Péld. 2.1 [Szerető] Fiam! Ha [felfogod, megérted, és] beveszed
[vagyis
befogadod, és megfogadod,
és magadévá teszed] az én beszédeimet [szavaimat, és mondásaimat], és [megtartod] az én parancsolataimat, és elrejted [megközelíthetetlenné
teszed, és kincsként
őrzöd] magadnál
[és magadba zárod],
Péld. 2.2 Ha figyelmeztetvén [vagyis figyelmesen hallgatsz, és megszívleled, és hozzá igazodva engedelmeskedsz,] a [szellemi] bölcsességnek [megnyitva, és odafordítva] a
te füleidet, hajtod a te elmédet [és szívedet, vagyis szellemi életednek irányítóját tisztánlátásra készteted, és a bölcsesség
megismerésére adod, szívből törekedve] az értelemre [s kitárva szívedet az okosságnak],
Péld. 2,3 Igen, nos,
ha a bölcsességért [tudásért, és megkülönböztető képességért, és a felismerésért hangosan] kiáltasz
[sőt könyörögsz, és hívod], és az értelemért [és a megértésért,
és a helyes értelmezésért] a
te szódat felemeled [és bölcsesség megnyerése után sóvárog a
hangod, mert hiányát érzed, és kívánod, vágysz rá, ezért keresed, és kutatod],
Péld. 2,4 Ha [hiányát érzed, és kívánod, vágyódsz utána, ezért
törekszel utána, és] keresed azt, mint az ezüstöt, és mint a
[rejtett] kincseket
[úgy] kutatod azt [úgy keresed nyomát, és
kiaknázod, mint a kincseket],
Péld. 2,5 Akkor megérted [felfogod, és érzékeled] az Úrnak [JHVH=Jehovának, az örökkévalónak]
félelmét [vagyis tiszteletét],
és az Istennek ismeretére jutsz. [Más
fordítás: És rájössz mi az istenismeret, mert megnyered és hozzájutsz, és megtalálod az
Úrnak, Istennek megismerését, és tudományát, és teljes tisztánlátásra jutsz].
Péld. 2,6 Mert [csak] az Úr [JHVH=Jehova, az Ő jelenléte] ad
bölcsességet, az ő szájából tudomány [és megismerés] és értelem [és megértés, ismeret,
okosság, és tisztánlátás] származik*
*És így folytatja a tanítást Bölcsesség „Vegyétek az én
tanításomat, és nem a pénzt (és ne az ezüstöt); és a tudományt (a tudást) inkább,
mint a választott aranyat (a színaranyat). Mert jobb (értékesebb) a
bölcsesség a drágagyöngyöknél (az igazgyöngynél); és semmi gyönyörűségek ehhez egyenlők nem lehetnek (és nem fogható
hozzá semmiféle drágaság)” (Péld. 8,10-11).
„Mert jobb ennek megszerzése az ezüstnek megszerzésénél (több haszna van ennek, mint az ezüstnek), és a kiásott aranynál (a színaranynál) ennek jövedelme (nagyobb). Drágább a fényes kárbunkulusoknál, és minden
te gyönyörűségeid nem hasonlíthatók hozzá
(Más fordítás: Drágább ez a gyöngynél,
és semmi sem fogható hozzá, amiben kedved leled)” (Péld. 3,14-15).
„Színaranyért meg nem szerezhető (nem lehet megvenni), ára
ezüsttel meg nem fizethető (nem lehet árát ezüstben kimérni). Nem mérhető össze (nem fizethető meg) Ofir (jelentése: a gazdagság földje) aranyával, nem drága onixxal, sem zafírral. Nem ér fel vele az arany és gyémánt, aranyedényekért (arany
ékszerekért) be nem cserélhető. Korall és kristály említni sem való; a
bölcsesség ára (és birtoklása) drágább
a gyöngyöknél. Nem ér fel vele Kúsnak topáza, színarannyal sem mérhető össze
(színarannyal sem lehet megfizetni)” (Jób. 28,15-19).
„A vén
emberekben van-é a bölcsesség, és az értelem a hosszú életben-é? Ő nála (az Úrnál) van a bölcsesség és hatalom, övé a tanács és
az értelem. (Jób. 12,12-13).
„Végy csak
oktatást az ő szájából, és vésd szívedbe az ő beszédeit!” (Jób.
22,22).
Elihu (jelentése: maga az Isten) a Jób barátaihoz így
szól: „Gondoltam: Hadd szóljanak a napok;
és hadd hirdessen bölcsességet az évek sokasága! Pedig a szellem az, az
emberben és a Mindenható lehelése, ami értelmet ad néki! Nem a nagyok a
bölcsek, és nem a vének értik az ítéletet.” (Jób. 32,7-9).
Dánielen keresztül megismételtetik a kijelentés: „Ezt mondta Dániel: Isten neve legyen áldott
örökkön örökké, övé a bölcsesség és a hatalom….Ő ad bölcsességet a bölcseknek
és tudományt a nagy tudósoknak. Ő tárja fel a mélyen elrejtett titkokat; tudja,
mi van a sötétségben, és nála lakik a világosság.” (Dán. 2,20-22).
