2012. szeptember 17.

Máté Evangélium 3. fejezet: készítsétek az Úr útját (revideált)


Mát. 3,1 Azokban a napokban pedig eljöve [megjelent, fellépett, és feltűnt] Bemerítő János [jelentése: az Úr megkegyelmezett], aki prédikál vala [és ezt hirdette, tanítván] Júdea pusztájában [a Júdeai-sivatagban]*

*Ő az, akinek születését, feladatát és nevét, angyal jelentette be atyjának, Zakariásnak: „Monda pedig az angyal néki: Ne félj Zakariás; mert meghallgattatott a te könyörgésed, és a te feleséged Erzsébet szül néked fiat, és nevezed az ő nevét Jánosnak” (Luk. 1,13)

A Lukács írása szerinti Evangélium így ad hírt Bemerítő János szolgálatáról, meghatározva az időt is, amikor szolgálatát elkezdte: „Tibérius császár uralkodásának tizenötödik esztendejében pedig, mikor Júdeában Poncius Pilátus volt a helytartó, és Galileának negyedes fejedelme Heródes, Iturea és Trakhónitis tartományának pedig negyedes fejedelme az ő testvére Filep, Abiléné negyedes fejedelme meg Lisániás. Annás és Kajafás főpapsága alatt, lőn az Úrnak szava Jánoshoz, a Zakariás fiához, a pusztában. És méne a Jordán mellett lévő minden tartományba (a Jordán egész környékén) prédikálván (hirdetve) a megtérésre való bemerítést a bűnöknek bocsánatára;

 Amint meg van írva Ézsaiás próféta beszédeinek könyvében, ki ezt mondja: Kiáltónak szava (Kiáltónak hangja szól) a pusztában: Készítsétek meg az Úrnak útját, egyengessétek (és tegyétek egyenessé) az ő ösvényeit. Minden völgy betöltetik (és minden szakadékot töltsetek fel), minden hegy és halom megalacsonyíttatik (és minden hegyet és halmot hordjatok el); és az egyenetlenek (a görbe utak) egyenesekké, és a göröngyös utak simákká lesznek; És meglátja minden test (minden halandó) az Istennek szabadítását. Monda azért a sokaságnak, amely kiméne hozzá, hogy általa bemeríttessék: Viperák fajzati, kicsoda intett meg (kicsoda figyelmeztetett) titeket, hogy a bekövetkező harag elől meneküljetek?

Teremjetek azért megtéréshez méltó gyümölcsöket, és ne mondogassátok magatokban: Ábrahám a mi atyánk! Mert mondom néktek, hogy az Isten ezekből a kövekből is támaszthat fiakat Ábrahámnak. Immár pedig a fejsze is rávettetett a fák gyökerére: minden fa azért, amely jó gyümölcsöt nem terem, kivágattatik, és a tűzre vettetik. Mikor pedig a nép (reménykedve) várt és szívükben mind azon gondolkoztak (azt fontolgatták) János felől, hogy vajon nem ő-e a Krisztus.

Felele János mindeneknek, mondván: Én ugyan bemerítlek titeket vízbe; de eljő, aki nálamnál erősebb, akinek nem vagyok méltó, hogy sarujának kötőjét (szíját) megoldjam: az majd bemerít titeket Szent Szellembe és tűzbe: Kinek szórólapátja kezében van, és megtisztítja szérűjét; és a gabonát az ő csűrébe takarja (az ő csűrébe takarítja), a polyvát pedig megégeti olthatatlan tűzzel. És még sok egyebekre (sok másra) is intvén (buzdította) őket, hirdeti az evangéliumot a népnek” (Luk. 3,1-18)

Márk így ír róla: (Történt pedig hogy) Előáll vala János, bemerítvén a pusztában és prédikálván (hirdetvén) a megtérésnek bemerítését a bűnöknek bocsánatára. És kiméne hozzá Júdeának egész tartománya (egész vidéke) és a Jeruzsálembeliek is, és bemerítkeznek mindnyájan ő általa a Jordán vizében, bűneikről vallást tévén” (Márk. 1,2-5) 

János írása szerinti Evangélium is róla tesz bizonyságot: (Megjelent) Vala egy Istentől küldött ember, kinek neve János. Ez (Ő) jött tanúbizonyságul (tanúként), hogy bizonyságot tegyen a világosságról, hogy mindenki higgyen ő általa. Nem ő vala a világosság, hanem jött, hogy bizonyságot tegyen (bizonyságot kellett tennie) a világosságról” (Ján. 1,6-8)


Mát. 3,2 És ezt mondja [és így prédikált; ezt hirdette] vala: Térjetek meg [térjetek új felismerésre, változtassátok meg gondolkozásmódotokat; térjetek, forduljatok vissza Isten felé] mert elközelített a mennyeknek országa [királysága, uralma]*

*Már a prófétákon keresztül is megtérésre hívja Isten népét: „Így szól a Seregek Ura (JHVH: Jehova), Izráel Istene: Jobbítsátok meg a ti útjaitokat és cselekedeteiteket (tetteiteket), és veletek lakozom e helyen (és akkor megengedem, hogy ezen a helyen tartózkodjatok)!” (Jer. 7,3)

Térj vissza hát Izráel az Úrhoz, a te Istenedhez, mert elbuktál (erőtlenné lettél) álnokságod (igazságtalanságod, az Ige hiánya) miatt! Vigyetek veletek beszédeket (Igéket, kijelentéseket), és térjetek vissza az Úrhoz! Mondjátok néki: Végy el minden álnokságot (Bocsáss meg minden igazságtalanságot)! És fogadd el (szívesen) azt, ami jó, és ajkaink tulkaival áldozunk néked” (Hós. 14,2-3)

„Bizony így szól az Úr az Izráel házához: Engem keressetek, és éltek!” (Ámós. 5,4)

„Térjetek az én dorgálásomhoz (az én bizonyítékomhoz); ímé közlöm veletek (és én kiárasztom rátok) az én lelkemet (pnoé: Életet adó erőmet), tudtotokra adom néktek (és megismertetem veletek) az én beszédemet ((logosz): az én igéimet)” (Péld. 1,23)

