolt. 36,2-5).
Hát:
„Ne irígykedjél a gonosztevőkre, se ne
kívánj azokkal lenni. Mert pusztítást
gondol az ő szívük, és bajt szólnak az ő ajkaik” (Péld. 24,1-2).
Zsolt. 52,7 Meg is ront [(náṯac): ledönt, lerombol, elpusztít] az [('él):
erős, hatalmas] Isten téged,
teljesen eltakarít, kigyomlál téged a te hajlékodból, [(nécaḥ necaḥ ḥáṯáh násaḥ'óhel): teljesen, megragad, kitép, kigyomlál, kiránt sátradból] és kiszaggat téged az élők földéről [(šáraš ḥaj): kitép gyökerestül
az élők földjéből]. Szela.*
*Így mutatja be Isten igéje azoknak a sorsát, akik azt hiszik, hogy
Istent szolgálják, de a sátán uralma alatt maradnak: „Van olyan út (életút, életvitel, vagy
vallási szokás, és istentiszteleti mód),
mely helyesnek (és egyenesnek) látszik
az ember előtt, és vége a halálra menő út (de végül halálos betegség,
csapás pusztulás, romlás, mely a halálba vezet)” (Péld. 14,12).
Mert:
„A gonoszok [az istentelenek, vagyis
akik Isten nélküli életmódot folytatnak] pedig
a földről kivágattatnak [kivesznek, mert eltöröltetnek, és elvesznek], és a hitetlenül cselekedők [a
törvényen kívüliek] kiszaggattatnak
abból [akik hűtlenek, és elpártolnak, akik gonoszul, áruló módon
cselekednek, és becsapók, félrevezetők, azokat kitépik, kigyomlálják, és
kipusztulnak. Elűzetnek a földről]” (Péld. 2,22).
Az
Úr figyelmeztetése: „Magatokért bosszút
ne álljatok, és ne szolgáltassatok a
magatok ügyében igazságot szerelmeseim, hanem adjatok helyet a gonosz = a sátán ellen irányuló haragnak, mert meg van írva: Enyém a
bosszúállás, az igazságszolgáltatás, és a megvédelmezés, én megfizetek, és igazságot szolgáltatok, és megigazítok, ezt mondja az Úr”
(Róm. 12,19).
Mert:
„Enyém a bosszúállás, és az
igazságszolgáltatás és a megfizetés,
amikor lábuk megtántorodik; mert közel van az ő veszedelmük napja, és siet, ami
rájuk vár! Bizony, ítél az ÚR népe ügyében, és megkönyörül szolgáin, ha látja,
hogy ernyedt a kéz, és végét járja apraja-nagyja” (5 Móz. 32,35-36).
„Mert
igazságot szolgáltat népének az ÚR, és megkönyörül szolgáin” (Zsolt.
135,14).
Zsolt. 52,8 És látják ezt az igazak, és félnek, és
nevetnek rajta [(rá'áh caddíq járé' śáḥaq):
látják megrémülésüket a megigazult hívők, és kinevetik, kigúnyolják]:*
*És hogy kikről mondja ezt a prófécia?: „Akik azt mondják vala Istennek: Távozzál el
tőlünk! Mit tehet értünk a Mindenható? Ő mégis megtöltötte házukat javaival. De
az istentelenek tanácsa távol legyen tőlem. Látják ezt az igazak és örülnek
rajta, az ártatlan pedig csúfolja (és így gúnyolja) őket: Bizony, kiirtották
ellenségeinket, tűz emészti meg még maradékukat is!” (Jób. 22,17-20).
De:
„A te szemed csak nézi, és meglátja a
bűnösök bűnhődését.
(Zsolt. 91,8).
Zsolt. 52,9 Ímé az a férfiú, aki nem Istent fogadta
erősségévé, [akinek nem kellett Isten
oltalma] hanem az ő gazdagságának sokaságában bízott, és ereje az ő
gonoszságában volt. [Héber: Íme az az [(geḇer'ĕlóhím): ember, aki
nem Istent (śím
śúm) tette, helyezte, állította, (máʿôz): védelemül, menedékül, hanem a (ʿóšer): gazdagsága (róḇ): sokaságában, nagyságában (báṭaḥ): bízott, és (havváh): rosszindulata, gonoszsága
tette (ʿázaz): erőssé, hatalmassá]!*
*Az Úr Jézus kijelentése: „Mert mit használ, és ugyan mi haszna lenne
abból az embernek, ha az egész világot megnyeri is, de az életével fizet érte,
ha elveszítené az életét? Avagy micsoda váltságot, vagy váltságdíjat adhat az ember az ő életéért? Mit tud majd fizetni azért, hogy visszakapja
az életét; vagy mit adhat az ember cserébe az ő életéért?” (Mát.