Isten így hív minden embert, aki vágyik
megismerni Őt: „Oh mindnyájan, kik
szomjúhoztok, jertek e vizekre, ti is, kiknek nincs pénzetek, jertek, vegyetek
és egyetek, jertek, vegyetek pénz nélkül és ingyen, bort (az öröm
szimbóluma) és tejet (az Evangélium
szimbóluma). Miért adtok pénzt azért, ami
nem kenyér, és gyűjtött kincseteket (keresményeteket) azért, ami meg nem elégíthet (amivel nem lehet jóllakni)? Hallgassatok, hallgassatok reám, hogy jót
egyetek, és gyönyörködjék lelketek (életetek) kövérségben” (Ésa. 55,1-2).
Péter apostol
is arra buzdít – kijelentve azt is – hogy mi, és ki után kell vágyakozni: „Mint most született csecsemők
(gyanánt), a tiszta (csalárdságtól
mentes, szellemi) hamisítatlan (megtéveszthetetlen)
tej (Isten Igéje) után (epekedjetek, nagyon) vágyakozzatok, hogy azon növekedjetek.
(és általa növekedjetek az üdvösségre) (amíg majd megmenekültök)” (1 Pét. 2,2).
Pál apostol is azt kéri az Úrtól a
mindenkori szentek számára: „Hogy szívük
felbátorodjék, összeforrva szeretetben, és eljussanak a teljes bizonyossághoz
vezető ismeret egész gazdagságára: az
Isten titkának, Krisztusnak ismeretére. Benne van a bölcsesség és ismeret minden kincse elrejtve” (Kol. 2,2-3).
Mert: „Tőle
[Belőle] vagytok [származtok] pedig ti a Krisztus Jézusban,
ki bölcsességül lőn nékünk
Istentől, [Isten rendeléséből]…” (1 Kor. 1,30).
A testté lett Ige, a Logosz
kijelentése a bölcsességről, aki nem más, mint Ő maga: „Valaki én hozzám jő és hallgatja az én beszédeimet és azokat
megtartja, megmondom néktek, mihez hasonló. Hasonló valamely házépítő emberhez,
aki leásott és mélyre hatolt, és kősziklára vetett fundamentumot: mikor aztán
árvíz lett, beleütközött a folyóvíz abba a házba, de azt meg nem mozdíthatta:
mert kősziklán épült. Aki pedig hallgatja, de nem tartja meg, hasonló ahhoz az
emberhez, aki csak a földön építette házát fundamentum nélkül: amelybe
beleütközvén a folyóvíz, azonnal összeomlott; és nagy lett annak a háznak
romlása.” (Luk. 6,47-49).
Akit Isten népe vezetőjéül jelölt ki, annak ad mintát és példát, hogy
mit kell kérnie, és mit ad az ilyen imára Isten: „Adj azért nekem bölcsességet és tudományt, hogy tudjam ennek a népnek
az ügyeit intézni. Különben ki tudná kormányozni a te nagy népedet? Isten ezt
felelte Salamonnak: Mivel ez volt a szívedben, és nem gazdagságot, vagyont és
dicsőséget kértél. Nem is gyűlölőid életét vagy hosszú életet kértél, hanem
bölcsességet és tudományt kértél, hogy kormányozni tudd népemet, amelynek a
királyává tettelek: ezért megadom neked a bölcsességet és a tudományt, sőt
olyan gazdagságot, vagyont és dicsőséget is adok neked, amihez fogható nem volt
és nem is lesz egy királynak sem, sem előtted, sem utánad” (2 Krón. 1,10-12).
És tovább folytatja a tanítást az Úr: „Fordítsd ide füledet, hallgasd a bölcsek szavait, és figyeljen elméd
tudományomra! Mert gyönyörűséget szerez, ha őrzöd azokat magadban, ajkadon is
állandóan ott lesznek. Legyen az Úrban bizodalmad, ezt tanítom ma neked,
bizony, neked! Már előbb is írtam neked tanácsokat és tudnivalókat” (Péld. 22,17-20).
„Add a te
elmédet (és szívleld meg) a tanítást,
útmutatást, és példát, és a te füleidet hajtsd a bölcs beszédekre (logoszokra= Igékre)” (Péld.
23,12).
Jakab apostolon keresztül is erre biztat a Szent Szellem: „Ha pedig valakinek közületek nincsen
bölcsessége, kérje Istentől, aki mindenkinek készségesen és szemrehányás nélkül
adja; és megadatik néki. De kérje hittel, semmit sem kételkedvén: mert aki
kételkedik, hasonlatos a tenger habjához, amelyet a szél hajt és ide s tova
hány. Mert ne vélje az ilyen ember, hogy kaphat valamit az Úrtól; A kétszívű, a
minden útjában állhatatlan ember.” (Jak.
1,5-8).
Ezért hangzik a
figyelmeztetés: „…Ne legyetek bölcsek
önmagatok szerint.” (Róm. 12,16).