Az Evangélium pedig kijelenti, hogy kit ismertet meg az Úr:  „És az Ige (a logosz) (hús)testté lett és lakozék mi közöttünk (és láttuk az ő dicsőségét, mint az Atya egyszülöttjének dicsőségét), aki teljes vala kegyelemmel és igazsággal” (Ján. 1,14)


Mát. 3,3 Mert Ő az, akiről Ézsaiás próféta szólott, ezt mondván: Kiáltó szó a pusztában: Készítsétek az Úrnak útját, és egyengessétek meg [és tegyétek egyenessé] az ő ösvényeit*

*Zakariásnak így jelenti be az angyal a születendő gyermek feladatát: „És az Őelőtte fog járni [az Úrnak színe előtt] az Illés [jelentése: erősségem az Úr)] szellemével és erejével [Képességével, és  hatalmával]. Hogy az atyák szívét a fiakhoz (vissza)térítse [visszafordítsa], és az engedetleneket [a meggyőzhetetlen, makacs, csökönyös hitetleneket] az igazak [megigazultak vagy megigazítottak, az igaznak nyilvánítottak] bölcsességére [okosságára és megfontoltságára térítse, észjárására hozza és vezesse; és az egész személyiség „beállítottságát”, „irányultságát megváltoztassa]. Hogy készítsen az Úrnak [és állítson az Úr elé] tökéletes [alkalmas; felkészült] népet(Luk. 1,17)

Zakariás is így prófétál fia körülmetélésekor: „Te pedig kis gyermek, a magasságos [a Magasságbeli; a Legmagasztosabb; a Legfelsőbb] Isten prófétájának hivattatol; mert az Úr [színe] előtt jársz, hogy az ő útjait megkészítsed [és előkészítsd]” (Luk. 1,76)

Mert őbenne fog beteljesedni a prófécia, amelyet így hirdetett meg az Úr: „Ímé, elküldöm én az én követemet, és megtisztítja (elegyengeti) előttem az utat, és mindjárt (és hamar) eljön az ő templomába az Úr, akit ti kerestek (aki után vágyódtok), és a szövetségnek követe, akit ti kívántok. ímé, eljön (sőt jön már), azt mondja a Seregeknek Ura. És az atyák szívét a fiakhoz fordítja (a fiakhoz téríti), a fiak szívét pedig az atyákhoz, hogy el ne jöjjek, és meg ne verjem e földet átokkal (és hogy pusztulással ne sújtsam a földet, amikor eljövök)” (Malak. 3,1; 4.6)

Őróla szólt Ézsaiás próféta is: „Egy szó (Egy hang) kiált: A pusztában készítsétek (építsétek) az Úrnak útját, ösvényt egyengessetek (és készítsetek egyenes utat) a kietlenben a mi Istenünknek! Minden völgy fölemelkedjék, minden hegy és halom alászálljon (és süllyedjen le), és legyen az egyenetlen egyenessé és a bércek rónává (a dombvidék síksággá). Mert megjelenik az Úr dicsősége, és minden test (minden ember egyaránt) látni fogja azt; mert az Úr szája szólt” (Ésa. 40,3-5)

Maga Bemerítő János is így tesz bizonyságot arról, hogy a próféták által megjövendölt útkészítő ő: „És ez a János bizonyságtétele, amikor a zsidók papokat és Lévitákat küldöttek Jeruzsálemből, hogy megkérdezzék őt: Kicsoda vagy te? (Erre ő így felelt és) monda: Én kiáltó szó (kiáltó hang) vagyok a pusztában. Egyengessétek az Úrnak útját (és készítsetek egyenes utat az Úrnak), amint megmondotta Ézsaiás próféta” (Ján. 1,19.23)


Mát. 3,4 Ennek a Jánosnak a ruhája [az öltözete] pedig teveszőrből vala, és bőröv vala a dereka [a csípője] körül, elesége [vagyis tápláléka] pedig sáska és erdei (vad)méz*

*Zakariásnak így jelenti be az angyal a születendő gyermek feladatát: „És az Őelőtte fog járni [az Úrnak színe előtt] az Illés [jelentése: erősségem az Úr)] szellemével és erejével [Képességével, és  hatalmával]. Hogy az atyák szívét a fiakhoz (vissza)térítse [visszafordítsa], és az engedetleneket [a meggyőzhetetlen, makacs, csökönyös hitetleneket] az igazak [megigazultak vagy megigazítottak, az igaznak nyilvánítottak] bölcsességére [okosságára és megfontoltságára térítse, észjárására hozza és vezesse; és az egész személyiség „beállítottságát”, „irányultságát megváltoztassa]. Hogy készítsen az Úrnak [és állítson az Úr elé] tökéletes [alkalmas; felkészült] népet(Luk. 1,17)

Zakariás is így prófétál fia körülmetélésekor: „Te pedig kis gyermek, a magasságos [a Magasságbeli; a Legmagasztosabb; a Legfelsőbb] Isten prófétájának hivattatol; mert az Úr [színe] előtt jársz, hogy az ő útjait megkészítsed [és előkészítsd]” (Luk. 1,76)

Mert őbenne fog beteljesedni a prófécia, amelyet így hirdetett meg az Úr: „Ímé, elküldöm én az én követemet, és megtisztítja (elegyengeti) előttem az utat, és mindjárt (és hamar) eljön az ő templomába az Úr, akit ti kerestek (aki után vágyódtok), és a szövetségnek követe, akit ti kívántok. ímé, eljön (sőt jön már), azt mondja a Seregeknek Ura. És az atyák szívét a fiakhoz fordítja (a fiakhoz téríti), a fiak szívét pedig az atyákhoz, hogy el ne jöjjek, és meg ne verjem e földet átokkal (és hogy pusztulással ne sújtsam a földet, amikor eljövök)” (Malak. 3,1; 4.6)

Őróla szólt Ézsaiás próféta is: „Egy szó (Egy hang) kiált: A pusztában készítsétek (építsétek) az Úrnak útját, ösvényt egyengessetek (és készítsetek egyenes utat) a kietlenben a mi Istenünknek! Minden völgy fölemelkedjék, minden hegy és halom alászálljon (és süllyedjen le), és legyen az egyenetlen egyenessé és a bércek rónává (a dombvidék síksággá). Mert megjelenik az Úr dicsősége, és minden test (minden ember egyaránt) látni fogja azt; mert az Úr szája szólt” (Ésa. 40,3-5)

Maga Bemerítő János is így tesz bizonyságot arról, hogy a próféták által megjövendölt útkészítő ő: „És ez a János bizonyságtétele, amikor a zsidók papokat és Lévitákat küldöttek Jeruzsálemből, hogy megkérdezzék őt: Kicsoda vagy te? (Erre ő így felelt és) monda: Én kiáltó szó (kiáltó hang) vagyok a pusztában. Egyengessétek az Úrnak útját (és készítsetek egyenes utat az Úrnak), amint megmondotta Ézsaiás próféta” (Ján. 1,19.23)


Mát. 3,5 Ekkor kiméne őhozzá Jeruzsálem és az egész Júdea és a Jordánnak [jelentése: lejövő, lefolyó, lesiető] egész környéke.

