1 Kor. 16,1 Ami a szentek számára való alamizsnát,
adománygyűjtést illeti, amiképpen Galácia kihívott gyülekezeteinek,
eklézsiáinak meghagytam, ti is azonképpen cselekedjetek, és úgy járjatok el*
Az
adakozásról sok mondanivalója van az apostolnak: „A szentek szükségeire adakozók legyetek. [Más fordítás: A szentekkel vállaljatok közösséget szükségeikben]…” (Róm.
12,13).
És a kihívott
gyülekezet ezt meg is cselekedte:
„Ezekben a napokban pedig menének Jeruzsálemből Antiókhiába próféták. És
előállt egy azok közül, névszerint Agabus, megjelenté a Szellem által, hogy az
egész föld kerekségén nagy éhínség lesz; amely be is következett Klaudius
császár idejében. A tanítványok pedig valamennyien elhatározták, hogy a
szerint, amint kinek-kinek közöttük módjában áll, küldenek valamit segítségül a
Júdeában lakozó atyafiaknak, testvéreknek: Amit meg is cselekednek, elküldvén a
vénekhez, a gyülekezet elöljáróihoz Barnabás és Saulus keze által” (Csel. 11, 27-30).
És az apostol minden
gyülekezettel közli, hogy az adakozás Isten kegyelme: „Tudtotokra adjuk pedig, atyámfiai, testvéreim, Istennek azt a kegyelmét, amelyet Macedónia gyülekezeteinek
adott. Hogy a nyomorúság sok próbái közt is bőséges az ő örömük és igen nagy
szegénységük, jószívűségük gazdagságává növekedett. Mert, bizonyság vagyok rá,
és tanúskodom arról, erejük szerint, sőt erejük felett is önként adakoznak, Sok
könyörgéssel, és erősen sürgetve, kérvén minket, hogy a szentek iránt való
szolgálat jótéteményébe és közösségébe fogadjuk be őket, hogy adakozásban részt
vehessenek” (2 Kor. 8,1-4).
Ezért: „A szentek iránt való szolgálatról
felesleges is néktek írnom. Hiszen
ismerem a ti készségeteket, amellyel dicsekszem felőletek a macedónoknak, hogy
Akhája kész a múlt esztendő óta; és a ti buzgóságtok, sokakat magával ragadt. Mindamellett elküldöttem az atyafiakat, testvéreket, hogy a mi veletek való
dicsekedésünk ebben az ügyben hiábavaló ne legyen; hogy amint mondám, készen
legyetek. Hogy aztán, ha a macedónok
velem együtt odajutnak, és titeket készületlenül találnak, valamiképpen szégyent
ne valljunk mi, hogy ne mondjam ti, ebben a dologban. Szükségesnek tartottam tehát hogy megkérjem a testvéreket, hogy
előre menjenek el hozzátok, és készítsék el előre a ti előre megígért
adományotokat, hogy az úgy legyen készen, mint adomány, mint hálaáldozat, nem
pedig mint kényszerű adomány. (2 Kor. 9,1-5).
És ismét adakoztak a
jeruzsálemi szegények részére, amit: „Ha
Hispániába megyek, elmegyek ti hozzátok. Mert remélem,
hogy átutazóban meglátlak titeket, és ti elkísértek oda, ha előbb részben beteljesedem
veletek, ha majd egy kissé felüdülök
köztetek. Most pedig indulok Jeruzsálembe szolgálván a szenteknek. Mert
tetszett Macedóniának, - és kedvét, örömét lelte abban, - és Akhájának, hogy a Jeruzsálembeli szentek szegényei
részére némileg adakozzanak. Jónak, és helyesnek látták, és tartoznak is vele.
Mert ha a pogányok, a nemzetek azoknak a
szellemi javaiban részesültek, tartoznak nékik viszont szolgálni a
hústestiekben. Igen, kötelesek a hústestet illető dolgokban segítségükre lenni. Ezt azért ha majd befejezem és nékik e
gyűjtött adományt lepecsételve átadom, elmegyek titeket útba ejtve Hispániába”
(Róm.