„…az ilyen (hús)testi (vagyis a természetes, emberi) eszességedtől szűnjél meg.” (Péld. 23,4)ű
Péld. 2,7 Az igazaknak [az Istennek tetsző becsületeseknek, a tisztán, feddhetetlenül, az igazság szerint élőknek] valóságos
jót [hatékony, praktikus bölcsességet, maradandó sikert] rejteget [és félretesz, elraktároz, felhalmoz, és nekik tartogatja, és megközelíthetetlenné
teszi, és őrzi, és], pajzsot [befedezést, védelmet, és oltalmazást] a tökéletesen járóknak [a feddhetetlenül élőknek].
»Más fordítás: Készen tartja,
és megőrzi üdvét*az igazaknak, és védőpajzsa azoknak, akik
tökéletesen járnak; megoltalmazza az egyenes szívvel, fedhetetlenségben élőket«
Péld. 2,8 Hogy megőrizze [és vigyázzon; szemmel tartsa, virrasszon, őrködjön és megvédje] az igazságnak útjait [az igazzá nyilvánítottak sorsát], és kegyeseinek [azoknak, akik hűek hozzá, az istenfélő, istent tisztelő szentjei] útját [életútját, sorsát] megtartsa [szemmel tartsa, megőrizze; őrködjön sorsa
fölött].
Péld. 2,9 Akkor [és abban az időben] megérted [és megismered] az igazságot [igazságosságot, és a megigazulást],
és törvényt [vagyis az ítéletet és a döntést]
és becsületességet [igazságot, egyenességet, és békességet], és minden jó [és vidám, boldog, sikeres, és áldott] utat [és életet]**
*üdv: az itt szereplő görög szótéria szavak (amelyek
pontosan megfelelnek a héber jásá; jesuá jelentésének)
tartalmazzák a bűnbocsánatot, megmenekülést (rossztól, veszélytől, ártalomtól,
betegségtől, balesetből, bűnökből; mindenfajta problémából, bajból); megszabadítás
(mindenfajta veszedelemből, gonosz szellemi lényektől /démonoktól/; oltalmazás;
biztonság; állandóság; jólét (bővölködés anyagi és szellemi javakban); jóllét
(egészség); boldogság, megtartatás;
**Már Ábrahámnak
akkor megígéri az Úr a tökéletes védelmet, amikor Ábrahám Szodoma királyától
nem fogad el semmit: „… lőn az Úr beszéde Ábrámhoz látomásban, mondván: Ne
félj Ábrám: én pajzsod vagyok tenéked…” (1
Móz. 15,1).
Ezt az áldást, és ezt a védelmet Ábrahám magva is
örökli: „Ha pedig Krisztuséi vagytok,
tehát az Ábrahám magva vagytok, és ígéret szerint örökösök.” (Gal. 3,29).
Dávid, mint a Krisztusi ember
előképe, így tesz vallást a mi Urunkról: „Az
Úr az én kősziklám, váram és szabadítóm; az én Istenem, az én kősziklám, ő
benne bízom: az én pajzsom, üdvösségem szarva, menedékem.” (Zsolt. 18,3).
„Az én pajzsom az Isten, aki megszabadítja a tiszta
szívűeket.” (Zsolt. 7,11).
Mert: „…te, oh
Uram! Pajzsom (és oltalmazóm) vagy nékem,
dicsőségem, az, aki felmagasztalja az én fejemet.” (Zsolt. 3,4).
És Dávid – az életveszély közepette – így folytatja
megvallását, példát adva a bajbajutottaknak: „Bizony elrejt (és megóv) engem az ő hajlékába (az Ő sátrában) a veszedelem napján; eltakar (és elrejt)
engem sátrának rejtekében (sátra
mélyén), sziklára emel fel (és magas
kősziklára helyez) engem. Most is felülemeli fejemet ellenségeimen
(így hát fölemelt fővel állok ellenségeim között), akik körültem vannak, és én az ő sátorában örömáldozatokkal áldozom,
énekelek és zengedezek az Úrnak” (Zsolt.
27,5-6).
Mert az Úr: „Híveinek
lábait (megőrzi, és) megoltalmazza,
De az istentelenek (az Isten nélkül élők) setétségben némulnak el, Mert nem az erő teszi hatalmassá az embert,
(és mert senkit sem tesz hőssé a maga ereje)” (1 Sám. 2,9).
„Mert nap és pajzs az Úr Isten; kegyelmet és
dicsőséget ád az Úr, nem vonja meg a jót
(az Ő javait) azoktól, akik ártatlanul
(és feddhetetlenül) élnek. Seregeknek
Ura! Boldog ember az, aki bízik benned” (Zsolt. 84,12-13).
Bizony: „Az Úr a te őriződ, az Úr a te árnyékod (és oltalmad) a te jobb kezed felől” (Zsolt. 121,5)
Péld. 2,10 Mert bölcsesség megy [és költözik] a te elmédbe [a te szívedbe, a szellemi életednek irányítójába, a te bensődbe], és a tudomány [a tudás, ismeret és megismerés] a te lelkedben [személyiségedbe, és számodra] gyönyörűséges
lesz [és
jónak tartod, mert
felvidít, gyönyörködtet, örömöt nyújt].