Mát. 3,6 És bemerítkeznek vala őáltala a Jordán vizében [a Jordán folyóban], vallást tevén az ő bűneikről [az ő céltévesztésükről]

Mát. 3,7 Mikor pedig látá, hogy a farizeusok és sadduceusok közül sokan mennek Őhozzá, hogy bemeritkezzenek, monda nékik: Mérges kígyóknak [viperáknak] fajzatai [ivadékai]! Kicsoda intett meg [ki tanított, és figyelmeztetett] titeket, hogy az Istennek elkövetkezendő haragjától megmeneküljetek [és fussatok]?*

*Az Úr Jézus így szól a farizeusokhoz – szintén viperák fajzatának nevezve őket – amikor azt mondják, hogy Ő Belzebub által űzi ki a démonokat: „Mérges kígyóknak (viperáknak) fajzatai (ivadékai), mi módon (hogyan) szólhattok jókat (gonosz létetekre), holott gonoszak (káros, veszélyes, ártalmas, ellenségek) vagytok? Mert a szívnek teljességéből szól a száj (és mert amivel csordultig van a szív, azt szólja a száj)(Mát. 12,34)

„Kígyók, mérges kígyóknak (viperáknak) fajzatai (ivadékai), miképpen kerülitek ki  a gyehennának büntetését (hogyan menekülhetnétek meg a gyehennával sújtó ítélettől)?” (Mát. 23,33)

A hitetlen zsidókhoz így szól az Úr Jézus: „Ti az ördög (a vádló, rágalmazó, félrevezető, az ellenség) atyától valók vagytok (és származtok), és a ti atyátok kívánságait (és vágyait tudjátok, és) akarjátok (és vagytok képesek) teljesíteni. Az emberölő (embergyilkos) volt kezdettől fogva, és nem állott meg az igazságban (az Igében, a valóságban), mert nincsen őbenne igazság (az Ige, a valóság). Mikor hazugságot szól, a sajátjából (a magáéból) szól; mert hazug (csaló, hamisító) és hazugság (hamisság, valótlanság, kitalálás, csalás, becsapás) atyja” (Ján. 8,44)

Mát. 3,8 Teremjetek hát megtéréshez [a gondolkozásmód-megváltoztatáshoz, az új felismerésre téréshez, az Isten felé forduláshoz] illő [és méltó] gyümölcsöket.

Mát. 3,9 És ne gondoljátok [ne véljétek], hogy így szólhattok [hogy arra hivatkozhattok, és így gondolkozhattok] magatokban: Ábrahám a mi atyánk! Mert mondom néktek, hogy [képes, hatalmas az] Isten eme kövekből is támasztani fiakat [mert van ereje, hatalma, képessége, hogy gyermekeket keltsen életre] Ábrahámnak*

*Az Úr Jézusnak ki is mondták a zsidók, mert valóban ezt gondolták:Ezt mondták neki: A mi atyánk Ábrahám. Monda nékik Jézus: Ha Ábrahám gyermekei volnátok, az Ábrahám dolgait (cselekedeteit) cselekednétek (és tennétek). Ámde (ti) meg akartok engem ölni, olyan embert (olyan valakit), aki (azt) az igazságot beszéltem (és hirdettem) néktek, amelyet az Istentől hallottam. Ábrahám ezt nem cselekedte (nem tette volna)” (Ján. 8,39-40)


Mát. 3,10 A fejsze pedig immár a fák gyökerére vettetett. Azért minden fa, amely jó [és nemes] gyümölcsöt nem terem, kivágattatik, és tűzre vettetik [azokat tűzbe dobják, tűzbe hajítják)]*

*Az Úr Jézus is meghirdeti, hogy: Minden fa, amely nem terem jó gyümölcsöt, kivágattatik, és tűzre vettetik (tűzre dobatik)” (Mát. 7,19)

És példázattal magyarázza meg az Úr a kijelentést: „És ezt a példázatot mondá: Vala egy embernek egy fügefája szőlejébe ültetve; és elméne, hogy azon gyümölcsöt keressen, és nem talála. És monda a vincellérnek: Ímé három esztendeje járok gyümölcsöt keresni e fügefán, és nem találok: vágd ki azt; miért foglalja a földet is hiába? Az pedig felelvén (így válaszolt), és monda néki: Uram, hagyj békét néki (hagyd meg) még ez esztendőben, míg köröskörül megkapálom (és körülásom) és megtrágyázom: És ha gyümölcsöt terem (jövőre), jó; ha pedig nem, azután vágd ki azt” (Luk. 13,6-9)

Mert csak a megigazult ember tud gyümölcsöt teremni: „Az igaz (a megigazult) virágzik (és virul), mint a pálmafa, (és magasra) növekedik, mint a cédrus a Libanonon. Még a vén korban is gyümölcsöznek; kövérek (dús lombúak) és zöldellők lesznek” (Zsolt. 92,13.15)

Mát. 3,11 Én ugyan vízbe merítelek be titeket megtérésre [hogy más felismerésre térjetek, a gondolkozás(mód) megváltoztatás végett], de aki utánam jő, [aki a nyomomba lép], erősebb [és hatalmasabb] nálamnál, akinek saruját hordozni sem vagyok méltó [sem alkalmas, vagy megfelelő]; ő Szent Szellembe és tűzbe merít be majd titeket*

*A Márk írása szerinti Evangélium bizonyságtétele:  „És prédikála, mondván (és ezt hirdette): Utánam jő, aki erősebb nálam, akinek nem vagyok méltó, hogy lehajolván, sarujának szíját megoldjam. Én vízbe merítettelek be titeket, de ő Szent Szellembe merít be titeket” (Márk. 1,7-8)