16,26).
Mert: „Mily
nehezen mennek be az Isten országába, akiknek gazdagságuk, nagy vagyonuk, sok pénzük, világi bölcsességük van! Könnyebb a
tevének a tű fokán átmenni, hogysem a gazdagnak az Isten országába bejutni.
[Más fordítás: Kevesebb fáradtsággal megy át egy
teve a tű fokán, mint egy gazdag az Isten királyságába]!”
(Márk. 10,23.25).
Azok, akik így szólnak: „És [azután majd elégedetten] ezt
mondom az én lelkemnek [vagyis magamnak]: Én lelkem [azaz: én énem, életem], sok javaid vannak sok esztendőre eltéve [mert annyi jó dolgot
halmoztál fel, ami több évre is elegendő lesz]. Tedd magadat kényelembe [pihenj],
egyél, igyál, gyönyörködjél [örvendezz, és vigadozzál, mulassál, s élj jól,
élvezd az életet]! Monda pedig néki az Isten: Bolond [esztelen,
ostoba, öntelt, és meggondolatlan], ez
éjjel elkérik [visszakövetelik] a te
lelkedet [a te életedet] te tőled;
amiket pedig készítettél [a vagyon, amit összegyűjtöttél; amit
felhalmoztál, és mindaz, amit szereztél], kiéi
lesznek?” (Luk. 12,19-20).
„Mert dicsekszik [(hálal): kérkedik] a gonosz [a céltévesztő hitetlen] a maga kívánságával, [önző vágyával,
kedvteléseivel, kapzsiságával] és a
fösvény [a haszonleső, nyerészkedő] megveti
[semmibe veszi] és szidja [áldást
mondva önmagára] az Urat, és [(ná'ac):
kineveti, kicsúfolja, kigúnyolja, megveti, és elutasítja]” (Zsolt. 10,3).
Mert: „A
gazdagnak a vagyon az erős városa, magas várfalnak képzeli”
(Péld. 18,11).
Igen: „A
gazdagnak a vagyon az erős városa…” (Péld. 10,15).
Pedig:
„Aki bízik az ő gazdagságában, elesik; de
mint a fa ága, az igazak kivirágoznak” (Péld. 11,28).
És azt
kérdezi az Úr: „Mit dicsekszel termékeny
völgyeiddel, te engedetlen, elbizakodott leány, aki kincseidben bízol, és azt
mondod: Kicsoda támad ellenem? Ki törhetne rám? Ímé félelem, rettegés jön reád,
azt mondja az Úr, [(jəhóváh): Jahve, az Örökkévaló] a Seregek Ura, minden szomszédod felől, és
szétrebbentek, (szétszóródtok) egymástól,
ki merre lát és nem lesz, aki összegyűjtse az elszéledteket. (Jer.
49,4-5).
Hiszen: „az Úré [(jəhóváh): Jahvéé, az Örökkévalóé] a
királyi hatalom [a királyság], uralkodik
a pogányokon [a nemzetek felett] is. Esznek és
leborulnak [imádják őt] a föld gazdagjai
mind; Őelőtte hajtanak térdet, akik a porba hullnak, és aki életben nem
tarthatja magát. [Más fordítás: Csak előtte borulnak le a földi hatalmasságok,
előtte hajolnak meg mind, és térdet hajtanak előtte, s csak őt imádja minden
halandó, akik a földben alszanak, akik nem tudják
életüket megtartani]” (Zsolt. 22,29-30).
Azok
is: „Akik gazdagságukban [(ḥajil):
erejükben, hatalmukban, vitézségükben, tehetségükben, gazdagságukban] bíznak, és nagy vagyonukkal [(róḇ
ʿóšer: nagy gazdagságukkal] dicsekszenek
[hálal):
kérkednek]” (Zsolt. 49,7).
Zsolt. 52,10 Én pedig mint zöldellő olajfa [(raʿănán): virulni fogok] Isten
házában, [('ĕlóhím bajiṯ):Elohim sátorában] bízom, ezért [(báṭaḥ):
biztonságban vagyok] Isten kegyelmében [(ḥeseḏ): szeretetében] mind örökkön
örökké [(ʿólám ʿôlám): most és mindenkor, egész életemen át].*
*Az Úr ígérete az Ő
Igéjét (törvényét) szeretőknek: „Olyan [lesz], mint a víz [folyóvizek] partjára
ültetett [plántáltatott] (termő)fa,
amely kellő időben [a maga idejében] gyümölcsöt
terem, [gyümölcsét meghozza] és
levelei nem hervadnak [el nem hullanak].