Péld. 2,11 Meggondolás [megfontolás, és jó tanács] őrködik
[virraszt, és őrködik] feletted, értelem [okosság, és megértés]
őriz [oltalmaz, és tart meg] téged*
*És folytatódik a
kijelentés: „Szerezz bölcsességet, szerezz eszességet (és értelmet); ne felejtkezzél el (szavaimról), se el ne hajolj (és ne térj el) az én számnak beszéditől. Ne hagyd el azt,
és megtart (és megőriz) téged;
szeresd azt, és megoltalmaz téged. A bölcsesség kezdete ez: szerezz
bölcsességet, és minden keresményedből (és minden szerzeményeden) szerezz értelmet. Magasztald fel azt
(becsüld nagyra), és felmagasztal téged; tiszteltté tesz téged (és dicsőséget
hoz rád), ha hozzád (vagyis magadhoz)
öleled azt. Ád a te fejednek kedvességnek
koszorúját, (mert ékes koszorút tesz a fejedre); igen szép ékes (és díszes) koronát
ád néked. Hallgasd (meg), fiam, és
vedd be az én beszédeimet (és fogadd el mondásaimat); így sokasodnak meg néked a te életednek esztendei” (Péld.
4,5-10).
Mert: „Az eszesnek elméjében nyugszik a bölcsesség; ami pedig a tudatlanokban
van, magát hamar megismerteti
(Más fordítás: Az értelmes
ember szívében bölcsesség lakik, de az is kitudódik, hogy mi van az ostobákéban). (Péld. 14,33).
És hogy mi a bölcsesség, arról
így hangzik a kijelentés: „Az Istennek
teljes beszéde (és minden szava, logosza: Igéje) igen tiszta (és színigaz), és
pajzs az ahhoz folyamodóknak (mert pajzsa ő a hozzá menekülőknek). Ne tégy az ő beszédéhez (ne tégy hozzá
szavaihoz (logoszaihoz: Igéihez) semmit); hogy meg ne feddjen téged (mert megcáfol), és hazugságban maradsz!” (Péld. 30,5-6)
Péld. 2,12 Hogy megszabadítson [megóvjon; megmentsen] téged
a gonosznak útjától [a rossz, és helytelen
életmódtól, vagy vallási szokástól, vagy istentiszteleti módtól] és a gonoszságszóló férfiútól [és azoktól a veszélyes, rosszindulatú, rossz
szándékúnak számító, káros, ártalmas emberektől, akik hamisságot;
gonoszságot; álnokságot; fonákságot szólnak, akik közül egy sem hívő, és nem
őszinte, nem szavahihető, és nem becsületes];
Péld. 2,13 Akik elhagyják [otthagyják, nem törődnek vele, és
elhanyagolják] az igazságnak
útját [az egyenes, igaz ösvényt, a
keskeny utat], hogy járjanak [a
maguk útján, és olyan életmódot folytatnak, amely pusztulásba visz] a sötétségnek útjain [járnak tudatlanságból, a vallási és erkölcsi sötétség útján, amit a bűn, a
hitetlenség, és istentelenség, vagyis az Isten nélküli élet okoz].
Péld. 2,14 Akik örülnek gonoszt cselekedvén [akiknek örömet szerez, és akik örömüket lelik, ha rossz, káros, ártalmas, vagyis gonoszt tehetnek,
s akik a rút gonosz dolgokon
a mások baján, szerencsétlenségén, és viszontagságain], vígadnak [ujjonganak,
és örvendenek, és] a gonosz [a rossz, káros, ártalmas] álnokságokon
[fonákságokon; hamisságon, és
elferdítéseken, és ugrálnak örömükben a gonosz fondorlatosságoknak].
Péld. 2,15 Akiknek ösvényeik görbék [vagyis életútjuk, és életvitelük csavarodott, fonák, torz, elfordult, hamis,
csalárd, és útjaik tele vannak
kanyarokkal. Feslettek, elvetemültek], és akik az ő útjaikban [életvitelükben] gonoszok
[és akik szeretnek görbe, hamis
úton járni. Lépéseik gyalázatosak, tisztességtelenek,
konokok, makacsok, és önfejűek]*
*Pál apostolon
keresztül így int a Szent Szellem, azt is kijelentve, hogy mi a céljuk a
„fonák” beszédűeknek: „Viseljetek gondot azért magatokra és az egész
nyájra, melyben a Szent Szellem titeket vigyázókká tett, az Isten
anyaszentegyházának legeltetésére, melyet tulajdon vérével szerzett. Mert én
tudom azt, hogy az én eltávozásom után jőnek ti közétek gonosz farkasok, kik
nem kedveznek a nyájnak. Sőt ti magatok közül is támadnak férfiak, kik fonák
dolgokat beszélnek, hogy a tanítványokat magok után vonják.” (Csel. 20,28-30).