János írása szerinti Evangélium bizonyságtétele: Amikor farizeusok kérdezgették, Ő így: „Felele nékik János, mondván: Én vízbe merítek be; de köztetek van, akit ti nem ismertek. Ő az, aki utánam jő, aki előttem lett, akinek én nem vagyok méltó, hogy saruja szíját megoldjam. És én nem ismertem őt; de aki elkülde engem, hogy vízbe merítsek be, az mondá nékem: Akire látod a Szellemet leszállani és rajta megnyugodni, az az, aki bemerít Szent Szellembe. És én láttam, és bizonyságot tettem (arról), hogy ez az Isten Fia” (Ján. 1,26-28.33-34)

És: „János bizonyságot tett Őróla, és kiáltott, mondván (és azt hirdette): Ő vala (az), akiről mondám: Aki utánam jő, előttem lett (és megelőzött engem), mert előbb volt nálamnál. Ő az, akiről én ezt mondám: Én utánam jő egy férfiú, aki előttem lett (megelőzött engem), mert előbb volt nálamnál. És én nem ismertem őt; de hogy megjelentessék Izráelnek (hogy ismertté legyen Izráel előtt), azért jöttem én, aki vízbe merítek be(Ján. 1,15)

 Pál apostol a vízbe bemerítkezett hívőktől ezt kérdezi: „És monda nékik: Mibe meritkeztetek be tehát? Azok pedig mondának: A János bemerítésébe. Monda pedig (ekkor) Pál: János megtérésnek bemerítésével merített be (és megtérést követelt), azt mondván a népnek, hogy aki őutána jövendő, abban higgyenek, tudniillik a Krisztus Jézusban” (Csel. 19,3-4)

A feltámadott Úr parancsa tanítványainak: „És velük összejővén (amikor együtt volt velük), meghagyá (megparancsolta) nékik, hogy el ne menjenek (el ne távozzanak) Jeruzsálemből, hanem várják be az Atyának ígéretét, melyet úgymond, hallottatok tőlem: Hogy János ugyan vízbe merített be, ti azonban Szent Szellembe fogtok bemeríttetni (nemsokára) nem sok nap múlva” (Csel. 1,4-5)

És mert Bemerítő János Isten küldötte és prófétája volt, a prófécia – és az Úr Jézus ígérete – beteljesedett: „És mikor a pünkösd napja eljött, mindnyájan egy akarattal együtt valának (ugyanazon a helyen). És lőn nagy hirtelenséggel az égből mintegy sebesen zúgó szélnek zendülése (hatalmas szélrohamhoz hasonló zúgás támadt az égből), és eltelé (és betöltötte) az egész házat, ahol ülnek vala. És megjelentek előttük kettős tüzes nyelvek (valami lángnyelvek, amelyek szétoszlottak) és üle (és leszálltak) mindenikre azok közül. És megtelnek mindnyájan Szent Szellemmel, és kezdenek szólni (és beszélni) más (vagyis különféle) nyelveken, amint a Szellem adta nékik szólniuk” (Csel. 2,1-4)


Mát. 3,12 Akinek szórólapát van az ő kezében, és megtisztítja [kitakarítja; áttisztítja] az Ő szérűjét; és az Ő gabonáját [a búzát] csűrbe [a magtárba] takarítja [és gyűjti], a polyvát [azaz: pelyvát] pedig megégeti olthatatlan tűzzel*

*Dávid így prófétál a Krisztusban megigazult, és az Isten nélkül élő emberről: „Boldog ember [vagyis: a gondoktól és bajoktól mentes az élete], aki nem indul [nem jár; nem követi] a gonoszok [a hitetlenek; istentelenek, vagyis az Isten nélküli emberek] tanácsa nyomán, [tanácsa szerint] aki nem jár [és meg nem áll] a bűnösök [a célt eltévesztők] útján és nem vegyül [nem téblábol, nem lézeng, és nem lakik, nem tartózkodik, és nem időzik] a csúfot űzők közé. [nem ül (telepedik le) a csúfolódók (a veszedelmes, kártékony, ártalmas emberek) székébe].

 Hanem örömét [és kedvét] leli [és gyönyörködik] az Úr törvényében [Isten útmutatásában, tanításában, amelyet az Igében jelentett ki] s parancsairól [törvényéről, az Igéről] elmélkedik [gondolkodik; eszében forgatja] nappal és éjjel. Olyan [lesz], mint a víz [mint a folyóvizek] partjára ültetett [és plántáltatott] (termő)fa, amely kellő időben [vagyis a maga idejében] gyümölcsöt terem, [és gyümölcsét meghozza] és levelei nem hervadnak [nem hullanak el]. Siker koronázza minden tettét. [Boldogul minden munkájában; (mindenben, amit tesz jó szerencsés lesz)].

De nem így [járnak] a gonoszok [a hitetlenek; istentelenek, vagyis az Isten nélkül élők] egyáltalán nem. Pelyvához hasonlók [és mint a szálló por], amelyeket elsodor [szétszór; ide s tovahány] a szél a földről [a Te jelenléted elől]” (Zsolt. 1,1-4)


Mát. 3,13 Akkor eljőve [megérkezett] Jézus Galileából (jelentése: a pogányok körzete) a Jordán mellé Jánoshoz, hogy bemeríttesse magát Őáltala.

Mát. 3,14 János azonban visszatartja vala őt, [és erősen ellenállt] mondván: Nékem kell [nekem van arra szükségem, hogy] általad bemerítkezzem [hogy te bemeríts engem], és [mégis] te jössz én hozzám?

Mát. 3,15 Jézus pedig felelvén, monda néki: Engedj most [hadd történjék ez most így], mert így illik nékünk minden igazságot betöltenünk. [és teljesítenünk az egész igazságot]. Ekkor engede néki.

Mát. 3,16 És Jézus bemeríttetvén [miután alámerítkezett], azonnal kijöve [feljött] a vízből; és ímé az egek megnyilatkozának néki, és ő [János] látá az Istennek Szellemét alájőni mintegy galambot és Őreá szállani.