15,24-28)
1 Kor. 16,2 A hétnek* első napján mindenitek gyűjtse össze, és tegye
félre magánál, amit hétközben sikerül összegyűjtenie, ami tőle telik, hogy ne
akkor történjék a gyűjtés, amikor odamegyek**
*A hétnek első
napján (szabbaton): szombat;
héber sabbát = abbahagyás szóból származik;
nyugvást, nyugalmat csak másodlagos értelemben jelent, a szövegösszefüggésnek
megfelelően. Az „abbahagyás” időszaka, főleg a hetedik nap és a zsidó naptári
év szombatjai. A szombatok egyike – amit a magyar és a legtöbb nemzeti nyelvű
fordítás „a hét első napjának fordít – kifejezés utal a hét heti szombat
egyikére a Zsenge meglóbálása és a Pünkösd között. Ebben az igében is ilyen
értelemben szerepel. - 1) szombat (sabbát), a hét hetedik napja. 2) a hét (hét
napból álló időszak). 3) szombatnapon megtehető (ti. távolság) Egy másik fordítás szerint: Hétnek első napján (szabbaton): - a Szábbát (azaz
Sabbát), vagy a heti pihenőnap, a világi elfoglaltságoktól való megnyugvás (a
rendtartás vagy maga a szokás is); - tágabb értelemben: két Sabbát közti
időszak; - többes számban is a fenti
értelemben használták.
**És így
folytatódik a kijelentés: „Azért, miképpen mindenben bővölködtök,
hitben, beszédben, igében, ismeretben
és minden buzgóságban és hozzánk való, és a tőlünk rátok áradó szeretetben, úgy
e jótéteményben is bővölködjetek, az adakozásban is legyetek bőkezűek” (2 Kor.
8,7).
„Mert ismeritek a mi Urunk Jézus Krisztusnak
jótéteményét, és kegyelmét, hogy gazdag lévén, szegénnyé lett érettetek, hogy ti az ő
szegénysége által meggazdagodjatok. Tanácsot is adok e dologban; mert hasznos
az néktek, akik nemcsak a cselekvést, hanem az akarást is elkezdtétek tavaly
óta. Most hát a cselekvést is vigyétek végbe; hogy amiképpen az akarás
készsége, azonképpen a végrehajtás is ahhoz képest, és olyan legyen, amitek
van. Mert ha a készség megvan, a szerint kedves az, amije kinek-kinek van, és
nem a szerint, amije nincs. Mert nem úgy, hogy másoknak könnyebbségük, néktek
pedig nyomorúságtok legyen, hanem egyenlőség szerint; e mostani időben a ti
bőségtek pótolja amazoknak hiányát. Hogy amazoknak bősége is pótolhassa a ti
fogyatkozásotokat a ti hiányotokat, hogy így egyenlőség legyen; Amint meg van
írva: aki sokat szedett, nem volt többje; és aki keveset, nem volt kevesebbje” (2 Kor. 8,9-15).
„Azt mondom pedig: Aki szűken vet, szűken is arat; és
aki bőven vet, bőven is arat. Mindenki úgy adjon, ahogyan előre eldöntötte
szívében, nem szomorúságból, ne kedvetlenül, vagy kényszerűségből; mert a
jókedvű adakozót szereti az Isten. Az Isten pedig hatalmas arra, hogy rátok
árassza minden kegyelmét; hogy mindenben, mindenkor teljes elégségtek lévén,
minden szükségessel rendelkezzetek, minden jótéteményre bőségben legyetek, és
bőségben éljetek minden jó cselekedetre. Amint meg van írva: Szórt, adott a
szegényeknek; az ő igazsága örökké megmarad. Aki pedig magot ád a magvetőnek és
kenyeret eleségül, ád megadja és megsokasítja a ti vetőmagotokat és
megszaporítja a ti igazságtoknak gyümölcsét, hogy mindenben meggazdagodjatok a
teljes jószívűségre, amely általunk hálaadást szerez az Istennek. Mert e
tisztnek szolgálata nemcsak a szenteknek szükségét elégíti ki, hanem sok
hálaadással bőséges az Isten előtt, mert sokakat hálaadásra is indít az Isten
iránt; Amennyiben e szolgálatnak próbája által, és eredményességéért dicsőítik
majd az Istent a ti Krisztus evangéliumát valló engedelmességetekért, és a ti
hozzájuk és mindenekhez való adakozó jószívűségetekért. Mikor érettetek
könyörögve ők is vágyakoznak utánatok az Istennek rajtatok való bőséges
kegyelme miatt. Az Istennek pedig legyen hála az ő kimondhatatlan ajándékáért” (2 Kor. 9,6-15).