Az Úr Jézus pedig
nyilvánvalóvá teszi, hogy kik a fonák beszédűek, és hogyan ismerhetjük fel
őket: „Őrizkedjetek pedig a hamis
prófétáktól, akik juhoknak ruhájában jőnek hozzátok, de belől ragadozó farkasok
Gyümölcseikről ismeritek meg őket. Vajon a tövisről szednek-é szőlőt, vagy a
bojtorjánról fügét? Ekképpen minden jó fa jó gyümölcsöt terem; a romlott fa
pedig rossz gyümölcsöt terem. Nem teremhet jó fa rossz gyümölcsöt; romlott fa
sem teremhet jó gyümölcsöt. Minden fa, amely nem terem jó gyümölcsöt,
kivágattatik és tűzre vettetik. Azért az ő gyümölcseikről ismeritek meg őket.” (Mát. 7,15-20).
Ők azok: „Akik értelmükben [és gondolkozásmódjukban] meghomályosodtak [akiknek sötétség borult az értelmükre], elidegenültek az isteni élettől [mert elszakadtak Istentől, aki az élet forrása, mert megmaradtak tévelygésükben] a tudatlanság miatt, mely az ő szívük
(az ő bensőjük) keménysége
[elkérgesedése, érzéketlensége, vaksága] miatt
van bennük. Kik erkölcsi érzés nélkül
[reményvesztettségükben; elfásultan és tehetetlenül], önmagukat a bujálkodásra [kicsapongásra] adták, minden tisztátalanságnak nagy nyereséggel való cselekedésére.
[Más fordítás: Ezért erkölcsi érzékükben eltompulva, gátlástalanul mindenféle
tisztátalan tevékenységre vetemedtek nyereségvágyukban. Mindenféle gonosz és
rossz dolgot tesznek, de már nem is szégyellik magukat, annyira elmerültek ezekben]”
(Eféz. 4,18-19).
És ezért:
„[amiképpen] Nem méltatták az Istent
arra, hogy megismerjék, [és ismeretükben megtartsák] az Isten is romlott eszükre [és értelmükre] hagyta hát őket.
[méltatlan (elvetemült) gondolkozásra; vagy: És ahogy ők nem tartották
érdemesnek megőrizni Istent az ismeretükben, úgy Isten pedig kiszolgáltatta
őket olyan gondolkodásmódnak, amelyet nem érdemes megőrizni] hogy alávaló [illetlen] tetteket vigyenek végbe. [és tegyenek]. Tele is vannak mindenféle gonoszsággal,
hitványsággal, [paráznaság; rossz erkölcs; igazságtalanság; romlottság;
csalás] kapzsisággal, [fösvénységgel]
ravaszsággal, [hamissággal] tele irigységgel, gyilkossággal,
vetélkedéssel, [versengéssel, és viszálykodással] ármánykodással, [álnoksággal] rosszindulattal.
[és gonoszlelkűséggel]. Megszólók,
[vagyis súsárlók, besúgók, árulkodók, suttogók, pletykálkodók, és] rágalmazók, istengyűlölők, [Istent nem tisztelik, és nem félik] gyalázkodók [és gátlástalanok, ami
egészen pontosan olyan embert jelent, aki nem ismerve a mértéket vakmerően
áthágja az isteni és emberi határokat, túllép az erkölcsi korlátokon gőgtől,
kevélységtől indíttatva. A fogalom magában foglalja az erőszakos föllépést és a
szabadjára engedett kívánságokat is (paráznaság, bujaság, telhetetlenség).
A görög köznyelvben jelentései tehát: gőg, dölyf, kevélység; önhittség,
elbizakodottság; kihívó viselkedés, féktelenség; arcátlanság, csúfolódás;
istentelenség, Isten elleni lázadás. Kéjvágy, bujaság; vadság; bántalmazás,
sértés, meggyalázás; nemi erőszak. Súlyos testi sértés; erőszakosság, vadság;
vakmerőség], fennhéjázók,
[kevélyek; dölyfösek; gőgösek; felfuvalkodottak] kérkedők, [dicsekedők;
hetvenkedők] agyafúrtak,
[találékonyak a rosszban; fortélyos gazok; rosszban mesterkedők; bosszúságra
ingerlők] szüleik iránt engedetlenek. Értetlenek,
[balgatagok; ostobák; és értelmetlenek] hitszegők,
[vagyis szövetségtörők; szószegők; megbízhatatlanok] lelketlenek, [és szeretetlenek; kíméletlenek; szívtelenek;
ragaszkodás nélküliek] könyörtelenek.
[engesztelhetetlenek; irgalmatlanok; összeférhetetlenek], [akik] Bár fölismerték
[sem értették] Isten rendelkezését,
[végzését; igazságát; döntését] hogy aki
effélét művel, [és cselekszik] méltó
a halálra, mégis ilyeneket [nemcsak] tesznek,
sőt a tetteseknek [akik ilyeneket művelnek] még helyeselnek is. [sőt egyetértenek; oltalmazzák azokat] (Róm
1,28-32).
Azoknak pedig, akik bár megismerték az
Urat, de visszafordultak a világhoz, ezt mondja az Úr: „Parázna férfiak és
asszonyok, nem tudjátok-e, hogy a világgal való barátság, ellenségeskedés az
Istennel? Ha tehát valaki a világgal barátságot köt, ellenségévé válik az
Istennek” (Jak. 4,4).