Mát. 3,17 És ímé [az égből szózat hallatszott], és egy égi hang ezt mondja vala: Ez amaz én szerelmes fiam, akiben én gyönyörködöm [akiben kedvem telik, akiben én megengeszteltettem]*

*Márk bizonyságtétele így hangzik: „És lőn [vagyis történt] azokban a napokban, eljöve [és odament] Jézus a galileai Názáretből, és bemeríttette magát János által a Jordánban. És azonnal feljővén a vízből, látá az egeket megnyilatkozni [meghasadni], és a Szellemet, mint egy galambot [vagyis galamb alakjában] Őreá leszállani [és rajta megnyugodni]. És szózat lőn az égből [és mennyekből pedig egy hang hallatszott]: Te vagy az én szerelmes [kedvesen, drágán, nagyon szeretett, drága] fiam, akiben én gyönyörködöm [tebenned telik kedvem; akiben én megengeszteltettem] (Márk. 1,9-11)

Lukács is bizonyságot tesz: „Lőn (Történt) pedig, hogy mikor az egész nép bemerítkezett, és Jézus is bemeríttetett, és imádkozott, megnyilatkozik az ég.  És leszálla őreá a Szent Szellem testi ábrázatban, mint egy galamb (azaz galambhoz hasonló testi (vagyis személy alakjában), és szózat lőn (és hang hallatszott) a mennyből, ezt mondván: Te vagy amaz én szerelmes (szeretett) Fiam, te benned gyönyörködöm!” (Luk. 3,21-22)

Őbenne teljesedett be ez a prófécia is: „Ímé az én szolgám, akit gyámolítok (akit támogatok), az én választottam, akit szívem kedvel (akiben gyönyörködöm), Szellememet adtam őbelé, törvényt beszél a népeknek” (Ésa. 42,1)

Mert Ő az: „Akin az Úrnak Szelleme megnyugszik: bölcsességnek és értelemnek Szelleme, tanácsnak és hatalomnak (és erőnek) Szelleme, az Úr ismeretének és félelmének (a szentség) Szelleme” (Ésa. 11,2)

Dávid így prófétált erről: „Törvényül hirdetem: Az Úr mondá nékem: Én fiam vagy te; én ma nemzettelek téged” (Zsolt. 2,7)


magyar (lejátszási lista)

niceee (lejátszási lista)

Új énekkel dicsérjük Istenünket!


Énekeljetek az Úrnak új éneket, mert csodákat tett!
(Zsolt. 98,1)

IQ teszt


Miután a tudósok kidolgozták az IQ tesztet, világszerte elkezdtek felméréseket végezni, hogy ki hogyan teljesít. A tesztet elvégezték gyerekeken, felnőtteken, szegényeken, gazdagokon, városiakon, vidékieken, stb.

Volt olyan eset, amikor kifejezetten annak érdekében töltették ki a tesztet, hogy majd az összegzésnél megállapítsák, hogy a különböző embercsoportok hogyan teljesítenek.

Amikor egy már-már kihalófélben lévő szűk indiáncsoportra került a sor, különös dolog történt. Ahogy kézhez kapták a tesztet, elkezdték egymást közt megbeszélni. Ekkor a felügyelő azonnal közbelépett: „A tesztet nem szabad egymással megbeszélni és senki nem segíthet a másiknak. Mindenki csak magára számíthat!" - harsogta fennhangon.

Erre az indiánok nagyon dühösek lettek, és az egyikőjük felkiáltott:
- Nem az a fontos, hogy én vagyok az okosabb vagy a testvérem! Csak az számít, hogy együtt mire vagyunk képesek!

A mai önző világunkban már gyerekkorunktól kezdve arra vagyunk nevelve, hogy csak az egyéni teljesítmény számít. Az iskolában, a sportban, a munkában csak az számít, hogy egyénileg hogyan teljesítünk! Pedig ez helytelen látásmód. Az valóban fontos, hogy tisztában legyünk egyéni képességeinkkel, de Isten minket társas lénynek teremtett. Szükségünk van egymásra, mert csak csapatban tudunk eredményesek lenni. Ehhez pedig olyan erények szükségesek, melyek már nem divatosak pl. alázat, önfegyelem stb.

A versengés kapzsiságot, büszkeséget és szeretetlenséget okoz. Lássuk be, hogy szükségünk van egymásra, és az ehhez szükséges erények alapja a szeretet.

„Valóban közösségünk van egymással a Szent Szellemben? Van bennetek gyengéd együttérzés a számomra?]” (Fil. 2,1)

http://velunkazisten.hu/content/book/IQ_teszt

Idézetek a szeretetről


Akit nem szeretünk, annak szemében mindig találunk szálkát, és azt is sokszor gerendának látjuk. (Varga Tamás)

Bob Gass: Az adakozás áldása


„Nagyobb boldogság adni, mint kapni.” (Apostolok cselekedetei 20:35)

Wendy Pope írja: „Amikor Isten arra hív, hogy adakozzak, nem mindig érzem, hogy ettől áldott leszek. Talán már te is átéltél hasonlót. Arra indít, hogy készíts ételt egy családnak, akik lebetegedtek, de egy hosszú munkanap után ahhoz is alig van erőd, hogy a saját családodnak főzz.

 Vagy amikor teljesen kimerült vagy, arra biztat, hogy hozd át a barátnőd gyermekeit, hogy neki legyen egy szusszanásnyi szünete. Nem számít, hogy mi az a helyzet, amikor Isten adakozásra hív, … áldottak leszünk… az Ő útjai és gondolatai nagyobbak a mieinknél.

Neki tökéletes terve van, nekünk csak azzal kell törődnünk, hogy tegyük, amit kér, panaszkodás nélkül.

 Lehet, hogy megkérdőjelezed okfejtését, amikor arra késztet, hogy hívd el ebédre a goromba munkatársadat… vagy arra, hogy megtarts egy órát a gyermeked vasárnapi iskolájában, hogy a vasárnapi iskolai tanító pihenhessen.

Ez a lényeg, akár belegondolunk, akár nem… ez jelent valamit az örökkévalóság számára, és annak az embernek, akinek adjuk. Jézus nélkül lényegében önző ember vagyok.

Azon tűnődöm, milyen áldásokat kapok… pénzt, új autót vagy szebb házat? Szégyellem magam ezek miatt a gondolatok miatt, ezek egy olyan ember gondolatai, aki a kereszténységben még csecsemő, és még nem értette meg, hogy az áldás… azt jelenti, hogy azzal a valakivel jársz szoros közelségben, aki a világtörténelem legnagyobb Adakozója.”