Így valósul meg Isten igéje: „Ne fogd meg a jótéteményt azoktól, akiket
illet, ha hatalmadban van annak megcselekedése, Ne késs jót tenni a
rászorulóval, ha módodban van, hogy megtedd” (Péld. 3,27).
Az Úr Jézus kijelentése: „És leülvén Jézus a templomperselynek
átellenében, nézi vala, hogy a sokaság miként dob pénzt a perselybe. Sok gazdag
pedig sokat dobott vala abba. És egy szegény özvegyasszony is odajővén, két
fillért, azaz egy negyed pénzt, azaz egy krajcárt vete bele. Akkor előszólítván
odahívta tanítványait, monda nékik: Bizony mondom néktek, hogy ez a szegény
özvegyasszony többet vetett, hogysem mind a többi, akik a perselybe vetettek
vala. Mert azok mindnyájan az ő fölöslegükből dobtak; ez pedig az ő
szegénységéből mindazt beledobta, amije
csak volt, az ő egész vagyonát” (Márk.
12,41-44).
1 Kor. 16,3 Mikor pedig megérkezem, akiket alkalmasnak találtok,
és javasoltok leveleitek által, azokat küldöm el ajánlólevéllel, hogy elvigyék
Jeruzsálembe a ti szeretetadományotokat.
1 Kor. 16,4 Ha pedig méltó lesz a gyűjtés arra, hogy én is elmenjek,
velem együtt jönnek.
1 Kor. 16,5 Hozzátok pedig akkor megyek, ha már bejártam
Macedóniát, mert Macedónián keresztül utazom*
*Az apostol
Efézusból – ahol komoly támadás érte – indult Macedóniába: „Minekutána
pedig megszűnt a háborúság, a zavargás,
magához híván Pál a tanítványokat, bátorította őket, és tőlük búcsút vévén
elindula, hogy Macedóniába menjen” (Csel.
20,1).
A Korinthusiaknak megírja,
hogy életveszélyben volt, de Isten megmentette, és ezután is megmenti: „És ezzel a bizodalommal akartam előbb
hozzátok menni, hogy másodízben nyerjetek kegyelmet; És tőletek általmenni Macedóniába, és Macedóniából ismét hozzátok térni
vissza, és tőletek elkísértetni Júdeába”
(2 Kor. 1,15-16).
1 Kor. 16,6 Nálatok azonban talán megmaradok, vagy ott is
telelek, hogy ti kísérjetek el, ahová megyek.
1 Kor. 16,7 Mert nem szeretnélek titeket épen csak átutazás
közben meglátogatni, de remélem, hogy valami ideig nálatok maradok, ha az Úr
engedi.
1 Kor. 16,8 Efézusban pedig pünkösdig maradok.
1 Kor. 16,9 Mert nagy és tágas kapu nyílott meg előttem és
hasznos, az ellenség is sok*
*Az apostol két
évig szolgált Efézusban, ahol életveszélybe is került: „Ez pedig
tartott két esztendeig; úgyannyira, hogy mindazok, kik lakoznak vala Ázsiában,
mind zsidók, mind görögök, meghallották az
Úr Jézusnak igéjét” (Csel. 19,10).
De: „Mert nem akarjuk, hogy ne tudjatok atyámfiai, testvéreim a mi
nyomorúságunk felől, amely Ázsiában esett rajtunk, hogy rendkívüli mértékben,
erőnk felett megterheltettünk, úgy hogy
életünk felől is kétségben valánk” (2
Kor. 1,8).