Ezért:
„Ne szeressétek a világot, se azokat, amik a világban vannak. Ha valaki a
világot szereti, nincs meg abban az Atya szeretete. Mert mindaz, ami a világban
van, a (hús)test kívánsága, és
a szemek kívánsága, és az élet kérkedése nem az Atyától van, hanem a világból” (1Jn.
2,15-16).
Ezért tehát: „Öldököljétek [sanyargassátok] meg
azért a ti földi tagjaitokat [Öljétek
meg tehát tagjaitokban azt, ami csak erre a földre irányul; Irtsátok ki tehát
tagjaitokból azt, ami földi; öljétek meg magatokban a régi emberi természetet
és annak minden megnyilvánulását]. Paráznaságot [erkölcstelenséget; fajtalanságot; szexuális
bűnöket], tisztátalanságot,
bujaságot [bűnös szenvedélyt; érzéki
vágyakat], gonosz kívánságot
[gonosz vágyat; a bűnös kívánságokat; rossz kívánságokat (gerjedelmet)] és
a fösvénységet [a
kapzsiságot; a telhetetlenséget; meg a gazdagság
után való vágyakozást, hiszen az a bálványimádás egyik fajtája], ami
bálványimádás” (Kol. 3,5).
„És ne szabjátok magatokat [ne igazodjatok; ne legyetek hasonlóvá, ne alkalmazkodjatok
(idomuljatok)] e világhoz, [ehhez a
világkorszakhoz/létkorhoz]. Hanem
változzatok el [alakítsátok, formáljátok át, változtassátok meg magatokat] a ti elméteknek [értelmetek,
gondolkodásotok, megértésetek; vélekedésetek; a szellemetek belső, értelmes
felfogóképességének] megújulása által
[hanem gondolkodásmódotok megújításával alakuljatok át úgy] hogy megvizsgáljátok, [felismerjétek;
megítélhessétek; megválasszátok; hogy azt próbálgassátok] mi az Istennek jó, kedves és tökéletes akarata. [mi a
helyes, mi a kedves előtte és mi a tökéletes; ami neki tetsző]”
(Róm. 12,2).
És ne a hústest szerint gondolkodjatok:
„Mert a (hús)test gondolata [bölcsessége; törekvése; észjárása; gondolatvilága;
vágya] ellenségeskedés
[ellenszegülés] Isten ellen; minthogy az
Isten törvényének nem engedelmeskedik, [nem veti alá magát] mert nem is teheti. [sőt nem is képes
rá, mert az természete ellen van;
(mert az elmének a hústestre irányítása ellenségeskedést jelent Istennel, mivel
nincs alárendelve Isten törvényének, hisz nem is lehet)]” (Róm. 8,7).
Mert: „… ti… mikor még nem ismertétek
az Istent, azoknak szolgáltatok, amik természet szerint nem istenek.
[Más
fordítás: Régen, amikor még nem ismertétek
Istent, olyan istenek rabjai voltatok, akik valójában (lényegüket tekintve) nem
is istenek, és veletek született természetetektől oly dolgok rabszolgaságában
éltetek, melyek nem istenek]”
(Gal. 4,8).
„Tudjátok,
[emlékeztek] hogy [amikor] pogányok voltatok, [még a nemzetekhez
tartoztatok] vitetvén, amint vitettetek,
[kényszernek engedve mentetek] a néma bálványokhoz. [(agó): vezet;
visz; űz; A mondat értelme szerint jobb fordítás: hogyan sodródtatok a néma
bálványokhoz, amelyek vonzottak titeket;
(Más fordítások: „ellenállhatatlanul vitt és sodort valami benneteket) a néma bálványok elé; «úgy hurcoltak titeket a néma bálványokhoz,
amint félrevezetőiteknek tetszett»]” (1 Kor. 12,2).