Előfordul, hogy kötelességből adakozol, vagy bűntudatból, vagy azért, hogy elnyerd más emberek elismerését? Az adakozás az Isten iránti szeretetünk valódi értékmérője, és Ő mindig megáld, ha ezt tesszük. Tehát: „…ne kedvetlenül vagy kényszerűségből” adj (ld. 2Korinthus 9:7), hanem készséges szívvel!

baptista enekek (lejátszási lista)

Kit fogadtok be?


Készítette: Szapáry-Erdei István
Én az én Atyám nevében jöttem, és nem fogadtatok be engem; ha más jőne a maga nevében, azt befogadnátok. Látod?! Ha más jönne az ö saját nevében: Hit gyüli, metodista, baptista, ilyen olyan pünkösdi stb. Látjátok? JÉZUS KRISZTUST NEM ENGEDITEK BE DE MÁSOKAT A SAJÁT NEVÜKBE BEENGEDTEK! Befogadjátok a mesélő hamis prófétákat akik titeket elvisznek nagyon messze az igazságtól: De van valami kevés panaszom ellened, mert megengeded amaz asszonynak, Jézabelnek, a ki magát prófétának mondja, hogy tanítson és elhitesse az én szolgáimat, hogy paráználkodjanak és a bálványáldozatokból egyenek. (Jel.2.20.) ENNYIT ERRŐL VAGY JÉZUS KRISZTUS AZ IGÉBEN VAGY EGY FELEKEZET AMI NEM FOG SOHA MEGMENTENI!!

Felele Jézus: Sem engem nem ismertek, sem az én Atyámat; ha engem ismernétek, az én Atyámat is ismernétek.

Isten hallgat - és figyel


Készítette: Tünde Guti
„Még amikor a közbenjárók ébredésért vagy átalakulásért imádkoznak is a különböző nemzetekben, a kor beállítottsága oly sok mindent ködbe burkol, hogy Isten csak nehezen tudja az imáinkat összhangba hozni a saját szívével. Talán ezért érezzük ma, hogy nagyon sok imánkra nem kapunk választ.

Az I. Sám. 3:1-ben Sámuel szolgált az Úrnak Éli előtt. És abban az időben igen ritkán volt az Úrnak kijelentése, nem vot nyilván való látomás.”

Észre kell vennünk, hogy semmilyen ima nem tudta megváltoztatni Izraelt, mert nem volt kijelentés az Úrtól. A trónteremből jövő üzenet nélküli ima hatástalan. Az ima csak akkor működik, ha összekapcsolódik az Úr szavával, mert az Úr minden szava erőt hordoz. Amikor nem jön üzenet egyenesen Istentől, semmilyen ima nem tudja felébreszteni az országot. Ilyenkor Isten keres egy férfit vagy egy nőt, aki a résre áll és elválasztott lesz. Sámuel ilyen ember volt. Istennek hozzá kellett odalépnie, miközben elment az összes ’tapasztalt’ szolgáló, sőt a főpap mellett is.”
John Mulinde: Istennek szentelve c. könyvéből

Oral Roberts - Milyen ember Jézus?

Készítette: Lisa Szanyel
A következő Oral Robert egyik klasszikus üzenete az 1950-es évekből, amikor egy levélben a következő kérdést kapta:
„Kedves Roberts testvér!
Lenne egy különleges kérésem, és Ön az az ember, aki ezt meg tu
dná tenni nekem. Biztos vagyok benne, hogy ez százezrek kérdése is egyben: Kérem mondja meg nekem, milyen ember ez a Jézus?”
ELŐSZÖR, Jézus Krisztus az emberek lelkének, értelmének és testének hatalmas szerelmese.
A Biblia azt mondja, hogy Jézus már az előtt szeretett minket, mielőtt mi szerettük Őt. (Ef. 1,4) Saját életét, vérét ontotta ki azért, hogy bebizonyítsa, hogy Ő a mi lelkünk nagy szerelmese (János 3,16-17). Hogy bebizonyítsa szerelmét a testünk iránt, felvette magára a mi betegségeinket és fájdalmainkat (Máté 8,17).
MÁSODSZOR, Jézus Krisztus az áldások nagy osztója, nem visszatartója.
Mit mond az Írás, Hit nélkül lehetetlen neki tetszeni, mert… ő megjutalmazza azokat, akik szorgalmasan keresik Őt (Zsidó 11,6 KJV). Jézus az áldások adója. Személyre szabott áldásait nem válogatás nélkül, találomra osztja. Ha az Ő személyes áldását szeretnéd, személyes módon kell keresned Őt, mert az Ő áldását az kapja, aki szorgalmasan keresi Őt.
HARMADSZOR, Krisztusé minden hatalom, erő – nem csupán a hatalom egy töredéke, hanem olyan hatalom, amiről sohasem álmodtunk.
Jézus mondta: Minden hatalom nekem adatott mennyen és földön (Máté 28,18). És Ő kész rá, hogy használja ezt az erőt, amikor szükséges, azzal a feltétellel, hogy mi hiszünk benne a hitünkkel, szeretjük Őt a szívünkkel, és az életünket az Ő akaratához igazítjuk.
Én személy szerint tudok valamit Istennek erről a hatalmas erejéről. Látom, amint Krisztus ereje megváltoztatja az emberek életét, felemeli őket a legalsóbb pokolból a legmagasabb mennyig, a legmélyebb szomorúságból a legfényesebb örömbe. Látom az Ő erejét, amint elpusztítja a betegségeket és fájdalmakat, a testeket éppé teszi és az elméket erőssé és tisztává. Látom, ahogy Isten ereje legyőzi a félelmet az emberek életében, megoldja a frusztrációkat, és békességet ad a léleknek és elmének. Igen, én tudom, hogy Krisztusé minden hatalom, nem csak egy részlete.
Halálos beteg voltam tuberkulózissal, és semmi sem volt képes változtatni a betegségemen – semmi más, csupán Isten ereje. Isten ereje egy pillanat törtrésze alatt megtette értem azt, amire a földi erő, hatalom képtelen volt.
NEGYEDSZER, Ő a hatalmas építész, és elment, hogy helyet készítsen nekünk.
A Názáreti Ács most az örökkévalóság építésze. A kezek, amelyek a kalapácsot fogták…a kezek, amelyek az ökör jármát készítették…amelyek házakat emelt Názáretben…most ezek a kezek az örökkévaló építész kezei.
Szeretnék rámutatni arra, hogy Krisztus, az örökkévaló építész, egy személyre szabott helyet készít most azoknak, akik szeretik és szolgálják Őt. Házat épít minden egyes szerető és hűséges gyermekének (János 14,2).
ÖTÖDSZÖR, Krisztus a nagy Kapitány, üdvösségünk kapitánya.
Jézus a terheinket az Ő vállain hordja, és az erőnk az Ő jelenlétéből van. Ő a mi hűséges barátunk. Ő azt mondta: „Nem hagylak el soha, és nem távozom el tőled.” (Zsidók 13,5)
Vannak barátok ebben a világban, akik ragaszkodnak hozzánk akkor is, amikor mások talán elhagynak a szükség órájában. Mégis, az emberi teremtmények nem mindig olyan erősek, amilyeneknek lenniük kellene a barátság kötelékében.
De Krisztus a mi örökké hűséges barátunk. Ő a dicsőséges és mindenre-elegendő Megváltó, aki megment mindenkit a legtávolabbi helyekről is, akik Istenhez jönnek Általa, akik meglátják, hogy Ő örökké él, hogy esedezzen mindannyiunkért (Zsidók 7,25