1 Kor. 16,10 Hogyha pedig megérkezik Timótheus, legyen gondotok
rá, hogy félelem nélküli maradása legyen, hogy zavartalanul tartózkodhasson
nálatok; mert az Úrnak dolgát végzi ő is, mint én is*
*Mert: „Azért küldtem
hozzátok Timóteust, ki nékem szeretett, hű és megbízható
fiam az Úrban. Aki eszetekbe juttatja néktek az én tanításomat, Krisztus
Jézussal kapcsolatos módszereimet. Emlékeztetni fog titeket arra, és hogy hogyan
élek Krisztus Jézusban, amint mindenütt, minden kihívott gyülekezetben,
eklézsiában tanítok” (1 Kor. 4,17).
1 Kor. 16,11 Senki se nézze le tehát azért őt, és ne becsülje le;
hanem indítsátok útnak őt békességgel, biztonságban, háborítatlanul, hogy
hozzám jöhessen; mert várom őt az atyafiakkal, testvérekkel együtt*
*Az apostol így
tanítja Timóteust: „Senki ifjú korod miatt meg ne vessen, hanem légy példa a hívőknek a
beszédben, a magaviseletben, a szeretetben, a hitben, a tisztaságban” (1 Tim. 4,12).
1 Kor. 16,12 Ami pedig Apollós atyafit, testvért illeti, igen
kértem őt, hogy menjen el hozzátok az atyafiakkal, a testvérekkel együtt: de
akar most útra kelni, semmiképpen sem akarta az Isten hogy most elmenjen; de
majd elmegy, mihelyt jó alkalmatossága lészen*
*Mert: „Mindennek
rendelt ideje van, és ideje van az ég alatt minden akaratnak” (Préd. 3,1).
1 Kor. 16,13 Vigyázzatok, legyetek éberek, virrasszatok, figyeljetek,
álljatok meg szilárdan, mozdíthatatlanul, és tartsatok ki állhatatosan a
hitben. Legyetek férfiak, viselkedjetek bátran, és cselekedjetek férfiasan,
legyetek erősek,
és győzedelmeskedjetek!*
*És: „Józanok
legyetek, vigyázzatok; mert a ti ellenségetek, az ördög, mint ordító oroszlán
szertejár, keresvén, kit elnyeljen: Akinek álljatok ellen, erősek lévén a
hitben…” (1 Pét. 5,8).
„Minden erővel
megerősíttetvén az Ő dicsőségének hatalma szerint minden kitartásra, a teljes
állhatatosságra és hosszútűrésre örömmel” (Kol.
1,11).
„Mert szinte megelevenedünk, ha ti erősek
vagytok, és szilárdan álltok az Úrban” (1 Thess. 3,8).
Hiszen meg van írva: „Minden istentelen, aki Isten nélkül él fut, ha senki nem üldözi is; az igazak pedig
biztosnak érzik magukat, mint az ifjú oroszlán, és bátrak” (Péld. 28,1).
De ti: „Csakhogy a Krisztus evangéliumához méltóan viseljétek magatokat, hogy
akár oda menvén és látván titeket, akár távol lévén, azt halljam dolgaitok felől, hogy megálltok egy Szellemben, egy érzéssel viaskodván, és együtt küzdve az evangélium hitéért. És meg
nem félemlvén semmiben az ellenségek előtt. Ami azoknak a veszedelem, a romlás,
pusztulás jele, néktek pedig az
üdvösségé, és ez az Istentől van” (Fil.
1,27-28).
„Mert nem félelemnek Szellemét adott nékünk az Isten;
hanem erőnek és szeretetnek és józanságnak Szellemét” (2 Tim. 1,7)
„Végezetre, atyámfiai, testvérek,
legyetek erősek az Úrban, és az ő hatalmas erejében” (Eféz. 6,10).
Megvallva, hogy: „Mindenre van erőm a Krisztusban, aki engem
megerősít” (Fil. 4,13).
1 Kor. 16,14 Minden dolgotok, minden amit tesztek, Isten szerinti
szeretetben menjen végbe!*
*És az apostolok
újra-és újra megismétlik, hogy: „Szeretteim, szeressük egymást: mert a
szeretet az Istentől van; és mindaz, aki szeret, az Istentől született, és ismeri
az Istent. Aki nem szeret, az nem ismerte meg az Istent; mert az Isten szeretet. Ha azt mondja
valaki, hogy: Szeretem az Istent, és gyűlöli a maga atyjafiát, testvérét, hazug
az: mert aki nem szereti a maga atyjafiát, testvérét, akit lát, hogyan szeretheti
az Istent, akit nem lát? Az a parancsolatunk is van Őtőle, hogy aki szereti az
Istent, szeresse a maga atyjafiát, testvérét is” (1 Ján. 4,7-8.20-21).