Mert: „Az istentelenek (vagyis
az Isten nélkül élők) útja pedig olyan,
mint a sűrű homály, nem tudják miben ütköznek (miben botlanak majd) meg. (Péld. 4,19)
Péld. 2,16 Hogy [a bölcsesség] megszabadítson [megóvjon, és megmentsen] téged a nem hozzád tartozó asszonytól [az emberi fajból származó másik személytől], az idegentől [és ellenségestől], aki az ő [simulékony,
álnok, és csalárd] beszédével hízelkedik [és aki azon tevékenykedik, hogy eltávolítson
téged az egyenes, szent, és helyes életmódtól],
Péld. 2,17 Aki elhagyja [és cserbenhagyja] az ő ifjúságának [ifjúkorának] férjét [társát,
vezérét, bizalmasát], és az ő Istenének
szövetségéről [vagyis az
Isten kötötte szövetségről] elfelejtkezik
[Más
fordítás: Akit a romlás fia megragad, elnyer, hatalmába kerít, elfoglal, és birtokol, és
fogva tart. Akinek az az akarata,
szándéka, hogy szerencsétlenségek, viszontagságok, sérelmek érjenek. Ezért
elfeledteti az ő vezetőjének, fejedelmének akaratát, tervét, és tanácsát, és
elhagyja a frissesség állapotában kapott tanítást, és ismeretet, és hibázik,
ezért elmarad a szövetségtől];
Péld. 2,18 Mert [ennek következtében] a halálra [a holtak
országába] hanyatlik [a holtak
országába vezet, és süllyed] az
ő háza [az ő belső része, ami belül van], és az ő ösvényei [az ő útjai és az ő életmódja helyezi őt] az
élet nélkül valókhoz [a holtak szellemei, az árnyak közé]
Péld. 2,19 Valakik mennek ahhoz, nem térnek meg [mert mindenki, aki betér, és bemegy hozzá,
nem jön többé vissza, mert sohasem
tud visszafordulni], sem meg nem
nyerhetik [nem ragadhatják meg, és nem nyerhetik el és nem
birtokolhatják] az életnek útjait [nem jut el, és nem talál rá, és nem is érik el többé
a természetfeletti élet útjára, és
ösvényére]*
*És így folytatja a
Szent Szellem: „Mondd ezt a bölcsességnek: Én néném vagy te. És az eszességet (ítélőképességet,
és a megkülönböztető képességet, a felismerést, és megértést, az értelmet, és
belátást jó) ismerősödnek (rokonodnak, hozzátartozódnak) nevezd. Azért, hogy
megőrizzen (figyeljen, szemmel tartson, ügyeljen, és megóvjon) téged a nem hozzád tartozó asszonytól
(az ellenséges, káros, gonosz idegentől),
és az ő (simulékony, álnok, csalárd és hízelkedő) beszédével (kérdéseivel, állításaival, kijelentéseivel,
tanításával, prédikációjával, üzenetével, és próféciájával) a kegyelemből (ne fosszon meg, és ne raboljon ki).” (Péld.
7,4-5).
Mert aki hozzá tér, az nincs
tudatában annak, hogy: „ott élet nélkül
valók (vagyis a holtak szellemei, és csak árnyak,) vannak (és hogy ott csak halotti árnyak találhatóak); és (kifürkészhetetlen mélyre helyezi) az ő hivatalosait, (akiket elhív)!” (Péld.
9,18).
Mert színmézet csepeg az idegen asszony ajka, és
simább az olajnál az ő ínye. De annak vége keserű, mint az üröm, éles, mint a
kétélű tőr (és mint a kétélű kard). Az ő lábai a halálra mennek (a halál
felé visznek), az ő léptei a sírba
törekszenek (és a holtak hazájába tartanak). Az életnek útját hogy ne követhesse, ösvényei változókká lettek,
anélkül, hogy ő eszébe venné
(Más fordítás: Nem az élet
ösvényét járja, téves úton jár, és maga sem tudja)” (Péld. 5,1-6).
„Mert nincsen az ő szájukban egyenesség, belsejük
csupa romlottság; nyitott sír az ő torkuk, nyelvükkel hízelkednek.” (Zsolt. 5,10).
A hitetlenekről, és a vallásos emberekről így szól a
Szent Szellem Pál apostolon keresztül, idézve, és kifejtve hogy kiről szól a
Dávid által mondott prófécia: „Nyitott [tátongó;
megnyílt] sír [koporsó] a torkuk
[gégéjük]. Nyelvükkel ámítanak [alattomosan rászednek, becsapnak,
csalárdságot beszélnek, áspis (vipera)] kígyóméreg az ajkukon.
szájuk átokkal [átkozódással] és keserűséggel [keserű
beszéddel] van tele. Lábuk gyors a vérontásra. romlás
[baj; csapás; pusztulás; romok] és
nyomorúság [nyomorgatás;
szerencsétlenség, azaz csapás; sanyarúság] jár a nyomukban [ösvényeiken; útjaikon]. és a békesség
útját nem ismerik: [nincs tudatában; nem érzi; nem észleli; nem biztos
benne; nem érti]. Isten félelmével nem
törődnek.” [nincs szemük előtt]”
(Róm. 3,13-18).
Mert: A hústesti ember: „A bűnös
ember szíve mélyén ott suttog a bűn. Nem számít neki az istenfélelem, sőt azzal
hízeleg magának, hogy bűnével gyűlöletet tud szítani. Szája rontást és
csalárdságot beszél, nem akar okos és jó lenni. Rontást eszel ki ágyában, nem a
jó úton jár, nem veti meg a rosszat”
(Zsolt. 36,2-5).
„Sírba vivő út az ő háza (és a holtak hazájába vezet), amely levisz a halálnak hajlékába (és a halál kamráiba visz le)”
(Péld. 7,27).
És az: „Az ember, aki eltévelyedik az értelemnek útjáról, az élet nélkül valók
gyülekezetiben nyugszik (az árnyak gyülekezetébe jut majd)” (Péld.
21,16).
Ezért: „Fiam! Az én bölcsességemre figyelmezz, az én értelmemre hajtsd a te
füledet (és hallgasd meg értelmes szavaimat). Hogy megtartsd a meggondolást, és a tudományt a te ajakid megőrizzék
(Más fordítás: Maradj megfontolt, és ügyelj, hogy ajkad okosan szóljon)!