Joel Osten: SZABADON AZ EMBEREKNEK VALÓ TETSZENI AKARÁSTÓL

Joel Osten: SZABADON AZ EMBEREKNEK VALÓ TETSZENI AKARÁSTÓL
Készítette:Lisa Szanyel
29,25 Az emberektől való rettegés csapdába ejt, de aki az Úrban bízik, az oltalmat talál. (Példabeszédek)
Az életben mindig lesznek olyanok, akik bele akarnak préselni a saját öntőformájukba, olyanok, akik nyomást gyakorolnak rád, hogy azzá légy, akinek ők akarnak látni.

Még az is lehet, hogy jó emberek. Lehet, hogy jót akarnak. A probléma viszont az, hogy ők nem a te Teremtőd. Nem ők lehelték beléd az életet. Nem ők láttak el minden szükségessel, nem ők ruháztak fel erővel és nem ők kentek fel. Mindezt a Mindenható tette! Ha mindazzá szeretnél válni, akinek Isten megálmodott, akkor nem fókuszálhatsz arra, mit gondolnak mások. Ha minden egyes kritika hatására változtatsz, hogy elnyerd mások tetszését, akkor úgy fogod leélni az életedet, hogy az emberek manipulálnak, és megpróbálnak belegyömöszölni a saját dobozukba. Fel kell ismerned, hogy egyszerűen lehetetlen mindenkit boldoggá tenni. És azt sem tudjuk elérni, hogy mindenki szeressen minket.

Ahelyett, hogy reggel az ágyból kipattanva megpróbálnál embereknek tetszeni, kérd az Urat, hogy kutassa át a szíved. Kérdezd meg Őt, hogy az útjaid tetszenek-e Neki. Maradj a célodra összpontosítva. Ha az emberek nem értenek meg, az is rendben van. Ha elveszítesz néhány barátot, csak azért mert nem hagyod, hogy kontrolláljanak, akkor ők nem is voltak igazi barátok. Nincs szükséged mások elismerésére, jóváhagyására, csak a Mindenható Isten elismerésére, jóváhagyására. Kövesd azt, amit Ő helyezett a szívedre, és légy szabad az embereknek való tetszeni akarástól!

Mennyei Atyám, alázatban jövök Eléd. Kérlek, kutasd át a szívemet és az elmémet. Az a vágyam, hogy Neked tetsző életet éljek. A Te gondolataid legyenek az én gondolataim. Köszönöm, hogy szabaddá teszel az embereknek való tetszeni akarástól. Jézus nevében. Ámen.

Joel Osteen pastor, Lakewood Church, Houston, Texas

Az első lépés

Öntsd szavakba Istent


Készítette: győzedelmes Gyülekezet
Egy általános iskolában az volt az egyik házi feladat, hogy fogalmazást kellett írni Istenről. Íme egy 8 éves gyermek írása:

Isten egyik legfőbb munkája az emberek gyártása. Ő gondoskodik arról, ha az egyik meghal, legyen helyette másik, hogy mindig legyen elég ember, aki gondoskodik a Föld dolgairól.

Ő nem egyből felnőtteknek teremti az embert. Szerintem azért, mert könnyebb babákat teremteni, mint egyből felnőtteket, mert azok kisebbek. Mivel Istennek nagyon sok a dolga, azért van az, hogy a szülőknek kell megtanítani a gyermekeket beszélni és járni.
Isten második legfontosabb munkája az imák hallgatása. Ez annyira elfoglalja, hogy nincs ideje rádiót hallgatni és tévézni. Viszont mindent hall a földről és mindent tud. Szóval nekünk nem szabad felesleges dolgokkal fárasztani őt, mert így is nagyon sok dolga van.

Ateisták azok az emberek, akik nem hiszik el, hogy van Isten. Pedig Jézus Istennek fia, aki a Földön egy csomó fárasztó dolgot tett például vízen járt, sok csodát tett amerre csak járt, de végül az embereknek elegük lett belőle, hogy mindig tanítja őket és megmondja az igazat, és keresztre feszítették. Pedig ő jó és kedves volt, mint az apja, és végül azt mondta az apjának, hogy bocsásson meg az embereknek, mert nem tudják, hogy mit tesznek, mire Isten azt mondta, hogy: Ok!

Isten nagyon hálás az ő fiának, azért amit tett itt a földön, így most már örökre a mennybe maradhat vele, és többet nem kell ezeken keresztül mennie. Most pedig segít neki a mennyben, például hallgatni az imákat és megkönnyíteni Isten munkáját. Olyan, mint egy titkárnő, csak több annál. A lényeg, ha imádkozunk, akkor, aki éppen soron van biztosan meghallgat, mert jól megosztják egymást között a munkát, így bármikor szabad imádkoznunk.