Az Úr Jézus búcsúzóul ezt a
parancsot adta az övéinek: „Új
parancsolatot adok néktek, hogy egymást szeressétek; ahogyan én szerettelek
titeket, úgy szeressétek ti is egymást. Erről ismeri meg mindenki, hogy az én
tanítványaim vagytok, ha egymást szeretni fogjátok” (Ján. 13,34-35).
És: „Senkinek semmivel ne tartozzatok, hanem
csak azzal, hogy egymást, az ugyanabból a fajtából - a Krisztusi - egy
másikat szeressétek. mert
aki szereti a felebarátját, embertársát,
a különböző, a „másféle” fajtából való -
Ádámi - idegent az a törvényt, Isten
útmutatását, tanítását, amelyet az Igében jelentett ki betöltötte, beteljesítette, megvalósította,
tartalmat adott neki. A felebaráti szeretet nem illeti gonosszal a felebarátot, nem szerez az embertársnak
gonosz bántalmazást, nem tesz rosszat neki. Tehát a szeretettel teljesen
betöltjük a törtvényt” (Róm. 13,8.10).
A törvény
betöltését – beteljesítését – így magyarázza az apostol: „A parancs célja pedig a tiszta szívből, jó lelkiismeretből és
képmutatás nélküli hitből fakadó szeretet” (1 Tim. 1,5).
Az igazi, az
Isten szerinti szeretet pedig: „… hosszútűrő, türelmes, jóságos; a szeretet nem irigykedik, a szeretet nem
kérkedik, nem fuvalkodik fel. Nem
viselkedik bántóan, nem keresi
a maga hasznát, nem gerjed haragra, nem rója fel a gonoszt, a rosszat, Nem örül a hamisságnak, de együtt örül az igazsággal; Mindent elfedez,
mindent hisz, mindent remél, mindent eltűr” (1 Kor. 13,4-7).
„A gyűlölet
viszályt teremt, de minden vétket elfedez a szeretet” (Péld. 10,12).
1 Kor. 16,15 Kérlek pedig
titeket atyámfiai, testvérek, hiszen tudjátok, hogy Stefanásnak és
Fortunatusnak és Akhaikusnak háznépe Akhája zsengéje. És ők a szenteknek való
szolgálatra adták magukat.
1 Kor. 16,16 Hogy ti is engedelmeskedjetek, és álljatok
rendelkezésére az ilyeneknek, és mindenkinek, aki velük szolgál és fárad.
1 Kor. 16,17 Örvendezek pedig a Stefanás, Fortunátus és Akhaikus
eljövetelének; mert a ti hiányotokat ők pótolták távollétetekben;
1 Kor. 16,18 Mert felüdítették, és megörvendeztették az én szellememet
és a tiéteket is. Megbecsüljétek azért az ilyeneket, és tartsátok tiszteletben.
1 Kor. 16,19 Köszöntenek titeket Ázsia kihívott gyülekezetei,
eklézsiái; köszöntenek titeket az Úrban felette igen Akvila és Priscilla, -
kiknél szállva is vagyok, - a házuknál levő kihívott gyülekezettel együtt.
1 Kor. 16,20 Köszöntenek titeket az atyafiak, a testvérek
mindnyájan. Köszöntsétek egymást szent csókkal, a szeretet csókjával, ami a testvéri szeretet kifejezése, a hitbeli
vonzalom, vagy ragaszkodás külső jele*
*A Szent Szellem tanácsa a Krisztusban
lévőknek, vagyis parancsa a Krisztusban testvéreknek: „Köszöntsétek egymást szent csókkal. A
szeretet csókjával, ami a testvéri szeretet kifejezése, a hitbeli vonzalom,
vagy ragaszkodás külső jele. Köszöntenek titeket a Krisztus kihívott
gyülekezetei, eklézsiái” (Róm.
16,16).