Siker koronázza minden tettét. [Más fordítás: Boldogul
minden munkájában; (mindenben, amit tesz jó szerencsés lesz)]”
(Zsolt 1,3)
„Mert olyanná lesz, mint a
víz mellé ültetett fa, amely a folyó felé bocsátja gyökereit, és nem fél, ha
hőség következik, és a levele zöld marad; és a száraz esztendőben nem retteg,
sem a gyümölcsözéstől meg nem szűnik” (Jer. 17.8)
„Bő nedvességű ez a
napfényen is, és ágazata túlnő a kertjén” (Jób. 8,16)
A
megtért Jób megvallása: „Gyökerem a
vízig nyúlik, ágamra éjjel harmat száll” (Jób. 29,19)
Dávidon keresztül hangzik az
ígéret, amely gyermekeinkre is kiterjed: „Boldog az ember, aki féli az Urat,
és az ő parancsolataiban igen gyönyörködik. Hős lesz annak magva a földön; a hívek nemzedéke megáldatik.
Gazdagság és bőség lesz annak házában, s igazsága mindvégig megmarad” (Zsolt.
112,1-3).
Ha engedelmes leszek, akkor
azt ígéri az Úr: „És vezérel téged az Úr szüntelen, megelégíti lelkedet nagy
szárazságban is, és csontjaidat megerősíti, és olyan leszel, mint a megöntözött
kert, és mint vízforrás, amelynek vize el nem fogy” (Ésa. 58,11).
Bizony: „Az igaz virágzik, mint a pálmafa, magasra nő, mint a cédrus a
Libanonon. Plánták ők az Úrnak házában; a mi Istenünknek tornácaiban
virágzanak. Még a vén korban is gyümölcsöznek; kövérek és zöldellők lesznek;
Hogy hirdessék, hogy igazságos az Úr, az én kősziklám, és hogy nincsen hamisság
benne!” (Zsolt. 92,13-16).
Mert: „Én,
az ÚR vagyok az őrizője, minduntalan öntözgetem. Éjjel-nappal őrzöm, hogy senki
ne bánthassa” (Ésa. 27,3)
„Mert vizet öntök a
szomjúhozóra, és folyóvizeket a szárazra; kiöntöm
Szellememet a te magodra, és áldásomat a te csemetéidre. És nevekednek,
mint fű között, és mint a fűzfák vizek folyásinál” (Ésa. 44,3-4).
Dávid megvallása: „Bizonyára jóságod és kegyelmed követnek
engem [és szereteted kísér] életem
minden napján, s az Úr házában lakozom hosszú ideig [egész életemben örök
időkön át]” (Zsolt. 23,6).
Ezt kéri Dávid, követendő
példaként minden hívő számára:„Egyet
kérek az Úrtól, azért esedezem: hogy lakhassam az Úr házában életemnek minden
idejében; hogy nézhessem az Úrnak szépségét (láthassam, milyen jóságos az
ÚR) és gyönyörködhessem az ő templomában.
Bizony elrejt (megóv) engem az ő
hajlékába (az ő sátrában) a
veszedelem napján; eltakar engem sátrának rejtekében, (elrejt sátra mélyén)
sziklára emel fel engem, (magas
kősziklára helyez engem)” (Zsolt. 27,4-5).
Zsolt. 52,11 Áldlak téged örökké, [hogy így cselekedtél; nevedben
remélek, mert jóságos vagy, a te híveid előtt. [Héber:
(jáḏáh):
hálát adva vallak meg, (ʿólám ʿôlám):
egész életemen át, azért mert ezt (ʿáśáh): tetted. (šém): nevedben (ṭôḇ):
boldog, sikeres, áldott minden(ḥásíḏ):
szented, mert kegyelmes vagy].*
*És ők: „Eljönnek s hirdetik az ő igazságát az ő
utánuk való népnek, hogy ezt cselekedte. [Más fordítás: Az Úrról fog
neveztetni a következő nemzedék; és az egek hirdetni fogják az ő igazságát a
népnek, mely születik, melyet az Úr teremtett]!” (Zsolt. 22,32).
Pál apostolon keresztül
hangzik a kijelentés arról, akit, és amit hirdetnek: „Mi a megfeszített, vagyis kínoszlopra feszített Krisztust hirdetjük,
és prédikáljuk…” (1Kor. 1,23).
És az újjá teremtett nép: „… hirdeti a Krisztust” (Fil. 1,15).
„Akiről neveztetik, és akitől nevét nyerte minden nemzetség, azaz a leszármazottak
összessége, mennyen és földön” (Eféz.
3,15).
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Köszönöm, hogy hozzászólásoddal megtisztelsz. Ám ha vitatkozni, vagy kötözködni van kedved, arra kérlek, azt ne itt gyakorold.