Ha te nem hiszel Istenben, akkor nagyon magányos vagy. Mert a szüleink nem kísérhetnek el mindenhova, és nem tudnak mindig velünk lenni, de Isten mindig velünk van, még akkor is, amikor félünk a sötétben, vagy éppen a nagyobb gyerekek bedobnak a mélyvízbe, pedig nem is tudok jól úszni...

És azért érdemes még Istenben hinni, mert Ő soha nem hal meg, és mindig jót akar nekünk.

Vigyázz...!


Készítette: Az Út a Boldogsághoz Magyarország

Mit ne mondj el!


Készítette: Adoremus (könyörgés)

baptista enekek (lejátszási lista)

2012. szeptember 16.

Ige: A prófétálás


 „De ha mindnyájan prófétálnak [Írást magyaráznak; Isten kijelentését hirdetik (prófétálják) meg] és bemegy [belép] egy hitetlen, vagy avatatlan [be nem avatott (Szent Szellembe még be nem merített)]. Az mindenektől megfeddetik [megcáfolják, megdorgálják, meggyőzik, elmondják a hibáit, megróják]. Mindenektől megítéltetik, [annak mindenki a lelkére beszél, azt mindenki megvizsgálja],

És ilyen módon az ő szívének titkai nyilvánvalókká lesznek [rejtett gondolatai (dolgai) felszínre kerülnek (láthatókká lesznek)]; és így arcra borulva imádja az Istent, hirdetvén [és megvallva], hogy bizonnyal az Isten lakik tibennetek. [Valóban köztetek az Isten]” (1 Kor. 14,24-25)

Ige: A hű szolga


 „Monda pedig az Úr: Kicsoda hát a hű, (okos) és bölcs sáfár, kit az úr gondviselővé tőn az ő háza népén (akit az úr szolgái fölé rendel), hogy adja ki nékik élelmüket a maga idejében? Boldog az a szolga, akit az ő ura, mikor haza jő, ilyen munkában talál! Bizony mondom néktek, hogy minden jószága felett gondviselővé teszi (és az egész vagyona fölé rendeli) őt.

Ha pedig az a szolga így szólna az ő szívében: Halogatja még az én uram a hazajövetelt (és késik); és kezdené verni a szolgákat és szolgálóleányokat, és enni és inni és részegeskedni: Megjő annak a szolgának az ura, amely napon nem várja és amely órában nem gondolja, és kettévágatja őt, és a hitetlenek (és hűtlenek) sorsára juttatja.

És amely szolga tudta (és aki ismerte) az ő urának akaratát, és (és nem fogott hozzá teljesítéséhez, és) nem végezte el, sem annak akarata szerint nem cselekedett, sokkal büntettetik meg (és sok verést kap). Aki pedig nem tudta (nem ismerte ura akaratát), és büntetésre méltó dolgokat cselekedett (és úgy cselekedett verést érdemlő dolgokat), kevesebbel büntettetik (és az kevés verést kap). És valakinek sokat adtak, sokat követelnek (és sokat kívánnak) tőle; és akire sokat bíztak, többet kívánnak tőle (és attól többet kérnek számon)” (Luk. 12,42-48)

Pál apostol ismerve az ő Ura parancsát, ezt vallja: „Úgy tekintsen [és úgy értékeljen] minket [és úgy számoljon velünk] minden ember, mint Krisztus szolgáit [parancsvégrehajtóit; alárendeltjeit; szó szerint: más irányítása ALATT EVEZŐ valakit; katonai jellegű szó. A harci gálya evezőse volt, megkülönböztetve a fedélzeten harcoló katonáktól. Nehéz, kemény munkát végző, felettesei parancsára cselekvő személy] és Isten [szent] titkainak sáfárait. [gondnokait; intézőit].

Ami pedig egyébiránt a sáfárokban [a gondnokokban; intézőkben, aki a megbízó (a tulajdonos) javaival felelősen gazdálkodik, akinek megvan a hatalma, arra, hogy a rábízott ügyekben TÖRVÉNYKEZZEN, pénzügyeit rendezze: gondnoka annak, és számot ad róluk a tulajdonosnak] megkívántatik, az, hogy mindenik hűnek [és megbízhatónak] találtassék, [és bizonyuljon]” (1 Kor. 4,1-2)

„Mert ha az evangéliumot hirdetem, azzal nincs mit dicsekednem, mivel kényszer nehezedik rám. Jaj nekem ugyanis, ha nem hirdetem az evangéliumot! Mert ha akaratom szerint művelem ezt, jutalmam van; ha pedig akaratom nélkül, sáfársággal bízattam meg” (1 Kor. 9,16-17)

És így buzdítja a Szent Szellem a hívőket: „Legyenek a ti derekaitok felövezve, és szövétnekeitek (és lámpásotok) meggyújtva; Ti meg hasonlók az olyan emberekhez, akik az ő urukat várják, mikor jő meg (mikor tér vissza) a menyegzőről, hogy mihelyt megjő és zörget, azonnal megnyissák néki (az ajtót). Boldogok azok a szolgák, kiket az úr, mikor haza megy (és megérkezik), vigyázva (és virrasztva) talál: bizony mondom néktek, hogy felövezvén magát, leülteti azokat (az asztalhoz), és előjövén (odamegy), (fel)szolgál nékik. És ha megjő a második őrváltáskor, és ha a harmadik őrváltáskor jő (és érkezik is) meg, és úgy (virrasztva) találja őket, boldogok azok a szolgák!” (Luk. 12,35-38)

Ne legyetek gonosz szolgák: „Annakokáért ne legyetek esztelenek (és meggondolatlanok), hanem megértsétek, mi legyen az Úrnak akarata. És meg ne részegedjetek bortól, miben kicsapongás van: hanem teljesedjetek be Szent Szellemmel

(Más fordítás: Ne részegeskedjetek, mert a borral léhaság jár együtt, hanem teljetek meg Szellemmel)” (Eféz. 5,17-8)

Mert: „Mivelhogy hamar a szentencia nem végeztetik el a gonoszságnak cselekedőjén, egészen arra van az emberek fiainak szíve őbennük, hogy gonoszt cselekedjenek

(Más fordítás: Mivel nem ítélkeznek hamarosan a gonosz tettek fölött, azért van tele az embereknek a szíve gonosz törekvésekkel)” (Préd. 8,11)