„Köszöntsétek egymást szent, tiszta csókkal. Köszöntenek
titeket a szentek mindnyájan” (2 Kor. 13,12).
„Köszöntsétek az összes
atyafiakat,
testvért szent csókolással” (1 Thess. 5,26).
„Köszöntsétek egymást a szeretet csókjával.
Békesség mindnyájatoknak, akik Krisztusban vagytok” (1 Pét. 5,14).
1 Kor. 16,21 A köszöntés a
saját kezemmel, a Páléval*
*A gyülekezetekhez írott levekben a köszöntést
saját kezűleg írja az apostol: „A köszöntést
én Pál írom a saját kezemmel, a mi ismertető, és hitelesítő jegye minden levelemnek. Így írok” (2 Thess.
3,17).
„A köszöntés a saját
kezemmel, a Páléval, van írva…” (Kol. 4,18).
„Látjátok, mekkora betűkkel írok néktek a saját kezemmel!” (Gal. 6,11).
És teszi ezt a hamis tanítók
miatt, ahogyan erről több gyülekezetnek is ír: „Mert hogyha az, aki jő, más
Jézust prédikál, akit nem
prédikáltunk, vagy más szellemet
fogadtok be, nem akit kaptatok, vagy más evangéliumot, amit be nem
fogadtatok, szépen eltűrnétek” (2 Kor. 11,4).
Ahogy
ezt a Galaták tették: „Csodálkozom, hogy
Attól, aki titeket Krisztus kegyelme által elhívott, ily hamar más evangéliumra
hajlotok, más evangéliumhoz
pártoltok. Holott nincs más; de némelyek megzavartak titeket, és el akarják
ferdíteni a Krisztus evangéliumát. De ha szinte mi, avagy mennyből való angyal
hirdetne is néktek valamit azon kívül, amit néktek mi hirdettünk, legyen átok.
Amint előbb mondottuk, most is ismét mondom: Ha valaki néktek hirdet valamit
azon kívül, amit elfogadtatok, átok legyen” (Gal.
1,6-9).
1 Kor. 16,22 Ha valaki nem szereti* vagy valakinek nem kedves az Úr,
legyen átok!** Maran Atha = Ó urunk jöjj!***
*Nem szereti (phileó): - valakinek a barátjának lenni. ((egy egyén vagy
tárgy) kedvelése), vagyis vonzódik valaki,/valami iránt. (személyes
ragaszkodást jelöl, amely érzéseket vagy érzelmeket mozgat meg; - speciális
értelemben: megcsókol (a gyengédség jeleként). KJV: megcsókol, szeret; kedvel;
szeret, baráti érzésekkel van valaki iránt; szívesen lát; szeretget, becéz
valakit;
**Átok,
Átkozott: (anathema): ami fel van
téve (t.i. az oltárra); ami Istennek van szentelve; átvitt értelemben: az Úrnak
életre-halálra odaszentelt élet. A héber chérem = (halálra) odaszánt szó
visszaadására használják, ami az Istennek visszavonhatatlanul odaszánt dolgokra
vonatkozott. Megjegyzés: meg kell különböztetni az általunk is használt „átok,
átkozni, megátkozni) fogalmaktól, amelyekre a
héberben és a görögben is külön szó szerepel. (katara; katraomai).
***És: „A kegyelem
legyen mindazokkal, akik el nem múló
szeretettel szeretik a mi Urunkat, Jézus
Krisztust romlatlanságban. Ámen” (Eféz. 6,24).
„Mi szeressük őt; mert Ő
előbb szeretett minket!” És: „Mindaz, aki hiszi, hogy Jézus a Krisztus, Istenből született; és
mindaz, aki szereti a szülőt, azt is
szereti, aki abból született” (1 Ján. 4,19; 5,1)
1 Kor. 16,23 Az Úr Jézus Krisztusnak kegyelme veletek!
1 Kor. 16,24 Az én Isten szerinti szeretetem mindnyájatokkal a Jézus
Krisztusban! Ámen.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Köszönöm, hogy hozzászólásoddal megtisztelsz. Ám ha vitatkozni, vagy kötözködni van kedved, arra kérlek, azt ne itt gyakorold.