Péld. 2,20 Hogy járj [és haladj] a jóknak [a becsületeseknek] útjukon, és az igazaknak [kitaposott] ösvényeit [nyomdokait életvitelét] kövessed [figyeld, és őrizd meg].
Péld. 2,21 Mert az igazak [gonoszság nélküli, irgalmas, és ártatlan hívők] laknak [táboroznak, és sátoroznak majd] a földön, és a tökéletesek [ártatlanok, feddhetetlenek; fogyatkozás
nélküliek, és hibátlanok tiszták, és
megszenteltek] maradnak meg rajta [és maradnak életben, győzelmet aratva]*
*Már Dávidon
keresztül kijelenti az Úr: „Egy kevés idő még és nincs gonosz; nézed a
helyét és nincsen ott. A szelídek pedig öröklik a földet, és gyönyörködnek nagy
békességben. (Zsolt. 37,10-11).
„Mert akiket ő megáld, öröklik a földet, és akiket
(könnyűeknek, üreseknek talál), kivágattatnak azok.” (Zsolt. 37,22).
Mert: „Az igazak (vagyis: csak a megigazultak) öröklik a földet, és mindvégig rajta lakoznak. (Zsolt. 37,29)
Péld. 2,22 A gonoszok [az
istentelenek, vagyis akik Isten nélküli életmódot folytatnak] pedig a földről kivágattatnak [kivesznek, mert eltöröltetnek, és elvesznek], és a hitetlenül cselekedők
[a
törvényen kívüliek] kiszaggattatnak abból
[akik hűtlenek, és elpártolnak, akik gonoszul, áruló módon cselekednek, és becsapók, félrevezetők, azokat kitépik, kigyomlálják,
és kipusztulnak. Elűzetnek a földről]*
*Így mutatja be
Isten igéje azoknak az embereknek sorsát, akik azt hiszik, hogy Istent
szolgálják, de a sátán uralma alatt maradnak: „… a gonoszok (a törvényen
kívüliek, vagyis az Ige, a Logosz nélküliek)
világa (és világossága) kialszik, és
nem fénylik az ő tüzüknek szikrája (és tüzük lángja). A világosság
elsötétedik az ő sátorában, szövétneke (vagy mécsese) kialszik mellette. Erős léptei aprókká lesznek (és erőteljes léptei megrövidülnek), saját tanácsa
rontja meg (és buktatja el) őt. Mert lábaival hálóba bonyolódik, és
ó-verem felett jár, (és kelepcébe kerül). A sarka tőrbe akad (és csapda
ragadja meg), és kelepce fogja meg őt (és hurok feszül rá).
Hurok rejtetett el a földbe ellene, és zsineg (és csapda van) az ő szokott ösvényén. Mindenfelől félelmek
rettentik őt, és (kergetik, és)
üldözik őt lépten-nyomon. Éhség emészti
fel az ő erejét, és nyomorúság leselkedik oldala mellett. (Más fordítás: Éhesen vár rá a nyomorúság, és
kész a veszedelem, hogy elbuktassa). Megemészti testének izmait, megemészti
izmait a halál zsengéje.
(Más fordítás: Darabonként
rágja le a bőrét, darabonként rágja a halál kezdete). Eltűnik
sátorából az ő bátorsága, és a félelmek királyához (sátánhoz, az
ellenséghez) folyamodik ő.
(Más fordítás: Mert el kell szakadnia biztonságos sátrától, és oda kell
lépnie a borzalmak királya elé).
Az lakik sátorában, aki nem az övé, (az idegen) és
hajlékára (és lakóhelyére) kénkövet szórnak. Alant elszáradnak
gyökerei, és felülről (lefonnyad, és) levágatik az ága. Emlékezete (eltűnik, és) elvész a
földről, (és nem emlegetik nevét az utcán, sőt) még az utcákon
sem marad fel a neve. A világosságból a sötétségbe taszítják, a föld
kerekségéről elüldözik őt. Sem fia, sem unokája (vagyis sem utódja és
annak sarjadéka) nem lesz az ő népében, és semmi maradéka az ő tanyáján (mert senkije sem
marad lakóhelyén). A (végnapján, az) ő pusztulásától megborzadnak, (és elszörnyednek
az utódok, és az utókor) akik következnek és rettegés (és
rémület és iszonyat) fogja el (és ragadja meg) a
most élő embereket. Ilyenek az álnok embernek hajlékai, és ilyen annak
lakóhelye, aki nem tiszteli Istent
(Más fordítás: Bizony, így
jár az álnokok hajléka, annak lakóhelye, aki nem akar Istenről tudni). (Jób. 18,5-21).
És ez azért történik, mert: „Van
olyan út (életút, életvitel, vagy vallási szokás, és istentiszteleti mód), mely helyesnek (és egyenesnek) látszik az ember előtt, és vége a halálra menő
út (de végül halálos betegség, csapás pusztulás, romlás, mely a halálba
vezet)” (Péld. 14,12)